19
"Goeiemorgen, slaapkopjes" zei Chara vanmorgen. Was hij echt eerder wakker geworden dan mij en Frisk?
"Morgen, Chara" zei ik, "hoe laat is het? En waarom ben je zo vroeg wakker?"
"Het is nu 5 voor 9" zei Chara. "Maar hoe ik vroeg wakker ben geworden? Geen idee, waarschijnlijk de natuur of zo."
Ik draaide me nog even op mijn andere zij, maar Chara wilde weer zo lollig zijn dat hij mij terug op mijn rug rolde.
"Chara, mag ik alsjeblieft nog één minuutje blijven liggen?" zei ik, een beetje geërgerd. "Frisk slaapt ook nog."
"Oh, sorry" zei Chara, "ik dacht dat je de grap wel leuk zou vinden. Maar ik zal vanaf nu ook wat zachter praten." Hij pakte zijn knuffels en ging ermee de box in, waarbij hij er zachtjes mee ging spelen.
Ik rolde me op tot een bal en sloot mijn ogen nog even. Na een tijdje verveelde het wel een beetje, dus sloeg ik de dekens van me af, nam mijn knuffels mee en ging ook de box in.
"Wat denk jij dat we vandaag gaan doen?" vroeg ik zachtjes.
"Ik weet het niet" zei Chara. "Het is bewolkt, dus het enige wat we zouden kunnen doen is binnen zitten." Hij ging op zijn zij liggen en pakte een kussen uit een hoek van de box.
"En cartoons kijken" zei ik. "Die van Splatoon gisteren was echt leuk! Doet me denken aan de tijd dat ik het speelde met mijn vriendje... die helaas kort voor mijn vertrek overleed aan hartproblemen."
"Och, meisje" zei Chara, en hij streelde mij over mijn schouder. "Dat is niet leuk, een vriendje verliezen. Weet je, kort voor mijn geboorte verloor ik ook mijn vader. Heb ik nog nooit verteld, denk ik..."
Ik knikte, en probeerde mijn tranen in te houden.
"Ik zou het mijne ook verloren kunnen zijn" zuchtte ik, "gezien hij zoveel gebruikte dat het niet meer te geloven was."
"Dan hebben we alledrie ouders die... weet je wel, een beetje problematisch zijn" zei Chara. "We zijn op zijn minst blij met ons nieuwe leven hier."
"Da's waar" zei ik, en er ontsnapten toch drie kleine tranen uit mijn ogen, die gauw in mijn mouw verdwenen. "Wacht, Frisk ook? Ik zal het hem zelf maar laten vertellen..."
Ik hoorde Frisk ook wakker worden, en niet veel later kwamen hij en zijn knuffels ook gezellig bij mij en Chara in de box zitten.
"Morgen, Frisk" zeiden Chara en ik.
"Morgen" zei Frisk. "Wacht, wie werd hier als eerst wakker?"
"Chara" zei ik, en ik deed mijn speentje even uit om Chara een dikke zoen op zijn wang te geven.
"En we discussieerden net over een heel moeilijk onderwerp..." zei Chara. "Misschien wil jij er even over meepraten?"
"Ik had dus een vriendje" zei ik, "met wie ik om de dag Splatoon speelde. Maar ongeveer 3 weken voor mijn vertrek overleed hij aan hartproblemen, en dat vind ik nog steeds erg moeilijk om mee om te gaan..." Toen de zoveelste tranen uit mijn ogen ontsnapten, gaf Frisk mij een knuffel en streelde mij over mijn rug.
"Ik heb geen ouders" zei Frisk, "ik heb ze maar héél even gehad, maar toen waren ze engelen geworden, als je begrijpt wat ik bedoel..."
Ik knikte, want ik kende wel meer mensen die geen ouders hadden.
"Ik heb geen vader" zei Chara, "en Lean kan haar ouders misschien ook kwijt zijn, omdat ze veel gebruikten. Snap je dat?"
Frisk knikte, want hij had het ook van mij gehoord.
"Mijn ouders waren toch niet aardig" snikte ik. "Dat klinkt misschien hard, maar ik schold zoveel op ze omdat ze zo vaak weer gebruikten... er ontsnapte zelfs nog wel eens een verwensing uit mijn metaforische woordenboek, dus het zou best kunnen."
