Tips voor nieuwe verhalen/schrijvers.

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Aangezien ik niet zo van de kritiek ben, heb ik wat tips opgeschreven voor nieuwe schrijvers. Ik merk dat er de laatste tijd veel zijn bijgekomen. Niet allemaal met evenveel succes, en dat bracht mij op dit idee. Hopelijk zijn er mensen die hier iets aan hebben. Zo niet, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. :p

1.) Bezint, eer ge begint.
Gewoon maar beginnen te schrijven en ‘wel zien waar je uitkomt’ werkt meestal niet. Als je niet het hele verhaal vooraf in je hoofd hebt zitten, loop je het risico dat je té snel, té veel vertelt. Dat gaat de eerste tien hoofdstukken (mocht je zo ver komen) vast goed, maar je zult heel snel door je inspiratie heen zijn.

2.) Haast jezelf niet.
Stel, je hebt zojuist een hoofdstuk afgemaakt. Het werkt om dit dan niet direct online te zetten. Laat het bijvoorbeeld eens een uurtje staan, en lees het dan nog eens door. Geheid dat je dan nog wat stukjes vindt, die je aan wilt passen. Lezers waarderen het altijd als ze kunnen zien dat je moeite in je verhaal hebt gestoken.

3.) Wees origineel.
Als je een verhaal wilt schrijven dat een beetje aanslaat, moet je afstappen van het cliché. De meeste verhalen volgen hetzelfde patroon: “Jongen/Meisje X houdt van luiers en is verliefd op Jongen/Meisje Y. Geheel toevallig houdt die er ook van. Vervolgens worden de luiers op alle denkbare manieren gebruikt.” Je zult zien dat de meeste verhalen in de forum top 10 juist hier vanaf wijken. Want, als het nieuw is, is het interessant.

4.) Spelling endezeau.
Een gevaarlijk onderwerp. Voorop: geen enkel verhaal is perfect. Het hoeft ook niet perfect geschreven te zijn. Veel mensen lezen over de meeste foutjes wel heen. Maar je verhaal wordt er echt een stuk beter van, als je er een keer de spellingscontrole overheen gooit. Dat kost nauwelijks tijd, alleen een heel klein beetje geduld.

5.) Vooral doorgaan!
Als je verhaal goed is, dan zul je dat snel genoeg merken aan de comments. Maar, je verhaal kan ook niet in de smaak vallen. Ook dat zal duidelijk te lezen zijn als mensen reageren. Kijk goed naar wat er gezegd wordt en probeer dat over te nemen. En: zelfs als de meerderheid je verhaal niets vindt, gewoon doorgaan! Of doe een nieuwe poging met een ander verhaal.

Wees ook vooral niet bang om andere schrijvers om feedback te vragen! Dan voelen die zich ook eens belangrijk. ;-)

Ares

Stuur mij gerust een privébericht
Inderdaad goede tips,
punt 3 ben ik het iets minder mee eens. Van mij hoeft het niet per sé origineel te zijn, mits het dan wel goed geschreven is.
Maar dat is ook een kwestie van smaak. ^-^

Wat ik graag nog als tip (tip 6) zou willen meegeven is: Gebruik leestekens!
Bijv:
Pietje zegt altijd: "ik vind het veel fijner als er aanhalingstekens gebruikt worden!"

Ik heb zelf ook wel weer zin om een verhaal te schrijven, maar ik heb er nog 2 die niet af zijn. Die zou ik liever eerst afmaken, maar ik heb daar totaal geen inspiratie voor. En hoewel ik ze zelf geschreven heb vind ik mijn eigen verhalen niet meer leuk. :-\
Ik weet niet of iemand hier tips voor heeft?

Sardonyx

Perry het vogelbekdier!!! :P
Dit is niet alleen interessant nieuwe schrijvers, maar ook voor 'oud-schrijvers' zoals ik.

Punt 3 bijvoorbeeld, heb ik mij bij het schrijven van verhalen nooit aan kunnen houden ;)
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik een gegeven moment geen lol meer had in het schrijven.
Mijn verhalen werden voor mijn gevoel te cliché en het was gewoon niet leuk meer om zo verder te schrijven.

Aan alle andere punten heb ik mij altijd wel goed kunnen houden :)

lucsje66

Toplid
Goede tips,
Al vaak zin gehad om ook eens een verhaal te schrijven, maar de enkele schuchtere pogingen die ik ondernomen heb zijn gelukkig nooit op het net gepost. Mensen zouden er alleen maar gefrustreerd door worden, want ben er nog nooit in geslaagd een verhaal af te maken.

Lucsje

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
Bedankt voor de tips! Als beginnend verhalenschrijver vind ik zulke dingen nuttig, en het is aardig dat andere schrijvers zich moeite geven om tips op te schrijven.

Als ik met een verhaal begin heb ik meestal de grote lijn wel al helemaal in m'n hoofd, maar het verhaal groeit al schrijvende, en soms sla je een zijweg in die je nog niet eerder had ontdekt. Ik heb meer met korte verhalen dan eindeloze feuilletons, maar zoals ik aan mijn eigen 'De nieuwe jongen in de klas' merk, wil het nog wel eens langer worden dan oorspronkelijk gepland.

'Haast je niet' is een goeie; de 'verander' optie soms wel nuttig. Vaak ontdek je een (type)fout of verfomfaaide zin pas ná dat je het verhaal hebt geplaatst. 'Haast je niet' is verder voor mij wel een goeie omdat het vaak zo druk is dat ik aan schrijven niet toekom. Uitzonderingen daargelaten schrijf ik ook niet zo snel. Maar nog altijd beter dan mondeling, want in de regel kom ik onder mensen erg slecht uit mijn woorden.

Met spelling enzeau heb ik dan weer geen moeite. De spellingscontrole gebruik ik niet, want al die rode friemeltjes onder woorden die dat ding niet kent, maar ik wel pleeg te bezigen, vind ik alleen maar ergerlijk.

Wat feedback betreft, ik denk dat elke schrijver het waardeert als mensen hun mening geven. Ik ben er tenminste erg blij mee. Als het maar een beetje positief gebracht wordt, ook als je het niks vindt!

mark

Superlid
Meteen ook een paar tips voor mensen die op een verhaal reageren.
Kritiek is prima, niemand hoeft alles maar gewoon leuk te vinden en een schrijver die niet tegen kritiek kan, kan zijn verhalen maar beter niet publiceren. Maar met kritiek alleen schiet niemand wat op.
Als een verhaal je niet bevalt, leg dan uit waarom. Te onwaarschijnlijk, te onsamenhangend, met zulke opmerkingen kan een schrijver wat. En geef ook suggesties hoe e.e.a. misschien beter had gekund. Een oud spreekwoord luidt: "De beste stuurlui staan aan wal" en dat geldt ook vaak voor de kritikasters op het forum.
Gun vooral de jonge schrijvers hun overhaastheid bij het schrijven. Net ontdekt dat je luiers fijn vindt, een forum gevonden waarop je dat gevoel met anderen kan delen, je fantasie slaat een beetje op hol, hoe was je zelf op die leeftijd ?
Wat schrijf- en stijlfouten betreft: stoor je daar niet te snel aan. Erger je niet aan hoe mensen schrijven, wees blij dat ze schrijven. Spellingscontrole lijkt wel een goede oplossing, maar als je echt dyslectisch bent kun je niet zoveel met de suggesties die vervolgens opduiken.

Mijn tip voor schrijvers: bedenk eerst het complete verhaal, een introductie, de ontwikkeling, een climax en een geloofwaardige afronding, verdeel dat vervolgens in hoofdstukken. En neem je tijd. Plaats een hoofdstuk dat af is pas na een paar dagen, lees het intussen zelf nog twintig keer door. En blijf daarbij de oorspronkelijke lijn van je verhaal in gedachten houden. Natuurlijk ontwikkelt de hoofdpersoon van een verhaal zich tijdens het schrijven, alsof het een marionet is met een eigen wil. Jij stuurt hem naar links, maar hij gaat naar rechts omdat dat in de loop van het verhaal logischer is geworden. Vooral hier geldt: neem je tijd en laat je niet meeslepen; jij bent nog steeds de baas over de persoon die je beschrijft. Ga pas verder met schrijven als je het hele verhaal hebt aangepast aan die onvoorziene wending, zo blijft het waarschijnlijk en logisch.
Maar ook: overdenk alle kritiek zorgvuldig. Soms is het gewoon gezanik, en soms kun je er wat van opsteken. Laat je er niet door ontmoedigen, maar leg het ook niet klakkeloos naast je neer. Alleen zo kun je je schrijfstijl verbeteren.
Groet,
Mark.

luierfan_boy

Zeg niet wat je weet, maar weet wat je zegt.
Mooi topic dit!

Voor mij is het altijd moeilijk om te switchen tussen een DL-verhaal en een verhaal waar geen luiers in voorkomen. Vaak krijg ik bij de DL-verhalen dan altijd het plot klaargestoomd en vervolgens komt er nog een 'en hij droeg een luier..', achteraan. Kortom, ik vind het moeilijk om DL te verwikkelen in de 'normale' korte verhalen.

Ook merk ik bij mezelf dat ik het moeilijk vind om een verhaal te plannen. Vaak heb ik momenten waarop ik opeens een ingeving heb over een goed plot. Ik begin vervolgens zonder een uitgewerkt plan vol enthousiasme te schrijven en eindig dan vier bladzijden verder omdat het verhalen helemaal doodgelopen is. verhaallijnen, personages en omgevingen kloppen van geen kant meer. Ik durf te wedden dat ik minimaal tien van dit soort onafgemaakte verhalen op mijn computer heb staan.

Toch blijf ik veel oefenen. Ik droom ervan om later, naast een baantje in de journalistiek, een romanschrijver te worden. Ik weet dat het nog een lange weg is, maar elke dag een stukje schrijven en de hoop er in houden dan maar!

schrijfse!

~ LB.

bigjim

Superlid
Nog een tip en een reden om je verhaal niet te snel te posten: lees het goed na en voeg op de juiste plaatsen een return of een nieuwe alinea in. Niets is zo ontmoedigend om te lezen als een brei van ononderbroken tekst.

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Een hoop extra goede tips, jongens. Super!

Ik zal ze straks toevoegen in mijn originele post, zodat het allemaal makkelijk op een rijtje staat. :)

Diaperstorm

Aspire to inspire, before we expire.
Goede tips ben een beginner als het gaat om verhalen schrijven ga ze zeker toepassen ben nu nog bezig met de straf maar ikga beginnen met een 2de verhaal de titel is nog niet bekend maar het zal het verhaal JOCHEM zijn die ik bij 'wie?' Vandaan heb

Nog iemand tips voor JOCHEM ikhoor ze graag

Delete

Superlid
Goedemiddag..

Ik lees heel graag verhaaltjes.
De tips die ik zou willen geven zijn al genoemd.
Ik kan alleen men eigen voorkeur aangeven.

Ik vind verhaaltjes tof die echt gebeurt zouden kunnen zijn.

Het mogelijke zeg maar.
En ondanks dat ik hetero ben mag het ook wel eens over 2 mannen gaan oid.

Dat vind ik vaak leuk.

Abbjornnl

Wees jezelf ongeacht wat andere ervan zeggen
Skaap zei:
Goede tips ben een beginner als het gaat om verhalen schrijven ga ze zeker toepassen ben nu nog bezig met de straf maar ikga beginnen met een 2de verhaal de titel is nog niet bekend maar het zal het verhaal JOCHEM zijn die ik bij 'wie?' Vandaan heb

Nog iemand tips voor JOCHEM ikhoor ze graag
begin met de verhaal lijn te volgen en probeer daarna je eigen fantasie er op los te laten.

blackdiaper

Toplid
Handige tips dat zeker,maar zijn er ook mensen die het zien zitten om verhalen te lezen en eventueel te corigeren op vlak van correct spelling en leestekens. Ik doe mij zo best mogelijk om het van de eerste keer goed te doen.
Ben daar namelijk niet zoo een krak in en zou het fijn vinden als er zich personnen geroepen om 1van mijn verhaalen binnen kort te lezen en eerlijk te beoordelen? Voor ik deze online zet.
Stuur mij een prive bericht als je dit kan of wil. Voor waarden is wel dat je zeer goed nederlands kent.

Of is er software om dit deels mee op te lossen
Ik hoor het graag

littlel

Toplid
Goede tips!
Ik schrijf zelf ook best veel en wil de lezers ook nog een tip geven. Geef tips en tops, daar kunnen de schrijvers echt wat mee! Soms krijgen verhalen geen reactie's en dan kan een schrijver zich ook niet verbeteren, last dus van je horen!

Dips N' Bricks

No freedom till we're equal ****right I support it
Allemaal goede tips sommige probeer ik ook toe te passen in mijn eigen verhaal. Ik vind schrijven wel leuk maar af en toe wel lastig. Is het met t of dt en dat soort dingen vind ik nog steeds lastig. Soms stoor ik me bij andere verhalen aan zei en zij maar betrapte mezelf erop dat ik dezelfde fout had gemaakt.

Ik probeer het verhaal ook door te lezen voor het plaatsen maar ik plaats graag snel het nieuwe deel dus af en toe vergeet ik het maar pas het dan soms nog aan als ik nog taalfouten ontdek.

Ik heb bij mijn laatste verhaal tijdens het verhaal wel eens een andere weg in geslagen en dit is toen goed ontvangen. Het was wel afwijken van het originele verhaal maar zo kon ik wel verder uitbreiden in het verhaal wat ik wel leuk vind.

Kritiek op verhalen probeer ik positief te brengen soms zie ik wel potentie in een verhaal maar is het slecht geschreven. Ik probeer dan meer tips te geven zodat het hopelijk een beter verhaal wordt.

Soms kan ik geen ideeën bedenken en ga dan andere verhalen lezen (of ook een gewoon boek lezen). Vaak helpt dit ook in eigen schrijfstijl.

Ik krijg graag opmerkingen op mijn verhaal dit geeft meestal ook de motivatie om door te gaan. Laatste leuke kritiek gehad en dit was echt een lekkere boost.

Winnie de Poep

klein zijn is fijn.
En bij deze bied ik iedere schrijver die onzeker is over zijn taalgebruik aan om teksten na te kijken op spel-, en taalfouten. Voor de liefhebber kan ik ook stijlfouten aanduiden.
Het is een tic van me die eruit te filteren en ik kan het ook meestal wel goed uitleggen,
hoe het zit qua spellingsregels, stijl en grammatica.

Wil je dus vooraf je tekst gecontroleerd hebben , aarzel niet en pm me ermee. Ik zal hem zo snel mogelijk nagekeken en met suggesties voor verbeteringen aan je terug mailen.

Ik garandeer niet dat ik foutloos aflever, want Nederlands kan behoorlijk tricky zijn, maar wel dat ik feilloos de d, t of dt kwesties verbeteren kan. En dat ik andere eigenaardigheden en uitzonderingen op regeltjes wel ken.

Maar wie hulp wil kan dus aankloppen.

beddenplasser

volwassen peuter
littlel zei:
Goede tips!
Ik schrijf zelf ook best veel en wil de lezers ook nog een tip geven. Geef tips en tops, daar kunnen de schrijvers echt wat mee! Soms krijgen verhalen geen reacties en dan kan een schrijver zich ook niet verbeteren, last dus van je horen!
Niet alleen tips, maar geef ook zeker af en toe wat je sterk of zwak vindt aan een verhaal. Zo heb ik wel de indruk dat mijn verhaal redelijk wat volgers heeft, maar ik heb er het raden naar wat mijn verhaal dan zo fijn maakt om te volgen. Dat voelt soms toch maar raar.

Thread starter Similar threads Forum Replies Date
B Heeft iemand tips voor het buiten dragen van luiers? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 22
E Tips voor open Buttplug? Hoe? en Wat? 16+ Board 12
Haags_eigenwijsje Tips voor plaatsen contact advertentie Contact advertenties 1
Z Heeft iemand tips voor het aanmaken van een anonieme Insta? Pub 4
Luier 86 tips voor selectie managment in fifa. Pub 0
Luiermaarschalk964 Tips en ervaringen voor mensen die nog bij hun ouder wonen. Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 7
unf15 Tips voor grote maten luiers Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 8
T Tips voor ABDL/Little websites/platforms? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 6
Pup Aan de ABDL Dames: Tips voor rokjes? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 14
Wannabee babyboy wat voor verhaal? VVV 5
P Tips om te kijken of TB iets voor mij is Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 0
Luierman1983 Tips voor luier plassen! VVV 22
J Luier onder kleren: tips voor confort Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 19
VincentKoridon Tips voor luierseks 16+ Board 14
J info en tips voor E readers, en andere tips ABDL Luierverhalen 14
D Tips voor een ABDL/DDLG date? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 0
ronny Amsterdam volgende maand ga ik voor 2 dagen naar Amsterdam. Tips 16+ Board 3
GAYPAMPERBOY HELP! Betrapt... tips voor uitvluchten? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 17
Little Endy tips of zo voor het bedenken van een passende titel voor een verhaal? Pub 3
T Tips voor (bijna) een week 24/7 Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 11
Thomas555 tips voor kuisheidsgordels 16+ Board 19
Winnie de Poep Tips voor billekoek in je uppie, en wc-slot. Aanbevolen 0
Winnie de Poep Tips voor AB'ers ; Adult Disneyluiers. Aanbevolen 21
Jack_Hammer Tips voor browsergeschiedenis. Pub 1
D Wie heeft er wat tips voor mij en mijn vriendin ? 16+ Board 3
P Tips en trick gezocht VVV 10
A Na Disneyland parijs in een Luier tips gevraagd? Polls 12
Bab Diap Tip (vooral lekker met deze warmte): Talkpoeder met menthol Aanbevolen 2
A Tips om mijn minderjarige zoon te steunen Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 30
Lieve.bambi Online straf ab (puber) tips? Algemeen 2
G Psychische hulp.. tips Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 27
H AB tips Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 0
Mr_insecurious Tips? Neutrale rompers en booties Kleding 17
A Baby speen/ fles Product & Winkel Testverslagen 12
L Tips tegen lekken van luier Algemeen 17
Luierliefhebber Brent Ik wil veel vakker dragen in het openbaar iemand tips? 16+ Board 4
Thunder2016 Op zoek naar leuke tips Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 0
A Buiten luiers dragen, tips? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 28
adidaslover Luier Tips, tricks, ideeën enz….. Pub 16
T Hondje moeten spelen tips aub Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 1
2 Tips gevraagd Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 4
D Banaan en dan luier Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 20
T Tips om een echte baby te worden Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 13
Pup Tips tegen ongewenst poep-probleem Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 68
bilie Hij heeft iemand anders. Tips gevraagd. Pub 18
John Vakantie in eigen land (Amsterdam?) Pub 18
Kleine_Lottie Tips Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 6
T 24/7 dragen, iemand tips? 16+ Board 53
Little Endy Iemand enige ervaring met het volgende? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 1
DLY85 Winterdip; wie voelt hem, wie heeft er tips? Pub 35