Sofie (TB, ML, TL, WL, NL, GL, VN, BP)

Welk cijfer geef je dit verhaal?

  • 1

    Stemmen: 0 0,0%
  • 2

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • 6

    Stemmen: 1 5,9%
  • 7

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8

    Stemmen: 1 5,9%
  • 9

    Stemmen: 4 23,5%
  • 10

    Stemmen: 11 64,7%

  • Totaal stemmers
    17

svennie

Gewaardeerd Lid
Wat mij betreft is Dimi de meest logische verdachte. Bij een 'delict' gaat het om middelen, motief en gelegenheid.

Het belangrijkste middel zijn de sleutel van de voordeur en de loper om Sofie haar kamer open te maken. Dat maakt Spoor en Renée minder verdacht.

Vopr de gelegenheid geldt hetzelfde als voor middelen + dat het voor Renée en Spoor een groter risico is om door het huis te lopen. Zij horen er immers niet. Ook wordt Sofie geappt als ze met haar huisgenootjes een film kijkt. Het kan natuurlijk dat een van de huisgenootjes om middernacht een timer heeft gezet om een bericht te sturen, maar waarschijnlijker is dat iemand anders dat heeft gestuurd.

Dan het Motief. Dat is nog niet duidelijk. Iedereen zou een motief kunnen hebben. Echter het zou kunnen dat Renée aan Dimi heeft laten weten dat ze naar het huis van Fleur zou komen. Aangezien Renée lang een speen heeft gehad en het zusje is van Dimi, is de kans groter dat ook Dimi lang een speen heeft gehad en zijn interesse in spenen niet is verloren.

In elk geval zal Dimi weten van het lange speengebruik door Renée. (kennis is ook een middel) Aangezien Renée al aan Sofie vertelt dat ze graag weer een speen zou willen, is het noet onwaarschijnlijk dat haar broer dat ook weet. Oftewel de timing van het neerleggen van de speen is uitstekend. Renée zorgt voor reclame en vergroot de kans dat Sofie de speen gaat gebruiken.
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Wat weer een geweldig hoofdstuk

;);););)
Dankjewel! :)

Wat mij betreft is Dimi de meest logische verdachte. Bij een 'delict' gaat het om middelen, motief en gelegenheid.

Het belangrijkste middel zijn de sleutel van de voordeur en de loper om Sofie haar kamer open te maken. Dat maakt Spoor en Renée minder verdacht.

Vopr de gelegenheid geldt hetzelfde als voor middelen + dat het voor Renée en Spoor een groter risico is om door het huis te lopen. Zij horen er immers niet. Ook wordt Sofie geappt als ze met haar huisgenootjes een film kijkt. Het kan natuurlijk dat een van de huisgenootjes om middernacht een timer heeft gezet om een bericht te sturen, maar waarschijnlijker is dat iemand anders dat heeft gestuurd.

Dan het Motief. Dat is nog niet duidelijk. Iedereen zou een motief kunnen hebben. Echter het zou kunnen dat Renée aan Dimi heeft laten weten dat ze naar het huis van Fleur zou komen. Aangezien Renée lang een speen heeft gehad en het zusje is van Dimi, is de kans groter dat ook Dimi lang een speen heeft gehad en zijn interesse in spenen niet is verloren.

In elk geval zal Dimi weten van het lange speengebruik door Renée. (kennis is ook een middel) Aangezien Renée al aan Sofie vertelt dat ze graag weer een speen zou willen, is het noet onwaarschijnlijk dat haar broer dat ook weet. Oftewel de timing van het neerleggen van de speen is uitstekend. Renée zorgt voor reclame en vergroot de kans dat Sofie de speen gaat gebruiken.
Klinkt allemaal heel logisch. Nog een paar dagen.. ;)
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Hoofdstuk 11: Echo’s

Het is vroeg in de volgende avond als Sofie haar zusje uitzwaait. Ze laat haar hand pas zakken als de trein en Joy helemaal uit zicht zijn verdwenen. Hoewel ze echt van dit weekend heeft genoten, voelt Sofie een zware last op haar schouders. Nu Joy naar huis is, heeft ze geen excuus meer om zomaar alles op te volgen wat haar stalker haar opdraagt.

Sterker nog: dit is het beste moment om terug te slaan en uit te zoeken wie haar dit nou allemaal aandoet. De hele weg terug naar het studentenhuis spendeert ze aan het bedenken van een manier om de dader in een val te lokken. Zo iemand moet toch een kéér een fout maken? Maar tot nu toe heeft Sofie nog niets kunnen ontdekken.

“Hij zit weer in zo’n fase”, hoort Sofie iemand in de woonkamer zeggen, als ze de voordeur achter zich sluit. Ze luistert aandachtig en komt tot de conclusie dat het Fleur is.

“Lieverd, dat is normaal. Over sommige verliezen kom je nu eenmaal nooit helemaal heen. Ik weet er alles van.”

Puck. Natuurlijk Puck. Zo’n beetje de enige die iedereen een beetje bij elkaar weet te houden de laatste tijd. Bij wie ga je anders om advies vragen? Sofie besluit om niet langer onbeleefd af te staan luisteren. Het zou haar toch niets brengen.

Eenmaal boven ontdekt ze dat haar slaapkamer weer aardig onder handen is genomen door de stalker. Ze haalt haar schouders op. Inmiddels is het allemaal niet meer zo’n verrassing. Ergens is Sofie nieuwsgieriger dan dat ze bang is. Maar ze weigert om meteen toe te geven. Opstandig gaat ze op bed liggen en kijkt ze een stukje van haar serie. Heel even weet ze de stalker de macht te ontnemen. Tot haar telefoon piept.

“Het is tijd dat we onze afspraken permanent maken.”

Sofie legt haar telefoon weer weg. Vrijwel meteen is er een nieuwe piep.

“Je hebt 24 uur om al je ondergoed weg te gooien. Alles. Blauwe vuilniszak op je bureau. Container.”

Sofie rolt met haar ogen. No way.

“Over de inrichting van je kamer: het pak luiers kan bij je bed blijven staan. Je hebt toch een prima smoes. Je ondergoed vervang je door de luierbroekjes. Er liggen mooie nieuwe pyjama’s voor je klaar in de kast. Daar kun je de speen ook mooi aan vastklikken met je nieuwe koordje.”

Sofie schudt haar hoofd. Vergeet het. Maar dan wordt de wereld onder haar voeten weggeslagen.

“J..Joy?”, stamelt Sofie, terwijl ze geschrokken overeind krabbelt. Ze staart naar de foto’s op haar telefoonscherm. Joy met een luier onder haar pyjama, Joy met een luierbroekje onder haar pyjama en verschillende foto’s van hoe Sofie het allemaal heeft vastgelegd.

Sofie vliegt op en sluit de gordijnen. Opnieuw mist ze de kleine camera. Het is alsof ze onder hoogspanning staat.

“Het is walgelijk hoe je haar gebruikt hebt. Voel nu zelf maar eens hoe dat is. Ondergoed. 24 uur. Of ga je je zusje weer laten boeten voor jouw fouten?”

Sofie zakt op de grond. De tranen stromen over haar wangen. Wat heeft ze gedaan?!

De weken die volgen zijn de zwaarste die Sofie ooit heeft moeten doorstaan. Haar vrijheid is nu echt volledig van haar afgenomen. Verdwenen in de container, samen met alle onderbroeken en bh’s. Sofie voelt zich gereduceerd tot een klein kind. En het ergste van alles is dat ze haar straf terecht vindt.

Daarom luistert ze. Daarom volgt ze alles braaf op. Zelfs als na een paar weken ook nog een bedtijd van 20:00 uur opgelegd krijgt. Ze volgt. Voor Joy. Hoewel Sofie weet dat ze haar schuldgevoel nooit helemaal los zal kunnen laten, is dit wat ze moet doen. Haar vernederingen zijn het meer dan waard als ze daar Joy mee kan beschermen.

Haar enige veilige haven is tegenwoordig haar bed. Ooit bracht het de meest vervelende momenten van de dag met zich mee. Dat is nu anders geworden. Bedtijd – hoe vroeg dan ook – is nu een grote opluchting. Ja, ze draagt nog steeds luierbroekjes en die kinderachtige, te kleine pyjama’s. Ja, ze sabbelt uren als een klein kind op haar speen. Maar dat zijn de momenten dat niemand haar kwaad kan doen. Dan voelt ze zich beschermd en vindt ze een klein stukje rust.

Zo houdt Sofie haar nieuwste leven maanden vol, hoe zwaar het ook is. Op school doet ze enorm haar best. Ze kan het elke dag een beetje beter vinden met Renée en samen hebben ze van Spoor grote complimenten gehad voor hun project.

De band met haar huisgenoten wordt ook steeds beter, zelfs al mist ze elke groepsavond door haar vroege bedtijd. Maar ze heeft genoeg momenten waarop ze met Puck kan lachen en zelfs Mia ontdooit langzaam maar zeker. Ze troost Fleur als het weer eens uit is met Dimi. Ze troost zichzelf als het na een week weer eens aan is met Dimi.

Na ruim drie maanden krijgt ze zelfs een beetje hoop, als de stalker haar een verrassing belooft voor het moment waarop ze honderd dagen gehoorzaam is. Sofie weet het zeker: daar zal het punt komen waarop ze langzaam maar zeker wordt losgelaten. Dan is ze genoeg gestraft, of is op zijn minst het lolletje voor de stalker er wel vanaf. Maar niets blijkt minder waar.

“Honderd dagen een brave meid. Proficiat. Als beloning mag je deze week een half uurtje langer opblijven. Licht uit om half negen!”

En dat is het moment waarop Sofie pas echt breekt. Honderd dagen lang heeft ze haar leven als ee gevangene uit handen gegeven. Het kleine beetje hoop dat ze had durven opbouwen springt als een luchtbel uit elkaar.

In een vlaag van woede gooit Sofie haar telefoon door de kamer. En dat ziet ze zichzelf weer eens in de spiegel. Achttien jaar. Is dit hoe ‘volwassen’ er uit hoort te zien? Een Bambi-pyjama, die zo strak zit dat de randen van haar luierbroekje aan alle kanten zichtbaar zijn? Een roze speen, waarvan ze al niet eens meer in de gaten had dat ze erop aan het sabbelen was?

Can I wish on a star for another life
Cause it feels like I’m all on my own tonight
And I find myself in pieces

(*klik voor muziekje*)


De stalker volgt het op dit moment allemaal niet. Die is aan de andere kant van Maastricht en loopt door een donkere gang in een oud gebouw. Het is de voormalige gevangenis. In de meeste vleugels worden tegenwoordig vluchtelingen opgevangen, maar de stalker is stiekem naar een verlaten afdeling kunnen sluipen.

There are pills on the table and a thought in my head
And I walk through the halls where I used to be led
My heart is filled with reasons

Sofie weet zich in te houden. Het liefst zou ze de spiegel - en daarmee haar reflectie - in duizend stukjes willen slaan. Maar dat gaat haar niet helpen. Dit eindigt nooit, als ze niet zelf het initiatief neemt. Als ze haar vrijheid ooit terug wil krijgen, zal ze die zelf moeten pakken.

I’m trying to be somebody else
I’m finding it hard to love myself
I wanted to be somebody new

But that’s impossible to do

De stalker staat bij één van de cellen op de afdeling. Via een klein raam valt er nog net een straaltje licht op de zachte muren. Allerlei herinneringen komen boven. Een enorm schuldgevoel. Hoe is het toch weer zo ver kunnen komen?

I’m running out of my mind
Is this really my life
I’m running out of time

Is this really my life, my life

Uit een broekzak haalt de stalker een potje met pillen. De naam daarvan is diegene al lang weer vergeten, maar de gele sticker valt zelfs in de duisternis behoorlijk op.

I could run from it all but I’d only get lost
Oh, I’ve walked on the bridge that I shouldn’t have crossed
And I find myself a user

De stalker slikt een aantal van de pillen af en gaat in het midden van de cel op de vloer zitten. Het voelt op een vreemde manier heel vertrouwd aan. En dat is het laatste wat diegene zou moeten willen. Het schuldgevoel is groot, maar het spelletje is al te ver gegaan. De grens voorbij.

Oh I wake everyday with addictions to feed
They all call me a friend but I’ll never be freed
From the face of a faithless future

Sofie kruipt in bed en laat het licht met opzet branden. Ze slaat de deken zo over zich heen dat ze helemaal bedekt is. Alleen zij, Tijgertje, haar telefoon en de laatste fles frisdrank. Er is niemand die nu kan zien wat ze doet.

I’m trying to be somebody else
I’m finding it hard to love myself
I’ve wanted to be somebody new

But that’s impossible to do

De lege dossierkast valt met een harde klap op de vloer van een kantoortje. De stalker hijgt van alle moeite die het heeft gekost om die om te krijgen. Dit kan zo niet doorgaan. Dat arme meisje.. Het moet stoppen! Het moet!

Maar het is te sterk..

I’m running out of my mind
Is this really my life
I’m running out of time

Is this really my life, my life

Sofie is druk bezig op haar telefoon. Doordat het grote licht nog aan is, zal het licht van haar telefoon niet te zien zijn. Als er iemand meekijkt, dan heeft diegene geen flauw idee wat Sofie aan het doen is. Of van welke informatie ze allemaal weet te vinden.

Iedereen op het verdachtenlijstje van Sofie wordt door de online zoekmachines getrokken. Ze is er nu echt klaar mee.

These years pass by and we’re growing older
And I think of you and all we’ve made it through
Some have passed away, some have moved on

But I’m still here today, I’m here today

De informatie die Sofie verzamelt is dan ook niet niks. Er loopt een koude rilling over haar rug als ze de naam van Spoor opzoekt. Allerlei krantenartikelen over een docent die door een leerlinge werd beschuldigd van seksuele intimidatie. Alle beschuldigingen bleken uiteindelijk vals, maar ze speelden vlak voor het overlijden van zijn vrouw. Geen wonder dat die man zo enorm bitter is geworden.

Daarna kijkt Sofie naar de zoekresultaten voor Dimi. Op het eerste gezicht is er niets bijzonders bij, afgezien van wat lovende sportuitslagen. Maar na een tijdje scrollen komt Sofie opnieuw informatie tegen waar ze van schrikt. De overlijdensadvertentie van zijn moeder. Ze had er geen flauw idee van. Renée heeft er ook nooit over gepraat, terwijl ze normaal altijd alles vertelt.

These years pass by and I’m growing older
And I think of you and all we’ve made it through
Some have passed away, there’s no words to say

No second tries, this is my life

De stalker is overmand door emoties. De pillen hebben geen effect meer, hoeveel er ook van worden genomen. De drang is te groot om te controleren. Maar het schuldgevoel ook. Dit is het moment. Nu moet er gekozen worden. Stoppen of uitspelen.

Als de stalker weer op adem is gekomen, haalt die een oude foto uit een broekzak. De kleuren zijn vervaagd en de randjes beschadigd. Maar één ding is glashelder. De persoon die op de foto staat lijkt enorm op Sofie. Als twee druppels water.

And I think of you

I’m running out of my mind
Is this really my life
I’m running out of time

Is this really my life, my life
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
H'mm... alles staat weer op losse schroeven...
Altijd leuk als schrijvers met veel te veel zelfvertrouwen zoiets doen, vlak voor de climax. :p

Wow, ik heb het liedje geluisterd en die kwam even binnen. Maar mooi verwerkt in het verhaal
Thanks! Het kwam TE goed uit om hem niet te gebruiken. :)

Mooi nummer inderdaad, ik had het linkje nog niet gezien :)
Niet voor het eerst (of laatst, waarschijnlijk..) dat Imagine Dragons de perfecte soundtrack levert. Doen ze ongetwijfeld met opzet. ;)

Mooi maar, heftig.
Het lijkt erop dat de stalker hulp nodig heeft.
Benieuwd naar het vervolg :):)
Dankjewel! Ja, dat is zeker het geval. Maar is het niet al te laat? :lipzzz


Alvast even een heads up voor vrijdag. Het laatste hoofdstuk zal pas ergens in de avond (rond 20:00 uur) online komen. Ik heb zomaar het vermoeden dat ik één en ander even zal moeten toelichten.. wat verborgen hints moeten onthullen.. dat soort blabla. Daar heb ik vrijdag dus wat tijd voor nodig. Dit om te voorkomen dat er mensen zitten te wachten en geen idee hebben wanneer het komt. :)

H12 komt woensdag wel 'gewoon' in de ochtend. :peace
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
[QUOTE="Snakebite, post: 354348, member: 3362



Dankjewel! Ja, dat is zeker het geval. Maar is het niet al te laat? :lipzzz



[/QUOTE]
Mag hopen van niet
 

Botoz

33, interesse in contact
Geweldig verhaal, zoals we ook wel uit jouw pen/keyboard kunnen verwachten inmiddels. Als ik zie dat Snakebite een nieuw verhaal is gestart, doet mn hart altijd even een sprongetje. Ga zo door, ik hoop dat je voorlopig (liefst nooit) tegen een writers Block aan loopt, want ik denk dat menigeen al uitkijkt naar je volgende verhaal terwijl deze niet eens is afgelopen.

Waar ik nou benieuwd naar ben, heb jij voor je begint het hele verhaal al in je hoofd? Of alleen de grote lijn, bijvoorbeeld wie het gedaan heeft en de rest komt dan terwijl je schrijft?
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Mag hopen van niet
We gaan het zien. ;)

Fantastisch Snakebite :love:verliefd
Dankjewel! :D

Vakwerk weer Snakebite. Ik zet toch in op Dimi, al blijft het een hoog 'WIDM'-gehalte hebben: iedereen kan het zijn...
Thanks! :) Ja, het begint er wel een beetje op te lijken. Maar gelukkig hoef ik geen reünie te schrijven. :p

Geweldig verhaal, zoals we ook wel uit jouw pen/keyboard kunnen verwachten inmiddels. Als ik zie dat Snakebite een nieuw verhaal is gestart, doet mn hart altijd even een sprongetje. Ga zo door, ik hoop dat je voorlopig (liefst nooit) tegen een writers Block aan loopt, want ik denk dat menigeen al uitkijkt naar je volgende verhaal terwijl deze niet eens is afgelopen.

