Nog niet klaar Lisa en Marieke: het begon op skivakantie...

Bel George DL

Gewaardeerd Lid
Hoi allemaal,

Hier weer een nieuw hoofdstuk. Ik vind het soms lastig worden om het verhaal verder te schrijven en te laten kloppen met wat er allemaal al eerder is gebeurd en welke rol oude en nieuwe personages precies gaan krijgen (ik raak soms het overzicht een beetje kwijt). Dus vandaar dat het wat langer duurt om nieuwe hoofdstukken te schrijven. Hopelijk kunnen jullie het geduld opbrengen, ik doe mijn best.
Tja, goeie verhalen schrijven in niet gemakkelijk. Daarom begin ik er ook zelf niet aan. Maar tot nu toe doe je het prima. De frequente updates in het begin waren natuurlijk wel heel leuk. Maar als het even wat trager vooruit gaat, dan is het ook prima hoor.
En als er al eens een foutje zou opduiken, waarbij je even over het hoofd hebt gezien wat er vroeger in het verhaal al is gebeurd, dan vind ik dat helemaal niet erg.

Doe zo voort!
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
Hoi allemaal,

Hier weer een nieuw hoofdstuk. Ik vind het soms lastig worden om het verhaal verder te schrijven en te laten kloppen met wat er allemaal al eerder is gebeurd en welke rol oude en nieuwe personages precies gaan krijgen (ik raak soms het overzicht een beetje kwijt). Dus vandaar dat het wat langer duurt om nieuwe hoofdstukken te schrijven. Hopelijk kunnen jullie het geduld opbrengen, ik doe mijn best.

Hopelijk genieten jullie er weer van en fijn weekend allemaal!

Groetjes, Sophie
Volkomen begrijpelijk zeker als zaken eerder speelden terwijl er in de tussentijd alweer van alles is gebeurt.
Merk dat ik bij twee van mijn verhalen die voor één deel gelijk lopen ik één stuk in het verhaal terug moet om me te herinneren wat er hoe zaken tot stand kwamen om het vervolg logische aan te laten sluiten.
Dat geldt ook voor het derde verhaal waar heden en, recent verleden samen komen maar, je hebt weer een mooi hoofstuk geschreven, neem je tijd voor het volgende. :) ;)
 

Kaka

Toplid
In het begin vond ik het een speciaal verhaal maar na elke nieuwe post werd ik nieuwsgieriger en ben nu de rest aan het bij lezen hoop dat het nog niet gedaan gaat zijn
 

Sophiee

Superlid
Hoi allemaal,

Veel plezier met het nieuwe hoofdstuk.

Hoofdstuk 28 Een stapje verder…

Bij het ontbijt aangekomen hoorden Marieke en Lisa dat Mariekes moeder druk aan het bellen was. Ze sprak vloeiend Italiaans. Lisa kon er niks van maken, maar Marieke kon de taal inmiddels redelijk verstaan. Spreken kon ze het nog niet zo goed, maar wel voldoende om zich te kunnen redden.
Marieke begreep dus ook meteen waar het gesprek over ging…

Niet veel later hing haar moeder op en zei ze tegen Marieke: “Om 11 uur kunnen we even bij de dokter terecht. Die kan dan even kijken wat er is en of het kan wachten tot je weer in Nederland bent.”
Fijn, dacht Marieke, die niet echt het idee had dat ze ziek was of zo. Bij Lisa was dat toch wel anders geweest. Maar Marieke had verder nergens last van, behalve dan dat haar blaas wat zwakjes leek geworden. Nou ja, ze zou het wel zien straks. Dat haar moeder bezorgd was begreep ze ook wel en die ongelukjes waren toch wel echt geweest. Nou ja, vanmorgen had ze heel misschien een beetje zelf meegeholpen, maar als ze eerlijk was voelde die bescherming toch wel wat veiliger…

In de ochtend zaten ze daarom wat op het terras. Haar vader was ook bezorgd, maar als het op dit soort medische dingetjes aankwam dan liet hij dat toch vooral aan Mariekes moeder over. Gelukkig maar, dacht Marieke, want als haar vader nou ook nog lastige vragen ging stellen of zo overbezorgd ging doen…
Daarom was Marieke blij dat ze met haar vader even over andere dingen kon kletsen. Hij vroeg naar wat de meiden nog van plan waren en zo kwam het gesprek op bergtochtjes en andere avontuurlijke dingen. “Ik heb misschien nog wel een leuk idee…” zei hij.
“Wat dan?” riepen de meiden al meteen enthousiast.
“Nou, lijkt het jullie niet gaaf om eens…” maar voordat hij zijn zin kon afmaken werd hij onderbroken door Mariekes moeder, die vond dat het tijd was om te gaan.
“Komt een andere keer wel” besloot hij om de verrassing nog even voor zich te houden.
Lisa wenste Marieke sterkte bij de dokter en Marieke liep, licht teleurgesteld omdat ze nu niet wist wat de verrassing zou zijn, met haar moeder mee naar de auto.

En terwijl Lisa verder kletste met Valerie en Mariekes vader, ging Marieke met haar moeder op weg.
“Kom lieverd” zei haar moeder, “maak je maar niet te veel zorgen, het komt vast goed.”
Nou jij maakt je meer zorgen dan ik, dacht Marieke. Maar terwijl ze dat dacht, voelde ze toch zelf ook wel wat kriebels in haar buik van de zenuwen. En omdat het toch met die drukte op de weggetjes een half uur duurde voordat ze er waren, kon Marieke inmiddels ook de thee van vanmorgen duidelijk voelen in haar onderbuik…

De dokterspost was onderdeel van een wat groter medisch centrum. Haar moeder loodste Marieke naar binnen en een assistente wees hen de weg. Gelukkig konden ze al snel bij de arts terecht. Het was een wat oudere man, die er erg serieus uit zag. Echt zo’n professor type. Marieke en haar moeder mochten gaan zitten en de man vroeg wat er aan de hand was. Marieke vond het lastig om te vertellen wat er was, dus nam haar moeder het woord. Ze sprak Italiaans met de dokter, zich niet realiserend dat Marieke dat misschien niet allemaal kon volgen. Ze vertaalde het wel als Marieke vragend keek, maar ze kwam niet op het idee om te vragen of het gesprek ook in het Engels kon.

De dokter keek ernstig en knikte en stelde regelmatig vragen, die haar moeder dan weer vertaalde voor Marieke. Ze vond het wel een beetje lastig dat er zo vooral over haar werd gepraat en niet met haar. Alsof ze een klein kind was…

Nadat haar moeder en de dokter hadden gesproken, had hij gezegd dat hij een paar dingen wilde testen. Hij vroeg of Marieke naar de wc moest, zodat hij een urinemonster kon testen op blaasontsteking. Marieke was blij naar de wc te kunnen want haar blaas hield het al niet meer. Dus met een potje in haar hand liep ze de gang op naar de wc. Daar aangekomen haastte ze zich om te gaan plassen, maar ze voelde de eerste straal al tussen haar benen lopen. Oh nee, dacht ze. Niet nu!

Ze wist de stroom te stoppen, deed haar broek en slipje naar beneden en ging snel zitten. Een beetje in het potje en de rest in de wc, dat luchtte op. Maar terug naar binnen bij de dokter zou hij en haar moeder waarschijnlijk meteen de natte plek op haar broek zien…
Ze zuchtte. Er zat weinig anders op. Bovendien zou het haar ‘probleempje’ meteen duidelijk maken.
Ze liep met een vuurrood hoofd van schaamte terug naar de kamer van de arts en probeerde ze goed ze kon de natte plek in haar broek met haar handen te verbergen.

Haar moeder zag meteen wat er aan de hand was toen Marieke weer binnenkwam. Of de dokter het ook had gezien, wist Marieke niet. De man leek stoïcijns zijn werk te doen en nam het potje van Marieke aan. Hij liep riep een assistente binnen die het potje meenam om te analyseren. Zelf ging hij verder met nog wat onderzoekjes. Zo prikte hij een druppeltje bloed bij Marieke om de suikerwaarde te meten en nam ook wat bloed af voor verder onderzoek. Tot slot deed hij nog wat reflextestjes bij Marieke.

Niet veel later kwam de assistente al weer binnen met een formulier met de uitslag. De dokter vertelde Marieke en haar moeder dat ze in ieder geval geen blaasontsteking had. En haar bloedsuiker was ook niet abnormaal. Alleen het bloedonderzoek was nog even afwachten. Omdat hij verder hier geen onderzoek kon doen, zou Marieke moeten worden doorverwezen naar een uroloog. Haar moeder vroeg of daar haast bij was, of dat het ook kon wachten. De dokter zag in ieder geval niks acuuts. De uitslag van het bloedonderzoek zou er morgen pas zijn, dus als daar verder ook niks urgents uit kwam, dan kon Marieke het beste in Nederland verder kijken. De dokter gaf ook aan dat hij ook niet dacht aan iets ernstigs of zo. Het zou volgens hem ook gewoon vanzelf weer over kunnen gaan, maar zeker wist hij dat natuurlijk niet.

Mariekes moeder reageerde lichtjes opgelucht, maar vroeg wat nu te doen met haar dochter. Want regelmatig zo’n natte broek was natuurlijk ook niet fijn. De dokter gaf aan dat dat toch bij Marieke zelf lag. Ze kon bescherming dragen in de nacht en eventueel overdag, maar dat is uiteindelijk haar eigen keuze. Hij kon zich voorstellen dat dat ook geen pretje was voor een meisje van haar leeftijd. Hij gaf ter informatie een folder mee van incontinentiemateriaal, waar ook een lokale leverancier bij stond vermeld.

Haar moeder en Marieke bedankten de dokter en gingen weer richting auto. Marieke deed haar best om haar natte broek te verbergen voor anderen, maar gelukkig leek niemand er op te letten. Marieke wilde weer in de auto stappen, maar haar moeder zei: “Wacht even. Zo kun je niet op de stoel gaan zitten.”
Ze pakte een kleed uit de achterbak en legde die op Mariekes stoel. “Zo, stap maar gauw in meid…”
Marieke ging zitten en probeerde zich even voor de omgeving af te sluiten. Oh my, dacht ze, waar ben ik in terecht gekomen?

Na het autoritje terug naar huis, rende Marieke naar de badkamer om zich op te frissen. Terwijl haar moeder met haar vader het bezoek aan de dokter besprak, ging Lisa even bij haar vriendin kijken.
“Gaat het Miek?” vroeg Lisa.
Van spanning zat Marieke licht te snikken. Lisa sloeg een arm om haar heen en zag Mariekes natte broek.
“Heb je weer…”
Marieke knikte terwijl ze op haar lip beet.
Lisa zag de spanning bij Marieke, maar kon een glimlach ook weer niet onderdrukken. “Je weet het toch Miek, be careful what you wish for…”
Er vormde zich toch een flauwe grijns op Mariekes gezicht.
“Het is…gewoon…de spanning” zei ze.
Ze begon te vertellen aan Lisa wat de dokter had gedaan en gezegd. Lisa herkende de onderzoekjes wel. Toen Marieke haar hele verhaal had gedaan, zei Lisa: “Nou zo te horen ben ik nu niet meer de enige pampergirl. We kunnen samen wel een praatgroepje beginnen…”
Marieke gooide een handdoek naar Lisa en de meiden begonnen te lachen.
“Ga nou maar douchen, dan kunnen we nog wat gaan doen vandaag. En als je wil mag je wel een optrekbroekje van mij pakken.”

Lisa verliet de badkamer en Marieke stapte de douche in. Beneden zag Lisa dat Mariekes moeder druk bezig was op de laptop.
“Hee Lisa, het is misschien een beetje een stomme vraag, maar zou je me kunnen helpen?”
Lisa liep naar het bureau en zag op het scherm verschillende incontinentiematerialen.
“Jij moest toch ook nog het een en ander bestellen? Zou Marieke hetzelfde nodig hebben denk je?”
Lisa antwoordde: “Uhmm, ik ehh…weet het niet. Toen dat bij mij zo was heeft een verpleegster mij geholpen met wat ik nodig had. Ik weet niet goed of…”
Mariekes moeder onderbrak haar vriendelijk. Het was ook een beetje een ongemakkelijke vraag.
“Dat begrijp ik Lisa, maar ik dacht dat als jij jouw ehmm…ondergoed… bestelt, dan kunnen we dat van Marieke meteen ook regelen.”
Mariekes moeder was een lief, maar ook praktisch mens, dat bleek wel weer.
“Ik…ehh… nou ja, ik denk van wel…” reageerde Lisa.
“Okee, lieverd. Zal ik het dan maar meteen bestellen? Wat heb je eigenlijk precies nodig Lisa?”
Lisa was een beetje van haar stuk gebracht door het doorpakken. Maar half op de automatische piloot gaf Lisa aan wat ze normaal gesproken gebruikte. De nachtluiers, de dagluiers en de broekjes voor bijvoorbeeld als ze ging sporten. Ze twijfelde of haar vriendin in deze situatie blij zou zijn met de dagluiers. Maar Mariekes moeder dacht dat het wel handig was om ze in ieder geval in huis te hebben. En anders zou Lisa ze zelf kunnen gebruiken.
“Bedankt Lisa, ik zal het verder wel regelen.”
Lisa droop af richting het terras en hoorde hoe Mariekes moeder de telefoon pakte en in vlot Italiaans de bestelling werd doorgegeven.

Niet veel later kwam Marieke ook weer beneden en Lisa zag dat ze zich nog wel wat opgelaten voelde. “Alles okee Miek?” vroeg ze.
Marieke knikte.
“Je moeder is al meteen aan de slag gegaan met incomateriaal bestellen” begon Lisa.
“Wat heeft ze dan besteld?”
“Eigenlijk wat ik ook gebruik” reageerde Lisa.
“Oh nee, dus ze wil nu dat ik luiers moet gaan dragen?” probeerde Marieke, maar haar protest kwam er niet heel overtuigd uit.
Lisa grinnikte. Ze keken elkaar aan en schoten in de lach.
“Wat is er zo grappig?” vroeg Mariekes moeder die nu ook naar buiten kwam gewandeld.
“Ik…ben nu…gewoon…een luiermeisje…” hikte Marieke.
Haar moeder leek enigszins verbaasd. “Vind je dat niet erg dan…?”
“Nou… liever… niet, hihi, maar… het is… zo weird!” lachte Marieke.
“Dat is het zeker. Ik wist niet hoe je dit op zou pakken, maar misschien heb je ook wel steun aan Lisa…” probeerde haar moeder nog serieus te zijn.
Lisa durfde niemand meer aan te kijken. Ze zou het meteen in haar broek doen van het lachen.
Oh wacht…
 

24/7

incontinent en DL
Ik lees dit verhaal voor het eerst, en........................ronduit geweldig. Je diept de karakters heel mooi uit, heerlijk leesbaar.

BEDANKT
 

24/7

incontinent en DL
Ik moest wel even slikken na de diagnose MS.
Je weet dat het een verhaal is, en toch voel je dat er meer is. Ik leef met Lisa mee.
Heftig ook voor jou...............
 

Sophiee

Superlid
Eindelijk gelukt om een nieuw hoofdstuk te schrijven. Ik heb weer wat lijntjes in mijn hoofd, dus daar ga ik nog verder mee aan de slag. Maar nu:

Hoofdstuk 29 Over de rand…

Marieke werd die ochtend wakker van de zon die hun kamer in scheen. Het zou vandaag weer een mooie zomerdag worden.

Gistermiddag was de leverancier Mariekes nieuwe ondergoed komen brengen. Daarmee was voor Marieke een hele nieuwe fase gestart. Voorlopig zou ze net als Lisa luiers dragen. In Spanje had ze dat natuurlijk ook al gedaan, maar nu voelde het toch anders. In Spanje was het haar eigen keuze geweest, maar nu had ze de luiers echt nodig. Bovendien had ze er niet zelf voor gekozen, maar had haar moeder besloten dat dat het beste voor haar was. En dat Marieke zelf de situatie niet meer onder controle had, gaf haar een heel nieuw gevoel. Een gevoel van schaamte, van klein voelen. Maar ook van spanning en stiekeme blijdschap. Want ze wist wel dat ze het er eigenlijk zelf naar gemaakt had…

Ze had wel nog tegen haar moeder geprotesteerd, maar zonder overtuiging. Wat ze wel lastig vond was dat haar moeder haar wilde helpen bij het omdoen van de luiers, om de kans op lekken te voorkomen zoals dat heette… Het was natuurlijk niet de eerste keer dat Marieke verschoond werd, maar door haar eigen moeder vond ze tot nu toe het meest awkward. Maar haar moeder had haar lief gerustgesteld en uiteindelijk betekende dat ook dat Marieke zich nu volledig had overgegeven aan haar nieuwe status als luiermeisje…

Marieke veegde haar haren uit haar gezicht en met een hand voelde ze aan de prop tussen haar benen. Die voelde dik aan en dat kon maar een ding betekenen. Ze glimlachte en overdacht haar nieuwe leven. Zou ze dit kunnen volhouden? Zou die hypnose echt gewerkt hebben of waren deze paar ongelukjes gewoon toeval? Hoewel ze hier en daar de natuur een handje had geholpen de laatste tijd, leek haar blaas nu ook af en toe een eigen weg te volgen. Al was dat wel de weg die ze zelf graag wilde.
Nou ja, dacht ze, we zien het wel. Voor nu hoopte ze dat die weg nog een eindje zou duren. Ze keek naar Lisa die ook langzaam wakker werd. Lisa, haar lieve vriendin en haar…
Mariekes gedachten maakten soms vreemde sprongen. Wat als…? Ze schudde haar hoofd, nee, dat kon vast niet. Maar toch…

Lisa doorbrak Mariekes gedachten met een slaperig goedemorgen. Marieke veerde op en begon meteen te kletsen met haar vriendin. Niet veel later waren ze allebei echt wakker en kwebbelden vrolijk over wat ze zouden gaan doen die dag. Totdat ze kloppen op de deur hoorden. Mariekes moeder stak haar hoofd naar binnen en vroeg:
“Goedemorgen dames, lekker geslapen?”
De meiden knikten instemmend: “Hmhm”
“En hoe is het met uhmm, je…” vroeg ze aan Marieke.
Marieke kleurde verlegen rood en moest toegeven: “Eh, wat eh... nattig… denk ik…”. Ze beet verlegen op haar lip.
Haar moeder gaf een meelevende blik en stuurde de meiden richting de badkamer om snel te douchen.

Toen Marieke terugkwam op haar kamer had haar moeder al een schone dagluier klaargelegd.
“Kom maar gauw” zei ze.
Marieke liep wat onwennig en nerveus naar haar bed en ging een beetje onhandig liggen. Haar moeder schoof de handdoek die Marieke had omgeslagen wat omhoog en deed haar dochter de luier om.
“Gelukkig dat je dit soort dingen niet snel verleert…” probeerde ze een grapje te maken.
Marieke glimlachte verlegen.

Lisa was inmiddels ook de kamer binnengekomen. Ze had nog net kunnen zien hoe haar vriendin geluierd werd en gaf haar een lieve glimlach. Marieke lachte terug naar haar.
Ondertussen hoorde Lisa de vraag: “Wil je ook wat hulp?”
Hoewel Lisa inmiddels prima voor zichzelf kon zorgen, bracht de vraag haar een beetje van haar stuk. “Ik…ehhh…”
Maar Mariekes moeder pakte kordaat door. “Geen probleem hoor meid, ik help je graag.”
En zo kreeg ook Lisa haar dagluier omgedaan.

Zo zaten de meiden niet veel later geheel schoon en fris aan de ontbijttafel op het terras. Valerie was ook al wakker en ze gaf haar zusje een vrolijke en plagerige blik. Marieke glimlachte een beetje zenuwachtig terug, maar Valerie stelde haar gerust: “Maak je maar niet druk Miek, ik zal je nergens mee plagen.” Dat was waar dacht Marieke, haar zus was altijd beschermend geweest naar haar en die blik was gewoon wie ze was. Daar moest ze ook nu niks achter zoeken. Ze nam een hap van haar croissantje, toen haar vader aan tafel kwam zitten.

Haar vader was altijd een nuchtere man. Gisteravond hadden ze het wel over Mariekes gezondheid gehad en had hij bezorgde vragen gesteld, maar de situatie was nu zoals hij was. Marieke wist dan ook dat hij er niet nog eens over zou beginnen.
“Goeiemorgen meiden, goed geslapen?” En nog voordat de meiden konden antwoorden ging hij al verder. “Zei ik gisteren niet dat ik een leuk idee had? Nou, wat dachten jullie ervan om mee te gaan vliegen vanmiddag, met zo’n paraglider?”
De meiden veerden op. “Wat? Gaaf!” riep Valerie. En ook Marieke riep: “Jaa wauw!”
Het was iets wat ze al langer eens wilden doen. Hun vader had het er wel eens over gehad, maar eigenlijk was het er nooit van gekomen.
Lisa leek het ook leuk, maar twijfelde een beetje. Was dat niet super eng? Maar tegelijk ook wel supertof dacht ze. Dus ook Lisa stemde enthousiast in met het idee…

“Dat dacht ik al” zei hun vader, “dus heb ik alvast gebeld. We kunnen vanmiddag mee.”
“Ga jij ook mam?” vroeg Valerie.
Mariekes moeder glimlachte en zei “Neenee, echt niet. Dat jullie dat durven is al genoeg voor mij. Ik kijk liever.”

Die middag reden ze met z’n allen naar een vliegbedrijfje waar ze hadden afgesproken voor het maken van een tandemvlucht met een paraglider. Daar aangekomen legde een instructeur uit wat er ging gebeuren en wat ze konden verwachten. Ze mochten een zitje passen en daarna kregen ze allemaal een piloot toegewezen. Lisa en Marieke mochten met twee stoer en sportief uitziende pilotes mee. Valerie en Mariekes vader zouden vliegen met de instructeur en een andere stoere piloot.

In een busje werden ze allemaal de berg op gebracht. Toen de bus niet verder kon moesten ze nog een stukje lopen. De piloten droegen allemaal een grote rugzak waar de paraglider en de zitjes in zaten. En hoewel dat best zwaar moet zijn, liepen de piloten bijna harder dan Lisa, Marieke en de anderen.

Lisa en Marieke hadden gelukkig een goede conditie, zodat ze onderweg nog genoeg lucht hadden om te kletsen met hun piloten. Ze vroegen aan de vrouwen hoe het vliegen was en hoe je in de lucht kon blijven. De pilotes vertelden dat ze konden vliegen met de thermiek en zo uren in de lucht konden blijven en zelfs hele grote afstanden konden afleggen. Ze vertelden dat ze ook regelmatig aan wedstrijden meededen waarbij je een soort parcours moest vliegen van soms wel 100 kilometer of meer. Marieke en Lisa waren onder de indruk.
Marieke besloot toen er eentje te doen uit de categorie ‘domme vragen’: “Maar wat doe je dan als je onderweg naar de wc moet of zo?”
De dames lachten een beetje: “Haha ja, dat is lastig. Maar daar hebben we oplossingen voor hoor.”
“Ja maar hoe dan?” vroeg Marieke nieuwsgierig.
“Nou wij dames gebruiken dan beschermend ondergoed. Dan kunnen we vast wennen aan het bejaardenhuis, maar dan wel terwijl we iets cools doen” grapten ze.
“Echt?” vroeg Marieke serieus.
“Ja echt. Je kunt niet zomaar even ergens stoppen onderweg natuurlijk. Mannen hebben het iets makkelijker, die kunnen met een soort slangetje plassen. Je zult er maar net onder lopen…Maar bij vrouwen werkt dat niet, dus dan maar zo…Je moet er wat voor over hebben zeg maar…”
Marieke en Lisa lachten en keken elkaar aan met een verlegen glimlach. Als die dames eens wisten.... Maar Marieke ging verder alsof het de normaalste zaak van de wereld was. “Het lijkt me wel echt gaaf om zo de hele dag te kunnen vliegen.”
“Als het bevalt vandaag, kunnen jullie het zelf ook leren. We geven ook cursussen hoor”
“Ja leuk, wie weet” antwoordde Marieke. Al zag ze dat nog niet zo snel gebeuren, ze hadden al sporten genoeg.

Inmiddels waren ze aangekomen bij de plek war het ging gebeuren. De piloten legden hun vliegschermen neer en maakten alles klaar voor de start. Toen mochten ze allemaal bij hun piloot aangekoppeld worden. De piloten vertelden nog dat ze goed moesten blijven lopen totdat ze mochten gaan zitten. En toen was het tijd.

Een voor een begonnen de piloten en hun passagier te rennen en alsof het vanzelf leek te gaan kwamen ze los van de grond. Mariekes vader en Valerie gingen als eerste en hingen in de lucht. Toen was het de beurt van Marieke en Lisa. Ze liepen de bergweide af en plotseling raakten hun voeten de grond niet meer. Ze mochten gaan zitten en vlogen achter de anderen aan. Voor hen ging de bergweide over in rotsig terrein en daarna viel de berg helemaal onder hen weg de diepte in. Maar aan hun scherm vlogen Marieke en Lisa over de afgrond en ze gaven een schreeuw van opwinding: “Jahoeoeoeoe!”
 

Sophiee

Superlid
Ik moest wel even slikken na de diagnose MS.
Je weet dat het een verhaal is, en toch voel je dat er meer is. Ik leef met Lisa mee.
Heftig ook voor jou...............
Hoihoi,
Wat ik al eerder hier eens heb geschreven, voor mij valt het gelukkig mee, geen zorgen dus. Maar wel bedankt voor je steun :tmb
En voor Lisa is het eigenlijk net als voor mij een soort fact of life. Gelukkig kan er nog altijd meer wel dan niet zeg ik maar.

Groetjes,

Sophie
 

vino

Toplid
Het is, dat ik zelf gigantische hoogtevrees heb.
Maar dat vliegen met een paraglider lijkt mij ook wel gaaf.
En inderdaad de instructices moesten eens weten.
 

Dips N' Bricks

No freedom till we're equal ****right I support it
Leuk verhaal heb de afgelopen avonden steeds een pagina gelezen. Erg leuk verhaal paragliden lijkt me erg gaaf ik heb dan wel hoogtevrees maar ben wel eens op 4,2km hoogte uit een vliegtuig gesprongen (met parachute uiteraard) dat was echt een geweldige ervaring te mooi om het eng te vinden.
 

Sophiee

Superlid
Hoi allemaal,

Tijd voor een nieuw hoofdstukje. Veel leesplezier weer!

Groetjes,
Sophie

Hoofdstuk 30 Lisa’s thuis

Lisa en Marieke hadden een superleuke tijd samen. Ze hadden gevaren op het meer, gewandeld door de bergen, geshopt in Milaan en zo veel meer. En natuurlijk als absoluut hoogtepunt gevlogen van de berg af. Echt onbeschrijfelijk gaaf was dat. Maar de tijd ging snel en de twee weken waren dus zo om.

En dus stonden ze nu op het station in Milaan. Valerie had hen naar het station gebracht om daar Lisa uit te zwaaien. Lisa’s trein naar Cannes zou straks vertrekken. Bij het afscheid nemen was Marieke duidelijk teleurgesteld. Gelukkig zouden ze elkaar snel weer zien, want de laatste weken van de vakantie zou Marieke weer bij Lisa logeren. Ze knuffelden elkaar stevig, alsof ze elkaar maanden zouden moeten missen.
Valerie moest glimlachen en zei: “Nou meiden, het is maar twee weekjes hoor. Jullie lijken wel een stelletje verliefde pubers!”
Lisa moest er om lachen. Marieke lachte mee, maar Lisa zag meteen de kleur op het gezicht van haar vriendin. Ze dacht al langer een soort van spanning te voelen bij Marieke, maar ze dacht ook dat dat een beetje kwam door de luiers die Marieke nu ook droeg. Maar zou ze…? Ach nee, Marieke was gewoon wat gespannen de laatste tijd en die opmerking van Valerie kon ook niet serieus zijn. Toch…?

Het was tijd om in te stappen en Lisa gaf Marieke nog snel een kus op haar voorhoofd. “Tot gauw…”
“Ik zal een goede babysitter voor haar zijn Lies” grapte Valerie nog snel. “Tot volgend jaar dan maar?”
Nu kregen beide meiden een kleur en Lisa hopte snel de trein in met haar bagage. Ze had haar plaats snel gevonden en na nog wat zwaaien was ze onderweg. En eerlijk gezegd miste ze Marieke nu al…

“Verliefde pubers...” dacht Lisa, pffhihihi… Verliefd was ze wel, maar dan op Daan… Deze week zou haar vriendje ook komen en Lisa verheugde zich daar enorm op. Ze hadden elkaar natuurlijk wel vaak geappt en gebeld, maar ze wilde graag weer met hem samen zijn. Ergens vond ze het ook wel spannend dat ze Daan aan haar ouders voor zou stellen, maar ja, ze waren toch al wel een half jaar samen dus dat werd dan wel eens tijd.

Lisa was in gedachten verzonken. Zou ze met Daan net zo vertrouwd raken als dat ze met Marieke was? Al zijn geheimen kennen, zijn sterke kant maar ook wat hem kwetsbaar maakte? Als het op Daan aankwam was ze inderdaad een verliefde puper, want hoe goed kende ze hem nu eigenlijk? Nou ja, tijd genoeg op dat nog te ontdekken dacht ze. Om maar te beginnen met deze week...

En terwijl ze verder dagdroomde, werd ze plotseling naar de realiteit geroepen omdat er een of andere Italiaanse controleur wat van haar wilde. Zonder dat ze het door had gehad waren er drie mannen en een vrouw in strakke uniformen de wagon binnengekomen. Italianen waren altijd wel goed in uiterlijk vertoon.
Ze pakte haar ticket en liet het zien, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Uit het snelle Italiaans kon ze uiteindelijk toch opmaken dat ze ook haar ID wilden zien. Lisa keek om zich heen en zag dat andere passagiers ook hun paspoort lieten zien. Lisa keek in haar tas en schoot blijkbaar niet snel genoeg op want de vrouw was bij haar collega komen staan die op Lisa’s paspoort wachtte.
Normaal vond Lisa het niet zo boeiend, maar nu ze haar pas gevonden had en aan de controleur liet zien moest ze toch even glimlachen. De man zag meteen dat Lisa een diplomatenpaspoort had. Tja, dat verwacht je natuurlijk niet bij een meisje van zestien, dacht Lisa. De man gaf de pas terug, knikte enigszins formeel en liep gauw verder. Lisa moest weer lachen in zichzelf, toen ze de man tegenover zich verbaasd zag kijken. Eigenlijk mocht ze privé niet reizen met deze pas, maar binnen Europa was dat nooit een probleem zolang ze maar geen rare dingen uithaalde. En ze ging nu naar haar ouders, dan mocht het weer wel. Haar gewone pas lag bovendien nog op school in de kluis.

Niet veel later was het tijd om over te stappen voor het laatste stukje naar Cannes. Maar voor het zo ver was, besloot Lisa zich nog snel even te verschonen. Het was kiezen uit twee kwaden, of in een hobbelende trein verschonen of in de toiletten van een onbekend station. Omdat ze haar bagage niet alleen kon laten op het station, werd het dus de wc in de trein. Dat was wat onhandig, maar haar zomerjurkje maakte het leven een stuk praktischer. Bovendien viel de wc gelukkig mee, het zich er redelijk schoon uit. Behendig leunde ze met haar rug tegen de deur om haar luier te wisselen en binnen vijf minuten zat ze weer op haar plek. Ze was eigenlijk verbaasd hoe snel ze gewend was geraakt aan dit soort situaties. Fijn vond ze het zo onderweg nog steeds niet, maar ze was er in ieder geval erg handig in geworden.

Na de overstap volgde nog een mooie rit langs de zee. Lisa genoot van het uitzicht en al snel kwam ze aan op haar bestemming. Op het station stonden haar ouders al te wachten. Haar moeder kneep haar bijna fijn en ook van haar vader kreeg ze een dikke knuffel.
Het was al aan het eind van de middag en hoewel Cannes een leuke stad was, besloten ze toch eerst naar huis te rijden. Dat was toch ook nog twee uur rijden, zeker met de drukte in de zomer. Onderweg hadden ze dan wel de tijd om alvast uitgebreid bij te kletsen. Lisa’s moeder kletste maar door en Lisa deed zelf ook lekker mee. Dat maakte de autorit voor haar gevoel een stuk korter. En ook het gevoel weer een soort van thuis te zijn vond Lisa fijn.

Ze reden de oprit van hun huis op. Lisa stapte uit en genoot van het uitzicht op de zee. Wat heerlijk om weer thuis te zijn. Nou ja, dit was dan wel een vakantiehuis, maar voor Lisa was er eigenlijk geen ander thuis meer dan hier. Vroeger, toen haar ouders nog in Nederland werkten, was dat anders. Ze woonden gewoon bij elkaar en Lisa ging naar een normale basisschool. In die zomers gingen ze ook al naar hun vakantiehuis. Maar toen Lisa naar de middelbare school ging, werd haar vader gevraagd voor zijn huidige internationale baan. En dat betekende dat Lisa naar de kostschool ging en eigenlijk het huis hier in Frankrijk haar thuis was geworden.

Lisa pakte haar bagage en zette het in de hal. Voordat ze het naar haar kamer bracht, dronk ze eerst even snel wat op het terras. Vervolgens zocht ze haar kamer op. Haar ouders hadden haar eigen spulletjes verhuisd naar Frankrijk en haar kamer was dus meer die van een elfjarig meisje dan van een bijna volwassen vrouw. Nou ja, volwassen, dat duurde nog eventjes, maar toch was Lisa in de jaren op de kostschool veel zelfstandiger en sterker geworden. En tegelijk vond ze het heerlijk om weer terug te komen in haar ‘oude’ meisjeskamer. Ze zou het ook niet anders willen. Misschien was dat sentimenteel of zo, maar dat moest dan maar. Lisa kreeg altijd een warm gevoel van haar kamer. Het grote zachte bed met kussens en knuffeldieren, de oude tekeningen die aan de kast hingen, de pastel gekleurde speeltjes op haar roze bureautje…

