Nog niet klaar 'Pissebed' in Thailand

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
'Pissebed' in Thailand, deel 9”

Als ik de volgende morgen in mijn hotelkamer zoals gewoonlijk wakker word in mijn natte luier en mijn plasticbroekje, denk ik aan de woorden van de jongen terug.
“I like!” zei hij met een teder gebaar, en het was overduidelijk dat hij echt zijn plasticbroekje bedoelde.
Ik probeer voor mezelf na te gaan hoe ik er tegen aan kijk. Ik heb mijn hele leven, dus van jongs af aan, in bed geplast. Ik heb er als jongen ook vaak genoeg straf voor gekregen. Wat niets hielp. Als mijn bed nat was omdat ik had gelekt – dat overkomt elke bedplasser wel eens – werd ik extra streng bestraft. Mijn vader had geen enkel begrip voor een nat bed met doorweekte lakens. Dus ik was op zich wel blij dat ik een luier en een plasticbroekje aan moest, want daardoor bleef mijn bed meestal wel droog. Ik niet.

Met tegenzin heb ik mijn plasticbroekjes nooit gedragen. Ik wist hoe nuttig en nodig ze waren. En de plasticbroekjes vond ik een stuk cooler dan de luiers. Vooral als ik een vrolijk gekleurd plasticbroekje aan kreeg. Ik herinner me aan verschillende kleuren broekjes die ik in de loop der jaren aan heb gehad. Gele, groene, witte, zelfs wel doorzichtige. Kon mijn moeder makkelijk zien hoe nat ik was. Een staalblauw plasticbroekje staat me nog in het bijzonder voor de geest, en niet alleen omdat ik het als sinterklaascadeautje kreeg met het gebruikelijke gedicht over bedplassers. Dat vond ik toen een stom cadeau, maar het was wel echt een stoer broekje en ik hield het 's morgens het liefst lang aan. Op sommige dagen in de schoolvakanties had ik mijn natte plasticbroekje nog aan als er vriendjes langs kwamen. Als mijn vader al naar z'n werk was en ik pas daarna opstond, anders kreeg ik de kans niet. Want dan kwam de tuinslang eerst, of de mattenklopper. Als mijn vriendjes het plasticbroekje zagen, schaamde ik me niet. Maar ook het mooie blauwe broekje werd te klein. Soms werd het plastic hard of scheurde, en belandden de plasticbroekjes in de vuilnisbak. Een kleurige flits als ik het oude broekje in de vuilnisauto zag verdwijnen. Met iets van spijt, want het waren toch mijn broekjes die daar verdwenen. Waar ik misschien wel honderd keer of vaker in geplast had.
Maar er kwamen altijd weer nieuwe, want ik bleef in bed plassen.

En ik herinner me ook hoe ik 's morgens, als ik nat wakker werd, vaak nog eens in mijn luier plaste. Dat was een fijn gevoel, als het zo lekker warm werd tussen je benen. Je voelde dan het zachte, gladde plastic warm worden. Nog even genieten, voor ik mijn ochtendlijke straf zou krijgen. Zo gemeen, ik kon er immers niets aan doen dat ik nat was! Maar dit moment voor mezelf had ik maar weer!
Ja, als ik er zo aan terug denk, vond ik mijn plasticbroekjes wel fijn. Al heb ik er nooit zo bij stil gestaan.
Ik was bedplasser, dus kreeg ik straf en moest die dingen aan. Daar denk je als jongen niet echt over na.
Luiers en plasticbroekjes hoorden nou een keer bij mij. Bij een pissebed.

En nog. Omdat ik nog steeds in bed plas. Vind ik het erg? Nee, niet meer. Ik wil er wel van af, maar ja, het is nou eenmaal zo. Elke morgen nat, nog steeds. Zo voor de eerste keer er over denkend kom ik tot de conclusie dat ik mijn plasticbroekjes nuttig vind. En niet vervelend, of beschamend, of kinderachtig. Zou ik ze missen, als ik niet meer in bed zou plassen?
Zou de jongen ze missen, als hij niet meer in bed zou plassen?

Nadenkend schuif ik in de douche het natgeplaste plasticbroekje naar beneden. Met een plof valt m'n natte luier op de grond. Ik pak het plasticbroekje op en spoel het af onder de warme douche. Kijk er naar. En lachend hang ik het plasticbroekje tegenover mijn kamer op het waslijntje op de galerij. Zo lang heb ik er nog nooit bij stil gestaan. Het is eigenlijk best wel stoer, zo'n kort glanzend plasticbroekje. En toevallig deze keer ook een blauwe! Net waar ik vanmorgen aan dacht! Ik kan de jongen – Pietje! – wel een beetje begrijpen. Zo meteen maar even kijken of zijn plasticbroekje ook op de lijn hangt!

Natuurlijk is dat het geval, zie ik, als ik op het terras voor het hotel aan een bakje koffie zit. De jongen kijkt van de veranda naar beneden en wuift naar mij.
Zijn plasticbroekje hangt er weer, voor iedereen te zien. Wij bedplassers! denk ik vrolijk, en wuif terug.
Even later staat hij naast me en vraagt of ik mee kom. Tante wil me wat vragen.
Hij heeft geen idee wat, maar dringt aan.
Nou, alles goed en wel, maar ik drink eerst m'n koffie op.
Ik ben niet van boord gestapt om nou weer naar de pijpen van iemand anders te dansen!
Toch straks maar even horen wat tante wil. Al was het maar om Pietje.
Ik mag die jongen wel.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
'Pissebed' in Thailand, deel 10”

Samen met de jongen steek ik na de koffie de stoffige straat over. Uiteraard heeft de jongen zijn korte versleten spijkerbroekje weer aan. Kennelijk had hij zijn tante goed ingeschat en heeft ze niet in de gaten dat dit hetzelfde stoere broekje is dat ze woedend weg had gegooid. Hopelijk, denk ik bij mezelf, plast hij niet nog eens in zijn broek! Maar hij is 15, en dus acht ik de kans niet zo groot. Een natte broek is toch echt wat anders dan een nat bed. Zeker in dat versleten broekje! Ik heb het een paar dagen geleden zelf gezien, hoe die natte plek snel groter en groter werd in het dunner geworden denim. De jongen bleef lachen, tot zijn tante naast hem stond en hem als een klein kind mee naar huis sleurde. Ik had de indruk dat hij dat beschamender vond dan het feit dat 'ie op z'n 15e nog in zijn broek plaste!

Op de veranda groet ik Tante beleefd en merk op dat ze nu ook mij op de meest beleefde manier begroet. Ze verzoekt me te gaan zitten en vervolgens komt er uiteraard weer thee. Met die lekkere Thaise koekjes. Geen slecht begin.
De jongen haalt zijn plasticbroekje van de waslijn en brengt het denkelijk naar zijn kamertje. Binnen de kortste keren is hij weer terug, alsof hij niets van het gesprek tussen Tante en mij wil missen. Tante voert het gesprek in het Engels, wat ik gelukkig net zo makkelijk spreek als Nederlands.
Eerst komen er de nodige koetjes en kalfjes voorbij. Smalltalk.

Maar daarna gaat het gesprek over Pichan. Pietje. De jongen.
Het is Tante van de week opgevallen dat ik het Engels van de jongen af en toe verbeterde.
En dat op een vriendelijke en rustige manier.
Ja daag, ik ben nou een keer vriendelijk, en meestal wel rustig ook.
Maar het is Tante ook opgevallen dat de jongen goed naar mij luisterde.
Als ik wat verbeterde, dan pakte hij het meteen op en probeerde het ook toe te passen.

De jongen kijkt verlegen. Geen enkele tienerjongen vindt het leuk om besproken te worden waar 'ie bij zit.
Maar hij kan genoeg van het gesprek in het Engels volgen.
Als Tante zegt dat hij het op school niet zo goed doet, kijkt hij weg,
Alsof het niet zijn probleem is. Tienerjongens en school, ik weet er alles van en grinnik inwendig.
Tante vraagt hoe lang ik van plan ben om in Thailand te blijven.
Ik zeg naar waarheid dat ik geen vastomlijnde plannen heb, en voorlopig nog niet van plan ben om Chiang Mai al weer te verlaten.
Het antwoord lijkt Tante te bevallen.

Ze komt ter zake.
Of ik geen zin heb om Pichan Engelse les te geven?
Ik zie direct dat dit voorstel voor de jongen nieuw is, maar dat het hem bevalt. Hij kijkt blij.
En als ik dat zie, ben ik al bijna meteen geneigd om ja te zeggen.
Ik ben geen leraar, maar één leerling moet ik wel de baas kunnen! En zeker zo'n aardige jongen.
Ik geef hem een knipoog, en hij straalt.
Veel geld kunnen ze me niet betalen, zegt Tante.

Daar maak ik geen probleem van. Rijk ben ik niet, maar het leven in Thailand is goedkoop.
Ik heb aan boord als scheepsjongen geen vermogens verdiend, maar uitgeven kon je er ook niets.
Ik ben nog lang niet blut.
Ik geef sowieso niet zo veel om geld, en dat laat ik Tante weten.

Tante vraagt wat ik voor dat hotelletje aan de overkant van de straat betaal.
Een zeer bescheiden bedrag. Het is het Hilton hotel niet, en dat hoeft voor mij ook niet.
Maar als Tante zegt dat ze een extra kamer in huis hebben, vraagt of ik daar niet in wil trekken en een bedrag noemt dat minder dan de helft van mijn hotelrekening is, kom ik wel degelijk in de verleiding. Zeker als Tante nog avondeten aan het aanbod toevoegt, in ruil voor de Engelse lessen!
Ik zie de jongen enthousiast knikken.
En dat geeft voor mij de doorslag.
Ik kan altijd aanzien hoe het gaat.
Ik zie het wel zitten.

Ik laat Tante weten dat ik nog tot het eind van de week voor mijn hotel betaald heb, maar daarna graag van het aanbod gebruik wil maken.
Dat geeft me ook nog een paar dagen de tijd om iets voor lessen te bedenken.
Iets speels en leerzaams.
En de jongen zal wel schoolboeken hebben? Die kan ik vast wel gebruiken - als het Engels is.
Met die mooie maar voor mij onleesbare Thaise letters kan ik namelijk niets.
Ik bied een uur les per dag. Tante toont het handelstalent dat vele Thai kennelijk hebben, en vraagt anderhalf uur.
Voor mij geen punt. Volgende week beginnen we!
Maar één probleem moet ik toch echt nog even naar voren brengen.
Ik plas nog in bed.

De oude vrouw maakt een wegwerpgebaar.
Het doet me erg denken aan het gebaar dat de jongen maakte toen ik vroeg of zijn tante niet zou merken dat hij zijn oude, versleten spijkerbroekje weer aan had.
“Not a problem”, zegt ze. Geen probleem.
“Me bedwetter! You bedwetter!” roept de jongen vrolijk.

Tante spreekt snel Thai met de jongen, die opstaan, mij wenkt om te volgen.
“Me show you room!”
We lopen het achterhuis binnen. Groter dan ik dacht.
Een deur staat open, en de jongen gebaart: “My room!”
Ik werp een snelle blik naar binnen.
Een bureautje met een globe er op. Dat vind ik leuk.
Ook ik hield altijd van aardrijkskunde. Droomde ervan de wereld in te trekken.
Een oude pc.
Lekker rommelig allemaal.
Een echte tienerjongenskamer.
En ik zie dat het bed onopgemaakt open ligt.
Een bedplaszeiltje als ik vroeger ook had.
Z'n plasticbroekje slordig op het kussen neer gegooid.
“Your room next door!” zegt de jongen en opent de deur naast de zijne.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
peka36 Waar luiers te koop in Thailand Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 2