Waar ik nou benieuwd naar ben, heb jij voor je begint het hele verhaal al in je hoofd? Of alleen de grote lijn, bijvoorbeeld wie het gedaan heeft en de rest komt dan terwijl je schrijft?
Ahw, dankjewel, wat lief! Ik doe mijn best, haha. :)

Als het op schrijven aankomt, dan moet ik inderdaad de globale verhaallijn hebben uitgedacht voor ik begin. Ik moet nu eenmaal weten waar ik naartoe werk. De kwaliteit van dit verhaal zou bijvoorbeeld een stuk minder zijn, als ik pas na hoofdstuk 12 zou gaan kijken wie ik als dader naar voren schuif. Het detailwerk is in dit geval heel belangrijk. Daarom heb ik vooraf inderdaad een soort planning gemaakt met wat er ongeveer wanneer moest gebeuren. (Vaak ook met het oog op de cliffhangers, waar ik - geheel verrassend - een groot fan van ben, haha.)

In andere verhalen ben ik daar iets ruimer in. Bij Peetoom heb ik bijvoorbeeld veel meer personages om mee te werken. In de aanloop van een nieuwe serie, bedenk ik altijd welke ontwikkeling ieder personage door gaat maken. Dan zet ik dat in een "logische" volgorde. Daarbij plan ik niet altijd alles te vast. Soms groeien er bepaalde lijnen in het verhaal die beter/interessanter zijn. Daar moet dan ruimte voor zijn.

Dus concreet: ja en ja! :p Het ligt voornamelijk aan het type verhaal. Bij Celblok D - dat ook een stukje mysterie heeft - is alles ook weer redelijk vooraf ontworpen. Bij het andere verhaal dat er op heel korte termijn aankomt ligt er wat meer ruimte, omdat de focus daar echt veel meer ligt op de personages en hun ontwikkelingen. :)
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Hoofdstuk 12: Inzicht

Sofie ligt nog steeds helemaal onder de deken en zoekt naar informatie. Dat dit een zeldzaam moment is waarop de stalker haar niet kan zien, heeft ze natuurlijk niet door. Vanalles raast door haar hoofd. Hoe meer ze te weten komt over de mensen die op haar verdachtenlijstje staan, hoe meer ze ook aan ieder van hen begint te twijfelen.

Ze besluit om even te pauzeren en de informatie te laten zakken. Haar batterij heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Gelukkig heeft ze er nog aan gedacht om de laatste fles frisdrank mee te nemen voordat ze onder het dekbed kroop. Sofie draait voorzichtig de dop van de fles en zet deze aan haar mond.

Tijdens het drinken merkt Sofie dat ze knoeit. Alweer. Hoe vaak gebeurt haar dit nou nog? Als er één kinderachtig pesterijtje van de stalker zou zijn dat ze zou begrijpen, dan was het een slabbetje geweest. Maar laat dat nou het enige zijn dat diegene haar vooralsnog heeft bespaard. Geïrriteerd wil ze de druppels van haar Bambi-pyjama vegen, maar dan valt haar iets anders op.

Er loopt een druppel frisdrank over haar duim. Hoe heeft ze dat nu weer voor elkaar gekregen? Het is nu ook weer niet alsof ze wereldkampioen knoeien is geworden, ondanks dat haar skills op dat vlak duidelijk zijn toegenomen. Sofie gebruikt het licht van haar telefoon om te kijken hoeveel ze nou precies heeft laten knoeien en is verbaasd door de grootte van de vlekken die ze ziet.

“Dit kan toch niet?”, fluistert ze.

Dan bekruipt haar een heel akelig gevoel. Hier klopt oprecht iets niet. Sofie schijnt met het licht van haar telefoon op de fles en bekijkt deze eens goed. Dan vindt ze een minuscuul gaatje in de fles, vlak onder de dop. Geen wonder dat er nu vanalles is doorgelekt. Toen de fles rechtop stond, kwam de frisdrank niet hoog genoeg voor dat gaatje.

Sofie probeert het los te laten. Ze heeft iets anders te doen. Haar aandacht verschuift weer naar haar telefoon, terwijl ze de fles rechtop probeert te houden. Maar van die ene kriebel komt ze maar niet af. Het klopt gewoon niet. Na even twijfelen, besluit Sofie toch om op te staan. Antwoorden zijn antwoorden en dit moet ze gewoon weten.

Sofie laat haar telefoon onder het dekbed liggen en zet de fles op haar bureau. Dan loopt ze door naar de krat, die nu alleen nog lege flessen bevat. Ze knielt neer, negeert de druk van het luierbroekje in haar liezen en bekijkt de flessen. Stuk voor stuk hebben ze een gaatje op ongeveer dezelfde plek. Dat kan geen toeval meer zijn.

Met één van de flessen in haar hand laat Sofie zich tegen de muur zakken. Helemaal tot ze op de vloer zit. In alle stilte gaat ze mogelijkheden na. Het kan natuurlijk gewoon een rare productiefout zijn geweest. Maar na alles wat Sofie hier intussen heeft meegemaakt, is haar geloof in het toeval tot ver beneden het nulpunt gedaald.

Waarom zou iemand die gaatjes er dan in maken? Er moet een goede reden voor zijn, want de stalker heeft tot nu toe wel bewezen dat hij of zij niet zomaar iets doet. Dit is niet bedoeld om Sofie te laten knoeien. Dat is te klein. Maar wat dan wel? Sofie denkt zo diep na dat ze er bijna hoofdpijn van krijgt. Het feit dat ze al behoorlijk moe is, helpt natuurlijk ook niet mee.

Ineens schiet er een idee door haar gedachten. Dat lege potje pillen. Die zouden waarschijnlijk niet door het gaatje hebben gepast. Maar dat is wel de hoek waarin Sofie moet zoeken. Sinds ze in Maastricht is moet ze tenslotte opvallend veel vaker naar de wc om te plassen. Zou het dan toch zo zijn? Zou de stalker iets door haar drinken hebben gedaan? Of is dat gewoon van de stress?

Renée. Die is ook hier geweest en heeft samen met Sofie van de frisdrank gedronken. En zei zij niet vlak daarna dat ze dacht dat ze een blaasontsteking had? Sofie vloekt stilletjes. Dat moet het zijn. Net als ze besluit om op te staan, schiet er nog een andere gedachte door haar hoofd.

Sinds Sofie naar Maastricht is verhuisd, is het haar al een paar keer opgevallen dat ze vaker, langer en dieper slaapt. Dat is hoe de stalker verschillende keren op haar kamer heeft kunnen spoken, terwijl zij gewoon in bed lag! Slaapmiddel.. Maar hoe komt diegene daar nu weer aan?

Als door de bliksem getroffen blijft Sofie een aantal seconden stilstaan. Dan sprint ze op en richting het bed. Ze grist haar telefoon onder het dekbed vandaan en haalt een Instagrampagina terug die ze eerder had bekeken. Sofie leest, checkt en dubbelcheckt. Het staat er toch echt. “Verpleegkunde Maastricht.”

“Puck..”, fluistert Sofie.

Dat kan toch niet? Als er nou één persoon was bij wie ze zich schuldig voelde over haar verdenkingen, dan was het Puck wel. Maar dit past allemaal te perfect in elkaar om te negeren. Zij was tenslotte degene die Sofie het drinken heeft gegeven. Bovendien heeft Puck – net als iedereen hier – vrije toegang tot de loper. Sofie haar kamer opkomen zou een eitje moeten zijn, zeker als ze haar diep in slaap heeft geholpen.

Sofie doorloopt in razendsnel tempo de vijf fasen van rouwverwerking. Alle emoties komen voorbij, maar krijgen niet de tijd om fatsoenlijk verwerkt te worden. Uiteindelijk slaat ze vooral terug op boosheid. Woede. Hoe kan ze nou zoiets doen? En vooral: waarom?!

Het is genoeg geweest. Hier blijven staan en twijfelen zal Sofie sowieso geen antwoorden brengen. Ze grist een lege fles mee en stapt woest de gang op. Het kan haar niet eens meer schelen dat ze dat doet in die kinderachtige pyjama. Ook het speentje - dat bij elke stap wild heen en weer wuift aan dat koordje – interesseert haar niet.

Bij de slaapkamerdeur van Puck stopt Sofie. Héél even twijfelt ze. En dan niet meer.

Puck zit op haar bed, als de deur van haar slaapkamer ineens openvliegt. Er wordt niet geklopt, laat staan gewacht op antwoord. Ze schrikt van Sofie als die naar binnen stapt. Een paar momenten later en Puck had hier zonder broek gezeten. Lekker ongemakkelijk! Maar Puck ziet al snel dat het meisje niet oké is en staat op van haar bed.

“Hé, wat is er met jou aan de hand?”

“Waarom?”, briest Sofie terug.

Puck kijkt haar vragend aan, maar Sofie had al zoiets verwacht. Met een bijna sarcastische worp gooit ze de lege fles richting Puck.

“Wil je wat gratis frisdrank? We hebben het toch over?”, herhaalt Sofie de woorden van Puck.

Puck begrijpt er oprecht niets van. Ze staart naar Sofie, die net zo goed een groot vraagteken had kunnen zijn.

“Soof, wat is dit? Waarom doe je zo? En wat heb je áán? Is dat een speen? Wat.. Ik snap het niet.”

En net als bij Mia begrijpt Sofie op dat moment dat Puck inderdaad oprecht is. Ze ziet aan haar ogen dat ze echt niet weet wat haar overkomt. Als ze zou liegen, dan zou Sofie dat kunnen zien aan haar ogen. Ze weet precies wanneer Dimi opschept. Of wanneer Renée zich stoerder voordoet. Of Fleur weet eens iets enorm overdrijft.

Dit is anders.

Puck is geen stalker. Ze had het kunnen weten. Ze had al beredeneerd dat iederéén op haar kamer had kunnen komen om die flessen te bewerken. Sofie wilde dit zo graag oplossen, dat ze zich te vast heeft gebeten in haar eigen theorie en allerlei beschuldigingen op Puck heeft geuit. Misschien wel de liefste persoon die ze hier in Maastricht heeft ontmoet.

En nu heeft ze haar ook nog gezien. In al haar vernederingen. Ze heeft het grondig verpest..

Overmand door schuldgevoel en mogelijk iedere andere emotie die onder de zon te vinden is, zakt Sofie door haar knieën. De tranen wellen weer op in haar ogen en beschaamd sluit ze die. Ze durft Puck niet meer aan te kijken.

Puck staat op en loopt langs Sofie door. Ze kijkt even in de gang en sluit de deur. Dan loopt ze naar Sofie en legt een hand op haar schouder. Sofie begint ongecontroleerd te snikken. Te huilen. Te janken. Alles komt eruit. Puck zakt door haar knieën en pakt Sofie stevig vast. Ze ziet het enorme verdriet dat naar buiten stroomt.

“Lieverd, doe eens rustig. Ademhalen, oké? Alles komt goed. Beloofd.”

Sofie schudt haar hoofd tegen de schouder van Puck.

“Jawel. Dat komt het wel. Wat er ook is, ik zal je helpen. Maar je moet het me wel vertellen. Anders kan ik niets. Oké?”

Sofie knikt. Puck laat haar even los en veegt de tranen van Sofie haar wangen.

“Het was niet Joy.. Ik..”, stamelt Sofie. “Ik pl.. ik plas zelf nog in bed..”

Eindelijk durft Sofie haar ogen te openen. De hoge woorden zijn eruit. Dat geheim – waarvan ze had gezworen het met niemand in Maastricht te delen – is geuit. Ook al was het al lang niet meer een veilig geheim, toch was dit een enorme stap voor haar.

Ze ziet de lieve blik van Puck, die nog altijd een hand op haar schouder laat rusten. Geen oordeel, geen spot, geen gemene woorden. Nee, er is geen enkel spoor van minachting te zien. Zachtjes knikt Puck naar Sofie. Alsof ze wil zeggen: Ja, oké, en verder?

En dan komt het hele verhaal eruit. Sofie is zelf verbaasd over hoe precies ze zich sommige details nog kan herinneren, en hoe vaag bepaalde andere dingen zijn geworden. Bij ieder pesterijtje dat ze aan Puck toevertrouwd, neemt de schok op diens gezicht toe.

Uiteindelijk durft Sofie zelfs aan Puck op te biechten dat er stukjes in al deze vernederingen zijn, die ze helemaal niet zo verschrikkelijk vindt als andere. Ook daarop komt geen oordeel. Puck luistert alleen maar en probeert het te begrijpen.

Sofie heeft geen idee hoe lang ze precies gepraat heeft. Misschien was het een kwartiertje, maar het kunnen net zo goed uren zijn geweest. Uiteindelijk legt ze uit hoe ze tot haar verkeerde conclusie is gekomen en dat ze zelf ook niet meer weet wat ze nu moet doen. Puck heeft alles ademloos aangehoord. Op momenten dat Sofie twijfelde, heeft ze haar aangemoedigd om door te praten. En het was de juiste keuze, want Sofie voelt zich nu lichter dan ooit.

“Goed”, zucht Puck, als Sofie eenmaal uitverteld is. “Ik denk dat ik weet wat we moeten doen.”

Sofie luistert braaf naar het plan van Puck, die zelf al tot de conclusie was gekomen dat het geen zin heeft om de politie te bellen. Dat wil Sofie ook niet. Het boeit haar niet meer wat de stalker met haar foto’s doet, maar ze moet voorkomen dat hij of zij die van Joy gebruikt.

“We kunnen Mia om hulp vragen. Die studeert ICT?”

Sofie schudt haar hoofd. Dat ziet ze niet zitten. Ze had Mia van haar verdachtenlijstje gestreept, maar of dat verstandig was? Daarnaast zou Mia nooit belangeloos helpen. Sofie wil haar vrijheid terug; niet een avondje aan de ketting met Mia.

“Ik kan een vriend van me vragen. Hij zit wel bij Mia op school, maar in een ander jaar?”

Dat voelt beter.

“Maar daar is het nu te laat voor. Dat zou betekenen dat je nog één nachtje moet doorzetten. Kun je dat?”, vraagt Puck, met oprechte bezorgdheid.

“Als ik weet dat we dan vooruit kunnen”, knikt Sofie.

“Dan denk ik dat het verstandig is dat je teruggaat naar je eigen bed. Als diegene je kan zien, dan weet die persoon waarschijnlijk nu al dat je regels hebt overtreden. Maar we nemen nu ook helemaal geen risico meer. Ik blijf vannacht wakker en houd de wacht. Geen discussie.”

Op het moment dat Sofie opnieuw onder haar dekbed kruipt – deze keer met het licht uit – is de stalker nog steeds niet in staat om de camerabeelden te bekijken. Sofie weet het nog niet, maar ze heeft enorme mazzel en komt ongezien weg met de gebeurtenissen van die avond.

De volgende dag zitten Sofie en Renée in de kantine tijdens hun pauze. Als door een duivels toeval is Spoor er ook, om toezicht te houden. Niet dat hij er zelf nou veel zin in lijkt te hebben, want zijn gezicht staat op onweer. Zeker als hij twee vreemde gezichten voorbij ziet lopen. Maar hij besluit het te laten gaan en een kopje koffie te halen.

“Sorry, Renée”, zegt Sofie. “Ik moet heel even met hun praten. Tot zo?”

“Dat is goed, hoor”, reageer Renée opgewekt. “Met al dat kletsen vergeet ik anders nog te eten.”

Sofie stapt op Puck en de vriend af. Puck legt uit dat deze Timo – de jongen die bij Mia op school zit – globaal weet wat er speelt en een manier heeft bedacht om de stalker te kunnen traceren. Timo doet zijn best om het uit te leggen. Sofie doet haar best om het te begrijpen. Maar dat lukt maar amper. Ze is tenslotte niet zo technisch.

“Concreet: via je telefoon stuur ik een soort Paard van Troje terug naar de stalker. Dankzij een programmaatje dat ik zelf heb geklopt, lijkt het op een NL-alert. Het maakt net zoveel lawaai, dus de stalker zal willen kijken wat er speelt en erop klikken. Daarmee krijg ik toegang tot de locatie.”

Ze gaan met zijn drieën aan een tafeltje zitten. Sofie geeft Timo haar telefoon om zijn plannetje uit te kunnen voeren. Met een lange kabel wordt haar telefoon aan zijn laptop verbonden. Hij tikt vervolgens een aantal minuten op zijn toetsenbord, terwijl het scherm er een beetje uitziet als iets dat uit de Matrix komt. Dan draait hij zich triomfantelijk naar Sofie.

“Aan jou de eer. Als jij op enter drukt, dan wordt het bericht naar de stalker verzonden.”

Sofie kijkt naar Puck, die haar bemoedigend toeknikt. Zou dit echt gaan werken? In gedachte telt Sofie af. Drie.. twee.. één..

Met een duidelijke druk op de enter-knop, neemt Sofie haar vrijheid terug.

Vrijwel meteen begint er ergens in de kantine een telefoon enorm te piepen. Het lawaai is overdonderend en Sofie verstijft. De stalker is hier?! Een ziekmakend, misselijk gevoel maakt zich meester van Sofie, als ze zich omdraait.

Renée legt haar boterham terug in de trommel en haalt haar telefoon uit een broekzak. Ze tikt twee keer op het scherm en kijkt dan verbaasd om zich heen. Haar ogen net zo onschuldig als altijd..
 

vino

Toplid
Dus toch Renée?
Had het eerlijk gezegd niet verwacht. Had eigenlijk verwacht dat het Spoor zou zijn. Kan natuurlijk altijd nog, dat hij z'n telefoon stiekem bij Renée in de tas gedaan heeft. We gaan het zien.
 

Pjotr007

Toplid
Ik begin Renée in het vizier te krijgen. Ze heeft het plan gedropt om Joy als fotomodel te vragen, komt Sofie en Joy tegen én dropt tussen neus en lippen door de vraag of Joy al gevraagd is als model. En dan als klap op de vuurpijl: de stalker die klaar staat om met de camera mee te kijken terwijl Joy voor model speelt...toeval?
Haha, had ik toch op dit spoor door moeten pakken! Geniaal in ieder geval Snakebite. Wat een spanning, wat een opbouw. Die Renée toch...
 

Pjotr007

Toplid
Dus toch Renée?
Had het eerlijk gezegd niet verwacht. Had eigenlijk verwacht dat het Spoor zou zijn. Kan natuurlijk altijd nog, dat hij z'n telefoon stiekem bij Renée in de tas gedaan heeft. We gaan het zien.
Spoor stond nooit echt op mijn lijstje. Dimi wel en dat zou in theorie nog kunnen...
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
dirkje87 Escorte Sofie Gent Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 36
Similar threads

Bovenaan