Haar moeder kwam binnen en vroeg of ze Lisa kon helpen. Lisa vond dat prima en samen pakten ze haar bagage uit. Lisa deed de kast open om haar kleren erin te leggen. Ze zag meteen dat de onderste plank gevuld was met dingen die daar eerder nog niet lagen. Luiers. In nette stapeltjes lagen de haar bekende luiers en optrekbroekjes al in haar kast. Haar moeder zag de uitdrukking op Lisa’s gezicht en zei: “Ja toen ze werden bezorgd heb ik ze alvast in jouw kast gelegd, ik hoop dat je dat okee vindt? Als je ze liever ergens anders bewaart kan dat ook, wat vind je fijn?”
Lisa antwoordde dat het prima was zo, ze was alleen even afgeleid omdat ze ze niet al in haar kast had verwacht. En hoewel Lisa inmiddels wel wat gewend was, had ze toch af en toe van dit soort momentjes die haar onzekerheid even triggerden.

Nadat Lisa klaar was met uitpakken, vond haar vader het wel tijd om een hapje te gaan eten. Hun huis stond een beetje in een wijk buiten het dorp zelf, maar in tien minuten lopen kwam je meer in het centrum en bij de jachthaven. Daar waren genoeg restaurantjes om lekker te kunnen eten. Haar ouders wisten goed waar je het beste heen kon gaan en welke restaurants eigenlijk gewoon tourist traps waren. Het werd een gezellige avond en haar ouders waren blij hun dochter weer te zien.

Morgen zou Daan ook komen en ze bespraken hoe Lisa dat verder voor zich zag. Haar vader was niet heel enthousiast om Daan bij Lisa op haar kamer te laten slapen. En hoewel Lisa dat eerst zelf wel graag wilde, sloeg nu toch de twijfel bij haar toe. Haar kamer was echt haar laatste eigen stekje. Dat delen met Daan betekende dat eigenlijk Daan toelaten tot haar stukje jeugdsentiment. Ze wist niet of ze dat al wel kon. Dat hij haar kamer zou zien zou toch wel gebeuren, maar dat hij er ook zou slapen? Daan zou haar ‘s‑morgens zien als ze wakker werd, met haar warrige slaaphoofd. En met haar luiers voelde ze zich ook niet heel aantrekkelijk. Hij zou haar zien op haar kwetsbaarst. En hoewel Marieke en anderen in haar huis op kostschool haar natuurlijk wel zo hadden gezien, voelde het nu toch anders. Maar als ze dit niet met Daan durfde te delen, wat kon ze dan wel met hem delen. Vertrouwde ze hem genoeg? Was ze verliefd genoeg om die stap te zetten? En wat als ze zou zeggen dat hij op de logeerkamer zou slapen? Zou ze hem daarmee eigenlijk afwijzen?

Haar moeder begreep haar zorgen wel. En haar vader had een vrij praktische oplossing. Hij zei: “Lieverd, als je twijfelt dan kan mama toch gewoon zeggen dat we hem op de logeerkamer hebben gepland?”
Haar moeder voegde daar aan toe: “En dan kan hij misschien in de loop van de week naar jouw kamer verhuizen.”
Haar vader keek bedenkelijk: “Nou dat is dan wel een uitnodiging voor zo’n jongen, ik weet niet of…”
Hij werd onderbroken: “Nou ik heb liever dat Lisa veilig thuis is dan op een of ander strandje…”
Wacht even dacht Lisa. “Gaat dit over waar ik denk dat het over gaat? Dat ik met Daan…Nou ja, dat we…”
Natuurlijk was Lisa daar wel mee bezig in haar hoofd, maar dat haar ouders zich gingen bemoeien met wat, waar en hoe…
Haar moeder reageerde tactvol: “Het gaat erom dat jij doet waar je je goed bij voelt lieverd. Ik denk dat je inmiddels oud en wijs genoeg bent om te voelen wat je wil. Dat kunnen wij niet voor jou beslissen en we vertrouwen je daarin. Zolang het maar is wat je echt zelf wil.”
En haar vader voegde daar een beetje ongemakkelijk aan toe “En zolang je het maar verstandig doet…”

Lisa moest dit even laten bezinken. Zou ze verder willen met Daan? Nou ja, nu eerst maar lekker eten. En morgen maar zien hoe ze erover dacht.
Maar nadat ze zich die avond had klaargemaakt voor de nacht en fris geluierd onder de lakens in haar zachte bed lag, begon ze toch weer te piekeren in haar hoofd. Ze hield van Daan, dat dacht ze. En ze dacht ook dat ze wel verder wilde gaan. Maar wat als het toch later uit zou gaan? Was Daan echt de liefde van haar leven? Hoe kon ze dat nou weten? En tegelijk kon ze haar verlangens ook niet helemaal de baas. En terwijl ze daaraan dacht en ze Daan voor zich zag, gleden haar handen langzaam verder naar beneden. Ja, ze had haar keuze gemaakt. Tenminste, voor nu…
 
Bovenaan