Hoofdstuk 9
"Van ontspannen naar stress"
Ik open de slaapkamer van Anna en leg haar op bedje en trek haar spijkerbroekje uit en maak de plakkertjes van de pamper los. De kleine muis heeft niets in de gaten, ze is allang vertrokken naar dromenland.
Ik pak het pak Zwitsal billendoekjes uit de kledingkast en begin haar voorste schoon te maken, daarna trek ik haar beentjes omhoog met een hand en met de andere hand trek ik de natte pamper onder haar billetjes vandaan.
Ik pak weer een schoon billendoekje en maak ook haar billetjes even schoon.
Ik laat de beentjes weer zakken en loop naar de kledingkast, scheur een nieuw pak pampers baby dry maatje 7 open en pak er een luiertje uit. Ik pak meteen ook de Sudocréme.
Ik leg de Sudocréme op het bed en vouw de pamper open. Voor Anna er erg in heeft ligt ze weer lekker in een schone pamper.
Ik merk dat mijn luiertje ook wel vervangen mag worden. Ondanks dat het totaal niet onaangenaam zit merk ik dat het nog steeds wat wennen is.
Ik trek het truitje over het hoofdje van Anna en trek het uit. Daarna haar hemdje en dan de sokjes. Ik loop weer naar de kledingkast en kijk op de planken. Hmmmm. De rose Disney Princess pyjama word het!
Ik pak de pyjama en trek eerst het pyjamabroekje over haar gepamperde billetjes en daarna gaat het pyjamatruitje over haar hoofdje. Wat heerlijk zo'n kindje dat overal doorheen slaapt hihihi. Heeft ze niet van mij hoor.
Ik geef haar nog een kus op haar voorhoofd en loop de slaapkamer uit.
Zooo, nu is het mijn luiertje die verschoond moet worden. Ik zucht even diep.
Ergens best wel confronterend dat dit nodig is.
Dat de stress zo hoog is dat luiers gewoon noodzakelijk zijn. Ik loop naar de badkamer en kleed me uit tot mijn luiertje na. Ik kijk in de spiegel en kijk naar mezelf. Ik volwassen vrouw van notabene 30 jaar met een duidelijk natte luier bungelt tussen de benen. Het is een raar gezicht en voor ik wat kan bedenken zak ik door de knieën op de grond voor de spiegel. Ik barst in tranen uit. Alles van de afgelopen dagen komt eruit! Ik blijf zo nog zo'n 10 minuutjes zitten.
Nadenkend over Moud, de Kruidvat luierbroekjes, Anna, mijn ADHD, autisme. Alles komt aan bod. Ik blijf het rustig zitten en voel me eigenlijk enorm ontspannen. Ik merk dat ik een beetje moet plassen en laat het maar gaan.
Ik voel een fijn gevoel opkomen! Een fijn gevoel dat ik nu al een paar keer heb gevoelt: de warme straal urine die zich langzaam een weg zoekt in mijn luiertje. Een fijn gevoel, een geborgen gevoel! Een vredig warm gevoel! Wat eerst schaamte was maakt nu langzaam plaats voor ontspanning en rust. Dat een echte luier zoveel beter voelt dat een luierbroekje had ik eigenlijk niet echt gedacht!
Ineens schrik ik wakker! Ik kijk in de spiegel maar kan mezelf amper nog zien. Het is duidelijk al aan het schemeren buiten.
Ik sta op en knip het licht aan. Wederom zie ik mijzelf daar staan. Een koude rilling gaat over mijn rug en ik merk nu pas hoe koud de luier is geworden. Ik kijk op mijn telefoon en zie dat het 21:43 is! Tjeeeh! Ik realiseer me dat ik ruim 2 uur geslapen heb ofzo. Dan had ik het schijnbaar echt even nodig! Ik maak een voor een alle vier de plakkertjes los van de luier en met een doffe plof valt hij tussen mijn benen vandaan op de grond. Ik rol hem op en werp hem in de luieremmer.
Ik pak een washandje en stap onder de douche.
Ik laat heerlijk het warme water over me heen stromen. Toch een heerlijk gevoel he!? Ik doe wat douchegel op het washandje en niet veel later is de urinelucht foetsie weg en heeft het plaats gemaakt voor de heerlijke geur van vanille en kokos! Ik stap na 15 mins de douche weer uit en ga nadat ik weer droog ben weer naar mijn slaapkamer. Ik pak het pak Attends luiertjes en vouw er een open. Ik leg hem op bed en ga er op liggen. Een voor een plak ik alle 4 de plakkertjes dicht. Ik wrijf even over de voor en achterkant en merk dat hij goed en fijn zit. Ik pak een blauwe pyjama uit de kleerkast en trek die aan. Helemaal tevreden kruip ik onder mijn dekbed. Ik kijk nog even op mijn telefoon en zie een apje van Saar: "Heeey girl, heb jij morgenmiddag tijd? De kids zijn op school en ik dacht misschien heb jij tijd om een drankje te doen? Is echt alweer te lang geleden right?!"
Ik reageer met dat ik dat erg leuk vind en we spreken af voor 11:30 uur bij "Martins", een lunchroom in de stad.
Na wat heen en weer appen wens ik Saar welterusten en pak ik mijn tablet van mijn nachtkastje en kijk ik nog wat youtube. Na ruim een uurtje is het 23:00 uur en besluit ik toch maar te gaan slapen.
Om 05:38 uur wordt ik ineens wakker en kijk ik in de lieve oogjes van Anna. Het duurt even eer ik besef dat die kleine muis gisteravond toch echt nog in haar eigen bedje lag hihihi. Ach bij mama in bedje is het toch het fijnste!
Ik kijk op mijn telefoon en zie dat het pas 05:40 uur is. "Goedemorgen lieve mama!". Ik glimlach en geef Anna een kusje op haar voorhoofd.
"Goedemorgen mup! Het is nog erg vroeg, ga nog maar even slapen". Ik sla mijn arm om haar heen en met haar speentje in de mond vallen we snel weer in slaap. Ruim een uurtje later om 07:00 gaat de wekker. Ik zet de wekker op mijn telefoon af en zie dat Anna rechtop naast me in bed zit. "Goedemorgen mamsie!" Ik versta maar net wat ze brabbelt zo met haar speentje in. Ik pak het speentje beet en met een plop trek ik het speentje rustig uit Anna's mondje. "Wat zei je? Ik hoorde alleen maar Bla bla bla goedemorgen, paprika, aubergine, uiensoep en fristi". Anna schiet in de lach en schreeuwt "Nee-eeeh!! Ikke zie goedenmorgen mamsie!"
"Oooh zeg dat dan! Dus geen paprika, aubergine, uiensoep en fristi?" We schieten allebei in de lach en ik stap uit bed en gebaar Anna om in mijn armen te springen. Met veel gegiechel springt ze in mijn armen en knuffel ik haar en geef ik haar kusjes in de nek en voorhoofd.
Och de kleine muis komt niet meer bij. Vrolijk kind toch! Om 07:06 zijn we toch maar richting de slaapkamer van Anna gegaan. Ik heb haar even op haar bed gelegd en hups het pyjamabroekje ging uit en voor ze het wist was de eerste plakker van de pamper al los.
Ik pak de Zwitsal billendoekjes en maak Anna weer mooi schoon van voor, achter, links en rechts! Nog even een blaaskusje op het buikje en trek haar weer een onderbroekje aan.
"Vandaag gaan we weer gewoon proberen om op tijd naar de wc te gaan he mup!"
Anna kijkt me aan en knikt vastberaden ja!
Ik trek haar een leuk zwart spijkerbroekje aan met daarop een leuk blauw truitje met kant.
Ik kam nog even die coupe ravage en daarna maak ik haar een mooie hoge staart. Wat eerst leek op een ontploffing is nu een coupe "helemaal mooi!" Hahaha.
Ik kijk op mijn telefoon en zie dat het al 07:20 is.
Over een uur moeten we al op school zijn. Ik loop met Anna aan de hand naar onder en zet haar met een krentenbol en beker melk aan tafel.
Ik loop met de vaart erin naar boven en loop regelrecht naar de badkamer. Daar doe ik mijn pyjamabroek uit en maak ik een voor eenbde vier plakkertjes van mijn luiertje los en merk dat de luier nog droog is. Wat eigenlijk ook logisch is want ik bent tenslotte gewoon zindelijk. Wat ik nog steeds tegendraads vind maar goed.
Ik geb de luiers gewoon nodig voor mentale redenen. Ik probeer die gedachtes van me af te slaan en ga op de wc zitten en doe mijn ding. Heerlijk gevoel...
Ik maak mezelf schoon en trek door. Daarna pak ik een luierbroekje en terwijl ik hem omhoogtrek twijfel ik. Een Attends luier of een Tena luierbroekje? Lang kan ik niet denken want ik zie in mijn ooghoek dat het alweer 07:34 is en ik moet opschieten. Ik trek het luierbroekje goed omhoog en ren naar mijn slaapkamer. Ik trek daar een leuke grijze spijkerbroek aan met een rood truitje. Even gauw de haren in een staart en war make-up op mijn smoeltje.
Om 07:47 ben ik klaar en loop ik naar onder.
Ik prop een krentenbol naar binnen en maak de broodtrommel van Anna klaar. 2 boterhammen, een met kaas en jam en een met pindakaas.
Daarnaast nog wat blokjes kaas en snoep-komkommertjes.
Even de Frozen drinkbeker vullen met melk en dat is dat! Ik maak de tas dicht en ineens denk ik shit! Ik ren gauw naar boven terwijl Anna van de bank voor de tv me verbaasd aankijkt. Ik loop boven meteen door naar de slaapkamer van Anna en dan naar de kledingkast. Twee broekjes, twee paar sokken en 1 onderbroekje.
Ik grabbel wat uit het pak pampers baby dry maatje 7 en trek er 3 pampertjes uit en hol met alles snel naar beneden. Anna kijkt op van de tv en kijkt me aan. "Deze gaan we ook even meenemen he! Als je te laat bent dan geeft het niets en krijg je gewoon een pampertje om. Maar wel goed je best doen he mup! Jij kan al heel goed zelf naar de wc gaan!" Anna kijkt me aan en knikt ja.
Ik stop de pampertjes en reserve kleertjes in de tas samen met de broodtrommel, drinkbeker en een pak Zwitsal billendoekjes. Ik kijk op de klok in de keuken zie dat het 08:05 is. Nog mooi op tijd! We doen de jassen aan en zet Anna in het kinderstoeltje achter op mijn fiets en fietsen naar Anna's school.
Het weer was heerlijk! Een graadje of 15 en bewolkt met een af en toe zon. Na een ritje van 12 minuutjes kwamen we aan op de basisschool van Anna. Ik stap af en til Anna uit het kinderstoeltje. Ik doe nog even haar rugzakje goed en terwijl ik gehurkt voor haar stak geef haar een dikke kus en fluister ik in haar oortje "Op tijd naar de wc gaan he lieverdje! Dat kan jij! Dat weet ik zeker!". Anna kijkt me vrolijk en vastberaden aan en knikt ja. Ik geef haar nog een dikke knuffel en ze rent naar de juffrouw die al bij de deur staat.
Ik kijk nog even hoe ze samen met alle kindjes de school in loopt en ik kan gerust de fiets opstappen en weer richting huis fietsen.
Even alle stress weg. Ik fiets meteen wat rustiger merk ik en pas na 15 minuutjes ben ik weer thuis. Ik zet de fiets in de tuin, loop naar binnen en pleur mijn jas op de bank. Die hang ik strakjes wel op. Nu eerst tijd voor koffie!
Ik doe een cupje in het senseo apparaat en niet veel later zit ik heerlijk met mijn koffie voor de tv. Niet dat er echt wat op tv was maar goed. Met de tv op de achtergrond aan voor wat levendige geluiden ging ik op mijn telefoon wat kijken op youtube. Niet veel later hoorden ik mijn maagje knorren. Tja een enkele krentenbol is natuurlijk niet voldoende. Deze madame heeft berenhonger! Ik trek de koelkast open, pak de Griekse yoghurt en daarna de cruesli en ga lekker smikkelen. Lekker die chocolade stukjes!
Ja sorry deze meid heeft echt chocola nodig zo nu en dan hihihi.
Om 09:45 besloot ik alles op te ruimen en even in de tuin wat te gaan sporten.
Ik pakte mijn gewichten en ging even wat oefeningen doen. Na zo'n 45 mins vond ik het wel welletjes en ging ik mij even opfrissen. Het was echt even heerlijk ontspannen! Even helemaal zen, verstand op nul en sporten maar!
Ging op de badkamer even met een nat washandje overal langs, even wat deo op en daarna even een plasje en daarna weer in de kleren. Nog even mijn make-up controleren en daarna was het toch wel tijd om naar Martins te gaan. Het was prima weer dus ik pak m'n jas van de bank, pak mijn handtas en loop richting de stad...
Dat was alweer hoofdstuk 9!
Mijn excuses voor het toch wel lange wachten op een vervolg.
Soms ontbreekt het gewoon aan tijd, motivatie en/of inspiratie! Ik hoop dat jullie dit vervolg leuk vinden! Ik heb al wat ideeën voor hoofdstuk 10. Hoofdstuk 10 zal denk ik wat korter worden maar wie weet!