Verhaal Klaar Jasper

toet

Superlid
Deel 9

De volgende dag had Dries een brief mee met een uitnodiging mee voor Jasper. 'Binnen twee weken is Heleen jarig, ze wordt 14. En ik mag ook één iemand uitnodigen voor haar feestje zodat ik niet alleen tussen al die meisjes zit.'
'Oh ja, vorig jaar was dat toch ook?' vroeg Jasper.
Jasper deed de enveloppe open en bekeek de uitnodiging goed. <<Welkom op mijn slaapfeestje. Jullie zijn allemaal uitgenodigd vanaf 16u.>> stond er samen met een leuke foto van Heleen.
'Wat gaat ze doen voor een feestje?' vroeg Jasper.
'Eerst wil ze samen pizza's maken, en daarna één of andere romantische film.' antwoordde Dries. 'Ze heeft wel gezegd welke, maar ik weet het niet meer. Echt niet interessant.'
'Een slaapfeestje? Mag ik ook blijven slapen?' vroeg Jasper aan Dries.
'Het zal wel denk ik, daarom dat ik die uitnodiging ook aan jou mocht geven.'
'Fijn, ik kijk er naar uit om opnieuw bij jou te komen slapen.'
Ook Jasper had een klein pakketje mee voor Dries. 'Hier zijn alle kleren terug. Mama heeft ze al gewassen.'
Dries nam het pakketje aan en stak ze in zijn boekentas. Hij ging ze deze avond doorgeven aan zijn eigen papa en mama.

Enthousiast kwam Jasper die dag thuis van school. 'Mama, ik mag naar het verjaardagsfeestje van Heleen!'
'Oh, dat is fijn,' zei Helga, die klaar zat in de keuken om Jasper te ontvangen. 'Wanneer is dat feestje?'
'Dat is zaterdag over twee weken, en ik mag blijven slapen.'
'Dat is lief van Heleen om je uit te nodigen, ik had dat niet verwacht.' antwoordde Helga.
'Het is eigenlijk Dries die mij heeft uitgenodigd. Ik mag naar het feestje zodat hij niet alleen zal zijn tussen Heleen en al haar vriendinnen.' zei Jasper.
'Leuk, ik zal op het werk kijken of ik geen mooie CD vind die ik voor Heleen kan kopen. Dan heb je ook een cadeautje voor haar.' zei Helga
'Dat is super, dat gaat ze leuk vinden.' Jasper vond het fijn. In het grootwarenhuis waar Helga werkt hadden ze ook een mooie collectie met CD's.
Jasper keek uit naar het feestje en ook het blijven slapen bij Dries. De hele avond bleef Jasper erover doorgaan. Behalve op de feestjes van Dries werd Jasper niet zo veel uitgenodigd.
Hoe meer de avond vorderde, hoe meer Jasper dacht dat de uitnodiging niet alleen van Dries kwam, maar voor een stuk ook van Heleen. Vorig jaar was Jasper inderdaad ook wel gaan spelen met Heleen haar verjaardag, maar toen had hij geen officieel uitnodigingskaartje gekregen. En daar kwam nog eens bij dat Heleen de laatste tijd extra lief was tegen hem.
Jasper vond dat Dries geluk had met zo een grote zus als Heleen. Ze stond de hele tijd klaar voor hem, hielp waar of wanneer dat nodig was. Jasper voelde zich meer en meer op zijn gemak met Heleen in de buurt. Omdat Dries en Jasper bloedbroeders waren, was het bijna alsof Heleen ook de grote zus van Jasper was.

De volgende schooldag informeerde Jasper bij Dries welke muziek Heleen mooi vond. Dries hoefde niet lang te twijfelen. Met walging op zijn gezicht wist hij het meteen te vertellen; 'Justin Bieber, verschrikkelijk gewoon. Alle dagen wel drie keer dezelfde CD. Nooit eens iets anders' klaagde hij er meteen achteraan. 'Als ze daar nu wat meer cd's van zou hebben dan die ene, kon ze een keertje afwisselen. Dat zou ik veel beter kunnen verdragen.'
Jasper vertelde dat het plan van zijn mama's was om een cd cadeau te doen aan Heleen, maar ze wisten niet goed welke. Hij ging het doorgeven en dan zou het in orde komen.
Die avond belde Celine met Kathy. 'Goeie avond, ik bel om af te spreken voor het verjaardagsfeestje. Jasper heeft er veel zin in en zal komen.'
'Oh, dat is fijn. Dat gaat Heleen leuk vinden.'
'Heleen? Ik dacht dat het Dries was die Jasper had gevraagd?' vroeg Celine.
'Eigenlijk hebben ze het beiden gedaan. Toen we vroegen aan Heleen wie ze allemaal wilde uitnodigen had ze haar vriendinnen genoemd plus Jasper. We waren ook eerst verbaasd. Toen we vroegen waarom zei ze dat ze Jasper het allerliefste had van Dries zijn vrienden. Ze hoopte dat als zij Jasper uitnodigde, dat Dries akkoord met haar keuze zou zijn. Ze wilde eigenlijk in de plaats van Dries kiezen wie er nog voor hem kwam' vertelde Kathy aan Celine.
'Maar dat was natuurlijk niet nodig. Toen ik daarna Dries vroeg wie hij wilde uitnodigen koos hij vanzelf Jasper, zonder dat hij gehoord had wat Heleen gevraagd had.'
'Dat is leuk' kwam Celine er tussen. Kathy kon soms blijven ratelen, maar toch wilde Celine af en toe laten horen dat ze echt wel aan het luisteren was.
Kathy vertelde meteen verder, 'voor Dries is het natuurlijk ook fijn dat hij iemand mee te slapen krijgt. Vorig jaar had Heleen ook een slaapfeestje maar is Jasper toen niet kunnen blijven slapen. Je weet wel waarvoor.'
Celine hapte adem en wilde een antwoord geven, maar Kathy was al weer verder aan het vertellen.
'Maar nu kan Jasper blijven slapen en zowel Heleen als Dries zijn er blij mee. Ik weet niet hoe, maar Jasper heeft echt een plaatsje veroverd in het hart van Heleen. Dries is niet zo klein en schattig meer, waar Jasper dat wel nog is. Ik heb het gevoel dat Heleen in Jasper een nieuw klein broertje zoekt waarvoor ze kan zorgen en dat ze kan vertroetelen.'
'Maar nu we het over blijven slapen hebben.' kwam Celine er tussen. 'Als ik Dries nu eens deze vrijdag na school mee ophaalde en hij hier blijft tot zaterdag na het middageten. Is dat goed? Jasper heeft het voorbije weekend al bij jullie geslapen en binnen twee weken gaat hij opnieuw. Het kan leuker zijn voor de kinderen als dat ook nog een keer de andere kant op gaat. Breng vrijdag dan gewoon maar overdag of 's avonds Dries zijn spullen om te blijven slapen.'
'Oh, dat is een fijn idee. Dat zullen ze leuk vinden.' antwoordde Kathy. 'Ik zorg er vrijdag voor.'
'En dan nog over een cadeau voor Heleen. Jasper sprak van een CD van Justin Bieber?'
'Heleen is daar inderdaad weg van, maar dat hoef je echt niet cadeau te doen.'
'Dat doen we toch. Welke CD heeft ze nog niet?' vroeg Celine
'Ze heeft enkel de laatste nieuwe CD. Alle oudere cd's heeft ze nog niet.' zei Kathy.
'Iets anders nog.' zei Celine. 'Ik vraag morgen aan Helga of ze een pak pampers mee neemt van bij haar uit de winkel. Dan hoef je er geen meer te voorzien voor Jasper. Je kan die niet blijven kopen.'
'Oh, dank je wel.' antwoordde Kathy.
Er werd nog wat verder gebabbeld en er werden nog wat afspraken gemaakt over de komende twee weekends. Niet veel later beëindigde de mama's het gesprek en legden ze hun telefoon neer.

Al de mama's en de papa hielden van verrassingen geven, dus de kinderen wisten van niets. Wanneer Dries en Jasper gezellig babbelend voor de schoolpoort stonden, aan het wachten op hun ouders, waren ze beiden opgetogen toen Helga Dries aansprak. 'Dries, kom je mee naar ons thuis? We hebben afgesproken met jouw mama en papa dat je bij ons mag blijven slapen.'
'Joepie!' klonk het in koor. Zo luid dat de mensen en kinderen rondom keken waar de uitbarsting vandaan kwam.
'Zo leuk, ik ben zo blij dat je ook nog eens bij mij komt slapen!' riep Jasper uit. Huppelend, Dries en Jasper elk aan een andere kant van Helga, gingen ze naar huis.
'Jasper, toon je aan Dries wat hij allemaal moet doen als je thuiskomt na school?' vroeg Helga.
'Is goed, mama' antwoordde Jasper. 'Dries, je jas hier aan de kapstok, de schoenen mag je daar onder zetten en nu eerst naar de keuken om onze boekentassen leeg te maken.'

Dries volgde Jasper zijn voorbeeld en flink begonnen ze in de keuken met hun spullen uit te laden. Waterfles, brooddoos, fruitdoosje en koekendoosje werden op het aanrecht geplaatst. Heel voorbeeldig en zijn best doende om zijn mama te plezieren ging Jasper vervolgens met zijn agenda en huiswerk aan tafel zitten. Vlijtig begon hij te werken en Dries volgde met enige tegenzin zijn voorbeeld. Eigenlijk wilden ze liefst zo vlug mogelijk samen gaan spelen, maar Jasper en Dries probeerden los van elkaar te tonen dat ze super flink kunnen zijn. Het was een verrassing dat Dries mee mocht en ze hoopten onbewust door zich nu goed te gedragen dat dit geen eenmalig iets was.
Ook Helga zag het dat ze flink hun best deden. Ze liep in stilte rond door de keuken om de jongens niet te storen bij hun huiswerk. Ze nam haar GSM en maakte een foto van Jasper en Dries die naast elkaar geconcentreerd met hun huiswerk bezig waren.
De foto stuurde ze door in het whatsapp groepje en ze voorzag het van commentaar.
<<Mag ik Dries elke week lenen? Zo flink maakt Jasper zijn huiswerk nooit. Ik heb geen enkele keer moeten vragen om er aan te beginnen.>>
Het antwoord van Koen kwam vlug. <<Dat is goed, als ik Jasper de andere dagen mag lenen. Als je geen foto genomen had zou ik je bijna niet geloofd hebben.>>
Terwijl de jongens bezig waren met de laatste opdracht van hun huiswerk kwam ook Gert binnen na zijn school.
'Dag Mama!' zei Gert wanneer hij iedereen zag zitten. Dat Dries en Jasper er ook waren negeerde hij. Geen aandacht schenkend aan hen zette hij zijn rugzak op tafel en begon ook zijn spullen uit te laden. Voor zijn gemak haalde hij er alles uit tot hij onderaan zijn brooddoos vond. Dat hij hierbij ook boeken en schriften bovenop het huiswerk van Dries en Jasper plaatste trok hij zich niet aan.
'Hé' begon Dries uit te roepen. Voor Dries nog wat kon zeggen gaf Jasper hem vlug een elleboogstoot. 'Sssst!' siste hij ondertussen. 'Wacht gewoon even, we kunnen hier toch niets tegen doen.' fluisterde Jasper er achteraan.
Helga keek op bij de begroeting van Gert en den 'Hé' van Dries. 'Dag Gert, let je op waar je je spullen zet? Dries en Jasper zijn bezig met hun huiswerk.'
'Oh sorry, ik wist niet dat dat huiswerk was. Dat ziet er veel te gemakkelijk uit.' zei Gert terwijl hij zijn boeken verplaatste.
Helga keek boos naar Gert. Zulke denigrerende opmerkingen maakte hij toch te veel. Gert deed alsof hij de boze blik van zijn mama niet zag. Hij deed de laatste spullen nog weg en nam zijn eigen boeken, huiswerk en rugzak mee naar boven naar zijn kamer.
Helga draaide zich om en keek naar Jasper en Dries. Ze zag dat Dries met tranen in zijn ogen zat.
'Dries, wat scheelt er?' vroeg Helga terwijl ze ging zitten naast Dries.
'Dat is wel huiswerk en het is wel moeilijk.' zei hij met een boze ondertoon.
'Trek het je niet aan Dries.' zei Helga om Dries te troosten. 'Toen Gert even oud was als jullie vond hij dit ook moeilijk.' Helga nam het huiswerk van Dries en scande het vlug om te kijken of er fouten waren.
'Dat heb je perfect gedaan Dries. Hier is één foutje en verder ben je nog vergeten jouw naam en de datum te noteren.' Dries keek al wat gelukkiger bij wat hij hoorde. Hij keek nog een keertje naar de oefening die Helga als fout had aangeduid. 'Ik weet het juiste antwoord' zei hij. Vlug nam hij zijn potlood en verbeterde de fout die er stond.
'Helemaal goed nu' zei Helga. 'Toen Gert zo oud was als jou kon hij dat niet zo goed.'
Dries glunderde van trots. Vlug veegde hij met zijn vingers door zijn ogen om de tranen van daarjuist weg te vegen.
Jasper was ook blij dat Dries terug goedgezind was. Maar hij was ook kwaad op Gert dat hij zo vlug het humeur van Dries had weten verpesten.
Helga keek ook het werk van Jasper na. 'Hier heb je een foutje gemaakt, en dan heb je hier en hier iets vergeten, en daar heb je je tekens gespiegeld.'
'Oh, niet weer.' zei Jasper. Hij verbeterde meteen wat niet juist was en ook hij legde vlug zijn potlood neer. 'Ik ben ook klaar!'
De jongens ruimden hun schoolspullen op. 'Mogen we alsjeblieft op de Nintendo?' vroeg Jasper met een zo lief mogelijk stemmetje aan zijn mama.
'Dat is goed, doe maar.'
Jasper nam het bakje en de controllers en zette de televisie aan. Dries wist niet goed hoe alles moest worden klaargezet en ging zitten in de zetel voor de televisie. Samen genoten ze van een paar spelletjes op de Nintendo.

'Ding-Dong' ging de deurbel.
Jasper zette het spel op pauze waar ze mee bezig waren en samen met Dries ging hij kijken wie er aan de deur was.
'Heleen, wat doe jij hier? Moet ik naar huis?' vroeg Dries verbaasd toen hij zijn zus voor de deur zag staan.
'Nee hoor, ik moest je kleren komen brengen van mama. Ze heeft deze zak klaar gemaakt voor jou.'
'Dank je wel zus!' zei Dries en hij nam de tas over van Heleen.
Ook Helga kwam er bij om te zien wie er aan de deur was. 'Goede avond Heleen.'
'Dag mevrouw. Ik kom de tas van Dries brengen met zijn spullen voor vannacht en morgen.' zei Heleen toen ze Helga zag komen aanlopen.
'Dank je wel Heleen. Dat is lief van jou. Wil je eventjes iets drinken?' Helga nodigde Heleen mee uit naar binnen.
'Graag ja mevrouw.' zei Heleen terwijl ze binnen stapte en haar schoenen uit deed.
Helga vond het wel fijn, zo beleefd en voorkomend Heleen was. Ze ging later iets laten weten aan de ouders van Heleen hoe flink ze zich gedroeg.
'Jasper en Dries, brengen jullie de tas van Dries naar boven?'
'Is goed mama, doen we meteen.' en met Jasper aan het ene handvat en Dries aan het andere stuntelden ze de trap omhoog richting de kamer van Jasper.
Binnengekomen in de kamer zagen ze dat het logeerbed al klaar stond voor Dries. De jongens begonnen meteen de tas uit te pakken en alles klaar te leggen. Toiletgerief naar de badkamer. Pyjama op het hoofdkussen.
'Dries, waarom heb je twee body's mee?' vroeg Jasper verbaasd.
'Ik weet het niet, ik heb niet ingepakt. Mama zal zich vergist hebben.' zei Dries en haalde zijn schouders er bij op. 'Deze is zelfs te klein voor mij.'
Dries deed de extra body terug in zijn reistas en de jongens gingen daarna terug naar beneden.

'Fruitsap, cola, ice-tea, water, thee, of chocomelk?' vroeg Helga terwijl Heleen zich aan de keukentafel installeerde. Heleen keek even bedenkelijk.
'Ik heb wel zin in prik, maar als ik nu nog cola drink kan ik straks niet goed meer slapen. Mag ik ice-tea?' vroeg ze aan Helga?
'Zeker hoor. Ik pak het even.' zei Helga terwijl ze de berging in ging om een nieuwe fles te gaan halen.
'Alsjeblieft' zei ze terwijl ze een glas neerzette en dat inschonk voor Heleen.
'Dank je wel mevrouw.' antwoordde Heleen.
'Oh, mogen wij ook?' vroeg Jasper die net terug de keuken in kwam.
'Voor een keertje is het goed.' zei Helga. Ze nam twee glazen, zette die neer voor de jongens en schonk deze ook vol. Ze zette de halflege fles op de keukentafel en richtte zich weer tot Heleen.
'Hoe is het bij jou op school? Veel werk nu het einde van het jaar er bijna is?'
Heleen haar gezicht betrok bij die vraag. 'Die taalvakken haat ik echt. Ik houd veel meer van wiskunde en wetenschappen. Dat is tenminste allemaal logisch.' vertelde ze.
'Wat wil je later worden?' vroeg Helga. 'Als je zo van wiskunde en wetenschappen houdt, Celine was daar ook altijd goed in. Ze werkt nu op de controletoren van de luchthaven om de vliegtuigen te begeleiden.' gaf ze nog als ideetje mee.
'Oh, ik wist niet dat ze dat deed. Dat is ook iets speciaals.' reageerde Heleen. 'Maar is dat niet een hele dag op een stoel zitten en niet weg kunnen? Dat lijkt me ook niet zo aangenaam.'
'Ja, dat, in het Engels moeten spreken heel de dag en de onregelmatige uren. Daar klaagt ze nog het meeste over.'
Heleen knikte wijs. Misschien leuk voor één dag een keertje te zien, maar niet om een heel leven te doen, dacht ze.
'Waar dacht jij anders wel nog aan?' vroeg Helga aan Heleen.
'Ik weet het niet goed. Iets met kinderen. Leerkracht, kinderverzorgster, pediatrisch verpleegkundige of zo... Ik weet het nog niet zo goed.'
'Je hoeft ook nog niet te beslissen. Je hebt nog tijd er voor.' zei Helga. 'Maar je gaat dus later misschien bij je mama gaan werken?'
'Nee, dat niet. Ze werkt aan het onthaal van de K&J Heilige Méen verderop. Dat is maar receptiewerk. Ze werkt niet echt met de kinderen daar.'
'Oh ja, ik dacht dat je mama meer in de zorg stond.' zei Helga. 'Dat ze volop bezig was met de patiënten.'
'Nee, heeft ze nooit gedaan.'

Ondertussen kreeg Helga een bericht van Celine. <<Ik sta bij de snackbar nu. Wat wilt iedereen bij de frietjes?>>
'Jasper, Dries, wat willen jullie van de snackbar?' vroeg Helga.
'Curryworst' reageerde Dries enthousiast.
'Chickenfingers' antwoordde Jasper.
'Ok jongens.' antwoordde Helga. Ze stapte tot aan de trap en riep naar boven. 'Gert, was wil jij vanavond hebben bij de frietjes!'
Jasper opende ondertussen de fles ice-tea en schonk zichzelf bij. Nadien toonde hij in stilte aan Dries de fles.
'Nee dank je,' fluisterde Dries terwijl hij zijn hand boven zijn glas hield. 'Ik heb geen dorst.'
Onopvallend zette Jasper de fles terug waar ze eerst op tafel stond.
Gert wandelde naar beneden om zijn antwoord te geven. 'Voor mij graag een hamburger.'
'In orde jongens, ik stuur het door naar mama. Heleen, eet je hier mee?'
'Nee dank u mevrouw. Papa en mama verwachten me thuis op zijn laatst over een half uurtje. We eten pizza vanavond.'
'Ok in orde.' zei Helga en ze nam haar GSM om de bestelling door te geven aan Celine.
Gert zag de fles ice-tea staan, nam voor zichzelf een glas en schonk het vol. Hij ging ook aan tafel zitten om zijn glas leeg te drinken. Met kleine oogjes bekeek hij de andere kinderen. Er was nog een beetje over in de fles. Hij pakte de fles bij zich. 'Mama, ik neem de overschot van de ice-tea straks mee naar boven naar mijn kamer.'
'Is goed Gert' antwoordde ze terwijl ze het bericht naar Celine afwerkte.
'Heleen,' vervolgde Helga, het vorige gesprek weer oppakkende. 'Heb je ook al aan orthopedagogie gedacht? Dat is ook iets met kinderen.'
'Nee, dat ken ik niet, wat is dat?' vroeg Heleen
'Oei, dat kan ik moeilijk uitleggen. Misschien moet je dat beter vragen aan je mama, ze zal er zeker wel een paar kennen vanuit haar werk. Dan kan je er ook misschien een ontmoeten. Zij kunnen dat zelf het beste vertellen.'
'Waar werkt je mama?' vroeg Gert
'Ze werkt verderop in het K&J GGZ' zei Heleen.
'Wat is dat?' vroeg Gert. Nog nooit van gehoord.
'Kinder en jeugd geestelijke gezondheidszorg, Heilige Méen, die instelling verderop'
'Ah, bij de kleine onnozele zotte kindjes dus. Met hun hoofd vol prut' zei Gert neerbuigend.
Heleen werd boos. Ze was al een paar keer bij haar mama op haar werk geweest en ook haar mama zelf had al veel verteld over de patiënten, of cliënten zoals ze ook soms zei. Ze had tijdens de bezoekjes ook al een paar keer contact gehad met de bewoners en ze vond het telkens een leerrijke en aangename ervaring.
Dries kroop achteruit op zijn stoel en trok Jasper mee naar achteren. 'Let op, ze is boos.' fluisterde hij zacht Jasper toe.
'Ten eerste.' begon Heleen. Ze praatte zacht maar door de stilte die was neergedaald drong elke letter goed verstaanbaar door in heel de keuken. Gert zat meesmuilend Heleen aan te kijken. Hij vond het fijn om anderen op hun paard te krijgen.
'Het zijn geen kleine onnozele zotte kindjes.'
Helga die Gert had willen terechtwijzen sloot haar mond. Ze liet eerst Heleen haar zegje doen.
'Ten tweede, die prut die je beschrijft zijn een goed stel hersenen die nog veel kunnen.'
'Ten derde, elk van die bewoners kan misschien niet zo goed leren als jij, maar ze hebben een emotionele capaciteit en gevoeligheid die honderd keer ze groot is als die van jou. Zij zijn tenminste lief. Als begaan zijn met een medemens een criterium was om daar naar toe te moeten of niet, dan zou je de zwaarste afdeling voor jou alleen gehad hebben. En als dat geen criteria was, maar je er gewoon zou gaan wandelen, zou het niemand opvallen dat je er niet woont. Iedereen zou denken dat je er hoort met die stomme smoel van jou!'
Gert was tijdens de hele uitleg bozer en bozer geworden. 'Trut' beet hij haar toe en hij liep weg van tafel.
'Je kan er gewoon niet tegen dat er iemand iets terugzegt!' riep Heleen hem achterna. 'Je bent even dom als je groot bent. Je bent het schoolvoorbeeld van een brute domme slappeling!'
'Gert, kom terug!' riep Helga Gert achterna.
'Ja' gromde hij toen hij weer binnen stapte.
'Bied je excuses aan. Het is heel lelijk wat je gezegd hebt. Straks hoort Celine er ook van.'
'Sorry' zei hij en hij draaide zich om en was weer weg.
'Heleen,' zei Helga boos. 'Je hebt gelijk dat je je verdedigde, maar op het laatste was het ook niet de juiste manier.'
'Sorry mevrouw' zei Heleen en ze boog schaamtevol haar hoofd.
'Het is niet erg hoor. Ik ben er blij mee.' Jasper was van zijn stoel opgestaan en stond op om Heleen te knuffelen. Hij vond het fantastisch om te zien hoe het Gert nu een keertje was die op zijn dak kreeg en het onderspit moest delven. Dat koekje van eigen deeg was verdiend. Karma voor alle andere keren.
'Dank je wel' zei Heleen stilletjes terwijl ze de knuffel van Jasper beantwoordde.
'Laten we dit nu afsluiten' zei Helga. 'Heleen, het is ondertussen tijd om te vertrekken als je op tijd thuis wilt zijn.'

Heleen begreep dat ze niet langer meer moest blijven. Ze zei iedereen nog gedag en ging naar de gang om haar schoenen aan te trekken.
'Bedankt nog eens voor de bagage te brengen van Dries.' zei Helga die Heleen uitgeleide deed.
Ondertussen nam Jasper in de keuken gebruik van het moment. In zijn woede had Gert de fles ice-tea laten staan en dat was een traktatie die Jasper thuis zelden kreeg. Vlug schonk Jasper zijn glas opnieuw vol en dronk het langzaam en genietend leeg.
'Kom, we gaan verder spelen' zei Dries die zijn glas ook leeg dronk.
'Ja, is goed.' zei Jasper. 'Je hebt echt een super geweldige zus' zei hij nog dromerig. 'Ik ben blij dat ze Gert eens goed de waarheid heeft gezegd.'

De frietjes waren lekker. Celine praatte honderduit over haar werk en ze deed haar beklag over de piloten die veel te slecht Engels konden en daardoor de juiste instructies voor het aanvliegen niet begrepen. Jasper en Gert waren deze verhalen gewoon, maar Dries werd er wel goed door geanimeerd.
Later op de avond, na nog wat gespeeld te hebben was het tijd om te gaan slapen.
'Kom Jasper en Dries, naar boven!'
'Nee, Mama, nog een kwartiertje alstublieft?' vroeg Jasper terwijl hij een zo lief mogelijk gezicht trok dat bij mama Helga altijd werkte.
'Nee, nu' antwoordde Celine die immuun was en niet te vermurwen.
'Nog tien minuutjes dan?' probeerde Jasper te onderhandelen.
'Als je het nog één keertje vraagt ga je morgen een kwartier vroeger in bed.'
Jasper sloot meteen zijn mond, nam Dries mee en ze waren naar boven.
Celine kwam mee de kamer op.
'Jasper, ik ga er vanuit dat je weer samen een pamper aan doet met Dries?' zei ze terwijl ze de deur achter haar sloot.
Jasper stond perplex. Hij had zo een directe vraag niet verwacht. 'Maar mama, ik heb er toch geen?'
gaf hij als antwoord.
'Nu wel,' zei Celine. 'Helga heeft een pak gekocht bij haar in de winkel en ze meegenomen. Je kan niet blijven luiers van Dries afsnoepen. Ze heeft ze in de kast achter jouw pyjama's neergelegd.'
Jasper opende vlug de kast en duwde zijn pyjama's opzij. Daar stond inderdaad een pak pampers!
Vlug keek hij Dries aan. 'Ik wist echt niet dat die hier lagen, ik heb die echt niet nodig.' Het stemmetje in zijn hoofd 'Jasper is een baby' begon weer even luid te zingen.
Celine kwam er tussen. 'Dat weet Dries wel, dat je die niet zelf nodig hebt. Dat je die aan doet voor hem. Zodat Dries zich niet alleen voelt. Maar Dries zijn papa en mama moeten daar toch niet voor blijven betalen?'
Jasper keek naar zijn mama en luisterde.
'Als je nu nog een keertje bij Dries blijft slapen kan je ook je eigen pampers mee nemen.' ging Celine door.
Jasper knikte stilletjes. 'Ik begrijp het.'
Dries kwam er dan tussen. Hoopvol vroeg hij 'doe je er ook eentje aan nu?'
Jasper had het gevoel niet echt een keuze te hebben. De pampers waren gekocht voor hem en Dries die er op stond te kijken. 'Ok, is goed.' klonk het berustend.
'Dat is dan afgesproken,' zei Celine.' Dries, ga maar eerst plassen en kom dan terug naar hier om je pyjama aan te doen. Jasper, begin jij ondertussen met je tanden te poetsen en dan wisselen jullie om.'
De jongens luisterden goed en voerden het gevraagde uit.
Dries kwam de kamer binnen en nadat hij zich had uitgekleed ging hij klaarliggen op zijn bed voor de pamper. Dit ging iets minder vlot aan dan bij hem thuis, maar hij zat wel goed.
'Sorry Dries, ik ben het al lang niet meer gewend om dat te doen. Ik weet wel nog goed hoe het moet en waar ik op moet letten, maar vlug gaat het niet meer. Het zit niet meer in mijn vingers.'
'Is niet erg. Hij zit goed.' zei Dries terwijl hij opstond en zijn body pakte.
'Kathy had gestuurd dat ze ook een body had meegegeven voor Jasper, waar is die?' vroeg Celine. Ondertussen deed ze het nieuwe pak pampers open en nam ze ook nog een pyjama voor Jasper.
'Hier is hij!' zei Dries nadat hij even in zijn tas gerommeld had.
Jasper kwam ook de kamer in.
'Dries, jouw beurt om je tanden te gaan poetsen. Jasper, ben je naar de wc geweest?
Jasper knikte van ja. 'nu net gedaan nadat ik mijn tanden heb gepoetst.'
'Zeer goed, kom maar hier' zei Celine. Ze had niets meer te doen dus hielp ze Jasper even met zijn kleren uit te doen. Dat ging toch nog altijd net iets sneller dan als Jasper dat zelf deed.
'Handen omhoog' zei Celine en zo startte het omkleden tot Jasper met zijn luier aan terug voor zijn mama stond.
'Die body is wel gemakkelijk, vind je niet?' vroeg Celine aan Jasper.
'Ja, alles blijft wel beter op zijn plaats zitten daarmee merkte ik vorige week. Het voelde fijn aan zo.' antwoordde Jasper.
Celine deed de knopjes nog dicht tussen Jasper zijn benen. 'Ik heb de dino onesie weer klaar gelegd die je een tijdje geleden een keer aanhad. Goed?' vroeg Celine terwijl ze de onesie open hield zodat Jasper er gemakkelijk in kon stappen.
'Ja is ok.' zei Jasper en voet voor voet stak hij zijn benen in de pijpen van de onesie tot zijn voeten weer tevoorschijn kwamen.
'Armen hier in en draai je om.' begeleidde Celine Jasper verder zodat ze uiteindelijk ook de rits op zijn rug kon dichttrekken.
Dries kwam de kamer binnen. 'Toen die mij nog paste had ik die ook graag aan. Dat was vroeger mijn lievelingspyjama' was de enige commentaar die hij gaf. 'Mag ik nu ook mijn pyjama aandoen?' vroeg hij aan Celine.
'Oh, zeker doe maar hoor. Dat had zojuist ook al gemogen.'
'Maar ik durfde niet, je zei dat ik mijn tanden moest gaan poetsen.' bekende Dries voorzichtig, toch wat bang voor de reactie.
'Daar moet je echt niet bang voor zijn. Als je maar flink doorwerkt en niet treuzelt ben ik blij.' zei Celine geruststellend.
'Ok, is goed.' zei Dries en hij nam zijn eigen onesie. Stak zijn benen in de pijpen tot zijn voeten tevoorschijn kwamen, stak zijn armen er in en ritste zelf de sluiting dicht vooraan op zijn buik en borst.
Er werd nog slaapwel gewenst aan elkaar en even later was het licht uit.

'Jasper' fluisterde Dries nadat hij Celine naar beneden had horen gaan.
'Ja, wat is er?' fluisterde Jasper zachtjes terug.
'Ik weet wel dat je dat eigenlijk niet moet dragen, een pamper, maar ik ben zo blij dat ik dat niet alleen moet doen vannacht.'
'Graag gedaan.' zei Jasper.
'Ik voelde me super slecht vroeger omdat ik daar zo alleen in was, maar het is pas sinds dat jij die ook draagt voor mij dat ik merk hoe hard ik het nodig had. Ik voel me nog veel beter en gelukkiger dan dat ik dacht dat ik me ooit ging voelen.'
Jasper wist niet meteen hoe te reageren. Hij was geraakt door deze bekentenis van Dries. Jasper klom uit zijn eigen bed, kroop in bed naast Dries en gaf hem een knuffel die beantwoord werd door Dries.
Jasper voelde hoe Dries aan het schokken was. De emoties waren Dries blijkbaar net iets te groot op dit moment.
'Ik ben er voor je Dries' fluisterde Jasper. 'We zijn bloedbroeders. En ik vind het echt niet erg om dat te doen voor jou. Ergens geeft dat ook wel rust, geborgenheid en een fijn gevoel.'
Jasper voelde hoe Dries knikte met zijn hoofd. 'Dat is waar' fluisterde Dries ondertussen.
'Dank je wel dat je mijn vriend bent Jasper.' fluisterde Dries nog.
'Jij ook en slaap lekker.' gaf Jasper als antwoord. Hij was moe en kroop terug in zijn eigen bed.
'Slaap lekker.' mompelde Dries terug. Hij was ook al bijna naar dromenland vertrokken.

Kathy en Koen zaten die avond samen voor de computer om hun reis voor te bereiden.
'Kijk hier eens, die hadden ze vorig jaar nog niet, die zijn nieuw; kinderbungalows voor vier of vijf personen. Klinkt dat niet leuk?' zei Kathy terwijl ze verder op de website klikte om de foto's te bekijken en vergroten.
Het zag er wel goed uit, heel speels en avontuurlijk. Op veel muren van de bungalow waren er vrolijke tekeningen aangebracht. Verder waren er in het huisje ook op twee kamers een klein verhoging aangebracht waar de kinderen konden naar toe klimmen tot aan het plafond. Er waren ook een aantal kruipgangetjes aangebracht. Bij een eerste kon je van de ene kamer naar de andere kamer met een gangetje door de leefruimte langs het plafond. Er was ook nog in de eerste kamer een luikje dat uitkwam naast de zetel in de leefruimte.
Er was ook een foto met een klimnet te zien, en een andere foto met een brandweerpaal om naar beneden te glijden.
Boven in het dak was er een kleine glazen koepel, hoog genoeg om net met je hoofd over de daken te kunnen kijken.
De badkamer was helemaal aangekleed alsof het een onderwaterwereld was, en het terras en ingang waren hoger dan de weg waar de bungalow naast lag. Ideaal dus voor nog een extra privé glijbaan.
Er stond ook nog heel wat begeleidende tekst bij maar die was jammer genoeg enkel in het Frans. Zowel Kathy als Koen konden dat niet. De meeste info op de website was ook in het Engels maar dit stuk van de kinderbungalow waren ze blijkbaar vergeten vertalen.
'Attention (seulement cottage 5 personnes)! Un lit junior dans la chambre des enfants est adapté aux enfants de 1m40 maximum.'
Attention leek nogal op attentie en met google translate hebben ze toch die ene zin vertaald.
'Dries is maar 1m30 groot, dus die zal wel in dat juniorbed passen?' vroeg Koen zich luidop af. Heleen was er ondertussen ook nog bij komen zitten om mee te kijken.
'Of anders Jasper, die is zelfs nog een stukje kleiner.' kwam ze er tussen.
Kathy knikte bedachtzaam. 'Een juniorbed zal wel geen probleem zijn zeker? En dat huisje ziet er gewoon te leuk uit om te laten schieten. Nu is dat nog leuk voor de jongens, binnen een paar jaar niet meer.'
Ze doorzochten nog even de foto's maar van de bedden zelf waren er geen foto's genomen. Al gauw was de beslissing genomen en het kinder-avonturen huisje voor vijf personen was geboekt.
'Vergeet niet om dat hotelletje voor onderweg te boeken Koen.' zei Kathy nog. 'Vorig jaar waren we ook maar net op tijd. Je kan dat beter ook meteen doen in plaats van te wachten tot twee weken voor de reis.'
Koen knikte en gaf Kathy gelijk.
'Ik kijk meteen. Ik doe dat nog vlug en dan kunnen we van onze avond genieten.' Koen was moe van zijn werkdag vol met vergaderingen, meetings en besprekingen en wilde er vlug het vlug afronden.
Gelukkig herkende het hotel nog de login van het voorbije jaar. De namen en geboortedatums van het gezin waren automatisch ingevuld. Het enige dat Koen uiteindelijk nog deed was de datums voor de heen en terugrit invoeren, op bevestigen duwen en het voorschot betalen. De bevestigingsmail stuurde hij door naar Kathy zonder na te kijken, zij hield dat allemaal bij. Blij dat hij kon rusten van zijn werkdag en werkweek sloot hij daarna de computer af.
 

TEDDY luiers

Superlid
Wat weer een heerlijk hoofdstuk. En die Heleen die staat haar mannetje wel.
Denk dat Gert ook solliciteert naar weer een tijdje een luier om, om hem een toontje lager te laten zingen.
Ga zo door.
 

toet

Superlid
Een kleiner stukje deze keer. Meer is nog onderweg.


Deel 10

Het was midden in de nacht en Jasper werd wakker. 'Ice-tea' dacht hij meteen. 'Ik had er niet zoveel van mogen drinken.' Al terwijl hij bewoog en nog voor hij opstond uit bed om te gaan plassen voelde hij dat hij een luier aan had. Van alle vorige keren had hij nog onthouden dat er niemand een probleem van maakte als hij er in plaste. Bovendien herinnerde hij zich dat hij een onesie aan had die hij zelf toch niet uit kon krijgen. Hij kroop terug in bed en probeerde zich te ontspannen. Omdat hij zich in een houding bevond dat hij niet gewoon was om te plassen wilde het niet lukken. Nadat hij van alles geprobeerd had, zoals kracht zetten, proberen in te beelden dat je op het strand staat, een kleine ontspanningsoefening, en het niet gelukt was stond hij uiteindelijk overeind. Toen hij zich toen inbeeldde dat hij voor een wc stond wilde het uiteindelijk lukken. Blij dat de druk weg was kroop hij terug in zijn bed en sliep verder ononderbroken door tot de volgende ochtend.

'Goeie morgen Jasper en Dries' klonk het vrolijk van Celine en Helga wanneer ze de living binnen kwamen. De twee jongens zaten voor de televisie te genieten van hun favoriete serie.
'Hoe is het met jullie pampers gesteld?' vroeg Celine toen ze naderbij kwam. Geen van de twee jongens gaf antwoord, maar hun rood gezicht maakte het duidelijk genoeg.
'Dries, jouw mama heeft niet graag dat je in een natte luier blijft rondlopen. Ga je naar boven om je op te frissen?' zei Celine streng.
'Jasper, ga jij dan ook maar mee.' zei Helga er bij.
Jasper volgde meteen naar de badkamer boven waar hij geholpen werd door Celine. Dries zette de TV uit en volgde de rest daarna ook naar boven.
'Stilletjes zijn voor Gert, hij wordt boos als we hem wakker maken.' sprak Jasper zachtjes Dries aan toen hij ook de badkamer binnenkwam.
Celine deed de rits van de onesie van Jasper open en hielp hem er uit, trok de knopjes van de body open, trok aan de twee plakstrips en verwijderde de pamper. Omdat ze toch bezig was ging ze meteen door, nam ze een washandje en waste ze de ruime intieme omgeving schoon.
'Dries, hier is een schoon washandje en handdoek voor jou. Jasper, kom je mee naar de slaapkamer? Dan zoeken we daar al jouw kleren uit voor vandaag.
In de slaapkamer ging Jasper op bed zitten in afwachting van wat zijn moeder ging kiezen. Celine keek even tussen Jasper en de kleerkast heen en weer. Glimlachend bij haar idee nam ze de benodigde kleren en zette zich naast Jasper.
'Jasper, die body, houd je die verder aan? Ik heb hier het gepaste ondergoed voor jou genomen dat bij een body past.'
Jasper keek verbaasd naar de luier in zijn mama's hand. 'Opnieuw een pamper mama?'
'Ja, waarom niet? Zo erg vind je dat niet om aan te doen en Dries is er zo blij mee? En je hebt nu toch al een body aan, anders moeten we die ook nog uitdoen. Het kan maar zoveel sneller en vlotter gaan.'
'euhm, ok' zei Jasper. Het was raar voor hem om nu terug een pamper aan te doen, maar hij kon niet meteen op argumenten komen om het niet te doen, behalve dat het raar was.
Jasper kreeg als eerste de luier om. De body werd gesloten en daarna nog een korte broek en leuke kleurrijke trui met de afbeelding van een draak erop.
'Hop, naar beneden.' zei Celine. Ze keek glimlachend Jasper achterna. Ze wist dat ze de waarheid rond wat snel en vlot gaat wel wat verdraaid had, maar ze vond Jasper er zo schattiger uitzien.
Terwijl Jasper naar beneden vertrok kwam Dries met enkel zijn handdoek rond zijn middel geslagen binnen in de kamer.
'Dag Dries, Jasper heeft opnieuw een pamper aan. Wil je ook?' vroeg Celine.
Dries keek verbaasd op. 'Echt? Heeft hij dat gedaan voor mij? Zo lief van hem.'
'Ja, dat is waar. Jij ook nu?'
'Moet dat?' vroeg Dries voorzichtig. Hij had er eigenlijk geen zin in maar wilde ook niet onderdoen voor Jasper.
Celine wilde niets forceren bij Dries. Ze vond het gisteren wel schattig, de twee kindjes in hun luier, maar Dries was niet haar kind en ze kende hem niet goed genoeg om zeker te weten wat wel en niet kon.
'Nee, natuurlijk niet.' antwoordde Celine.
Dries draaide zich daarop om naar zijn kleren, hij legde zijn handdoek aan de kant en begon zich aan te kleden.
Celine liet Dries alleen en ging naar haar kamer om haar ook om te kleden. Helga was al aangekleed en in de keuken om samen met Jasper het ontbijt klaar te zetten.
Wanneer alles klaar stond kwamen Celine, die ondertussen ook aangekleed was, en Dries de keuken binnen en iedereen zette zich aan tafel. Dries ging op de plaats van Gert zitten. Gert zou zich toch niet laten zien voor het middag was. Vrolijk begonnen ze aan het ontbijt.
'Jasper' begon Helga 'Vanmiddag als Dries naar huis gaat. Loop je dan mee voor zijn spullen te helpen dragen?'
'Ja, is goed Mama' antwoordde Jasper. 'Maar wat doe ik met de body die ik aan heb?'
'Heb je nog die body aan? Maar, hoe?' Helga snapte het eerst niet goed. 'Heb je dan nog?'
Celine onderbrak haar. 'Ja, het was mijn voorstel.'
Helga keek strak naar Celine. 'Is dat wel gepast?' Daarop richtte ze zich naar Jasper. 'Straks na het eten doen we die uit en dan kan je een gewone onderbroek en T-shirt aan.'
Celine keek terug naar Helga. 'Kijk eens hoe schattig dat er uit ziet.' zei Celine met een grote glimlach en twinkelende oogjes.
Helga smolt voor de blik van haar geliefde. 'Ok Jasper, het is goed voor deze keer. Kies zelf maar wanneer hij uit moet.'
'Ok, mama.' antwoordde hij, en Jasper viel aan op zijn sandwich met twee kleuren choco.
Dries bleef de hele tijd zwijgen en keek Jasper de hele tijd met een grote glimlach aan. 'Dankjewel' fluisterde hij als hij eventjes Jasper zijn aandacht had. Ondertussen wees hij naar Jasper zijn middel.

Na het eten werd er flink opgeruimd door Jasper en Dries. Opnieuw maakte Helga handig gebruik van de combinatie Jasper en Dries. Heel onschuldig had ze aan Jasper gevraagd of hij kon tonen aan Dries waar alles weg moest.
'Doe ik wel Mama.' zei Jasper vrolijk, blij dat hij iets van verantwoordelijkheid kreeg. Binnen een mum van tijd was de tafel mooi opgeruimd en begonnen de jongens te spelen.
Eerst een half uurtje samen op de Nintendo, nadien hebben ze in het bosje gespeeld om uiteindelijk te eindigen op de trampoline in de tuin. Ze genoten van de lente die nu volop bezig was. Beetje bij beetje liet Jasper zijn plas lopen. Behalve hemzelf was er niemand die door had dat Jasper niet helemaal droog aanschoof aan het middageten.
Gert zat er ook bij aan het middageten. Veel durfde hij niet zeggen met zijn twee mama's aan tafel, maar voor Jasper en Dries waren zijn blikken genoeg om te weten dat Gert in een slecht humeur was en dat graag zou uitleven op Jasper en Dries.
Jasper en Dries hielden zich dus rustig aan tafel maar maakten er zo vlug mogelijk gebruik als ze mochten om de tafel te verlaten, Dries zijn tas te nemen en te vertrekken naar huis.

Aangekomen bij Dries zaten Koen, Kathy en Heleen aan tafel te genieten van een dessert.
'Mogen wij ook een ijsje?' vroeg Dries aan zijn ouders. Koen knikte dat het goed was. Kathy vulde nog aan. 'Kies er zelf maar eentje uit de diepvries.'
Dries nam een hoorntje en Jasper nam een waterijsje op een stokje.
'Hoe was het slapen? vroeg Heleen aan Jasper en Dries.
'Het was fijn dat Dries is mogen blijven slapen.' begon Jasper te vertellen. Hij vertelde vanaf het begin tot het einde wat ze allemaal van activiteiten gedaan hebben. Koen en Kathy verbaasden zich over Jasper zijn spraakwaterval. Meestal was hij heel wat stiller maar Jasper had blijkbaar erg genoten van de logeerpartij. Geboeid zat het gezin te luisteren naar Jasper en te kijken naar zijn expressieve gezichtsuitdrukkingen; ondertussen waren ze ook aan het smullen van het ijsje.
Jasper zelf had geen tijd om van het ijsje te eten, zo druk vertelde hij. Hij had er maar een paar keer van gelikt en toen hij heen en weer zwaaide met zijn hand viel het ijsje van zijn stokje. Jasper probeerde het nog te vangen met zijn andere hand maar dat was niet gelukt.
Uit reflex sloot hij zijn benen en zo kwam het waterijsje terecht op zijn broek. Hij klemde het ijsje vast tussen zijn twee benen. Voor er iemand kon reageren had Jasper zelf al het ijsje van tussen zijn benen uitgeplukt en per ongeluk wat uitgesmeerd. Toen hij weer overeind stond was wel te zien dat er een grote natte suikerplek op zijn broek zat.
'Oei, Jasper' zei Kathy. 'Het is niet erg, ongelukjes kunnen gebeuren. Leg het ijsje aan de kant en doe je broek uit en geef hem hier, dan spoel ik het vuil er meteen vanaf.
Jasper luisterde meteen. Het ijsje legde hij in de gootsteen, hij spoelde zijn handen af onder de kraan en trok daarna zijn broek uit. Jasper had er niet meer bij nagedacht maar hij had nog altijd de pamper van vanmorgen aan met de body van Dries. Iedereen herkende de body met het ondergoed meteen.
Kathy en Koen bleven er diplomatisch over zwijgen maar Heleen flapte het er meteen uit. 'Jasper, je hebt een pamper aan!'
'euh, ja, mama Celine,...' Jasper was de draad kwijt van wat hij wilde zeggen. Hij begreep zelf eigenlijk ook niet goed hoe hij deze morgen opnieuw in de luier was beland.
'Geeft niet hoor, ik denk dat je gewoon extra je best doet vandaag om Dries blij te maken.' schoot Kathy Jasper ter hulp.
Heftig knikte Jasper van ja. Nu Kathy dat had uitgesproken voelde Jasper dat zijn onderbewustzijn hier helemaal mee in overeenstemming was.
Dries ging naast Jasper staan bij de gootsteen en spoelde zijn handen ook af. 'Kom je mee boven met de Lego spelen?'
Jasper knikte dat het goed was. Hij gaf de broek aan Kathy en de jongens vertrokken samen naar boven. Kathy stak de broek meteen onder de kraan om het suikerwater er af te wassen.
Boven aangekomen deed Dries zijn trui uit. 'pfff, veel te warm hier.' zei hij ondertussen.
Jasper volgde zijn voorbeeld en hij zat naast Dries te spelen in enkel zijn body en luier. Heleen had haar ouders geholpen met de afwas en kwam een half uurtje later ook op de kamer van Dries. Ze had een boek mee om te lezen en ze genoot van het gezellige gebabbel tussen Dries en Jasper.
Jasper lag op zijn buik en was bezig de ridders van Lego allemaal te bewapenen, Dries zat ondertussen tussen de losse blokjes te rommelen op zoek naar blokjes die hij kon gebruiken om een gevangenis voor de slechten te maken.
Doordat Jasper met blote benen rondliep en de body niet zo dik was van stof, begon Jasper het toch wat koud te krijgen. De koude had zijn uitwerking op zijn blaas en niet veel later was de pamper goed nat. Heleen die er vanop het bed naar zat te kijken zag het uiteindelijk. Terwijl Jasper heen en weer kroop door de kamer zag ze hoe de pamper door het grote gewicht doorzakte. Het was voor de body te zwaar om nog veel ondersteuning te geven. Stilletjes ging Heleen naar beneden naar haar mama om haar in te lichten.

