11
Ik was om 7 uur opgestaan en had mezelf verschoond en als de normale 15-jarige gekleed. Gewoon een hoodie, een lekker zittende sportbroek en lange sokken.
Ik was vervolgens naar beneden gelopen en was in de keuken gaan zitten, want ik had niet echt iets te doen. Of wel...
Ik haalde mijn mobieltje uit mijn zak en keek naar recepten. Lactosevrij natuurlijk, want ik moest het zelf ook kunnen eten zonder problemen. Ik ging alle kasten door om te kijken of er geschikte ingrediënten waren. Ik sprokkelde uiteindelijk suiker, een ei, maïzena, sojamelk en vanille bij elkaar. Ik wilde er pudding mee maken, dus ik zocht een geschikt recept op de zoekmachine.
Ongeveer 5 minuten later was ik begonnen, maar ik wilde wel zachtjes doen, dus ik zette het vuur zachtjes aan toen ik de ingrediënten door elkaar deed. Ik deed echt wel mijn best, want ik volgde de stappen van de website van het recept. Het begon ook erg lekker te ruiken...
"Wat ben jij nou weer aan het doen op dit tijdstip?" hoorde ik opeens bij de keukendeur. Ik keek geschrokken om. Het was Frisk, die er in zijn pyjama stond. Hij wreef in zijn ogen en zag mij blijkbaar in het stikdonker staan.
"Frisk" zei ik, "aan niemand anders behalve Chara vertellen, maar ik wil iedereen hier verrassen met pudding vanavond. En omdat dit het meest geschikte tijdstip was, kon ik dan beginnen."
"Interessant" zei Frisk. "Het ruikt ook zo lekker. Naar vanille of zo. Doe je er anders nog iets bij?"
"Ik wil er chocoladehagelslag overheen strooien" zei ik. "Lekker koud en behoorlijk zoet."
"Dat zeg ik er dan weer net niet bij" zei Frisk. "Chara is gek op chocolade, dus dat wordt voor hem dan wel een verrassing."
"Is goed" zei ik, en op dat moment was de substantie in de pan perfect. Ik goot het over in een vorm en zette deze achter in de koelkast neer, zodat niemand het goed kon zien. Achter een stel blikken cola en een grote doos fruit, want achter de meeste producten bewaarde ik altijd verrassingen.
Ik waste de pan en het andere keukengerei zo goed mogelijk af en zette ze weer terug op hun plaatsen in de kast. Ik had verder niet veel meer te doen, dus ik ging terug naar boven en op het kussen zitten met mijn mobieltje.
"Ben je zo onder de indruk om de koning te zien?" vroeg Frisk zachtjes. Hij wilde erbij komen zitten, maar ging eerst naar de kast om zijn kleding te halen en klom op de commode.
"Best wel" zei ik, terwijl ik van het kussen af ging en begon met Frisk te verschonen, waarbij ik hem de onopvallende luier aan deed. Ik liet hem zelf zijn kleding aantrekken en bekeek hem eens goed.
"Valt echt niet op" zei ik, "dit is werkelijk perfect." Ik liep naar Chara's bed toe en zag dat hij nog sliep. Hij lag plat op zijn buik met zijn ogen zo ontspannen mogelijk gesloten, Tangerine onder zijn arm en zijn speentje in zijn mond.
Ik liep maar terug naar het kussen en Frisk begon met vertellen.
"Ik ben al vaak naar dat kasteel geweest" zei Frisk, "maar ik ben er uiteindelijk nu zo'n 3 of 4 jaar niet meer geweest. Veel hè?"
"Zeker wel" zei ik. "Ik wilde je trouwens al heel lang iets vragen, maar ik heb geen idee of die vraag wel zo geschikt is."
"Vraag maar" zei Frisk. "Wat het ook is, ik blijf altijd 21 maanden naar onze eigen wil."
"Je was recentelijk op de markt, hè?" begon ik. "Was je toen in je gehele pyjama gegaan?"
"Niet alleen" zei Frisk. "Ik had ook een dikke jas en goede schoenen aan."
"En nu komt het" zei ik een beetje nerveus. "Keken de mensen meestal naar je omdat je luier misschien zichtbaar was onder je pyjama?"
"Niet echt" zei Frisk. "Mijn jas is lang, dus vrijwel niemand die de luier ziet of merkt. Ik had alleen wat geürineerd, maar daarvan keken ze ook niet op of om."
"Nu weet ik het" zei ik, "dank je."
