Verhaal Klaar Heenreis

Met deze zomervakantie gaat ook mijn favoriete personage op vakantie….

deel 1
“Het is bijna acht uur. Gaan jullie nog even op bed liggen dan roepen we jullie rond middernacht als we gaan rijden.” Pa, staat op om naar de auto te gaan. “Hebben jullie een beetje zin in de vakantie?” vraagt ma. “ja!” roepen we in koor en we rennen naar boven waar onze slaapkamers zijn.
Ik kleed me uit en ga naakt op m’n bed liggen. De luier die ik vanmorgen al op mijn kussen had gelegd trek ik naar me toe en vouw ik uit. Hup, de zijde met plakstrips achter m’n bibs, rustig door m’n kruis vouwen en dan goed vastmaken. Ik kan het inmiddels aardig goed. Sinds ik dertien ben geworden mag ik het helemaal zelf doen en ik heb bijna geen lekkages gehad.

Ma kijkt om het hoekje. “Gaat het?” “Jaha ma!” “Dat is goed jongen maar onderweg doe ik het weer he omdat je zit in de auto.” Ieder jaar is het het zelfde liedje als we onderweg zijn. Ik moet een luier aan om het risico dat ik slaap val. Bij benzinestations verschoont mijn moeder me dan in de invalidentoiletten. Vaak gaat dat staand, soms kan het zelfs liggend.

“Maar op de camping mag ik het weer zelf doen toch?” “Ja, dat kan je in je eigen tentje doen of bij ons in de caravan als je dat liever hebt.” Wat een fijn idee!

Ma gaat bij Thymen en Kim kijken. Ik doezel langzaam weg. Heerlijk, vakantie….

“Mark. Wakker worden! Het is al na middernacht.” Ik schrik wakker en aan het kabaal beneden te horen ben ik de laatste. Ik kijk naar mijn luier, geen gele kleur. Hij voelt ook nog droog aan. Dat is mooi want dan hoef ik me niet te verschonen voor we gaan.

Ik pak m’n korte donkerblauwe spijkerbroek. Onder die broek kan je de luier niet zien. Mijn moeder en ik hebben het een tijdje geleden van alle kanten bekeken en een luier valt niet op. Wat een fijn gevoel! T-shirt aan, klaar om te gaan.

Terwijl wij sliepen hebben pa en ma auto volledig gepakt, de caravan aangekoppeld en alles gereed gemaakt voor de reis. We hoeven alleen nog maar in te stappen. Als ik op de achterbank plaats wil nemen schrik ik me rot. Op de hoedenplank, achter me, ligt duidelijk zichtbaar voor iedereen een pak Tena. Mijn luiers zichtbaar voor iedereen. Waarom hebben mijn ouders het daar zo in het zicht gelegd? “Ma” stotter ik. Ze kijkt naar me, ik wijs naar de hoedenplank. “Ach jong, dat ziet niemand.” Met een bevreesd gevoel stap ik de auto in.
 
Deel 2
We zijn al een half uurtje onderweg. Ik zit rustig, onder het lichtje van de leeslamp te lezen in het laatste deel van “Dagboek van een loser.” Thymen en Kim zitten een beetje irritant te klieren. Pa bedenkt een manier om ze af te leiden: “Jongens we gaan ik zie, ik zie, wat jij niet ziet spelen. Ik begin. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het is blauw.”
Ik zie meteen dat het de knuffel op het dashboard bij ma is maar zeg niks. Ik ben te oud voor dit spel. Thymen en Kim kijken ijverig om zich heen. Dan kijkt Thymen met een grijns naar mij en dan achter mij. “Ik weet het!” Roept hij. “Het is het pak luiers van Mark.” We moeten er eigenlijk allemaal wel om lachen. “Nee daar had ik niet aan gedacht,” zegt pa “zoek nog maar even verder….”

Ik denk er nog even over door. We zitten wel te lachen om de opmerking van Thymen maar ik heb een voorgevoel dat het pak luiers op de hoedenplank nog wel een dingetje gaat worden deze rit.
Angstig piekerend val ik langzaam in een diepe slaap.

“Mark, Mark. Wakker worden kerel!” Ik voel de hand van mijn moeder rustig trekken aan mijn been. “We zijn bij de eerste stop. Pa en je broertje en zusje zijn al bij het benzinestation. Wij gaan zo naar het toilet.” Ik stap langzaam uit de auto. Bij het uitstappen voel ik dat mijn luier zwaar is. Dus toch weer in bed geplast helaas.

Ik doe mijn rugzakje open en stop er een luier vanuit het pak op de achterbank in. Net op dat moment parkeert een auto in op de parkeerplek naast ons. De koplampen schijnen fel op mijn luier. Ik werp hem snel in mijn rugzak. Zouden ze het gezien hebben? Ik doe mijn rugzak op en loop samen met ma naar de toiletten.

De verschoonruimte is bezet. We staan eventjes te wachten als we een jongen met zijn moeder de ruimte uit zien komen. De jongen lijkt net zo oud en groot als Thymen en heeft een donkerblauwe pyama aan. Ik kan duidelijk zien dat hij er een luier onder aan heeft. We wisselen een blik van verstandhouding. Arme jongen, hij moet zo helemaal door het benzinestation. Een martelgang die ik zo ook moet ondergaan (maar ik weet dat ze het bij mij niet kunnen zien).

In de verschoonruimte komen we er achter dat de commode te klein is. We moeten het staand doen. Gelukkig hebben mijn moeder en ik dat vaker gedaan. Ik laat mijn broek zakken en verwijder zelf de luier. Gelukkig is de pedaalemmer waar hij in moet niet te klein. Mijn moeder pakt babydoekjes uit mijn rugzak en maakt mijn kruis schoon. De babypoeder slaat ze over. Ze gaat achter me staan en vouwt de luier uit. Voor ik het weet heeft ze hem al omgedaan. Ik doe mijn broek weer omhoog en knoop ‘m dicht. In de spiegel zie ik weer dat het totaal niet opvalt. Wat een opluchting.

Als we de verschoonruimte uitkomen staat er en een vrouw met baby voor de deur te wachten. Ze kijkt ons met grote ogen aan. Ik kijk haar verschrikt aan, mijn moeder doet alsof ze haar niet ziet. “Zoek in de shop nog maar wat te drinken en een ijsje uit” zegt mijn moeder. Ik loop de winkel in, mijn moeder manoeuvreert zich langs de vrouw.

Ondanks dat ik weet dat niemand het kan zien heb ik toch het gevoel dat iedereen bij het benzinestation naar me kijkt. Ja sommigen zullen gezien hebben dat we de verschoonruimte instapten maar wat dan nog.

Toch wens ik dat we al gauw op de camping in Italie zouden zijn maar daarvoor waarschijnlijk nog een paar stops te gaan.
 

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
Mooi verhaal dit. En aangezien ik net als Mark op m'n 13e nog elke nacht in bed plaste, komt me veel wel bekend voor. Voor lange autoritten werd ik ook geluierd (inclusief plasticbroekje), hoewel ik eigenlijk overdag geen problemen had. Ben benieuwd hoe het Mark op de camping vergaat en of hij daar ook andere bedplassers leert kennen!
Veel succes met dit veelbelovende verhaal! :dans
 
Ben benieuwd hoe het Mark op de camping vergaat en of hij daar ook andere bedplassers leert kennen!
Veel succes met dit veelbelovende verhaal! :dans
Bedankt!

Ik ga zeker ook een campingverhaal schrijven deze zomer (en mijn ervering is dat daar ook altijd andere bedplassers zijn).
Maar voorlopig zijn ze nog onderweg. Ik geloof dat ze bijna weer moeten stoppen bij een benzinestation
 
Deel 3

Als ik het benzinestation uit loop zie ik pas hoe groot het hier allemaal is. Meerdere parkeerterreinen. Wij staan bij de grotere parkeerplaatsen waar caravans en zelfs bussen staan.

Als ik bij de auto terug kom zie ik dat de vrouw met de baby naast ons geparkeerd staat. Het lijkt wel even of ze stond te staren naar het pak luiers op de hoedenplank. Maar waarschijnlijk beeld ik me dat in. Bij de auto speelt ook een peuter in alleen een onderbroekje. Haar vader pakt haar op en zet haar in een kinderzitje op de achterbank. Ik vloek inwendig. Dat kleine meisje loopt in een onderbroek en ik sta hier in een luier (gelukkig niet zichtbaar voor het kind).

Ik ga, al likkend aan mijn ijsje, op de achterbank zitten en pak “Dagboek van een loser” er weer bij. Met een beetje geluk kan ik het boek uitlezen. Thymen zet zijn koptelefoon op en gaat luisteren naar zijn boek, Kim zit al wat te dutten. Pa en ma trekken de deuren achter zich dicht. We gaan weer rijden…

Tijdens de rit blijf ik me concentreren op het boek. Wat is het toch grappig zeg. Kennelijk is het hoorspel van Thymen ook heel grappig, hij blijft maar lachen. Maar na een paar uur rijden kijkt hij verschrikt op en roept: “Pa kan je stoppen. Ik moet plassen.” Kim valt ‘m bij “ik moet ook”. Pa kijkt me via de spiegel aan. “Jij Mark?” “Ik geloof ik nog niet echt,” antwoord ik eerlijk. “Maar hij heeft een luier, hij kan wanneer hij wil.” Zegt Thymen. “Zeg niet zulke achterlijke dingen,” zegt moeder “hij gaat ‘m toch niet bewust gebruiken.” Ik zeg maar niks, als zij dalijk gaan ga ik ook gewoon naar de wc. Pa zegt dat na een paar kilometer een tankstation komt, dan kunnen de kindjes gaan plassen.

Samen met Thymen loop ik naar het herentoilet. Er staat een rij bij de hokjes. Ook hier is het behoorlijk druk. Wanneer er een hokje vrij komt duik ik erin. Bovenste strips los en luier iets naar voren vouwen. Er komt toch nog een aardige plas. Maar goed dat we even gestopt zijn. Plakstrips weer vast, broek dicht hup handen gaan wassen.

Als ik mijn handen sta te wassen komt Thymen bij de urinairs vandaan. “Dude, ik kon de strips en het gekrinkel van je luier horen waar ik stond te plassen.” De jongen die naast mij zijn handen stond te wassen loopt lachend weg. Ik bloos en vraag aan Thymen of het echt zo hoorbaar was. “Neejoh, geintje!”

We mogen van ma wat snoep uitkiezen voor onderweg. Thymen schept een hele zak vol, ik kies voor de marshmallows. Ik mag ze gaan afrekenen bij de kassa waar weer een flinke rij staat. Als we middenin de rij staan tikt Thymen me op de schouders. Ik kijk in zijn richting. “Je t-shirt is wat omhoog gekruld, de rand van je luier is zichtbaar.” Ik kijk gauw om me heen maar niemand lijkt op me te letten. Ik voel aan mij shirt, er is helemaal niks omhoog. Thymen staat te schaterlachen naast mij. Die stomme Thymen en zijn geintjes!
 
Laatst bewerkt:
Deel 4
Als ik heb afgerekend storm ik het benzinestation uit. Thymen kan me nauwelijks bijhouden. Ik kijk hem voorlopig niet aan. Als hij zo doorgaat met zijn geintjes weet het hele benzinestation nog dat ik luiers draag. Maar Thymen denkt kennelijk inmiddels al ergens aan want hij loopt maar te praten over de vrachtauto die verderop staat en wat voor type het is. Het zal mij een worst zijn.

Wanneer ik weer in de auto zit drink ik snel een half flesje cola op en begin ik aan de marshmallows. Thymen deelt zijn zak snoep met Kim. Hij zal wel instructies van ma hebben gehad want hij is normaal niet zo vrijgevig. Ik praat voorlopig niet met hem.

Eenmaal weer op de weg druk ik, na nog een flinke slok cola en handje marshmallows genomen te hebben, mijn hoofd hard tegen de hoofdsteun aan. Ik denk wat na over de toekomst. Hoe zal het straks gaan op de camping? Vorig jaar wisten al Thymens vriendjes dat ik nog luiers droeg. Zou hij heel de camping mobiliseren? Ook kijk ik al uit naar de laatste weken van de vakantie. Eindelijk kan ik naar de droog bed training van het lokale ziekenhuis. Zal ik er eindelijk vanaf komen? Is dit mijn laatste vakantie met luiers?

Al denkend dommel ik weg in een diepe slaap. Veel dromen ook. En volgens mij een flinke plas. Even schrik ik wakker. Iedereen om me heen lijkt te slapen, behalve pa die geconcentreerd is op de weg. Ik kijk om me heen, alles wordt vaag. Ik val weer in slaap.

Ik word wakker als pa de cd die ik heb gemaakt op zet. Op de CD staan liedjes die we allemaal leuk vinden. Ik heb rekening gehouden met iedereen en niet alleen mijn lievelingsliedjes uitgekozen. Er staan zelfs kinderliedjes op die Kim leuk vind op. We zingen allemaal luid mee.

Als ik het zo in schat is pa voorlopig nog niet van plan om te gaan stoppen. En ik moet plassen. Ik doe mijn ogen dicht en laat het lopen. Oeps, wat is dat. Ik voel de gel in mijn kruis en heb het idee dat het van achter wat lekt. Ik ga gauw rechtop zitten. Hopelijk valt het mee.

Mijn inschatting is juist. Pa gaat voorlopig nog niet stoppen. Ik neem de laatste marsmellows uit het het zakje en drink nog een slok cola. Zelfs met de muziek aan is de zin om te slapen sterker dan de wil om wakker te blijven. Terwijl de hele auto “we komen er wel”van Bert en Ernie zingt val ik langzaamaan weer in slaap.

Na een uurtje schrik ik wakker van een gevoel aan mijn rechter schouder. Als ik goed kijk zie ik dat Thymen met zijn hoofd tegen mijn schouders aan is gezakt. Zo is mijn kleine broertje best lief. Hij ligt vredig te slapen. Ik hoor en voel zijn ademhaling. Ik draai mijn hoofd wat naar hem toe en probeer ook nog wat te slapen.

Als we bij het volgende benzinestation zijn aangekomen ben ik half wakker. Thymen ligt nog tegen mijn schouders aan. Kim lijkt vol energie. We stappen uit. Als ik uit stap zakt Thymen gewoon met zijn hoofd tegen de bank aan. Hij slaapt rustig door. Ik stop een luier in mijn rugzak als mijn moeder me samenzweerderig aan kijkt. “Geef mij eens een luier” fluistert mijn moeder. Ik gooi een luier naar mijn moeder. Wat is ze van plan? Ze legt mijn broertje met zijn benen op de bank. Hij slaapt rustig door. Dan vouwt ze de luier over zijn broek heen en maakt het snel vast. Het zit allemaal heel losjes maar het is een grappig gezicht. Ik moet inwendig lachen.

Dan roept mijn moeder: “Thymen, wakker worden. We zijn stoppen weer even.” Thymen schrikt wakker en gaat dan zitten. Zelfs bij het uitstappen lijkt hij niks door te hebben. Hij kijkt nog wat verdwaasd. Als hij is opgestaan zegt moeder: “Ga je met ons mee voor een verschoning.” Nu kijkt Thymen pas naar zijn kruis en hij lijkt wat te blozen. Mijn moeder en ik schieten in een slappe lach en ik doe het meteen in mijn broek (nouja gelukkig luier) van het lachen. Thymen is wat minder blij. Hij rukt de luier van zich af en rent snel naar de vuilnisbak die bij onze auto staat. Ik loop maar snel naar de toiletten voor een verschoning.

Als ik de verschoonruimte binnen kom valt me dat deze goed is ingericht op oudere kinderen en volwassenen. Als ik op de tafel ga zitten zeg ik eerlijk tegen ma dat ik bang ben dat het wat gelekt heeft. “Ja van achteren een beetje maar dat valt onder deze donkerblauwe broek niet op als het niet weet. Ga maar liggen knul.” Ik ga liggen en mijn moeder maakt de broek los en trekt ‘m naar beneden. “Zo, je bent inderdaad behoorlijk nat zie ik.” Ik schaam me rot als m’n moeder dat zo zegt. “Misschien volgende keer wat minder cola ’s avonds”. Ze maakt de luier los en voert het af. Er komen dit keer een paar babydoekjes aan te pas om me schoon te maken. Dan pakt ze de babypoeder uit mijn tas en gaat er flink mee te keer. De schone luier heeft ze zo weer omgedaan. Ik stap van de tafel af en hijs mijn broek weer op. In de spiegel zie ik inderdaad weinig opvallends.

Terug bij de auto heeft pa goed nieuws. “Dit was de laatste stop voordat we bij de camping zijn jongens.” Allemaal juichen we. De reis zit er bijna op, de vakantiepret kan beginnen.

EINDE
 

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
Ik zie Thymen deze vakantie nog wel eens in bed plassen.... De hele dag buiten zijn, en fris drinken.... Ik heb er meer gekend die geen bedplasser waren en toch ineens natte nachten op de camping hadden! Wat ik als bedplasser dan wel weer leuk vond.
;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan