Afscheid en een nat matras

keesjong

Beginneling
Afscheid en een nat matras.

Mijn ouders gingen de paasdagen samen weg, omdat ze 12,5 jaar bij elkaar waren.
Susan mijn grote nicht 18 jaar en een beetje mijn tweede moeder zou oppassen (joepie), ze zag er alleen wel wat ouder uit.
Gelukkig dacht ik, aangezien ik ’s nachts nog wel eens een ongelukje heb en ik het niet leuk zou vinden als een onbekende erachter zou komen.
De ochtend dat mijn ouders zouden vertrekken was het weer raak, een nat bed.
Er was een wat groter probleem bij gekomen, aangezien mijn vader vergeten was mijn zeiltje over mijn matras te doen met het bed opmaken.
Ik was die nacht nat wakker geworden, mijn moeder had mij even onder de douche gezet en ik mocht daarna tussen papa en mama in liggen omdat mijn matras helemaal nat was.
De volgende ochtend had papa meteen een nieuw matras besteld en het oude bij het vuil gebracht, hij moest toch vervangen worden, het nieuwe matras zou vandaag geleverd worden.
’s Morgens gingen we uitgebreid ontbijten, omdat we elkaar een paar dagen gingen missen.
Daarna zouden mijn ouders vertrekken. Na het ontbijt moest ik gauw nog even poepen, ik wilde snel zijn om nog uitgebreid afscheid te kunnen nemen.
Mijn nicht Susan was intussen al gearriveerd.
Mijn papa kreeg nog een telefoontje, het de matrassen man het nieuwe matras zou later geleverd worden. Papa en Susan gingen daarna even overleggen en ik ging nog even knuffelen met mijn lieve moeder.
Na uitgebreid afscheid te hebben genomen bleven mijn grote nicht en ik achter.
Ik mocht nog even televisie kijken, want zij moest nog even wat ophalen bij een ander oppas adresje, ik dacht dat ze iets vergeten was, het was inmiddels 11 uur.

Geen baby

Spiderman was erop dat vond ik wel een leuk programma.
Ik zat nog steeds in mijn pyama, Susan ging nog even een wasje draaien mijn vieze bedspul was in de week gezet en moest nog uitgewassen worden.
Susan riep mij naar boven, gelukkig was spiderman net afgelopen en was er reclame op.
Ik moest me gaan aankleden, ik had net mijn pyama uit en ze riep me alweer.
‘Ik heb me nog niet aangekleed’ riep ik.
‘OK’, maar toch eerst even komen turfje van me.
Ik was idd niet heel groot voor mijn net 10 jaar de meeste mensen dachten dat ik nog maar 5/6 was ofzo, maar dat was haar koosnaampje voor mij ik vond het wel een beetje kinderachtig.
Ik liep naar de badkamer en vroeg wat er was.
Ze vroeg of ik nog meer was had, ik zei van niet.
‘Trek je onderbroek eens een stuk naar beneden’ zei ze
“Waarom’ vroeg ik.
Ze zei;’Omdat er in al jou onderbroekjes nogal bruine vlekjes zitten, en misschien moet deze dus ook wel in de was.
‘Dus trek nu even je onderbroekje naar benden dan hebben we dat gehad’.
‘Oke’ zei ik met een zucht en trok mijn onderbroek naar benden.
‘Ik zie het al’ zei Suus, ‘geef maar hier turfje dan stop ik deze ook bij de was.
‘Ik ben geen turfje ik heet Jaap” en ik gaf mijn onderbroek aan Suus.
‘Zolang jij nog zulke vieze broekjes heb ben je wel mijn turfje’.
Ik wilde naar mijn kamer lopen om een schone te pakken.
‘Blijf even staan, ik wil even kijken of ik je billetjes ook moet wassen’.
“Ik ben geen baby’ zei ik bozig.
Nee, maar toch wil ik ze even zien en als je niet mee werkt lig je vanavond erg vroeg op bed.
‘Okee dan maar’. Vroeg naar bed wilde ik echt niet in de vakantie.
Ik moest bukken zodat zij even goed naar mijn ‘poepbilletjes’ zoals zij ze vervolgens noemde kon kijken.
Die billetjes ga ik eerst even wassen voordat ik nog een onderbroek moet wassen.
‘Dat kan ik zelf wel’ en liep de douche in.
We gaan nu niet uitgebreid douchen, dan moet je je billen maar goed schoonmaken. Loop maar even mee, zei ze vriendelijk.
Ze stak haar hand uit, ik liep zo in mijn blootje wel achter haar aan.
We liepen naar de slaapkamer van mijn ouders, daar stond de commode die papa en mama gebruikten als ze op mijn jongste neefjes pasten.
‘In welke la liggen de babydoekjes’ vroeg ze
Billendoekjes in de tweede la.
‘Och sorry billendoekjes bedoel ik’ ze knipoogde daarbij.
Ze pakte de doekjes en zei lachend;’Er staat toch echt een baby op’.
Sorry ik zal niet meer van die grapjes maken. (ze zag dat ik niet zo blij keek)
Ik stond daar in mijn blote billen te wachten tot mijn grote nicht ‘mijn poepbilletjes’ zoals zij ze noemde ging schoonmaken.
‘Doe je handjes maar even bij je enkeltjes dan kan ik je billetjes even lekker schoonmaken’.
Ik net stond gebukt toen bedacht ze.
Dit is ook niet handig dan komen al die poepjes op de grond.
‘Ga maar staan anders komen je poepjes op de grond’.
“Pas je nog op de commode’ vroeg Suus. Ik knikte van nee.
Ze keek even en zei;’Ik zie het al dat gaat niet lukken, weet je wat ik leg het verschoonkussen wel op het bed, dan kan ik daar mooi je billetjes schoonmaken en dan blijft alles schoon’.
Ze legde het aankleedkussen op het bed en gebaarde dat ik erop moest gaan liggen.

De weddenschap

Ik ging liggen, toen ik daar lag met mijn blote poepbillen, zei suus;’Het matras voor jou bedje (ik keek even boos) sorry bed wordt vandaag niet gebracht, dat weet je he (ik knikte, dat had ik gehoord).
Daarom heb ik voor vanavond, de opdracht gekregen van papa jou een luiertje om te doen’. Sorry ik snap dat je dat niet leuk gaat vinden, maar het was de enige oplossing aangezien jij vanavond op het bed van papa en mama gaat slapen, maar als troost mag jij vanavond bepalen waar we gaan eten.
Ik keek niet echt blij behalve bij dat laatste, ze negeerde dat een beetje.
‘Ik heb pampertjes gehaald, en ik denk dat jij ze wel past’.
Ze liet de verpakking zien, pampers 7 stond erop met een plaatje van een peutertje.
‘Die pampers pas ik echt niet, er staat bovendien een peutertje op’.
‘We gaan ze toch zo even passen nadat ik je poepkontje heb schoongemaakt’.
‘Trouwens het geeft niet wat er voor plaatje opstaat, net als bij de bee,.. billendoekjes’.
‘Toch pas ik ze niet, wedden’.
‘Oke’ (dat wordt een makkelijke weddenschap dacht ik) zei Suus ‘waar wedden we voor, als jij ze niet past dan……….’
Oke ik begon direct te fantaseren, nieuw speelgoed, nee dat lukt toch niet.
Opeens wist ik het.
Oke, dan mag ik zo laat opblijven als ik wil, dan gaan we film kijken en chips eten, cola drinken, ik mag de film uitzoeken en die gaan we vanavond kijken en ik mag zoveel snoep eten als ik wil (ik moest hard nadenken om nog meer te winnen) en dat geld ook voor morgen en dan gaan we pizza eten (mijn 2e lievelings eten na mac, en daar gaan we vanavond heen) en en, ..
Dus jij wilt een weddenschap voor 2 dagen? Vroeg Suus.
Ik knikte van ja.
‘Oke, dus dan mag ik ook voor 2 dagen’
‘Voor mij is het dan makkelijk, als jij de pamper wel past dan, mag je wel laat opblijven, niet zo laat, dan gaan we morgen wel pizza eten, niet zoveel snoep, oke .. en een film die we allebei leuk vinden, 1 glas cola, MAAR er is dan een grote maar, je loopt dan 2 dagen met een passende luier om, en die mag je niet zelf aanraken’.
‘Hebben wij een deal? 2 dagen voor 2 dagen, denk goed na’.
Ik hoefde helemaal niet lang te denken, ik ging zitten en gaf haar plechtig een hand en zei;’deal”.
Dit worden de mooiste dagen van mijn leven dacht ik. Zo keek ik ook.
Ik voelde opeens wel dat ik moest plassen.
‘Suus ik moet plassen’ zei ik.
‘Kun je het nog even ophouden tot we klaar zijn’ vroeg zei.
Ik knikte, ‘makkelijk’ zei ik (want ik zag de koekjes trommel al voor me)

De pamper

‘Ga nu eerst maar weer liggen turfje dan zal ik je verschonen’ en zachtjes duwde zij me weer plat.
Ik deed mijn knieën een beetje naar mijn neus, zodat suus me snel kon verschonen.
‘Goed zo, je weet nog hoe het moet’.
Ze maakte mijn billen en piemeltje goed schoon, dat voelde wel een beetje gek, verschoond worden door je grote nicht (gelukkig is het toch een beetje mijn tweede mama).
Blijf nog even liggen dan ruim ik deze poepbillendoekjes op en dan kunnen we de pamper passen.
Eindelijk, het grote moment was daar, een ticket naar 2 dagen onbeperkt fun.
Ze kwam terug met een pamper.
Ik tilde zelf al mijn billen op zodat Suus er makkelijk een pamper onder kon doen, en ik snel feest had.
‘Grote vent, je helpt goed mee’ ze deed de pamper onder mijn billen en haalde de flap door mijn benen.
Deze luier lijkt te passen, en ze vouwde hem dicht, hij voelde een beetje strak bij mijn benen.
Ik kwam overeind en tot mijn schrik zag ik dat hij inderdaad paste, erg goed paste.
‘Ga maar even staan en bekijk jezelf maar eens in de spiegel’.
Ik ging voor de grote passpiegel staan.
‘Jou luiertje zit net als bij het kindje op het plaatje’ zei Suus
Ik zei;’Hij zit alleen een beetje strak bij mijn benen’.
Je bedoelt bij je liezen, daar toch (ze wees en ik knikte), dat is tegen het lekken.

Ik moest toegeven dat deze pamper mij goed paste.
‘Moet ik nou echt twee dagen zo rondlopen vroeg ik”(met een heel lief stemmetje). Ik moest het proberen.
Suus vroeg heel slim;’Als jij nou gewonnen had wilde jij dan; chips, cola, snoep, films, enzovoort en laat opblijven?’
Ik knikte van ja, en zei:’ een deal is een deal’.
Ik dacht direct stom dat had ik niet moeten zeggen.
‘Nou dan weet je het antwoord’.
Ik keek heel zielig. (het hielp niet)
‘Nou niet zielig kijken, ga je maar gauw aankleden, ik loop wel even mee om te kijken wat er over je luiertje heen past.
We liepen naar mijn kamer, ik in alleen mijn luier, en gingen kijken welke kleren handig waren.
We kwamen uit op mijn trainingspak wat ik toch al aan wilde.

Een beeetje nat

We gingen naar beneden, Suus ging nog even aan het werk voor haar school op de laptop, ik mocht haar absoluut niet storen, en ik ging nog even met lego spelen.
Na een kwartiertje voelde ik dat ik echt moest plassen.
Ik liep naar Suus toe. ‘Suus ik moet plassen’.
‘Even wachten turfje, over ongeveer een kwartiertje kan ik je helpen, ik moet dit even afmaken’.
‘Maar, ik moet nu echt’
‘Een kwartiertje nu even niet piepen’ zei ze een beetje boos.
Ze keek me aan ‘niet aan je luier zitten’.
Ik zat onbewust aan mijn luier te frunniken.
Ik kon maar beter luisteren, anders gingen de andere afspraken misschien niet door.

Ik ging maar weer aan de tafel staan en verder met lego spelen.
Ondertussen stond ik te wiebelen op mijn benen.
Na 5 minuten plaste ik al een beetje in mijn luier, na 10 minuten hield ik het echt niet meer.
Gelukkig kon ik halverwege mijn plas weer stoppen met plassen.
Susan die alles had gevolgd via de webcam die op tafel stond moest wel een beetje lachen, haar grootste neef was nu weer de kleinste, het is nog steeds een schatje en nu is hij helemaal schattig met een nat luiertje.
Na ongeveer 30 minuten was Suus klaar met haar werk.
Wat ben je aan het doen? Ze stond op en liep naar mij toe.
Ik zei;’Een stad aan het bouwen’, ik was druk bezig het politie bureau in elkaar te zetten.
Ze ging gehurkt naast me staan (zo waren we even groot).
‘Ben je nog steeds mijn grootste neef, of ben je mijn lieve turfje’.
Turfje, dacht ik. (Ik keek een beetje beteuterd)
“och turfje’ zei Suus en ze trok mijn broek een stukje naar beneden.
Had ik dat nou hardop gedacht?
Ze keek even en trok mijn luier een stukje naar achter.
‘Een beetje nat, verder niks’.
Ik keek wat onzeker.
“Ik wordt niet boos hoor’ zei Suus, ‘daar zijn luiertjes voor…’.
Ze deed mijn broek weer omhoog.
‘Vertel eens wat er allemaal is in de stad”
Ik begon enthousiast te vertellen hoe het allemaal werkte en wat wat was, mijn luier was ik bijna vergeten.

Nog een plasje

Ik ging verder met mijn bureau.
Oh nee he, nou moest ik alweer plassen. (ik stond onbewust te wiebelen)
Ik keek naar Suus, ze zei;’het is niet erg hoor ik verschoon je zo wel’.
Hoe wist zij dat nou weer.
Ik liet de rest van mijn plasje lopen, daarna ging ik verder met bouwen.
‘Speel maar door’ zei Suus en trok mijn broek een stukje naar beneden om de schade te
bekijken.
‘Wil je nu verschoond worden of wil je eerst je bureau afmaken’.
Ik had niet echt veel last van de luier en hij zat niet meer zo strak bij mijn liezen, dus ik zei;’Eerst even afmaken’.

Suus ging ondertussen de tafel dekken en eitjes bakken.
Toen de eitjes klaar waren was ik ook klaar.
‘Kom gauw aan tafel dan kunnen we gaan eten’.
‘Ja maar…, ik… mijn… ”
‘Geen probleem turfje, na het eten krijg jij een lekkere schone luier, kom gauw zitten anders wordt je eitje koud en je verse jus warm’.
Heerlijke verse jus en gebakken eitje daar was ik dol op.
Het voelde wel even gek met een natte luier aan tafel zitten, maar eigenlijk viel het erg mee, als je er niet op lette merkte je het nauwelijks.
Na het eten gingen we de tafel afruimen.
Susan keek goed naar haar neefje en zag dat de luier een beetje hing, je kon net de contouren waarnemen als je goed keek.

Toch een turfje

Nadat het afruimen weer klaar was en alles schoon zei Suus;’Kom je mee dan kan ik je even lekker verschonen en een schone luier aandoen’.
We liepen samen naar boven.
Ga maar op het verschoonkussen liggen, je weet nog hoe het moet (waarop een knipoogje volgde).
Ik ging liggen en deed mijn billen omhoog.
‘Grote vent’
Ze trok mijn broek op mijn enkels en keek even goed naar mijn luier.
‘Daar had nog wel een plasje bij gekund zie ik’.
Suus maakte mijn luier los, daar lag ik, alweer met blote billen voor mijn grote Suus en dit keer met een natte luier onder me, ze legde een schone luier onder me.
‘We gaan het volgde maar even afspreken, oke…”
Ik knikte om te laten zien dat ik luisterde.
‘Als mijn turfje, wat je nu echt wel bent met een nat luiertje, naar de wc moet hoef je niks te zeggen oké?
Ik knikte.
‘Zie ik dat je naar de wc moet, dan vraag ik wel of ik je moet helpen met je luiertje als het mij uitkomt’.
‘Je hoeft niet naar de wc natuurlijk, daarvoor mag je je luiertje gebruiken’.
‘Tussendoor zal ik wel vragen of je naar de wc moet, dat is voor mij makkelijker dan hoef ik niet gestoord te worden als ik aan het werk ben’.
‘Als je luiertje al nat of vies is dan heeft het natuurlijk geen zin om naar de wc te gaan’.
‘Oke?’
(ondertussen verschoonde ze mij en deed een dikke laag poeder op mijn billen)
Ik knikte weer en zei;’Ik hoef niks te zeggen, maar dat mag dus wel’.
‘Ja, kerel dan zal ik je helpen als het mij uitkomt’.
Mooi dan was ik toch niet helemaal een baby, al rook ik wel zo, met al die babypoeder op mijn billen.
Ondertussen had ik alweer een schone luier aan.
‘Trek je broekje maar weer aan, dan kun je meteen even in de spiegel kijken, dan zie je meteen dat je er eigenlijk helemaal niks van ziet’.
Ik keek in de spiegel en het viel helemaal niet op.

Pokemon

We gingen naar benden.
Ik voorop met mijn schone luier en Suus (ze was toch nog steeds de allerliefste nicht, ik had zelf de weddenschap begonnen) erachteraan.
‘Zit zeker een stuk fijner een schoon fris luiertje?’
Ik voelde niet heel veel verschil, alleen dit keer voelde ik hem weer in mijn liezen, wat eigenlijk minder prettig was.
Ik zei;’Zit wel prettig, alleen hij kriebelt weer in mijn liezen’.

Ik ging weer met lego spelen en lette intussen goed op de klok.
Er zou om 2 uur een marathon uitzending van pokemon komen en die wilde ik absoluut niet missen.
Om vijf voor twee liep ik naar Suus die ondertussen al weer aan het werk was.
Suus mag ik zo tv kijken en een koekje?
‘Natuurlijk’ zei Suus,’maar dan wil ik eerst even weten of je nog mijn grote neefje bent of mijn lieve turfje’.
‘Je grote neef’ zei ik een beetje trots.
‘Oh ja’, en ze trok mijn broek weer naar beneden.
‘Goed zo, grote neef, ga maar gauw een koekje pakken en kijken’.
‘Of moet je nog naar de wc’.
Ik schudde van nee, want ik hoefde niet.
Halverwege de uitzending voelde ik dat ik moest plassen, ik kon het nog wel ophouden tot de reclame.
Toen eindelijk de reclame kwam moest ik toch wel nodig.
Ik liep naar Suus om te zeggen dat ik naar de wc moest, maar ze was net aan het bellen.
Ze gebaarde van wacht even.
Toen ze eindelijk klaar was met bellen begon pokemon ook bijna weer.
De ergste aandrang was voorbij dus ging ik weer verder kijken.
‘Moet je nog naar de wc grote neef’, vroeg Suus.
Ze had wel gezien dat ik moest plassen.
‘Nee hoor, dat kan straks wel, als het afgelopen is’, want ik wilde het niet missen.
‘Oke, ik ben zo even een halfuurtje weg om een film te halen, wil je nog een bepaalde film zien?’
Ik wilde graag de nieuwste Harry potter film zien en zei dus;’De nieuwste Harry potter lijkt me wel leuk’.
‘Dan huur ik het deel ervoor ook nog want die heb ik nog niet gezien, hou je het nog wel even vol?’
Ik knikte van ja want pokemon was net begonnen en dat duurde 3 kwartier.
Suus vroeg: ‘Zeker weten, blijf je mijn grote neef?’
“Komt goed, doei’
“Doei”
Al na 10 minuten moest ik toch weer erg nodig plassen.
Ik hield het nu al 20 minuten vol, maar de druk werd te erg en Suus was er niet dus kon ik ook niet naar de wc.
Ik plaste alweer een beetje in mijn luier.
De druk was er nu af zo kon ik het best volhouden tot Suus weer terug was en pokemon afgelopen.

Suus kwam na ongeveer een half uurtje weer thuis.
‘Ik ben er, hoe is het ermee?’
Ik was nog steeds pokemon aan het kijken, ‘goed en groot’ zei ik, want ik wilde verder kijken.
‘Is het spannend?’ vroeg Suus.
Ik knikte van ja.
“Dan zal ik je niet storen’.
Ik bleef kijken.

Toen het afgelopen was, wilde ik naar Suus gaan om te plassen.
Ik stond op van de bank en riep;’Suus ik moet ..’
Terplekke bedacht ik wat Suus ook alweer zei; ‘Als je luiertje al nat of vies is dan heeft het natuurlijk geen zin om naar de wc te gaan’.
‘Wat is er’ vroeg Suus.
‘Vergeten,…’
‘Oh, oke”

Ik liep naar de lego tafel, om te verbergen dat ik moest plassen, wat dus niet werkte.
Ik ging verder met lego spelen, na een tijdje voelde ik dat ik alweer moest plassen.
‘Moet je plassen’ vroeg Suus.
‘Nee hoor’ zei ik.
‘Zeker weten?’
‘Ja, zeker weten’
‘Zelf weten turfje’
Zou ze door hebben dat ik al een beetje nat was.
Ik kon het niet meer ophouden en deed een grote plas, daarna ging ik weer verder spelen.
De luier kriebelde nu tenminste niet meer in mijn lies, volgens mij had Suus niks gemerkt.
Susan zag het allemaal gebeuren en dacht; wat een schatje heeft net een half dagje een luiertje om en kiest er nu al voor om in zijn broek te plassen alsof hij een peutertje is, hij ontkent zelfs dat hij moet plassen, ook al zie je het duidelijk.
Ze wist niet dat hij al een beetje een natte luier had.

Ik was net weer aan het spelen toen Suus vroeg of ik ook thee wilde drinken.
‘Mag ik ook cola vroeg ik’ , want dat vond ik zo super lekker en kraag ik bijna nooit.
‘Dat is goed hoor’ zei Suus.
‘Joepie’
Ze schonk voor zichzelf een kopje thee in en gaf mij een groot glas cola, heerlijk die vakantie.
Ze vroeg hoe het op voetbal was.
We waren vorig jaar kampioen geworden en gepromoveerd, nu stonden we één na laatste.
Het was dit jaar daarom minder leuk in het team, er werd veel meer gemopperd en geklaagd.
Dat maakte het spelen en de training een stuk minder leuk.
Ik vertelde wat er de laatste training was gebeurd, dat kees boos was weggelopen omdat mart de bal niet goed had voorgegeven waardoor kees niet scoorde en nog een heleboel van dat soort dingen.

De Mac

Inmiddels was het zes uur geworden.
‘We gaan naar de Mac’.
‘Joepie de Mac’, ik rende naar de auto die voor de deur stond.
‘Wacht even, ik moet nog even een turfjestas maken’.
Ze liep naar boven met een soort grote stoffen tas, met een schouderband.
Ze kwam weer terug met de tas en riep mij nog even naar binnen.
‘Hoe is het, ben je mijn neef (ze keek in de lucht) of? …..(ze keek naar de grond).
Ik keek naar de grond ‘turfje’ zei ik zachtjes.
‘Laat maar eens zien of ik de turfjestas moet gebruiken’.
Ik trok mijn broek op mijn knieën.
‘Draai eens een rondje’ zei Suus, en hurkte naast mij neer.
‘Oh daar kan nog best een plasje bij en ik ruik ook geen verassing, ik hoef de luiertas nog niet te gebruiken’.
Nu wist ik precies wat die turfjestas ook weer was.
Eigenlijk wilde ik niet met een natte luier om naar de Mac.
‘Hoef ik geen natte luier om naar de Mac’.
Ik bedoelde eigenlijk mag ik zonder luier om naar de Mac.
We hebben afgesproken; ‘Je hoeft niet naar de wc natuurlijk, daarvoor mag je je luiertje gebruiken’.
‘Jij koos ervoor om niet naar de wc te gaan, ik heb het nog gevraagd twee keer
zelfs, dus heb je een nat luiertje’.
‘Dat is helemaal niet erg, maar ik ga geen goeie luiers weggooien’.
‘Ja maar,… ‘
‘Nu geen ge, ja maar …’.
‘Je houd dit luiertje nog even aan, want ik ga niet voor elk plasje een verschoning doen, daar zijn die luiertjes veel te duur voor’.
‘Oke’ zei ik zuchtend (deze discussie kon ik toch niet winnen).

We reden naar de Mac (ik mocht voorin) en liepen vanaf de parkeerplaats naar binnen.
Ik had eigenlijk helemaal geen last van mijn luier.
Toen we aan de beurt waren bestelde Suus een burger menu en vroeg aan mij ;’Wat wil mijn stoere neefje bij zijn happymeal?’
Ze knipoogde daarbij.
Ik wilde kipnuggets, danoontje en een grote cola.
We gingen in het restaurant zitten eten, op van die hoge krukken, dat vond ik altijd stoer.
Suus was klaar met eten, ik zat vol.
Suus haalde nog een koffie als toetje, ik hoefde niks meer, nou ja … van al die cola moest ik wel plassen.
Ik ging maar met mijn happymeal speeltje spelen, eigenlijk wilde ik niet in de Mac plassen.
Suus zag de mensen aan de andere tafeltjes naar haar neefje kijken, ze zag ook dat hij weer behoorlijk zat te wiebelen.
Suus kwam met haar koffie aan tafel en zag bekenden ze ging er even naar toe, er waren ook nog twee kinderen bij, maar daar had ik geen oog voor.
Ze raakte aan de praat, ondertussen hield ze vanuit haar ooghoeken haar neefje in de gaten.
Ik kon het niet meer inhouden.
Suus zag het gebeuren, want haar turfje stopte met spelen zat helemaal stil en ging daarna weer verder met spelen.

Spelen en een poep

‘Suus gaan we bijna,…’
Jaap stond plotseling naast haar.
‘Hee turfje …, ik ben nog even aan het praten, ga maar bij het klimtoestel spelen, vergeet je schoentjes niet uit te doen.
‘Dat mag eigenlijk niet want dat is maar tot 9 jaar.
‘Als ze je wegsturen zeg je maar dat het van mij mag, maar ik denk niet dat ze mijn lieve turfje wegsturen’.
Ik voelde de luier nu inderdaad wel een beetje, hij voelde iets dikker tussen mijn benen.
Ik liep naar het klimtoestel en ging daar lekker spelen.
Er waren nog een paar andere kinderen van ik dacht 4 en 8/9 jaar, het meisje was groter dan mij, een klein stukje groter. (en ik was niet zo groot)
Suus zag haar turfje naar het klimtoestel lopen, en zag dat je de luier nu wel aardig goed kon zien.
Ze ging weer verder met kletsen.

Het klimtoestel was een toren met glijbaan waarin de toren in 3en was verdeeld waardoor elk vak ongeveer 90 cenimeter hoog was.
Ik was lekker aan het klimmen in het toestel ik was net in het middenvak, zegt het jongetje;’Hee die (en wees op mijn luier) had ik ook, ik nu deze broekje’, en liet een luier zien, die je niet kon vastplakken.
Waarop het meisje zegt;’Het is helemaal niet erg hoor, ik had toen ik 5 was ook nog een ongelukje’.
Het leek mij wel een lief meisje, ze had ook een lief gezichtje en ze nam het nog voor me op ook.
Mijn broek was door het klauteren een stuk naar beneden gegaan waardoor mijn natte luier zichtbaar was geworden,
Ik trok mijn broek weer op en gelukkig gingen het jongetje en meisje weer verder met spelen alsof het normaal was dat zo’n grote jongen een luier omhad.
Door de cola moest ik eigenlijk niet alleen plassen maar ook dat andere.
Maar wat moest ik nu, of naar Suus gaan en zeggen dat ik moest poepen bij al die andere mensen.
Dan zou Suus natuurlijk zeggen; we hebben toch afgesproken;
‘Als je luiertje al nat of vies is dan heeft het natuurlijk geen zin om naar de wc te gaan’.
En dan moest ik midden in het restaurant poepen waar iedereen het kon zien, of ik ging hier lekker rustig even poepen en wachtte gewoon tot Suus mij kwam halen.
Ik besloot dat laatste.
Het jongetje klom langs mij en vroeg;’jij poepie’.
‘Nee, (nu snel denken) ik heb een scheetje gelaten’, oei dat scheelde niks.
‘Het meisje kwam ook langs rook even en vroeg;’Heb jij gepoept?’
Ik zei weer;’Nee alleen een scheetje gelaten’.
Zij liet zich niet zo makkelijk afschepen en vroeg;’Mag ik je luier eens zien of je niet gepoept heb?’
Wat moest ik nou, als ik mijn luier niet liet zien zou ze mij niet geloven en zou ze misschien wel naar haar moeder gaan, als ik mijn luier wel liet zien zou ze er misschien toch achter komen, maar misschien ook niet. Bovendien mijn luier hadden ze toch al gezien.
Dus ik besloot mijn luier maar te laten zien.
Ik trok mijn broek aan de voorkant omlaag en zei;’kijk maar geen poep’.
Het meisje begon te lachen en zei;’Nee gekkie zo kan ik het toch niet zien’.
‘Je moet even zo gaan staan’ en ze deed het voor met haar neus tussen haar knieën, het was er te laag om rechtop te staan
‘oke, oke’ zei ik want ik wilde er zo snel mogelijk klaar mee zijn want ik hoorde al andere kinderen komen en wilde er niet een hele show van hebben.
Ik ging staan zoals zij dat wilde.
‘Wat doe je’ zei ik.
‘Ik doe even je broekje omlaag anders kan ik het niet zien’.
Ik bleef maar zo staan want ik hoorde andere kinderen steeds dichterbij komen en ik wilde geen toestand.
Ik voelde dat ze de luier bij mijn billen een stukje naar achter trok zodat ze in mijn luier kon kijken.
Ik kon zo gauw niet reageren, ik kon ook niet gauw weg want daar was te weinig ruimte voor.
‘Zo doet mijn moeder dat ook altijd bij mijn broertje van drie’.
‘Oh oh, een verassing’.
‘Mijn broertje van drie zegt ook altijd dat hij niet gepoept heeft, ook al ruik je het wel en dan vergist hij zich ook wel eens, want dan heeft hij toch een vieze pull up, ueh,… dat is een oefenluierbroekje’.
Ze deed voorzichtig mijn broek weer aan, gaf mij een kusje op mijn hoofd en gaf een complimentje voor het meewerken;’grote vent dat je zo goed stil kan staan’.
Ze was nog niet klaar met kletsen.
‘Gelukkig heeft jou mama jou een luiertje omgedaan anders had je nu een hele vieze en natte broek gehad’.
‘Het is ook helemaal niet erg dat je in je luiertje poept en plast, want daar zijn luiertjes voor…’
‘Als je goed je best doet mag je misschien ook wel een oefenbroekje, net als mijn kleine broertje’.
‘Moet ik jou mama even roepen voor een schone luier’.
Ik schudde van nee.
“oh oke’ ze trok haar schouders op, ‘mijn broertje speelt ook wel eens met een poep in zijn broekje’.

Baby spelen

‘Ik ben Sarah’ zullen we vadertje en moedertje spelen?’
‘Dan ben ik de moeder, en wat wil jij zijn’.
Ik hoorde de andere kinderen naast de toren.
‘Dan ben ik wel een klein kind met een luier’, dan zou het misschien niet zo opvallen als Sarah zo over vieze luiers bleef praten.
‘Neeeeh, je snapt het niet zo goed, je moet niet echt spelen, jij mag wel de … niet de papa, die heeft geen luier, de baby zijn, ik denk wel dat je dat goed kan’.
‘Dan doen we net alsof dit het wiegje is waarin jij ligt, ga maar liggen’.
Gelukkig was de grond een zachte mat.
“oh wat een schattig baby’tje’
‘Moet het baby’tje een schoon luiertje, aaah is het niet een snoesje’.
Ze speelde dit vaker zeker.
Ze ging zitten ik moest mijn hoofd bij haar op schootje leggen, zij begon door mijn haar te kroelen en zei schattige woordjes.
Dat kroelen voelde best wel lekker.
De andere kinderen keken ook even in de toren het waren 2 jongens van een jaar of negen.
‘Ze spelen baby’tje en zo ruikt het ook, kom we gaan wat anders doen’.
Oef gelukkig hadden ze niks door.
Haar broertje kwam er ook bij, die moest ook even gecontroleerd worden, hij kreeg een complimentje omdat hij zijn broekje nog wel schoon en droog had weten te houden en omdat hij zo goed naar de wc was geweest (daar kwam hij net vandaan).
We speelden nu dat hij de grote broer was en dat hij op het baby’tje moest passen, want Sarah moest nog even wat ophalen.
Ik bleef maar liggen tot Sarah terug was.
Paultje begon naast mij te spelen.
 

keesjong

Beginneling
Re: verhaal

Het speentje

Na een minuutje was Sarah weer terug,met een speentje in haar handen.
‘Gelukkig heeft mama altijd een reserve speentje voor Paultje bij zich, zo kunnen we nog beter baby spelen’.
‘Ik wil geen speentje’.
‘Als jij nog een vies luiertje hebt moet je wel een speentje dat hoort zo, of moet ik je mama even vragen of jij een schone luier moet, dan hoeft het niet natuurlijk.
Ze gaf mij een handje om me mee het restaurant in te nemen.
Ik deed vlug het speentje in mijn mond.
Ik wilde niet dat zij midden in de Mac ging roepen dat ik een schone luier moest.
Ze ging zitten en ik moest weer mijn hoofd bij haar op schootje leggen.
Ze ging weer door mijn haar kroelen.
Ik begon het wel een leuk spelletje te vinden.
We hoorden stemmen;’Papa en mama zijn er’, zei Sarah.
Ik hoorde de stem van Suus ook.
De mama van Sarah stak haar hoofd even in de toren en zei;’ Kom kiddy’s we gaan‘.
“Pfoei, wat stinkt het hier, Paultje kom eens’.
‘Paultje is nog schoon hoor mama, ik heb hem net gecontroleerd’.
‘Heb je weer lekker gemoederd Sarah’, hoorde ik haar mama zeggen.
Toen Sarah naar buiten klom gaf ze mij nog een kusje op mijn wang en zei;’Je bent een lief schatje, ga maar gauw een schone luier halen’.
Paultje en Sarah liepen met hun papa en mama mee, ze vergaten de speen.
“Mama’ zei Sarah, ’in die toren zat een jongen die een beetje kleiner was dan mij, en toch was ik denk ik veel ouder. Hij maakte dezelfde vergissing die Paultje ook wel eens maakt als hij gepoept heeft, maar hij had wel een echte luier om, ik heb hem ook even gecontroleerd, dus eigenlijk was het niet zo erg toch en ik had ook gezegd dat als hij zijn best deed dat hij misschien ook wel een ..
Wat ze verder vertelden kon ik niet meer horen.
Suus die het gesprekje ook had gehoord begon al wat te vermoeden.

Weer lekker fris.

‘Turfje, kom je er ook uit?’
Ook zij stak haar hoofd in de toren en zei;’Hé, het ruikte hier een beetje’.
‘Heb jij een verassing in je broek?’
Ik schudde van nee. Meer omdat geen verassing wilde hebben. Misschien had ik toch maar beter kunnen vragen of ik naar de wc kon, Suus kan wel denken dat ik echt nog een klein kindje ben.
‘Ze ging weer gehurkt naast mij zitten, ‘ik ruik het Sarah had groot gelijk, er zit hier echt nog een jong jongetje’.
“Was je te laat voor de wc?’
Ik keek naar de grond, ik schaamde me en zei zachtjes: ‘Ik was al nat’.
Suus dacht wat schattig, daarvoor had Sarah een speentje nodig dus.
‘Kom mee dan ga ik eerst je poepbilletjes weer schoonmaken en dan krijg je een lekkere schone luier, want ik wil je zo ook niet mee in de auto’.
‘Gelukkig heb ik jou turfentasje mee genomen’.
We liepen terug de Mac in, naar het babykamertje.
De mensen die er zaten keken eerst wel een beetje vreemd, ik had ook nog het speentje in mijn mond, maar al gauw zagen ze waarom, de luier was nu wel zichtbaar onder mijn trainingsbroek.
Suus pakte een soort kleedje met aan kant een laag plastic uit de tas en legde die neer op de verschoontafel.
Vervolgens tilde ze mij op het kleedje duwde me voorzichtig naar beneden en trok mijn broek uit.
Ze deed mijn luier los, “zo dat is een beste verassing’.
Ze ging mij uitgebreid schoonmaken.
‘Als je weer een poep moet, moet je het maar wel even zeggen, dan help ik je wel naar de wc en dan kun je direct een schone luier krijgen, als je weer per ongeluk een vieze luier heb wordt ik niet boos hoor, oke’.
Ik knikte.
‘Want je begint al luieruitslag te ontwikkelen en het is niet echt een lekker klusje, zoveel poepies’.
Ik lag er maar als een, ja een wat, een ….. een hulpeloos baby’tje bij.
Het voelde wel prettig dat Suus mijn billen en piemeltje ging schoonmaken en het vooruitzicht op een schone luier was ook wel fijn, die vieze luier zat niet heel prettig meer vooral niet als je er mee moest lopen.
Er kwam een vrouw met een klein peutertje aan haar hand binnen.
‘Oh sorry, ik wist niet dat hij bezet was, ja het is altijd wel een heel werk hé die kleintjes … (ze keek eens echt) die schatjes met die vieze luiertjes, gelukkig haalt mijn mannetje tegenwoordig steeds vaker de wc, dat is heel knap van jou Basje (en ze keek het jongetje aan)
Ik wilde wel zeggen dat ik geen schatje, kleintje of wat dan ook was, maar ik lag daar met een vieze, natte luier onder mijn billen en ik was hem even vergeten mijn speentje in mijn mond, dus kon ik maar beter niks zeggen.
Suus haalde de vieze luier met de vieze babydoekjes onder mij weg en legde er een schone luier neer.
‘Het gaat al heel goed met mijn grote ventje, maar soms in de vakantie mag hij een paar dagen even vrij, dan hoeft hij niet steeds om die lastige poepjes en plasjes te denken’.
‘He turfje’ en ze kietelde mij even in mijn buik.
Ik was een beetje kietelig, daarom moest ik wel een beetje lachen om mijn speentje heen.
Ze vouwde mijn luier dicht, ‘maar zo zijn ze toch op zijn schattigst, ook al zijn het soms een beetje grotere boefjes’.
Daar waren ze allebei over eens.
De mevrouw gaf de broek aan, die op de grond was gevallen.
‘Volgens mij is de luier een beetje doorgelekt, er zit een beetje poep aan de binnenkant’.
‘Och ja, hij heeft een tijdje met een vieze luier om gespeeld, zo rook het, dan kan dat gebeuren’.
Ze keek mij aan ‘Nou turfje dan moet je maar even zonder broekje naar de auto lopen’.
‘Moet dat echt?’, vroeg ik, ik wilde niet dat iedereen mijn luier kon zien.
‘Ja ik heb je net verschoond en ik wil je niet direct weer moeten verschonen, maar misschien heb je geluk volgens mij heb ik nog een wit shirtje in de auto liggen’.
“Misschien wil die mevrouw wel even op je passen als ik naar de auto loop’.
Ik keek de mevrouw lief aan, gelukkig knikte ze van ja.
Suus liep naar de auto.
‘Dan zal ik Basje een droog broekje geven, hoepasa dan zet ik deze grote vent even op de grond’.
Ze tilde me zo op en zette me neer op de grond.
De mevrouw ging Basje een droog broekje geven, Basje had net zo’n oefenluierbroekje aan als Paul.

Vakantie ondergoed

Suus kwam binnenlopen met een wit shirtje in haar hand, die was veel te groot voor mij, voor mij was dat meer een pyama.
‘Doe je jasje maar even uit dan kan je dit shirtje aan, dan hoeft niemand je luiertje te zien’.
Suus tegen de mevrouw; ’Hij vind het nooit zo leuk als andere mensen zien dat hij een paar daagjes vrij heeft, dan schaamt hij zich soms een beetje voor zijn ‘vakantie’ ondergoed’.
De mevrouw keek me aan ‘je mag soms best een paar daagjes vrij, dan ben je nog even goed een grote vent’, en tegelijk gaf de mevrouw mij een aai over mijn bolletje.
Dat voelde wel goed en die mevrouw vond het blijkbaar heel normaal dat ik met een luier om liep, ik schaamde me ook niet meer zo.
Ik gaf mijn jas aan Suus en stak mijn handen omhoog zodat Suus mij het shirtje makkelijk aan kon doen.
Het shirtje kwam tot net onder mijn knieën.
Daar stond ik met een shirtje tot mijn knieën en een speentje in mijn mond.
Suus dacht wat heb ik toch ook een schattig neefje.
‘Kom je mee grote vent, dan gaan we naar de auto’.
Ze gaf mij een handje en zo liepen we naar de auto.

Ik ging in de auto zitten met het speentje nog steeds in mijn mond.
‘ Suus gaauuw’ (ik wilde zeggen gaan, maar door het speentje klonk het wat anders) ik haalde het speentje uit mijn mond en begon opnieuw.
‘Suus gaan we nog wel film kijken’.
Ik dacht doordat ik een vieze luier had, dat dat wel eens niet door kon gaan.
‘Natuurlijk kerel’
Ik legde het speentje naast me neer.
‘En als je het speentje weer in doet mag je voor deze ene keer ook nog een glas cola’.
‘Maar dan lijkt ik net een echte baby’.
‘Het hoeft niet maar dan krijg je ook geen cola, doe het anders omdat ik het je zo schattig vind staan’.
Zucht ‘oke dan’, ik wilde wel graag nog een glas cola en het maakte toch al niet meer uit.

De film

Van al dat spelen was ik al wel moe geworden en onderweg (ook al was het een kort ritje) was ik in slaap gevallen.
Ik werd wakker omdat is voelde dat de auto stopte.
‘Hé grote vent’, zei Suus zachtjes ‘ben je wakker’.
Ze stond al naast de auto.
Ze tilde me op en bracht me in huis en legde me op de bank, daar dommelde ik nog verder.
Suus ging ondertussen het eerdere deel kijken.
Met een schok werd ik wakker, het was al heel donker buiten.
Ik rekte me nog even goed uit en vroeg slaperig; ’Gaauuwn weu nu fim kijkun (ik had het speentje nog in mijn mond).
Hehe ben je eindelijk wakker, het is al laat.
Ik heb het eerdere deel al bijna afgekeken, als die afgelopen is gaan we de nieuwe film kijken.
Ik legde het speentje op tafel.
‘Oke mag ik dan nu een glas cola pakken en chips?’
‘Ja hoor vent kom je daarna lekker naast mij op de bank zitten’.
Ik liep naar de keuken pakte de chips en schonk voor mezelf het grootste glas, dat ik kon vinden, vol met cola, daarna liep ik terug en ging naast Suus zitten.
‘Zo, zo neef dat is een lekker groot glas’.
Ik keek haar met pretoogjes aan, dat had ik goed gedaan.
‘Ik heb ook veel dorst’, ik dronk daarna het glas halfleeg en liet een flinke boer.
‘Pardon’. Zei Suus met een knipoogje.
De film was bijna afgelopen.
Ik at nog wat chips, daar kreeg ik wel dorst van en dus dronk ik nog meer cola.
Toen de film was afgelopen keek Suus me even aan en zei;’ff checken of je nog steeds een grote vent bent’.
Ze trok het shirtje omhoog en zei;’Goed zo, je bent nog een fris mannetje’.
Ik had nog steeds haar shirtje aan.

We gaan nu eerst even je pyjama aan doen en dan gaan we film kijken.
We liepen naar boven en Suus pakte mijn pyjama om deze bij mij aan te doen.
‘Ik kan mijn eigen pyjama wel aan doen hoor Suus’.
‘Dat weet ik wel schatje, ik wilde je alleen maar een beetje helpen’.
Zo gezegd, zo gedaan ik had mijn pyjama aan.
‘Weet je wat we doen, we nemen een deken mee en gaan lekker onder de deken film kijken, dat is extra spannend’.
Suus startte de film, pakte het speentje en probeerde hem in mijn mond te doen.
Ik wilde het speentje niet en hield mijn mond dicht.
Suus zei;’Als jij zo laat wil opblijven moet je wel even een speentje in, dat staat je zo lief’.
Ik deed vlug het speentje in mijn mond, ik wilde wel laat opblijven natuurlijk.
Onder de film dronk ik mijn glas cola leeg, waarna ik weer keurig mijn speentje indeed.
Eigenlijk was zo’n speentje best wel prettig.
Halverwege zette Suus de film op pauze, ‘wil je nog even plassen?’
Ik hoefde niet te plassen en schudde van nee.
Wil je het ook niet even proberen voor je gaat slapen straks?
Ik hoefde echt niet te plassen.
Suus schonk voor mij nog wat ranja in en nam zelf nog een glas sap.
Ze nam een bakje mee uit de keuken en deed daar nog wat chips in.
Ik at direct de chips op en dronk mijn glas leeg, ik wilde gauw weer verder kijken.
‘Heb je haast’ vroeg Suus, ‘je kon het ook onder de film eten en drinken hoor’.
Ik haalde mijn schouders op en zei;’Geeft niet’.
Suus startte de film weer.
Ik ging lekker tegen Suus aan liggen, zij deed mijn speentje weer in mijn mond.
Halverwege de tweede helft ben ik toch weer in slaap gevallen, ik was ook heel moe.
Ik voelde hoe Suus mij optilde en naar boven bracht.
Toen we boven waren vroeg Suus zachtjes;’Kun je verder zelf lopen Turfje van me’.
Ik schudde van nee.
‘Oke’, ze tilde me naar de slaapkamer en legde me op het verschoon kussen neer.
‘Ik ga je even een droge luier geven en dan leg ik je lekker in bedje’.
Onder het slapen had ik behoorlijk geplast.
Ik kreeg een schone luier, werd in bed getild en sliep zo verder, alsof het een droom was.
 

keesjong

Beginneling
Re: verhaal

Ochtend

De volgende ochtend werd ik laat wakker (laat voor mijn doen) en nog belangrijker droog.
Ik keek om me heen, ik lag niet in mijn eigen bed en naast mij lag Suus te slapen.
Oh ja, mijn matras, daarom lag ik hier.
Door mijn gewoel was Suus ook wakker geworden, ‘hé ventje ga je nog even een beetje slapen’, vroeg ze slaperig, ‘het is nog vroeg voor in de vakantie’.
Ik probeerde het, maar het wilde niet lukken.
‘Suus mag ik beneden tv kijken’
‘Tuurlijk kereltje, wil ik wel eerst even weten of je het nog droog hebt weten te houden’.
“Mijn bed is nog droog zei ik met enige trots’.
‘En hoe is het met je luiertje’ vroeg Suus.
Oh ja, dat was ik bijna vergeten.
Suus trok de deken van me af trok mijn pyjama naar benden, ‘gelukkig heeft mijn turfje bescherming’.
Het valt mee, hij heeft geen drijfnatte luier dacht ze nog.
Ik wist genoeg.
Ik ging naar beneden tv kijken.
Disney was erop.
Ik moest plassen, ik had toch een natte luier om dus liet ik het maar lopen, hoefde ik ook niks te missen en de reclame was net geweest.
Een beetje honger kreeg ik wel, tijdens de reclame smeerde ik gauw even een broodje en dronk een paar bekers melk, ik was altijd dorstig ’s morgens.
Het werd al later in de ochtend en Suus lag nog te slapen, dacht ik.
Op een gegeven moment moest ik toch echt mijn ochtend poepje doen.
Ik liep naar boven naar Suus toe om te zeggen dat ik moest poepen.
‘Suus ik moet poepen’ riep ik halverwege de trap, ‘Suus was net aan de telefoon en al aangekleed.
Ik ging maar even wachten.

Bezoek

‘Is goed dan zie ik jullie zo’, hoorde ik Suus zeggen.
Al gauw hing Suus op, dat was de moeder van Sarah die komt straks even langs om Sarah te brengen waar je gister mee gespeeld hebt, ze moest nog even weg en dan passen wij nog even op Sarah.
Leuk dacht ik, want ik vond Sarah wel een leuk meisje ook al was ze jonger dan mij, alleen ik wist nog niet wie op wie ging passen.
Wel knap dat je zelf op tijd komt zeggen dat je moet poepen’.
‘Zal ik je dan maar even helpen met je luiertje’, kunnen we direct aankleden.
Ze trok mijn pyjama uit, ‘je hebt je luiertje alweer goed gebruikt zie ik, turfje van me’, de luier was erg nat en moest wel verschoond worden.
Haar telefoon ging weer, ‘ik moet even opnemen, het is mijn baas aan de telefoon, probeer het nog maar even op te houden en anders wordt ik niet boos hoor’.
Suus liep naar beneden omdat ze iets moest opschrijven.
Ik trok mijn pyjamabroek aan, om mijn luier maar niet te laten zien en liep ook maar naar beneden en ging met lego spelen.
Suus was gelukkig klaar met bellen.
‘Kom je naar boven, of moeten we even wachten tot je klaar bent’.
Ik had al een paar stink scheetjes gelaten.
‘Naar boven’ zei ik een beetje benauwd, ‘ik moet nog een poep’.
‘Knap hoor’, zei Suus, ‘je vergist je niet?’.
Ik schudde van nee.
We gingen naar boven en Suus trok mijn pyjamabroek uit,
De bel ging.
Wacht even dan doe ik eerst even gauw open.
Ik hield het niet meer, er verdween al een poepje in mijn luier.
‘Hoi Sarah, wat leuk dat je er bent, ja jaap is boven’ hoorde ik Suus zeggen, en ze stond nog even te praten met de moeder van Sarah.
Ik hoorde Sarah naar boven lopen.
Ik verstopte me gauw onder de dekens tijd om mijn pyjamabroek aan te trekken had ik niet meer, ik wilde niet gevonden worden met alweer een poep ook al was het nog maar een klein poepje en deed alsof ik sliep.

Het geeft niet

Ik hoorde Sarah zoeken, ze liep de slaapkamer in.
Oh daar is het speentje hoorde ik Sarah zeggen.
Ik liet een scheetje en per ongeluk ook een grote poep.
Sarah hoorde het scheetje en keek waar dat vandaan kwam en zag mij liggen.
Ik deed nog steeds of ik sliep.
Ze gaf me een kusje op mijn hoofd en zei;’wakker worden engeltje’.
Ik kon niet langer doen alsof en ging maar wakker worden.
Ik hoorde Suus roepen:’Ik ga nog even met Sarah haar moeder koffie drinken’.
‘Kom je uit bedje’ vroeg ze, en ze trok de dekens van me af, waardoor ze meteen mijn natte luier zag, ik had geen pyjamabroek meer aan.
‘oke’ zei ik, ik vond het helemaal niet leuk om uit bed te moeten, maar zonder dekens had ik geen bescherming meer en dus stond ik op.
‘Sarah rook even en zei;’Wat ruik ik nu’.
‘Een scheetje’ zei ik.
Ze ging dit keer wel akkoord gelukkig.
'Zullen we weer vadertje en moedertje spelen vroeg ze’.
Ik vond het wel een beetje kinderachtig maar stemde in met haar plannetje.
Ik wilde haar zo lang mogelijk afleiden van mijn poep, wat toch niet erg lukte.
Ze rook nog eens,’weet je zeker dat het alleen maar een scheetje is?’
Ik knikte.
‘Mag ik dan even kijken, of moet ik Susan even roepen’, vroeg ze met haar lieve stemmetje, ‘want het is ook wel vervelend om een hele dag met een poep te lopen’.
Suus stond nog steeds met haar moeder te praten en ik wilde niet dat haar moeder erachter kwam dat ik het was met een vieze luier.
Ik had geen keus, maar dat had zij niet in de gaten.
Ik zuchtte ‘oke, maar dan moet je niet Susan gaan’ en bukte met mijn neus bij mijn knieën, ik dacht te weten hoe het hoorde.
Hier hoef je niet te bukken gekkie, hier kun je gewoon staan, ik vind je wel een stoere vent omdat je zo goed meewerkt.
Ik raakte helemaal van slag door haar.
Ze duwde me weer zachtjes omhoog.
Het zelfde als bij de Mac gebeurde ze trok weer mijn luier een beetje naar achter en keek erin.
Ze zag dat ik een traantje had.
‘Het geeft niet, ik vind je nog steeds een engeltje, ongelukjes kunnen gebeuren.
‘Ik denk dat jij maar weer de baby moet spelen en bij een baby met een poep hoort een speentje’.
Ze pakte het speentje en wilde het in mijn mond stoppen.
Ik deed mijn mond niet open, ik wilde geen speentje.
‘Mondje open, een speentje werkt ook tegen de traantjes en anders een schone luier wel’.
Ik moest om dat eerste wel een beetje om lachen.
Zie je wel, het werkt direct net als bij mijn broertje.
Ik liet haar toch maar mijn speentje indoen, ik was bang dat ze anders naar Suus zou gaan en vragen om een verschoning voor mij en dan zou haar moeder er alsnog achter komen.
Daar stond ik dan met een vieze luier en een speentje in mijn mond.
Eigenlijk wilde ik wel weer dat ze mij door mijn haar ging kroelen, dat voelde zo fijn.
Het leek alsof ze me hoorde denken.
Ze ging zitten en zei;’kom maar hier liggen dan doen we net of dit je wiegje is en ik je mama’.
Ik moest naast haar liggen en Sarah ging lekker door mijn zitten kroelen.
Sarah keek even rond, ‘is dat jou commode’ vroeg ze.
Nog voor ik door mijn speentje heen iets kon zeggen liep ze er al naartoe en trok de kastjes open.
Ze zag een knuffelkonijn liggen en gaf die aan mij.
‘Kijk hier is je knuffeltje’
Ik pakte hem maar aan.
Suus kwam boven en zag mij liggen met mijn speentje, luier en knuffel.
“Hoe is het met mijn turfje’ vroeg ze.
Suus dacht; wat is hier gebeurt, maar hij is zo wel super schattig.
Nog voor ik antwoord kon geven zei Sarah al:’Hij heeft wel een natte, vieze luier, daarom heb ik hem maar een speentje gegeven en een knuffel anders was hij een beetje verdrietig en ze fluisterde,’Ik denk dat hij zich een beetje schaamt, want hij wilde niet dat ik het ging zeggen’.
‘Dat is wel goed, daardoor willen ze zelf ook naar de w.c., dat hoorde ik mijn moeder zeggen.
‘Je bent maar een wijs meisje’ zei Suus.
Ze begon langzamerhand te begrijpen wat er gebeurde, en dacht ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
‘Susan ga je hem nu een schone luier geven?’ vroeg Sarah.
Susan knikte.’Dat moet wel anders gaat het luiertje doorlekken, na al die plasjes’.
‘Moet ik even helpen, dat doe ik ook vaak bij mijn broertje’.
Suus keek mij even aan, ik zei niks.
‘Dat is goed denk ik’, zei Suus.
Ik zei nog steeds niks, ik schaamde toch een beetje.
Doordat ik niks zei dacht Suus dat ik me erbij had neergelegd dat Sarah mij zag als haar kleine vriendje, die nog een beetje hulp nodig had.
Suus legde het aankleedkussen neer en gebaarde dat ik erop moest gaan liggen.
Ik ging op het aankleedkussen liggen, ‘ik loop nog even naar beneden om tegen Sarah haar moeder te zeggen dat ik er zo aankom’.
Ondertussen ging Sarah nog even verder kijken wat er allemaal in de commode lag.
In het derde laatje dat ze doorzocht zag ze een babyflesje liggen.
Ze pakte het flesje en zei; ‘Ik ga even drinken voor je halen’.
Gelukkig kwam op dat moment Suus er net aan, ik had niet gezien dat ze een babyflesje had gepakt.
Suus zag het gebeuren en zei;’Als jaap een schoon luiertje heeft breng ik wel een beetje melk oke?’.
Ze wilde ook niet dat Sarah haar moeder erachter kwam.
Sarah knikte, ‘wel warme melk toch, anders krijgt hij misschien last van zijn buikje’.
‘Doen we, dan kun jij ondertussen mooi even helpen’.
Warme melk vond ik wel lekker.
Suus deed mijn luiertje open, ‘heb je je toch een beetje vergist, ik dacht dat je nog een poep moest toen ik open ging doen’.
‘Dat is niet erg hoor, ongelukjes kunnen gebeuren’.
‘Gelukkig heb je daarvoor een luiertje aan’.
Ik wilde net zeggen dat ik net te laat was, maar Sarah was me alweer voor.
Toen ik dat boefje vond had hij al een vies luiertje, ik denk dat hij zich daarom verstopte, dat doet mijn broertje ook soms.
Hoe wist ze dat ik net deed of ik sliep? en als ik nu zou zeggen dat ik net te laat was zou Suus me niet meer geloven, ik liet het er maar bij.
Suus ging mij ondertussen verschonen.
Hij heeft wel lieve billetjes he, vooral als ze weer schoon zijn, jongens billetjes zijn het liefst als ze schoon gepoederd en in een luiertje zitten.
Hij krijgt toch wel poeder op zijn billetjes he, anders krijgt hij misschien uitslag en daar worden zijn billetjes niet mooier van en dat vind ik ook wel een beetje zielig.
Ik vind hem wel het aller schattigste vriendje.
Suus was klaar met het schoonmaken van mijn billetjes en piemeltje.
Ik tilde mijn schone kontje op en Suus haalde de vieze luier onder mijn billetjes vandaan en legde er een schone onder.
“Wil jij even poeder op zijn billetjes doen”, vroeg Suus.
Dat hoefde ze geen tweede keer te zeggen.
Sarah pakte de poeder en deed een dikke laag op mijn billetjes.
Hij is wel een grote vent he, want hij werkt zo goed mee met verschonen en hij blijft zo keurig stil liggen en ik kreeg een aai over mijn bolletje.
Sarah haalde de luier tussen mijn benen door en vouwde hem keurig dicht.
‘Zo hij is weer helemaal schoon’, zei Sarah.
‘Je hebt die luier maar knap omgedaan Sarah’ zei Suus.
‘Ik heb mijn broertje ook heel vaak zijn natte luiertjes verschoond, dat vond ik leuk om te doen’.

Ik lag daar met een schone luier een speentje en een knuffel in mijn handen en zag niet wat er gebeurde, ik hoorde het wel.

Een flesje

Sarah gaf het flesje aan Suus.
‘Ik zal eerst wel even warme melk voor jullie halen’, zei Suus en zette het flesje neer, ‘en daarna ga ik weer even praten met Sarah haar mama, want mijn grote man hier kan er weer even tegen aan’.
Ah lekker, warme melk dacht ik, daar hield ik wel van.
Sarah zei; ‘zo schoon en lekker ruikend (ik rook helemaal naar baby poeder) ben je weer echt mijn stoere baby’tje.
‘Komt mijn engeltje nog even naast mij liggen in zijn wiegje’.
Dat wilde ik wel, nog even gekroeld worden.
Na een paar minuutjes kwam Suus weer terug met 2 glazen met warme melk en zette de glazen op de commode.
‘Blijf even liggen’ zei Sarah.
Ze pakte een glas en goot dat voorzichtig over in de fles.
Suus zou net de trap aflopen, maar was benieuwd hoe dit verder zal gaan.
Ik bleef liggen zoals Sarah zei.
Sarah kwam terug met de fles.
Ik moest mijn hoofd bij haar op schoot doen, ze haalde het speentje uit mijn mond en deed hem in haar broekzak.
Voor ik het wist had ik de speen van het flesje al in mijn mond.
‘Nou moet je wel goed drinken’, zei Sarah, ‘anders wordt je geen grote jongen’.
Ik wilde niet drinken uit het babyflesje en werkte niet echt mee.
Sarah zei’:’ Als je niet wil drinken vraag ik mijn moeder wel even om te helpen zij kan kinderen die niet willen drinken heel goed de fles geven en je moet wel drinken anders wordt je ziek.
Ik wilde nog steeds niet dat Sarah haar moeder mij zo zou zien, dus begon ik maar te drinken.
Suus die de hele tijd stond te kijken vond het wel schattig om te zien hoe ik mij helemaal liet inpakken door een 7 jarige, ze dacht wel ik moet wel even iets verzinnen op het flesje anders wordt het wel erg zielig voor mijn turfje, vooral omdat hij toch altijd zo dorstig is.
Toen ik mijn flesje op had liet ik per ongeluk ook nog een boertje.
‘Goed zo’
‘Wil je je speentje weer of, wil je die straks’.
‘Blijf je even in je wiegje dan drink ik ook nog even mijn melk’.
Ze pakte haar beker en dronk die leeg.
Ze praatte zoveel achter elkaar dat je de kans niet kreeg om te antwoorden.
Ik hoefde het speentje niet.
‘Kom laat je kamertje maar zien dan gaan we even kijken welke kleertjes jij aan kan’.
We liepen naar mijn slaapkamer, ze keek even door de kast en pakte een setje kleren.
Ze pakte een blauw polo, een witte broek van lichte stof een hemd en sokken.
‘Dit zijn wel mooie kleertjes’,
Ik trok ze maar aan, dan was eindelijk de luier uit zicht.
‘Kom dan gaan we naar beneden, dan kan mama jou ook even zien’.
We gingen naar beneden, ik gaf Sarah haar moeder een handje en zei;’Ik ben Jaap’.
‘Leuk je te leren kennen Jaap, zijn jullie leuk aan het spelen, of is Sarah weer eens lekker aan het moederen’.
‘Ik heb zijn kleertjes uitgezocht’, zei Sarah.
‘Dat heb je goed gedaan meid’, zei Sarah haar moeder.
‘Ja want’,…begon Sarah
Susan onderbrak haar maar gauw voor het de verkeerde kant uit ging.
‘Willen jullie nog een koekje en nog een beetje drinken?’
Dat wilden we wel.
‘Dan moet ik nog even naar boven om Jaap zijn bekertje op te halen’ zei Sarah.
‘Dat hoeft niet, ik heb voor Jaap nog wel een andere beker’.
Loop maar mee naar de keuken dan krijgen jullie daar iets lekkers en nog een beetje drinken.
‘Waar is Jaap zijn bekertje’, vroeg Sarah, want er stonden alleen gewone bekers.
‘Moet ik mama even vragen om paultje zijn anti-lekbekertje.
‘Nee hoor, hoeft niet’, zei Suus gauw, ze pakte de tuitbeker van mijn neefje en deed daar mijn drinken in.
Ik kreeg de tuitbeker en Sarah een gewone beker.
Ik snapte wel dat dit was om Sarah tevreden te houden.
Moet hij geen slabbetje om vroeg Sarah, gelukkig hoorde haar moeder het niet.
‘Nee, dat hoeft alleen met eten’.

‘Ga nu maar weer lekker spelen, dan kunnen de mama van Sarah en ik nog even kletsen’.
We mochten tv kijken.
Kinderkanaal was ervoor en dat vonden we allebei leuk.
Sarah zei;’ Ik ga zo even plassen ben jij ook nog een grote jongen?’
Ik moest mijn luier weer laten zien, ze keek ook even of ik geen verassing in mijn luiertje had, gelukkig zat haar mama met de rug naar ons toe en kletste Sarah niet zoveel.
‘Moet je ook plassen?’
Ze probeerde mij op haar manier te helpen.
Ik schudde van nee, ik moest wel een beetje plassen, maar ik kon het nog wel inhouden.
En als ik ging plassen wist haar moeder ook meteen dat ik een luier omhad en dat wilde ik echt niet.
‘Oke zelf weten’.
Ik ging weer verder met kijken.
Sarah kwam weer terug van de wc, met achter haar aan Suus.
‘Ben je nog mijn grote neef?’
Ik knikte van ja.
‘Als jullie nog wat willen snoepen of drinken weet je het te vinden he’.
Dat wist ik wel.
‘Oh lekker een snoepje’, zei Sarah.
‘Kom maar mee’, zei ik.
Zo kon ik laten zien dat ik niet echt een baby was.
We liepen naar de keuken en ik pakte de snoeptrommel en gaf Sarah een snoepje.
Ik nam er zelf ook eentje.
Ik liep naar de koelkast om de cola te pakken ik zag mijn kans schoon.
Toen ik de cola in handen hoorde ik Sarah zeggen,’dat is slecht drinken’.
Ik ga wel even vragen of je dat wel mag hebben.
Ik zette de cola gauw terug.
‘Hoeft niet, wat is dan wel goed drinken’, vroeg ik, ik wilde niet dat ze mij zou verraden, misschien ging de film voor vanavond dan niet door.
Ze pakte de roosvicee deed het in de tuitbeker, deed er water bij en zei; ‘Dit kun je beter drinken’.
Dus ik dronk de roosvicee uit de tuitbeker.
Ze nam zelf ook wat roosvicee, vulde de tuitbeker weer voor mij, ‘kom gaan we weer tv kijken’.
Suus stak even haar hoofd om de hoek om te kijken hoe het ging.

Toch niet zo’n grote jongen

We zaten alweer een tijdje voor de buis.
Ik moest redelijk nodig plassen.
Suus liep naar ons toe, ‘ik loop even met Sarah haar moeder mee ben zo terug’.
Suus zag mij wiebelen.
‘Jaap moet je nog even plassen?’
‘hoeft niet’, zei ik.
Zeker weten, of is het al te laat?
Ik ben nog groot en ik kan wel even wachten.
‘Echt niet plassen?’
‘Echt niet’ zei ik, al was ik er zelf niet helemaal van overtuigd.
‘Oke zelf weten turf’.
‘Moet ik je nog even kriebelen vroeg Sarah’, ze had gezien dat ik dat erg prettig vond, en het leidde mij een beetje af van het plasje.
Ik ging er voor liggen met mijn hoofd op haar schoot, ze deed het speentje in mijn mond, dat hoorde er blijkbaar bij, en ik vond het prima en zij begon mij te kriebelen.
Suus was na een paar minuutjes alweer terug en zag ons op de bank, ze dacht dat meisje wind mijn turfje helemaal om haar vingertje, omdat Sarah zo’n lief zorgzaam meisje is vind Suus het ook helemaal niet erg, ik zal ze maar niet storen.
Spiderman was erop en dat wilde ik niet missen.
Ik lag met gekruiste benen op de bank met mijn hand tussen mijn benen, ik moest wel nodig plassen.
Sarah zei; ’Als je moet plassen moet je wel naar de wc, anders ben je straks geen grote jongen meer’.
‘Iuk hoefff niet teu passen zei ik’, ik wilde spiderman afkijken, ik had het speentje nog in mijn mond.
‘Oke schatje, vind je spiderman zo leuk’ zei Sarah, ‘een ongelukte is ook niet erg hoor’.
Ze kriebelde me ook zachtjes over mijn buikje, ik wilde niet opstaan om naar de wc te gaan.
Spiderman was afgelopen, en ik moest nu echt heel nodig naar de wc.
In plaats van kriebelen ging Sarah kietelen, kietelgevecht riep ze.
Ik hield het niet meer vol door het kietelen het gevolg was een natte luier.
Hoe kon ik dit nu weer uitleggen?
Omdat het nu toch al te laat was ging ik maar terugkietelen.
 

keesjong

Beginneling
Re: verhaal

Verstoppertje

Suus kwam even kijken wat er gebeurde.
‘Doen jullie wel rustig kinderen’, zei suus.
‘Ga anders maar boven op je eigen kamer even verder stoeien’.
We gingen naar boven om verder te stoeien.
Suus zag mij lopen en zag de luier al een beetje hangen.
Boven gingen we nog even door met ons kietelgevecht.
Door al dat stoeien had ik wel weer dorst gekregen, we gingen naar beneden om nog wat te drinken.
Sarah nam het flesje mee van boven.
Ze pakte het speentje uit mijn mond.
Ik kreeg twee keer een volle tuitbeker van Sarah, de tweede beker roosvicee smaakte wel een beetje anders.
Ik zei maar niks van de tuitbeker, ik was bang dat ze anders over mijn luier zou beginnen en dan zou ik me best wel schamen, dan was ik geen grote jongen meer.
Zelf nam ze een glas drinken.
Suus die al lang gezien had dat ik geplast had vroeg of ik nog wat warme melk wilde, nou dit wilde ik altijd wel.
Ze maakte de melk warm en deed hem in het flesje.
‘Wil jij hem even het flesje geven Sarah?’
‘Volgens mij is mijn turfje hier best aan toe’.
Ik snapte al wat Suus bedoelde.
Tuurlijk wilde Sarah mij het flesje geven, ze straalde ervan.
Ik moest op de bank liggen met mijn hoofd op haar schootje, en zij gaf mij de fles.
Onder het flesje geven zat ze weer lekker te kriebelen, dat maakte een boel goed.

Toen ik mijn flesjes leeg had gingen we weer spelen, we deden verstoppertje.
Ik was eerst de zoeker, ik had haar al snel gevonden.
Toen moest zij mij zoeken, ik wist wel een goed verstop plekje.
Ik zat net mooi verstopt toen ik moest plassen.
Mijn luier was toch al nat dus maakte dat ook niet meer uit.
Mijn luier werd nog natter.
Na 10 minuten was ik nog niet gevonden Sarah begon mij te roepen, ze vond het niet meer leuk.
Ik kwam tevoorschijn.
Sarah keek een beetje verdrietig.
‘Wat is er’, vroeg ik.
“Ik was je kwijt en begon me ongerust te maken over mijn kleine boefje’.
Mijn kleine boefje, zou ze het dan weten vroeg ik me af.
‘Je grote jongen is er weer’, zei ik dus maar gauw.
Ze keek nog steeds verdrietig, ik wilde haar wel troosten en kon maar 1 ding verzinnen.
‘Ik wil nog wel een beetje warme melk’, zei ik dus maar.
Ze glimlachte alweer, volgens mij had ze niks in de gaten.
We liepen naar Suus voor warme melk.
We kregen twee bekers warme melk, gelukkig half vol.
Sarah goot de melk weer in het flesje.
Ik moest weer op de bank gaan liggen en zo kreeg ik het flesje.
Toen ik klaar was met het flesje moest ik even rechtop gaan zitten voor een boertje.
Dat gebeurde ook spontaan.
Sarah had ondertussen haar beker ook leeg gedronken.
Ik ging weer bij Sarah op schoot liggen en zij ging weer lekker zitten kriebelen.
Ze deed het speentje weer in mijn mond.
We gingen nog een beetje tv kijken.

Mama Sarah

Na een tijd tv kijken zei ze:’Ik moet even plassen, daarom ga ik even naar de wc, anders heb ik een natte broek, ik draag geen bescherming tegen ongelukjes’.
‘Blijf maar even liggen, ik ben zo terug, ik ging even met mijn hoofd op de leuning liggen’.
Ik bleef liggen met het speentje in mijn mond en dacht, dit keer vraagt ze niet of ik ook naar de wc moet.
Door al dat drinken voelde ik wel dat het niet meer zo lang zou duren voor ik mijn luiertje weer moest gebruiken.
Sarah kwam terug van de wc.
Ik lag nog steeds op de bank, ik tilde mijn benen op om Sarah erbij te laten.
Sarah keek even richting mijn billen en zei;’Kom kleine man ( en ze stak haar hand uit) jij moet eerst even een schone luier, je begint al bijna een beetje door te lekken (ze dacht een klein spatje te hebben gezien) en je loopt volgens mij nu al sinds spiderman met een natte luier je kan wel uitslag krijgen zo’.
Mijn luier was al weer een aantal uren nat.
Ze wist het dus al de hele tijd.
Ik ging staan om mee te gaan, misschien kon ik onder het verschonen wel even naar de wc.
‘Doe eerst je broekje maar even uit dan blijft die tenminste droog’.
Ze trok mijn broek naar beneden en ik moest eruit stappen.
Voor mijn gevoel had ik geen keus.
Ze trok mijn luiertje nog even naar achter en keek erin, daarna bekeek ze mijn broek nog eens even goed, ’oh die is nog wel schoon’, zei ze.
De broek werd op de bank gelegd.
Ze pakte mijn hand en we liepen richting Suus.
Suus zag ons al aankomen hand in hand, Ik zonder broekje met een duidelijk natte luier en een speentje, en Sarah die mij naar haar toe leidde.
Sarah stak direct van wal; ‘Jaapje moet even een schone luier, hij heeft geen verassing in zijn luiertje, maar hij is wel erg nat, daarom heb ik zijn broekje ook even uit gedaan dan blijft die tenminste droog’.
Suus was aan het werk en zei;’Goed gedaan Sarah, ga nog maar even spelen dan kom ik straks mijn turfje wel verschonen, of weet je wat, Suus kreeg een idee’.
‘Als je wil mag je mijn turfje zijn natte luiertjes ook wel verschonen, ik heb gezien hoe goed je dat kunt’.
Dat wilde Sarah wel, ik had duidelijk geen keus.
‘Vergeet je dan niet om zijn billetjes en piemeltje ook goed schoon te maken’.
‘Ik heb het vaker gedaan hoor’, zei Sarah.
Het klink toch wel raar als ze over mijn billetjes en piemeltje praten alsof ik een baby was en het allemaal niet begreep.
Voor Sarah was het de gewoonste zaak van de wereld, net als tandenpoetsen of zo iets .
‘Oke’ zei Suus, ‘dan mag je hem verschonen als jij dat wil en denkt dat het nodig is’.
Suus zei tegen mij; ‘Wel goed meewerken he, anders wordt het vanavond niks en niet zelf aan je luiertje komen’.
Suus tegen Sarah;’Als jaap stout is, mag je hem best even op de trap zetten’, ze knipoogde daarbij.
Suus had Sarah de vrije hand gegeven.
Sarah hoorde de beginmuziek van Mega Mindy.
Kom boef, dan gaan we eerst even Mega Mindy kijken en dan krijg je een lekkere schone luier.
Ik hoopte maar dat het niet te lang zou duren, dan kon ik nog even op de wc plassen.

Op het potje

Toen Mega mindy was afgelopen zei Sarah; ‘Zullen we dan weer vadertje en moedertje spelen, dan ben ik de mama en jij het baby’tje’.
‘Kom je mee baby’tje, dan zal mama je even een schone luier geven, dat is veel prettiger’.
Ik moest het wel goed vinden, schijnbaar.
We liepen naar boven, ik ging alvast op het aankleedkussen liggen, ik moest plassen, hoe eerder ik naar de wc kon hoe beter.
‘Wacht even baby, mama komt zo terug’’ en ze liep naar beneden,.
Sarah kwam terug met het potje in haar hand, die stond beneden in de wc voor mijn neefjes.
Sarah pakte de spulletjes die ze nodig had.
Ze deed mijn luiertje los, dat voelde wel even fijn een beetje frisse lucht op mijn billen, maar nu voelde ik des te beter dat ik moest plassen.
“Heeft mijn baby’tje een grote plas gedaan, ach wat een schatje’.
Daar lag ik dan, weer in mijn blote billen op een natte luier, en nu te wachten tot ‘mama’ mij naar de wc liet gaan.
‘Je bent ook zo’n lief boefje, zal mama weer eens een flinke en droge vent van je maken, maar eerst mag je het zelf even proberen of je nog groot bent’.
‘Kom dan zet ik je even op het potje, misschien kun je nog een plasje doen’.
Ik wilde echt niet op het potje daarom zei ik;’Iuek wieul nieeut wop het postjwe (ik wil niet op het potje)’, dat speentje ook. Iuek kwan soo oowuk wul pwassen (ik kan zo ook wel plassen).
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik wel in de wc kon plassen.
‘Jaapje’ zei Sarah nu heel nadrukkelijk en dwingend, ‘je moet nu even op het potje proberen’.
En wat vriendelijker; ’Je kan nu niet ‘zo ook wel plassen’, want je heb geen luiertje om’.
Ik schudde van nee ‘Maawh’, ik wilde zeggen maar ik kan wel op de wc, maar ik kreeg de kans niet van Sarah.
‘Geen gemaar nu op het potje een grote jongen zijn en anders met een schone luier op de trap’.
Ik dacht als ik nu even op het potje ga zitten laat ze me misschien daarna wel op de wc, want ik ging echt niet op het potje zitten plassen.
Ik ging maar op het potje zitten.
‘Grote jongen’, zei Sarah, ze richtte mijn piemeltje in het potje, omdat ik anders op de grond zou plassen.
Er gebeurde niks. Uit protest alleen al zou ik niet in het potje plassen.
‘Mwag ieuk wop de weucee’.
Laat eerst maar eens zien dat je een grote jongen bent, anders vraag je straks de hele tijd om de wc, net als mijn broertje en dan gebeurt er steeds niks, en dan ben ik de hele tijd bezig voor niks.
Voor haar klonk het wel logisch, maar ik ging echt niet op het potje plassen, ik ging eerder in mijn broek plassen dan op het potje, misschien wilde Suus mij zo wel even helpen met naar de wc gaan.
Sarah liet mij een paar minuutjes zitten en zei:’Dit wordt niks boefje, kom maar weer liggen dan krijg je een schone luier’.
Ik zat een beetje met mijn speentje te draaien.

Even showen

Ik moest op de oude natte luier gaan liggen, anders werd het verschoonkussen vies van mijn plaskontje, had Sarah gezegd.
Sarah ging weer verder in haar babytaaltje; ‘Moet mijn baby ook een schoon luiertje, wat is het ook een schatje, koele koele. ‘Oh en zie ik een bloot buikje, wat een lief buikje (ze kietelde even in mijn buik, daarvan ging ik wel weer een beetje lachen, en plaste ik bijna)
En zo ging ze maar door.
Ondertussen maakte ze mijn billetjes en piemeltje goed schoon.
Ik tilde mijn kontje omhoog zodat Sarah de oude luier weg kon halen en er een nieuwe neer kon leggen, dat voelde een stuk beter.
Hiervoor kreeg ik een complimentje.
Sarah deed een dikke laag poeder op mijn billetjes en vouwde de luier dicht.
‘Zo heeft mama weer een fris schoon baby’tje’, nu ben je weer mijn grote jongen.
‘Geef je speentje maar weer hier, die heb je nu even niet nodig’.
Ze hield haar hand voor mijn mond, zodat ik het speentje uit kon doen.
Met een beetje tegenzin deed ik het speentje uit, met speentje in had ik het gevoel dat het wat minder erg was met een luier, Sarah stopte het speentje weer bij zich.
‘Wat wil mijn baby’tje doen, wil mijn baby’tje nog even met lego blokjes spelen?’
Dat wilde ik wel, ‘ja’ zei ik.
‘Ja mama’, verbeterde Sarah mij.
‘Ja mama’, zei ik dan maar.
‘Kom dan gaan we naar beneden, dan kun je meteen aan Susan laten zien dat je weer een grote vent bent’.
We liepen naar benden, Sarah nam het potje weer mee en zette het in de kamer.
Ik moest mijn luier showen aan Suus.
Ik draaide snel een rondje voor Suus.
‘Nee, je moet je polootje even omhoog doen en dan langzaam rond draaien’.
‘Suus heeft het al wel gezien’, zei ik.
‘We spelen nog steeds dat ik je mama ben en naar mama’s moet je luisteren’.
Suus deed er nog een schepje bovenop;’En anders mag mama jou echt op de trap zetten’.
Hier kon ik niet tegenop.
‘Oke’, zuchtte ik.
‘Oke mama’, zei Sarah, ze was echt goed in dit spelletje.
‘Oke mama’, zei ik dan maar om er vanaf te zijn en draaide langzaam een rondje mijn polo omhoog.
‘Grote vent’, zie Suus tegen mij en tegen Sarah;’Dat heb je goed gedaan meid’.
Sarah stak alweer van wal.
Ik heb mijn grote jongen ook even op het potje gezet om hem te laten plassen, ik zag wel dat hij nog een beetje moest plassen, maar dat is niet gelukt, misschien vindt hij dat nog een beetje eng.
Misschien plast hij toch liever nog in zijn luiertje.
Hij is ook wel een beetje een grapjas, ik had net zijn luiertje uitgedaan en toen wilde hij ‘zo wel plassen’.
Misschien moet hij volgende keer maar met luiertje om op het potje, misschien vind hij dat wel minder eng.
Ik stond er een beetje verslagen bij, mijn benen bij elkaar houdend voor zover dat ging.
Suus dacht, dat lieve meisje heeft mijn neefje helemaal onder de duim.

Slappe lach

Ik liep maar naar de legotafel en ging met lego spelen.
Sarah liep naar de keuken.
Even later kwam ze terug met mijn tuitbeker en een snoepje.
‘Dit heeft mijn baby’tje wel verdiend, hij heeft zo goed zijn best gedaan’.
Ze gaf me het snoepje en zette de tuitbeker naast mij neer.
Sarah liep naar de bank en pakte mijn broek.
‘Kom grote jongen dan trekt mama jou even je broekje aan’.
‘Ja mama’, zei ik en liep naar Sarah toe, dan was mijn luier in ieder geval bedekt.
Sarah hielp mij mijn broek voor en ik moest instappen, daarna trok ze mijn broek op.
Ze gaf me een klapje op mijn luier en zei: ’Ga maar weer lekker spelen’.
Ik ging weer met lego spelen en dronk de beker leeg, de roosvicee smaakte alweer anders dan anders.
Ik moest ondertussen heel nodig plassen, dan maar op het potje dacht ik.
Ik wilde nu ook wel even een tijdje een grote jongen zijn.
Ik liep naar Suus;’Ik moet plassen’.
‘Ga mama Sarah maar even lief vragen, ik moet me hier even op concentreren’.
Ik liep naar Sarah:’Mama mag ik op het potje?’, dat ik dit nog eens zou vragen en nog wel een aan een meisje dat jonger was dan mij.
‘Tuurlijk schatje’, ze gaf me een hand en leidde me naar het potje.
Ze trok mijn broek naar benenden en zei:’Ga maar lekker zitten plassen grote jongen’.
‘Ja, maar mijn luier dan’.
“Wil mijn grote jongen het zonder luier proberen, knap hoor’.
Ze pakte het potje op en zei:’loop maar even mee naar boven, daar ligt het verschoon kussen nog’.
Sarah liep naar de trap, ik zou haar achterna lopen, maar ik was even vergeten dat mijn broek nog op mijn enkels zat.
Het gevolg was dat ik viel van de schrik moest ik een beetje van huilen,
Suus kwam direct, ze pakte me op en zette me op de bank, ze vroeg waar het pijn deed.
Ik haalde mijn schouders op en zei;’Het gaat wel weer’.
Sarah kwam met mijn tuitbeker, ‘Hier voor de schrik’.
Ik moest nog steeds erg nodig plassen.
‘Potje’, zei ik een beetje angstig.
Ik stond haastig op om naar boven te gaan.
Ik was vergeten dat mijn broek nog steeds op mijn enkels zat, daardoor viel ik weer maar nu veilig op de bank.
Sarah en Suus moesten hier erg om lachen.
Ik keek even bedeesd en moest toen ook wel lachen, we kregen zelfs de slappe lag, het moest er ook wel erg gek hebben uit gezien, tot twee keer aan toe.
Het onvermijdelijke gebeurde, ik voelde mijn luier dikker worden, maar het kon me even niks schelen.
Net toen we uit gelachen waren ging de telefoon.
‘Ik moet even de telefoon aannemen jongens.

Op de trap

Sarah ging naast me staan, zei niks en trok mijn broek omhoog, ik lag nog steeds op de bank.
Ik hielp haar nog een beetje door mijn rug hol te maken zodat ze mijn broek makkelijker aan kon trekken.
Ze gaf me een kusje op mijn hoofd, en zei zachtjes :’Het geeft niks, boefje’.
En ze deed het speentje in mijn mond.
Ik wilde nu echt laten zien dat ik groot was.
‘Ik bwen gwoot’, zei ik.
Ik ging staan, legde het speentje op tafel pakte een blok en liet die balanceren op mijn neus, nou ja zo goed als ik kon.
‘Jaapje’, zei Sarah heel nadrukkelijk, ik herkende dat toontje.
‘Stop je daar even mee, straks krijgen we ongelukken’.
‘Wacht even’, ik stopte er niet mee het ging net zo lekker.
‘Nu graag en anders ga je op de trap’, dat klonk dreigend.
Ik ging lekker door.
Het moest een keer misgaan en dat gebeurde ook, het blok viel op Sarah haar voet.
‘Au’ zei Sarah en ze keek heel boos.
Ik keek schuldig naar de grond.
Sarah zei:’trap’, verder niks oei, ze pakte het speentje, ze pakte mijn hand en trok me mee naar de gang.
Ik liet het maar gebeuren, Suus had gezegd dat Sarah dat mocht en ik wilde niet nog meer problemen.
Sarah zette mij op de trap, deed het speentje in mijn mond en zei:’Kindjes die niet willen luisteren moeten maar even op de trap zitten’.
‘Je blijft hier 5 of 6 minuutjes zo zitten nadenken en dan kom ik je weer ophalen’.
En ze liep terug naar de kamer.

Suus kwam terug.
‘Hee waar is Jaap’.
‘Jaapje zit even op de trap, want hij wilde niet luisteren, over 1 minuutje haal ik hem weer op’.
Dit gaat wel ver, dacht Suus.
Hij ging met een blokje op zijn neus lopen, ik zei nog; niet doen en toen viel het blokje op mijn voet, dat deed zeer.
Oke dacht Suus dat is wel een goede reden, maar ik denk dat ik zo toch even wat moet uitleggen.
Suus wachtte het maar even af.
Sarah kwam mij weer ophalen.
‘Wil je nog iets zeggen?’.
Ik keek naar de grond:’Sworwie mama’.
Sarah haalde het speentje uit mijn mond, ‘ik verstond je niet zo goed en kijk me aan’.
‘Sorry mama’.
Ze deed het speentje in mijn mond.
‘Kom dan gaan we weer naar de kamer’.
Suus die alles had gezien en gehoord dacht bij zichzelf; Jammer dat ik het zo moet uitleggen, want het is wel heel schattig om te zien hoe Sarah over Jaap moedert.

Suus legt het uit

We liepen de kamer in.
‘Willen jullie wat drinken en lekkers?’ vroeg Suus.
Ja lekker zeiden we allebei, bij mij klonk het meer als jwaa.
Wat willen jullie drinken?
Sarah zei:’Mijn baby’tje heeft nog een bekertje van die groene roosvicee en ik wil wel een beker gewone roosvicee.
Daarom smaakte die roosvicee zo raar.
‘Sarah’ zei Suus, ‘hoeveel bekers van die groene roos heb jij al aan je ‘baby’tje’ gegeven?’
Dit was een mooi aanknopingspunt gevonden om het uit te leggen.
‘2 denk ik, want die is goed voor kindjes’.
‘Dan moet je maar niet meer geven, die roos werkt laxerend, daar ga je van poepen.
Suus keek mij aan:’Jaap als je straks in een keer heel nodig moet poepen, poep maar gewoon in je luiertje, je hoeft niks te zeggen’.
‘Dan weet ik dat het door de roosvicee komt’, en daarbij knipoogde ze naar Sarah, wat ik niet zag.
Want van twee bekers roosvicee laxo gebeurd er echt niks, alleen dat wist ik niet.
‘Joepie’ (niet echt dus), ik ging dus straks in mijn broek poepen.
Sarah vroeg:’Kan hij dan op de wc poepen?.
Suus vond dit het moment om het maar uit te leggen.
Ze vertelde van het bedplassen de weddenschap en dat als ik die verloor dat ik twee dagen een luier om moest en daarom liep ik er dus zo bij, maar ik mocht wel zeggen dat ik naar de wc moest.
‘Maar als Jaapje dan wel mocht zeggen dat hij naar de wc moest, waarom had hij dan een poepbroek 2 keer zelfs?’.
‘Dat snap ik ook niet zo goed’, zei Suus.
Ik wilde het net gaan uitleggen, maar Sarah was mij alweer voor.
Mijn broertje heeft soms een vrije dag, dan krijgt hij een luier om, dan hoeft hij even niet te denken aan de wc en volgens mij vindt hij dat ook wel fijn, want soms vraagt hij erom zelfs. (Het is vooral handig voor haar ouders, maar dat vertellen ze er niet bij)
‘Misschien vind Jaapje het ook wel fijn om er even niet aan te denken en heeft hij daarom vieze en natte luiers, anders zou zo’n ‘‘grote jongen’’ toch geen vieze en natte luiers hebben en bovendien speelt hij ook gewoon met een poep in zijn broek.
Ik kon het nu wel gaan uitleggen, maar dat zou toch geen zin hebben, ze hadden hun reden al gevonden en ik zat hier met een natte luier en een speentje, dus knikte ik maar.

Broodje eten

Suus zei:’We gaan even een broodje eten en daarna gaan we even naar de woonboulevard naar een kast voor mij kijken.
‘Jwooepieuh de whoowboefehaard’ (joepie de woonboulevard) riep ik, want daar kun je altijd zo leuk spelen.
We gingen met zijn drieën de tafel dekken.
Ik bracht de bekers naar de tafel waarop Sarah aan Suus vroeg: ’Gaat dat wel goed als jaapje die stenen bekers tilt?’.
Ze dacht nog steeds dat ik een kleintje was, ook al kon ik wel zelf naar de wc.
‘Ja hoor, dat gaat prima’, zei Suus.
‘Zal ik Jaapje zijn tuitbekertje even pakken?’.
‘Nee dat hoeft niet, hij kan ook zelf wel uit een gewone beker drinken’.
De tafel was gedekt en ik ging aan tafel zitten.
Sarah deed een slab om mijn nek, haalde het speentje uit mijn mond en zei: ‘Met een speentje in je mondje kan je toch niet eten gekkie’ en ze deed het speentje in haar zak.
Ik wilde geen slabbetje om, maar doordat Sarah mijn speentje zomaar uit mijn mond haalde was ik die slab meteen vergeten, ik voelde hem ook niet zitten.
We gingen eten, Sarah maakte broodjes gezond voor ons, die we zo konden opeten.
Ik knoeide wat tomaat, waarop Sarah zei: ‘Het is maar goed dat ik Jaapje een slabbetje heb omgedaan, anders had mijn grote jongen op zijn polootje geknoeid’.
De tomaat was inderdaad op mijn slabbetje geknoeid.
Nu kon ik ook niks meer van het slabbetje zeggen.
Ik pakte mijn beker en wilde gaan drinken alleen pakte ik de beker wat wild waardoor er wat melk over de rand ging, ‘wel met twee handjes hoor’, hoorde ik Sarah zeggen, ‘anders knoei je misschien wel op je broekje.
Ik pakte mijn beker maar vast met twee handen, ik wilde niet nog meer knoeien, anders leek ik echt wel een kleintje.
‘Goed zo boefje’, ik kreeg direct weer een complimentje van Sarah, ze was echt heel goed in moederen.
Toen we het eten op hadden en de tafel afgeruimd gingen we ons klaarmaken voor de woonboulevard.
‘Turfje kom eens even hier, ik wil even naar je luiertje kijken’.
Nee he, dacht ik.
Ik liep naar Suus toe om mijn luier te laten zien.
Ze trok mijn broek naar beneden en trok mijn polo omhoog en gebaarde dat ik die moest vasthouden.
Daar stond ik dan, midden in de gang met mijn natte luier zichtbaar en twee paar ogen die mij bestudeerden.
‘Draai je eens om zei Sarah’.
Ik draaide een rondje zodat ze ook even naar mijn achterluierkantje konden kijken.
Sarah trok mijn luier een stukje naar achter; ‘geen verassing’.
Suus zei: ’Oh die hoeft nog niet verschoond te worden’.
Suus trok mijn broek omhoog en gaf me een klapje op mijn luiertje, ‘kom we gaan’.
Suus pakte het turventasje en we liepen naar buiten, Sarah deed mijn tuitbekertje er nog in met de mededeling, ‘dat is makkelijk voor onderweg’.
We stapten in de auto waarbij ik in het zitje moest en reden naar de woonboulevard.
 

keesjong

Beginneling
Bij de woonboulevard

We liepen naar het speel gedeelte.
Hier waren een aantal afspraken.
Grote kinderen in het grote gedeelte en kleine kinderen in het kleine gedeelte en er was 1 groep die mocht in beide gedeelten.
4 en 5 jarigen moesten in het kleuter gedeelte en kregen een rood polsbandje.
6 en 7 jarigen mochten in beide gedeelten en kregen een oranje polsbandje.
8 jaar en ouder moest in het grote gedeelte en kregen een groen polsbandje.
4,5,6 en 7 jarigen mochten de speelplaats niet verlaten.
Kinderen die nog niet helemaal zindelijk waren moesten een luier of luierbroekje dragen.

We kwamen bij de balie.
Suus zei tegen de mevrouw: ‘Ik heb hier twee gasten voor je’.
De mevrouw keek Sarah aan en zei: ‘Jij bent zeker al 8 jaar’. (Sarah was best groot voor haar leeftijd)
Waarop Sarah heel trots zei: ‘Nee hoor dat duurt nog 2 maandjes’.
Ze kreeg een oranje bandje.
De mevrouw keek Suus aan en vroeg: ‘Kan hij ook al een oranje bandje krijgen, dan kunnen ze leuk samen spelen en die luiertas voor hem kunt u hier ook laten hoor, als hij nog verschoond moet worden kunt u dat daar in het verschoon kamertje nog even doen’.
Mijn polo was op het randje van mijn luier gaan liggen waardoor de rand van de luier zichtbaar was.
Ik kleurde een beetje rood en stond er verlegen bij.
Suus zei: ‘Dat hoeft niet en hij is al 6 geweest’, de mevrouw stond al klaar met een rood bandje.
Suus kon moeilijk zeggen hoe oud ik echt was en dit was ook prima dan kon ik ook overal spelen.
De mevrouw zei tegen Suus: ‘Wel goed dat u hem een luiertje heeft omgedaan de meeste jongetjes van 6 willen dat echt niet, het is al een paar keer voorgekomen dat ze dan wel een ongelukje hadden en dat liep flink in de kosten voor de ouders, dan moet alles gereinigd worden’.
De mevrouw keek me aan zei: ‘kom eens hier flinke vent, dan doe ik even je bandje om je polsje, ik vind het heel stoer dat jij met een luiertje om komt spelen’ en ze aaide me even over mijn bolletje en deed het bandje bij mij om.
Onze namen werden genoteerd en Suus kreeg 2 clipjes met daarop de nummers van onze bandjes en een pieper mee voor het geval dat.
We gingen spelen in het grote kinderen gedeelte.

We speelden tikkertje, wie het hoogst kon springen op het luchtkussen en verstoppertje.
Een aantal andere kinderen deden met ons mee, sommige keken wel een beetje gek naar mij.
Onder het springen moest ik nog een plasje, aangezien ik toch al nat was liet ik mijn plasje maar gewoon lopen, toevallig kreeg ik direct erna een aai over mijn hoofdje van Sarah, of was het niet toevallig.
Daarna gingen we pakkertje spelen en toen ging het mis.
Ik liep met mijn hoofd tegen het speeltoestel omdat ik net achterom keek om niet gepakt te worden.
Dat deed het wel erg pijn.
Sarah kwam er direct aan en de juf ook.
‘Gaat het vroeg Sarah’, ik schudde van nee.
Sarah pakte het speentje en deed het in mijn mond, ‘dat helpt’, zei ze en gaf me een kusje.
‘Laat eens zien’, zei de juf.
Ik liet mijn hoofd zien.
‘Kom maar even mee naar het kleuter gedeelte dan krijg je een coldpack voor op je hoofdje.
Ik wist niet wat dat was, maar ik liep maar mee en Sarah ook.
Ik moest even op de bank gaan zitten en de juf kwam terug met iets in een theedoek gewikkeld.
‘Dit moet je even tegen je hoofd houden het voelt wel een beetje koud, maar dan krijg je niet zo’n dikke bult’.
Ik pakte het aan en hield het tegen mijn hoofd.
‘Moeten we je oppas ook even oproepen?’
Ik schudde van nee.
‘Volgens mij moet ik je ook even een schone luier geven, je bent al een beetje doorgelekt’.
Er was inderdaad een klein randje zichtbaar van doorlekken.
Sarah zei: ‘Als het verschoonkussen op de grond kan liggen verschoon ik hem wel even, dat heb ik wel vaker gedaan en ik denk dat hij dat fijner vindt’.
De juf antwoordde: ‘We zullen hem het wel vragen’.
‘Met wie wil je mee?’
Ik stak mijn hand uit naar Sarah, praten ging moeilijk met het speentje in mijn mond.
Sarah pakte mijn hand vast.
Ik wilde niet dat nog iemand anders mij ging verschonen.
De juf gaf Sarah de luiertas en wees waar ik verschoond kon worden.
‘Als hij een schoon luiertje heeft moet je je even melden’.
‘Dan krijgt hij een roodbandje zodat hij niet weer zijn hoofdje kan stoten en ik hem nog even in de gaten kan houden’.
Tegen mij werd er niet meer gepraat.
Sarah zei: ‘Prima dan blijf ik hier ook wel spelen’.
We gingen naar de verschoonruimte, Sarah legde het kussen op de grond en ik ging erop liggen.
Ik wist inmiddels hoe het werkte, ondertussen hield ik het coldpack tegen mijn hoofd.
Onder het verschonen praatte Sarah weer baby taal tegen mij.
Ik kreeg weer een dikke laag poeder op mijn billetjes, dat voelde wel lekker.
We waren klaar met verschonen, Sarah legde het verschoonkussen weer op de commode en gaf mij een hand.

Bij het kleutergedeelte

Hand in hand liepen we terug naar de juf.
Van de juf moest ik even mijn luiertje laten zien om te kijken of die wel goed zat.
Ik wilde eigenlijk niet.
De juf zei: ‘Als je nog zo’n grote jongen bent dat je in je luiertje plast, kun je je schone luiertje vast wel even aan mij laten zien’.
Ik moest maar, daar stond ik dan tussen al die kleutertjes met mijn broek op mijn enkels om mijn luiertje aan de juf te laten zien.
‘Dat heb je goed gedaan meis’, zei de juf.
Ze trok mijn broekje weer omhoog.
‘Blijf hier maar even zitten, dan pak ik even een ander bandje en een beetje drinken voor de schrik’.
Sarah zei: ‘In de tas zit nog wel een beetje drinken voor hem’.
‘Oke, dan pak ik even een ander bandje voor hem’.
Sarah vroeg: ‘Kom je nog even bij me liggen, dan ga ik je nog even kriebelen want dat vind je zo fijn’.
Ik ging bij Sarah op schoot liggen.
Ze haalde het speentje uit mijn mond en stopte de tuitbeker in mijn mond.
Na al die toestanden had ik wel zin in een beetje drinken, dus begon ik te drinken.
De juf kwam terug met een rood bandje, ik moest mijn arm even geven en zij deed het nieuwe bandje om mijn pols.
Nu kon ik niet meer bij de grote kinderen spelen.
Toen ik het drinken op had stopte Sarah het speentje weer in mijn mondje.
Na 10 minuten kwam de juf weer even kijken, ik lag nog steeds bij Sarah op schoot.
Ik moest even rechtop zitten om mijn hoofdje te laten bekijken.
‘Dat ziet er goed uit, jullie mogen wel weer gaan spelen’.
Tegen Sarah: ‘Hij moet wel hier blijven, daarom heeft hij een rood bandje, zorg je daar voor’.
Sarah knikte en zei: ‘Ik zal zorgen dat mijn boefje hier blijft’.
We gingen maar met de blokken spelen.

Suus kwam terug van het kast kijken, ze zag ons zitten en dacht; het valt niet eens op dat Jaapje eigenlijk veel te groot is voor het kleutergedeelte, ze ging maar een kopje koffie drinken met uitzicht op het kleutergedeelte.
Ik zat op zo’n manier dat de rand van mijn luier duidelijk zichtbaar was en met een speentje in mijn mond.
Er kwam net op dat moment een kleutertje bij ons spelen met ook een luier aan.
‘Ik ook luier, mag ik mee doen’.
Dat mocht wel.
Sarah snoof eens even.
‘Boefje heb jij een poep?’
Ik schudde van nee.
‘Ik wil toch even kijken, of moet ik de juf even vragen’.
Ik wilde er snel vanaf zijn en discussie voeren had toch geen zin, dus werkte ik maar mee.
Ik trok mijn broek naar beneden en draaide me om.
Sarah keek weer even in mijn luier en trok mijn broek weer omhoog.
‘Nog helemaal een grote jongen, als je moet poepen moet je het wel zeggen engeltje’.
Ik knikte: ‘twuuluk, ik bwen gween babwie’. (tuurlijk ik ben geen baby)
De moeder van het jongetje had het zien gebeuren en kwam eraan gelopen, zij ruikte bij het jongetje en zei: ‘Ik denk dat ik deze maar even een schone luier moet geven’.
Ze nam het jongetje mee om verschoond te worden.
‘Dat jongetje wordt ook even verschoond, net als jij zonet’.
We gingen weer verder met spelen.
Ik wilde eigenlijk wel weer naar het grote gedeelte, maar door die rode band om mijn pols kon dat niet en moest ik bij de kleuters blijven, maar hier kon ik tenminste wel met mijn speentje lopen zonder dat iemand er iets van zei.

Suus kwam ons ophalen.
‘Is alles goed gegaan’, vroeg Suus aan de juf.
‘Ja hoor’, zei de juf, ‘alleen Jaap had zijn hoofdje gestoten maar dat is weer goed gekomen en Sarah had hem even verschoond want hij ging een beetje doorlekken en hij wilde graag dat Sarah hem even ging verschonen’.
‘Oke dank je wel’, zei Suus.
‘Mag ik de polsbandjes dan weer terug?.
‘Tuurlijk’ zei Suus, waarom heeft Jaap een rood bandje hij had een oranje.
‘Dat was omdat hij zijn hoofdje had gestoten en dan vind ik het prettig als ik die kleintjes een beetje in de gaten kan houden en hier valt het ook niet zo op dat hij met een luiertje rondloopt en als hij zijn speentje verliest is die weer sneller teruggevonden’.
‘Je weet hoe verdrietig die kleintjes kunnen worden als ze hun speentje in één keer missen’.
‘Oh, vergeet jullie tuitbekertje niet, Jaap had nog een beetje drinken van Sarah gekregen uit dit tuitbekertje voor de schrik, het zat al klaar in de tas dus ik dacht het zal wel goed zijn’.
‘Nogmaals bedankt en jij ook Sarah voor het verschonen’, zei Suus.

‘Willen jullie nog een beetje drinken en wat lekkers voor we naar huis gaan?’
‘Ja, jwa’, dat wilden we wel.
We gingen in het restaurantje nog wat drinken.
Sarah en ik kregen allebei een flesje appelsap met een rietje en een koekje, Suus nam nog een koffie.
Ik wilde gaan drinken maar het rietje botste tegen mijn speentje, hier moesten we alle drie hartelijk om lachen, ik legde het speentje neer en Sarah deed hem weer in haar zak.
Toen dat op was zie Suus: ‘Kom dan gaan we naar huis’.
We liepen naar de auto en reden naar huis.
 

keesjong

Beginneling
Weer thuis

Thuis aangekomen deden we onze schoenen uit en liepen naar de kamer.
‘Jaapje’, zei Suus, ‘ben je nog mijn grote neef of mijn turfje’.
‘Je grote’, neef zei ik trots.
‘Echt waar?’
Ik trok mijn broek naar beneden en zei: ‘Kijk maar’.
‘Goed zo, je bent mijn grote neef’, zei Suus.
‘De mama van Sarah komt zo, gaan jullie nog maar even spelen dan begin ik vast met eten maken’.
‘Blijft Sarah ook eten vroeg ik’.
‘Zou je dat willen?’
Ik knikte van ja.
‘Jij ook Sarah?’
‘Ja, dat zou ik wel willen’.
‘Dan gaan we dat zo even met je moeder bespreken’.
We gingen spelen.
Na een tijdje ging de bel.
‘Jongens willen jullie even open doen, het is de mama van Sarah’.
Sarah rende naar de deur en deed open.
‘Hoi mama’.
‘Hoi liefje, was het leuk?’
‘Ja en mogen we hier eten, van Susan mag het, toe….
‘Wil Jaap het ook’.
Ik knikte van ja.
‘Dan vind ik het ook goed’.
‘Yes’, zeiden we allebei.
Sarah haar mama liep naar de keuken om Susan te begroeten en te vertellen dat ze wel bleven eten.
Suus zei: ‘Wij nemen nog een bakje koffie, willen jullie ook nog wat drinken?’
‘Mogen wij boven wat warme melk voor in ons hutje’, vroeg Sarah.
‘Dat mag wel ik kom het zo wel even brengen’.
‘Hoeft niet’, zei Sarah, ‘ik haal het wel dan kunnen jullie gewoon kletsen’.
‘Dat is aardig van jou Sarah’, zei Suus, ‘dan zet ik het wel klaar in de keuken.
We gingen naar boven verder spelen.
In het hutje vroeg Sarah: ’Zullen we weer vadertje en moedertje spelen?’
Ik vond het wel goed.
Suus riep naar boven: ‘De melk is klaar’.
‘Oke, ik kom eraan’.
Sarah zei tegen mij: ‘Ben je nog droog, ik ga ook even plassen, moet jij ook nog even plassen?’
Ik hoefde niet te plassen.
‘Ik wil even zien of jij nog wel een grote jongen bent’.
Ik liet mijn luier zien.
‘Grote jongen, moet je echt niet plassen, misschien moet je het gewoon proberen, je wilt toch wel een grote jongen blijven?’
Ik zei dat ik echt niet hoefde te plassen.

Wat is hij toch schattig

Sarah liep naar beneden om te plassen, de melk op te halen en ze nam het flesje ook mee.
Suus had gezien dat Sarah het flesje had gepakt en vroeg: ‘Gaan jullie weer vadertje en moedertje spelen en is Jaap nog een grote jongen’.
‘Wij gaan vadertje en moedertje spelen en Jaap is nog een grote jongen’.
Ze liep door naar boven.
Boven deed ze de melk in het flesje en zei: ‘Kom maar even hier bij mama Sarah dan krijg je even je flesje’.
Ik legde mijn hoofd bij haar op schoot en dronk het flesje leeg.
De mama van Sarah en Suus keken net even boven hoe het ging.
‘Hoi’, zeiden ze, ‘zijn jullie leuk aan het spelen’.
‘Ja’ zei Sarah en ik knikte ook ja want ik kon niet veel zeggen met het flesje in mijn mond.
‘Ze spelen zo leuk met elkaar’, zei Suus.
‘Speelt Sarah niet te veel moedertje en baasje’, vroeg Sarah haar moeder.
‘Volgens mij vind Jaap het erg fijn om bemoedert te worden, kijk maar hoe hij erbij ligt’.
Ze liepen weer stil naar beneden.
Beneden gekomen vroeg de moeder van Sarah: ‘Zag ik het nou goed, draagt Jaap nog een luier, is hij daar niet veel te oud voor?’
Suus vertelde ook haar van de weddenschap en het bedplassen, dat ik had uitgeslapen en ook dat ik een aantal keer volgens haar ervoor had gekozen om niet naar de wc te gaan, dus volgens mij vindt hij het wel prettig en daarom laat ik het ook zo maar beëindigde Susan haar verhaal.
‘En Sarah vindt dat prachtig of niet?’ vroeg Sarah haar moeder.
‘Ja en ik weet niet of je het vervelend vind, maar het is gebeurd ze heeft Jaap een paar keer verschoond’.
‘Oh dat vind ik helemaal niet vervelend hoor, Sarah verschoond haar broertje ook wel eens’.
‘Maar vond Jaap dat dan niet vervelend?’
‘Nee hoor’, zei Suus, ‘bij de woonboulevard vroeg Jaap er zelfs om’.
‘Het is zo ook wel een leuk stelletje’, zei Sarah haar moeder.
Ze gingen nog even verder met kletsen en eten koken.
Ik had boven mijn flesje op en kreeg het speentje weer in.
‘Weet je’, zei Sarah ‘eigenlijk moet je wat meer baby kleren aan, dan ben je een nog echtere baby’.

Baby pakje

Sarah ging in mijn kast op zoek naar baby kleren.
Ze vond mijn baby pakje van afgelopen kerst, toen moest ik baby Jezus spelen omdat ik de kleinste was.
‘Deze moet je maar aantrekken’, zei Sarah.
‘Okwee’ zei ik.
Ik trok mijn kleren uit behalve mijn luier en trok het pakje aan.
Het was een soort lang wit shirtje tot halverwege mijn knieën van stretch stof, doordat het een glad om me heen zat zag je mijn luiertje duidelijk zitten.
Ze gaf me ook nog een paar witte sokjes voor eronder.
‘Zo ben je mijn echte baby’tje’, zei Sarah en ze kriebelde even door mijn haren.
Zo speelde we nog even verder, ik in mijn baby pakje en Sarah speelde moeder.
‘Suus kwam naar boven en zei: ‘We gaan eten’.
Ik wild het pakje uittrekken en mijn normale kleren aan doen, maar Suus zei: ‘Je kan je pakje wel aan houden hoor, de mama van Sarah heeft ook gezien dat je een flesje kreeg dus dit kan ook wel en anders wordt het eten koud.
Dus liepen we naar beneden, Suus voorop.
Halverwege de trap zei Suus: ‘Even kijken of je nog een grote neef bent’.
Ze trok mijn hemdje omhoog en zei: ‘Grote vent, moet je nog even plassen, onder het eten gaan we niet op de wc hoor.
Ik hoefde niet te plassen.
‘Wil je nog even proberen?’
‘Nwee’ ik hoefde echt niet
‘Het is wel handig zo’n babypakje, makkelijk verschonen en controleren’.
Sarah was zo verstandig om wel even naar de wc te gaan.
We gingen aan tafel, ik had nog steeds mijn speentje in.
Sarah deed mij weer mijn slabbetje om en trok mijn speentje uit mijn mond, ‘Was je alweer je speentje vergeten gekkie’.
Ik liet het maar zo, het hoorde op deze manier bij het spelletje.
We aten eerst een beetje soep, daarna moesten we nog even wachten op het vlees onder het wachten dronken de groten een glas wijn en de kinderen een groot glas verse jus, we gingen rosbief eten en het was nog niet helemaal op temperatuur, toen dat gaar was smaakte het echt heerlijk.
Ik moest ondertussen wel weer plassen, we hadden ook al weer veel gedronken.
Ik moest mijn plasje wel even ophouden, want onder het eten gingen we niet naar de wc, had Suus gezegd.
Ik moest nu wel echt nodig ik zat ook alweer te wiebelen, ik dacht wat maakt het ook uit ik had toch al een babypakje aan en plaste lekker in mijn luier, dat luchtte op, zo kon ik ook een stuk meer van het eten genieten.
Sarah die naast me zat aaide me even over mijn hoofd.
Suus en de mama van Sarah keken elkaar even aan en de mama van Sarah knikte even, alsof ze iets had begrepen. Ik wist de betekenis van die blikken niet.
Toen het eten op was kregen we een lekker toetje, een heerlijk ijsje hierbij lekte het ijsje langs mijn handen op het slabbetje.
Gelukkig had ik een slabbetje anders was mijn hele pakje vies geworden.
Na het eten gingen we samen afruimen, ik liet me van mijn stoel glijden en liep met de hele stapel borden naar de keuken en kreeg daarvoor een complimentje van Sarah haar moeder:’Je bent al een grote jongen dat je die hele stapel zo netjes kan tillen’.
‘Turfje kom eens even, ik wil even goed kijken of ik je al moet verschonen, of dat je nog even door kan met dit luiertje’.
Ik werd een beetje rood, ik dacht dat Sarah haar mama het nog niet wist.
Ik liep naar Suus toe, onderweg zag ik dat het babyhemdje omhoog was gegaan waardoor mijn natte luier duidelijk zichtbaar was.
Nu stonden er 3 paar ogen naar mijn luiertje te kijken.
Sarah zei: ‘Draai je eens om’.
Dat deed ik dus maar, Sarah trok mijn luiertje een beetje naar achter en keek er even in, ‘geen verassing zie ik’.
Daarna trok ze mijn hemdje weer naar beneden en deed het speentje in mijn mond.
Suus zei: ‘Dat luiertje kan nog wel even mee’.
‘Gaan jullie nog even spelen dan drinken de mama van Sarah en ik nog even koffie.
‘Zo ben je echt mijn baby’tje, Zei Sarah.
Wij gingen nog vadertje en moedertje spelen.

Het was alweer 3 kwartier later toen Suus riep: ‘kom jongens Sarah moet naar huis’.
We gingen Sarah en haar mama uitzwaaien, we spraken direct af dat we binnenkort weer eens zouden spelen, het was ondertussen al 8 uur.
Weer binnen zei Suus: ‘Even kijken hoe het met mijn Turfje is’.
Ze trok mijn hemdje omhoog en zei: ‘Nog niks gebeurt verder, je heb toch geen poepje he?’.
‘Als je wel een poep moet probeer het dan wel even op tijd te zeggen, ik vind het niet zo heel erg fijn om vieze poep billetje te moeten verschonen’.
‘Otwee’, zei ik.
 

keesjong

Beginneling
Weer samen

Suus pakte twee glazen cola voor ons en een zak chips.
Wij gingen ons weer installeren voor de film.
Suus zei: ‘Ik verschoon je wel voor je naar bed gaat’.
We zaten/lagen op de bank we gingen eerst nog even funny home video’s kijken, dit duurde tot een uur of 9.
Suus startte de film, we gingen het tweede gedeelte van Harry Potter kijken, ik had dit gemist omdat ik in slaap was gevallen.
Onder de film aten we chips en dronken we cola, ik kreeg daarna een glas roosvicee.
Onder de film plaste ik nog een keer in mijn natte luiertje, ik dacht er eigenlijk amper over na, ik liet het gewoon lopen.
Aan het eind van de film vielen mijn ogen bijna dicht.
‘Kom turfje dan krijg je een schone luier en dan stop ik je lekker in bedje’.
Ik was erg moe en liet mij meevoeren door Suus.
Boven legde Suus mij op het aankleed kussen en gaf mij een schone luier.
‘Gelukkig heb je een luiertje om anders had je een hele natte broek gehad’ en ze knipoogde.
Ik moest er wel een beetje om lachen, het was ook wel een beetje flauw, maar wel leuk.
Suus legde mij in bed, ‘wel te rusten turfje’.
Ik viel meteen in slaap.

