Toch maar wat vaart erachter gezet, hier is het vervolg al. Het volgende hoofdstuk kan wel een tijdje duren vrees ik. Ik schrijf te gedetailleerd, de bedoeling was 13 hoofdstukken, maar het zijn er nu al 20. Excuses daarvoor
XX
Mama heeft heerlijk gekookt, Surinaamse bami, één van mijn lievelingsgerechten. Iedereen vindt het heerlijk en kijkt er naar uit dat er nog meer Surinaams eten gaat komen deze week.
“Maar ík ga ook af en toe koken, hoor,” zegt tante Karlijn. “En ik wed dat jullie dat ook wel lusten, let maar op!”
Daar zijn we van overtuigd, we zullen niets tekort komen de komende dagen. Twee moeders die hun best doen om het ons naar de zin te maken, dat is helemaal top.
Na het eten gaan we een avondwandeling maken, de omgeving verkennen. Het zwembad was leuk, normaal zou het pas volgende maand open gaan, maar vanwege het warme voorjaar heeft de eigenaar van de camping het een maand vervroegd. Er zijn geen glijbanen of bubbelbad, maar dat hebben we ook niet nodig. We kunnen er zwemmen en duiken en zo, het is lekker om af te koelen en ons te vermaken.
Terug van de wandeling zijn we best moe.
Mama zegt dat het tijd is om te douchen en ons klaar te maken voor de nacht.
“Leuk, met z’n drieën onder de douche!” roept Ferrie.
“Dat dacht ik niet, makker,” reageert tante Karlijn. “De douchecabine hier is daar veel te klein voor. In het sanitairblok van de camping zijn de douches ruimer, daar zou het kunnen. Maar dat gaan we nu niet doen, het is al laat. David, ga jij als eerste, dan kan Bernice je daarna insmeren met crème. Dan gaat Timmie, en terwijl ik zijn huid daarna insmeer kan Ferrie lekker douchen. Die is toch snel klaar met zijn luier, jouw mama gebruikt toch geen crème, Ferrie?”
Dat klopt inderdaad, maar ze gebruikt wel talkpoeder om zijn huid te beschermen. Dat kost niet veel tijd om toe te passen, dus zó gaan we het doen. We kleden ons alledrie uit, en ìk ga als eerste douchen. Wanneer ik klaar ben droogt mama me af, terwijl Timmie door z’n mama onder de douche gezet wordt.
Onder het inzalven zegt mama dat ze vanmiddag een natte plek op mijn broekje gezien heeft, en ze vraagt hoe dat komt. Ik bloos terwijl ik vertel dat ik wel voelde dat ik moest plassen, maar dat we nèt te laat gestopt waren. Toen ik uit de auto stapte om te plassen, kwam er al een straaltje uit mijn plasser. Maar de rest ging goed, voegde ik eraan toe. Het was maar een klein vlekje tenslotte.
“Hmm,” zegt mama, “dat is zo. Ik denk niet dat de anderen iets gezien hebben.” Ik houd wijselijk mijn mond. “Ik vroeg het, omdat ik dacht dat je misschien zonder luier overdag zou kunnen proberen. Wat denk jij er zelf van?”
“Ik weet het niet, mama. Ik wil het wel proberen, maar ik ben toch een beetje bang dat ik een foutje maak. En ik wil niet met een natte broek rondlopen, deze vakantie.”
“Dat begrijp ik, jochie. Weet je wat, morgen gewoon een luier aan onder je broekje, en als je die droog houdt gaan we het overmorgen zonder luier doen. Uiteindelijk ben je groot genoeg om droog te kunnen blijven overdag. Kijk maar naar Timmetje, die is pas 11 jaar en blijft gewoon droog gedurende de dag.”
“En morgen wordt hij 12, net als Ferrie. Maar die heeft overdag ook ongelukjes, alleen gebruikt hij daar drynites voor. Ik ga mijn best doen, mama, als ik vaak naar de wc ga moet ik toch droog kunnen blijven.”
Als ik vast op bed lig te wachten, komen Timmie en zijn mama binnen. Die gaat hem nu insmeren met zalf, en mama gaat naar Ferrie, die nu aan het douchen is.
“Ik heb mijn knuffel meegenomen, een pinguïn. Die heb ik al sinds mijn geboorte, hij heet Pipi,” vertelt Timmie. “Heb jij een knuffel?”
“Jazeker, kijk, ik heb een beer, die heet Beer. Lekker makkelijk. Ik heb hem ook al sinds ik een baby was.”
“Even je billen omhoog, mooie jongen,” zegt tante Karlijn tegen Timmie, en ze schuift zijn katoenen luierbroekje onder z’n bips. Ze sluit het klittenband en trekt hem het plastic broekje aan. “Zo, twee ingepakte kerels, dat moet goed gaan vannacht.”
Daar komt Ferrie ook al. “Dit is de eerste keer dat ik twee jongens met een plastic broekje zie. En ik heb zometeen mijn eigen luier aan. Ik denk dat dat nog nooit is voorgekomen, dat er drie bedplassers bij elkaar in bed liggen!” zegt Ferrie. Hij gaat naast Timmie op bed liggen, waar mama de talkpoeder over zijn piemel en balletjes wrijft.
“Heb jij ook een knuffel meegenomen?” vraag ik hem.
“Nee, die heb ik niet meer, zegt hij. Maar ik heb wel een flesje. Daar doet mama altijd water in als ik ga slapen, dan kan ik wat drinken als ik een droge mond heb of moet hoesten. Dat heb ik ’s nachts soms.”
“Zit er een speen op?” vraagt Timmie verbaasd.
“Ja, anders zou het kunnen lekken, dat moet natuurlijk niet. En ik vind het lekker om zo in slaap te vallen.” Hij stopt de speen in zijn mond en begint te zuigen. “Dat ben ik zo gewend, en mama zegt dat dit mijn knuffel is.”
“Oké schatjes,” zegt mama, “niet blijven kletsen, lekker gaan slapen nu. Morgen is het vroeg dag, want Timmie zal op zijn verjaardag vast niet uitslapen, haha.”
Mama en tante Karlijn doen het licht uit en de deur dicht, en wij gaan natuurlijk nog lekker kletsen. We vinden dat er ruimte genoeg is voor ons drieën in bed, het zal zeker lukken om samen te slapen. Timmie wil weten wat we voor hem gekocht hebben, maar dat vertellen we niet. Natuurlijk praten we ook even over bedplassen, en onze luiers. Ferrie, die in het midden is gaan liggen, is toch wel benieuwd naar hoe het is om een katoenen luier met een plastic broekje te slapen. Hij voelt aan mijn plastic broekje en merkt op dat het zacht en glad aanvoelt.
“Lekt het niet door?” vraagt hij.
“Nee hoor, nooit,” zeg ik.
“Nou, nooit, het kan wel lekken, als je bijvoorbeeld drie keer plast. Of een gigantische plas doet. Maar eigenlijk gebeurt dat nooit hoor. Alleen als ik ’s morgens wakker word met een natte luier en nog een grote plas doe, dan kan het wel eens gaan lekken.” Timmie legt het allemaal mooi uit.
“Ja hoor, dat heb ik ook,” zegt Ferrie, “als ìk met een volle luier wakker word en nog eens plas, dan druppelt er soms ook wat uit. Zeker als ik er in knijp, haha.”
Zo praten we heel zachtjes, maar het duurt niet lang of Timmie valt in slaap. En even later volgt Ferrie zijn voorbeeld, en mijn ogen vallen dan ook dicht.