'Mama, Jasper zijn pamper ziet er nogal vol uit.'
'Oei, daar heb ik inderdaad niet aan gedacht om op te letten. Wie weet hoe lang heeft hij die niet al aan. Ik kom dadelijk naar boven om hem te helpen.' zei Kathy.
Vijf minuten nadat Heleen zich terug op bed had geïnstalleerd kwam ook Kathy de kamer in. Ze had vanuit de badkamer een pamper, een handdoek en een nat washandje met zeep op mee.
'Jasper, kom eens hier. We moeten nodig iets doen aan dat dikke pakket rond je billen. Deze keer gaan we niet meer zoeken naar een onderbroek. Ik heb meteen een luier meegenomen.' zei Kathy. Ze liep af op het bed en zette zich neer. 'Heleen, schuif je wat op zodat ik plaats heb?'
Heleen legde haar boek opzij en schoof op tot ze tegen het voeteneinde van het bed zat.
Jasper kwam tussen haar en Kathy door en ging op bed liggen.
'Hier, eerst de handdoek onder je billen.' zei Kathy. 'Even een bruggetje maken.'
Jasper luisterde gedwee en hij werkte goed mee tijdens de volledige verschoning.
'Heleen, doe jij de knopjes dicht?' Heleen had alles aandachtig zitten volgen en sprong meteen overeind om de opgedragen taak uit te voeren.
Kathy dook ondertussen een kast van Dries in. 'Jouw broek van daarjuist is nog te nat om aan te doen. Ik ga hier kijken voor een broek van Dries.' zei Kathy tegen Jasper.
Jasper stond op van bed en ging bij Kathy staan. Hij keek mee naar de broeken die opgevouwen in de kast lagen.
'Hmmm, dit zou wel eens kunnen lukken.' zei Kathy en ze nam een groene tuinbroek van Dries uit de kast. 'Eerst eventjes alles verkleinen, en dan proberen we de broek Jasper.'
Kathy zette de schouderbanden op de kleinste stand en hield daarna de broek open voor Jasper om in te stappen.
De twee banden gingen over de schouder en de sluitingen werden dichtgemaakt.
Kathy bekeek het geheel kritisch. 'Dat voldoet wel. Speel maar verder Jasper. Dries, vergeet jij niet eens naar de wc te gaan?' vroeg Kathy aan Dries die er was komen bijstaan om te kijken.
Kathy vertrok uit de kamer en liet alle drie de kinderen hun ding verder doen. Jasper kon met de tuinbroek aan naar huis, ze zou deze een ander keertje wel terug krijgen.
 

toet

Superlid
Beste allen,
Dank je wel voor alle duimpjes en reacties. Ik wens jullie veel genot met deel(tje) 11

Deel 11

Een paar hoofdstukken verder in Heleen haar boek waren Jasper en Dries nog steeds aan het spelen. Heleen begon honger te krijgen en stond op om beneden in de keuken wat fruit te gaan eten. Verstoord keek Dries op. 'Waarom sta je op, Heleen?' vroeg hij.
Heleen deed de bladwijzer tussen haar boek. 'Ik heb honger, ik ga beneden kijken of ik iets kan eten.' antwoordde Heleen.
'Ik heb ook honger.' haakte Jasper er meteen op in. 'Mag ik ook iets? Wat ga je eten?'
Jasper stond ook op en Dries volgde dan ook. Alleen op de kamer achterblijven was ook niet leuk .
Beneden in de keuken zette Jasper zich meteen aan tafel. 'Wat kunnen we eten?'
'Ik weet het nog niet, ik ben aan het kijken wat er allemaal is.' zei Heleen terwijl ze voor de open ijskast stond.
Uiteindelijk besloot ze het bij een gewone appel te houden. 'Hier, alsjeblieft' zei ze en ze gaf Dries en Jasper ook elk een appel.
Heleen beet een stuk van de appel af en at het op met smaak. Appels had ze altijd al het lekkerste gevonden met schil.
Jasper zat aan tafel met het stuk fruit in zijn hand, zijn andere duim in zijn mond en keek afwachtend naar Heleen.
Heleen keek op. 'Is er iets, Jasper?'
'Mama schilt die altijd voor mij.'
'Oh, dat wist ik niet. Geef maar hier, dan help ik je wel verder.'
'Wil je die van mij ook schillen?' vroeg Dries; zelf was hij ook nog niet begonnen aan de appel.
Heleen was blij dat ze iets kon doen voor Jasper en Dries. Vrolijk pakte ze een schilmes en gaf om beurten een stuk appel aan de twee jongens.
Terwijl ze bezig waren kwam Koen ook aan tafel zitten. Hij zuchtte diep. 'Ik stop er mee voor vandaag. Ik heb genoeg gewerkt. Ik krijg hoofdpijn van de hele tijd naar het computerscherm te staren.'
Koen nam ook een stukje appel, dat eigenlijk voor Jasper bedoeld was. 'Het is lief van jou Heleen, om zo te helpen.'
Heleen glunderde van blijdschap bij het compliment. Het volgende stukje dat voor Dries bedoeld was gaf ze ook aan haar vader.
'Dank je wel' antwoordde hij.

'Jasper en Dries, Mama en ik gaan een wandeling maken. Komen jullie mee? We passeren langs jouw huis Jasper en dan zetten we jou thuis af.' zei Koen.
'Mag ik ook mee?' vroeg Heleen.
'Natuurlijk mag dat. Jasper en Dries, ga boven jullie trui halen en kom dan terug naar beneden voor je schoenen. Heleen, doe je schoenen maar aan en wacht je op ons bij de deur?'
Iedereen maakte zich klaar voor de gezinswandeling. Jasper, die vlug naar boven en beneden was gesneld, was als eerste klaar, Heleen was boven nog haar boek gaan halen en had dat boek mee in een kleine rugzak. Dries had nog een tussenstop bij de wc gedaan en was er als derde. De route werd bepaald tijdens het wandelen, maar erg lang waren de wandelingen nooit. Meestal waren ze een uurtje aan het wandelen als de tussenstops niet werden mee gerekend.
Toen iedereen buiten klaar stond, sloot Koen de deur af en gingen ze op weg. De straat uit, links het padje en dan met een grote omweg richting het park.
Voor Jasper was het een vreemde ervaring. Niet het wandelen zelf, maar wel de tuinbroek. Hij had die wel al eens gezien bij Dries, maar zelf had hij er geen. Het was voor hem dus de eerste keer dat hij zoiets aan had. Het voelde vreemd aan, dat borststuk en rugstuk dat tegen zijn lichaam zat. Het voelde wat aan alsof hij de hele tijd een knuffel kreeg rond zijn borst. Ter hoogte van zijn middel en kruis was net alles extra ruim; die tuinbroek was nu eenmaal twee maten te groot. Voor de banden over zijn schouders had hij niet echt een beschrijving voor zichzelf. Een beetje zoals een kleine rugzak dragen de hele tijd.
Na een fikse wandeling kwamen het gezin en Jasper aan in het park.
'Naar de speeltuin!' riepen Jasper en Dries samen uit. Ze renden naar het klimrek en deden hun best om zo vlug mogelijk de top er van te bereiken. Koen, Kathy en Heleen wandelden verder naar een bankje dat vlakbij stond, en gingen daar zitten. Heleen nam haar boek uit haar rugzak en begon rustig verder te lezen. Koen en Kathy genoten ondertussen van de rust.
Jasper en Dries konden niet stilzitten. Ze holden van het ene toestel naar het andere, probeerden elke schommel en elke glijbaan uit en zaten samen even op de wip.
Het was al een tijdje geleden dat Jasper zijn blaas geleegd had en hij voelde ondertussen een lichte aandrang. Jasper stond stil en zocht rond voor een geschikte boom om tegen te plassen.
'Jasper, kom je?' vroeg Dries, die door wilde naar het volgende speeltoestel.
'Heel even, ik kom er aan.' zei Jasper. Hij besloot het boompje te laten voor wat het was. Hij ontspande zijn blaas en voelde zijn kruis warm en nat worden. De nattigheid verdween snel, zodra alles was geabsorbeerd door de luier, maar de warmte bleef hangen. Dat gevoel stoorde niet. Nadat hij uitgeplast was rende hij achter Dries aan.
Ze speelden verder op de speeltuin. Maar de schommels, de glijbanen en zeker de wip voelden anders aan dan daarjuist. Tijdens het spelen voelde Jasper de luier goed zitten. Hij merkte wel dat hij aan dat gevoel kon wennen.

Kort nadien stonden Koen, Kathy en Heleen op van de bank. 'Kom kinderen, we gaan verder!'
Samen wandelden ze nog even door tot ze aangekomen waren bij Jasper thuis.
'Goede avond, kom binnen. We wilden juist bellen want het is etenstijd.' zei Helga.
'Jasper, wat is er met jouw broek gebeurd?' vroeg Celine. Ze herkende de broek niet die Jasper aan had.
'Ik had ijs gemorst, Mama. Ik mocht deze broek lenen van Dries want mijn andere broek is helemaal nat geworden van het schoonmaken. En kijk eens, het is een speciale broek.' Jasper pakte zijn trui vast en trok deze omhoog waardoor de tuinbroek grotendeels te zien was.
'Ik zie het dat hij speciaal is. Zit hij fijn?' vroeg Celine
'Ja hoor, die zit goed.' zei Jasper. 'Kom je mee naar boven, Dries?'
'Wacht eventjes Jasper, het is etenstijd. Ga je je handen wassen?' vroeg Celine.
'Oké' zei Jasper met een diepe zucht.
'Koen, Kathy, eten jullie mee? We gingen boterhammen eten en daar hebben we genoeg van.' vroeg Helga.
'Nee, hoeft niet, we willen jullie niet tot last zijn.' antwoordde Kathy.
'Maar je bent ons niet tot last; het is juist gezelliger als jullie er wel bij zijn.' antwoordde Helga.
Kathy en Koen keken eerst naar Helga en dan naar elkaar. Ze keken elkaar eerst vragend aan en gaven toen een klein knikje aan elkaar.
'Het is goed.' zei Kathy.
Dries en Heleen keken blij. Ze vonden het een fijn idee, zo konden ze nog wat langer bij Jasper samen zijn.
Vlug werd de tafel verlengd en werden er extra borden, kopjes en bestek op tafel geplaatst zodat iedereen een plaatsje kon vinden aan tafel.

'Mama, ik moet naar de WC' fluisterde Jasper in het oor van Helga.
'Doe maar schat, of moet je ververst worden?' fluisterde Helga terug, terwijl ze een tikje gaf op de verdikte billen van Jasper.
'Maar is is niet plassen Mama, het is dat andere.' Jasper schaamde zich een beetje om het hierover met zijn mama te hebben.
'Ik begrijp het, ga naar boven, ik kom ook .' Helga had geen zin om een dergelijk vuile luier te verversen, en ze was blij dat Jasper blijkbaar ook geen zin had om nu zo een vuile luier te produceren en daar in te zitten.
Jasper verdween samen met zijn moeder boven de badkamer in.
'Maak je broek maar los.' zei Helga terwijl ze een washandje nam.
Jasper trok zijn trui uit en begon daarna te prutsen met de sluitingen van tuinbroek.
'Het lukt niet Mama, hoe moet ik die open doen?' vroeg Jasper.
'Hier en hier en dan duwen.' zei Helga terwijl ze de sluitingen losmaakte.
'Ik heb het niet gezien Mama, de sluitingen zitten veel te hoog op mijn schouders om goed te kunnen kijken. Kun je het nog eens tonen?'
'Nu niet schat, we moeten zo vlug mogelijk naar beneden om te gaan eten. De tafel zal al klaar staan ondertussen.' zei Helga terwijl ze verder de broek naar beneden trok en en drukknoopjes van de body losmaakte.
Ze verwijderde nog de luier en maakte vlug het luiergebied proper.
Ze vouwde de body om naar binnen toe zodat Jasper zijn middel mooi vrij was om op de wc te gaan zitten er er geen lap stof in het water zou gaan hangen.
'Ga maar naar de wc en kom daarna naar je kamer. Je draagt toch al heel de dag een pamper, dan kan dat voor de rest van de avond ook nog. Morgen doen we wel weer een normale dag. Ok?'
'Ok Mama' zei Jasper en hij vertrok naar de WC.
Helga ging ondertussen naar de kamer van Jasper, pakte daar een schone luier en wachtte geduldig tot Jasper terug kwam van de WC. Ondertussen bestudeerde ze de luier. Ze had in de winkel wel gezien dat de verpakkingen aangepast waren sinds de laatste keer dat ze ze had gekocht voor Jasper, toen hij ze nog nodig had. Maar ook de luiers zelf waren wat anders sindsdien.
Jasper kwam de kamer binnen en legde zich neer op bed, klaar voor Helga om een luier aan te krijgen. Met haar vaardige handen deed ze bij Jasper de luier om. Ze had het nog niet verleerd.
De luier ging dicht, de body werd gesloten en Jasper stapte in de tuinbroek die ook gesloten werd door Helga.
'Kom we gaan naar beneden' zei Helga tegen Jasper.

'Gert, kom je eten?' klopte Helga op de deur van Gert zijn kamer, terwijl ze in het naar beneden gaan daar passeerde.
'Ik kom, vijf minuutjes!' riep hij terug.
Ondertussen werd de tafel verder gedekt, werd iedereen voorzien van drank en kwam het brood en het beleg op tafel.
Gert kwam binnen en zette zich in gedachten neer aan tafel op de laatste vrije stoel die er nog was.
Celine keek hem streng aan. 'Gert, vergeten we niets?'
'Goede avond Mijnheer en Mevrouw, goede avond Heleen en Dries.' begroette Gert iedereen beleefd. Jasper zag aan Gert dat hij goedgezind was. Gert zat even terug te dromen aan zijn eigen voorbije middag. Tijdens het winkelen was hij een vriendin tegen gekomen waar hij warme gevoelens voor koesterde. Hij had er lang mee kunnen babbelen en hij had het gevoel dat zijn gevoelens wederzijds waren.
'Jasper, ik had een Leatherman nodig voor kamp komende zomer. Ik ben die vandaag gaan kopen in de winkel. Mijn oude zakmes heb ik niet meer nodig.' zei Gert terwijl hij zijn oude zakmes uit zijn broekzak nam en het Jasper over tafel aanreikte. ' Hier, voor jou.'
Jasper keek opgetogen bij dat bericht. 'Echt, voor mij? Dank je wel Gert.' Jasper was opgetogen met het cadeautje. Het was onverwacht en Jasper droomde er al langer van om een zakmes te hebben. Het gebeurde wel meer dat Gert oude spullen van hem doorgaf aan Jasper. En ondanks dat het oude spullen waren, was het nog nooit rommel geweest. Het was telkens fijn geweest voor Jasper.
Jasper legde zijn boterham neer en nam het zakmes aan. Meteen klapte hij het open om het beter te bekijken.
'Je weet dat een zakmes een werktuig is en geen speelgoed, hé Jasper?' vroeg Helga.
'Ja hoor Mama.' zei Jasper. 'Ik zal er voorzichtig mee zijn.' Jasper zijn ogen blonken terwijl hij het zakmes verder bestudeerde. Hij voelde voorzichtig met zijn duim hoe scherp het was.
'Jasper, geef je dat zakmes hier?' vroeg Celine streng.
Beteuterd gaf Jasper het zakmes aan zijn mama.
'Ik ga het hier in de keuken voor jou bewaren. Als je het nodig hebt kom je het maar vragen aan mama Helga of mij.' zei Celine. Ze stond op en legde het zakmes weg in de keuken, boven in een kast, buiten onmiddellijk bereik van Jasper.
Hier had Jasper al voor gevreesd. Hij had graag dat mes dichter bij hem gehad, zodat hij er een keer mee kon experimenteren, kon zien hoe scherp het was en wat hij er allemaal wel en niet mee kon snijden. Nu zou hij een hele goeie reden moeten bedenken waarom hij dat zakmes nodig had.
De maaltijd verliep verder op een rustige manier en een uurtje later stond Dries met zijn familie weer op om te vertrekken.
'Tot morgen Dries, tot volgende week Heleen.' nam Jasper afscheid.
Wederzijds werd er door iedereen en van iedereen afscheid genomen, waarna het gezin van Koen en Kathy vertrok en het gezin van Helga en Celine naar binnen ging.

'Jasper, als je nu je flink gaat klaarmaken om te gaan slapen en dat vlug doet, heb je nog even tijd om iets anders te doen voor je in bed moet.' zei Celine.
'Ok mama!' zei Jasper en hij stoof naar boven.
Celine ging Jasper rustig achterna om hem te helpen. Toen ze de badkamer binnenkwam was Jasper al bezig met de tandpasta op zijn tandenborstel te doen. 'Ik krijg die broek niet uit Mama, kan je mij helpen?'
'Zeker en vast Jasper, ik ben blij dat je zo hard je best doet om op te schieten. Ik ga naar je kamer. Als je klaar bent met je tanden te poetsen wacht ik daar op je.'
Jasper deed goed zijn best en poetste al zijn tanden mooi. Even later kwam hij de kamer binnen en Celine zat hem daar inderdaad op te wachten.
'Sluiting één, hop. En sluiting twee, hop.' zei ze terwijl ze de tuinbroek losmaakte.
'Is je luier nog droog, Jasper?' vroeg ze terwijl ze de tuinbroek naar beneden liet glijden.
'Ja hoor Mama, hij is vers van vlak voor het eten.' gaf Jasper aan. 'Ik was toen naar de WC geweest.'
'Ok, in orde.' vlug trok Celine de body wat recht en ondertussen voelde ze vlug vooraan aan de luier. Er was inderdaad niets te voelen. Ze nam dezelfde pyjama van gisteren. Deze was nog schoon genoeg, en kon nog een tweede nacht aan.
Jasper stond op en draaide zelf al met zijn rug naar Celine, zodat ze gemakkelijk alles omhoog kon trekken en de rits op Jasper zijn rug sluiten.
'In orde, je mag nog een half uurtje spelen en dan is het tijd om te gaan slapen.'
'Mama, mag ik nog op de Nintendo?' vroeg Jasper.
'Ja, is goed. Doe maar.' antwoordde Celine.
Jasper ging naar beneden en startte een race-spelletje op. Net toen hij wilde beginnen kwam Gert ook de woonkamer in.
'Kom, geef hier.' zei Gert. Hij klikte de Nintendo-controller uit elkaar in twee delen en gaf de helft aan Jasper. Zo konden ze samen racen. Na het pesten van Gert de voorbije weken was Jasper vergeten dat hij af en toe ook eens fijn uit de hoek kan komen.
Voor Gert was het een fijne afleiding om af en toe eens samen met Jasper te spelen.
Een half uurtje later kwam Celine de woonkamer in. Ze zag dat de huidige race bijna gedaan was. Daarom wachtte ze af en keek ze nog even mee tot Jasper en Gert beiden over de finish gekomen waren.
'Jasper, tijd om te gaan slapen. Geef je jouw controller terug aan Gert?' vroeg Celine.
Gert koos er voor om nog even in zijn eentje verder te spelen.
'Slaap lekker Gert.' zei Jasper toen hij naar boven ging. Celine ging mee naar boven en stopte Jasper in.
'Morgen terug in gewone kleren en gewoon ondergoed Jasper, goed?' vroeg Celine.
Jasper knikte dat het goed was. Het was wel gesteld als een vraag, maar Jasper had goed begrepen dat het een opdracht was.
'Slaap lekker Mama.'
'Slaap lekker Jasper.'
Het licht ging uit, Celine verliet de kamer en sloot de deur.
 

toet

Superlid
Beste allen,

Hieronder het nieuwe deel. Ik blijf benieuwd naar jullie reacties, wat jullie net wel of net niet aanspreekt in het verhaal, waardoor jullie worden aangetrokken of wat je juist afkerig maakt van het verhaal.
Waarom het vlot leest of het net wat lastig is qua taal en vorm. En of het verhaal zelf steek houd en goed te volgen is of het soms onlogisch is.


Deel 12

Zaterdag ochtend, een week later, op het weekend van Heleen haar verjaardag, zat Helga 's morgens vroeg aan het ontbijt. Ze moest werken die dag. Jasper was ook vroeg wakker en zat mee in zijn pyjama aan tafel. Celine was ook mee opgestaan voor de gezelligheid. Gert lag nog in bed, die liet zich meestal niet zien voor de middag in het weekend.
'Jasper, hier is de cd, die moet nog ingepakt worden. Maak jij nog een kaartje of een tekening om er bij te stoppen voor we het inpakken?' vroeg Helga aan Jasper.
'Zeker, dat is een goed idee. Na het eten begin ik er meteen aan.' zei Jasper. Hij was enthousiast en dacht na over wat hij zou kunnen doen.
Gehaast at hij zijn boterhammen op en dacht aan de opties die hij had. Gewoon zelf een tekening maken met stift of met potlood. Of meer proberen doen, een blad in de vorm van een kaartje plooien, dan ook nog wat versieren met enkele stickers nadat hij getekend en gekleurd had,...
'Mama, mag ik beginnen aan het kaartje?' vroeg Jasper nog met zijn mond vol eten.
'Nee, Jasper; blijf rustig zitten, eet eerst je mond leeg, plek opruimen, handen en mond wassen en als de keukentafel opgeruimd is, dan pas mag je er aan beginnen.' zei Celine streng.
Helga stond zelf ook op. De winkel ging dadelijk open en ze moest op voorhand aanwezig zijn om de taakverdeling te kunnen doen van het personeel dat onder haar hoede stond.
'Jasper, als jij moet vertrekken ben ik nog niet thuis. Tot morgen en veel plezier op het feestje.' zei Helga en ze gaf hem een grote zoen boven op het hoofd.
'Tot morgen Mama!’ antwoordde Jasper; deze keer was zijn mond wel leeg. Hij stond op en begon met zijn plek op te ruimen. Celine keek verbaasd. Het gebeurde niet veel dat Jasper dat al deed na één keer vragen. Meestal volstond drie keer vragen zelfs niet.
Jasper besloot een mooie kaart te maken waar hij verschillende versiertechnieken door elkaar gebruikte. Elke techniek was wel mooi, zorgde voor een grotere knoeiboel maar uiteindelijk was het een kakofonie. Jasper was er bijna de hele voormiddag aan bezig. Vouwen, knippen, plakken, kleuren, tekenen, schrijven, nog meer plakken,...
Celine vond het een prachtige kaart, een kunstwerk op zich, maar misschien was ze niet echt helemaal objectief. Iemand anders zou de kaart niet als mooi beschouwen, maar wel zien dat een achtjarige jongen heel hard zijn best gedaan had om iets moois te maken. Voor Celine was het uiteindelijk niet alleen de kaart die telt, maar vooral ook de moeite die er voor gedaan was. Celine hoopte dat Heleen niet alleen blij zou zijn met de cd, maar ook vertederd zou zijn door de moeite die Jasper in de kaart gestoken had.
'Klaar' zei Jasper uiteindelijk toen het voor hem voldoende was. Celine bekeek de kaart vlug. 'Zet je eigen naam er nog in Jasper, dan gaat Heleen blijven onthouden van wie de kaart komt.'
'Ja, dat is waar, ik doe het meteen.' zei Jasper. Hij dacht even na en uiteindelijk besloot hij de <<Gelukkige verjaardag>> nadien met een <<veel liefs van Jasper>> aan te vullen.


Het verjaardagsfeestje was pas voorzien om vier uur in de namiddag. Jasper maakte zich zenuwachtig voor het feestje en wist niet goed wat te doen. Niets kon zijn aandacht lang vasthouden, en als een vlinder ging hij van het ene stuk speelgoed naar het andere.
Na het middageten gaf Celine hem een papieren lijstje. 'Jasper, dit zijn al de spullen die je moet mee nemen om te blijven slapen. Leg alles klaar op je bed, dank kijk ik het na en nadien stop je dat dan in de reistas.' Helga en Celine vonden het belangrijk dat Jasper zelfstandig leerde zijn. Hem zelf laten inpakken was een manier om hem dat te leren, maar ze wisten ook dat controle wel nodig was.
Jasper ging naar zijn kamer, nam een balpen om alles af te vinken en begon er aan. Zijn kleren voor vannacht en morgen legde hij klaar, een beetje toiletgerief en het cadeautje voor Heleen. Als hij alles bij elkaar geraapt had ging hij mama Celine halen.
'Mama, alles ligt klaar.' zei Jasper. 'Behalve de luier, moet dat? Daar komen ook allemaal andere meisjes slapen.'
'Ja, daar gaan inderdaad allemaal meisjes slapen, maar dat zal op de kamer van Heleen zijn. Jij slaapt bij Dries alleen op de kamer, dus dat lukt wel.'
'Oké Mama,' zei Jasper en hij deed de kastdeur open, en peuterde een luier uit het pak. 'Wow, die zitten daar nogal strak op elkaar in.' merkte Jasper op wanneer hij bezig was met de luier.
Jasper legde de luier bij de rest van de spullen en Celine keek alles na.
'Je tandenborstel en tandpasta ben je nog vergeten, die mag je dadelijk gaan halen. De rest is allemaal in orde.' zei Celine nadat ze het blad neerlegde.
Jasper liep vlug heen en weer naar de badkamer. Ondertussen nam Celine een reistas en legde die klaar naast de kleren op het bed.
'Hier mag je alles in stoppen, Jasper. Als je zelf alles inpakt weet je ook waar dat alles zit.'
'Goed Mama, ik doe het meteen.'
Vrolijk pakte Jasper de reistas in met al zijn spullen. Nadat hij klaar was sleurde hij die mee naar beneden en zette hem klaar naast de deur. Omdat er deze keer nog een kussen en slaapzak in moest was hij zwaar en goed gevuld.
Celine keek nog vlug een keer na of Jasper effectief alles in de reistas gestoken had. Jasper kon soms eens een warhoofd zijn.
'Het is in orde Jasper, goed gedaan.'


