Nog niet klaar Lisa en Marieke: het begon op skivakantie...

Sophiee

Superlid
Veel te lang geleden. Maar hier is dan een nieuw hoofdstuk:

Hoofdstuk 31 De storm

Die ochtend werd Lisa wakker van de zon die haar meisjeskamer al snel opwarmde. Nog een beetje slaperig voelde ze aan haar luier. Die was, natuurlijk niet heel onverwacht, weer behoorlijk nat.

“Snel douchen”, dacht ze. Ze sloeg haar zacht roze dekens opzij en liep de badkamer in.
Ze deed haar nachthemdje uit en vervolgens opende ze haar luier. Met een plof viel die op de tegelvloer. Ze raapte hem op, rolde hem tot een balletje en plakte die dicht. Naast de wastafel stond een grote luieremmer met zo'n klepdeksel die ze nog niet eerder had gezien. Waarschijnlijk had haar moeder die neer gezet. Ze grijnsde wat onzeker, maar opende de klep en duwde haar gebruikte luier erin. Vervolgens hoorde ze hoe de klep omklapte en haar luier naar beneden viel. Dit was weer zo'n momentje dat ze zich wat kleiner voelde worden. Welk meisje van zestien heeft zo'n emmer nog nodig? Nou zij dus...

Wat zou Daan denken als hij hier zou zijn?
Oh shit, Daan, die komt vanmiddag...
Ze stuiterde snel de douche in en spoelde zich lekker fris en schoon. Daarna liep ze haar kamer weer in om zich aan te kleden. Ze ging op bed liggen en deed een nieuwe luier om en vervolgens trok ze een kleurig zomerjurkje aan. Vervolgens pakte ze haar telefoon om haar appjes en snaps te lezen.

Berichtjes van Marieke, die ze dagelijks heen en weer stuurden. Berichtje van Daan dat hij erg veel zin had om te komen. En een paar appje van Eva...
“Vreemd,” dacht Lisa, “wat zou er zijn?”
Dat ze met Eva appte gebeurde wel vaker, maar ze hadden lang niet iedere dag contact. En zo midden in de vakantie...

Ze opende de chat en las:
“Hey Lies, alles chill daar?
Ik weet niet goed of ik het je moet zeggen, maar Werner heeft me wat verteld wat hij en ook Daan gedaan hebben...”
Lisa voelde zich licht ongerust worden.
“Wat dan?” stuurde ze terug.
Nog geen paar tellen later kreeg ze een video oproep van Eva. Eva begon luchtig, maar Lisa reageerde meteen gespannen. “Wat is er Eef, vertel...”
Eva keek ongemakkelijk en zei:
“Werner was met Daan in Griekenland toch? Nou, hij vertelde er een paar dagen terug over en blijkbaar was het nogal gezellig daar. En hebben ze aardig gefeest en zo. Nou ja, in ieder geval is het dus klaar tussen mij en Werner, want hij heeft daar gewoon met andere meiden nou ja je weet wel...”

“Oh Eef, wat een ####…"
“Ja inderdaad, maar ik heb dus ook filmpjes gekregen van wat ze daar deden en ik vind het echt stom om te zeggen maar ik wil ook niet tegen je liegen...”
“Wat bedoel je...”
“Nou Daan is dus ook niet bepaald trouw geweest Lies...”

Lisa trok bleek weg. Eva zag het en zei:
“Het spijt me Lies, maar ik wil het ook niet voor je geheim houden...”
“Maar wat moet ik nu, hij komt vanmiddag hierheen...
Wat staat er op die filmpjes dan?”
“Zal ik ze je sharen?”
Lisa wist niet zeker of ze dat wilde zien, maar zei toch: “Ja doe maar...”


Wat uit het veld geslagen wist ze verder niet wat ze nog moest zeggen en dus sloten ze de video. Niet veel later kwamen er een paar filmpjes binnen.
Omdat ze toch zeker wilde weten wat er gebeurd was, opende ze de filmpjes. Lisa kreeg tranen in haar ogen toen ze de beelden zag. Filmpjes van Daan en Werner en anderen met verschillende meiden die niet alleen maar aan het zoenen waren, maar het ging nog wel wat verder...

Lisa voelde verdriet en woede en onmacht en dat alles door elkaar. Daarnet las ze nog berichtjes van Daan waarin hij zei dat hij van haar hield, maar nu... Na wat ze gezien had kon ze dat niet meer geloven.

Haar moeder was ondertussen richting haar kamer gekomen om te kijken wat er aan de hand was. Ze had Lisa horen schreeuwen en nu hoorde ze haar huilen.
“Hey Liesje, wat is er aan de hand?”
Tussen het snikken door zei ze onsamenhangend “...Daan...klootzak...stom joch...”
Haar moeder had niet veel woorden nodig om te snappen wat er gaande was. Iets zei haar dat Daan vanmiddag niet meer welkom was...


Nadat ze naast Lisa op bed was gaan zitten en een arm om haar heen had geslagen, kalmeerde Lisa weer een beetje. Lisa liet de filmpjes zien en haar moeder begreep Lisa volledig. Exit Daan, dacht ze.
Maar omdat hij anders vanmiddag in het vliegtuig zou stappen, moest er nu wel wat gebeuren.
“Wil je hem bellen?” vroeg ze.
“Nee...” zei Lisa.
“Maar je kunt hem niet hier op het vliegveld laten staan...”
“Waarom niet? Hij zoekt het maar uit...” reageerde Lisa nog steeds boos.
“Stuur hem dan tenminste wel een berichtje”
Met veel tegenzin pakte Lisa haar telefoon en typte:
“Ik heb de filmpjes gezien van Griekenland. Beter kom je niet vanmiddag”

Niet veel later ontving ze een berichtje terug.
“Mag ik het alsjeblieft uitleggen?” met wat smekende emoji's erbij.
“Zo cliché...” dacht Lisa. Ze stuurde terug:
“Die beelden zijn duidelijk genoeg”
Ze had verder geen zin in praten, maar Daan belde niet veel later.
Lisa nam op maar liet de video uit.
Daan kwam met allemaal slappe excuses: alcohol, niet nagedacht, hij was nog steeds gek op haar...
Lisa reageerde: “Hou toch op. Het was niet echt per ongeluk of zo, niet met minstens drie andere meiden. Als ik het niet van iemand gehoord had, dan was je vanmiddag gewoon met mij verder gegaan? Als nummer zoveel? Als ik echt wat voor je betekende dan had je beter nagedacht.”
Daan kwam nu met “Het spijt me echt Liesje”
Maar Lisa reageerde nu fel “Niks Liesje. Wij zijn klaar Daan. Ik wil je niet meer zien.”
Ze hing op, geschrokken van haar eigen woorden. Maar ze kon niet anders.
Oh kon Marieke nu maar hier zijn, ze had haar vriendin echt nodig. En toen weer de tranen...


Inmiddels had ze nog iets nodig. Tussen haar benen was haar luier inmiddels aardig vol geworden. Ze voelde zich slap. De hele ochtend kolkten de emoties door haar lijf en haar kracht vloeide ineens weg. Haar moeder zag het en zei zachtjes: “Kom maar lieverd, ga maar even liggen.”

Lisa ging op bed liggen. En terwijl ze zich aan haar vermoeidheid overgaf, werd ze door haar moeder heel teder verschoond. Ondertussen bracht Lisa haar handen naar haar gezicht en onwillekeurig sabbelde ze op haar duim.

Haar moeder keek liefdevol naar haar dochter. Ze glimlachte naar Lisa: “Ga maar even slapen, lieve kleine meid...Mama zorgt wel voor je.”
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
Leuk dat je na lange tijd verder schrijft, had ik niet verwacht.
Wel een heftig hoofdstuk, helaas gebeuren dat soort dingen.
Hoop dat als zo ik dacht te begrijpen echt gebeurt is, je er overheen gekomen bent.
Zou leuk zijn als je verder schrijft.
 
Bovenaan