Chantage

YoloE

Superlid
Mijn naam is Joost en ik ben 12 jaar. Ik ga na de zomervakantie naar de middelbare school en kom net terug van de laatste kennismakingsdag.
Dit was ook de inleiding van de vakantie.

Ik kom thuis en zeg mijn moeder goede dag. Ze zag er vrolijk uit en vroeg me naar me eerste dag. Ik vertelde over hoe groot de school wel niet was en kon al haast niet wachten tot na de vakantie, want dan zou ik naar die school toegaan. Na wat gekletst te hebben komt ook mijn zus binnen. Zij heet Jorinde en is 14 jaar. Ze zit 2 klassen hoger dan ik en gaat ook naar dezelfde school. Ook zij vroeg naar mijn bevindingen en ik vertelde vol geuren en kleuren het hele verhaal opnieuw. Over de vrienden die ik gemaakt heb en de leuke sportactiviteiten die we gedaan hebben.
Daarna ging ik verder met gamen en voor ik het wist was het alweer etenstijd.
Tijdens het eten vertelde mijn moeder dat Rik morgen komt logeren. Rik is ons kleine neefje van 8, het is echt een heel lief kereltje. Houdt net als ik wel van een spelletje en samen spelen altijd heel vaak FIFA.
Dit tot ergernis van mijn zus die dan haast geen TV meer kan kijken.
Rik draagt alleen nog wel luiers, omdat hij nooit helemaal zindelijk is geworden en nog regelmatig ongelukjes heeft.
Jorinde was niet zo blij met dit nieuws en begon ook heel erg tegen te sputteren zoals altijd. Na deze mededeling was het eten ook snel op en ik ging verder met gamen.
Een uurtje later kwam Jorinde heel enthousiast naar me toelopen. He Joost, kijk hier eens! En ze liet op haar mobiel een foto zien. Dat was ik in mijn pyjama. Omdat ik niet zo groot ben zijn de pyjama's uit de winkel altijd nogal kinderlijk en omdat ik te lui ben om zelf naar de winkel te gaan koopt mijn moeder altijd de meest gênante pyjama's die er zijn. Maar omdat ik me er ook nog altijd erg prettig in voel doe ik hem ook nog altijd aan. Dit betrof een pyjama van Mickey Mouse. Ik zat daar te gamen en werd zonder dat ik het door had gefotografeerd.
Ik ben benieuwd wat je nieuwe klasgenoten daarvan vinden! zegt Janine. Ik zeg: Je bluft, je kent mijn klasgenoten niet eens. Waarop zij antwoordde met: Natuurlijk wel, Jan is het broertje van Juliette, Doris is het broertje van Evelien en Casper is het broertje van Noah.
Ik dacht: KUT! dit kan meteen het einde betekenen van mijn sociaal leven op mijn nieuwe school.
Ik kan de foto ook verwijderen maar moet je wel iets voor me doen.
Wat dan? Ik doe echt alles, als je die foto maar verwijderd.
Goed dan, de komende dagen wil ik absoluut geen last van je hebben. Ook niet van Rik.
En ik wil dat je vannacht in bed plast.
 

YoloE

Superlid
Waarom? Maar waar ik meteen aan dacht was dat deze foto echt iet op internet terecht mocht komen.
Ze zei: Dus je weet het, morgen geen nat bed dan komen deze foto's online.
Ze laat me nu totaal verbluft achter. Waarom wil ze dat ik in bed plas? Wat heb ik haar misdaan?
Een beetje versuft van wat ik gehoord heb probeer ik verder te gamen maar ik verlies al gouw de concentratie dus ga ik maar alvast douchen.
Toen ik onder de douche vandaan kwam zei mijn moeder: Ah Joost, het is tijd om naar bed te gaan.
Dus ik kleedde me aan en pakte me pyjama. Zonder erbij na te denken trok ik hem aan en toen ik in bed wilde kruipen liep mijn zus naar binnen. Hey, leer je het nog steeds niet. Die is niet voor jouw leeftijd.
Toen kwam mijn moeder binnen. Ze schoof een commode de kamer in. Zo, ik zet deze alvast hier neer. Ik heb hier morgen echt geen tijd voor.
En opeens zag ik een glinstering in de ogen van Jorinde. Goed, ga je zo slapen Joost?
En ze loopt samen met Jorinde de kamer uit.
Ik lig na te denken over wat Jorinde tegen me zei. Ik heb geen keuze. Ik moet het doen, ik ben expres niet naar de wc gegaan voor ik ging slapen en dus liet ik me nu gaan en ik voelde het bed nat worden.
Het lag echt niet lekker dus het duurde nu wel heel lang voor ik in slaap viel.
Op naar de dag van morgen. Gezellig met Rik.
 

YoloE

Superlid
De volgende ochtend wordt ik wakker. Een akelig koud gevoel gaat over me heen en meteen wordt ik aan mijn daad van de vorige ochtend herinnerd. Tijd om erover na te denken heb ik niet want mijn moeder komt al binnenlopen. Ze maakt me altijd wakker om samen te ontbijten, ook in de vakantie anders slaap ik te lang en raak ik uit het normale ritme.
Ze wilde zag dat ik wakker was en keek me vrolijk aan. Daarna veranderde haar blik naar zorgelijk.
Ze zag wat er gebeurd was en zei: Joost, hoe kan dit nou? Dit is je niet meer gebeurd sinds je 3 bent.
Ga maar snel onder de douche, dan ga ik deze even in de was stoppen. Met een rood hoofd liep ik naar de douche.
Ik schaamde me enorm en tegelijkertijd was ik bang voor wat komen ging. Want Mama zal er geen gras over laten groeien. Nadat ik onder de douche vandaan kom loop ik naar beneden en ga aan tafel zitten. Daar zit mijn moeder al te eten. Stilzwijgend snijdt ik een boterham en begin te eten waarna mijn moeder begint te praten: Joost, ik snap dat het lastig voor je is. De nieuwe school, de nieuwe gezinssituatie (scheiding) en zo. En soms gebeurd het dan dat kinderen van jou leeftijd dan weer in bed beginnen te plassen. Dat gebeurd meer kinderen. En om verdere ongelukjes te voorkomen lijkt het me een goed idee om je vanavond net als Rik een luier om te doen. Gewoon voor de zekerheid. Ik heb het de komende dagen erg druk op mijn werk en kan er echt geen extra was bij gebruiken. Snap je dat? En toen werd het me duidelijk waarom Jorinde pas gisteren met de foto kwam. Ze had hier precies over na gedacht, het paste precies waardoor ik nu vanavond een luier om moest. Ik wilde protesteren maar toen bedacht ik me dat Jorinde het dan alleen maar erger zou maken. Ik beloofde mijn moeder dat ik er geen punt van zou maken en gingen verder met eten waarna mijn moeder naar haar werk vertrok en ik begon te gamen.
Dat was achter de rug dacht ik, maar toen stond Jorinde naast me. Zo, eindelijk alleen. Ik hoorde dat je vanavond een luier om moet, maar ik ga ervoor zorgen dat dit iets eerder gaat gebeuren.
Jij gaat deze ochtend in je broek plassen en gaat dat wanneer Rik door mama hier wordt gebracht aan Mama vertellen.
Ik weet zeker dat je dan meteen een luier om krijgt en je weet wat er gebeurd als je het niet doet.
En lachend loopt ze weg.
 

YoloE

Superlid
Dit verhaal ben ik ooit een keer begonnen maar komt heel erg overeen met een verhaal van een ander.
Het verhaal Lisanne over de jongste zus die door haar oudere zus gechanteerd wordt om zich als een kleuter te gedragen op hun reis naar Disneyland Parijs. Heb het verhaal niet gelezen voordat ik de eerste delen schreef maar omdat ik later Lisanne las heb ik dit verhaal nooit afgemaakt.
Omdat mijn verhaal lijn wel heel erg overeen kwam.
 

Spreeuwtje

Little Rebel
Je kunt het verhaal altijd nog een andere wending geven dan het verhaal waar het tot nu toe veel op lijkt..
En er zijn uiteraard meerdere verhalen te vinden hier die veel gelijkenissen vertonen, daar de onderwerpen vaak op hetzelfde neerkomen.
Ook verschil in schrijfstijl en woordkeuze kan al een heel verschil maken in de beleving van de lezertjes bijvoorbeeld!
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
DL_1988 Wat zou jij doen als je te maken krijgt met chantage? Polls 14
W Chantage 16+ Verhalen 38
Similar threads


Bovenaan