Het ongeluk

justaman

Just a kid at heart. :)
Echt een mooi verhaal, vooral ook omdat het realistisch is. !1
En het is natuurlijk ook heel goed geschreven waardoor het lekker leest. ^-^ ^-^
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Op vrijdag gaan we ( mama en ik) voor het eerst naar het revalidatiecentrum. Tijdens het intake gesprek moet ik mijn broek uit doen en op de tafel gaan liggen. Ik lig daar met mijn sokken aan en t shirt. Mijn onderbroek is nog steeds de tena slip. De fysio vraagt of ik dat ook heb over gehouden aan mijn ongeluk. Mama verteld dat ik nog in bedplas en dat ik gedurende het herstel als maar een luier om heb gehad. En dat ik ook weer op nieuw zindelijk moet worden maar dat ik wel weer op de wc heb gepoept. Het wordt verteld of we een hele stap hebben gemaakt. Ook de fysio prijst me daarvoor. Ik voel me erg klein worden. De fysio ziet dat en speelt er snel op in. Ik moet me niet druk maken alles komt goed. Echt je bent niet de enige op de dag van wie ik dit zie hoor echt geloof me zegt ze. Dat geeft me toch een soort van fijn gevoel. Ze doet wat oefeningen met mijn benen en geeft weer wat oefeningen mee. Verder geeft ze aan dat ik op mijn billen de trap op en af moet gaan zolang we nog niet echt gestart zijn. En voor de vakantie geeft ze aan dat ik het niet te veel moet belasten. Zwemmen is goed maar wel met twee mensen in het zwembad en er zo ook weer uit. Als laatste verteld ze dat ik sportkleding moet meenemen en eventueel droge kleren voor als ik een ongelukje heb. Het uitgangspunt gaat worden dat ik zonder luier ga komen. Tenminste als het komende week beter gaat. Mama geeft me een dikke knipoog. Gaan we aan werken he. Ik knik met blozend hoofd. Nou de broek mag weer aan. Mama komt naar me toe en vraagt of ze meteen even mag verschonen op de tafel. Ja hoor zegt de fysio en gaat achter haar pc zitten. Oh ik denk dat ik geen schone luier bij heb. Oh dan pakbon die wel even eentje welke maat? Een small zou fijn zijn. Even later komt ze terug met een effen groene luier is dit misschien iets. Ja hoor zegt mama en maakt mijn luier los en doet mij de groene om. Dan helpt ze me om min broek aan te doen en dan gaan we naar huis om meteen de auto in te pakken en op vakantie te gaan.

Wordt vervolgd
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Laat in de middag komen we aan bij ons huisje. Het is niet ver van het centrum waar ook het zwembad is. Als we binnen komen worden de kamers al snel verdeeld. Ik slaap beneden bij mama op de kamer in een tweepersoons bed. Omdat ik niet naar boven kan. Mijn zusje en nichtje mogen samen mijn neefje alleen. Hun kamers zijn boven. Mijn tante gaat in de andere kamer beneden. Ik ben de oudste nog niet zolang 11 dan komt mijn neefje hij is 10 mijn zusje is bijna 9 en mijn nichtje is net 8 geworden. Wij kunnen het heel goed met elkaar vinden. Dit is wel de eerste keer dat we met elkaar op vakantie gaan.
Terwijl mama en mij tante de kamers in orde maken zijn mijn neefje en nichtje en mijn zusje buiten het huisje aan het spelen. Ik zit voor het raam in de rolstoel. We hebben voor mij oom een rollator bij. Daar zijn al de nodige grapjes overgemaakt en ik zelf ook.
Als mama en tante klaar zijn dan zetten ze thee. Ik heb heel de tijd gespeeld op de Nintendo en mijn record verbroken. Je moet zo even oefenen Bart zegt mama. Loop maar even met de rolstoel een stukje. Als ik opsta uit de stoel zegt tante. Je bent doorgelekt Bartje. Met een roodhoofd sta ik aan de grond genageld. Mama loopt naar onze kamer om spullen te pakken terwijl mijn tante met mij naar de badkamer loopt. Ik hou me vast aan de wastafel om me staande te houden. Terwijl mijn tante mijn broek uit doet komt mama met een droge broek en tena binnen lopen. Wat stom dat ik je niet eerder heb verschoond. Dit is duidelijk niet zo'n beste luier. Mijn tante doet de luier af terwijl mama een washand pakt en mij schoonmaakt. Samen met mijn tante doet mama mij de luier om en krijg ik een droge broek aan.

