Overnemen verhalen schrijven i.v.m onafgemaakte verhalen

Dromer

Toplid
Overigens.. ideeën kun je best van een ander overnemen. Daar zijn geen harde regels voor. Dus als jij per se een bestaand verhaal wil gebruiken als springplank voor je eigen fantasie, maak er dan gewoon je eigen ding van! Personages een nieuwe naam, andere setting, etc.
Het grootste deel van de luierverhalen is toch niet zó origineel dat daarna nog te herkennen valt waar het op gebaseerd is.. #loophole
 
Laatst bewerkt:

diaperdrenthe

wees wie je wilt zijn in het leven.
Overigens.. ideeën kun je best van een ander overnemen. Daar zijn geen harde regels voor. Dus als jij per se een bestaand verhaal wil gebruiken als springplank voor je eigen fantasie, maak er dan gewoon je eigen ding van! Personages een nieuwe naam, andere setting, etc.
Het grootste deel van de luierverhalen is toch niet zó origineel dat daarna nog te herkennen valt waar het op gebaseerd is.. #loophole
Veel verhalen zijn vergelijkbaar of hebbem zelfde thema. Ga gewoon zelf verhaal.schrijven.
 
Je kan natuurlijk ook een spin-off maken van een bestaand verhaal. Je geeft daarbij credits aan de schrijver voor de inspiratie, maar verzint ondertussen zelf een leuk vervolg of variant.
 

beddenplasser

volwassen peuter
Je kan natuurlijk ook een spin-off maken van een bestaand verhaal. Je geeft daarbij credits aan de schrijver voor de inspiratie, maar verzint ondertussen zelf een leuk vervolg of variant.
Spin-offs mogen ook enkel maar mits goedkeuring van de oorspronkelijke auteur, net omdat je verhaalelementen (hoeft niet altijd de personages te zijn) bewust gaat overnemen.
 

BabyJake

Toplid
Zolang origineel verhaal in beeld blijft rn hrt een vertakking is op een bestaand verhaal zie ik geen enkel probleem.

Leef je uit, give credit where due ;)
 
Spin-offs mogen ook enkel maar mits goedkeuring van de oorspronkelijke auteur, net omdat je verhaalelementen (hoeft niet altijd de personages te zijn) bewust gaat overnemen.
Formeel is dat inderdaad wel zo. Persoonlijk denk ik dat het niet zo snel een probleem is met de kleinschalige en non-commerciële manier waarop de verhalen hier worden aangeboden.

Je kan ook wachten tot de schrijver 70 jaar overleden is, dan vervallen alle auteursrechten.
 
Het valt me op dat er nogal laconiek wordt gereageerd als iemand aangeeft dat die niet zit te wachten op een vervolg op een door hem/haar geschreven verhaal.

En ja, dit is een kleinschalig en non-commerciële site en de kans dat je aangeklaagt wordt als je dat doet is bijzonder klein, zo niet afwezig, maar waarom kan dat niet gewoon gerespecteerd worden?

Als iemand niet wil dat er door een ander een vervolg geschreven wordt, dan doe je dat niet.....
 

LV

Toplid
Juist andersom. Waarom doen mensen zo panisch over de schrijfsels die ze hier plaatsen? Zijn mensen zo trots op het feit dat hun verhaaltje door vijftig mensen gelezen is, waarvan veertig mensen waarschijnlijk al na twee regels stopten?

Deze website is een kladblok voor verhalen. Iemand schrijft twintig regels en noemt het een verhaal en stopt met schrijven, en zegt het ineens zo druk te hebben. En bedoeld het nog serieus ook? Als je een (lang) verhaal schrijft en het na afronden op deze website plaatst, prima, dan heb je misschien een punt. Maar als je twee of drie hoofdstukjes schrijft van misschien tweehonderd woorden en vervolgens laat je een jaar niets meer van je horen, dan verlies je wat mij betreft alle morele rechten. En ja, ook ik heb heel veel niet afgeronde verhalen staan op deze website, dus ik ben net zo schuldig.

Het is niet zo dat we hier allemaal fantastische schrijvers zijn. Wat wij hier allemaal neerkrabbelen is nauwelijks serieus te nemen (ook mijn verhalen niet). Inderdaad, volledig uitgewerkte karakters met naam en toenaam zijn misschien dan wel beschermd, maar dat zie je op deze website echt niet. En iedereen mag nog steeds een verhaal schrijven over een tovenaarsleerling die naar een school gaat in een kasteel. Je mag die persoon alleen geen Harry noemen (en Larry of Carry is ook dubieus). Het idee van de tovenaarsleerling en een kasteel is echt niet door Rowling voor het eerst bedacht. Zoals een goede vriendin van me ooit klaagde over het feit dat na Harry Potter nu ook ineens Lord of the Rings een pratende boom moest hebben. Ach, zij was van de generatie die na 'Rupsje Nooitgenoeg' nooit meer een boek in haar handen gehad had. (Even voor de zekerheid: Lord of the Rings is geschreven tussen 1937 en 1949, Harry Potter vanaf 1997... Anders begrijpt niet iedereen de 'grap' van hierboven)

Dus ja, je mag verder schijven vanaf de situatie beschreven in een ander 'verhaal' (en inderdaad 'verhaal' staat tussen quotes), desnoods een ander naampje gebruiken. En nee, want dat zal toch niet gebeuren, want diegenen die roepen dat hij/zij met verhalen wil verder gaan of wil afronden, zijn nooit degenen die zelf ooit een lang verhaal geschreven hebben. Deze discussie komt om de zoveel tijd weer terug, en in al die tijd is er volgens mij nooit...

Ach, laat maar... Mijn tekst hier is al langer dan menig verhaal op deze website, maar ik ben gewoon in een rebelse bui van het te lang thuiszitten. :)

En er komt vast een vervolg op mijn lange verhaal... Door iemand anders...

PS: En nog wat schaamteloze promotie van mijn eigen verhalen: Wat afgeronde verhalen van mijzelf. Als je een lang, afgerond verhaal wil lezen is nummer twee een aanrader, dan ben je wel een zondagmiddagje verder.
 

justaguy

Toplid
Het lijkt mij niet netjes (en strikt genomen illegaal) om met de intellectuele eigendom van een schrijver te gaan lopen zonder expliciete toestemming van die schrijver. Jij hebt ook geen enkel recht op een afgemaakt verhaal, je kan hooguit hopen dat de schrijver er aan verder werkt. Soms kan een lief berichtje naar de schrijver wel wat motivatie geven misschien, maar verder kan je weinig doen.
 
Misschien had ik iets beter moeten nadenken voor ik het berichte postte, my bad. Het is niet mijn intentie mensen aan te moedigen om tegen de zin van de schrijver in tóch een vervolg te laten schrijven.

Wat ik met non-commercieel bedoelde is dat de verhalen die gepost worden op deze website niet worden gepost om een eigenbelang te dienen. Ze zijn er voor het plezier van de leden van dit forum. Met dat in het achterhoofd wil zou ik afronden van verhalen juist aanmoedigen, ook al is dit niet door de oorspronkelijke auteur. En ja, zoals eerder benoemd is het wel netjes om dat met de oorspronkeljke auteur te bespreken, als die optie er is.

Als ik zelf een verhaal of reeks verhalen zou hebben gepost zou ik me als schrijver eerder gevleid voelen als je verhalen een loopje kunnen nemen met de fantasie van je 'fans' waardoor ze zelf ook beginnen met schrijven met jouw verhaal als inspiratie. Maar goed, iedereen ziet dat misschien weer anders.

Het is natuurlijk een genuanceerd verhaal; er zijn best wat verhalen op deze site met duidelijke overeenkomsten. Hebben die schrijvers ook het autersrecht gebroken? Hadden die óók toestemming moeten vragen?
 

Ares

Stuur mij gerust een privébericht
Alleen met expliciete toestemming van de oorspronkelijke schrijver, anders niet.
Zelfde geldt voor andermans foto's en/of andere digitale creaties. Los van dat je het helemaal in het juridische kan trekken, is het gewoon niet netjes om ongevraagd met andermans werk aan de haal te gaan.

Als er genoeg behoefte aan is, zou de forumleiding misschien verhalen gaan kunnen categoriseren in 'af' en 'niet af'.
Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, een verhaal met een open einde geeft weer mogelijkheden om zelf te kunnen fantaseren over een verdere afloop.;)
 

beddenplasser

volwassen peuter
LV, enkele bedenkingen en vragen :

- Ik ben wat ze noemen een Tolkienist en heb ook de Harry Potters meerdere keren gelezen, maar pratende bomen in Harry Poter, je gaat me toch effe moeten helpen. Trouwens, er zijn geen pratende bomen In LOTR. De enten zijn bomenherders, en zijn het antwoord van Varda op de creatie van de dwergen door Aulë.

- Ik ben een trage schrijver, maar kan wel zeggen dat ik net wel een schrijver ben die zijn verhaal heeft afgerond. En ja, mijn verhaal is ietsje langer dan 20 regels. Ik denk dat de meeste verhalen die men wil afmaken net de spannender verhalen zijn met een verhaallijn die het mogelijk maakt om verder te gaan. Een verhaal à la 'ik ben op één nacht incontinent geworden en mijn beste vriend verschoont me vanaf nu en na dag twee ben ik volledig een kleine baby met alles er op en er aan' bestaat inderdaad, en het wordt moeilijk om daarin nog origineel te zijn, maar er zijn genoeg verhalen met een open einde - als het al een einde is - die wel de nodige originaliteit in zich dragen en dus uitnodigen om verder te gaan.