"Mijn pleegouders waren wel erg aardig op het eerst" zei Frisk, "maar sinds er problemen in hun familie kwamen, deden ze ineens heel raar, en ook tegen mij en de anderen. En daarom ben ik hier, en ik heb jullie nu, dus zorgen hoef ik me eigenlijk niet meer te maken, en zeker niet om het feit dat ik nu twee keer geadopteerd ben."
Ik lachte er zwakjes om. Twee keer geadopteerd zijn komt ook niet vaak voor.
"Wij zijn een sterk team" zei ik, "een team van
two guys and a girl die door ons verleden heel hecht met elkaar zijn. Als een stalen ketting." Ik pakte de handen van de jongens vast en zette mijn meest vastberaden positie op.
"
Strong" zei Frisk, "dat is wat we zijn."
"En wat we ook zullen blijven" zei Chara. Daar zaten we dan, alledrie op onze knieën, handen vast en een vastberaden positie alsof we een menselijke ketting waren. Op gegeven moment liet ik hun handen los en liet mezelf op mijn rug in de kussens vallen.
De jongens deden precies hetzelfde en we lachten erom. Ik lachte zelfs mijn verdriet weg, en dat was altijd goed om te doen.
We speelden nog even met onze knuffels totdat de deur open ging.
"Goedemorgen, kinderen" zei Toriel. "Lekker geslapen?"
"Ja, mama" zei Frisk, die Blewis over mijn gezicht heen legde.
"Hé!" riep ik lachend. "Wat moet dat?"
"Lean, waar ben jij ineens gebleven?" vroeg Toriel. "Ik zie alleen Frisk en Chara. Ben jij onzichtbaar geworden?"
Oh ja, dacht ik, dat is waar ook! Als ik een deken over mijn gezicht heb, ben ik 'onzichtbaar', net als een echte peuter!
"Hier ben ik!" riep ik, toen ik Blewis van me af gooide. "Ik ben er altijd."
"Net niet!" zei Chara, die mij wilde kietelen, maar zich nog net in kon houden en me toch maar in mijn wang kneep.
"Jullie zijn me wel lieve kinderen" zei Toriel, "maar goed dat ik jullie altijd heb!" Ze tilde ons alledrie tegelijk de box uit, waarna ze ons even op het kussen neerlegde, maar Chara niet. Hij mocht op de commode, waar zijn luier verwisseld werd en hij ook zijn kleding kreeg.
Frisk en ik kregen even later hetzelfde, maar we droegen vandaag niet zomaar kleding! Waarom was dat ineens het geval?
"Waarom heb ik dit aan?" vroeg ik, terwijl ik mijn hele jurk onderzocht. Hij was wit met roze stikseltjes erop.
"Dat vertel ik jullie beneden wel" zei Toriel. "Wat vinden jullie trouwens van de kleding?" Ze pakte de borstel en begon met mijn haren te borstelen.
"Anders dan normaal" zei Frisk.
"Wel mooi" zei Chara.
"Hij is prachtig!" zei ik, want ik was echt blij met mijn jurk. Hij zat ook zo lekker, en volgens mij was hij ook van satijn gemaakt, want hij voelde lekker zacht aan. En in combinatie met de lichtroze leggings en de witte enkelsokken was hij ook best mooi!
"Ik zal de kleren geen au doen" zei Frisk, die echt trots was op zijn grijze vestje met het witte bloesje eronder, en een lichter grijze broek die het helemaal afmaakte.
"Maar je kan de kleren toch ook geen pijn doen!" lachte Toriel, die mijn haar over mijn schouders verdeelde en één stuk per zijde begon te vlechten.
"Maar jawel, mama!" zei Chara, "als er een gat in zit, heeft hij au, en moet het gat dicht." Hij droeg ongeveer hetzelfde als Frisk, maar het enige verschil was dat het vestje en de broek zo blauw als spijkerstof waren.
"Dan ben ik ook maar zichtig!" zei ik, terwijl ik enthousiast mijn handen in elkaar deed en mijn schattigste lach opzette.
"Voorzichtig is het, hè?" zei Toriel. "Dat zal je zeker wel wezen." Ze was klaar met mijn haren vlechten en nam de jongens op schoot zodat ze hun haar om de beurt kon borstelen.
"Ik naar beneden?" vroeg ik. "Ze willen me zien!"
Toriel knikte bevestigend, en ik liep, nog steeds met de schattige lach op mijn gezicht, de kamer uit. Alleen kon ik niet in stijl van de trap af lopen, dus deed ik met maar zoals ik het normaal ook altijd deed.
"Goeiemorgen, meisje!" riep Alphys blij. "Wat zie jij er leuk uit! Weet je al wat we gaan doen?"
"Mama zegt het ons zo" zei ik, en ik werd door Alphys op de sofa getild.
"Je bent er wel goed voor gekleed" zei Alphys, "maar sommigen echter niet... zoals mama...!" Dat laatste fluisterde ze in mijn oor.
"Jij wel een leuke jurk!" zei ik blij, toen ik op Alphys' jurk wees. Hij was zwart met kleine witte stippen.
"Dank je!" riep Alphys blij, en ze gaf me een knuffel en een zoen.
Als ik iedere dag knuffels en zoenen kreeg, deed het me goed.
Wat ik vooral zo leuk vond staan bij mijn jurk, was mijn witte speentje dat ik overdag altijd had. Maar ja, mijn speentje maakte me altijd al schattiger dan ik dacht dat ik eigenlijk was.
Ik keek boven in de hal en zag Napstablook uit zijn kamer komen.
"Blooky!" riep ik blij. "Jij een leuke strik!" Napstablook had inderdaad een strikje in zijn hals, omdat hij geen hesje of smoking aan kon trekken. Geen enkel spook kon dat.
"Dank je..." zei Napstablook. "Een leuk begin van mijn ochtend... een mooie strik...!" Hij kwam naar beneden en ging ook even op de sofa zitten.
Toen kwamen Toriel en de jongens ook van onze kamer naar beneden, waarbij ik maar niets ging zeggen over wat Toriel aan moest trekken of niet.
"Wij het zo weten?" vroeg Frisk.
"Ja, ik wil het weten!" zei ik.
"Ik al mierig!" riep Chara.
"Nee, nieuwsgierig, jongeman" zei Alphys. Dat laatste was als grap bedoeld. "We krijgen het zo wel te horen."
"Oh ja, bijna vergeten!" zei Toriel. "Ben zo terug. Ik heb de verkeerde kleding aan!" Ze snelde zich naar haar kamer, waarbij Undyne en Papyrus toevallig uit de keuken kwamen lopen.
"Goedemorgen, allemaal!" riepen ze.
"Morgen, Papyrus!" zei ik. "Morgen, Undyne!"
Ik bekeek de twee nog eens goed, en zij waren ook heel chic gekleed!
"Waar is Toriel?" vroeg Papyrus.
"Die had de verkeerde kleren aangetrokken!" lachte Alphys. "Ze liep nota bene nog in haar gewoonlijke kleding, en dat past niet bij wat we vandaag gaan doen!"
"Zo'n gewaad is inderdaad niet echt
fancy" zei Undyne, "maar dit soort kleding wel!" Zelf had zij een lange, paarsachtige jurk aan en haar haren hingen over haar schouders. Een echte dame.
Even later zaten we allemaal aan de ontbijttafel en werden we bijna doodgegooid met complimenten naar en van elkaar.
Ook werd ons verteld dat we vanmiddag naar een klein cafeetje aan de voet van de watervallen gingen, dus dat we daarom zo chic gekleed waren. Ik had er al zin in...!
De tijd vloog, waarin de jongens en ik na het tandenpoetsen nog even tijd kregen om te slapen, waarbij de rest van de volwassenen wel stil waren, want we sliepen op de sofa.
Om half 12 werden we wakker van zachtjes gepraat, en ik merkte dat ik wel een schone luier nodig had. Dus ik begon maar wat te roepen.
"Ja, meisje?" zei Sans, die als eerste reageerde.
"Ik een schone luier?" zei ik. "En Frisk en Chara?"
"Ik... weet het niet..." zei Sans nerveus.
"Kom op, Sans!" zei Toriel. "Ik weet dat je het kan, schat!"
"En als je het kan" zei Mettaton, "doe het dan ook!" Dit resuleerde erin dat alle volwassenen riepen "doe het", om Sans zowel uit te dagen als aan te moedigen. De jongens en ik moesten er alleen maar om lachen.
"Goed dan" zuchtte Sans, "als jullie dat zo nodig willen, doe ik het wel." Hij nam mij in zijn armen en wilde naar boven gaan, maar Papyrus hield ons tegen.
"En als je het wilt doen" zei Papyrus, "laat het ons dan ook zien!"
Wacht, wat? Het hen laten zien? Moest ik dan halfnaakt in de woonruimte liggen? Ik had daar absoluut geen zin in, dus ik begon helemaal onrustig te bewegen.
"Dan doe ik het maar zonder enige censuur..." zuchtte Sans. "Papyrus, jij kunt echt lastig zijn."
"Ben ik wel vaker" zei Papyrus, die terug naar de sofa ging.
Sans liet mij even los en liep naar onze kamer om daar wat spulletjes te halen voor het luierverschonen.
Ik stond midden in de kamer en zocht naar een goede beschutte plek waar ik verschoond zou kunnen worden, maar ik kon er geen vinden.
De jongens waren inmiddels ook van de sofa af gegaan en waren op de vloer gaan zitten.
Ietsje later kwam Sans terug met een klein stapeltje spullen in zijn handen, en bovenop lag een serie handdoeken, waar de jongens en ik normaal op lagen als we bij openbare wc's verschoond werden.
Ik ging zitten en wachtte maar af.
"Toch niet midden in de kamer, gekkie" zei Sans. "Daar achter dat bijzettafeltje, dan is er wat beschutting en kan niemand zien of je een jongen of een meisje bent." Dat laatste was een grapje.
"Ik een meisje!" riep ik, en ik ging achter het bijzettafeltje liggen, waarbij er wat handdoeken en een kussentje onder me werden neergelegd.
Sans wreef zenuwachtig in zijn handen en trok eerst mijn jurk omhoog en legging omlaag, waarna het wel 10 seconden duurde voordat mijn luier eens uit ging.
Wat erna gebeurde ging eigenlijk wel snel, want ik kreeg slechts 2 doekjes over mijn streek heen en algauw had ik weer een droge luier aan.
De volwassenen bij de andere sofa's applaudisseerden voor wat ze daarnet hadden gezien.
Bij de jongens duurde het een paar seconden korter dan bij mij, maar ja, dat is ook omdat jongens minder bij hun streek hebben dan meisjes.
"Hadden jullie bij moeten zijn" zei ik, "en Papyrus was dat, toen Sans het deed toen ik buiten was."
"Maar ik hou er gewoon van om Sans te plagen, zoetje!" zei Toriel. "Omdat hij mij ook vaak plaagt."
"Ik had trouwens nog wat voor je, snoepje" zei Mettaton, die iets achter zijn rug vandaan haalde en het op mijn hoofd zette. Het was een witte strooien hoed met een roze bloemetje eraan, en hij was echt mooi!
"Dank je, Mettie!" riep ik. "Hij is erg mooi!" Ik gaf hem een knuffel en een zoen, omdat ik er echt blij mee was.
"Wacht..." zei Napstablook, "er is iets niet in orde..."
"Wat dan?" vroeg Undyne. "Is mijn hoed dan mooier?" Zij had zelf een paarse hoed met een gekromde voorste rand en glitters op.
"Is het mijn hesje dat niet goed zit?" vroeg Mettaton.
"Of heb ik het verkeerde hoofddeksel op?" vroeg Papyrus. "Dan heb ik deze bolhoed dus voor niks op..."
"Nee..." zei Napstablook. "Dat is het niet... Lean... je moet Mira nog hebben...! Want echte mooie meisjes hebben vaak een pop bij zich...!"
"Net zoals ik vroeger!" zei Undyne.
"En ik" zei Alphys.
"Ik ben Mira halen" zei ik, en ik ging even naar de kamer, en al snel was ik weer terug. Nou ja, wij, want ik had Mira bij me.
Toen ik weer beneden was, dacht ik dat Napstablook me even voor de gek hield, want toen ik weg was, had hij nog geen hoge hoed op, maar toen ik terug kwam wel!
"Blooky ook een hoed op!" riep ik.
"Dan kunnen we bijna gaan" zei Toriel. "Ik moet nog even de tas voor de kinderen inpakken! Sans, kun jij me alsjeblieft die handdoeken en zo aangeven, want die heb ik hoogstwaarschijnlijk ook nodig 's middags." Sans gaf Toriel de handdoeken, het kussentje en de doekjes en die stopte zij weer in een tas.
De jongens en ik mochten, nadat we van Undyne en Papyrus onze schoenen aan hadden gekregen, in de auto zitten, waarbij we echter zo'n 5 minuten hoefden te wachten, want Toriel en Sans kwamen al snel opdagen.
"En nu kunnen we echt gaan" zei Sans, "daar naar dat kleine café aan de voet van de watervallen." Hij startte de auto op, deed de garagedeur op afstand open, reed de garage uit, deed de deur weer dicht en we waren al op weg.
Het was nog steeds bewolkt, maar een garage hebben was zo fijn, want dan beschadigde je auto nog niet zo snel. Of meer voertuigen, maar die hadden we niet. We hadden 2 auto's en een paar fietsen, maar niemand was ooit geïnteresseerd geweest in een eindje fietsen door de Underground.
Om 5 voor 12 kwamen we bij het café aan, en hij zag er van buiten erg normaal uit, zoals de meeste café's. Ik was eens benieuwd hoe hij er van binnen uit zou zien?
Sans en Toriel liepen naar het café met ons in hun kielzog, gevolgd door Papyrus, Undyne, Alphys, Mettaton en Napstablook, waarbij we 10 goed geklede gasten waren voor het bezoekje aan het café.
"Goedemorgen" zei een barman toen we binnenkwamen, "ja, ik mag het nu nog zeggen, maar hadden jullie toevallig gereserveerd op tafel 10?"
"Ja, dat zijn wij" zei Sans.
"Kom verder" zei de barman, die ons naar de tafel leidde. De tafel was rond en heel netjes gedekt, dus die zou ik zeker geen kwaad willen doen.
Toen ik er eens zat, keek ik het hele café rond. Wat zag dat er toch mooi uit! Paars licht, paarse muren, paarse kroonluchters, zwarte gordijnen aan de ramen en soms wat spinnenwebben voor de sier. Paars gaf me rust, en ik was echt onder de indruk. Zelfs het uitzicht over de watervallen was adembenemend, want buiten was er een blauwe gloed en die paste wel goed bij het paars van het café.
"Ik ben hier zelf ook nog nooit geweest...!" fluisterde Frisk in mijn oor. "Chara trouwens ook niet, maar deze plek is echt fantastisch...!"
Ik knikte, en liet Mira zelfs een beetje het café rond kijken. Vanuit een stoel zag alles er altijd mooier uit.
Op de achtergrond hoorde ik rustige muziek* spelen, en dat paste wel bij de sfeer van dit café, want ik zag er veel gasten erg ontspannen bij zitten.
"Mooi hè?" zei Undyne.
"Ja, mooi" zei ik zachtjes. "Veel paars." Zelfs mijn jurk zag er een beetje paars uit door de verlichting, en de roze stikseltjes vielen ook meer op.
Ik keek nog eens om me heen, en ik zag ineens een spiegel! Ik liep er naar toe, en bekeek mezelf eens goed. Ik zag er echt beeldig uit, met mijn witte jurk, hoed, schoentjes en speentje, lichtroze leggings en halflange, rode vlechten met witte strikjes aan het einde. Dat ik Mira vasthield en mijn speentje in had liet me echt op een hele jonge dame lijken. Ik ging na een halve minuut weer terug naar de tafel.
"Wat was er zo leuk?" vroeg Frisk.
"Spiegel" zei ik. "Moet je eens kijken hoe mooi je bent."
"Ik ook kijken!" zei Chara.
En zo stonden de jongens allebei voor de spiegel zichzelf te verwonderen. Ik lachte erbij.
"Jullie jezelf al gezien?" vroeg ik aan de rest.
"Ik zie er prima uit..." zei Napstablook.
"De stippen op mijn jurk lijken paars in plaats van wit!" zei Alphys.
"Mijn jurk geeft haast licht" zei Undyne.
"Waar zijn Frisk en Chara?" vroeg Sans ineens.
"Spiegel" zei ik. "Ik mezelf ook bekeken, erg mooi. Jullie ook kijken?"
"Eigenlijk wel..." zei Napstablook, en hij ging naar de spiegel, waarbij de jongens terug kwamen omdat zij zichzelf ook genoeg hadden bekeken.
"Weet je, Lean" fluisterde Chara in mijn oor, "eigenlijk vloekt mijn speentje wel bij de kleding! Maar ja, ik kan toch niet zonder, dus het hoeft niet echt iets uit te maken..."
"Bij mij ook..." fluisterde Frisk. "En ik kan ook niet meer zonder, behalve als de lunch zo komt. Wat denk je dat het zal zijn?"
Ik haalde mijn schouders op, hield Mira tegen me aan en ging een beetje naar achteren zitten, in een relaxte houding.
"Goedemiddag" zei een barvrouw, die op een vermenselijkte spin leek. "Wat mag het zijn?" Dit vroeg ze aan de volwassenen.
"Blooky!" zei ik niet te hard, "lunch!" Napstablook ging gelijk weer terug aan tafel en stond een beetje versteld van wie hij daar zag.
"Hallo, Muffet...!" zei hij. "Hoe is het met je?"
"Napstablook!" zei de barvrouw die blijkbaar Muffet heette. "Met mij gaat het prima. Ik heb je lang niet meer gezien!"
Dus dat was Muffet over wie Frisk vertelde? Ze zag er in het echt beter uit dan ik me had voorgesteld.
"Dat is Muffet?" vroeg ik zachtjes aan Frisk.
Frisk knikte bevestigend, en lachte erbij.
"Ik hoop dat de lunch wel lekker is...!" zei Chara zachtjes.
"Ik ken Muffet wel goed" zei Frisk, "want ze verkocht vroeger wel eens donuts en drinken, die erg lekker waren. En als de jaarlijkse vrij- en rommelmarkt aanbreekt, doet ze dat ook altijd."
Een rommelmarkt in de Underground, daar zou ik wel eens heen willen! Dat wordt dan één van mijn toekomstplannen.
"Kinderen..." zei Napstablook, "kunnen jullie de mooiste pose aannemen voor een foto...?" Hij pakte de camera erbij, de jongens en ik poseerden en... klik. We kregen de foto ook nog even te zien, en hij werd ook op de Undernet gezet met de tekst: 'Waar zijn we? Daar in dat kleine café aan de voet van de watervallen!
'.
"Wij zo wel eten" zei ik, waarbij ik mijn speentje even uit deed en deze op een servetje bij mijn plaats neerlegde.
"Heel verstandig van je, lieveling" zei Undyne, die een arm om mijn schouder heen sloeg en me een zoen op mijn wang gaf.
De jongens deden precies hetzelfde als ik, zodat we ook daadwerkelijk klaar voor de lunch leken.
Hierna kregen we van Toriel onze slabbetjes om, want anders zag onze kleding er niet meer zo best uit na het eten straks.
"Mama, wat eten wij zo?" vroeg Frisk.
"Meerdere dingen" antwoordde Toriel. "Straks mag je zelf kiezen wat je hebben wil, en let er wel op dat het er allemaal even aantrekkelijk uit ziet."
Allemaal even aantrekkelijk...? Dan zou kiezen zeker moeilijk worden. Maar in meerdere dingen eten had ik wel zin.
Ik verveelde me langzamerhand een beetje meer, terwijl de jongens elkaars handen vasthielden en elkaar zeer vertederd aankeken. Niemand die het zag, dus het was goed.
"Duurt het lang?" vroeg Sans. "Ik vind dat ook, hoor."
"Ja, ik wil de lunch" zei ik. "Veel lekkere dingen."
"Ik voel me niet veel rustiger dan jij, Sans" zei Papyrus. "Jij bent altijd zo goed in wachten...!"
"Da's Sans" zei Toriel, "de geduldigste heer van de hele Underground."
Eindelijk! Ik zag Muffet uit de keuken komen met meerdere dienbladen. Wat erop lag, zag er inderdaad erg aantrekkelijk uit.
"Alstublieft" zei Muffet, toen ze bij onze tafel aankwam. "Ik hoop dat dit naar wens is." Ze zette de dienbladen neer en de jongens en ik waren al helemaal onder de indruk van wat erop lag.
"Ziet er weer mooi uit, zoals gewoonlijk!" complementeerde Papyrus.
"En lekker" zei ik. "Ik heb er al zin in!"
"Dan hebben jullie je zin ook" lachte Muffet naar ons. "Want in een café als dit krijg je dat altijd!"
Ik lachte terug en bekeek goed wat ik allemaal wilde hebben. Uiteindelijk lag er van ieder hapje één op mijn bord, en dan ook nog eens op kleur gesorteerd. Dit was blijkbaar zo professioneel gedaan dat Napstablook weer een foto had gemaakt en deze ook had gepost.
De lunch smaakte echt lekker... het deed me denken aan de
afternoon tea die ik nog wel eens had op sommige vrijdagen op school, met allerlei zoete hapjes en zelfs lekker drinken, dat ik nu ook had. Een soort cider, maar dan zonder alcohol en suiker, dus een stuk gezonder en beter.
"Ik zou dit best iedere dag willen eten...!" zei Alphys, die erbij glunderde. "Maar ja, dat zou erg veel geld en gezondheid kosten...!"
"En je tanden" zei Sans. "Want alleen maar suiker eten wordt op gegeven moment ook wel irri-
tand...!"
Dit maakte iedereen behalve Papyrus aan het lachen. Ik moest zelfs zo hard lachen dat ik nauwelijks door had dat mijn luier bijna op springen stond, omdat mijn blaas een beetje met mij mee 'lachte'.
Gelukkig keek niemand op van ons lachen, want er waren meerdere lachsalvo's te horen van andere tafels.
Ik stond nog half lachend van tafel op, nam mijn speentje en Mira mee en liep naar Toriel.
"Wat is er, meisje?" vroeg Toriel.
"Mijn luier is nat" zei ik zachtjes.
"Dan krijg je snel een droge van me" zei Toriel. "Ik ben zo terug!" Dit laatste zei ze tegen de rest, voordat we naar de wc's liepen, waar gelukkig wat tafels waren.
Ik werd op zo'n tafel neergelegd, met een stel handdoeken onder me, en binnen
no time had ik al een droge luier aan. En wat ook nog eens zo fijn was, was het feit dat Toriel en ik de enige twee waren bij de wc's, dus niemand die het zag.
Toen we terug waren bij de tafel, schrok ik lichtelijk, want de jongens en Sans waren even weg. Maar dat was omdat zij ook naar de wc's waren gegaan, en dat maakte me weer iets rustiger.
Ik had niet veel te doen, dus ik zat maar voor de rest van de uren bij Mettaton op schoot half mee te luisteren naar de gesprekken die hij met de anderen voerde.
Ik hoorde nog wel eens een woord langskomen dat ik dan anders na zei, net als in eerdere gesprekken. Net hoorde ik Alphys 'manga' zeggen, dus wilde ik dat ook proberen te zeggen.
"Mangaan" zei ik.
"Lean, wat zeg jij nu allemaal?" vroeg Alphys verbaasd.
"Jij zei mangaan" zei ik, "dus ik zei ook mangaan."
"Ik zei manga!" lachte Alphys. "Toch geen mangaan?"
"Ze leert iedere dag nieuwe woorden" zei Mettaton, "en dat moet je misschien nog even leren snappen."
"Wat hij zei" zei Undyne, die ook niet kon stoppen met lachen om mij.
In de tussentijd zag ik Sans en de jongens weer terug komen, en na zo'n 5 minuten was het alweer tijd om te gaan. Terwijl de rest naar de auto's terug ging, betaalde Sans voor de lunch en het reserveren.
Dit was echt één van de beste bezoeken aan een café ooit.
De tijd vloog weer, en het avondeten viel ook niet echt tegen. Het werd simpel gehouden, dus we aten bonen en aardappels. Nou ja, slechts drie bonen voor mij en de jongens, want wij hielden er niet zo van.
Na het eten zaten de jongens en ik op de sofa, en we deden nog steeds uiterst voorzichtig met onze kleding. Mijn hoed had ik inmiddels niet meer op, want die had ik alleen nodig op openbare plekken waar chique kleding verplicht was.
"Ik verveel me!" riep ik, terwijl ik naar de klok keek. Het was al bijna half 8, dus tijd om in bad te gaan.
"Wat zouden jullie zeggen van een lekker warm bad?" zei Alphys.
"Na zo'n lange dag moeten jullie natuurlijk ook ontspannen" zei Undyne.
De jongens en ik knikten, en we gingen naar boven. Onderweg naar boven had ik echter gedefeceerd, maar ik was lang niet de enige. De jongens en ik hadden dat al zo lang niet meer gedaan, dat het wel nodig was.
"De dag was lang en leuk" zei ik, toen we op onze kamer aankwamen.
"Ik vond het vooral leuk" zei Alphys.
"En paars" zei Frisk.
"En in uren als deze moeten jullie ook wel echt in bad" grapte Undyne, die Chara als eerste op de commode legde en hem op zijn luier na uitkleedde. De luier zag er zwaar uit, dus ik snapte best wat Undyne bedoelde.
"Ik zal het weer proberen..." zei Alphys nerveus, die de wasknijper weer uit haar zak haalde, op haar neus zette en met een vies gezicht Chara's luier uitdeed en zijn streek volledig schoonmaakte.
Undyne was intussen al bezig met het bad vol te laten lopen en wat zeep toe te voegen.
Frisk was als tweede aan de beurt om uitgekleed te worden, maar dankzij zijn gebrabbel werd Alphys al een stuk minder nerveus.
"In bad gaan is fijn!" zei Frisk blij.
"Dat is het ook" zei Alphys, "ik zou dat vanavond ook maar moeten doen. Undyne, is het bad al bijna vol?"
"Bijna!" riep Undyne vanuit de badkamer.
Alphys bracht Frisk naar de badkamer en kleedde mij volledig uit. Ze keek er een stuk gemakkelijker bij.
"Wij zo tandenpoetsen in bad?" vroeg ik. "Mag dat?"
"Natuurlijk mag dat" zei Alphys. "Dat is eigenlijk een stuk handiger dan na het bad, nu ik erover nadenk." Ze nam mij mee naar de badkamer, waar het bad net vol was, dus ik mocht er gelijk als eerste in.
Toen de jongens en ik alledrie in bad zaten, kregen we onze tandenborstels, waarbij we onze tanden nog mochten poetsen, omdat dat in bad zelf een stuk sneller ging.
"Dat was een goed voorstel van je, Lean" zei Undyne. "Ik zou het maar aan de anderen moeten vertellen." Ze haalde een spons over Chara's gezicht.
Na ongeveer een kwartier mochten we uit bad, werden we zo goed mogelijk afgedroogd en werd ons haar ook nog even geborsteld.
"Zouden jullie op een dag nog eens naar dat café willen?" vroeg Alphys.
De jongens en ik knikten instemmend, want het was vandaag echt leuk. Na het afdrogen en zo liet Undyne Alphys ons één voor één in een schone luier en onze slaapkleding doen. Dat deed ze met veel minder zenuwen.
"Willen jullie misschien nog even wat relaxen?" vroeg Undyne.
Mijn hoofd hing een beetje slap van de moeheid, maar nee schudden ging gelukkig nog. De jongens waren ook nog te moe om beneden te zijn, dus gingen we maar naar bed.
Toriel kwam ons nog even een goedenacht wensen en nachtzoenen geven, en nadat Alphys hetzelfde had gedaan, bleef Undyne nog even om mij en de jongens, vergezeld door het licht van Lichtje, in slaap te zingen.
Nadat zij ons daarna ook een nachtzoen had gegeven, lagen we meteen te slapen.
*Kennen jullie het liedje '
Sleep Away' van Bob Acri? Fantaseer het café (zoals hij beschreven is) eens voor je terwijl je het liedje luistert, en vertel me gerust wat je je erbij hebt voorgesteld!