Wordt vervolgd als jullie dat willen
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Nadat ik weer schoon ben wordt iedereen binnen geroepen. We doe wat spelletjes voordat mama friet gaat halen. Het is super gezellig en ontspannen sfeer. Ook na het eten staat de avond in het teken van spelletjes. Dan moet iedereen zijn pyjama aan gaan doen en tandenpoetsen. Ik poets wel mijn tanden maar nog niet mijn pyjama aan omdat het te belastend is als ik dat zelf doe. Mama gaat zo mee naar geeft ze aan. Als mijn nichtje beneden komt vraagt mijn tante of ze haar luierbroekje aan heeft. Dat haf ik niet verwacht en zie ook dat mijn nichtje zich beetje schaamt maar knikt wel dat ze die om heeft. Als mijn nichtje na het tandenpoetsen naar mijn tante gaat om een kus te geven zie ik dat tante toch nog aan haar billen voelt. Het is als of ik mijn mama zie dat ook zo doet. Ik voel denk ik wat min nichtje voet. Ik wist dit niet maar voelt toch iets van een soort van fijn. Ik ben niet de enige ook al snapt nu iedereen waarom ik een luier om heb. Als ze ook mama een kus geeft gaat ook mama met haar hand over de billen. Mijn nichtje schaamt zich zichtbaar. Och geeft echt niks hoor Bartje die plast ook nog elke nacht in zijn bed en heeft daar normaal ook een luier voor om. Nu zit ik daar met een knalrood hoofd en durf niemand aan te kijken. Laat mij er buiten geef ik zachtjes aan. Maak je niet zo druk joh zegt mama als wij naar de slaapkamer gaan. Mama hebt me met mijn broek uit doen. Zelf doe ik mijn pyjamajasje aan. Nou die pamper die kan nog wel voor de nacht. En zo vallen we al snel in slaap. Als ik de volgende morgen wakker begin te worden voel in dat ik moet poepen en nog voor ik echt wakker wordt geef ik daar aan toe. Dan schrik ik echt wakker en realiseer ik meteen wat ik heb gedaan. Mama wordt ook wakker en geeft mij een kus en vraagt of ik lekker heb geslapen. Ja en ik geef meteen aan dat ik in mijn broek heb gedaan per ongeluk. Ik dacht dat ik nog in het gips zat zeg ik met een traan in mijn stem.
Mama is niet boos maar krijg wel een zucht en ze slaat de dekens van ons af. Dan kom ze op haar knieën naast mij zitten en rolt mij een beetje op mijn zij. En dan trekt ze het elastiek wat naar voren en laat die ook weer snel los. Dat moet je echt op de wc doen. Ja sorry mam ik was niet wakker genoeg denk ik. Ik vind het echt heel rot. Mama helpt me met opstaan dat gaat nog altijd erg lastig. Kom maar mee naar de badkamer dan kun je meteen in de douche. Als de de deur van de slaapkamer open gaat kan ik meteen de huiskamer in kijken. Daar zit alleen mijn tante te lezen en thee te drinken. De rest is denk ik nog niet wakker. Als ik al met de rollator de kamer binnen strompel begroet tante me. Mama komt achter me aan met mijn kleren handdoek en een schone luier. Bart heeft een poepbroek is het eerste wat ze zegt als mijn tante ziet.

Oh dat is niet zo best Bart. Moet ik je even helpen vraagt ze aan mijn moeder? Nou dat zou wel even heel fijn zijn. Ik wil Bart even douchen maar ben nog beetje bang dat hij misschien valt. Ik geef me er aan over. Zonder dat ik er iets over zeg lopen we met drieën de badkamer in. Het lijkt of ik de schaamte voorbij ben en dat ik laat gebeuren wat er gebeurd zoals ik dat ook in het ziekenhuis heb gedaan maar ook thuis al die weken dat ik nog in het gips zat.
 
Bovenaan