"Geen dank" zei Frisk, die mij een knuffel gaf. Ik pakte de laptop er zachtjes bij en ging met Frisk stil een spelletje spelen.
Om half 9 werd Chara ook wakker. Hij stak zijn armen uit in verwachting dat hij uit bed getild zou worden, maar toen realiseerde hij zich ineens.
"Oh ja, da's waar!" zei hij. "Ik ben vandaag weer even 15, dus ik moet kleding pakken." Hij trapte de dekens van zich af, snelde zich naar de kledingkast en ging op de commode liggen.
"Noteer wel dat jullie voor een paar uur de wc moeten bezoeken" zei ik, terwijl ik Chara verschoonde en hem zichzelf liet aankleden.
"Valt het erg op?" vroeg Chara, toen hij zijn kleding aan had.
"Niet echt" zei ik. "Kijk eens naar Frisk." Chara deed wat ik zei en knikte bevestigend.
"En wat als we de wc eens niet halen?" vroeg Frisk.
"Dan is dat niet erg" zei ik. "Dan kan ik je op de wc een schone luier aandoen, terwijl je ergens op een beschutte plek staat." Ik pakte mijn borstel en trok de klitten uit mijn haren.
"Maar waar laat je die luiers dan?" vroeg Chara. "In een handtasje vallen ze sneller op..."
"In een grotere schoudertas niet" zei ik. Mijn haar was op hetzelfde moment verlost van de klitten, dus ik haalde de haren uit de borstel, deed deze weg en legde de borstel terug in de badkamer. Vervolgens pakte ik de schoudertas, stopte er zes luiers in die dan weer in een kleiner tasje zaten, lotiondoekjes en drie reserve paar sokken.
"Vraag me niet waarom ik die meeneem" zei ik. "Misschien is een spiegel en wat rouge ook een goed idee?" Ik ging naar een kleinere ladekast en pakte er een spiegel en een poederdoos uit, die ik ook in de tas stopte.
"Waarom al díe spullen?" vroeg Frisk.
"Ik gebruik lotiondoekjes ook als doekjes om make-up weg te halen" zei ik. "Dus dan valt het niet zo op. Ik zal de rouge in de auto aanbrengen."
"Slim van jou, zeg" zei Chara. Ik controleerde de tas nog even, die was goed gevuld dus ik ging naar beneden, waar ze wel verrast waren toen ze ons zagen.
"Hoi" zei ik. "Jullie raden nooit wat we willen doen."
"Lean toch" zei Papyrus. "In één keer ben je weer 15... ben je stiekem een magiër of zo?"
"Was dat maar zo" lachte ik, terwijl ik plaats nam aan tafel. "Ik wil met de jongens naar de koning, en daarvoor moet ik wel echt 15 zijn."
"Dan snap ik het wel" zei Papyrus, die hysterisch begon te lachen.
"Wie van jullie wil rijden?" vroeg Frisk, die ook aan tafel was gaan zitten.
"Ik kan het wel" zei Papyrus, "maar ik heb nu even geen zin. Sans, wil jij alsjeblieft voor hen rijden?"
"Mij best" zei Sans. "Ik wil toch nog even beter oefenen."
"Er moeten drie anderen mee met ons" zei ik, "want de jongens en ik zijn met zijn drieën, dus eh... ja, twee keer drie is zes?"
"Sans, jij gaat zeker mee" zei Chara. "Jij bent het meest geliefd als familieman."
Ik friemelde met mijn vingers, bedenkend wie er allemaal mee zouden willen naast Sans.
"Wat dacht je van Undyne en Mettaton?" zei ik. "Gezien mam Asgore misschien niet meer wil zien?"
"Dat is slim bedacht" zei Sans. "Die vind jij dan het aardigst?"
Ik knikte zo dat mijn krullende haar stuiterde. Dan moet ik ook een volwassen haarstijl hebben, dacht ik, dus ik graaide in mijn broekzak en haalde er een elastiekje uit, waarmee ik mijn haar in een staart deed. Ik haalde de spiegel uit mijn tas en bekeek mezelf even. Perfect.
"Dat is zeker heel volwassen van je" zei Sans. "Ont-skelet-tend volwassen!" Ik begon te lachen, want Sans kon hele flauwe grappen maken, zelfs als de jongens en ik echt 15 waren.
Om ongeveer kwart voor 10 zaten de jongens en ik ongeduldig op de sofa, met onze jas en schoenen al aan.