Boos, papa en mama komen weer thuis

De volgende ochtend werd ik weer laat wakker voor mijn doen, het was al half negen.
Ik lag naast Suus en zij lag nog te slapen.
Ik probeerde nog een beetje te gaan slapen, maar dat wilde niet echt lukken.
Door mijn gedraai werd Suus ook wakker.
‘Goeie morgen turfje’, zei Suus, je bent weer lekker laat wakker, heb je goed geslapen’.
‘Ja ik heb heerlijk geslapen, ik ben ook niet wakker geweest’.
‘Ben je nog droog gebleven”, vroeg Suus.
Ik deed mijn babyhemdje omhoog en keek even naar mijn luiertje.
‘Niet helemaal’, zei ik.
‘Vandaag weer zonder luier he’, zei Suus
Ik vond het wel weer prettig zonder luier, maar aan de andere kant vond ik de luier soms ook wel een beetje makkelijk, alleen dat zei ik niet natuurlijk.
Ik stapte uit bed, ‘ik moet nog even tv kijken zei ik’.
‘Je moet helemaal niks’, zei Suus, ‘mag ik even tv kijken’.
‘Oké, mag ik even tv kijken’.
‘Nee, zei Suus, ‘je gaat maar gewoon even lekker beneden spelen’.
‘Aahh toe’, zei ik.
‘Nee en daarmee klaar’, zei Suus.
‘Ja, maar ik wil het zo graag’, zeurde ik nog even door.
Suus werd nu een beetje boos: ‘Ophouden te zeuren nu, anders kun je op de trap zitten nadenken’.
Ik was nu ook een beetje boos: ‘Als het zo moet dan ga ik wel spelen hoor’.
‘Goed zo’, zei Suus, ‘je mag me om 10 uur wel weer storen en anders alleen voor een poep’.
‘Als ik je straks onder de douche heb gehad gaat de luier uit’.
Ik draaide me boos om en liep naar beneden.
Beneden at ik een boterham en dronk een groot glas melk.
Ik moest mijn ochtend plasje doen, bijna altijd als ik ’s morgens een koud glas melk dronk moest ik wel plassen.
Ik mocht Suus niet storen voor een plas dus deed ik die maar in mijn luier, ik vond dat wel een beetje stom van Suus om in mijn luier te moeten plassen, ik was nog steeds een beetje boos.
Ik moest ook poepen, ik was nog steeds boos op Suus dus ik dacht, ha zo kan ik ook stom doen tegen jou en poepte uit bozigheid lekker in mijn broek. Dan kon Suus mooi mijn vieze poepbilletjes schoonmaken.
Om 10 uur kwam Suus beneden met het speentje in haar handen, ze stond stil keek me aan en zei: ‘Nee he’.
Ik knikte met een lach op mijn lippen van jaaa en zei: ‘Verassing’.
Ik hoorde de voordeur niet opengaan.
Suus zei: ‘Ik heb nog zo gezegd als je een poep moet zeg het dan even’.
De kamerdeur ging open, mama kwam binnen en vroeg: ‘Wie moest er een poep?’.
Mama keek mijn aan, ik keek schuldig naar de grond en kreeg een traantje, dit was ook niet de bedoeling.
‘Och het geeft niet schatje ik wordt niet boos, als jij je luiertje wil gebruiken mag dat best, ik zal mijn lieve knul zo wel even verschonen’.
Gelukkig was mama niet boos.
Papa pakte het speentje van Suus en deed hem in mijn mond tilde me op als een baby en zei: ‘Zo te ruiken hebben we weer een baby’tje in huis’, papa kietelde mij in mijn buikje,’aah koele koele is het niet een schatje’ en hij zette mij weer neer.
Mama ging zitten en gebaarde te komen.
Ik liep naar mama toe en ging voor haar staan, in mijn babyhemdje en een hele vieze luier.
Mama haalde het speentje uit mijn mond sloeg haar armen om mij heen en vroeg aan mij hoe ik geslapen had.
Ik vertelde dat ik lekker door had geslapen en uitgeslapen en dat ik het eigenlijk wel prettig vond om niet midden in de nacht wakker te worden in een nat bed.
‘Ga nog maar even spelen, dan kan ik nog even met Susan praten’. Mama hield mijn speentje bij haar.
Ik ging met lego spelen.

Mama tegen Suus: ‘Volgens mij heb je geen problemen gehad met het luiertje omdoen’.
Suus vertelde aan mama de manier waarop ze mij in het luiertje had gekregen zonder problemen.
Suus vertelde dat het veel makkelijker ging dan gedacht, zo makkelijk zelfs dat ik twee dagen met een luiertje om had gelopen, dat was niet de bedoeling geweest maar ik leek het wel prettig te vinden en daarom had ze het zo maar gelaten, ze vertelde ook van Sarah, dat we zo leuk hadden gespeeld en hoe goed Sarah moedertje kon spelen met een speen en tuitbeker en flesje erbij en de poepbroeken bij de mac en thuis.

Weer een luierdag

Mama liep naar me toe: ‘Kom kereltje dan zal ik je eerst even verschonen, want zo’n vieze luier wordt ook wel vervelend’.
We liepen naar boven, mama pakte het verschoon kussen en legde het op bed, ik ging erop liggen.
Mama pakte billen doekjes, poeder en een schone luier.
‘Mama ik whoef’, ik kwam niet verder want mama had het speentje al in mijn mond gedaan en legde haar vinger tegen haar lippen ten teken dat ik stil moest zijn.
Mama verschoonde mij en deed mij een schone luier om, het zat wel weer strak in mijn liezen.
‘Zo is het weer net een beetje als vroeger, dat vind ik ook wel weer leuk’.
Ik liet het maar zo, om mama een plezier te doen.
We gingen even kleren uitzoeken die ik vandaag kon aantrekken.
Ik stond daar met een luier om en een speentje in mijn mond.
Mama gaf mij een linnen broek, een shirtje sokken en een trui.
Doordat linnen zo’n lichte stof was kon je als je goed keek zien dat ik een luiertje aanhad, mama vond mij dat zo schattig staan.
‘Kom dan gaan we naar beneden’.
Toen we beneden kwamen zei papa: ‘Zo ben je weer papa’s grote vent’.
Suus moest een beetje lachen en zei: ‘Zo zijn ze toch het allerliefst’.
Ik geloof dat het weer een luierdag wordt dacht ik bij mezelf.
Ik ging mijn boek zitten lezen.
‘Wil je koffie’, vroeg mama aan Suus.
‘Lekker’, zei Suus.
Mama ging naar de keuken en kwam terug met 3 mokken koffie en een tuitbeker.
Mama zette de mokken neer liep naar mij toe en zei: ‘Kijk eens knuffeltje, een bekertje drinken voor jou’.
Mama had mij al jaren niet meer zo genoemd.
Ik pakte het tuitbekertje aan, deed mijn speentje uit mijn mond en dronk het bekertje in een keer leeg, daarna stopte ik het speentje weer in mijn mond en ging verder met lezen.
Mama vroeg: ‘Je kon wel dorst hebben, wil je nog een beetje drinken?’
‘jwaa’, zei ik.
Mama liep naar de keuken en maakte nog een bekertje voor me klaar en bracht deze weer naar mij.
Ik had nu niet meer zo’n dorst dus ik sabbelde rustig mijn bekertje leeg.
Mama ging weer zitten kletsen ik verdiepte me weer in mijn boek.

‘Hij vind het echt fijn’, zei mama, ‘anders zou hij niet zomaar meewerken’.
‘Ik denk dat je gelijk hebt’, zei papa, ‘als hij straks zijn luiertje heeft gebruikt zonder te vragen naar de wc weten we het helemaal zeker’.
Suus zei: ‘Ik denk dat je daar gauw genoeg achter bent’.
‘Ik moet weer naar huis’, zei Suus, ik moet om half twaalf nog even langs de tandarts en daarvoor moet ik nog even langs de winkel voor een nieuwe jurk.
‘Oh oke, heb je vanmiddag nog een paar uurtjes na de tandarts?’, vroeg mama.
Want papa en mama wilden Suus verassen als dank voor het oppassen.
‘Dat moet wel lukken, met zo’n schattig neefje’, zei Suus.
Suus ging naar huis.
‘Knuffeltje kom je Suus nog even uitzwaaien’.
Ik liep naar de gang om Suus uit te zwaaien.
‘Krijg ik geen kus en knuffel van mijn turfje’, zei Suus.
Ik gaf Suus een dikke knuffel.
‘Waar blijft mijn kus’, zei Suus.
Ze haalde het speentje uit mijn mond en ik gaf haar een dikke kus, daarna kreeg ik het speentje weer terug.
We zwaaiden Suus uit.
‘Tot straks’, riep mijn moeder.
‘Twot stwaks’.
Mama zei: ‘Je neefjes komen zo ook nog even langs want je tante moet een belangrijk gesprek voeren en dan pas ik even op’.
‘Lwuuk’, zei ik, ik vond het altijd leuk om even met mijn kleine neefjes te spelen.
Mijn papa moest nog even langs kantoor.
Een half uurtje later waren mijn neefjes er dan eindelijk.
Martijntje mijn jongste neefje van net 2 en Jorisje van 3.
We gingen met blokken torens bouwen, waarna Martijntje ze steeds ging omgooien, waarbij hij vreselijk moest lachen.
Opeens stond Jorisje op en liep naar mijn moeder: ‘Tante ik moet plassen’.
Hij stond erbij te dansen.
‘Kom maar gauw dan’, zei mama.
Ze liepen samen naar de wc.
Toen ze terugkwamen was mama Jorisje helemaal aan het prijzen.
‘Wat knap van jou dat je helemaal zelf op de wc hebt geplast, heel goed dat je het op tijd hebt gezegd’. ‘Nu kan je thuis weer een sticker plakken, je wordt echt al een grote vent’.
Jorisje had zindelijkheidstraining en werd beloond als hij iets op de wc deed.
Mama keek mij aan vroeg: ‘Knuffeltje moet jij ook nog een plas, of heb je al een plasje gedaan?’
‘Iwk bwen nog dwoog ,Iuk hoefff niet tu pwassen.
‘Laat eens zien dan’, zei mama.
Ik trok mijn broek naar beneden en liet een beetje trots mijn droge luier zien.
‘Hoef je echt niet te plassen?’
‘Nwee echt nwiet’.
‘Oke, je mag het zelf weten, anders krijg je gewoon een schone luier, dat is ook niet erg hoor’.
Waarop Jorisje reageerde: ‘Ik hoef niet luier meer, ik is al grote jongen’.
De bel ging de buurvrouw kwam even langs om te horen hoe het was.
Na een kwartiertje moest ik wel plassen, alleen nu was de buurvrouw er en ik wilde niet dat de buurvrouw wist dat ik nog een luier om had, dus hield ik het maar op.
Ik moest nu toch wel erg nodig plassen, mama had gezegd, dat is ook niet erg hoor, dus plaste ik lekker in mijn luier, dat een stuk beter dan knelde die ook niet meer in mijn liezen.
Eigenlijk was zo’n luier best wel handig, dan kon je gewoon doorspelen.

Mama en de buurvouw waren aan het praten.
‘Het staat hem wel schattig zo’n speentje’.
‘Ja en het is niet alleen het speentje’.
“Dat dacht ik al te zien, maar is hij daar niet veel te groot voor’.
‘Dat dacht ik ook, maar toch was het even anders’.
‘Je kent Susan wel, ons nichtje’.
‘Nou Susan zou een paar dagen oppassen, alleen nou had Jaap net in zijn bed geplast en Hendrik was vergeten zijn zeiltje eronder te doen, dus was zijn matras verpest’.
‘Hendrik had direct een nieuwe besteld die zouden ze direct komen brengen, hij was al betaald, maar toen hadden ze een leveringsprobleem’.
‘Daarom hadden we met Susan afgesproken dat Jaap een luiertje naar bed om zou krijgen’.
‘Susan had een maniertje gevonden om dat zonder problemen voor elkaar te krijgen, een weddenschap als Jaap de luier zou passen zou hij hem omhouden en dit was ’s morgens al’.
‘Sindsdien is hij niet meer naar de wc geweest en hij lijkt het wel prettig te vinden, dus laten zij het zo, het is toch vakantie’.
‘En als hij moet poepen dan?.
Vanmorgen toen we thuis kwamen had hij een dikke poepbroek aan, terwijl er was afgesproken dat hij Suus zou roepen voor een poep’.
‘Hij is nu nog schattiger dan hij al was’, de buurvrouw vond mij al het schattigste kind in de buurt, omdat ik niet zo groot was en er nog zo knuffelig uitzag.
‘We kunnen de proef op de som nemen en kijken of Jaap liever zijn luiertje heeft dan zijn onderbroekje’.
‘Jaapje’, riep mama.
‘Wat is er mama’.
‘Wil je ook een onderbroekje aan, of hou je liever je luiertje aan’.
‘He mama’, zei ik, want ik vond het niet leuk dat de buurvrouw het nu ook al wist.
‘Ik hou liever mijn luiertje aan’, ik wilde niet dat de buurvrouw zag dat ik een natte luier aan had.
‘We hebben de goede keus gemaakt geloof ik’.
 

Ivy

1 van de oprichters en organisators van de CBB
wat een leuk verhaal ik heb het van begin tot eind in 1 ruk uitgelezen
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
plassertje Afscheid Pub 7
leezie (Tijdelijk) afscheid Voorstellen 0
pietabroodje afscheid van men nuk Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 2
N Afscheid van TBNathan Tiener board 4
LBV Afscheid topic Tiener board 13
L mijn afscheid Voorstellen 19
Diapergirly94 Wie heeft een ticket voor ABDL social over? Pub 2
O Zijn er “AI” tools die ondergoed door luiers kunnen veranderen in een foto? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 4
B Nog niet klaar Bezoek aan een abdl friendly prostituee 16+ Verhalen 22
Maxicouche Uit de kast - een normaal luierleven (deel 1) 16+ Verhalen 8
S Oprechte liefde voor een lief en ondeugend meisje (regio Antwerpen en Breda) Contact advertenties 0
M Droge luier na een nacht, wat nu? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 8
Drentse liefhebber M’n luier is een beetje nat Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 0
L Zoektocht naar een papa of mama Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 1
R Opzoek naar een leuke gezellig klik (f) Contact advertenties 3
O Effetjes voorstellen (lang, sorry, ik werd een beetje enthousiast) Voorstellen 24
D tips bij de start van een DD/lg relatie? Algemeen 10
N Verhaal Klaar Dylan's Turnavontuur: Een Friponneuze Verwisseling D 1
Wieltje Wat als je het een keertje 'anders' deed? Broekplassers en Poepers 4
Drentse liefhebber Dit weekend een keer weer heerlijk luieren. Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 2
Babyboy2024 Een grote beginnende stapje Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 3
F Nog niet klaar Nog steeds een grote meid?? N 93
Babyukkie Een vraag van lid. Wil graag weten hoe we hier mee om gaan moderator talk 1
Pup Gezocht: Online daddy voor een lief kleintje (2.0) Contact advertenties 12
Hans4ABDL Domi man die plaats heeft voor een ABDL subje.Vrouw/jongen/tgirl Contact advertenties 12
secrettess Vandaag iemand zin om af te spreken of een andere keer? Contact advertenties 31
Diaperthijs Lekker Zitten in een poepluier. Yesss of eeewww? VVV 40
I Een enorme stap.. Contact advertenties 9
B Daddy op zoek naar een little Contact advertenties 4
R Ricky krijgt een luier van Adje om Q R 3
baby metalhead 666 trek de stoute schoenen aan en geef het nog maar eens een kans opzoek naar ....... Contact advertenties 1
A Heeft er iemand ervaring/tips om in een luier naar plopsaland de panne te gaan? Polls 6
A Is er iemand voor een afspraakje in Leeuwarden vriendelijke groet Robert AB/DL Fotos 5
C Wie heeft hier een verklaring voor ? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 15
HarmonixFairy Meisje met een droom stelt zich voor... Voorstellen 22
DiaperT1 Een luier voor het gemak. Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 16
Bam-Bi Ik zoek een lief ab meisje Contact advertenties 10
babydaniel Re meisjes gezocht in België voor een luier date Contact advertenties 4
Baby Charlotte Welke AB spenen hebben nog een ventiel? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 14
L Met een groepje naar intens Contact advertenties 13
Wants to be in Diapers Een slaafgeborene van het neoliberalisme S 4
P Leuke luier date met een vrouw Contact advertenties 5
AmberLuiertje Discussie met een vriendin Algemeen 50
B op zoek naar een vrouw Contact advertenties 5
M Heb jij een maatje Large maar niet veel centjes om te luieren ? Contact advertenties 5
Bart Wie in de omgeving Zuidwest-Brabant heeft een dikke luier over Contact advertenties 0
Diaperloverfrom2001 Ik zoek raad: ik heb een relatie, beide wonen we nog bij onze ouders, maar ik ben DL Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 10
T Keer in een dwangbuis Contact advertenties 8
bigjim Ik zie weer een prijsverhoging aankomen Aanbevolen 2
Pup Tip van Flip: een douche gel met Zwitsal geur Aanbevolen 2
Similar threads


















































Bovenaan