Kleuter meisje

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 61 (V.NL.SA)

Gutenacht, zegt Lieve en kijkt naar Cindy, zullen we jou dan maar eerst verschonen? Cindy knikt, ik wil zo snel mogelijk naar Sanne, zegt ze gehaast waardoor ze morst op haar slab. Als ze klaar is staat Lieve op en gaat achter Cindy staan, om met een schone hoek van de slab de mond van Cindy schoon te poetsen. He wat doe je protesteert Cindy en probeert met haar handen de slab beet te pakken. Geen rollenspel meer je hebt Silvia toch gehoord? Nou dit was geen spel hoor Grinnikt Lieve, jij hebt deze verzorging gewoon nog nodig! Leuk hoor snauwt Cindy haar toe. Als
Lieve de slab los strikt, houd ze even stil, shit we zouden de spullen van Sanne nog verzamelen zegt ze een beetje geschrokken. Snel gooit ze de Slab in de was mand en samen rennen ze naar boven.

Na een half uurtje hebben ze het koffer en een sport tas van Sanne vol in de zithoek staan, zo dat is dat zegt Lieve als ze met een leren tasje komt aan lopen, de waarde papieren zegt ze als ze het tasje demonstratief hoog houd. Pfff, zucht Cindy, en begint een beetje te lachen als ze naar Lieve kijkt. Wat? Je luier zakt een beetje af zegt ze en wijst, op het moment dat Lieve naar haar kruis kijkt ploft de luier op de grond. Dat is dus waarom er rompertjes zijn zegt ze. Ja of je gebruikt het romperstuk wat in de nachtpon is ingenaaid zegt Cindy eigenwijs. Lieve loopt een beetje rood aan als ze haar nachthemd optilt en het kruisgewelven los ziet bungelen. Geen ervaring met mezelf, zegt ze excuserend.

Maar goed die van mij is uit, nu nog die van jou! Wat bedoel je? Tijd om Dirks werk te testen zegt Lieve en grijpt Cindy bij haar pols. Cindy protesteert maar Lieve is veel sterker. Maar.... Beiden zijn stil, wauw wat geweldig precies wat we nodig hebben zegt Lieve. Hadden... Wat? Ja hadden weet je nog? Ongeluk Sanne? Ongelofelijk! Ja dat is het zeker en Lieve trekt Cindy de bad kamer in. Een douchebrancard, geheel van kunststof. Grof gevlochten stroken kunststof vormen het het lig / zit gedeelte, samen met in zelfde stijl hoge been steunen is het een kopie van een gynaecologische onderzoektafel die als commode gebruikt wordt in de slaap kamer van Sanne.

Alleen dit exemplaar is geheel uit kunststof en roestvast staal. Een speciale douchekoppen hangt in de houder er naast samen met instrumenten en attributen om de gebruiker volledig te wassen van buiten en binnen, zelfs een standaard voor ennema's is voorzien. Ook de rest van de badkamer is gemaakt om een patiënt te helpen wassen. Hij is Wc vergeten terug te plaatsen zegt Cindy beteuterd, terwijl Lieve haar nachtpon los maakt. Nee gekkie zegt ze en bind zichzelf een groot rubber schort voor. Die hebben gebruikers van deze badkamer niet meer nodig! Nou ik ben alleen urine incontinent hoor zegt Cindy geïrriteerd, terwijl Lieve haar d'r nachtpon uittrekt.

Nou dan is een po genoeg en Lieve wijst naar een kunststof Postoel in de hoek. Ga maar liggen meisje zegt ze en klopt op de douchebrancard. Cindy kijkt verbaast naar zichzelf in de enorme spiegel die de gehele achter wand bestrijkt. Wat is... Ik heb je gisteren een klassieke katoenen luier omgedaan, met leuk bijpassend plastic broekje met drukknop sluiting voor makkelijke verschoning. Kom ga liggen! Een beetje onwennig gaat Cindy tussen de beenbeugels zitten. Lieve drukt op een knopje waardoor de gehele brancard om hoog komt, liggen Cindy! Gebied ze. Als Cindy gehoorzaamd voelt ze hoe de opstaande randen haar in het midden houden. Lieve helpt haar benen in de beugels en zet ze met een klittenband riempje vast.

He! Ik wil niet vast schreeuwt Cindy. Maar Lieve pakt haar polsen en trekt deze achter het hoofd van Cindy, waar ze ze vast zet met nog twee klittenband riempjes. Dit was toen standaard voor alle kinderen, geen uitzonderingen. En ze brengt het hele brancard verder omhoog. We willen niet dat je er afvalt, en iets breekt. Cindy kijkt sip, maar geeft geen commentaar. Zo zegt Lieve als ze tussen haar benen gaat staan, en haar gehandschoende vingers in elkaar steekt.

Ze zet de sproeikop van de douch al aan zodat ze die op temperatuur kan laten komen. Onder de brancard zit een langwerpig rooster, waar de tegel vloer naar afloopt. Eens kijken hoe de katoenen luier het heeft gehouden, en begint de druk knopen van het plastic broekje los te trekken. Als ze het plastic voorstukjes weg klap komt er een vieze geur vrij. Bah, wat ik al dacht niks alleen urine incontinent, je bent gewoon helemaal incontinent, of kan ik beter onzindelijk zeggen? En Lieve lacht gemeen. Cindy wordt knal rood, wat heb je mij gisteren gegeven, roept ze boos. Helemaal niets zegt Lieve lacherig, terwijl ze een smoeltje pakt en daar wat parfum op spuit. Dit heb je toch echt zelf gedaan! En ze bind zicht het smoeltje voor neus en mond, dit is beter zegt ze.

Lieve opent nu de katoenen luierdoeken, waarbij ze de douch gebruikt om alle ontlasting zoveel mogelijk weg te spuiten, het loopt over de buik en door het kruis van Cindy waarna het via de tegel vloer de afvoer inloopt. Hup, kont omhoog gebied ze, Cindy gehoorzaamd snel, want ze wil dat deze vernederende behandeling zo snel mogelijk is af gelopen. Lieve sproeid alles weg waarna ze de luier wegtrekt en in een gereedstaande luier wasmand gooit.