"Wat willen jullie nou eigenlijk?" vroeg Toriel, die ons zag zitten.
"Naar de koning" zei ik. "De jongens begonnen er gisteren over, dus ik werd al helemaal nieuwsgierig en vandaag wil ik gaan."
"Dan wens ik jullie succes" zei Toriel. "Jullie kunnen nog niet eens rijden!"
"Sans wel" zei Frisk. "Want we gaan niet te voet of zo. Wij drieën gaan met Sans, Undyne en Mettaton. Te auto natuurlijk, als echte 15-jarigen."
"Dat is waar" zei Undyne, die uit haar kamer op kwam dagen. "Ik, Mett en Sans hebben het met de drie er vanmorgen nog even over gehad, en we gaan echt."
"Succes daar, hè jongens?" zei Toriel, die ons één voor één een stevige knuffel gaf.
"Dank je" zei ik.
"Kunnen we nu eindelijk gaan?" zei Sans ongeduldig.
"Nu wel" zei Chara, toen hij na het knuffelen van de bank af ging. Frisk en ik deden hetzelfde en we liepen de deur uit naar de garage.
"Doei mam!" zei ik, terwijl ik vanuit de deuropening nog even naar Toriel zwaaide. Undyne kwam vervolgens met de autosleutels aanzetten en deed de auto vanaf de deuropening open, waarna de jongens en ik instapten.
"Dit is een echte volwassen auto" zei Chara. "Geen zitjes, maar ingebouwde televisies! Kunnen we lekker cartoons kijken."
"Zoals Aqua Teen Hunger Force" zei ik.
"Wat is dat voor een cartoon?" zei Frisk.
"Undyne had het er gisteren nog over" zei ik. "Dat Alphys dat zou moeten kijken. De cartoon gaat over drie levende fastfood-producten en hun chagrijnige buurman, en ze beleven doldwaze dingen. Per aflevering weer verschillende."
"Zegt me serieus helemaal niets" zei Frisk, die zijn gordel vastklikte.
"Komt misschien ook uit Amerika?" zei Chara.
"Dat is waar" zei ik. "Het kwam meestal 's avonds, maar vorig jaar is het helaas gestopt, dus nu kijk ik het maar via andere websites."
Undyne en Mettaton gingen ook in de auto zitten.
"Hoe is dat dan?" vroeg Undyne, "om in de luxe auto met tv's te zitten?"
"Gaaf" zei ik. "Wat mogen we kijken?"
"Wat zouden jullie zeggen van fragmenten uit Rick & Morty?" stelde Mettaton voor. "Lean, ken jij dat?"
"Zekers" zei ik. "Het is echt leuk."
"Hoewel ik eerder geïnteresseerd ben in Aqua Teen" zei Frisk.
"Zullen we er steen-papier-schaar om spelen?" zei Chara. "Ik wil graag kijken naar... weet ik eigenlijk niet."
De jongens en ik begonnen met tientallen pogingen steen-papier-schaar, maar ze mislukten allemaal, omdat er niet één winnende was. Totdat beide jongens papier hadden en ik schaar.
"Dan wordt het Rick & Morty!" zei ik blij. De jongens schudden hun hoofd en facepalmden allebei, waarschijnlijk vanwege mijn hoge enthousiasme.
Ongeveer 3 minuten later was Sans er ook klaar voor, en toen konden we eindelijk onderweg.
Om half 11 waren we aangekomen bij een reusachtig groot kasteel dat ik niet kende. Dat was duidelijk het kasteel van de koning.
"We zijn er eindelijk...!" zei ik zachtjes en verwonderd.
"Mooi ziet het eruit, hè?" zei Frisk.
Ik maakte mijn gordel los, deed mijn schoudertas weer om en stapte de auto uit. Wat had ik een ontzettende zin...!
"Oh jee, bijna vergeten..." zei ik ineens, toen ik me realiseerde dat ik de rouge niet op had gedaan omdat ik zo geconcentreerd Rick & Morty had gekeken. Ik pakte de poederdoos en de spiegel uit de tas en deed even snel een laagje op.
"Nu zie je er pas echt volwassen uit" zei Chara.
"Dank je" zei ik, en ik plakte een zoentje in zijn hals, waar toevallig het halskettinkje hing dat ik hem had gegeven.
Ik was ook wel ontzettend nerveus, dus ik liep maar aan Sans' hand mee, terwijl de jongens elkaars handen al hadden gevonden.
Toen we het kasteel in liepen, hoorde ik allerlei klokken luiden. Het klonk best mooi, zeker met die sfeer waar allemaal goudkleurige dingen waren. Ik was al helemaal stil geworden van die mooie hallen. Het enige wat nog te horen was naast de luidende klokken waren onze voetstappen, die redelijk zachtjes klonken door onze schoenen.
Uiteindelijk kwamen we alle zes aan in een enorm grote zaal, nog groter dan onze woonkamer. Er zat iemand in een troon die ik niet kende.
"Goedemorgen, gasten" zei degene. "Welkom in dit fenomenale kasteel."
"Eh... g-goedemorgen..." zei ik nerveus. "Dit kasteel is... echt... heel mooi... Ik houd heel veel van goud, uw kasteel is echt mooi, meneer..."
Het wezen kwam uit de troon en stak een hand naar me uit. Hij was ongeveer hetzelfde wezen als Toriel, maar was hij dan ook ooit haar man...? Én de koning? Niet te geloven...
"Lean Heffley" zei ik, terwijl ik hem een hand gaf. "Nieuw in de Underground. U bent waarschijnlijk de koning, neem ik aan?"
"Ja" zei de koning. "Ik ben koning Asgore Dreemurr, en ik ben al jarenlang de koning van de Underground. Wat fijn om jou te ontmoeten, Lean."
Wauw, dacht ik bij mezelf, ik had de koning in het echt gezien...! Ik voelde me enorm vastberaden.
"Spannend hè?" zei Undyne zachtjes, "zo de koning voor het eerst zien." Ik knikte en ging achter mijn rug met mijn hand naar mijn broek, om te voelen of mijn luier nog droog was. Gelukkig was hij echter een béétje nat.
"Natuurlijk ook een goedemorgen aan jullie" zei de koning, "Frisk, Chara, Mettaton, Undyne en Sans. Veel van jullie lang niet meer gezien."
"Wist je het volgende?" zei Undyne. "Ik en Alphys werken deels voor de koning. Ik ben één van de bewakers, zij is een royale wetenschapper." Dat wist ik inderdaad niet. Mijn ogen werden gewoon groter van verbazing!
"Weet u, Asgore?" begon Frisk. "Lean had de Mount Ebott beklommen omdat ze het leven en de mensen om haar heen beu was. Toen ik haar voor het eerst zag, dacht ik: er waren toch lang geen gevallen mensen meer? Wel dus, en ik snapte dit niet, dus ik kreeg per ongeluk ruzie met haar, maar dat kwam later wel weer goed. Nu houdt Lean van haar nieuwe leven met ons. Nietwaar, Lean?"
Ik schrok een beetje op, maar knikte alsnog. Ik schrok nog eens toen ik stappen hoorde die niet van één van ons waren.
"Jongedame Heffley" zei de koning, wat mij versteld deed staan. "Ik heb jou dit nog niet verteld, maar mijn zoon, of de prins, is daar. Hij was ooit overleden, maar dankzij professor dokter Alphys is hij weer zichzelf. Heeft Frisk of Chara ooit over Asriel verteld?" Ik knikte.
"Ja, meneer Dreemurr" zei ik. "Wat een ongelooflijk goede mensen zijn er tegenwoordig, die anderen weer tot leven wekken..."
"Ik hoop dat Asriel deze keer wel aardig tegen me doet...!" fluisterde Chara in mijn oor, want hij weet nog hoe dat was toen híj voor het eerst in de Underground woonde.
"Wat hij zei" fluisterde Frisk in mijn oor.
De stappen kwamen dichterbij, en het was inderdaad iemand die erg op de koning en Toriel tegelijk leek. Was dat Asriel...?
"Hallo!" zei hij opgewekt. "Oh, een nieuw gezicht? Ik zal me gauw voorstellen... Ik ben prins Asriel Dreemurr, de zoon van de koning." Hij stak zijn hand uit, waarop ik hem een hand terug gaf.
"Lean Heffley" zei ik. "Ik ben nieuw in de Underground."
"Dat is te merken" zei Asriel, "want ik ken Chara en Frisk langer dan jou. Kom jij uit Amerika of Engeland?"
"Amerika" zei ik. "Ik was het leven met stomme mensen op school en verslaafde ouders beu, dus daarom ben ik hier. En het is hier echt fantastisch...! Vooral jullie kasteel is erg mooi..."
"Dan heb je onze woonruimte nog niet gezien..." zei Asriel. "Pap, ik ben even met de gasten naar onze woonruimte, oké?"
"Ga je gang, Asriel" zei de koning, waarop Asriel ons naar zijn woonruimte leidde.
De woonruimte zag er ook echt fantastisch uit...! Allemaal gouden bloemen, kroonluchters, een witte vleugel, een enorm grote eettafel en nog veel meer.
"En dan wil ik je nog een heel bijzondere plek laten zien" zei Asriel, toen hij mij naar de laatste kamer leidde. Hij trok een deur open en ik zag zijn geheel eigen slaapkamer verschijnen.
Ik stond helemaal versteld... dit was echt schitterend! Vrijwel alles was met goud, platina of diamanten bewerkt, en de verlichting was zelfs perfect, niet te oogverblindend.
"Ik zou hier best willen wonen" zei ik. "Maar ja, dat zou alleen kunnen als ik met jou zou trouwen. En of ik daaraan toe ben, weet ik niet..."
"Ik ook niet" lachte Asriel. "Weet je, ik had Chara gevonden toen hij hier net kwam. Ik was 5 of zo, en ik hoorde opeens iemand schreeuwen om hulp. Ik ging naar de plek waar het vandaan kwam, en ik zag een jongen! Ik stelde mezelf aan hem voor, en we werden meteen vrienden, en hij werd later zelfs mijn pleegbroer...! Die uiteraard ook een beetje erg venijnig tegen anderen kon zijn."
Ik knikte, want ik wist inderdaad nog dat Chara vertelde dat hij andere mensen pijn deed.
"Maar toen Chara eens heel ziek werd" zei Asriel, "en ik door een boze menigte werd gedood, scheidden mijn ouders, en werd ik om een of andere reden een bloem die Flowey heette. Ik was gemeen en wist niet veel, maar dankzij professor dokter Alphys ben ik nu weer wie ik ben."
Ik moest bijna wenen toen ik dit hoorde. Ik probeerde mezelf nog in te houden, maar dat ging haast niet meer.
"Wat een heftige levensloop..." snikte ik. "Veel verhalen hoor ik van al mijn vrienden hier... wil jij trouwens mijn vriend worden?"
"Ik?" vroeg Asriel. "Vrienden? Natuurlijk! Ik zal je zelfs even mijn telefoonnummer geven." Ik pakte mijn mobieltje en noteerde zijn nummer in het adresboekje.
"Ik zal je een berichtje sturen ter bevestiging" zei ik, terwijl ik een simpel berichtje op WhatsApp typte en deze verstuurde.
"Dank je" zei Asriel. "Heb je toevallig zin in een beetje koffie en een stuk schuimgebak?" Daar had ik zeker wel zin in, dus ik ging gelijk aan tafel zitten.
Ik hing nog geen 5 minuten met Asriel rond en we hadden al een heel hechte vriendschap. Maar of ik nou ging vertellen over dat de jongens en ik op de Undernet 21 maanden waren...? Voorlopig niet.
"Dus jij woont gezamenlijk?" zei Asriel. "Leuk. Met wie allemaal?"
"Ik zelf, natuurlijk" zei ik, "Frisk, Chara, Toriel, Sans, Papyrus, Undyne, Alphys, Napstablook en Mettaton."
"Zei je net Toriel?" vroeg Asriel. "Wil je haar alsjeblieft de groeten van mij doen?"
"Je bent haar zoon, hè?" zei ik. "Dan snap ik wel dat je haar mist, dus ik zal zeker de groeten van jou aan haar doen."
"Super bedankt" wou Asriel zeggen, terwijl ik me bijna dood schrok van iemand die weende.
"Ik ben zo terug" zei ik, toen ik naar de hal ging. Frisk, Chara en Sans waren daar, en Frisk was ergens verdrietig over.
"Ik schrok me te pletter toen Frisk ineens begon te wenen" zei Sans. "Dus we besloten jou maar op te zoeken."
"Asriel is er ook" zei ik, "als jullie willen, kunnen jullie hem spreken." Ik boog me naar Frisk, die ontroostbaar leek. "Wat is er, Frisk?"
"Ik... ik heb..." wilde Frisk zeggen, maar hij kon niet verder. Hij weende harder, drukte zich tegen mijn borst aan en omhelsde me.
"Heb je in je broek gedaan?" vroeg ik zachtjes. "Maar dat is toch niet zo erg. We kunnen gewoon naar de wc gaan om je een schone luier aan te trekken." Ik streelde Frisk over zijn rug en gaf hem een lichte zoen op zijn kruin. Dit maakte hem een stuk rustiger. Hij droogde zijn tranen nog eens en knikte hevig. Ik wist niet waar de wc was, maar Frisk wel, want hij leidde me er naartoe.
"Meisje, je bent echt helderziend of zo" zei Frisk, die zijn broek omlaag deed. "Ik zou vrijwel nooit om zoiets verdrietig worden, maar wel als ik 15 ben, al is het maar voor even."
Ik verwisselde Frisk's luier snel en controleerde het mijne nog. Die was ook lang niet meer zo droog.
"Ga maar alvast naar Asriel" zei ik, "ik ben zo terug, oké?" Frisk knikte en liep de badkamer uit. Ik ging in een beschutte hoek staan en verschoonde me daar. Toen ik bijna klaar was, stond ik weer versteld van een serie mooie klanken, die deze keer niet van de klokken kwamen. Het klonk als... pianoklanken? Ik trok snel mijn broek op, deed de luier onder in een afvalemmer, stopte de rest terug in de tas en ging de badkamer ook uit.
"Zeg..." zei ik verbaasd. Ik stond versteld toen het inderdaad de klanken van een piano waren. Maar sinds wanneer speelde Asriel piano? Ik liep de hal uit, terug naar de woonkamer en Undyne bleek achter de vleugel te zitten. Ik wist natuurlijk wel dat zij daarop kon spelen. Het liedje klonk me erg bekend in de oren. Een liedje dat ik altijd al mooi had gevonden...
Ik wist het opeens weer. Rainy Day! Daarom herkende ik de eerste klanken al, want die hoorde ik altijd aan het begin van dat liedje.
"Lean!" zei Asriel. "Je wist neem ik aan toch wel al dat Undyne piano speelt?" Ik knikte hevig.
"Kun jij dat ook?" vroeg ik. "Zo ja, dan kun je me wat clipjes erover sturen via WhatsApp!"
Asriel begon volledig te stralen toen ik dit zei. Hij gaf me een stevige knuffel en knikte ook hevig.
"Dat zal ik zéker doen!" zei Asriel. "Zelfs op mijn Undernet staan er clips over! Zeg, heb jij ook een account op de Undernet?"
Stik. Nu kwam de vraag. Hoe zou ik deze kunnen beantwoorden...?
Ik had Asriel alles verteld. Met pijn in mijn hart, maar hij accepteerde het allemaal alsof men het altijd al had gedaan.
"En onthoud één ding" zei Asriel. "Wees jezelf, ongeacht van wat ze zeggen." Dat ware hele wijze woorden, die zou ik zeker wel onthouden.
"Het was heel fijn om jou en de koning eens op te zoeken" zei ik. "Zeker een droom voor mij die waar is geworden!"
"Zie ik je ooit nog eens?" vroeg Asriel, "want dan kunnen we meer feitjes over elkaar leren kennen!"
"Natuurlijk!" zei ik. "Contact is altijd contact. Ik zal je, als ik dat kan, nog interessante dingen versturen, oké?"
"Dat is goed" zei Asriel. "Ik zie jullie later!"
"Nog een prettige namiddag!" zei de koning nog tegen ons (ik, de jongens, Sans, Undyne en Mettaton). "En een goede reis!"
"Bedankt" zei Sans, "en tot later!" We zwaaiden allemaal naar elkaar, totdat we weer in de auto zaten. De jongens en ik waren uitgeblust, niet meer geïnteresseerd in tekenfilmpjes kijken, muziek luisteren of praten. Hooguit in uit het raam staren en een beetje moe zijn.
Om ongeveer 6 uur kwamen we weer thuis aan en was het tijd om te eten, want Toriel en Papyrus hadden gekookt. Het eerste wat ik rook toen ik binnenkwam, was aardappels, en het waren ook daadwerkelijk aardappels.
Na het eten wilde iedereen afgaan, maar ik snelde me nog naar de koelkast en riep iedereen weer terug aan tafel. Ik pakte de pudding van achter de doos en de blikjes vandaan en zette deze op tafel. Iedereen was helemaal verrast toen ze de pudding zagen.
"Heb ik vanmorgen gemaakt" zei ik. "Verrassing!" Ik ging weer terug naar een andere kast en pakte er de chocoladehagelslag uit.
"Ooh, chocoladehagelslag!" riep Chara verrast. "Mag ik dat er overheen hebben?"
"Iedereen mag er een handje overheen hebben" zei ik. "Ik ben er zeker van dat die combinatie echt perfect is!" Ik verdeelde de eerste stukken en deed er bij mezelf nog een handje chocoladehagelslag overheen.
"Allereerst moet ik het zelf ook geprobeerd hebben" zei ik, toen ik een stukje met de lepel afsneed en deze in mijn mond stak. Hij was echt lekker...! En dat vonden alle anderen uiteindelijk ook.
Later dezelfde avond waren de jongens en ik nog in bad gegaan en hadden de hele dag besproken. We vonden het echt leuk, en ik met name.
"Gezien de dag al bijna voorbij is" zei Frisk, "mogen we na het bad dan weer 21 maanden zijn?"
"Natuurlijk!" zei ik. "Dat was ik eigenlijk al van plan te vertellen, maar ja, we doen het." We zaten dan wel in onze badkamer, maar zo nu en dan kwam Napstablook nog even om het hoekje van de deur opdagen om te kijken hoe het met ons ging.
"Blooky" zei ik uiteindelijk, "jij iemand voor ons halen?"
"Oké..." zei Napstablook, "als jullie dat willen..." Ik werd al helemaal blij en sloeg mijn handen twee keer in het water van enthousiasme, wat de jongens versteld deed staan, maar uiteindelijk ook een lach op hun gezicht opbracht.
Niet veel later kwam Toriel opdagen, en zij droogde ons één voor één af met een handdoek die haast als fluweel en satijn door elkaar voelde. Na het afdrogen kregen we wel meteen een luier aan, want anders zou de badkamer nog eens schoongemaakt moeten worden. Gelijk nadat we onze slaapkleding aan hadden gekregen poetsten we nog onze tanden.
Het was ongeveer half 8 toen ik zag dat het licht een beetje raar deed. Ik hoopte dat dit maar tijdelijk was, maar nee, binnen no time vielen ook onder andere de televisie, de desktop-computer en de andere lampen uit. Ik was altijd al bang geweest van stroomuitvallen, dus ik ging dicht tegen de jongens aan zitten.
"Wat is er toch met het internet gebeurd?" hoorde ik Alphys uit de keuken roepen. "En waarom is het ineens zo donker?"
"Het programma was net zo leuk...!" zuchtte Napstablook.
"Ik ben bang...!" zei ik, waarna ik in zachtjes wenen uitbarstte. En ik was niet de enige. De jongens waren schijnbaar ook bang voor stroomuitvallen, en bij hen waren de tranen ook net watervallen.
"Kinderen toch" zei Toriel bezorgd. "Ik snap wel dat jullie dat niet gewend zijn." Ze ging bij ons zitten, maar kon ons niet alledrie tegelijk op schoot nemen, dus ze drukte ons maar tegen zich aan.
"Mama, ik ben zo bang..." snikte Chara luid.
"Ik ben ook een beetje bang" zei Undyne. "Ik maak dit bijna niet mee!" Ze nam mij op schoot en probeerde mij ook te troosten, maar wat ze ook deed, zelfs van iedere noot die ze zachtjes zong bleven er tientallen tranen uit mijn ogen komen.
Frisk was zo bang dat hij zelfs begon te hyperventileren en bijna in paniek raakte. Ik schrok pas echt toen dat het geval was. Gelukkig had Toriel altijd de puffer in haar kielzog, en gaf deze aan Frisk, waarbij ze hem het medicijn toediende.
Frisk stopte bijna abrupt met hyperventileren, maar bang bleef hij nog wel. Zelfs al had hij zijn speentje in, hij werd er niet rustiger op. Hetzelfde gold voor mij en Chara, en vooral Chara, want hoe vaak iemand hem ook zijn speentje probeerde te geven, hij bleef heel hard wenen.
Ik zat een beetje onzeker bij Undyne op schoot, en keek om me heen, terwijl er alleen zwak licht van de straatlantaarns door de ramen scheen. Totdat ik opeens iets heel bijzonders zag... een lichtpuntje. Waar kwam die vandaan? Ik keek naar waar het vandaan kwam en... van Frisk? Sinds wanneer kon een mens licht geven? Ik keek nog dichterbij. Zijn speentje bleek glow-in-the-dark te zijn! Ik had opeens een heel goed idee, en mijn verdriet was ook een beetje weggevaagd.
"Mama, Undyne?" vroeg ik, "wij naar bed?" Ik was inmiddels in mijn hoofd een plannetje aan het bedenken.
"Als jullie dat willen" zei Toriel, "dan mogen jullie dat." Ze nam Frisk op haar rug en Chara in haar armen, terwijl Undyne mij naar boven droeg.
We werden alledrie op het kussen gezet, terwijl Toriel en Undyne allebei iets wilden halen. Toen ze het gingen zoeken, sprak ik mijn plan uit.
"Frisk" zei ik, "ik zag dat jouw speentje blijkbaar glow-in-the-dark is, hè? Chara, dat kun je trouwens zien aan een vreemd lichtgroene kleur, die jij trouwens ook hebt in één van je speentjes, en ik trouwens ook." Ik ging naar mijn tassen en pakte het plasticdoosje met de speentjes en een zaklantaarntje eruit.
"Eens kijken..." mompelde ik binnensmonds tegen mezelf, terwijl ik naar mijn twee vervangende lievelingsspeentjes zocht. Ik had ze na een halve minuut al: een gele met een hart erop en een roze met nog lichter roze sterretjes. De laatste was glow-in-the-dark, dus die zou ik zeker gaan gebruiken. Ik stopte het doosje terug in de tas en nam de rest mee naar het kussen, terwijl ik het gele speentje in mijn hoofdkussen legde, zoals de jongens dat ook met hun vervangende speentjes deden.
"Chara, haal het bijna doorzichtige speentje eens" zei ik, "en Frisk, neem het jouwe eens op je hand." Frisk deed zijn speentje uit en legde hem op zijn hand, hoewel hij wel geneigd was om hem terug te stoppen.
Chara had in de tussentijd zijn bijna doorzichtige speentje gepakt en erbij gehaald. Ik pakte het zaklantaarntje en hield deze voor de grap onder mijn gezicht, om een soort scène te maken.
"Nee, doe dat alsjeblieft niet!" riep Chara doodsbang.
"Alsof ik dat zou doen!" zei ik, en ik richtte hem op de uitgestoken handen, waarna ik hem aanzette.
"Aha, nu snap ik wat je wil doen" zei Frisk. "Je wilt dat de speentjes door het licht worden opgeladen!" Ik knikte. Na ongeveer 5 minuten kwamen Undyne en Toriel terug, waarna ze versteld stonden door mij met het zaklantaarntje.
"Oefen jij magie uit of zo, Lean?" lachte Toriel.
"Mama, Undyne, ze geven licht" zei Frisk. Hij grijnsde breed en was bijna niet meer bang vanwege mijn zaklantaarntje.
"Wat fijn dat je dan nog licht hebt, popje" zei Undyne, en ze aaide mij over het hoofd, waarbij ik naar naar lachte. De lach verdween snel van verbazing toen ik beneden mensen hoorde roepen.
"Het licht is er weer!" hoorde ik Papyrus roepen.
"Er is weer televisie en internet!" riep Mettaton blij.
"Zo te horen gaat het goed met hen" lachte Undyne. Ik knipte het zaklantaarntje uit en zag dat de speentjes goed licht gaven. Ik legde het zaklantaarntje weg, liep naar mijn bed en deed het speentje in mijn mond, terwijl ik mijn lievelingsspeentje naast mijn kussen legde.
Toriel en Undyne brachten de jongens naar hun bed, we werden alledrie goed ingestopt en kregen ook een knuffel en een nachtzoen voordat het kleine licht aan ging.
"Slaap lekker, kinderen" zei Toriel, die de kamer uit liep.
"Goedenacht" zei Undyne zachtjes, "en tot morgen." Ze sloot de deur achter zich. Ik keek naar het kleine lichtje dat als enige op de kamer nog brandde. Het was een klein, geel sterretje dat het perfecte licht gaf, nog beter zelfs dan de speentjes die we alledrie in hadden.
"Lang leve het licht..." zuchtte Frisk.
"Lang leve de krypton zul je bedoelen" zei Chara. "Krypton licht nu onze kamer op!" Dit maakte mij en Frisk aan het lachen.
"Voordat we te lang wakker blijven" zei ik, "slaap lekker, en hopen dat het morgen ook een goede dag wordt." Ik nam Adi, mijn knuffel, stevig tegen me aan en sloot mijn ogen.
"Welterusten" zuchtte Frisk, die zijn ogen allang had gesloten.
"Goedenacht" mompelde Chara. Om ongeveer 9 uur sliepen we zo diep dat we met niets meer wakker te krijgen waren.