- Ik heb het zelf al aangegeven, maar ik heb nog steeds het idee om met enkele personages van Winkelierster ooit een spin-off te maken. Gezien het tempo waarin ik schrijf wordt dit een meerjarenplanning, en ik wil dus niet dat mijn eigen plannen gedwarsboomd worden.

Dus doe me een lol, en zeg niet dat degenen die van plan zijn hun verhaal af te maken dit nooit doen. Dit gebeurt wel degelijk, alleen niet altijd op een tempo dat mensen het willen. Ik ben trouwens niet alleen. Rpv57500 houdt er ook een gezapig tempo van schrijven op na, maar zijn verhalen vragen ook om een vervolg. Geduld is een geweldige deugd...

Groetjes,
beddenplasser
 

Ivy

1 van de oprichters en organisators van de CBB
Ik heb persoonlijk veel ideeën om verhalen te beginnen allen weet ik nooit hoe een verhaal af te maken want dan heb ik of inspiratie voor een volgend verhaal of ik begin gewoon weer een nieuw verhaal maar als je geroepen voelt om mijn verhalen af te maken ga vooral je gang andere mogen dat ook uiteraard.
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
V Oude verhalen overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 8
K Wil graag gebruikte luier overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 36
baby-a Luiers overnemen in regio weert Contact advertenties 2
AB88 2x luiers overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 2
D Luiers overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 5
A Luiers overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 3
Derper Luiers overnemen omgeving oosterhout (Noord-Brabant) Tiener Baby's / Luierliefhebbers 0
luierdrager15 luiers overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 7
L luiers overnemen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 3
D luiers overnemen Tiener Baby's / Luierliefhebbers 0
D Luiers overnemen Tiener Baby's / Luierliefhebbers 8
mark ZKV, Zeer Korte Verhalen ABDL Luierverhalen 7
Mr.Nobody Verhalen, strips&comics moderator talk 1
Wants to be in Diapers Sticky topic 16+-verhalen verouderd ABDL Luierverhalen 6
Babyukkie verhalen schrijvers ABDL Luierverhalen 2
DiaperSniper010 Een slotje op oude verhalen Ideeën Bus 2
K Zomerreces bij het verhalen schrijven? 16+ Verhalen 8
P Verhalen broek poepen Broekplassers en Poepers 7
E Weet iemand alle regels omtrent verhalen? W 15
LuierN Lijst verhalen Broekplassers en Poepers 3
E Verhalen van Emina. (Waargebeurd) V 8
B Waarom is het verhalen forum opgedeeld in subfolder volgens de eerste letter van de titel? Algemene info 5
T verhalen terugvinden Algemene info 7
Babyukkie Verhalen Pub 17
max79 Verhalen over kinderen moderator talk 12
Ivy verhalen lezen en bedoordelen Polls 7
luierdrager15 Luister verhalen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 3
RNdU Wie van jullie leest er de verhalen die onder ABDL luierverhalen staan? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 70
VincentKoridon Fan Fiction verhalen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 3
John Herinneringen en Verhalen H 12
Y Korte ABDL verhalen laten beoordelen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 10
Mary-Jane Holland Verhalen en leeftijd Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 24
Limbonees Regels voor verhalen VVV 3
J info en tips voor E readers, en andere tips ABDL Luierverhalen 14
dllover Cuckold verhalen 16+ Board 4
J voltooide verhalen sticky ABDL Luierverhalen 1
luierdromer 1 titel 2 verhalen. VVV 0
P Abdl verhalen op bol.com Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 11
J kunnen we hier andere verhalen sites en links verzamelen? ABDL Luierverhalen 6
geefmeluiers Alle (niet 16+) verhalen gesorteerd op weergaven Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 10
K Een plaats voor Engelse verhalen... Ideeën Bus 15
Winnie de Poep Gratis taalcorrectie aangeboden voor verhalen. ABDL Luierverhalen 11
zeeland! Lang verloren verhalen en schrijver Pub 4
T Luier verhalen in boekvorm Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 4
Little Endy Het terug lezen van jullie eigen verhalen op dit forum? Pub 5
K Een mankeren van anime luier / abdl verhalen waar er praktisch om GEVRAAGD word. Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 0
Brett010 Minderjarige verhalen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 6
gondra Mijn broekplas en broekpoep verhalen. Broekplassers en Poepers 18
Little Endy fantasie/inspiratie voor verhalen op deze site? Pub 7
M verhalen gedeelten form onoverzichtelijk Ideeën Bus 7
Similar threads


















































Bovenaan