Dan pakt ze wat Zwitsal zeep in begint Cindy te wassen, eerst goed in het kruis, dan in het vrij liggend kontje en er in, even geeft Cindy een gilletje. Wij wassen kinderen grondig zegt Lieve. Cindy ziet een gemene lach achter het masker verschijnen. Dan laat Lieve de sproeikop zien, en die lijk in geen geval op een normale douche, eerder op een grote metalen tampon, met vele kleine en grote gaten er in. Lieve laat zien dat de kop van nevelen tot een harde straal versteld kan worden. Goed he zegt ze, en laat dan in een andere hand een transparant speculum zien, deze gebruiken we om openingen te spreiden. Zal ik? Cindy schud haar hoofd, wat Lieve respecteert, jij bent al een grote meid he?. Waarna ze de sproeikop naar binnen drukt, Cindy trekt wat met haar armen en benen. Daar zijn de riempjes voor, zegt Lieve genoegelijk, voor als het kriebelt.

Lieve gaat verder en tot Cindy's verbazing wordt ze helemaal gewassen, zelfs de haren. Bijna klaar zegt Lieve en komt met een scheer setje aan, beter toch vraagt ze aan Cindy. Die ja knikt. Lieve is snel klaar, de oksels en het kruis hoeven alleen maar bijgewerkt te worden. Als ze Cindy afdroogt, verschijnt er een klein lachje. Toch wel fijn he? Ja, ik zie ook de voordelen zegt Cindy zachtjes. Zo helemaal droog.

We mochten geen rollen spel meer doen van Silvia, weet je nog? Zegt Cindy. Lieve knikt dat klopt, maar dit is gewoon verzorging! Wil je een Luierbroekje of een wegwerpluier?, broekje zegt Cindy een beetje twijfelend. Lieve Knikt, vanavond kan je nog altijd een luier om toch?. En maakt Cindy los. Als het brancard weer in de laagste stand staat kan Cindy opstaan, waarna ze het Luierbroekje uit De hand van Lieve pakt. Wat zal ik aantrekken? Vraagt ze als ze het broekje omhoog trekt.

Ik denk, dat we het beste onze verpleegsters uniformen kunnen aantrekken en dan naar Sanne!
Cindy knikt, moet ik jou nog verschonen? Lieve schud haar hoofd, ik heb allen in mijn luier geplast, en deze is niet verzadigd, dus een luierdoekje is afdoende, waarna beide naar hun eigen kamer lopen.
 

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 62 (SA)

Ja, dat kan ik begrijpen. Natuurlijk, u mag dan in Sanne haar, zijn kamer, ja. Goed, laat u weten wanneer? Ja, nee niet levens bedreigend, ze komt er wel boven op, oh ja natuurlijk Hij, ik spreek niet zoveel Nederlands..., ik zal het door geven.

Pfaff, Silvia legt de telefoon neer en slaat haar handen voor het gezicht, tja dat was te verwachten, die willen zo snel mogelijk langs komen.... Gelukkig wordt het na overmorgen... Bon dia! Silvia kijkt om, Hola Santos! Ik heb heel wat ervaring opgedaan gisteren, helaas moet ik met spoed naar America, maar laat me weten of het goed gaat! Silvia knikt, officieel moet het via Mia, Si? Santos knikt, geeft een handkus en vertrekt.

Als Silvia bij Sanne wilt kijken treft ze Mia, die bloeddruk aan het meten is, ik denk dat we haar morgen wel wakker kunnen laten worden... Of hem... Silvia kijkt bedenkelijk, Sanne wilt graag een meisje zijn, haar dus, maar nog niet voor zijn familie. Zouden we Sanne vanavond wakker kunnen laten worden, even maar? Ik moet wat met hem bespreken, voor zijn moeder er is.... Mia denkt even na kijkt op de apparatuur, en geeft een knikje, ik moet zeggen dat het me allemaal erg mee valt, en geeft een lachje aan Silvia, maar alleen Suzanne en wij mogen haar verschonen, of in ieder geval intieme verzorging bieden. Begrepen? Silvia knikt, maar thuis... Als Sanne naar huis mag is ze ook in staat zich zelf te verzorgen, te verschonen en te beslissen of ze dit met anderen wilt delen. Hoe dan ook, wij mogen daar niet in voor komen, het ziekenhuis bedoel ik, er zijn wel wat ethische codes geschonden na mijn weten. Ik begrijp het, wat is de verwachting? Wat betreft het herstel bedoel ik! Een aantal weken hier, dan nog zeker wel een paar maanden tot een half jaar thuis, als er geen complicaties optreden. Silvia knikt begrijpend, koffie? Mia geeft een tevreden lachje.

Ik ben er klaar voor! Cindy? Waar ben je? In de badkamer! Lieve opent
de deur van de badkamer op de hal, niemand. Bij Sanne? Ja, nog even opruimen.
Als Lieve binnen stapt ziet ze Cindy in haar uniform de vloer droog trekken, dat kan ik ook doen zegt Lieve. Nee geen rollenspel voorlopig, maar verzorging is wel fijn, en Cindy geeft een knip oog aan Lieve die helemaal begint te glunderen. Kom dan gaan we!

Terwijl de meiden richting het ziekenhuis lopen komen ze door de gebeurtenissen op wat gevoeligere gespreks onderwerpen dan voor die tijd, zonder schaamte of geheimzinnigheid gaan de gesprekken over lesbisch zijn, incontinentie, infantilisme en transgender vloeiend in elkaar over, als of het de gewoonste zaak van de wereld is.

Dus ik zal Sanne nooit van jouw af willen pakken, zegt Lieve. Cindy, geeft haar een lachje, ja en de dingen die jij leuk vind aan Sanne heb ik niet zoveel mee en anders om grapt Lieve. Dan is het stil op beide gezichten tekenen zich zorgen af. Gelukkig hebben we een ding gemeen! Lieve knikt begrijpend. We zijn er!

Als ze aan de balie naar Sanne informeren, laat de receptioniste weten dat de meiden met Mia contact op moeten nemen, ze is samen met Silvia op afdeling P6F. OK? Lieve neemt Cindy bij haar hand en trekt haar mee. De kinderafdeling vraagt Cindy een beetje verbaast, ja op de meisjes vleugel antwoord Lieve een beetje gehaast. Maar... We spreken Silvia zo, dan horen we het wel.

Als ze boven komen, lopen ze direct naar de verpleegsters ruimte, waar ze suzanne zien zitten, zo jullie zien er fris uit zegt ze, terwijl ze een thee inschenkt. Cindy knikt, ja heb jij wel geslapen?
Een beetje, ik ga zo naar huis. Hoe gaat het met Sanne vraagt Lieve voorzichtig. Suzanne knikt de operatie is goed verlopen, maar dat moet je met Mia bespreken. Cindy knikt dat ze het begrijpt.

Zo dames, net op tijd! horen ze Silvia zeggen, als ze zich om draaien zien ze haar staan. Vertel! Mogen we naar Sanne toe? Flapt Lieve er gelijk uit. Yvon gebaart dat ze rustig moeten zijn. Als Mia binnen komt is iedereen stil. Maar als Mia een klein glimlachje toont is het ijs gebroken. Zo onze kinderzusters zijn gearriveerd zegt ze een beetje sarcastisch. Cindy wordt een beetje rood.

Silvia en ik hebben een aantal zaken door gesproken en het lijkt ons het beste dat er niet te veel details naar buiten komen. Ik weet niet of ik jullie nog kan vertrouwen. Maar... Begint Cindy. Mia gaat verder. Maar Silvia heeft mij verzekerd dat julie ook goede eigenschappen hebben. Dus hebben wij besloten dat jullie de verpleging van Sanne mogen doen, Suzanne zal er s'nachts zijn.
Maar... Alle communicatie gaat via Silvia, vooral naar de familie, zal zij het aanspreekpunt zijn, voor alle andere belangstellende ben ik dat! Begrepen? Beide knikken bevestigend.

We zijn zo juist begonnen met het afbouwen van de sedatie en verwachten dat Sanne aan het eind van de middag wakker zal worden. Dan weten we meer. Wil jij de dames even bij praten Suzan? Dan ben je nog voor de middag thuis. Want je zal wel moe zijn! Suzan knikt, kom maar mee, zegt ze en loopt vooruit. Ik ga zo naar huis zegt Silvia, het een en ander voorbereiden voor de familie. Ik ga ook zo zegt Mia vermoeid en loopt de gang op.

De meiden luisteren aandachtig naar wat Suzan te vertellen heeft, af en toe een vraag. Voorlopig is het dus belangrijk het infuus, katheter en sonde voeding te controleren. En verschoning? Vraagt Lieve. We praten hier in eerste instantie over wond verschoning, de weinigen ontlasting die ze zal hebben wordt opgevangen in een plastic zak die als een stoma is aangebracht met een rectaal ring.
Verschoning zal voornamelijk in de nacht plaats vinden als Sanne in slaap is gebracht, zodat ze geen pijn heeft. Dus dat hoeven wij niet te doen? Nee dat zal voornamelijk door mij gedaan worden. Cindy houd het niet langer... Hoe is het gegaan, de operatie bedoel ik, zit ie er nog aan? Even is het stil, Suzan denkt na. Alle functies werken nog zegt ze, op de wens van Sanne heeft Dr. Santos alles gereconstrueerd. Dus er is niks veranderd? Nou dat wil ik ook weer niet zeggen... Het is een soort van Ladyboy, maar dan anders. Maar begint Lieve... Maar stopt dan. Luister dat moet je echt aan Sanne zelf vragen, dit is te persoonlijk, zegt Suzan kort af.

Cindy kijkt bedenkelijk, maar ziet dat Suzan het meent. Hoe lang moet ze die sonde voeding vraagt Lieve. In ieder geval tot ze in staat is zelf te eten, eigenlijk iets wat we bij kleine kinderen toepassen, maar gezien haar gebit beschadigd is wel begrijpelijk. Hoe toepasselijk zegt Cindy, Suzan kijkt haar een beetje vreemd aan. We waren op weg naar een toneelstuk waar Cindy en Lieve twee kleine meisjes zouden spelen verklaard Lieve met een boze blik naar Cindy. Oh dan verklaart dat ook haar kleding en luier zegt Suzan, helaas zal ze die nu wel echt moeten gaan gebruiken.

Ik zou alleen over de verzorging van Sanne uitleg geven verklaart ze als ze de gezichten van Lieve en Cindy ziet, maar door het ongeluk is er wel kans op blijvende incontinentie bij Sanne, iets waar jullie je geen zorgen om hoeven te maken en wijst naar de urine opvangzak die naast het bed hangt.

Dan kreunt Sanne iets, dat gaat sneller dan verwacht zegt Suzan, ik roep Mia. Sanne, Sanne, heel ver weg hoor ik mijn naam, maar kan me er niets bij voorstellen. Wat later hoor ik nogmaals mijn naam roepen, nu wat dichterbij, ik kan de stem niet plaatsen en probeer te bewegen. Rustig blijven liggen Sanne, je hebt een ongeluk gehad. Ik wordt een beetje bang door de vreemde stem en ongerust probeer ik weg te draaien. Niet bang zijn meisje! Deze stem herken ik, Cindy mompel ik en open langzaam mijn ogen.
 

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 63 (SA)

Eerst wat vage licht spelingen maar dan tekent zich een contour af, er word hinderlijk in mijn oog geschenen, rustig maar Sanne, dat is Mia ze wilt je even controleren. Cindy's stem geeft me rust en ik houd op met bewegen, wat trouwens weinig zin had. Nogmaals probeer ik mijn arm op te tillen. We hebben je vast gelegd zo dat je niet in onrust alle slangen lostrekt, zegt Suzan. Ook standaard bij kleine kinderen zegt ze tegen Lieve die een beetje zielig kijkt. Omdat ik de laatste tijd gewend was als een klein meisje behandeld te worden, geef ik geen reactie en schik me er in.

Het lijkt wel alsof ze het goed vindt zeg Suzan een beetje verbaast, de meeste oudere kinderen en volwassenen willen gelijk los. Waarschijnlijk zit ze nog in haar rol grapt Lieve. Nou dan ben jij een hele goede actrice zegt Mia Lief. En misschien beter dat we je voorlopig vast laten liggen, want je bent nog erg suffig en we laten je veel slapen. Even trek ik nog wat met mijn armen, ze liggen goed vast aan mijn polsen merk ik. Maar dan geeft ik een knikje dat het goed is. Langzaam begin ik te herinneren wat er gebeurt is.

Er zit iets in mijn mond wat een beetje irriteert, ik probeer het met mijn tong er uit te krijgen maar dat lukt niet. Cindy ziet me worstelen, mag de mayo-tube er uit? Vraagt ze aan Suzan. Alleen als ze haar tong kan bewegen zegt deze. Voorzichtig haalt Cindy het kromme buisje uit mijn mond, probeer eens voorzichtig te slikken zegt ze. Met moeite kan ik een slik beweging maken. Da is fij, maa waom bab ik so? Mij ong is nie goe. Suzan komt erbij staan, de zenuw van je tong is beschadigd, daarom is het beter dat we je tube terug doen als je alleen bent of gaat slapen.
Maar wij kunnen je wel verstaan hoor zegt Cindy bezorgd.

Heb je pijn vraagt Cindy Lief. Ik schud mijn hoofd een beetje, nee zeg ik zachtjes. Dat is fijn antwoordt ze zo lief mogelijk. Overmorgen komt je moeder zegt Mia, dus dan zullen we zorgen voor een ander bed. Ja en andere afdeling probeert Lieve. Even denk ik na en kijk naar de andere zijkant. Ik zie ballonnen en teddy beren op de want door een hoog tralie hek. Op de achtergrond hoor ik zacht geschreeuw en gehuil van kinderen, en een regelmatige piep.

Nee, laat me maar zo. Nou ik weet het niet zegt Mia. Wat zullen ze wel niet denken? Misschien is het wel een goede insteek om ze te vertellen wat ik al veel eerder had moeten doen, zeg ik zwakjes. Mia knikt bedenkelijk, misschien zegt ze, maar ik wil nog wel praten over je operatie.
Is die niet goedgedaan vraag ik een beetje verschrikt. Mia lacht en schud haar hoofd, eerder te goed. Maar we wachten even op Silvia, die komt vanmiddag, zullen we je weer even laten inslapen? Ik schud mijn hoofd, nee dan ben ik weer zo suffig zeg ik zachtjes. Mia knikt, goed, maar vanavond wel, zo doen we dat met kleine kinderen hier, en geeft een knip oogje. Mogen wij bij haar blijven vraagt Cindy zenuwachtig. Goed maar niks vermoeiends, en als er wat is roep je me, ik ga even liggen. Cindy en Lieve knikken allebei gehoorzaam en Suzan en Mia verlaten de kamer.

Heb je geen last van de sonde vraagt Cindy met een vies gezicht. Nee ik kan het slangetje wel voelen als ik slik, maar het doet geen pijn, in ieder geval hoef je niet die vieze smaak van de kindervoeding te proeven zegt Cindy, die duidelijk probeert een gesprek aan te knopen. Ik knik,zo vies is dat toch niet zeg ik. Dan Heb jij nog geen potjes voeding met spruitjes geproefd, Cindy is opgelucht dat ze met me kan spreken, maar mijn gedachten zitten al bij mijn moeder, hoe ga ik ze dit vertellen?

Zal ik je kussen op schudden, nee ik wil graag even alleen zijn, ik moet nadenken zeg ik met een lachje. Vind je het goed als we hier gewoon blijven zitten vraagt Lieve. Ik knik, mag het licht wel uit? Cindy loopt gelijk naar de schakelaar, en trekt de gordijnen dicht, komt terug en doet het bed lampje aan, wil je de bed gordijnen liever dicht, vraagt ze met een begrijpelijk gezicht. Ik knik, dank je. De witte gordijnen worden door Cindy om mijn bed getrokken, wacht even zegt Lieve als ze naar me toekomt, Veiligheid eerst en ze gebaart me de mond open te doen.

Als ik dit doe steekt ze de mayo tube voorzichtig tot achter in mijn keel, last? Ik schud mijn hoofd, daarna trekt ze het tralie hek omhoog. Even later lig ik in het schemer door de tralies heen te kijken naar de met blauwe en roze teddyberen bedrukte bed gordijnen. Het is stil.

He meisje wakker worden,er wordt wat aan me geschud, fel licht schijnt in mijn ogen, Silvia kijkt hoe het met me gaat, geïrriteerd wil ik haar lampje weg duwen, maar merk dat ik nog vast lig. Je hebt ons aardig laten schrikken Sanne, zegt ze lief, maar zo te zien gaat het wel goed komen. Ik probeer me nog te oriënteren, Silvia trek voorzichtig de mayo tube uit mijn mond, de kamer draait een beetje zeg ik zwakjes. Dat komt door de medicijnen in je infuus zegt Mia, we houden patiëntjes hier graag rustig, anders huilen ze de hele dag door. En voor jou is het ook beter vult Silvia gelijk aan, dat was een behoorlijk zware ingreep.

Silvia trekt een stoel bij het bed en gaat zitten, luister, we moeten wel het een en ander bespreken voor dat je moeder er is. Mia gebaard dat Cindy en Lieve de kamer uit moeten.
 

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 64 (SA)

Zo, heb je een beetje kunnen na denken? Ik knik. Goed. Heeft Suzan je al iets verteld over de operatie? Nee? OK. Alles is goed gegaan, ik heb kunnen vinden wat je wilde en het is ook zo uitgevoerd. We zullen met de tijd moeten zien of alles weer gaat functioneren zo als het hoort.

Hoe ziet het er uit vraag ik voorzichtig. Nu is alles bont en blauw gezwollen en je zult schrikken als je het ziet, maar dat moet in een paar weken al aardig bijgetrokken zijn. Verder heb je een sonde voor de voeding, je voelt nu weinig door de sedatie in het infuus, maar je hebt aardig wat tanden gebroken en ook is je tong beschadigd, daarom praatje ook een beetje brabbelend. Geen zorg dat zal wel goed komen denk ik. Als je wat aangesterkt bent kan de tandarts wel heel wat herstellen, de zenuw in je tong moeten we nog bekijken, je zult zeker wel wat logopedie nodig hebben.

Tot die tijd is het beter met de mayo tube te slapen, we willen niet dat je in je tong stikt. Verder heb je een katheter voor de urine, die blijft zeker nog wel twee weken zitten, je rectaal ring en opvang kunnen we verwijderen als de wonden dicht zijn. Ik knik. Het infuus zullen we ook nog laten zitten, dat is makkelijker voor het toe dienen van medicatie en de sedatie, zodat je geen last hebt van pijn of de nare slangetjes

Nou even over de operatie die gedaan is begint Mia, we hebben gedaan wat je vroeg, omdat Silvia zo aandrong, maar het is niet helemaal volgens de regels gegaan, begrijp me goed, medisch gezien verwachten we geen grote complicaties maar ethisch zijn er wat regels overtreden in mijn ogen. Ik wil dus graag dat je deze papieren tekent. Ze houd een paar A4 tjes omhoog.

