LotteXS
Superlid
Het is alweer een flinke poos geleden sinds ik een verhaaltje heb geschreven.
Dus het is de hoogste tijd om maar weer eens een verhaal te schrijven leek mij zo.
Dit is deels waargebeurd.
Personages, namen, locaties etc etc zijn verzonnen.
Veel leesplezier.
Hoofdstuk 1
Onverwachts.
Ik ben Jessica, 25 jaartjes jong, lang blond haar, best smal... oke, een beetje mager maarja. Ben vaak in de sportschool te vinden en ben
begeleidster bij een na-schools knutselclubje.
Het is een mooie lente dag wanneer ik lekker naar mijn werk loop waar ik om 12:56 aankom, mooi op tijd dus!
Daar aangekomen hang ik mijn jas en handtas even op en bespreek met met collega's wat er voor de middag op de planning
staat en haal een kopje koffie.
Mijn keuze viel al gauw op een goede Wiener-Melange koffie.
Nadat ik mijn koffie had gingen we met alle collega's de briefing doen en alles klaarzetten voor de middag.
een half uurtje later kwamen de eerste kindjes al binnen en rond 13:45 waren alle kindjes binnen en begon ik met het uitleggen van de activiteit.
"Een hele goede middag allemaal, vandaag gaan we lekker dierenmaskers maken!".
Eigenlijk verliep begin van de middag erg rustig tot op een gegeven moment een kind begint te huilen.
"En, Maurice, wat is er?"
"Janique, hij... hij heeft me geslagen...."
"Ooh ja? maar dat mag Janique natuurlijk niet doen he! maar ik denk echt niet dat hij jouw zómaar slaat,
ik denk dat jij dan ook wel wat gedaan hebt"
"Umm... ummm. Ik heb zijn lijm-potje afgepakt."
"Aaah kijk, Maurice, jij geeft Janique het lijm-potje terug en nu blijven jullie mooi van elkaars spullen af!
Als jullie iets van elkaar willen lenen dan vragen jullie dat maar gaan we het niet van elkaar afpakken.
Geef elkaar een handje en zeg maar even sorry".
Nadat dit akkefietje was opgelost was het al bijna tijd voor een korte pauze met een stukje fruit.
Iedereen at lekker zijn fruitje op en daarna was het tijd om op te ruimen.
Nog even de kids geholpen met hun jasjes en nog even wat ouders hier en daar even de middag evalueren en toen
zat de dag er alweer bijna op.
Nog even rond de tafel met mijn collega's en daarna richting huis.
Ik wil net de hoofdingang uitlopen toen ik hoorde dat iemand mijn naam riep.
"Jessica, Jessica wacht even."
Ik draai me om en daar staat de moeder van Jasmijn.
"Oooh hey Mevrouw Van Der Weiden. Is er iets met Jasmijn?"
"Zeg maar gewoon Petra hoor, en nee hoor ze moest huiswerk maken en straks gaat ze paardrijden dus ze kon vandaag niet komen.
Nee ik wil je eigenlijk even wat vragen. Kun jij morgen de hele dag op Jasmijn passen? Ik weet dat je wel vaker wat doet oppassen en
ik kon zo snel geen andere oppas voor men meisje vinden. Kun je met haar dan naar een kledingwinkel gaan voor een donkere legging en een leuk rokje.
ik geef je 30 euro, dan kunnen jullie na afloop nog ergens een ijsje halen. Ik weet dat het vroeg dag is maar ik betaal je er goed voor"
"Umm ja is goed, het is wel erg vroeg dag dus ik zou wat moeten verschuiven maar dat is verder geen probleem hoor. Van hoe laat tot hoe laat?"
"Oooh je bent een schat! Kan ik haar tussen 12:00 en 12:10 bij je afzetten? En dan haal ik haar weer op om 18 uur, is dat oke voor jouw?"
"Ja hoor prima, dan zie ik jullie morgen! doei doei."
"Aaah toppie!, oohja en ze eet morgen niet mee, ze eet gewoon thuis. nou doei doei en tot morgen."
Nou de afspraak stond vast.
Ik paste wel vaker op en het zorgde toch wel voor zo af en toe eens een leuk extra zakcentje wat ik altijd wel kon gebruiken.
Ik liep richting huis en maakte wat lekkers te eten klaar.
Ik had me lekker een klein pannetje pasta met rode saus en Chorizo worst gemaakt, en potverdorie wat was dat lekker onder het genot van
een goede Netflix serie: Pose.
Nadat mijn bordje leeg was en de rest van de pasta in de vriezer zat had ik alles even afgeruimd en ben ik snel even alles gaan "kind veilig" gaan
maken voor morgen.
Ze is al 6 jaar maar je weet maar nooit, veiligheid boven alles.
Even allen scharen en men nietmachine uit de potlodenpot gehaald, even de sleutel zoeken van de deur gaan de gang.
De deur naar de gang leid tevens ook naar de gang waar een erg steile trap is die naar onder leid waar de voordeur van mijn zolderappartement is
moet er toch niet aan denken dat de kleine mij straks naar onder dendert als ik heel even niet kijk dus die deur doe ik maar op slot morgen.
Nadat allemaal gedaan te hebben ga ik nog even lekker even douchen onder het genot van een ontspannen muziekje en kruip rond 12:15 ook
langzaam maar eens mijn nestje in.
