Het R-experiment

underjamsftw

Beginneling
Het R-Project​

Hoofdstuk 1: de Presentatie

“ Hé Rick, wordt nu eens wakker, man! Komaan straks hebben je ze door !” Ik weiger naar Benjamin of ook wel Benji voor de vrienden te luisteren en blijf liggen. Wat kan mij de zoveelste presentatie van 1 of andere saaie zeurkous nu schelen. De eerste 5 minuten waren er al te veel aan. Ik blijf lekker hangen op mijn stoel of hij nu wil of niet. Tim en Roderick die voor mij zitten zorgen er toch voor dat die ouwe en Meneer Mertens mij niet kunnen zien. Tot ik opeens een hand voel die mij aan mijn kraag recht trekt. Ik open mijn ogen en zie dat het Mr. Mertens is.

“Rick, hoe durf je zo onrespectvol te zijn, deze meneer steekt al zijn tijd en moeite om het project waarin jullie moeten deelnemen zo goed mogelijk voor te bereiden en jij zit hier als een bloemzak op je stoel te denken dat je de koning bent van het universum!”

“Maar Mr., als ik koning wordt, dan is het gedaan met deze saaie presentaties hoor.”

“Je weet toch dat dit project een groot deel van je punten bepaald! En met zo’n gedrag zal je zeker blijven zitten. Nu ga je luisteren naar wat deze meneer te zeggen heeft en laat me je niet weer betrappen.”

Aan wat ik kon afleiden uit de boel is dat we met onze klas van rond de 20 man voor 2 weken naar een afgelegen domein gingen gaan. Ze gingen een aantal psychologische experimenten met ons doen, niks gevaarlijks zeiden ze. De man vertelde niets over het project zelf maar een aantal instructies die we moesten volgen. Zo mochten we geen gsm, ipod, iphone, MP 3, frisdrank, alcochol, snoep en andere etenswaren meenemen met uitzondering van noodzakelijke dingen voor ziektes, “gevaarlijke dingen” zoals aanstekers, zakmessen , lucifers en dergelijke mocht je ook niet meehebben.

Yeah right, geen zakmes meenemen, dat kunnen ze op hun buik schrijven, Ik ga nooit op vreemde tochten zonder dat ding mee, of het ze dat nu willen of niet. Vroeger was dat niet zo maar nu laat ik het niet meer achter, niet meer sinds die ene keer. Toen het fout ging. Het doet noch te veel pijn om het nu uit te leggen, misschien dat ik het verhaal ooit weer eens over mijn lippen kan laten komen ,maar na een jaar is de wonde nog steeds te vers voor mij.

Nu ja, er staat nu nog 1 weekend tussen ons en het leuke tochtje voor 2 weken dus ik kan er nog maar beter van genieten dit weekend. Ik had deze zin nog niet uitgedacht of het belsignaal ging af en de vrijdag zat er op. We gingen met onze zotte bende het stad in om in onze favoriete kroeg wat te gaan drinken en biljart te spelen. Al snel sloeg het gesprek over in hoe we dit project zouden aanpakken. We zouden allemaal wel een verboden item meenemen naar het project. Roderick en Arne zouden kijken voor wat chips en kauwgum, Tim en Benji voor wat cola en ik en Sander voor wat alcochol. We zouden wel moeten kunnen ontsnappen van de aandacht van die mensen daar om af en toe eens een winkel op te zoeken om de voorraad aan te vullen. Ik volgde het gesprek echter niet meer zo goed want ik keek naar Sara die juist in het café binnen kwam. Al maanden was ik verliefd op haar maar ik had de ballen niet om het haar te zeggen. Toch vreemd als je tegen alles een grote mond hebt maar tegen een meisje durf je dan niets zeggen. Daarom dat ik het ook voor mezelf hield en de bende er noch niets van wist. Misschien vertel ik ze het ooit, misschien ook niet. Wie weet ?

Die avond dronken we nog wat en maakten we veel plezier en voor je het wist was het weekend voorbij. Ik had niet zoveel bij want ik zit namelijk al 11 jaar in de scouting en dan weet je al je moeder te overtuigen dat je geen 400 T-shirts en broeken hoeft mee te nemen zoals ik altijd moest doen voordat ik op kamp vertrok. Ze is altijd veel te bezorgd geweest over mij. Soms was de geheime politie niets vergeleken bij haar spionage werk dat ze bij mij deed. Ze dacht altijd dat ik mij crimineel bezig hield terwijl ik nog nooit iets misdaan heb in mijn hele leven. Ik heb zelfs nog nooit een sigaret of drugs aangeraakt. Toch blijft ze me volgen als mijn eigen schaduw ook tot ergernis van mijn vader, die dan weer dacht dat ik niets alleen kon afhandelen terwijl ik door mijn vrienden bekend sta als de 2e Bear Grylls. Ik nam afscheid van hen beiden en ging met mijn lichte bepakking naar school. Ironisch dat het laatste wat ik tegen mijn moeder zei was: “ Je hoeft niet ongerust te zijn, ik heb de extra luiers mee”. Ik had natuurlijk ook nog het verboden zakmes mee voor in noodgevallen.

Ik zag Sander al staan aan de nachtwinkel. Ik groette hem en we gingen samen naar binnen. Ik liet Sander kiezen want ik was niet zo’n fan van sterke drank en kon er niet altijd even goed tegen. Uiteindelijk gingen we naar school en stonden er met de bende nog zo’n kwartiertje tot iedereen er uiteindelijk was. We moesten echter nog een eindje wachten tot de bus er was. Op de bus was het natuurlijk ook nog dolle pret. Tim had zijn pokerset mee en we hadden elk 10 euro ingezet. Dat had het gevolg dat iedereen weer heel gespannen stond en er maximale kansen waren op vals spelen. Ik heb er toch nog 4 euro winst aan overgehouden en kon dus niet klagen. De rest zal me wel vragen om de volgende keer in de kroeg een rondje te geven maar voor hen doe ik het graag. We praatten nog een half uurtje en dan komen we uiteindelijk aan op de site. Het bestaat uit een hoofdgebouw met zijvleugels en nog een aantal gebouwen zodat er eigenlijk een soort van plein wordt gevormd. Rond deze gebouwen is er ook nog eens een groot bos met een park en een klein meer. Dit alles is afgeschermd met een 3 meter hoge omheining en het laatste dorp dat we zagen lag een klein half uur van hier. Ontsnappen zou niet gemakkelijk zijn maar het zou ons zeker lukken. Ik weet niet wat het was maar deze plek gaf me geen prettig gevoel.

Hoofdstuk 2 De aankomst

We werden naar binnen begeleid door een paar mensen van het personeel. Mr. Mertens keerde terug met de bus aangezien het een project zou zijn waarin wij geen contact mochten hebben met iemand die ons aan de buitenwereld zou herinneren. Deze mensen zagen er heel vriendelijk uit maar dat verbaasde me niet aangezien ze wilden dat we zouden meewerken. We werden ontvangen in een presentatie zaal waar we nog eens uitleg kregen van het hoofd van dit domein die tevens dit experiment leidde. Zijn naam was Dr. Eynde. Hij vertelde ons dat vanaf het moment dat we een stap uit deze zaal zetten, het experiment begint. We mogen onszelf indelen in groepjes en elke groep krijgt een kamer in de linkervleugel van het hoofdgebouw. Iedere dag wordt elke student op een bepaald tijdstip verwacht bij hem en zijn assistenten om te praten of hij zich sinds de aankomst anders voelt. Ook kunnen personen na verloop van tijd verplaatst worden naar een andere kamer.

Ook werden er ons een aantal regels opgelegd ivm. Een avondklok om 11 uur, men moet slapen op dat moment, de plaatsen waar je wel en niet mag komen. Ook werd ons nog eens verteld dat men geen illegale voorwerpen mocht meehebben maar omdat ze de tieners van tegenwoordig kennen gaven ze ons nu nog een laatste kans om deze goederen in te dienen om ze na het experiment terug te krijgen. Dit kon ons niet veel schelen tot Dr. Eynde ons zei dat er op iedere overtreding een hoge en speciale bestraffing was. De manier op hoe hij dat zei deed sommigen onder ons huiveren en sommige mensen in de klas gaven wel hun gsm of andere voorwerpen af. Ons groepje bleef echter hardnekkig ontkennen dat we iets mee hadden.

Toen mochten we de presentatiezaal verlaten met onze bagage en gingen richting linkervleugel. Daar had je eerst een kamer met een balie en een grote deur. We kregen eerst allemaal een enquête die we moesten invullen met onze persoonlijke informatie zoals: naam, lengte, gewicht, taille, etc. Er waren ook vreemde vragen. Zo vroegen ze of nog last hadden gehad van bedplassen, wat onze favoriete programma’s van vroeger waren, etc.
We kregen ook allemaal een nummer. Tim was nr. 10, Sander nr. 11, Arne nr.12, ikzelf nr.13, Roderick nr. 14 en Benji nr. 15. We schreven ons ook meteen in voor een groepje met ons 6. Sara zat met een groep meiden in het 2e groepje dat ook bestond uit 8. De andere jongens vormden ook nog een groep van 6 die dan groep 3 was.

Toen controleerden ze onze bagage op illegale voorwerpen. Bij ons vonden ze niets want wij hadden onze voorwerpen te goed verstopt. Ook bij de andere jongens vonden ze niets. In groep 2 met de meisjes hadden ze snoep en gsm’s gevonden. Die bleken afkomstig te zijn van 2 van hen. Ik denk Laura en Charlotte. De hoofdassistente van Dr. Eynde nam ze in beslag en zei tegen hen dat ze later wel een gepaste straf zouden krijgen.

Na al die commotie konden we eindelijk de linkervleugel binnengaan. Toen ik binnenging kon ik men ogen niet geloven.
Wordt vervolgd​
 

scenekid

Toplid
Zeker een leuk verhaal. Wel een beetje spreektalerig maar het is heel sterk opgebouwd en belooft veel goeds!
 

Abbjornnl

Wees jezelf ongeacht wat andere ervan zeggen
Heb het verhaal nu voor het eerst gelezen en wil meer lezen. Het verhaal heeft een goede opbouw van spanning.
 

Miffy

Ik ben me zelf, take it or leave it.
Hoihoi ik vind het een erg leuk en ook spannend verhaal om te lezen en ook ik kan niet wachten op het vervolg. Ga zo door. Knuff Emi
 

underjamsftw

Beginneling
Misschien beschrijf ik best eerst hoe de linkervleugel juist in elkaar zat. Als je vanaf het middengedeelte door deur ging van de linkervleugel, kwam je in een korte gang terecht die leidde op een soort gemeenschappelijke ruimte met een hoop zetels, tafels, een tv met dvd-speler en Dvd’s. Ook waren er wat kasten met daarin gezelschapspelen en ander speelgoed. Er stond ook een biljard tafel. De gehele kamer was bedekt met een tapijtlaag en waarschijnlijk was dat ook de zaak voor heel de vleugel. De living was verbonden met een eetruimte. Er werd ons verteld dat personeel iedere keer het eten naar ons zou brengen. Verder kregen we de rest van het gebouw ook nog te zien. Vanuit het de living kon je 6 kanten op. Je had de gang richting middengebouw. Dan ook de keuken die ons al getoond was. Toen was er een gang die naar een tuin leidde. We namen allemaal een kijkje en zagen dat er een speeltuin was met wat bomen en struiken. Er was ook een terras met wat ligstoelen en een tafel. Op het eerste zicht zag dit er zeker niet slecht uit. Ik werd echter ontdaan van alle illusie toen ik opmerkte dat dit alles afgesloten was door en hek van ongeveer 3 meter hoog. Daar zag ik alle kans op directe vrijheid weggaan maar ik zou dit niet zomaar opgeven. De andere 3 gangen leidden steeds naar 2 kamers. 1 waarin iedere groep zou slapen terwijl de andere kamer steeds gesloten was voor onbekende reden. De slaapkamers waren netjes. Aangepast aan het aantal personen die er verbleven stond er een aantal stapelbedden. Er stond ook nog altijd een kast en een tafeltje die vergezeld was van een aantal stoelen. Er was ook nog een klein badkamertje met een douche en een lavabo in de ruimte.

Op het eerste zicht lijkt dit allemaal nog normaal en zelfs gezellig. Hier komt echter iets wat ik echt raar tot zelfs angstaanjagend. Alles had zo’n kinderachtig gevoel, het leek zo geforceerd. Overal hingen er als decoratie portretten van Disneyfiguren Als ik deze plek een titel zou mogen geven zou dit vast en zeker “de hel van pastel” zijn. Deze vleugel; van kop tot teen, van de grootste zetel tot het kleinste kastje . De muren, het tapijt, de schilderijen en het krijt. Gewoon…alles in pastelkleuren. Ik vond het er allemaal maar kinderachtig uitzien. De dvd’s ? Allemaal kinderfilms. De speeltuin? Ingericht voor iets te grote kleuters. De gezelschapspelen? Zo schattig en kinderachtig als het maar kan? De bedlakens en overtrekken? Disney prinsessen en Toy story.
Na dit alles gezien te hebben, keerden we terug richting de living, waar ons nog eens een aantal punten en de bedoeling van het experiment werden uitgelegd. De uitleg die we kregen van de hoofdassistente van Dr. Eynde, die Mevr. Windels heette, mochten sommige misschien geslikt hebben als zoete koek, maar daar geloofde ik nu eens niets van. Ze zei ons dat door een onverwachte tijdherschikking met de linkervleugel niet had kunnen herinrichten na een experiment met kleuters. Ze zei ons dat we ons hier niets van moesten aantrekken. “Zoals Dr. Eynde al zei zullen jullie een aantal keer per dag elk apart meegenomen worden om wat hier gebeurt met ons te bespreken. Hierin kunnen wij ons experiment omtrent de sociologie van een kleine geïsoleerde groep maken. Jullie zullen hier blijven en kunnen doen wat jullie willen zolang je je aan de afspraken houdt.” Met deze woorden vertrok ze en bleef onze klas achter in de living. Iedereen vroeg zich nu eigenlijk af wat ze nu moesten aanvangen. Een paar meisjes wouden al naar huis gaan omdat ze het toch maar een rare bedoening vonden. Vooral Laura en Charlotte die al een straf aan hun been hadden hangen.

Na wat gepraat te hebben besloot ieder groepje naar hun kamer te gaan om uit te pakken. “Ik heb hier toch niet helemaal een goed gevoel over” zei Tim. Hij was altijd al een persoon die duidelijk maakte als hem iets niet zinde en vaak een beetje bang overkwam. Maar deze keer kon je echt wel wat angst merken in wat hij zei. “Ach komaan laat je toch niet doen door dat gekke mens!” Riep Benji vanuit zijn bed waar hij al met zijn 2e zak haribo beertjes bezig was. “Jep, het enige wat nog gekker dan haar is, is deze infantiele inrichting” zei Sander die naast me zat waarop ik antwoordde. “Zei de man die 2 jaar geleden nog een teddybeerpyjama had”. Hierop besprong hij me en werkte ik hem daarna lachend tegen de grond. Natuurlijk was het weer te verwachtten dat de andere 4 zich snel weer mengden in de worsteling tot we alle 6 na een wedstrijd van 20 minuten uitgeput op de grond lagen en ons een deuk lachten. Je wist direct dat deze 2 weken nog niet zo slecht zouden zijn met hen erbij.
Allen waren ze heel goede vrienden van mij.

Tim was al mijn vriend geweest voor vele jaren en we wisten echt alles van elkaar. Hij is een goede jongen waar anderen soms gebruik van maken door zijn naïviteit. Hij woonde in het huis links van me. We waren altijd welkom bij elkaar thuis. Tim bleef vaak slapen bij en vice versa. Iets wat niet altijd gemakkelijk voor hem was geweest. Hij plaste namelijk nog in zen bed tot hij 9 was. Ik wist dat maar al te goed van hem maar had hem beloofd er niks over te zeggen tegen anderen. Ook niet tegen de groep. Ook al weten we beide dat ze dit niet erg zouden vinden.
Dan was er Benjamin aka Benji. Hij was ietsje groter dan ik, had halflang zwart haar en een bril. Hij woonde in dezelfde wijk als ik en Tim. Met zen driëen hadden we vaak veel streken uitgehaald zoals kampen bouwen en oorlog voeren tegen andere kinderen. Tussen haakjes, dat was hoe Roderik bij ons kwam. Maar later daar meer over. Benji was een kerel die altijd wel voor plezier te vinden was en ook regelmatig pranks uithaalde met mensen.
Vooral met Sander die hem dan boos achternazat want een temperament had Sander wel. Altijd grappig om zen hoofd te zien dat rood was van de woede, waar zijn zwarte haar dan voor zijn ogen viel zodat het een zicht was om te gieren. Hij had ook de rare eigenschap om altijd de raarste dingen te ontdekken en ze ons dan te vertellen. Sander was er eigenlijk nog maar verleden jaar bijgekomen maar hij was een opperste beste kerel die zijn schade snel had ingehaald.

Roderick was ook zo’n rare vogel. Hij was een grote tengere jongen met bruin haar en was soms heel zwijgzaam maar de beste opmerkingen kwamen uit zijn mond. Hij was er bij gekomen in 1 van die “oorlogen” tegen de andere kinderen uit de buurt. We zagen in ons kamp dat een 4 kinderen waarmee we het al een paar keer aan de stok mee hadden gehad, een jongen aan het pesten waren. Eigenlijk vielen ze hem zelfs aan! Benji, ik en Tim waren er naar toegesneld en toonden die ettertjes nog eens wie de baas was van de omgeving. Waarbij Benji de ene al snel een trap had gegeven waardoor die huilend wegliep. Tim de andere nog tegen de grond aan het werken was en ik de eerste van de jongen later gekend als Roderick afduwde om verrast te worden door de tweede. Ik panikeerde even voor de overmacht van de 2 jongens maar zo edelmoedig als Roderick was stond hij snel op en hielp me ze weg te jagen. Van toen af begon hij met ons rond te hangen en hoorde er al snel bij.

Tenslotte was er Arne, hij was best luidruchtig, vol van sarcasme en had geen probleem om duidelijk te maken dat je hem irriteerde. Toch is hij zoals velen niet denken, best sympathiek. Hij was iets kleiner dan mij en had heel kort blond haar. We hadden hem leren kennen in het jeugdcafé waar hij iedereen in het niets liet met zijn biljartvaardigheden… tot Benji hem eens vlekkeloos had afgemaakt.

Er ging opeens een soort bel af. We keken allemaal vreemd op en besloten eens te kijken wat er gebeurde. We gingen alle 6 onze kamer uit richting de living. Daar zagen we dat de andere groepen net hetzelfde hadden gedaan. Een aantal personen vroegen aan elkaar of zij wisten wat er gebeurde. Toen gingen de deuren van de verbinding tussen hoofdgebouw en de linkervleugel open. 6 personen kwamen door de deuren, allemaal duwden ze een karretje voort. Een opdringende geur maakte al snel duidelijk wat er gaande was.
Het middagmaal werd gebracht. Ze hadden ook alle bestek en dergelijke mee. En… Oh nee zeg. Je meent toch niet. De hel van pastel werd uitgebreid. Kinderlijke plastic bordjes met tekenfilmfiguren op en aangepast bestek. Het eten zag er ook al niet te volwassen uit. Het werd bovendien nog eens geserveerd met hetzelfde flauwe excuus dat men dit niet had kunnen aanpassen met de vervroegde start van het experiment. Het weerhield ons niet van te eten. De rest van de dag verliep nogal rustig. Roderick en Tim controleerden het tuinhek op gaten of andere zwakheden. Of we geen gat konden graven. Arne en Benji waren hun biljartvete aan het beslechten en Sander was aan het praten met zijn crush, Julie. Ik zat er maar gewoon wat bij en probeerde niet te veel op te vallen. Ik dacht gewoon wat na over wat dit hele experiment zou te betekenen hebben. “Misschien worden we wel beroemd” dacht ik en ik begon weg te dromen over een beroemdheid zijn.

Plots werd ik uit mijn droom gehaald toen iemand iets zei. “Werkelijk Rick?”. Ik schrok op, het was Sara. Ik probeerde me zo kalm mogelijk te houden maar ik stuntelde nogal in mijn woorden.

“Wa…wa… wat is werkelijk? Over wat heb je het?” stotterde ik.

“Is het waar dat je veel afweet van dieren, Rick?” vroeg Sara.

“Huh, hoe kom je daarbij?” vroeg ik

“Nou ik hoorde Sander en Julie praten over dieren en jou” Ik vroeg me af of je misschien een dierenliefhebber was.

Nu of nooit dacht ik in mijn hoofd.

“Ehm… ja, ik weet heel veel over dieren. Jij ook?”

“Nee, maar ik zie ze graag. Zou jij ze me anders iets willen bijleren?”

Ik aarzelde even, wetende dat mijn leugens door de mand zouden kunnen vallen maar probeerde het toch

“Goed” zei ik.

De rest van de dag bleven we praten over dieren tot ik het er eigenlijk mee gehad had. De avond viel langzaam en we keerden allemaal terug naar onze kamer terwijl alle lichten uitgingen. Ik was echter nog iets vergeten in de living en ging het gaan zoeken tussen de zetels. Toen ik gehurkt zat om onder de zetels te kijken zag ik opeens een licht weer aanknippen.
Het was Mevr. Windels, achter haar liepen Laura en Charlotte. Ik vroeg me af wat de bedoeling hier van was en besloot even te blijven. 10 minuten keerde Mevr Windels terug maar Laura en Charlotte liepen een stuk verder achter haar aan en… huilend zelfs! Ze zouden haar niet terug naar hun kamer gevolgd zijn als ze niet vooruit werden geduwd door 2 andere assistenten die deze keer mee waren. Ik kon de vork echt niet in de steel krijgen en besloot hen richting hun kamer te volgen. Ik bleef achter een muur staan en hoorde hen praten.
“Vooruit, naar binnen en gaan slapen. Jullie weten waar jullie morgen moeten zijn voor jullie straf ontdaan te laten worden en hoe laat jullie daar moeten zijn. Zijn jullie niet op tijd dan zullen jullie de straf de hele dag door krijgen te verduren.” Begrepen?”
Ik hoorde Laura en Charlotte al snikkend ja zeggen en de kamer ingaan.
Windels en de assistenten keerden terug.
“Fuck, hoe zorg ik ervoor dat die mij nu niet zien?!” ging het door mijn hoofd.
Maar het was al te laat. Ik voelde een hand die mijn schouder vast nam.
 

Kingdark

Gewaardeerd Lid
Another good story bites the dust... How utterly sad. For degene die geen woord Engels kennen... 'Opnieuw een verhaal die de grond in gaat. Hoe erg spijtig. Is min of meer de directe vertaling.
 
Bovenaan