Door het inpakken en klaarzetten waren Jasper zijn zenuwen wat gaan liggen. Nadat alles in de reistas zat haalde hij zijn Playmobil uit en begon hij daar mee te spelen. Uiteindelijk was Jasper zo opgeslorpt in zijn spel dat Celine hem moest gaan halen.
'Jasper, binnen tien minuutjes start Heleen haar feestje. Gaan we vertrekken?' vroeg Celine.
'Jaaa!' riep Jasper enthousiast uit. Hij stormde naar de gang en trok zo vlug als hij kon zijn schoenen aan.
'Ik kom mee met jou om je te helpen de tas te dragen Jasper.' zei Celine, terwijl ze zelf ook haar schoeisel aantrok.
Jasper kwam aan bij Heleen en Dries samen met een meisje dat Jasper niet kende. De deur was versierd met ballonnen en binnen voor het venster hing een slinger met de tekst 'happy birthday'
Dat andere meisje belde aan en niet veel later stond Heleen voor de deur.
'Emma, Jasper! Kom binnen. Mila en Tess zijn er al. Alleen Olivia moet nog komen. Sarah zou een kwartiertje later zijn.'
Jasper had nog maar net afscheid genomen van zijn mama, Dries begroet, zijn reistas neergezet en zijn schoenen uitgedaan of de deurbel ging alweer.
'Dag Olivia!' riep Heleen uit wanneer ze de deur opende.
'Dames, jongeheer' kwam Kathy er tussen. Breng allemaal jullie spullen naar boven en installeer je bed al, dan hoef je je daar straks geen zorgen om maken. Het feestje kan toch pas straks starten als iedereen er is.'
De meisjes namen allemaal hun eigen valies. Heleen, die zag dat Jasper moeite had met zijn reistas op te heffen, schoot te hulp en droeg de reistas van Jasper tot op de kamer van Dries.
Dries begon onmiddellijk mee te helpen met uitpakken. Nadat Jasper de rits had open gedaan begon Dries Jasper zijn slaapzak er uit te trekken. Dries zat er onmiddellijk mee in de knoop en was aan het zoeken naar het hoofd- en voeteneinde.
Jasper keek ondertussen verder in zijn valies en haalde zijn pyjama en hoofdkussen uit de tas. De luier die hij mee had liet hij nog verstopt in de tas. Hij wilde er niet aan denken dat één van de meisjes dat zou zien.
'Waar is het uiteinde?' vroeg Dries, hopeloos in de war met de slaapzak.
Jasper nam de slaapzak vast en samen met Dries haalde hij hem uit de knoop. Ze legden de slaapzak mooi recht op het logeerbed en Jasper ging door met het uitpakken en klaarleggen.
Terwijl hij bezig was hoorde hij de deurbel. Ook Sarah was ondertussen aangekomen.

Jasper bracht zijn toilettas naar de badkamer. Dries was mee naar de badkamer gestapt om te kunnen blijven babbelen. Wanneer ze uit de badkamer wilden stappen kwamen net de meisjes samen binnen met hun toiletgerief en zochten er ook een plaatsje voor. Nadat Tess, Mila, Olivia en Sarah hun toilettas naast die van Jasper gezet had, zat Emma rond te kijken waar ze die van haar nog kwijt kon. Ze trok lukraak een paar kasten open op zoek naar een leeg plekje waar ze haar toilettas neer kon zetten. 'Hier staat een pak pampers!' riep Emma verrast uit terwijl ze het half lege pak uit de kast nam om beter te bekijken. 'Voor wie zijn die?'
Dries kreeg meteen een rood hoofd, maar Heleen probeerde het nog te redden. 'Die zijn van een klein neefje dat hier af en toe komt logeren. Het is gemakkelijker als die hier klaar staan.' zei ze vlug.
'Ok,' zei Emma. Dries haalde opgelucht adem. Emma keek ondertussen naar Jasper. 'Ben jij dat kleine neefje?' vroeg ze aan hem.
Nu was het de beurt aan Jasper om een blos op zijn wangen te krijgen. Zoals nu was hij nog nooit in verlegenheid gebracht. Als hij eerlijk was had hij inderdaad wel al van die luiers gedragen, maar dat ging hij niet zeggen. Dat pak stond er echt niet speciaal voor hem! Dat stond daar eigenlijk voor Dries. Hij stond met zijn mond vol tanden en wist zichzelf geen houding te geven. De waarheid vertellen dat het voor Dries was kon hij natuurlijk niet doen. Opnieuw was het Heleen die redding bracht.
'Nee hoor, die zijn van Tobias.' verzon ze vlug een naam voor een niet bestaand neefje.
Emma zette het pak terug weg en plaatste haar toilettas er naast. Het onderwerp liet ze verder rusten en het groepje vertrok richting de kamer om verder uit te pakken. Enkel Mila bleef wat drentelen.
Wanneer de andere meisjes buiten gehoorbereik waren richtte ze zich tot Dries en Jasper. 'Dat geeft niet hoor. Ik heb een klein broertje Billy van negen die ook nog in zijn bed plast. Ik weet dat je er niets aan kan doen. Bij ons thuis gebruiken we hetzelfde excuus als iemand ze per ongeluk ziet.'
Mila gaf nog een knipoog aan Dries en Jasper en vertrok achter de andere meisjes aan.
In gedachten verzonken gingen Dries en Jasper verder met Jasper zijn reistas uit te pakken. Ze waren van hun stuk gebracht van wat er net gebeurd was in de badkamer. In stilte werkten ze daarom rustig verder.

'Tijd voor de cadeautjes!' riep Heleen de kamer binnen. Ze was wel al groot maar soms kon het kleine kind in haar nog even de kop opsteken. Iedereen volgde, aangestoken door haar enthousiasme, vlug naar beneden.
Één voor één maakte Heleen de cadeautjes open. Ze was blij met alles wat ze kreeg van haar vriendinnen en toonde dat ook.
Wanneer Jasper zijn cadeautje bovenhaalde was ze verrast. 'Jasper, van jou ook? Ik had niet gedacht dat je ook iets mee had. Een super grote dank je wel!' riep ze dolblij uit. Ze nam het pakje aan en verwijderde het inpakpapier.
'Jaaa!' juichte ze bij het zien van de CD van Justin Bieber. Het eerste wat ze deed was de cd opleggen. Daarna nam ze de kaart die mee uit het cadeau van Jasper tevoorschijn was gekomen en bekeek ze deze goed.
'Zo lief, deze kaart.' zei Heleen. Het was bewust dat ze niet zei dat ze de kaart mooi vond. Jasper miste nog heel wat artistieke vaardigheden, maar dat had hij ruimschoots goedgemaakt door veel moeite en tijd in de kaart te steken. Dat Jasper er veel moeite voor gedaan had zag ze wel. Heleen zette de verjaardagskaart van Jasper naast de andere kaartjes die ze gekregen had. Heleen was vertederd door het gebaar dat Jasper gemaakt had. Ik zou Jasper ook een keertje iets moeten geven dacht ze bij haarzelf.
Heleen genoot van het feestje. Van de middag tot nu toe en ze keek uit naar alles wat er nog ging komen. Ze had waarschijnlijk één van de beste dagen van het jaar, dacht ze bij haarzelf.
'Pizza tijd!' riep Heleen. Kathy had op voorhand al het deeg gemaakt en uitgerold. Wat iedereen dus moest doen was voor zichzelf zijn of haar eigen beleg kiezen. Er was veel wederzijds commentaar op elkaars keuzes. 'Ananas, dat kan toch niet op pizza!' riep de ene. 'Nee, dat moet er juist wel op.' riep de andere.
Het was een discussie die eeuwig liep door te gaan. Het uiteindelijke resultaat was dat beide partijen er mee akkoord waren dat ze het oneens waren. Ook Jasper genoot er van vrij te kunnen kiezen. Hij legde hesp, salami, champignons en elke soort kaas die hij kon vinden op de pizza.
'Gaan jullie maar een spelletje spelen of iets anders, ik zorg wel dat de pizza's allemaal afgebakken worden.' zei Kathy.
Ze zette de oven op en per twee stak ze de pizza's in de oven. Eénmaal dat ze allemaal gebakken waren ging ze al de pizza's er kort een tweede keer in steken zodat ze warm opgediend konden worden.

De meisjes gingen naar boven naar de slaapkamer van Heleen. Jasper en Dries volgden.
Ze hadden de matras van Heleen op de grond gelegd, en zo goed en zo kwaad als kon de matjes van iedereen in een grote cirkel gelegd met de hoofden allemaal naar het midden. Iedereen zette zich neer op een matje in een kring. Jasper en Dries kropen er ergens tussen.
'Wat gaan we doen?' vroeg Olivia.
'Waarheid, durven of doen!' zei Emma meteen enthousiast.
'Ja, durf of de waarheid!' riep Tess enthousiast.
Ook de andere meisjes reageerden er allen positief op.
'Wat is dat?' vroeg Jasper
'Wel, we hebben een fles nodig. We draaien daar aan en naar wie de fles wijst moet dan kiezen tussen waarheid of doen. De groep geeft die dan of een opdracht, ofwel een vraag die die eerlijk moet beantwoorden..
'Ok' zei Jasper. Hij was wel benieuwd naar het spel.
'Dries, wil jij een kleine fles gaan zoeken?' vroeg Heleen.
Dries stond op en ging naar beneden.
'Ik zal beginnen met draaien.' zei Olivia. Ondertussen surfte Emma met haar GSM naar een paar spelletjes websites en zocht daar wat op. 'Ik weet al iets leuks.' zei ze terwijl ze glimlachend iets op haar scherm las.
Even later kwam Dries boven met een kleine glazen lege colafles.
'Alstublieft.' zei hij en hij gaf de fles door aan Olivia die haar hand ophield om de fles aan te nemen.
Ze legde de fles op de grond; 'Iedereen klaar?' en begon te draaien zonder op een antwoord te wachten.
De fles stopte voor Sarah. 'Wat wil je?' vroeg Emma.
'Waarheid' zei Sarah kort.
'Hier komt hij,' zei Emma. 'Wat is je raarste gewoonte?'
Sarah werd meteen knalrood. Ze moest even denken. Ze zocht iets dat waar was, maar nu ook niet te erg was. 'Als ik aan het wandelen ben wil ik nooit op de strepen tussen stoeptegels staan. Ik zet mijn voeten altijd wat verder of dichter.'
Sarah draaide aan de fles. 'Nu de volgende.' Ze was blij dat ze haar beurt kon afgeven.
Deze keer stopte de fles bij Mila.
'Doen' zei Mila en verwachtingsvol keek ze naar Emma.
'Speel luchtgitaar!' riep ze uit. Heleen zocht naar een leuke cd en zette deze op. Mila gaf meteen het beste van zichzelf.
Zo begon het spel met eerst gewone vragen en opdrachten:
Zing een bekend liedje, poets de tanden van de persoon naast je, eet een lepel mosterd. Lees je laatste whatsapp berichtje voor, toon de laatste foto die je gestuurd hebt. Welke leerkracht haat je het meest? Met welke bekende zanger wil je samen op de foto? Zing je onder de douche? Heb je ooit gehuild tijdens de film? Draai tien keer rond en loop in een rechte lijn. Lees voor een minuut voor uit een boek terwijl je je tong uit je mond houdt.
De tijd vorderde en de opdrachten werden steeds vreemder en de vragen meer en meer persoonlijk.
Houd je hoofd voor 20 seconden onder een ijskoude waterstraal, doe de kleren aan van degene die naast je zit, laat vier ijsklontjes smelten op je buik. Bel naar de Quick en vraag of je een Big Mac kan kopen. Wat is het domste dat je ooit gedaan hebt? Heb je al eens iemand gezoend? Heb je al eens stiekem naar iemand gekeken die zich omkleedde? Heb je ooit luizen gehad? Doe tien onderbroeken tegelijkertijd aan. Draag de kousen van iedereen op de kamer. Trek al je kleren achterstevoren en binnenstebuiten aan.
Het spel ging maar door en er was een fijne sfeer op de kamer. Iedereen genoot er van. Ze lachten met elkaar, om elkaar en om zichzelf.
Even later wees de fles opnieuw naar Jasper.
'Doen' zei Jasper meteen. Hij had daarjuist al moeten bekennen dat hij een keertje zout op een slak had gegoten en hij wilde vermijden dat hij nog meer geheimen moest vertellen die hij liever voor zichzelf hield.
Emma ging even het lijstje af op haar GSM of ze een leuke opdracht vond. 'Ik vind niet meteen nog iets.' mompelde ze voor zich uit. Plots gingen haar ogen twinkelen.
'Laat je een pamper aandoen door iemand van deze kamer!' Iedereen keek Jasper verwachtingsvol aan.
Jasper keek voorzichtig de kring op en bestudeerde zijn opties. Weigeren kon hij in elk geval niet doen. Dries was zijn beste vriend maar het voelde te raar aan om dat aan hem te vragen. En al die vriendinnen van Heleen kende hij onvoldoende. Jasper zijn blik bleef rusten op Heleen. Heleen wist tenminste hoe de vork in de steel zit dacht Jasper, en ze zorgde ook altijd zo goed voor hem.

'Heleen?' vroeg Jasper luidop.
Heleen glimlachte en knikte van ja. Vijf andere meisjes keken teleurgesteld.
Dries was opgelucht, blij dat hij deze opdracht niet gekregen had en blij dat hij de luier bij Jasper niet moest omdoen maar hij had wel te doen met Jasper.
Iedereen vond het wel een vermakelijke opdracht. Behalve Jasper en Heleen die zich toch wat opgelaten voelden.
'Doe dat anders in de kamer van Dries.' opperde Tess.
Jasper en Heleen knikten opgelucht. Dat maakte het inderdaad toch heel wat gemakkelijker.

Jasper ging naar de slaapkamer van Dries en wachtte daar op Heleen. Heleen was in de badkamer een luier uit het pak gaan halen.
'Is het oké voor jou als ik je die aandoe?' vroeg Heleen voorzichtig. Ze wilde Jasper niet kwetsen.
'Als het ook oké is voor jou.' zei Jasper. 'Het is jouw feestje en ik wil niet moeilijk doen.'
'Dan beginnen we er aan.' zei Heleen, moed vattend uit Jasper zijn antwoord. Heleen vond deze opdracht spannend en ze wist natuurlijk hoe het echt zat met de luiers hier in huis. Ze had het ook altijd al leuk gevonden om Jasper een beetje te bemoederen, en dit was natuurlijk wel het toppunt. Stiekem had ze er wel al eens van gedroomd om Jasper een luier aan te doen en die droom kwam nu uit.
Jasper op zijn beurt was opgelucht dat hij had kunnen kiezen voor Heleen. Hij wilde er niet aan denken hoe het zou geweest zijn als hij niet had kunnen kiezen en het één van de andere meisjes zou geweest zijn.
Heleen deed haar best en nam daarom haar tijd om de luier zo goed mogelijk om te doen bij Jasper. Toen ze dat gedaan had deed ze de broek terug omhoog en wandelde ze samen met Jasper naar haar kamer waar iedereen zat te wachten.
'Kijk, hier is Jasper' en ze trok Jasper zijn broek net genoeg naar beneden dat iedereen het bovenste van de luier kon zien. 'En hier is zijn onderbroek, die heeft hij dus niet aan onder zijn luier.' Heleen stak als bewijs de onderbroek de lucht in.
'Stoer dat jullie dat gedurfd hebben.' zei Emma. 'Ik had dat niet verwacht. Aan jou om te draaien Jasper.'
Jasper was blij met de positieve bevestiging die hij kreeg. Uiteindelijk had Heleen echt haar best gedaan om dat goed aan te doen en van niemand was er een slecht woord gekomen. Op de kamer van Heleen hing er een heel fijne sfeer.
Deze keer kwam de fles bij Emma zelf terecht.
'Verder spelen met de handen aan elkaar gebonden!' kwam Sarah met het volgende idee. Emma deed gewillig mee en hield haar handen gekruist voor zich. Olivia legde een knoop met een touw en Emma probeerde zichzelf te bevrijden en toonde vervolgens dat ze de knoop er zelf niet uit kreeg.

'Etenstijd!' riep Kathy vanuit de keuken naar boven. Giechelend daalden ze allemaal de trap af en gingen de keuken binnen.
Toen Kathy iedereen eerst lachend beneden hoorde komen en vervolgens iedereen zag verschijnen schoot ze zelf ook in de lach. 'Wat hebben jullie uitgespookt?' Vlug keek ze alle kinderen langs en ze zag een aantal dingen meteen. Ze keek hoe Emma haar handen aan elkaar waren gebonden, Dries met haren die nat waren, Heleen had tandpasta aan haar mond hangen, Sarah had al haar kleren achterstevoren aan. Iedereen blootsvoets behalve Tess die niet goed kon lopen door alle kousen die ze aan had. Kathy merkte ook op dat Jasper een pamper aan had.
'Jasper?' vroeg ze stilletjes, zonder de aandacht van iedereen op hem te willen vestigen.
'We speelden waarheid, durven of doen. Daarom moest ik deze aan doen.'
Kathy glimlachte. 'Dat is echt wel durven dus.' fluisterde ze Jasper toe. Jasper glimlachte bij dit compliment.
De pizza's stonden allemaal voorgesneden aan tafel. Eerst zongen ze samen voor Heleen haar veertiende verjaardag en nadien werden de pizza's opgegeten. Emma had er wat moeite mee, met haar handen aan elkaar gebonden. Ze morste het ene stukje na het andere.

Iedereen wisselde stukken pizza uit met elkaar om elkaars combinatie te proeven en gaven blijk van goed- en afkeuring.
Naast de pizza's was er zeer veel frisdrank en zeker Jasper liet zich hier goed in gaan.
Uiteindelijk was iedereen voldaan en werd de tafel afgeruimd. Ook werden de handen van Emma los gemaakt, deed Sarah haar kleren goed en gaf Tess iedereen zijn kousen terug.
Vol verwachting installeerden Jasper en Dries zich op de eerste rij om de film mee te kijken.
'Jasper, haal je duim uit je mond.' zei Koen terwijl hij bezig was met zijn laptop en kabels. Speciaal voor deze avond had Koen een projector en projectiescherm op zijn werk geleend. Bezorgd keken de jongens naar de eerste scenes. Een zekere Maria wordt door moeder overste als gouvernante naar een legerkapitein gestuurd. Ze moet daar op zeven kinderen passen: Liesl, Friederich, Louisa, Kurt, Brigitta, Marta en Gretl. Jasper en Dries vonden de film helemaal niet interessant, zeker wanneer het zingen in de film te veel voor hun werd.
Verveeld onder het lied 'sixteen going on seventeen' trokken de jongens naar hun kamer om daar te gaan spelen, de meiden en hun film achterlatend. Kathy wachtte hen boven op.
'Ik ben blij dat jullie zelf gekomen zijn jongens. Ik wilde jullie bijna gaan halen. Voor jullie is het tijd om te gaan slapen.'
'Maar we zijn nog niet moe, Mama!' protesteerde Dries.
'Ik weet het, maar het is toch al tijd.' zei Kathy. 'Het is al een uur later dan normaal.'
Ze zette zich neer op bed, trok zachtjes aan Jasper zijn kleren zodat hij mooi voor haar stond en begon zijn kleren uit te trekken.
'Dries, ga jij naar de wc en je tanden poetsen?' vroeg Kathy. Dries durfde niet meer verder te protesteren toen hij zag hoe Jasper zich gedwee liet uitkleden.
Jasper was wel moe van de hele dag. Hij was redelijk vroeg uit bed gekomen, hij was de hele voormiddag druk bezig geweest met de verjaardagskaart, waarvoor hij zich hard had zitten concentreren de hele tijd. En in de namiddag was hij thuis fysiek de hele tijd bezig geweest van de zenuwen voor het feest.
'Je hebt de pamper al gebruikt?' merkte Kathy op.
'Ja,' zei Jasper. 'Ik moest dringend tijdens de film en ik had die pamper toch al aan.'
'En je bent er ondertussen al aardig aan gewend om een luier te dragen en te gebruiken na vorige week?'
'Ja, dat is waar.' gaf Jasper toe.
'De luier was goed aangedaan. Heb je dat zelf gedaan?'
'Nee, Ik moest de luier laten aandoen door iemand anders van op de kamer en ik heb gekozen voor Heleen; zij heeft mijn pamper aan gedaan.'
'Oké' zei Kathy. 'Ze heeft dat goed gedaan, ze heeft dan ook al veel meegekeken bij Dries, en al een paar keer bij jou.' Kathy was blij met de wetenschap dat Heleen dat zo goed kon doen.
Kathy deed de pamper los en nam Jasper mee naar de badkamer om hem vlug wat op te frissen. De avondroutine verliep rustig verder. Uiteindelijk lagen zowel Dries met luier, een body en onesie en Jasper met eveneens een schone luier, een geleende body en gewone pyjama aan in bed.
Kathy nam de tijd om nog eventjes voor te lezen aan beide jongens.
'Jasper, haal je duim uit je mond.' zei Kathy terwijl ze het boek opensloeg en voor ze begon. Ze las verder uit het boek van de boomhut van dertien verdiepingen waar Heleen de vorige keer gestopt was.
Jasper luisterde en deed zijn duim uit zijn mond. Hij wist wel dat het een slechte gewoonte was, maar hij kon het moeilijk laten; het voelde zo fijn en vertrouwd.

Heleen lag samen met haar vriendinnen in een cirkel op haar kamer. Ze waren aan het napraten over de namiddag en avond. Ze hadden het nog een keer over de combinaties op de pizza, over de film, ze neurieden samen zachtjes nog eens het liedje 'do-re-mi'. Ook het spelletje waarheid, durven en doen werd nog eens besproken. Over hoe grappig dat Tess stapte met al die kousen aan. Hoe slecht Olivia dat deed, de tanden van Heleen poetsen. Ze hadden het ook nog over welke geluiden Dries maakte terwijl hij koud water over zijn hoofd liet stromen. De meest gehate, en daarna meest leuke leerkrachten werden ook uitgebreid besproken van alle meisjes deze keer. Tot slot ook de pamper die Jasper aan kreeg.
'Ik had het echt niet verwacht dat Jasper dat gedurfd zou hebben.' zei Emma.
'Jasper is echt een stoere jongen, die durft veel.' zei Heleen. 'Maar hij is ook zo schattig.'
Dat beaamden de meisjes allemaal.
'En dat jij hem die luier hebt mogen aandoen. Was dat niet moeilijk?' vroeg Mila.
'Eigenlijk niet zo, ik heb dat vroeger zoveel gedaan bij poppen toen ik daar nog mee speelde. Jasper is gewoon een stuk groter dan een pop maar hij werkte tenminste mee.'
'Ik had vroeger zo een pop die kon praten en kon plassen.' vertelde Sarah.
En zo ging het gesprek door over het speelgoed waar ze toen ze klein waren veel mee gespeeld hadden.

Later op de avond, wanneer de meisjes op hun kamer eindelijk stil waren en Koen en Kathy ook gingen slapen, keek Koen even op de kamer van Dries om te kijken hoe het met de jongens was.
'Kijk eens hoe Jasper er bij ligt' fluisterde hij Kathy toe.
Kathy sloop de kamer op en zag Jasper liggen. Zwaar ademend sliep hij op zijn buik. Hij lag op het randje van het bed. De slaapzak met beide benen hing op de grond en één arm lag ook over de rand te zweven in de lucht.
'We kunnen hem beter terugleggen in het midden, zodat hij niet valt.' fluisterde Kathy naar Koen.
Zonder hem wakker te maken schoof Koen Jasper terug naar het midden van het bed. Bij het verlaten van de kamer nam hij een stoel en zette deze voor de deur. Een valpartij waarbij Jasper van de trap viel wilde hij het liefst van al opnieuw vermijden.
 
Laatst bewerkt:

bosma22

I love good stories, writing and music
This chapter was again so adorable I really love how you’ve written all your characters and how you’ve incorporated the diapers in this story I also adore dries and Jasper relationship those boys are so cute, Also I loved Heleen in this chapter she’s such an great big sister. I personally also would love to see Gert babysitting Jasper and dries some time and him showing that he also can be a great big brother.
 
Bovenaan