Aansterken in het verpleeghuis

Welke score geef je dit verhaal?


  • Totaal stemmers
    35
Hoi allemaal, dit is mijn eerste verhaal. Ik sta natuurlijk open voor feedback en kritiek en ben nieuwsgierig wat jullie er van vinden. Ik heb er mijn best op gedaan, maar op het eerste gezicht lijkt de formatting niet heel prettig. Als je hier last van hebt kan je het misschien in reader mode lezen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoofdstuk 1

Daar lag ik dan in een vreemd bed in een vreemde zorginstelling. Eerder dat jaar zat ik nog in de Pyreneeën om de Col de Tourmalet met de fiets te beklimmen. Helaas zat dat er voorlopig niet meer in, aangezien ik goed ziek was geworden. Het ergste was al achter de rug, maar het zuurstofgehalte in mijn bloed was nog altijd niet hoog genoeg. Daarom had ik vrijwel geen energie en zat ik daar een paar weken bij deze zorginstelling om weer aan te sterken.

Vanuit mijn bed kon ik de hele kamer overzien. Dat bed was trouwens het meest geavanceerde bed dat ik ooit had gezien. Aan de zijkant zat een afstandsbediening waarmee het bijna helemaal verstelbaar was. Aan de overkant bij het raam stond een kleine tafel met twee zachte stoelen en een tv die ik ook vanaf mijn bed goed kon zien. Rechts van mij stond nog een kast en een soort wastafel die je ook in een badkamer zou zien.

Ik lag daar nu al een paar uur, maar er was verder niemand meer langsgekomen van het personeel. Mijn blaas begon nu langzaam aan te drukken en ik besloot maar om op de alarmknop te drukken. Niet veel later hoorde ik iemand over de gang hollen en ging de deur open.

“Wat is er aan de hand?”, hoorde ik de zuster licht hijgend vragen terwijl ze naar mijn bed liep. Op haar naamkaartje stond Astrid.

“Nou, ik heb wat hulp nodig om naar de toiletten te lopen”, antwoordde ik rustig.

“Is dat alles? Ik dacht dat je uit je bed was gevallen of in zuurstofnood zat. Je kunt die knop niet zomaar voor alles gebruiken hoor, we hebben het al druk genoeg op de afdeling”, reageerde ze wat fel.

“Sorry, ik wist niet dat het niet zo werkte”, bood ik licht geschrokken mijn excuses aan. “Van het ziekenhuis ben ik gewend dat er regelmatig personeel langs komt om me te helpen.”

“Ja dit is natuurlijk geen ziekenhuis he. Maar ik kan je nu wel even helpen. Probeer maar uit bed te stappen.”

Moeizaam kwam ik overeind. Naarmate de dag vorderde, nam mijn energieniveau ook af. De zuster merkte dit gelukkig op en hielp me een handje mee.

Het leek erop dat ze niet helemaal tevreden was met het tempo en vroeg: “Lukt het?”

“Nou niet echt”, antwoordde ik daar maar op. “Ik denk dat het intrekken vandaag al veel energie van me heeft gevraagd.”

“Okay, geeft niet hoor. Ik haal wel even een ondersteek dan kun je op je bed blijven”, stelde ze voor waarna ze me weer naar het bed begeleidde. “Ik ben zo weer terug.”

Niet veel later kwam Astrid weer de kamer inlopen. In haar hand had ze een soort plastic fles waar ik waarschijnlijk in moest gaan plassen. Heel zorgvuldig bood ze hem onder de dekens aan en nam weer afstand. “Zo, dit moet goed gaan. Laat maar weten als je klaar bent”, voegde ze eraan toe.

Na een paar tellen lukte het me om te beginnen met plassen. Ik vond het verschrikkelijk om zo afhankelijk te zijn van een ander om naar de wc te kunnen gaan. Nadat ik klaar was, riep ik Astrid er weer bij.

“Ik ben klaar met plassen,” zei ik wat beschaamd. “Maar ben ik nu altijd zo afhankelijk van jullie om naar de wc te gaan? Zijn er geen andere opties, want wat nou als ik nodig moet maar jullie het te druk hebben?”

Astrid haalde de fles weer weg en wilde me geruststellen. “Ja ik snap dat je je daar druk om maakt. Eigenlijk zijn er twee andere goede opties. We kunnen een katheter bij je inbrengen, dat is een soort buisje die via je piemel naar je blaas loopt.”

Bij het horen van deze optie trok mijn gezicht weg. Ik had wel eens eerder gehoord wat een katheter inhoudt, maar het lijkt me zo vreselijk onprettig. Terwijl ik nee schudde, ging Astrid snel verder met het alternatief.

“De andere optie is om incontinentiemateriaal te gebruiken. Dat krijg je dan aan in plaats van ondergoed. Dat kan dan je plas en ongelukjes opvangen.” Afwachtend keek ze me aan. “Zit er een optie bij waar je gebruik van wil maken?”

Het incontinentiemateriaal leek me in ieder geval wel handig, want anders zit ik straks met een volle blaas en komt er niemand op tijd langs. Ik moet zeggen dat ik stiekem als tiener ook wel eens fantaseerde om luiers te dragen, dus dit was een mooie kans om het een keer te proberen. Over de katheter hoefde ik verder niet lang na te denken dus antwoordde ik overtuigd: “Ja, doe het incontinentiemateriaal maar.”

“O, niet veel mensen kiezen daarvoor”, reageerde Astrid enigszins verbaasd. “Je moet niet verwachten dat we elk kwartier langskomen om te kijken of je verschoond moet worden he. Vanwege de werkdruk gebruiken we vaste rondes. En voor de duidelijkheid kun je daar ook niet de noodknop voor gebruiken. Begrijp je dat?”

“Ja ik denk het wel,” mompelde ik ietwat schaapachtig. Het klonk allemaal wel vrij serieus en ik hoop maar dat ik de juiste keuze maak.

Astrid zag dat ik verder niet van gedachte veranderde en werd wat enthousiaster. “Okay, dan werk ik je dossier even bij op de iPad. Ik zet er nu in dat je zwaar incontinentiemateriaal gaat gebruiken. Dat kan in ieder geval een goede plas houden en niet alleen een paar druppeltjes of iets dergelijks. Dat is beter toch?”

Ik knikte voorzichtig ja en ze ging verder: “Het lijkt me ook handig als je alvast een beetje went aan hoe incontinentiemateriaal nou eigenlijk voelt. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld heel onnatuurlijk om liggend te plassen.” Ze keek me nu ondeugend lachend aan en voegde eraan toe: “dat is ook goed toch? Ik haal je gelijk even uit het rooster om geholpen te worden met toiletbezoekjes.”

Nu zul je het krijgen denk ik, maar ik ben enigszins wel nieuwsgierig hoe het nou voelt om weer een luier om te hebben. Ik ga dus akkoord en bedank Astrid alvast voor het helpen.

“Okay, niet weglopen nu dan he. Ik kom zo terug met wat spulletjes”, grapte Astrid lachend.
 
Hoofdstuk 2

Rustig lig ik op bed te wachten als Astrid niet veel later de kamer weer in loopt. Ze heeft een karretje mee met daarop van alles en nog wat. In het oog springt een grote stapel witte luiers die Astrid optilt en in mijn kast legt. “Zo, die zijn voor zodirect,” zegt ze. “Maar eerst moeten we nog wat regelen voor de hygiëne. Je kan je vast voorstellen dat lichaamshaar nare geurtjes en bacteriën vasthoudt.”

Terwijl ze verder uitpakt ga ik daar op in: “Ja klopt, vaak trim ik ook alles even mee. Vooral met wassen na het sporten maakt het echt een verschil. En het is veel sneller droog.”

“Mooi, dat scheelt dan zijn we waarschijnlijk zo klaar. Ik zal het even met een mesje helemaal weghalen. In combinatie met incontinentiemateriaal is dat echt het beste,” antwoord Astrid. Ze pakt een bus scheerschuim en een pak wegwerpmesjes en loopt naar mijn bed toe. “Doe de deken maar opzij zodat ik er goed bij kan.”

“Zo goed?” vraag ik nadat ik de deken helemaal van me af haalde en naar de hoek van het voetenend schopte.

“Ja, nu alleen je onderbroek nog uit en dan kan ik aan de slag.”

Voorzichtig trek ik mijn knieën in en trek ik vervolgens mijn onderbroek over mijn enkels. Astrid pakt hem aan en gooit hem in de wasmand. Nu lig ik hier dus bijna helemaal naakt in bed en probeer ik mijn gezicht te verbergen in mijn handen. Ik schaam me een beetje, omdat bijna niemand mij de afgelopen jaren naakt gezien heeft. Een vriendin heb ik namelijk nog nooit gehad en uitgaan is ook niet aan mij besteed.

Astrid ziet dit en spreekt me kalm toe: “Het gaat goed en maak je maar geen zorgen ik heb dit al vaker gedaan. En je kan er maar beter alvast aan wennen want straks word je een paar dagen regelmatig verschoond.” Ze pakt in elke hand een knie en beweegt ze langzaam uit elkaar. “Zo, kan je even stil blijven liggen nu?”

Ze pakt de bus scheerschuim en smeert een beetje in haar handpalm. Nadat het goed opgeschuimd is, begint ze mijn schaamstreek te voorzien van een dikke laag. Zo laat ze me even zitten terwjil ze naar het kraantje loopt om haar handen te wassen en een bakje vult met water. Vervolgens pakt ze een wegwerpmesje uit de zak en komt ze weer naar me toe. “Hier gaan we dan,” zegt ze.

Behendig trekt ze met een hand de huid strak en scheert ze met de andere hand stroken kaal van boven naar beneden. Tussendoor spoelt ze het mesje in het bakje met warm water. Alleen nu ze bij mijn ballen is, heeft ze wat meer moeite om de huid strak te houden en gaat het wat langzamer. Toch is ook dit geen probleem en al snel begint ze aan mijn liezen.

Vervolgens gebied ze me om op mijn zij te gaan liggen en smeert ook mijn billen in met scheerschuim. Net als eerder laat ze me zo liggen, gaat haar handen wassen en komt ze weer terug met een nieuw scherp mesje. Ik voel hoe ze met haar hand mijn billen uit elkaar trekt en vervolgens vluchtig het haar weghaalt. Daarna dept ze de huid weer voorzichtig droog met een handdoek.

Tevreden stapt Astrid naar achteren. “Kijk, dat ziet er goed uit jongen. Bijna net zo glad als toen je geboren werd! Dit scheren doen we een keer en daarna houden we het bij met ontharingscrème.”

“Okay, dat scheelt denk ik,” antwoorde ik nog steeds een beetje rood. Helemaal glad is voor mij een nieuwe ervaring en ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.

“Ik zag trouwens dat je ook je beenhaar trimt. Daar hebben we nu geen tijd voor, maar misschien kunnen we het de volgende keer meepakken.”

Ik knik ja en zie toe hoe ze de scheerspullen weer opbergt.

“Zo, dan is het nu tijd om het incontinentiemateriaal te proberen,” zegt Astrid vrolijk. Ze pakt de bovenste witte luier uit mijn kast en komt naar mijn bed gelopen. Ze gebaard me om mijn billlen in de lucht te doen en schuift de luier onder me. Zodra ik mezelf weer laat zakken voel ik hoe zacht het materiaal van binnen is. “Omdat ik je net heb geschoren smeer ik alles even goed in met lotion,” ging ze verder terwijl ze zich omdraaide om wat lotion te pakken van het karretje. Grondig smeert ze de lotion in mijn schaamstreek. Ook mijn billen worden niet vergeten en ik moet zeggen dat de ervaring tot nu toe niet onprettig is.

Nadat ze haar handen heeft gewassen komt ze weer terug om de luier vast te maken. Ze ziet dat ik er aandachtig naar kijk en besluit wat uitleg te geven. “Kijk, dit incontinentiemateriaal heeft vier blauwe tapes aan de achterkant zitten, die je op de voorkant vast kan plakken. Dat kan dus zowel liggend als staand, maar het moet het liefste wel in een keer goed gebeuren.”

“Wat als het niet in een keer goed zit?” vraag ik nieuwsgierig .

“Dan kunnen we het nog een keer proberen met de kleinere witte plakkers, maar die blijven wat minder goed zitten. Doe je knieën eens uit elkaar dan trek ik hem tussen je benen omhoog.”

Gehoorzaam spreid ik mijn benen en voel ik hoe Astrid de luier soepel omhoog trekt en netjes in een keer goed vast tapet. Het voelt als een soort dikke prop tussen mijn benen, maar wel lekker zacht. En zo liggend in bed, ook best wel comfortabel.

“Hoe zit het?” vraagt Astrid die ziet dat ik vergeleken met andere patiënten die incontinentiemateriaal moeten dragen minder tegenstribbel en niet klaag.

“Ja goed hoor. Erg zacht,” antwoorde ik terwijl ik met mijn hand langs de luier ga.

“Mooi! Misschien had ik het trouwens nog niet verteld, maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat je aan je eigen luier zit of de tapes losmaakt.”

Snel haal ik mijn hand weer van de luier af en vraag wat er nu gaat gebeuren.

“Het is belangrijk dat je went aan hoe de luier zit en hoe het is om hem te gebruiken. Anders zou je hem alleen voor de zekerheid om hebben en misschien niet durven gebruiken als je blaas op springen staat. Dat is niet gezond natuurlijk.” Ze wachtte op een knikje van mijn kant en ging weer verder: “Dus ik stel voor dat je de rest van de dag goed veel drinkt en een paar keer per uur kijkt of je kan ontspannen en een beetje urine kan laten lopen. Dan leer je goed relaxen en lekt het incomateriaal ook niet zo snel. Het beste zou trouwens iets van een timer zijn.”

Aandachtig luisterde ik naar haar uitleg. Het is dus beter om wat vaker in kleine beetjes te plassen dan in een keer een heleboel, omdat de luier dan sneller kan lekken. “Zal ik mijn sporthorloge gebruiken als timer?” vraag ik Astrid, “die trilt kort als de periode voorbij is”.

“Ja dat is goed, ik wilde al bijna op zoek naar een kookwekkertje. Wat kan je allemaal instellen?”

“Echt van alles, dag, uren, tijdsduur, regelmaat etcetera,” antwoord ik.

“Doe dan maar overdag van 08:00-22:00 en elke 12 minuten. Dat moet wel goed zijn om te wennen,” zei Astrid met een lieve lach. “Ik zet hier drie flesjes water neer, kijk maar of je er in ieder geval twee op krijgt voor het avondeten.”

Ik beloof Astrid dit te proberen en bedank haar voor haar hulp. Het avondeten komt pas over twee uur en dus besluit ik om in de tussentijd tv te gaan kijken.
 
Bovenaan