Silvia maakt mijn rechter arm los, hierin staat dat jij wilde dat we de operatie uitvoerden zo als je hebt aangegeven. Niks meer en minder. Ik knik, Silvia geeft me een pen. Ik draai mijn pols een beetje. Fijn om we weer te kunnen bewegen zeg ik en zet mijn handtekening op de aangegeven plaatsen. Zo, nu het volgende gaat Mia verder, voorlopig wil ik graag dat de aanpassing zoals jij wilde onder ons blijft. Daarom hebben we ook besloten dat je hier hersteld en verpleegt wordt totdat je helemaal voor jezelf kan zorgen. En als je in de toekomst besluit je speciale wens te delen met anderen ons er buiten te laten, vult Silvia aan.

Dat is goed brabbel ik, mag mijn andere hand ook los? Silvia kijkt Mia aan. Dat is goed zegt deze, maar als je alleen bent of gaat slapen zetten we ze weer vast. Voor je eigen bestwil vult Silvia aan. Je benen blijven voorlopig vast, anders kan je wond open gaan. Nu over overmorgen, weet je al wat je aan je moeder wilt vertellen, ik begreep van Suzan dat je hier op de pediatrie wilt blijven.

Ik knik, ik wil haar vertellen wie ik ben en hoe ik mij gelukkig kan voelen zeg ik. Maar geen woord over.... Weet ik, geen woord over de speciale operatie, alleen dat ik daar gewond ben geraakt en dat het allemaal goed komt. Mia knikt. Roep maar als we iets kunnen betekenen zegt Silvia. Ik wil graag mijn beer brabbel ik zielig. Silvia en Mia kijken allebei aandoenlijk en knikken, voor het slapen gaan heb je die. En dat is snel zegt Mia plagerig, op de pediatrie gaan de kinderen om zes uur slapen. En dat kunnen we op de minuut regelen zeg Silvia en geeft een knip oog en wijst naar het infuus.

Als je pijn hebt of iets wilt moet je het gelijk zeggen, begrepen? Ik knik. Goed dan laten we jouw privé verpleegsters weer binnen, maar dit gesprek blijft onder ons. Dankjewel zeg ik zachtjes.
Mia gaat gelijk de gang op naar huis, ze is dood op. Als de meiden binnen willen komen houd Silvia ze nog even tegen, en fluistert iets in hun oor, Lieve geeft een lach, Cindy alleen een knikje.

Wil je iets lezen! Of tv kijken vraagt Cindy, ik schud mijn hoofd, zal ik je iPad meebrengen? Ja dat is misschien wel fijn zeg ik. Ik regel wel de WiFi zegt Lieve, normaal hebben we die hier niet voor de patiëntjes, maar wel voor de zusters. Ja en eigenlijk ben jij ook een zuster toch zegt Cindy. Eerst maar jou urine zak verschonen zegt Lieve en noteert de inhoud. Cindy houd twee brede riemen omhoog, deze gaan om je pols, met klittenband, dan hoeven we ze alleen vast te klikken aan de tralies. Ik kijk sip, wat moet dat moet zegt Lieve en het is beter dan helemaal vast gegespt te worden. Ja want we gaan je niet voor eventjes helemaal los maken zegt Cindy plagerig en geeft een knip oog. Ik knik en houd mijn arm gestrekt om hoog. Grote meid zegt Cindy als ze de gepolsterde riem om mijn pols vast zet.

Niet te strak vraagt Lieve bezorgd, nee zeg ik zachtjes maar fijn vindt ik het niet. Wel een beetje zielig zegt Cindy, als ze ook mijn andere pols in de medische boeien heeft gezet. Maar het is niet anders. Ik geef haar een zielige blik. Eigenlijk wil ik weer gaan slapen maar de gedachte om weer vast gezet te worden met de mayo-tube in mijn keel houd me tegen om dat te zeggen.
 

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 65 (VL.NL.SA)

Sanne, Sanne, langzaam zie ik weer wat schimmen, wakker worden meisje, je hebt de hele nacht door geslapen, grote meid. Suffig worstel ik mijn mayo tube uit de mond. Goed zo prijst Cindy me, je hebt al weer wat meer kracht in je tong. Lieve laat de tralie hekken zakken en klikt mijn armen los. Beter vraagt ze. Ik knik. Het is al tien uur, zegt ze. Volgens Suzan geneest je wond al aardig goed en vandaag wilt de kaak chirurg naar je gebit kijken. Als je dat goed vind vult Cindy aan. Als ik mijn arm optil merk ik dat mijn beer in bed ligt. Ik pak hem gelijk vast en houd het tegen me aan. Ik wil geen pijn zeg ik. Lieve schud haar hoofd, alleen maar kijken zegt ze. Ik knik.

Wat wil je doen? Ik heb je iPad hier, alles is al ingesteld. Ik neem de iPad aan en denk even na, je bent wel benieuwd naar de operatie he? Vraag ik, allebei schudden ze ja. Ik mag er niks over zeggen, maar kijk maar even op de iPad. Ik tik het adres in en geef hem aan Cindy. Lees maar.
Ik zie hun gezichten, verbaast, echt vraagt Lieve. Ja kan dat? Zegt Cindy. Geen woord hier over, tegen niemand. De meiden lezen aandachtig door, en op beide gezichten verschijnt een grote glimlach. Wat geweldig, dat dit kan! Ik gebaar dat ze stil moeten houden en rijk naar mijn iPad die Cindy treuzelend terug geeft, ik zie dat ze de website probeert te onthouden.

Ik ben wel zenuwachtig mijn moeder en zusje te zien zeg ik. Cindy knikt begrijpelijk, wil je dat we erbij zijn vraagt Lieve. Nee dit moet ik alleen doen, maar daarna heb ik jullie nodig, zeker weten.
Ik ga het er gewoon in eenieder uit gooien denk ik. Of toch eerst maar. Als ik wat mag voorstellen begint Lieve, zorg eerst dat ze weet dat het allemaal weer goed komt, en laat je ze weten dat je het ook nog over iets anders wilt hebben, maar dat dat dan de volgende dag komt. Je moeder en zus slapen in jou kamer, en natuurlijk maken we de slaapbank op enzo, maar we kunnen sommige dingen ook laten staan in plaats van te verbergen, zoal je nachtpon, jurken, tralie bed.

Dat is dan al een begin, maar pas op, je kunt je niet meer bedenken. Pfff, ze komen me al op de kinderafdeling opzoeken, nee goed, dat doen we! Ben jij Sanne? Klinkt het kinderlijk. In de deur opening staat een mooie vrouw, dan ben ik goed zegt ze vriendelijk. Mag ik even in je mondje kijken? Weer knik ik, maar houd mijn beer stevig vast. Je hoeft niet bang te zijn zegt Lieve, dit is Simone, de kaak chirurg. Nou jij bent al aardig groot voor een klein meisje zeg Simone, en geeft een knip oog naar Cindy.

Iets verder open meisje, ander kan ik het niet goed zien. Voor mijn gevoel heb ik mijn mond al heel ver open, nou mag je een keer een grote mond geven en dan doe je het niet grapt Simone terwijl ze iets naar binnen brengt. Dan met wat licht geratel voel ik mijn mond toch verder open gaan. Geeft niet meisje zegt Simone, dit gebruiken we bijna altijd bij kleine kinderen. Staat heel charmant grap Lieve er achteraan.

Na wat in mijn mond geroerd en gekeken te hebben, weet Simone genoeg, met een snelle beweging sluit ze de mondklem en haalt deze er voor zuchtig uit. Nou we hebben in ieder geval werk zegt ze, ik zal een plan opstellen en met Silvia bespreken. Maar komt het goed, vraag Cindy bezorgt. Simone knikt, misschien beter dan er voor, met wat handige aanpassingen voor grote kleine kinderen, en geeft weer een knip oog, waarna ze met haar trolley de kamer verlaat.

Deed dat pijn vraagt Cindy, wat, vraag ik, nou dat ding wat je mond open hield. Nee, maar ik dacht echt dat ik mijn mond ver open had. Nou er kon net een speen in zegt Lieve plagerig. En loopt naar de pomp van mijn sonde voeding. Dit is wel makkelijk zegt ze terwijl ze het apparaat in werking zet, geen gedoe meer met niet willen eten, voeren en geklieder, gewoon voeden. En dat zelfs tijdens je slaap.

Kan dat echt vraagt Cindy plotseling, wat? Nou op die website, en ze wijst naar mijn IPad. Ja, denk ik, tenminste dat zeggen ze.... Luister, pas als ik thuisbrengen kunnen we er over praten, hier niet. Duidelijk? Mooi, weet je al hoe laat ze komen? Cindy kijkt onbegrijpelijk. Je probeert te snel te praten Sanne, dan ben je echt niet meer te verstaan! Gefrustreerd herhaal ik mijn vraag, langzaam en probeer zo duidelijk mogelijk te articuleren. Veel beter zo zegt Lieve en steekt een duim op. Nou ik voel me anders net een klein kind dat leert praten. Komt dat nou goed uit grapt Cindy.

Morgen vroeg staan ze aan je bed, ze landen vanavond al, maar Silvia heeft gezegd dat ook hun alleen tijdens de bezoek uren van de kinderafdeling mogen komen, ze waren natuurlijk verbaast, Silvia heeft maar gezegd dat er even geen andere plaats voor je was, maar zou het waarderen als jij voor verduidelijking kan zorgen. Ik knik, ja komt goed. Wat zijn de bezoek uren?
Van 10 tot 11 en 5 tot 6. Kinderafdeling antwoord Lieve op mijn vragende gezicht, ja middag slaapje en vroege bedtijden. De lichten gaan om 8 uur aan en uit Vult Cindy aan.

Lieve stelt wat aan het infuus, tijd voor je middag slaapje zegt ze met een glimlach, Cindy pakt mijn polsen en klikt ze vast, hier wachten we nog even mee zegt ze en laat het mayo tube zien. Als snel voel ik me draaierig en worden de gezichten vaag, en spreken ze heel langzaam. Droom lekker, misschien laten we je wel doorslapen. Ik probeer nee te schudden, maar op dat moment brengt Cindy de mayo tube in en plaatst een zuurstof maskertje over mijn gezicht. Ja, slaap is het beste medicijn, hoor ik haar nog zeggen terwijl ik probeer mijn armen naar het gezicht te brengen.
 

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 66. (VL. NL.JO)

Dirk, ik moet je nog bedanken, Cindy en Lieve staan op het punt naar huis te gaan, als ze in de centrale hal Dirk tegen komen, geen probleem, ik hoop dat jullie het nog kunnen gebruiken. Zeker weten, als Sanne zo weer thuis is zal ze het meer dan ooit nodig hebben. Oh? Hoe gaat het met haar, ik wou eigenlijk net vragen waar ze nu ligt. Sorry zegt Lieve, maar het is al half zeven bezoek uur is voorbij. Dirk lacht, voor de kinderafdeling ja, echt vraagt hij verbaast als ie de serieuze gezichtjes ziet, beide knikken. En dat wilt ze zelf, maar het gaat best wel goed, ze slaapt veel, maar het was natuurlijk ook niet niks.

Als suzanne binnenkomt wenkt Cindy haar, misschien kan je Dirk nog even bij Sanne laten? Ze heeft al de hele middag geslapen. Suzan knikt, tuurlijk Dirk dienst begint nu toch ook? Kom gaan we. Onderweg naar huis zeggen de meiden niet veel, zullen we wat gaan eten bij.... Cindy knikt, ja dat doen we. Als ze aanschuiven komt Jose gelijk aangelopen, geschrokken informeert hij hoe het gaat, och,och, pasta gratis voor jullie van het huis! Ik hoop dat het snel beter gaat met Sanne, we branden iedere avond een kaarsje voor haar.

Is er wat met Sanne gebeurd klinkt het geschrokken van af de bar, Cindy moet even goed kijken, er staan een paar meisjes.... Esmeralda? Ik had je bijna niet herkend in zo een onschuldige jurk en je haren zo lief. En je vriendinnen ook? Ja onze moeders hebben met elkaar gesproken. En met Silvia nadat we jullie in de winkelstraat waren tegen gekomen. Maar vertel wat is er met Sanne?
Lieve wenkt ze naar de tafel, moeten jullie ook nog eten? Mooi ! Jose!

Even later zitten ze met zijn alle te eten, iedereen die Sanne kent luistert gespannen mee, ach wat erg, en komt het helemaal goed met haar gebit? Mogen we haar bezoeken? Lieve en Cindy genieten van de aandacht en belangstelling voor Sanne. Ze moet veel rusten dus liever geen bezoek dezen week, maar we zullen jullie beterschap wensen door geven.

Als ze naar huis lopen, zien ze van een afstand hoe er twee mensen uitstappen, dat zal de moeder van Sanne zijn zegt Lieve. Cindy knikt, ja en zijn zusje. Laten we nog maar wat gaan drinken, ik heb nu geen zin in een ontmoeting. Lieve knikt, ja beter als Silvia hun opvangt. Na wat in een barretje met elkaar gesproken te hebben besluiten ze naar huis te gaan, het is al elf uur geweest.

Eenmaal binnen zien ze Silvia aan de keuken tafel zitten met een kop koffie, ze wenkt de meiden. En, hoe was het met haar vandaag? Lieve knikt, wel redelijk, Simone is nog langs geweest en zou nog contact met je opnemen. Silvia knikt, ja ik heb het behandel plan met haar doorgenomen en wil morgen middag met de eerste fase beginnen, nadat Sanne het ook goed vindt en haar, zijn moeder....

Hoe ging het vraagt Cindy nieuwsgierig, tja wat denk je, ze waren natuurlijk heel ongerust, ik moest erg lang praten om ze te overtuigen dat we morgen pas om tien uur langs kunnen, ze konden niet begrijpen dat Sanne op de kinderafdeling ligt. Gelukkig gingen ze tijdig naar Sanne's kamer, ze waren erg moe.

Nou dan gaan wij ook zo, morgen vroeg op zegt Lieve. Luister ik heb liever niet dat jullie erbij zijn als Sanne zijn moeder en zusje spreekt, laten we eerst maar de reactie afwachten. Beide knikken begrijpelijk en wensen Silvia welterusten.
 

diapermaid

Beginneling
Wat een mooi verhaal!
Prachtig om te lezen hoe Sanne in het begin langzaam aan van een jongen verandert in een luier dragend meisje en de spanning wordt steeds verder opgebouwd.
En het koosnaampje "piemel meisje" vind ik echt geweldig! Kan ik mijn nickname aanpassen?
Ben benieuwd of Sanne een piemel meisje blijft...
 

diapermaid

Beginneling
Even off topic:
Ik heb mijn nickname hier aangepast en ben nu ook een piemelmeisje net als Sanne.
Met dank aan de auteur van dit mooie verhaal die mij op dit idee bracht.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, zie het als een eerbetoon.
X piemelmeisje
 

Daisy

Gewaardeerd Lid
Deel 67 (VL.JO.NL)

De volgende ochtend ontbijten Marion, de moeder van Sanne, en Mindy samen met Silvia, lieve en Cindy. Dus jullie waren erbij toen Sanne viel vraagt Mindy, Cindy knikt, ja ik zag hoe ze van de trap tuimelde en heb haar eerste hulp verleent. Geschrokken van haar eigen zin bijt Cindy op haar lip. Jullie halen hij en zij veel door elkaar grapt Marion, ja ik bedoel natuurlijk hem zegt Cindy een beetje stuntelig. Ik heb altijd liever een zusje gehad in plaats van een vervelende broer zegt Mindy er met een lachje achter aan.

Lieve en Cindy hadden zich netjes gekleed, lieve in een spijkerbroek en Cindy in een mooie jurk. Dus jullie hoeven vandaag niet te werken vraagt Marion, en verwijst naar de kleding. Klopt, maar misschien gaan we vanmiddag wel op bezoek zegt Lieve in een Vlaams accent. Porvabor Lieve, zegt Silvia. Pardon het is niet beleeft om in onze eigen taal te spreken, verontschuldigd Lieve. Gelukkig spreken we goed Spaans zegt Marion en wijst naar Mindy.

Dat was natuurlijk een grapje zegt Mindy, dat van een zusje, maar vroeger hadden we best wel vaak ruzie, de afgelopen weken heb ik mijn broertje erg gemist. Er valt een stilte, dan zal je wel erg graag naar hem toe willen zegt Cindy voorzichtig. Mindy knikt, was hij nog bij bewustzijn? Ja ik heb nog even met hem gesproken maar hij is erg hard op zijn gezicht terecht gekomen

Ja we waren ook erg ongerust toen Silvia ons belde, we hadden al een tijdje niks van Sanne gehoord. Gelukkig heeft ze ons bijgepraat, en hebben we begrepen dat het wel goed zal komen. Cindy kijkt naar Yvon die een klein knikje geeft. Ja zegt Cindy wij waren ook erg geschrokken, ik heb Sanne bij aankomt ontmoet, en we zijn veel samen geweest. Ben jij zijn vriendinnetje vraagt Mindy brutaal.

Sanne had me al gewaarschuwd dat je zou direct was zegt Cindy vriendelijk. We vinden elkaar wel leuk. Ja en we hebben samen gewinkeld en zijn collega's zegt Lieve er achteraan. Werken jullie op dezelfde afdeling? Nou ja zegt Cindy we zouden morgen op de kinderafdeling gaan beginnen.

Nou dat is dan gelukt zegt Marion met een lachje, tja ik heb begrepen dat Sanne daar nu ligt, en jullie hem verzorgen.Lieve kijkt een beetje verbaast, tja luister, soms moet je ook de grappige dingen zien, en het komt goed is me vertelt. Nu kan iedereen wel een beetje lachen het ijs lijkt gebroken.

Vinden jullie het niet raar dat een jongen als zuster op de kinderafdeling gaat werken? Mindy! Roept Marion een beetje verontwaardigd. Cindy en Lieve krijgen een rode kleur, zie je wel zegt Mindy.
Waarom zou een jongen niet zorgzaam mogen zijn vraagt Cindy kortaf terug. Waarom hangt er een kinderachtige jurk in Sanne's kamer? Aan het gezicht van Mindy kan ik zien dat ze meer weet, en herinner ze iets wat Sanne vertelde, over hoe ze hem betrapt heeft.

Ja zegt Marion, het viel ons op dat er een groot kinderbed, zo een ziekenhuisbed met tralies en wat Jurken en nachtjaponnen aanwezig waren. Ja en de bad kamer is ook raar, er is geen wc, alleen een Po stoel zegt Mindy er achter aan.

Silvia gebaard rustig te worden, het is beter als we dat aan Sanne zelf vragen, zegt ze. Ik denk zelfs dat Sanne het fijn zal vinden als je het hem zo dadelijk gewoon vraagt, als jullie alleen zijn. Marion kijkt Silvia even vragend aan, goed zegt ze opeens opgetogen, is er verder nog wat te doen in de buurt? En veranderd van onderwerp.

Dan loopt Helga de keuken binnen, duidelijk klaar om te gaan slapen, Moin,moin zegt ze als ze naar de koelkast loopt een tuitbeker melk inschenkt en met haar teddybeer en melk, gekleed in een kinderlijke meisjes pyjama terug loopt, Gutenacht. De gezichten van Marion en Mindy laten geen verwarring over hoe verbaast ze zijn.

Sommige mensen gedragen zich, zoals ze willen zijn zegt Cindy. Dat maakt ze niet minderwaardig!
Eerder echt! Zegt Lieve er achteraan, ze verbergen zich niet achter een masker! Beide kijken venijnig naar Mindy, die een Roode kleur krijgt. Ja en bovendien jij draagt toch ook een broek, nou dat mochten meiden vroeger niet zegt Cindy. Genoeg roept Silvia verontwaardigd. Jullie naar je kamer nu!

Cindy en Lieve staan zonder wat te zeggen op en gaan naar hun kamer. Kom even mee zegt Cindy, ik heb de web site van Sanne gevonden en wil je wat laten zien. Lieve knikt. Wat is het over de operatie? Ja als ze dit heeft gedaan... Geweldig. Kom ik laat het je zien en lezen. Samen gaan ze de kamer van Cindy op, die dan haar iPad pakt. Hier.... Kijk maar.
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
T Wil graag eens peuter/kleuter zijn Contact advertenties 0
B Ontdekking in leef wereld van baby, peuter en kleuter. Algemene info 1
pamperboy1994 Ageplay mama of kleuter juf gezocht Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 2
ImALittleBabyBoy Speel een Kleuter in een pc game Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 6
K virtuele p(m)apa/kind/baby/kleuter/relatie - Hoe aan te pakken? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 2
Limbonees Vrouwelijke mamma of baby/kleuter Pub 3
S Oprechte liefde voor een lief en ondeugend meisje (regio Antwerpen en Breda) Contact advertenties 0
Luierplasser2004 Opzoek naar meisje tussen 18 en 20 Contact advertenties 3
HarmonixFairy Meisje met een droom stelt zich voor... Voorstellen 22
HarmonixFairy Meisje die droomt zoekt.. Contact advertenties 3
Bam-Bi Ik zoek een lief ab meisje Contact advertenties 10
TransBabyPrinsesje Trans meisje opzoek naar iemand waarmee ik me kleine zelf kan zijn. Contact advertenties 9
E Ik zoek Ouders die mij willen opvoeden als meisje. Contact advertenties 5
dlrob Rainbow power, wie is er allemaal een vrouw/meisje maar niet in het juiste lichaam geboren? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 11
TransBabyPrinsesje Baby meisje zoekt naar een liefdevolle papa of mama Contact advertenties 12
Lilapink10 Meisje 14 zoekt leeftijdgenootjes Contact advertenties 23
royo9172 Luier vriendin of mama gezocht! Contact advertenties 8
Luierjesse Een vriendin/ mama gezocht Contact advertenties 14
cindy eerste keer outen/klein meisje Voorstellen 44
TransBabyPrinsesje Trans meisje opzoek naar Papa of mama. Contact advertenties 5
~ Blue ~ Meisje zoekt een lieve maar ook strenge mama Contact advertenties 7
H Ben jij meisje/vrouw op zoek naar iemand met levenservaring waarbij je geholpen, begeleid, gecoacht, opgevoed kunt worden. Contact advertenties 0
Diaperman Contact met vrouw of meisje Contact advertenties 6
Lievelotje Klein meisje steld zich voor Voorstellen 32
L dl ageplay travestiet meisje zoekt pappa of mamma of stel Contact advertenties 6
A Leuk, lief meisje gezocht tussen de 18 en 30 Contact advertenties 3
V luier jongen zoekt luier meisje Contact advertenties 1
TransBabyPrinsesje Baby meisje opzoek naar een vaste papa of mama Contact advertenties 2
D Rearz training pants Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 4
L op zoek naar een mommy/dl meisje Contact advertenties 0
M 'klein' meisje zoekt online Daddy... Contact advertenties 19
diaperdrenthe Libero-meisje avontuur van een heksje L 12
TransBabyPrinsesje Trans baby meisje opzoek naar een papa of mama. Contact advertenties 7
A Online / Regio Midden-Brabant Contact advertenties 1
DL luier Tim23 Op zoek naar een dl meisje Contact advertenties 2
X Little brat meisje zoekt mommy Contact advertenties 0
nina15000 Charlotte en haar geheim bedplassen C 124
M Online contact gezocht Contact advertenties 0
D Contact jongen meisje den haag Contact advertenties 2
L Hoi iedereen. Voorstellen 19
harry6707 Zoek ab meisje in de buurt zutphen Contact advertenties 4
Babygirlsara36 Luieren is een openbaring voor dit meisje. Contact advertenties 21
TransBabyPrinsesje Baby meisje opzoek naar papa of mama Contact advertenties 21
L Kom jij bij daddy over de knie meisje? 16+ Board 4
S Daddy uit regio Antwerpen zoekt meisje/zusje voor Dark ageplay Contact advertenties 0
TransBabyPrinsesje Baby meisje zoekt mama of papa Contact advertenties 2
T Opzoek naar meisje 15-19 omg haarlem Contact advertenties 4
P Hey opzoek naar chat meisje of eventueel jongens ook Contact advertenties 0
TransBabyPrinsesje 21 jarig Trans baby meisje zoekt een Papa voor in het echt.. Contact advertenties 10
LuierN Zoek een meisje / vrouw voor chat Contact advertenties 1
Similar threads


















































Bovenaan