Deel 4
Ik had mijn tweede kop thee al lang en breed op, toen de moeder van Kevin me aansprak. We hadden al een tijd zitten praten over van alles en nog wat, maar ze verlegde nu het onderwerp. ‘Zeg Simon, was jij niet op weg naar een winkel?’ Dat was ik haast vergeten. Op de klok in de huiskamer zag ik dat het al zo goed als het einde van de ochtend was, maar bij de winkel was ik nog niet geweest. ‘Helemaal niet meer aan gedacht. Bedankt.’ Zei ik, en stond op. ‘Waar moet je zijn?’ Vroeg Kevins vader. Ik noemde de winkel. ‘O, dat weet Kevin wel te vinden. Dat is naast onze apotheek, waar we zijn luiers halen.’ ‘Ik loop wel met je mee.’ Zei Kevin en ook hij stond op van de bank. Gezamenlijk liepen we naar zijn slaapkamer. Daar trokken we onze broek aan. Het viel me op dat zijn luier absoluut niet opviel onder zijn broek. Er was eigenlijk geen verdikking of zo te zien. Dat gaf me een zeker gevoel over wat anderen bij mij konden zien. Na snel nog even Kevins ouders gegroet te hebben, liepen we de deur uit, richting de winkel. Het was inmiddels iets drukker geworden op straat, maar niemand kon zien dat er twee jongemannen een luier droegen.
Alsof we elkaar al jaren kenden, liepen Kevin en ik naast elkaar richting de winkel. Onderweg spraken we over wat er maar in ons opkwam. Ook vertelde Kevin me over de straten waar we doorheen of langs liepen. Hij was in deze buurt opgegroeid en dat was op een fijne manier te merken. Mede doordat Kevin de weg goed kende, waren we al snel bij de winkel waar ik wou zijn. Ik zag dat er inderdaad een apotheek zat naast de winkel. Daar komt dat ding dus vandaan dat ik nu aan heb, dacht ik. Nog nooit had het zien van een apotheek me zo'n fijn gevoel opgeleverd.
Nadat ik in de winkel had gevonden wat ik zocht en had afgerekend, liep ik opgelucht de winkel uit. Kevin volgde me op de voet. Toen we net de straat opliepen zei hij ‘Zullen we gelijk een pak luiers voor je halen hiernaast?’ Geschrokken keek ik om me heen. Als maar niemand dat gehoord had. Maar aangezien er op dat moment niemand in de buurt liep, kon ik gerust zijn. Ik schudde mijn hoofd. Nee, een pak luiers kopen zag ik niet zitten. ‘Oké. Dan naar huis?’ Dat vond ik een beter idee. Zo liepen we tezamen weer richting het huis van Kevin en zijn ouders. Onderweg vertelde Kevin weer over de wijk. Hij wees op een pand en vertelde een anekdote over mensen die er hadden gewoond.
Terwijl we doorliepen, wees Kevin op een huis in een zijstraat. ‘Daar woont een andere jongen die van luiers houdt.’ Zei hij. Dat zei hij alleen iets harder dan ik zou willen. Ik bekeek snel mijn omgeving. Nee, er leek niemand dichtbij genoeg om het te kunnen horen. Kevin had duidelijk geen last van gêne en praatte door. ‘Ik ga regelmatig bij hem langs en hij soms bij mij. Lekker in luier wat kletsen of zo.’ Ik was verbaasd. Niet alleen over het feit dat Kevin zo makkelijk over luierdragen sprak, maar ook doordat er blijkbaar nóg een jongen in de stad woonde die van luiers hield. ‘Hij is op zijn dertiende weer begonnen met luiers, voor de fun. Hij blijft net als jij gewoon droog.’ Vertelde de jongeman verder. Ik zat vol met vragen. Op zijn dertiende? Wisten zijn ouders het? Hoe kwamen ze aan luiers? Bestonden er überhaupt luiers voor 13-jarigen? Zo op straat durfde ik die vragen echter niet te stellen. Dus zonder antwoord te krijgen op mijn ongestelde vragen liepen we door.
De woning van Kevin kwam al snel weer in zicht. Hij opende de voordeur voor me en ik stapte naar binnen. Bovenaan de trap gekomen stapte de jongen één stap zijn slaapkamer in. Daar trok hij zijn broek uit en gooide die met een boog op bed. Nog alleen in shirt en luier liep hij vervolgens zijn kamer weer uit. Even aarzelde ik, toen maakte ik mijn broek los. En nadat ik die broek ook had uitgetrokken, liep ik met mijn luier duidelijk zichtbaar naar de woonkamer. Daar was Kevin al op de bank gaan zitten. Ik nam naast hem plaats.
‘Zo, dat hebben jullie snel gedaan.’ Merkte Kevins moeder op. ‘Het was stil op straat en in de winkel. Ook wist Simon precies wat hij wou hebben, daardoor konden we het ook snel vinden.’ Gaf Kevin zijn moeder antwoord. ‘Dat is mooi. Willen jullie iets drinken?’ Eigenlijk wou ik bedanken, maar daar kreeg ik de kans niet voor. ‘Weet je wat, ik maak voor jullie een warme chocolademelk, dat past wel bij dit gure weer.’ Vervolgde Sandra. Zonder op een reactie te wachten, liep ze naar de keuken. Om eerlijk te zijn zou een warme chocolademelk me inderdaad ook wel smaken. En zo werden er even later twee mokken warme chocolademelk voor ons op de salontafel gezet. Bovenop zat een flinke lading slagroom.
Terwijl Kevin en ik genoten van de chocolademelk, vertelde hij over zijn bedplassen en zijn voorkeur voor luiers. Ik hoorde dat hij altijd in zijn bed had geplast en daarom luiers had gedragen. Aan het begin van zijn tienertijd was zijn bedplassen afgenomen en hadden ze het even zonder luiers geprobeerd. Toen waren ze er achter gekomen dat hij luiers niet alleen nodig had, maar ook fijn vond om te dragen. Er was besloten dat Kevin niet alleen ‘s avonds weer luiers ging dragen, maar ze ook overdag mocht dragen als hij dat wilde. Ik keek op van de ruimdenkendheid van Kevins ouders. Mijn ouders zouden het nooit goed vinden om voor plezier luiers te dragen. Het was voor mij al gevaarlijk om met een luier aan binnen te komen.
Er kwam een moment dat het tijd was geworden voor mij om weer richting huis te gaan. Ik stond op en nam afscheid van Kevins vader. Kevin zelf en zijn moeder liepen mee naar Kevins slaapkamer. Hier trok ik mijn broek weer aan. Op het moment dat ik op het punt stond naar de buitendeur te lopen, gaf Kevins moeder mij een tasje. ‘Hierin zitten je onderbroek en een paar luiers. Op internet kan je wel vinden hoe je hem zelf aantrekt.’ Even stond ik perplex. Dacht ze nou echt dat ik luiers mee naar huis zou nemen? Maar tegen haar in gaan durfde ik niet. Daarnaast vond ik het ook wel een fijn idee om zelf luiers te hebben. Daarom nam ik de tas vriendelijk in ontvangst en groette Sandra, Kevins moeder. Bij de buitendeur nam ik afscheid van Kevin. Met de tas met het gekochte cadeau in de ene hand en het tasje met luiers in de andere, liep ik terug naar de parkeergarage. Onderweg controleerde ik nog wel of het tasje niet door schijnde. Ik had geen zin dat iemand kon zien wat er in zat. Noch op straat, noch thuis. Gelukkig kon je van buiten niet zien wat er in het tasje zat.
Thuis parkeerde ik mijn auto aan het einde van de straat, voor de deur was geen plek. Ik zag er even tegenop om met mijn tasje met luiers door mijn eigen straat te lopen, ondanks dat je niks kon zien. Toen bedacht ik iets wat ik niet eerder had bedacht: ik deed het tasje met luiers in de tas met het cadeau. Zo liep ik een stuk meer ontspannen naar huis. Eenmaal binnen bracht ik de tassen meteen naar boven, ik vond het een te groot risico om het in de gang te laten staan. Daarna voegde ik me bij mijn ouders in de woonkamer.
‘Zo, jij bent lang weggeweest. Kon je het niet vinden?’ Vroeg mijn vader. Ik stak een onzinverhaal af over hoeveel moeite ik had gehad. Ik kon me nauwelijks voorstellen dat ze er in trapten, maar het échte verhaal vertellen wou ik absoluut niet. Gelukkig leken mijn ouders me wel te geloven. Na mijn verhaal gedaan te hebben, ging het gesprek tot mijn vreugde over op een ander onderwerp. De rest van de dag werd er niet meer op teruggekomen.
Die avond ging ik al eerste richting mijn bed. In de woonkamer nam ik afscheid van mijn ouders en wenste ze welterusten. Daarna liep ik langs mijn moeder richting de gang. Bij het voorbijgaan sloeg mijn moeder even op mijn billen. Dat deed ze wel vaker, maar dit keer sloeg mijn hart even over. Als mijn moeder de luier maar niet had opgemerkt. Ik keek naar het gezicht van mijn moeder. Dat stond neutraal, dus blijkbaar had ze niks in de gaten. In de gang sloeg ik een zucht van opluchting. Dat was door het oog van de naald.
Boven liep ik meteen de badkamer in. Weliswaar had ik een soort draagbare wc aan, maar ik koos er toch voor om naar de echte te gaan. Bij de wc maakte ik mijn broek los. Mijn luier kwam weer tevoorschijn, maar dit keer ging ook die uit. Ik maakte de plakkers los. Dit keer op zo'n manier dat ik hem ook weer opnieuw aan kon doen. Ik had namelijk besloten om deze nacht in luier te gaan slapen. Ik kon wel één van de nieuwe luiers aantrekken, maar dat vond ik zonde.
Na mijn behoeftes gedaan te hebben, ging ik mijn luier weer aantrekken. Ik had deze avond stiekem een filmpje bekeken over methodes hoe je een luier om kon doen. Ik besloot het zittend te doen. Ik sloot de wc-pot af met het deksel en legde de luier erop. Toen ging ik op de luier zitten. Een luier omdoen bleek moeilijker te zijn dan gedacht. De ene keer zat de achterkant te hoog, dan weer de voorkant. Maar uiteindelijk had ik de luier zitten zoals ik wou. Ik plakte de plakkers op hun plek en stond weer op. Tot mijn verbazing zat de luier anders dan voorheen. Hij leek wel bijna af te zakken. Maar dat zou wel alleen maar een gevoel zijn. Ik trok mijn broek weer aan en maakte mezelf verder klaar voor de nacht. Daarna liep ik naar mijn slaapkamer. Ik deed mijn deur en gordijnen dicht en kleedde me uit. Heel even stond ik in niks meer dan een luier in mijn slaapkamer. Een luier die nog steeds het idee gaf dat hij elk moment op mijn enkels kon liggen. Van bovenaf zag het er ook anders uit.
Ik besloot me er niks van aan te trekken. Het zal wel tussen mijn oren zitten, dacht ik. Hierop trok ik een shirt over mijn hoofd aan en stapte ik in bed. De luier voelde comfortabel, maar toch minder vertrouwd aan. Wat het was wist ik niet, maar het leek echt alsof de luier een stuk beter zat toen Sandra hem me had omgedaan. Maar ik had toch het instructiefilmpje exact opgevolgd. Nou ja, ik kon er nu toch niks meer aan doen en ik besloot te gaan slapen.
Net toen ik mijn licht uit wou doen, werd er op de deur geklopt. ‘Binnen.’ Zei ik. Mijn moeder verscheen in de deuropening en liep mijn kamer in. Ze sloot de deur achter zich. ‘Schat, we moeten even praten.’...