Hoofdstuk 2
Net op tijd.
Ik schrik wakker van men mobiel waar de wekker van af gaat.
Het is 09:30 en is sta maar eens lekker op.
Even de badkamer in om me me gezicht te wassen en me een beetje op te frissen.
Daarna even in mijn inloopkast kijken wat voor iets leuks ik vandaag ga aantrekken.
Hmmm... Na lang kijken heb ik mijn keuze gemaakt. Het word een leuke beige kooltrui, zwarte skinny-jeansbroek, en een leuk groen
suède leren jasje.
Na me aangekleed te hebben zet ik even mijn Nespresso apparaat aan en ga ondertussen me even opmaken.
Daarna lekker even eten en is kijken wat Youtube mij te bieden heeft deze ochtend.
na anderhalf uur maar eens even wat gestofzuigd, wat gepoetst, bed opgemaakt en voor ik er echt erg in had ging de bel al en stond
Jasmijn met haar mama al voor mijn deur.
Ik kijk nog even gauw in de spiegel op de gang en daarna open ik de deur.
"Een hele goede middag dames, kom binnen!"
"Dankjewel dankjewel, maar ik wil echt niet onaardig zijn maar ik kan echt niet blijven hangen! Ik moet met mijn zusje naar
het ziekenhuis, helemaal in Olderhoven-Wal!"
"Jeetje, dat is bijna 2 uur rijden!. Nee dan ga maar gauw, wij gaan de tijd hier wel om krijgen!,
Jasmijn, zeg je mama even gedag"
"Daag mama, tot strakjes!"
"Dag lieve schat, en wel lief zijn he, en op tijd naar de wc gaan!"
Petra trekt de deur achter haar dicht en ik zie dat het kleine madammetje nog flink aan het stoeien is met haar jas.
"Zal ik je maar is helpen meid?"
"Kan ik wel zeluuuf hoor"
"Nou nou, ik wil je alleen maar helpen, je hoeft echt niet zo boos te doen hoor."
"Oke sorry Jessica, wil je me toch helpen?"
"Tuurlijk lieve meid kom is hier?"
We zouden over een uurtje naar de stad gaan maar dus ik schonk wat Diksap voor Jasmijn in
en we gingen samen met allebei een grote rijstwafel lekker "Het zandkasteel met Koning Koos" kijken op TV.
Na een half uurtje begon mevrouwtje toch wat wilt met haar benen te wiebelen.
Ik het het voor 5 minuten gelaten tot ik er toch maar even wat van zei.
"Moet je plassen meid?"
"Neuuhhh hoor"
"Nouja oke, als jij het zegt"
Ik ging even snel de was ophangen en hoorde vanuit de woonkamer Jasmijn wat mompelen.
Ik ging maar even kijken en zag dat ze snel naar de wc rende.
Even later kwam ze terug en keek mij heel bang aan.
"En lieverd was je nog op tijd?"
"Uuuuh jaaahh"
"Ja en nu eens eerlijk en niet liegen, het geeft niets als je in je broek geplast hebt. dat kan wel eens gebeuren maar ik wil wel dat je
eerlijk bent tegen mij."
"Ummm alleen maar een paar druppeltjes ik heb het net gewoon gehaald hoor"
"Hmm nou goed goed dan maar de volgende keer als ik je vraag om naar de wc te gaan dan moet je echt gaan meid anders
heb je echt een natte broek."
Ze trok wat bij van de schrik en ging gauw weer op de bank TV kijken.
20 minuutjes laten wou ik ons langzaam eens gaan klaarmaken voor vertrek naar de stad.
"Hey meid zullen we ons maar eens gaan klaar maken ons saampjes naar de stad te gaan?"
"Jaaaahh leuk"
"Je moet mij dan wel twee dingen beloven voor dat we zo gaan vertrekken. Een is dat je onder het lopen mijn hand vasthoud en
niet zomaar loslaat of de staat op loopt, gaat dat lukken?
"Jaah is goed zal me er aan houden"
"Goedzo en het tweede is dat ik echt wil dat jij op tijd aan mij laat weten wanneer je moet plassen, gaat dat je ook lukken dame?"
"Natuurlijk"
"Weet je het heeeeel zeker? Als je het ophouden van je plasje nog wat moeilijk vind dan wil ik jouw best even een luiertje om doen.
Ik pas wel vaker op en er zijn echt wel meer kinderen die af en toe nog even een luiertje om krijgen, ook kinderen van jouw leeftijd.
Het maakt mij echt niks uit. Niemand die het ziet en je hoeft je echt nergens voor te schamen"
"Uhh... Nee hoeft niet, ik ben al 6 jaar hoor"
"Oke is goed maar beloof me alsjeblieft dat je het op tijd laat weten wanneer je naar de wc moet"
Hoofdstuk 3
XXL & Roze.
Ik deed mijn schoenen en jas aan en hielp daarna Jasmijn met haar schoentjes en jasje en daarna gingen we richting de stad.
We liepen mooi hand in hand door de stad en waren al een een aantal winkels geweest maar konden maar niet slagen
voor een legging en rokje voor Jasmijn.
Opeens rukt ze mij hand los en wijst naar een grote ballon van Nemo.
"Och heeey maar die is leuk he! misschien als je vandaag lief bent mag je die wel van mama hebben.
Dat moet je dan maar eens vragen als je weer hier in de stad komt."
"Mag ik hem nu niet hebben? alsjeblieft?"
"Sorry lieverd maar Jessica heeft niet genoeg centjes, we moeten ook nog kijken voor kleren en anders is er straks
geen geld meer voor een ijsje!"
"ijsje?? jeeeehhh"
Ze pakt weer mijn hand vast en we lopen nog even de C&A binnen en we lopen naar de kinderafdeling.
"Ooh kijk die vind ik leuk!!"
"Och ja die is ook wel erg leuk ja maar mama zei dat we moesten kijken voor een mooi wat donkerder kleurtje en deze die je nu vast hebt is donkergroen.
Erg mooi maar helaas niet wat we zoeken"
Na lang gezocht te hebben bleek de 30 euro die we mee gekregen hadden bleek toch wat weinig te te zijn voor de kleren en ook nog voor ons beide een ijsje
dus we zijn uiteindelijk maar naar de zeeman gegaan voor een beetje goedkoop kleren te halen.
Mevrouwtje wou steeds alles vastpakken en ze vond alles leuk en wou het liefst de hele meidenkinderafdeling leeg kopen!
Na even wat zoeken hadden we gevonden wat we zochten. een leuke donkerblauwe legging en een leuk zwart rokje met
horizontale lichtblauwe strepen.
Opeens kwam mevrouwtje aanlopen met een grote roze eenhoorn badjas aan. De helft zwabberde over de vloer.
Ik keek in de kraag en het bleek een XXL te zijn.
"Nou jij moet echt wat meer boterhammetjes en groentjes eten want hier pas jij nog lang niet in!"
"Echt wel! je ziet toch dat hij me past!"
Ze maakte een draai en viel bijna om en we werden vierkant uitgelachen door de kassajuffrouw.
We hadden de kassajuffrouw betrapt en moest alle 3 nog even na-lachen.
We hingen de eenhoorn badjas maar weer terug in het rek en ik betaalde.
We lopen weer naar buiten en we gingen richting "Best Ice And More"
Daar aangekomen gaat Jasmijn meteen buiten aan een tafeltje zetten.
"Lieverd, de zon mag wel lekker schijnen maar het is nog heen weertje om nu buiten op het terras te zitten, kijk eens niemand zit hier
op het terras en alle mensen die hier door de stad lopen hebben hun jas aan."
"Ooh oohja zullen we dan binnen gaan zitten?"
"Kijk dat lijkt me nog eens een goed plan!"
We hebben hebben een plekje gevonden en help Jasmijn even met haar jas en pak daarna het pak snoetenpoetsers uit mijn handtas en wil
haar neusje en mondje schoon te vegen.
"En was de rijstwafel met diksap lekker toen straks? Je mondje is er nog helemaal vies van, kom eens hier meid?"
"Maaaarrr... Ik wil niet.. AUW!!"
"Och och wat een drama wat een drama, nou je bent al klaar hoor je bent weer schoon"
Na even op de ijskaart te hebben gekeken, hebben we onze keuzes gemaakt.
"Goedemiddag dames wat mag het zijn?"
"Goedemiddag meneer. Ummm, voor mij de Bananensplit, en voor haar de Coupe kids"
"Oke, en welke smaken ijs wilt deze jongedame? Je kunt kiezen uit aardbei, limoen, smurfenijs, banaan, kersen, bosvruchten,
vanille, chocolade en hazelnoot"
"Umm allemaal!"
"Hahahaha, Heel slim jongedame, je kunt 2 bolletjes kiezen"
"Ooh ummm, Smurfenijs en chocolade"
"Helemaal goed, het komt er zo aan"
Hoodfstuk 4
Worst Case Scenario!
Na 11 minuutjes kregen we ons ijsje en tjonge jonge wat was dat lekker zeg!
Ik zag dat Jasmijn weer aan het wiebelen was en kon maar niet stil zitten.
"Jasmijn, lieverd ga je even plassen"
"Nee na men ijsje ga ik wel dadelijk smelt hij"
"nee meid ga nu toch maar even je ijsje smelt heus niet weg in die korte tijd dat jij even naar de wc gaat"
"pfff oke dan..."
Ze rende naar het toilet en bleef zeker bijna 10 minuten weg. uiteindelijk ging ik maar eens kijken waar ze
bleef en net toe ik opstond zag ik Jasmijn uit de toiletten komen.
"Nou zeg dat duurde lang zeg, en allemaal gelukt?"
Met een bang en knal rood hoofd gaf ze antwoord.
"Umm ja hoor... Gelukt"
We doen onze jassen aan en we lopen naar de bar waar ik kan afrekenen.
Ik wens meneer aan de kassa gedag en we lopen hand in hand richting huis.
We zijn een minuutje of 5 aan het lopen en zijn bijna de stad uit tot Jasmijn opeens midden op het marktplein stil blijft staan.
Ik draai me naar haar toe en zie hoe haar broekje langzaam nat word en ze begint te snikken.
"Het is al goed meisje, het is al goed lieverd, het geeft niets, maar goed dat we die kleren gehaald hebben, kan je die zo meteen aan.
Kom maar dan lopen we even naar de Mac Donalds, doen we je daar even een schonen broek aan."
Bijna iedereen op straat keek ons aan en je zag je medelijden in de ogen van de mensen.
We liepen terug de stad in en we kwamen bij de Kruidvat en gingen naar binnen. Een medewerkster zag ons begreep meteen wat er gebeurt was en
wees meteen richting de babyafdeling.
Daar aangekomen pakte ik de grootste maat Pampers (Pampers 7) en liep rechtstreeks met Jasmijn naar de kassa, en wou afrekenen.
"Goedemiddag mevrouw, ik zag meteen wat er gebeurt was, heeft ze een ongelukje gehad of is ze nog
niet zo goed zindelijk of heeft haar luiertje gelekt, en hoe gaat u haar nu verschonen? er is hier vast nergens een verschoonruimte?"
"Nou zeg, van waar al die vragen?, ze draagt geen luiers maar is soms te laat met naar de wc gaan. Ik doe haar nu even een
luiertje om om verdere ongelukjes te voorkomen"
"Ooh neemt u het mij alstublieft niet kwalijk, ik had het gewoon zo met u en uw dochtertje te doen"
Ik kijk haar een beetje boos aan, betaal en loop met de nog steeds zachtjes huilende Jasmijn richting de Mac Donalds.
Daar aangekomen was Jasmijn inmiddels alweer wat gekalmeerd.
"Jessica, wat ga je nu doen? krijg ik straf, ben je boos op mij?
"Ach lieverd toch... Weet je, ik ben maar een beetje boos.
Ik vind het vooral erg vervelend voor jouw. Maar leg me eens uit hoe dit kwam?
Je bent nog een kwartier geleden naar de wc geweest?"
"Ik durfde niet naar de wc te gaan. Er was een enge vrouw op de wc heel eng hard aan het lachen dus toen heb ik het
maar op proberen te houden."
"Och lieverd maar je had toch kunnen vragen of ik dan even mee ging?"
"Ja maar ik durfde het niet"
"Nouja dan weet je dat wel voor de volgende keer, maar goed voor nu doe ik jouw even een luiertje om voor de zekerheid."
We lopen naar de babyverschoonruimte en help Jasmijn met haar jas en haar natte kleren uit te trekken.
"Goedzo dan kom maar even op de commode liggen"
Ik til haar op, leg haar op het verschoonkussen en was haar onderste goed schoon met een snoetenpoetser.
Ik pak een luier uit het pak en schoof hem onder haar billen. maakte de plakkertjes vast en de luier zat.
Ik pakte mijn sleutelbos en gebruikte een scherp randje om zo de prijskaartjes van de nieuwe legging en rok van Jasmijn er af te krijgen.
Ik hielp haar in haar kleren, jas en schoenen en we gingen naar huis.
Thuis aangekomen viel Jasmijn al vrij snel in slaap op de bank.
De emoties en de drukte van de dag ijsden zijn tol.
Wat had ik met haar te doen.
Maarja ik stond daar machteloos en uiteindelijk was dit de juiste oplossing.
Ik had de moeder van Jasmijn gebeld en het hele verhaal uitgelegd.
Ze wist me te vertellen dat ze s'nacht's nog niet zindelijk en dus nog een luiertje droeg was maar overdag nooit echt
ongelukjes had.
Ze liet haar man Richard komen want hij had vroeger vrij door een stroomstoring op werk waardoor alles plat lag.
Een geluk bij een ongeluk dus.
Rond 15:45 had ik Jasmijn toch maar wakker gemaakt.
"Hey lieverd, word je wakker? Was je zo moe meid? Zal ik je even schonen luier omdoen?
"Huhh (gaap) wat, ooh ja doe maar deze luier is helemaal koud."
Ik pakte de billendoekjes en een luiertje uit mijn oppastas en begon haar te verschonen.
Ik wou haar voor de zekerheid toch maar weer even een luier omdoen.
"Nou de vieze luier is weg. doe je billen eens wat omhoog, dan kan ik je een schone luier omdoen"
"Huh, waarom? ik ga toch niet meer slapen nu?"
"Nee dat weet ik lieve meid maar je hebt vandaag een ongelukje gehad en toen straks maar net de wc gehaald dus ik vind het toch beter
om je nu nog even een luiertje om te doen, kom hup billen omhoog!"
"hmmm oke, goed dan."
Ze deed haar billen omhoog en ze had zo weer een schone luier om.
rond 16:20 kwam Richard, de vader van Jasmijn.
"Hey Jessica ik vind dit echt erg hoor, nee serieus!
normaal heeft ze hier echt nooit last van, heeft ze nu nog een pamper om?
"Ja nog steeds maar het is niet erg kerel, maak je maar niet druk, ik heb wel meer kindjes gehad die nog
door de dag een paar keer een ongelukje hebben en soms geeft een luier de kinderen gewoon even wat meer rust.
Ik zou Jasmijn toch eens laten testen op ADHD. Het kan best dan ze daar door soms nog ongelukjes heeft. Hoe dan ook,
ze ze is verder wel echt een heek lief kind en we hebben het echt gezellig gehad samen"
"Ja dat kan best zijn inderdaad, mijn vader heeft ook ADHD"
Na nog even te hebben gepraat over koetjes en kafjes gaf ik Jasmijn nog een knuffel en namen we afscheid.
"Doei lieve meid! en maak je maar geen zorgen, het komt echt wel goed met je ongelukjes."
"Dankjewel Jessica, en tot Vrijdag op het clubje"
Dit is het einde van het verhaal, er komt denk ik geen vervolg omdat dit deels waargebeurd is.
Graag hoor ik jullie reacties.
Dus het is de hoogste tijd om maar weer eens een verhaal te schrijven leek mij zo.
Dit is deels waargebeurd.
Personages, namen, locaties etc etc zijn verzonnen.
Veel leesplezier.
Hoofdstuk 1
Onverwachts.
Ik ben Jessica, 25 jaartjes jong, lang blond haar, best smal... oke, een beetje mager maarja. Ben vaak in de sportschool te vinden en ben
begeleidster bij een na-schools knutselclubje.
Het is een mooie lente dag wanneer ik lekker naar mijn werk loop waar ik om 12:56 aankom, mooi op tijd dus!
Daar aangekomen hang ik mijn jas en handtas even op en bespreek met met collega's wat er voor de middag op de planning
staat en haal een kopje koffie.
Mijn keuze viel al gauw op een goede Wiener-Melange koffie.
Nadat ik mijn koffie had gingen we met alle collega's de briefing doen en alles klaarzetten voor de middag.
een half uurtje later kwamen de eerste kindjes al binnen en rond 13:45 waren alle kindjes binnen en begon ik met het uitleggen van de activiteit.
"Een hele goede middag allemaal, vandaag gaan we lekker dierenmaskers maken!".
Eigenlijk verliep begin van de middag erg rustig tot op een gegeven moment een kind begint te huilen.
"En, Maurice, wat is er?"
"Janique, hij... hij heeft me geslagen...."
"Ooh ja? maar dat mag Janique natuurlijk niet doen he! maar ik denk echt niet dat hij jouw zómaar slaat,
ik denk dat jij dan ook wel wat gedaan hebt"
"Umm... ummm. Ik heb zijn lijm-potje afgepakt."
"Aaah kijk, Maurice, jij geeft Janique het lijm-potje terug en nu blijven jullie mooi van elkaars spullen af!
Als jullie iets van elkaar willen lenen dan vragen jullie dat maar gaan we het niet van elkaar afpakken.
Geef elkaar een handje en zeg maar even sorry".
Nadat dit akkefietje was opgelost was het al bijna tijd voor een korte pauze met een stukje fruit.
Iedereen at lekker zijn fruitje op en daarna was het tijd om op te ruimen.
Nog even de kids geholpen met hun jasjes en nog even wat ouders hier en daar even de middag evalueren en toen
zat de dag er alweer bijna op.
Nog even rond de tafel met mijn collega's en daarna richting huis.
Ik wil net de hoofdingang uitlopen toen ik hoorde dat iemand mijn naam riep.
"Jessica, Jessica wacht even."
Ik draai me om en daar staat de moeder van Jasmijn.
"Oooh hey Mevrouw Van Der Weiden. Is er iets met Jasmijn?"
"Zeg maar gewoon Petra hoor, en nee hoor ze moest huiswerk maken en straks gaat ze paardrijden dus ze kon vandaag niet komen.
Nee ik wil je eigenlijk even wat vragen. Kun jij morgen de hele dag op Jasmijn passen? Ik weet dat je wel vaker wat doet oppassen en
ik kon zo snel geen andere oppas voor men meisje vinden. Kun je met haar dan naar een kledingwinkel gaan voor een donkere legging en een leuk rokje.
ik geef je 30 euro, dan kunnen jullie na afloop nog ergens een ijsje halen. Ik weet dat het vroeg dag is maar ik betaal je er goed voor"
"Umm ja is goed, het is wel erg vroeg dag dus ik zou wat moeten verschuiven maar dat is verder geen probleem hoor. Van hoe laat tot hoe laat?"
"Oooh je bent een schat! Kan ik haar tussen 12:00 en 12:10 bij je afzetten? En dan haal ik haar weer op om 18 uur, is dat oke voor jouw?"
"Ja hoor prima, dan zie ik jullie morgen! doei doei."
"Aaah toppie!, oohja en ze eet morgen niet mee, ze eet gewoon thuis. nou doei doei en tot morgen."
Nou de afspraak stond vast.
Ik paste wel vaker op en het zorgde toch wel voor zo af en toe eens een leuk extra zakcentje wat ik altijd wel kon gebruiken.
Ik liep richting huis en maakte wat lekkers te eten klaar.
Ik had me lekker een klein pannetje pasta met rode saus en Chorizo worst gemaakt, en potverdorie wat was dat lekker onder het genot van
een goede Netflix serie: Pose.
Nadat mijn bordje leeg was en de rest van de pasta in de vriezer zat had ik alles even afgeruimd en ben ik snel even alles gaan "kind veilig" gaan
maken voor morgen.
Ze is al 6 jaar maar je weet maar nooit, veiligheid boven alles.
Even allen scharen en men nietmachine uit de potlodenpot gehaald, even de sleutel zoeken van de deur gaan de gang.
De deur naar de gang leid tevens ook naar de gang waar een erg steile trap is die naar onder leid waar de voordeur van mijn zolderappartement is
moet er toch niet aan denken dat de kleine mij straks naar onder dendert als ik heel even niet kijk dus die deur doe ik maar op slot morgen.
Nadat allemaal gedaan te hebben ga ik nog even lekker even douchen onder het genot van een ontspannen muziekje en kruip rond 12:15 ook
langzaam maar eens mijn nestje in.
Hoofdstuk 2
Net op tijd.
Ik schrik wakker van men mobiel waar de wekker van af gaat.
Het is 09:30 en is sta maar eens lekker op.
Even de badkamer in om me me gezicht te wassen en me een beetje op te frissen.
Daarna even in mijn inloopkast kijken wat voor iets leuks ik vandaag ga aantrekken.
Hmmm... Na lang kijken heb ik mijn keuze gemaakt. Het word een leuke beige kooltrui, zwarte skinny-jeansbroek, en een leuk groen
suède leren jasje.
Na me aangekleed te hebben zet ik even mijn Nespresso apparaat aan en ga ondertussen me even opmaken.
Daarna lekker even eten en is kijken wat Youtube mij te bieden heeft deze ochtend.
na anderhalf uur maar eens even wat gestofzuigd, wat gepoetst, bed opgemaakt en voor ik er echt erg in had ging de bel al en stond
Jasmijn met haar mama al voor mijn deur.
Ik kijk nog even gauw in de spiegel op de gang en daarna open ik de deur.
"Een hele goede middag dames, kom binnen!"
"Dankjewel dankjewel, maar ik wil echt niet onaardig zijn maar ik kan echt niet blijven hangen! Ik moet met mijn zusje naar
het ziekenhuis, helemaal in Olderhoven-Wal!"
"Jeetje, dat is bijna 2 uur rijden!. Nee dan ga maar gauw, wij gaan de tijd hier wel om krijgen!,
Jasmijn, zeg je mama even gedag"
"Daag mama, tot strakjes!"
"Dag lieve schat, en wel lief zijn he, en op tijd naar de wc gaan!"
Petra trekt de deur achter haar dicht en ik zie dat het kleine madammetje nog flink aan het stoeien is met haar jas.
"Zal ik je maar is helpen meid?"
"Kan ik wel zeluuuf hoor"
"Nou nou, ik wil je alleen maar helpen, je hoeft echt niet zo boos te doen hoor."
"Oke sorry Jessica, wil je me toch helpen?"
"Tuurlijk lieve meid kom is hier?"
We zouden over een uurtje naar de stad gaan maar dus ik schonk wat Diksap voor Jasmijn in
en we gingen samen met allebei een grote rijstwafel lekker "Het zandkasteel met Koning Koos" kijken op TV.
Na een half uurtje begon mevrouwtje toch wat wilt met haar benen te wiebelen.
Ik het het voor 5 minuten gelaten tot ik er toch maar even wat van zei.
"Moet je plassen meid?"
"Neuuhhh hoor"
"Nouja oke, als jij het zegt"
Ik ging even snel de was ophangen en hoorde vanuit de woonkamer Jasmijn wat mompelen.
Ik ging maar even kijken en zag dat ze snel naar de wc rende.
Even later kwam ze terug en keek mij heel bang aan.
"En lieverd was je nog op tijd?"
"Uuuuh jaaahh"
"Ja en nu eens eerlijk en niet liegen, het geeft niets als je in je broek geplast hebt. dat kan wel eens gebeuren maar ik wil wel dat je
eerlijk bent tegen mij."
"Ummm alleen maar een paar druppeltjes ik heb het net gewoon gehaald hoor"
"Hmm nou goed goed dan maar de volgende keer als ik je vraag om naar de wc te gaan dan moet je echt gaan meid anders
heb je echt een natte broek."
Ze trok wat bij van de schrik en ging gauw weer op de bank TV kijken.
20 minuutjes laten wou ik ons langzaam eens gaan klaarmaken voor vertrek naar de stad.
"Hey meid zullen we ons maar eens gaan klaar maken ons saampjes naar de stad te gaan?"
"Jaaaahh leuk"
"Je moet mij dan wel twee dingen beloven voor dat we zo gaan vertrekken. Een is dat je onder het lopen mijn hand vasthoud en
niet zomaar loslaat of de staat op loopt, gaat dat lukken?
"Jaah is goed zal me er aan houden"
"Goedzo en het tweede is dat ik echt wil dat jij op tijd aan mij laat weten wanneer je moet plassen, gaat dat je ook lukken dame?"
"Natuurlijk"
"Weet je het heeeeel zeker? Als je het ophouden van je plasje nog wat moeilijk vind dan wil ik jouw best even een luiertje om doen.
Ik pas wel vaker op en er zijn echt wel meer kinderen die af en toe nog even een luiertje om krijgen, ook kinderen van jouw leeftijd.
Het maakt mij echt niks uit. Niemand die het ziet en je hoeft je echt nergens voor te schamen"
"Uhh... Nee hoeft niet, ik ben al 6 jaar hoor"
"Oke is goed maar beloof me alsjeblieft dat je het op tijd laat weten wanneer je naar de wc moet"
Hoofdstuk 3
XXL & Roze.
Ik deed mijn schoenen en jas aan en hielp daarna Jasmijn met haar schoentjes en jasje en daarna gingen we richting de stad.
We liepen mooi hand in hand door de stad en waren al een een aantal winkels geweest maar konden maar niet slagen
voor een legging en rokje voor Jasmijn.
Opeens rukt ze mij hand los en wijst naar een grote ballon van Nemo.
"Och heeey maar die is leuk he! misschien als je vandaag lief bent mag je die wel van mama hebben.
Dat moet je dan maar eens vragen als je weer hier in de stad komt."
"Mag ik hem nu niet hebben? alsjeblieft?"
"Sorry lieverd maar Jessica heeft niet genoeg centjes, we moeten ook nog kijken voor kleren en anders is er straks
geen geld meer voor een ijsje!"
"ijsje?? jeeeehhh"
Ze pakt weer mijn hand vast en we lopen nog even de C&A binnen en we lopen naar de kinderafdeling.
"Ooh kijk die vind ik leuk!!"
"Och ja die is ook wel erg leuk ja maar mama zei dat we moesten kijken voor een mooi wat donkerder kleurtje en deze die je nu vast hebt is donkergroen.
Erg mooi maar helaas niet wat we zoeken"
Na lang gezocht te hebben bleek de 30 euro die we mee gekregen hadden bleek toch wat weinig te te zijn voor de kleren en ook nog voor ons beide een ijsje
dus we zijn uiteindelijk maar naar de zeeman gegaan voor een beetje goedkoop kleren te halen.
Mevrouwtje wou steeds alles vastpakken en ze vond alles leuk en wou het liefst de hele meidenkinderafdeling leeg kopen!
Na even wat zoeken hadden we gevonden wat we zochten. een leuke donkerblauwe legging en een leuk zwart rokje met
horizontale lichtblauwe strepen.
Opeens kwam mevrouwtje aanlopen met een grote roze eenhoorn badjas aan. De helft zwabberde over de vloer.
Ik keek in de kraag en het bleek een XXL te zijn.
"Nou jij moet echt wat meer boterhammetjes en groentjes eten want hier pas jij nog lang niet in!"
"Echt wel! je ziet toch dat hij me past!"
Ze maakte een draai en viel bijna om en we werden vierkant uitgelachen door de kassajuffrouw.
We hadden de kassajuffrouw betrapt en moest alle 3 nog even na-lachen.
We hingen de eenhoorn badjas maar weer terug in het rek en ik betaalde.
We lopen weer naar buiten en we gingen richting "Best Ice And More"
Daar aangekomen gaat Jasmijn meteen buiten aan een tafeltje zetten.
"Lieverd, de zon mag wel lekker schijnen maar het is nog heen weertje om nu buiten op het terras te zitten, kijk eens niemand zit hier
op het terras en alle mensen die hier door de stad lopen hebben hun jas aan."
"Ooh oohja zullen we dan binnen gaan zitten?"
"Kijk dat lijkt me nog eens een goed plan!"
We hebben hebben een plekje gevonden en help Jasmijn even met haar jas en pak daarna het pak snoetenpoetsers uit mijn handtas en wil
haar neusje en mondje schoon te vegen.
"En was de rijstwafel met diksap lekker toen straks? Je mondje is er nog helemaal vies van, kom eens hier meid?"
"Maaaarrr... Ik wil niet.. AUW!!"
"Och och wat een drama wat een drama, nou je bent al klaar hoor je bent weer schoon"
Na even op de ijskaart te hebben gekeken, hebben we onze keuzes gemaakt.
"Goedemiddag dames wat mag het zijn?"
"Goedemiddag meneer. Ummm, voor mij de Bananensplit, en voor haar de Coupe kids"
"Oke, en welke smaken ijs wilt deze jongedame? Je kunt kiezen uit aardbei, limoen, smurfenijs, banaan, kersen, bosvruchten,
vanille, chocolade en hazelnoot"
"Umm allemaal!"
"Hahahaha, Heel slim jongedame, je kunt 2 bolletjes kiezen"
"Ooh ummm, Smurfenijs en chocolade"
"Helemaal goed, het komt er zo aan"
Hoodfstuk 4
Worst Case Scenario!
Na 11 minuutjes kregen we ons ijsje en tjonge jonge wat was dat lekker zeg!
Ik zag dat Jasmijn weer aan het wiebelen was en kon maar niet stil zitten.
"Jasmijn, lieverd ga je even plassen"
"Nee na men ijsje ga ik wel dadelijk smelt hij"
"nee meid ga nu toch maar even je ijsje smelt heus niet weg in die korte tijd dat jij even naar de wc gaat"
"pfff oke dan..."
Ze rende naar het toilet en bleef zeker bijna 10 minuten weg. uiteindelijk ging ik maar eens kijken waar ze
bleef en net toe ik opstond zag ik Jasmijn uit de toiletten komen.
"Nou zeg dat duurde lang zeg, en allemaal gelukt?"
Met een bang en knal rood hoofd gaf ze antwoord.
"Umm ja hoor... Gelukt"
We doen onze jassen aan en we lopen naar de bar waar ik kan afrekenen.
Ik wens meneer aan de kassa gedag en we lopen hand in hand richting huis.
We zijn een minuutje of 5 aan het lopen en zijn bijna de stad uit tot Jasmijn opeens midden op het marktplein stil blijft staan.
Ik draai me naar haar toe en zie hoe haar broekje langzaam nat word en ze begint te snikken.
"Het is al goed meisje, het is al goed lieverd, het geeft niets, maar goed dat we die kleren gehaald hebben, kan je die zo meteen aan.
Kom maar dan lopen we even naar de Mac Donalds, doen we je daar even een schonen broek aan."
Bijna iedereen op straat keek ons aan en je zag je medelijden in de ogen van de mensen.
We liepen terug de stad in en we kwamen bij de Kruidvat en gingen naar binnen. Een medewerkster zag ons begreep meteen wat er gebeurt was en
wees meteen richting de babyafdeling.
Daar aangekomen pakte ik de grootste maat Pampers (Pampers 7) en liep rechtstreeks met Jasmijn naar de kassa, en wou afrekenen.
"Goedemiddag mevrouw, ik zag meteen wat er gebeurt was, heeft ze een ongelukje gehad of is ze nog
niet zo goed zindelijk of heeft haar luiertje gelekt, en hoe gaat u haar nu verschonen? er is hier vast nergens een verschoonruimte?"
"Nou zeg, van waar al die vragen?, ze draagt geen luiers maar is soms te laat met naar de wc gaan. Ik doe haar nu even een
luiertje om om verdere ongelukjes te voorkomen"
"Ooh neemt u het mij alstublieft niet kwalijk, ik had het gewoon zo met u en uw dochtertje te doen"
Ik kijk haar een beetje boos aan, betaal en loop met de nog steeds zachtjes huilende Jasmijn richting de Mac Donalds.
Daar aangekomen was Jasmijn inmiddels alweer wat gekalmeerd.
"Jessica, wat ga je nu doen? krijg ik straf, ben je boos op mij?
"Ach lieverd toch... Weet je, ik ben maar een beetje boos.
Ik vind het vooral erg vervelend voor jouw. Maar leg me eens uit hoe dit kwam?
Je bent nog een kwartier geleden naar de wc geweest?"
"Ik durfde niet naar de wc te gaan. Er was een enge vrouw op de wc heel eng hard aan het lachen dus toen heb ik het
maar op proberen te houden."
"Och lieverd maar je had toch kunnen vragen of ik dan even mee ging?"
"Ja maar ik durfde het niet"
"Nouja dan weet je dat wel voor de volgende keer, maar goed voor nu doe ik jouw even een luiertje om voor de zekerheid."
We lopen naar de babyverschoonruimte en help Jasmijn met haar jas en haar natte kleren uit te trekken.
"Goedzo dan kom maar even op de commode liggen"
Ik til haar op, leg haar op het verschoonkussen en was haar onderste goed schoon met een snoetenpoetser.
Ik pak een luier uit het pak en schoof hem onder haar billen. maakte de plakkertjes vast en de luier zat.
Ik pakte mijn sleutelbos en gebruikte een scherp randje om zo de prijskaartjes van de nieuwe legging en rok van Jasmijn er af te krijgen.
Ik hielp haar in haar kleren, jas en schoenen en we gingen naar huis.
Thuis aangekomen viel Jasmijn al vrij snel in slaap op de bank.
De emoties en de drukte van de dag ijsden zijn tol.
Wat had ik met haar te doen.
Maarja ik stond daar machteloos en uiteindelijk was dit de juiste oplossing.
Ik had de moeder van Jasmijn gebeld en het hele verhaal uitgelegd.
Ze wist me te vertellen dat ze s'nacht's nog niet zindelijk en dus nog een luiertje droeg was maar overdag nooit echt
ongelukjes had.
Ze liet haar man Richard komen want hij had vroeger vrij door een stroomstoring op werk waardoor alles plat lag.
Een geluk bij een ongeluk dus.
Rond 15:45 had ik Jasmijn toch maar wakker gemaakt.
"Hey lieverd, word je wakker? Was je zo moe meid? Zal ik je even schonen luier omdoen?
"Huhh (gaap) wat, ooh ja doe maar deze luier is helemaal koud."
Ik pakte de billendoekjes en een luiertje uit mijn oppastas en begon haar te verschonen.
Ik wou haar voor de zekerheid toch maar weer even een luier omdoen.
"Nou de vieze luier is weg. doe je billen eens wat omhoog, dan kan ik je een schone luier omdoen"
"Huh, waarom? ik ga toch niet meer slapen nu?"
"Nee dat weet ik lieve meid maar je hebt vandaag een ongelukje gehad en toen straks maar net de wc gehaald dus ik vind het toch beter
om je nu nog even een luiertje om te doen, kom hup billen omhoog!"
"hmmm oke, goed dan."
Ze deed haar billen omhoog en ze had zo weer een schone luier om.
rond 16:20 kwam Richard, de vader van Jasmijn.
"Hey Jessica ik vind dit echt erg hoor, nee serieus!
normaal heeft ze hier echt nooit last van, heeft ze nu nog een pamper om?
"Ja nog steeds maar het is niet erg kerel, maak je maar niet druk, ik heb wel meer kindjes gehad die nog
door de dag een paar keer een ongelukje hebben en soms geeft een luier de kinderen gewoon even wat meer rust.
Ik zou Jasmijn toch eens laten testen op ADHD. Het kan best dan ze daar door soms nog ongelukjes heeft. Hoe dan ook,
ze ze is verder wel echt een heek lief kind en we hebben het echt gezellig gehad samen"
"Ja dat kan best zijn inderdaad, mijn vader heeft ook ADHD"
Na nog even te hebben gepraat over koetjes en kafjes gaf ik Jasmijn nog een knuffel en namen we afscheid.
"Doei lieve meid! en maak je maar geen zorgen, het komt echt wel goed met je ongelukjes."
"Dankjewel Jessica, en tot Vrijdag op het clubje"
Dit is het einde van het verhaal, er komt denk ik geen vervolg omdat dit deels waargebeurd is.
Graag hoor ik jullie reacties.
Laatst bewerkt: