luierdromer
Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 1 HET NIEUWE SCHOOLJAAR
Ondertussen is het begin september, wat betekend dat de zomervakantie erop zit.
Wat betekend dat zowel Xantia als Renske weer op school, en nu in groep 6 zitten, waar ze les krijgen van juf Annemarie
Nauwelijks binnen was het Xantia inmiddels opgevallen dat er in deze klas nog een meisje zat wat zo te zien een luier of in elk geval een incontinentiebroekje draagt.
Toen ik dat zag besloot ik dat ik direct kennis wilde maken, toen ik mijn blik op haar richtte merkte ik direct dat ik haar op de zenuwen werkte.
Gelukkig hadden Bracha Karel Koos, en Iris door wat er aan de hand was.
Dit alles merkende stond ik op hoewel juf Annemarie wilde dat ik bleek zitten, en bewoog me richting het meisje.
Terwijl juf Annemarie opstond viel mijn mond open van verbazing, wat wat had de juf een dikke kont.
Terwijl ik bij het meisje gekomen merkte dat zij net als ik een luier of in elk geval een beschermend broekje droeg.
Nu keek juf Annemarie me aan, en zei alleen maar, "Xantia, je hebt gelijk"
Met deze opmerking was het onderwerp voor nu gesloten, maar zei juf Annemarie, "Xantia, Hanny gaan jullie, maar vast naar het toilet".
"Dan zijn jullie op tijd klaar".
Terwijl Hanny, en ik ons richting het toilet begaven, vertelde ze hoe zij tijdens een gymles juf Annemarie had ontmaskerd als luierdrager, maar, dat ze daarvoor niets had gemerkt aan de juf.
Bijna bij de wc vervolgde Hanny, "Xantia volgens mij zijn er, maar weinig klasgenoten die het probleem van juf Annemarie kennen.
Terwijl we in gesprek waren, waren we de verschoonruimte binnen gegaan, waar we door dat het routine was we snel weer schoonwaren.
Toen we het toilet uitkwamen was het direct pauze.
Terwijl we wat speelde, en kletsten vloog de pauze voorbij, en zaten we al snel weer in de klas.
Hier kwam ik totaal onverwacht vlak naast juf Annemarie te staan, die zich zo te merken ook verschoond had.
Toen ik fluisterend vroeg of juf Annemarie weer schoon was zag ik dat zij schrok, me aankijkend vroeg zij!
"Heb je wat gezien Xantia?"
Nu knikte ik, en zei "ja juf toen u net met uw gezicht naar het bord stond".
Op deze opmerking vertelde ik niet alleen aan de juf, maar ook aan de klas voor zo ver die dat nog niet wisten wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurt was.
Toen ik was uitverteld vertelde Hanny dat ze op een dag tijdens de les was doorgelekt, zodat ze aan het begin van de les op haar stoel bleef zitten.
Om dan te vertellen hoe zij dat samen met juf Annemarie had opgelost.
Na dit verhaal was ik het die even met de ogen stond te knipperen, maar had het toch snel verwerkt, waarna de les vervolgd werd.
Al snel merkte mijn klasgenoten als degene die net als Hanny waren blijven zitten dat er aan ons leren niets mankeerde.
Uiteindelijk zaten Hanny , en ik naast elkaar, en omdat we de rekenles als eerste af hadden, vroeg ik Hanny fluisterend hoe zij dat deed met gym.
Helaas voor ons waren we niet zacht genoeg voor juf Annemarie, die op haar ronde door de klas ineens achter ons stond.
Beiden schrokken we, maar dat hielp niet, want direct zei juf Annemarie!
"Smoezen doen jullie, maar in de pauze of na schooltijd".
Toen deze donderpreek teneinde was merkte ik pas dat ik in alle hectiek geplast had.
Terwijl ik bovendien de indruk had dat ook juf Annemarie nat was.
Dat laatste bleek te kloppen zoals we merkten toen ze ons voor een extra verschoning mee nam naar de lerarenkamer.
Waar zij uit een inbouwkast een Tena maxi maat L pakte.
Nu verschoonde zij eerst zichzelf om direct daarna eerst Hanny, en dan mij te verschonen.
Toch waren we al snel terug in de klas, en was het voor we het wisten weer pauze.
DE MIDDAG
Na de pauze was het tijd voor gym.
Toen Hanny, en ik en toilet in wilde schieten om ons te verkleden keek juf Annemarie ons aan, en zei dat we ons gewoon in de kleedkamer konden omkleden.
"Ja, maar dan zien......."begon Hanny.
"Nou wat dan nog?"
Iedereen weet het, en door middel van de aanstaande spreekbeurt wordt het de klas echt wel duidelijk".
Nu moesten we wel erkennen dat juf Annemarie gelijk had, en was de kou in elk geval voor nu uit de lucht.
Wat er toe leidde dat we samen met de andere meiden omkleden.
Toen we even later in de gymzaal aankwamen bleek dat er vanmiddag hockey op het programma stond.
Dat betekend dus dat ik vanwege mijn evenwicht niet mee kon doen.
Tot mij verbazing zeiden juf Annemarie, en Juf Kim, de vakdocent "als wij die hockeystick nu eens aan de rollator vastmaken?"
"Bovendien zetten we jou in het doel Xantia".
Direct voegde Kim de daad bij het woord, en merkte ik al snel dat ik toch mee kon doen.
Uiteindelijk werd ik goed in het spel wat er fanatiek aan toeging betrokken, hoewel ik niet vaak, laat staan ver buiten de goal kwam'.
Toch deed ik net als Hanny lekker mee.
Doordat de hele klas inmiddels van onze handicap op de hoogte was zoals Hanny, en ik merkten, en bovendien niemand er gek overdeed konden we na afloop rustig samen met de andere meiden douchen.
Toen dat gebeurt was ging het terug naar de klas waar er nog een aardrijkskundeles op het programma stond.
Wat ook nu ondanks dat het de eerste les na de zomervakantie was best goed ging.
Toen deze les teneinde was, was het half 4, en dus tijd om naar huis te gaan.
Toen ik vlak voor dat de bel zou gaan vertelde dat ik dinsdag er wel zou zijn, maar ik woensdag andere verplichtingen had mekte ik dat juf Annemarie er van wist, maar de klas vreemd opkeek.
ROOSTER HALEN EN HET EERSTE MENTOR UUR
Totdat het zo ver was ging de week eigenlijk zoals het altijd al gegaan was.
Dus met de gebruikelijke activiteiteten zoals fysio crea-club wat voor de verandering deze week niet Woensdag, maar al op dinsdagavond was, en zo voort.
Ondanks alles kon ik het bij activiteiten niet laten om te pochen met mijn talent, en de kansen die dat gaf.
Om dan eerlijk te vertellen dat ik dat talent ontdekt bij het helpen van Mirella met haar huiswerk.
Bijna direct zag ik Marjolein, en Olaf jaloers opkijken, een blik wat ook Kimberley niet ontging.
Hierop zei Kimberley, " Olaf, Marjolein ook jullie doen het ontzettend goed op school."
Op deze opmerking keek Marjolein Kimberley verbaasd aan, maar begon Kimberley te benoemen wat zij, en Olaf het afgelopen jaar wel niet allemaal gepresteerd hadden.
"Jongelui, en eerlijk is eerlijk, dat is veel meer dan ik had verwacht".
Hierna was het onderwerp voor nu gesloten, en gingen we lekker knutselen waar we ons goed mee vermaakten.
WOENSDAGMIDDAG
De volgende ochtend moest ik mij net als alle andere leerlingen van brugklas 1F van het lyceum om tien uur in de aula bij mevrouw Prins melden.
Die ons meenam naar haar lokaal op de eerste etage.
Al op weg, maar vooral bij het binnengaan hiervan kreeg ik heel wat opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd.
Opmerkingen als, "zeg peutertje jij zit hier verkeerd, de peuterspeelzaal is twee straten verder".
Of "hé peutertje moet jij niet naar je mammie voor een schoon luiertje?"
Door alle ervaringen van eerder reageerde ik totaal niet, waarop een handjevol pubers er nog een schepje bovenop wilde doen.
Ondertussen waren we in het lokaal van mevrouw Prins voor ons eerste mentoruur, en toen we allemaal zaten vroeg zij mij direct naar voren.
Hierop stond ik al snel naast haar om mijn verhaal te vertellen.
Dan keek mevrouw Prins mij aan, en zei ze, "nou Xantia vertel, je verhaal, maar aan je klasgenoten".
Direct vertelde ik over mijn incontinentie, en direct daarna hoe ik Mirella hielp met haar huiswerk, en dat dit mevrouw Prins was opgevallen.
Na mijn verhaal mochten er vragen gesteld worden, en na dat dit netjes was verlopen, waren de reacties bijna alleen, maar positief.
Aangezien er na dit alles nog tijd over was kreeg de klas een toets om te zien wat er van de lessen in groep 7 en 8 ws blijven hangen.
Deze toets zo merkte ik gold nu niet voor mij, maar dat dat betekende niet dat ik stil zat.
Want ondertussen maakte ik volop aantekeningen.
Direct toen alles klaar was, en was ingeleverd pakten we de het les, en het werkboek voor de brugklas erbij.
Waarna we direct aan chapter one begonnen.
Toen mevrouw Prins hierna ons wilde vragen wat we hiervan begrepen hadden kreeg ik tot ieders verbazing de allereerste beurt.
Wat bovendien best goed ging.
Helaas ondanks alle vooruitgang van de laatste tijd was de van enige controle over mijn blaas, en mijn darmen vanmiddag ver te zoeken.
Zodat ik het tijdens de les weer eens volledig in mijn broek deed.
De eerste minuten bleef het bij een paar beste scheuten urine, maar voor ik ook, maar iets merkte ik terwijl ik een bladzijde omsloeg dat ik zat te poepen.
Helaas verspreide de geur zich direct door de klas, en ik alle blikken op mij gericht zag.
Bovendien hoorde ik achter mij fluisteren, " die baby vooraan zit echt in haar broek te poepen".
Niet alleen ik, maar ook mevrouw Prins hoorde dit, en gaf direct opdracht om de pennen neer te leggen.
Ook moesten we de armen over elkaar op tafel leggen.
Na de nodige uitleg van mevrouw Prins, aangevuld met commentaar van mij ging de les Engels verder, en was het al snel 10 uur, dus einde les.
Waarna we direct doorgingen naar maatschappijleer.
Bijna bij het lokaal aangekomen zei ik tegen de twee meiden die naast me liepen dat ik me snel op het toilet ging verschonen.
Tot mijn opluchting ging de verschoning snel zodat ik ruim op tijd binnen was.
Toen ik bij binnenkomst Kimberley bij haar voornaam aansprak keek ze me aan, en zei "Xantia, hier ben ik ook voor jou mevrouw Weijers begrepen?".
Direct keek ik op, en antwoorde, "ja mevrouw Weijers".
Direct wilde ik mij verontschuldigen, maar zei Kimberley, " Xantia dit kon je niet weten."
Nog een keer wilde ik sorry zeggen , maar Kimberley vervolgde met een glimlach, " Xantia dat krijg je als je elkaar ook buiten school kent".
Nadat dit incident was uitgesproken begon er een soort van introductie les, wat vooral ging over de samenstelling van de Nederlandse bevolking, en dan vooral hoe die in ongeveer een eeuw was veranderd.
Gevolgd door het onderwerp verzuiling.
MAATSCHAPPIJLEER VERZUILING
Nauwelijks dit verwerkt begon mevrouw Weijers uit te leggen wat het begrip verzuiling inhield.
"Dat betekende dat als je lid was van een bepaalde kerk of juist niet dat je op de politieke partij stemde die daar bij hoorde".
"Ook las je dan de krant die bij dat gedachtegoed hoorde, en was je als j lid was van een omroep, lid van de omroep die hier bij hoorde".
"als laatste gingen hun kinderen naar een school die het beste bij die stroming paste."
"Als je niet kerks was behoorde je vaak tot de liberale of socialistische stroming"
Eerlijk gezegd vond ik dit best een pittig onderwerp, maar mevrouw Weijers liet me al snel merken dat ik goed meedeed.
Ook mijn klasgenoten van 1F gaven mij bijna alleen, maar complimenten.
De enige smet op dit alles was, dat ik doordat ik me volledig concentreerde op de lesstof mijn blaas, en darmen hun eigen gang gingen.
Zodat ik weer eens goed nat was, en ook al ongemerkt had zitten poepen.
Dat merkte ik pas toen Carlijn, en Stef die naast, en achter mij zaten hun neus oprokken.
Dat was voor mevrouw Weijers rede om de les direct te onderbreken.
Direct keek ze mij aan, en vroeg, "gaat het Xantia?"
"Jawel mevrouw, maar helaas kon ik het niet tegenhouden".
Op deze opmerking begonnen er weer een paar, "baby Xantia".
Gelukkig stelde Carlijn, en Stef mij gerust, en zeiden dat zij al hadden begrepen hoe het zat.
Dat zij het begrepen bleek wel toen Stef vroeg, "heb ik het in het mentor uur goed begrepen dat jij incontinent bent Xantia?"
"Ja helaas wel, hoewel dit de laatste tijd beter gaat".
Op dat moment had ook mevrouw Wijers de situatie door, en kwam bij me om te vragen hoe het ging.
"Op zich wel goed, maar helaas heb ik weer eens alles laten lopen zonder ook, maar iets te merken".
Nu keek ze me aan, en vroeg dan, "hoe staat het met de les Xantia?"
"Op zich wel goed"
Ondertussen was het bijna 3 uur, en dus tijd om in te pakken, en naar huis te gaan, maar niet voor huiswerk hadden op gekregen.
HUISWERK
Dat bestond voor de meeste uit het maken van een opstel over het leven met een handicap.
Wat hierin vooral moest voorkomen was het leven met spasmes of incontinentie.
Op het moment dat Kimberley de opdracht gaf dacht ik even dat dit voor mij een makkie zou worden.
Toch merkte ik al snel dat het anders liep, en ik er minder makkelijk af zou komen, dan ik op dat moment dacht.
Ondertussen is het begin september, wat betekend dat de zomervakantie erop zit.
Wat betekend dat zowel Xantia als Renske weer op school, en nu in groep 6 zitten, waar ze les krijgen van juf Annemarie
Nauwelijks binnen was het Xantia inmiddels opgevallen dat er in deze klas nog een meisje zat wat zo te zien een luier of in elk geval een incontinentiebroekje draagt.
Toen ik dat zag besloot ik dat ik direct kennis wilde maken, toen ik mijn blik op haar richtte merkte ik direct dat ik haar op de zenuwen werkte.
Gelukkig hadden Bracha Karel Koos, en Iris door wat er aan de hand was.
Dit alles merkende stond ik op hoewel juf Annemarie wilde dat ik bleek zitten, en bewoog me richting het meisje.
Terwijl juf Annemarie opstond viel mijn mond open van verbazing, wat wat had de juf een dikke kont.
Terwijl ik bij het meisje gekomen merkte dat zij net als ik een luier of in elk geval een beschermend broekje droeg.
Nu keek juf Annemarie me aan, en zei alleen maar, "Xantia, je hebt gelijk"
Met deze opmerking was het onderwerp voor nu gesloten, maar zei juf Annemarie, "Xantia, Hanny gaan jullie, maar vast naar het toilet".
"Dan zijn jullie op tijd klaar".
Terwijl Hanny, en ik ons richting het toilet begaven, vertelde ze hoe zij tijdens een gymles juf Annemarie had ontmaskerd als luierdrager, maar, dat ze daarvoor niets had gemerkt aan de juf.
Bijna bij de wc vervolgde Hanny, "Xantia volgens mij zijn er, maar weinig klasgenoten die het probleem van juf Annemarie kennen.
Terwijl we in gesprek waren, waren we de verschoonruimte binnen gegaan, waar we door dat het routine was we snel weer schoonwaren.
Toen we het toilet uitkwamen was het direct pauze.
Terwijl we wat speelde, en kletsten vloog de pauze voorbij, en zaten we al snel weer in de klas.
Hier kwam ik totaal onverwacht vlak naast juf Annemarie te staan, die zich zo te merken ook verschoond had.
Toen ik fluisterend vroeg of juf Annemarie weer schoon was zag ik dat zij schrok, me aankijkend vroeg zij!
"Heb je wat gezien Xantia?"
Nu knikte ik, en zei "ja juf toen u net met uw gezicht naar het bord stond".
Op deze opmerking vertelde ik niet alleen aan de juf, maar ook aan de klas voor zo ver die dat nog niet wisten wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurt was.
Toen ik was uitverteld vertelde Hanny dat ze op een dag tijdens de les was doorgelekt, zodat ze aan het begin van de les op haar stoel bleef zitten.
Om dan te vertellen hoe zij dat samen met juf Annemarie had opgelost.
Na dit verhaal was ik het die even met de ogen stond te knipperen, maar had het toch snel verwerkt, waarna de les vervolgd werd.
Al snel merkte mijn klasgenoten als degene die net als Hanny waren blijven zitten dat er aan ons leren niets mankeerde.
Uiteindelijk zaten Hanny , en ik naast elkaar, en omdat we de rekenles als eerste af hadden, vroeg ik Hanny fluisterend hoe zij dat deed met gym.
Helaas voor ons waren we niet zacht genoeg voor juf Annemarie, die op haar ronde door de klas ineens achter ons stond.
Beiden schrokken we, maar dat hielp niet, want direct zei juf Annemarie!
"Smoezen doen jullie, maar in de pauze of na schooltijd".
Toen deze donderpreek teneinde was merkte ik pas dat ik in alle hectiek geplast had.
Terwijl ik bovendien de indruk had dat ook juf Annemarie nat was.
Dat laatste bleek te kloppen zoals we merkten toen ze ons voor een extra verschoning mee nam naar de lerarenkamer.
Waar zij uit een inbouwkast een Tena maxi maat L pakte.
Nu verschoonde zij eerst zichzelf om direct daarna eerst Hanny, en dan mij te verschonen.
Toch waren we al snel terug in de klas, en was het voor we het wisten weer pauze.
DE MIDDAG
Na de pauze was het tijd voor gym.
Toen Hanny, en ik en toilet in wilde schieten om ons te verkleden keek juf Annemarie ons aan, en zei dat we ons gewoon in de kleedkamer konden omkleden.
"Ja, maar dan zien......."begon Hanny.
"Nou wat dan nog?"
Iedereen weet het, en door middel van de aanstaande spreekbeurt wordt het de klas echt wel duidelijk".
Nu moesten we wel erkennen dat juf Annemarie gelijk had, en was de kou in elk geval voor nu uit de lucht.
Wat er toe leidde dat we samen met de andere meiden omkleden.
Toen we even later in de gymzaal aankwamen bleek dat er vanmiddag hockey op het programma stond.
Dat betekend dus dat ik vanwege mijn evenwicht niet mee kon doen.
Tot mij verbazing zeiden juf Annemarie, en Juf Kim, de vakdocent "als wij die hockeystick nu eens aan de rollator vastmaken?"
"Bovendien zetten we jou in het doel Xantia".
Direct voegde Kim de daad bij het woord, en merkte ik al snel dat ik toch mee kon doen.
Uiteindelijk werd ik goed in het spel wat er fanatiek aan toeging betrokken, hoewel ik niet vaak, laat staan ver buiten de goal kwam'.
Toch deed ik net als Hanny lekker mee.
Doordat de hele klas inmiddels van onze handicap op de hoogte was zoals Hanny, en ik merkten, en bovendien niemand er gek overdeed konden we na afloop rustig samen met de andere meiden douchen.
Toen dat gebeurt was ging het terug naar de klas waar er nog een aardrijkskundeles op het programma stond.
Wat ook nu ondanks dat het de eerste les na de zomervakantie was best goed ging.
Toen deze les teneinde was, was het half 4, en dus tijd om naar huis te gaan.
Toen ik vlak voor dat de bel zou gaan vertelde dat ik dinsdag er wel zou zijn, maar ik woensdag andere verplichtingen had mekte ik dat juf Annemarie er van wist, maar de klas vreemd opkeek.
ROOSTER HALEN EN HET EERSTE MENTOR UUR
Totdat het zo ver was ging de week eigenlijk zoals het altijd al gegaan was.
Dus met de gebruikelijke activiteiteten zoals fysio crea-club wat voor de verandering deze week niet Woensdag, maar al op dinsdagavond was, en zo voort.
Ondanks alles kon ik het bij activiteiten niet laten om te pochen met mijn talent, en de kansen die dat gaf.
Om dan eerlijk te vertellen dat ik dat talent ontdekt bij het helpen van Mirella met haar huiswerk.
Bijna direct zag ik Marjolein, en Olaf jaloers opkijken, een blik wat ook Kimberley niet ontging.
Hierop zei Kimberley, " Olaf, Marjolein ook jullie doen het ontzettend goed op school."
Op deze opmerking keek Marjolein Kimberley verbaasd aan, maar begon Kimberley te benoemen wat zij, en Olaf het afgelopen jaar wel niet allemaal gepresteerd hadden.
"Jongelui, en eerlijk is eerlijk, dat is veel meer dan ik had verwacht".
Hierna was het onderwerp voor nu gesloten, en gingen we lekker knutselen waar we ons goed mee vermaakten.
WOENSDAGMIDDAG
De volgende ochtend moest ik mij net als alle andere leerlingen van brugklas 1F van het lyceum om tien uur in de aula bij mevrouw Prins melden.
Die ons meenam naar haar lokaal op de eerste etage.
Al op weg, maar vooral bij het binnengaan hiervan kreeg ik heel wat opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd.
Opmerkingen als, "zeg peutertje jij zit hier verkeerd, de peuterspeelzaal is twee straten verder".
Of "hé peutertje moet jij niet naar je mammie voor een schoon luiertje?"
Door alle ervaringen van eerder reageerde ik totaal niet, waarop een handjevol pubers er nog een schepje bovenop wilde doen.
Ondertussen waren we in het lokaal van mevrouw Prins voor ons eerste mentoruur, en toen we allemaal zaten vroeg zij mij direct naar voren.
Hierop stond ik al snel naast haar om mijn verhaal te vertellen.
Dan keek mevrouw Prins mij aan, en zei ze, "nou Xantia vertel, je verhaal, maar aan je klasgenoten".
Direct vertelde ik over mijn incontinentie, en direct daarna hoe ik Mirella hielp met haar huiswerk, en dat dit mevrouw Prins was opgevallen.
Na mijn verhaal mochten er vragen gesteld worden, en na dat dit netjes was verlopen, waren de reacties bijna alleen, maar positief.
Aangezien er na dit alles nog tijd over was kreeg de klas een toets om te zien wat er van de lessen in groep 7 en 8 ws blijven hangen.
Deze toets zo merkte ik gold nu niet voor mij, maar dat dat betekende niet dat ik stil zat.
Want ondertussen maakte ik volop aantekeningen.
Direct toen alles klaar was, en was ingeleverd pakten we de het les, en het werkboek voor de brugklas erbij.
Waarna we direct aan chapter one begonnen.
Toen mevrouw Prins hierna ons wilde vragen wat we hiervan begrepen hadden kreeg ik tot ieders verbazing de allereerste beurt.
Wat bovendien best goed ging.
Helaas ondanks alle vooruitgang van de laatste tijd was de van enige controle over mijn blaas, en mijn darmen vanmiddag ver te zoeken.
Zodat ik het tijdens de les weer eens volledig in mijn broek deed.
De eerste minuten bleef het bij een paar beste scheuten urine, maar voor ik ook, maar iets merkte ik terwijl ik een bladzijde omsloeg dat ik zat te poepen.
Helaas verspreide de geur zich direct door de klas, en ik alle blikken op mij gericht zag.
Bovendien hoorde ik achter mij fluisteren, " die baby vooraan zit echt in haar broek te poepen".
Niet alleen ik, maar ook mevrouw Prins hoorde dit, en gaf direct opdracht om de pennen neer te leggen.
Ook moesten we de armen over elkaar op tafel leggen.
Na de nodige uitleg van mevrouw Prins, aangevuld met commentaar van mij ging de les Engels verder, en was het al snel 10 uur, dus einde les.
Waarna we direct doorgingen naar maatschappijleer.
Bijna bij het lokaal aangekomen zei ik tegen de twee meiden die naast me liepen dat ik me snel op het toilet ging verschonen.
Tot mijn opluchting ging de verschoning snel zodat ik ruim op tijd binnen was.
Toen ik bij binnenkomst Kimberley bij haar voornaam aansprak keek ze me aan, en zei "Xantia, hier ben ik ook voor jou mevrouw Weijers begrepen?".
Direct keek ik op, en antwoorde, "ja mevrouw Weijers".
Direct wilde ik mij verontschuldigen, maar zei Kimberley, " Xantia dit kon je niet weten."
Nog een keer wilde ik sorry zeggen , maar Kimberley vervolgde met een glimlach, " Xantia dat krijg je als je elkaar ook buiten school kent".
Nadat dit incident was uitgesproken begon er een soort van introductie les, wat vooral ging over de samenstelling van de Nederlandse bevolking, en dan vooral hoe die in ongeveer een eeuw was veranderd.
Gevolgd door het onderwerp verzuiling.
MAATSCHAPPIJLEER VERZUILING
Nauwelijks dit verwerkt begon mevrouw Weijers uit te leggen wat het begrip verzuiling inhield.
"Dat betekende dat als je lid was van een bepaalde kerk of juist niet dat je op de politieke partij stemde die daar bij hoorde".
"Ook las je dan de krant die bij dat gedachtegoed hoorde, en was je als j lid was van een omroep, lid van de omroep die hier bij hoorde".
"als laatste gingen hun kinderen naar een school die het beste bij die stroming paste."
"Als je niet kerks was behoorde je vaak tot de liberale of socialistische stroming"
Eerlijk gezegd vond ik dit best een pittig onderwerp, maar mevrouw Weijers liet me al snel merken dat ik goed meedeed.
Ook mijn klasgenoten van 1F gaven mij bijna alleen, maar complimenten.
De enige smet op dit alles was, dat ik doordat ik me volledig concentreerde op de lesstof mijn blaas, en darmen hun eigen gang gingen.
Zodat ik weer eens goed nat was, en ook al ongemerkt had zitten poepen.
Dat merkte ik pas toen Carlijn, en Stef die naast, en achter mij zaten hun neus oprokken.
Dat was voor mevrouw Weijers rede om de les direct te onderbreken.
Direct keek ze mij aan, en vroeg, "gaat het Xantia?"
"Jawel mevrouw, maar helaas kon ik het niet tegenhouden".
Op deze opmerking begonnen er weer een paar, "baby Xantia".
Gelukkig stelde Carlijn, en Stef mij gerust, en zeiden dat zij al hadden begrepen hoe het zat.
Dat zij het begrepen bleek wel toen Stef vroeg, "heb ik het in het mentor uur goed begrepen dat jij incontinent bent Xantia?"
"Ja helaas wel, hoewel dit de laatste tijd beter gaat".
Op dat moment had ook mevrouw Wijers de situatie door, en kwam bij me om te vragen hoe het ging.
"Op zich wel goed, maar helaas heb ik weer eens alles laten lopen zonder ook, maar iets te merken".
Nu keek ze me aan, en vroeg dan, "hoe staat het met de les Xantia?"
"Op zich wel goed"
Ondertussen was het bijna 3 uur, en dus tijd om in te pakken, en naar huis te gaan, maar niet voor huiswerk hadden op gekregen.
HUISWERK
Dat bestond voor de meeste uit het maken van een opstel over het leven met een handicap.
Wat hierin vooral moest voorkomen was het leven met spasmes of incontinentie.
Op het moment dat Kimberley de opdracht gaf dacht ik even dat dit voor mij een makkie zou worden.
Toch merkte ik al snel dat het anders liep, en ik er minder makkelijk af zou komen, dan ik op dat moment dacht.
Laatst bewerkt: