Oké, oké, niet echt een 'short'.. maar ik moet 'm ergens kwijt.
CULTUURSCHOK
Julie is doodop. Geeuwend leunt ze tegen een karretje, terwijl ze bij de bagageband wacht op haar koffers. Haar vingers spelen met het kleine kompas dat aan een kettinkje om haar nek hangt. Haar vader heeft haar die gegeven toen Julie voor het eerst overwoog om als au pair aan de slag te gaan, maar nog twijfelde over of ze het wel aandurfde.
“Volg je innerlijk kompas”, zei hij elke keer als Julie onzekerheid voelde bij haar beslissing.
Julie haar vader is nogal vrijzinnig.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad om deze vlucht alleen al te kunnen nemen. Registreren, een profiel aanmaken, een goede match vinden, kennismakingsgesprekken, papieren, visum.. en dan ook nog eens een vlucht van 17 uur naar Shenzhen. China ligt nu eenmaal niet naast de deur..
Ook daarover heeft Julie lang getwijfeld. Bij een noodgeval zal ze niet snel of gemakkelijk terug naar huis kunnen. Maar opnieuw was het haar vader die haar overtuigde om toch de gok te wagen. Het is beter om te proberen en te verliezen, dan om nooit te proberen.
Terwijl Julie eindelijk haar koffers van de loopband af kan tillen, beseft ze nog maar eens hoeveel geluk ze eigenlijk heeft gehad. Niet alleen heeft ze ouders die haar ondersteunen om zo’n avontuur te ondernemen tijdens haar tussenjaar, maar ze heeft ook nog eens een gastgezin gevonden waarbij ze gewoon Nederlands kan spreken. In China!
Anton en Saskia wonen inmiddels al negen jaar in China, waar Anton een fijne baan had gevonden. De jongste van hun drie kinderen is er zelfs geboren. Toch voeden ze hen tweetalig op, wat voor Julie de ideale situatie is. Mandarijn leer je tenslotte niet zomaar eventjes via DuoLingo. Spaans is één ding, maar Mandarijn is zo anders en zo groot.. daar heb je veel meer tijd voor nodig.
Gelukkig heeft Saskia al beloofd om haar te helpen met het verbeteren van haar taalvaardigheid. Het begin heeft Julie al gemaakt, maar in haar eentje zal ze alle uitdagingen niet onder de knie krijgen.
China was misschien niet het avontuur dat Julie oorspronkelijk uit zou hebben gezocht, maar al-met-al is ze blij dat ze het toch aangegaan is. Ondanks de jetlag, die nog wel een tijdje aan zal houden, kan ze niet wachten om zich onder te dompelen in de taal, de cultuur en de gebruiken.
De ontvangst in de hal was ontzettend hartelijk. Julie had natuurlijk al een aantal keer kennis gemaakt met Anton en Saskia via videobelgesprekken, maar dit was hun eerste echte ontmoeting. De jongste van de kinderen, Saar van vier – Saartje voor intimi, was erbij. Het meisje had een schattig bordje gemaakt met Julie haar naam erop, waardoor Julie zich extra welkom voelde. Ook al stond de J verkeerd om.
“Je zult wel doodop zijn, niet?”, vraagt Anton vanaf de achterbank.
Julie mocht voorin zitten, waardoor Anton achterin plaatsnam naast de kleine Saar.. die weinig subtiel over haar boekje heen naar Julie staart. Voor haar is het natuurlijk ook allemaal spannend.
“Een beetje wel”, geeft Julie toe.
“Een beetje maar? Meid, ik ken die vlucht.. volgens mij kun je zo in slaap sukkelen..”, lacht Saskia.
“Ja, de jetlag is echt. Maar het is ook spannend en dat houdt me wel wakker. Ik wil niet onbeleefd zijn”, reageert Julie.
“Nou, maak je maar geen zorgen. We hebben je al gezegd dat je de hele eerste week alleen maar gaat rusten en wennen. Ook al hebben we voor je meegekookt, onze enige verwachting is dat je dadelijk thuis als een blok in slaap zult vallen.. als je dat al haalt!”
Julie lacht. Gelukkig zijn Anton en Saskia net zo relaxed als tijdens de online gesprekken. Zelfs haar eigen moeder – die voor elke oplossing wel een probleem weet – was gerustgesteld na een korte, digitale ontmoeting met het gezin.
De schemering is intussen al begonnen en Julie geniet van het uitzicht. De drukke stad, allerlei kleuren licht. Na een tijdje de snelweg op, richting Meilin. Een
residential district, wat zoveel zou moeten betekenen als een wijk. Al weet Julie intussen dat een wijk in China meestal gelijk is aan een stad in Nederland. Het zal vanzelf wennen..
Beleefd luistert Julie naar de verhalen van Anton over de verhuizing waar het gezin momenteel middenin zit. Er is pas een deel van de spullen verhuisd, maar genoeg om alle kamers te kunnen gebruiken. De oudste twee kinderen – Lin van vijftien en David van tien – zijn nog in het oude huis om hun eigen spulletjes te verpakken. Althans, dat is wat David aan het doen is. Lin is er vooral om hem met zijn aandacht bij het klusje te houden.
“Je ontmoet ze morgen wel bij het ontbijt”, stelt Saskia haar gerust. “We zetten jou eerst af, zodat je kunt eten. Of natuurlijk gelijk je bed in, dat mag ook!”
Julie knikt beleefd.. waarschijnlijk wordt het dat laatste..
Sneller dan gedacht komen ze aan bij het nieuwe huis van Anton en Saskia. De laatste helpt Julie om haar bagage naar binnen te dragen. Julie is blij om te zien dat de inrichting van het huis niet echt verschilt van een huis in Nederland, dus ze zal niet veel hoeven zoeken en uitproberen.
“Ik wist niet waar we je nou echt een plezier mee zouden kunnen op je eerste avond. Typisch Chinees eten is wellicht wat flauw.. Nederlands is ook niet wat je verwacht als je naar China verhuist, denk ik. Dus we hebben gewoon gemakkelijk wat diepvriespizza’s ingeslagen. De magnetron werkt ook als oven, dus daar heb je geen gedoe mee”, ratelt Saskia haar verhaal af.
Julie is opgelucht om te zien dat de knoppen gewoon symbolen hebben en niet alleen maar karakters die ze nog niet zo goed kent.
“En dit.. zijn mapjes die we samen met de kinderen voor jou hebben gemaakt. Brieven waar ze zich in voorstellen, tekeningen, informatie van ons en wat kleine cadeautjes om je welkom te heten. Die zijn niet voor vanavond, trouwens.. maar dan heb je ze alvast!”
Saskia geeft drie dossiermappen – die ze duidelijk gekregen hebben uit het kantoor van hun vader – aan de slaperige Julie.
“Wat lief”, glimlacht Julie.
Ze voelt zich ontzettend welkom door hoe goed ze nu al rekening met haar hebben gehouden. Een goed begin is het halve werk..
“Voel je vrij om lekker te gaan slapen. Alles dat je nodig hebt om te kunnen slapen is aanwezig en Lin heeft zelfs je bed opgemaakt. Eerste verdieping, tweede deu.. nee, wacht..
zuǒbiān dì èr shàn mén!”
“
Xièxiè”, bedankt Julie. “Dat komt helemaal goed!”
Tweede deur rechts, dat haalt ze nog wel..
“Dan ben ik er weer vandoor. Schrik niet als het even duurt. David is niet heel taakgericht, dus we zullen nog even moeten helpen, vrees ik. Zou zomaar nog een uurtje of twee kunnen duren. Maar gewoon gaan slapen!”
“Zal ik doen”, knikt Julie dankbaar.
Zodra Saskia weer is vertrokken, besluit Julie om meteen haar koffers naar boven te brengen. Pizza klinkt niet slecht, maar het bed klinkt véél beter. Eén voor één tilt ze de drie koffers de trap op en naar de tweede kamer rechts. Hoewel Julie de koffers netjes neerzet, zal het uitpakken voor morgen zijn. Daar is ze nu echt te moe voor.
Alleen haar slaap- en verzorgingsspullen zijn nu belangrijk en gelukkig heeft Julie die zo ingepakt dat ze alles makkelijk terug kan vinden. Het mooie uitzicht gaat nu aan haar verloren, zodra ze de gordijnen sluit en het licht van haar badkamer aanmaakt. Een eigen badkamer, hoe goed wil je het hebben?
Bijna slaapwandelend verplaatst Julie haar verzorgingsspullen naar de badkamer, waar ze zichzelf snel verzorgt en klaarmaakt voor de nacht. Zelfs het poetsen van haar tanden brengt een bijna-hypnotiserend ritme met zich mee, waardoor Julie blijft vechten tegen de slaap.
Eenmaal terug in haar slaapkamer, begint Julie zich om te kleden. Ze kan zo snel geen wasmand zien staan, dus besluit ze om de gedragen kleren voor nu op te vouwen en op een plank in de kast te leggen.
Zodra Julie de kast openmaakt, ziet ze dat er op de onderste plank al spulletjes liggen. Ze schuift haar stapeltje kleren op de bovenste plank en knielt vervolgens om de andere spulletjes te kunnen bekijken. Hoe moe ze ook is, toch heeft ze meteen door dat het om luiers gaat.
Verbaasd haalt Julie een luier van de stapel en al snelt komt ze tot de conclusie dat het hier niet om maatje kleuter gaat. Het ding is enorm, vergeleken met de babyluiers die ze wel eens gezien heeft. Het is bijna.. haar eigen maat?
Julie vouwt de luier open en komt al snel tot de conclusie dat ze haar waarschijnlijk prima zouden passen. Maar waarom liggen ze hier dan? Verwachten Anton en Saskia echt dat Julie die nu zou dragen? Rare regels daargelaten, dan hadden ze het toch wel gezegd?
Naast de luiers ontdekt Julie ook een stapeltje pyjama’s, die onmiskenbaar haar maat zijn. Instinctief neemt ze de bovenste van de stapel en – met de deur van de kast nog open – loopt ze richting haar bed, waar ze de pyjama gespreid op neerlegt.
Lila is niet echt haar kleur, maar het begint allemaal wel te toevallig te worden voor Julie. Vermoeid leunt ze met één hand op het bed, waarbij ze meteen een vreemd gekraak opmerkt. Ze slaat het dekbed open en ontdekt een matrasbeschermer onder de hoes. Dat maakt het plaatje wel compleet. Denken ze nou echt dat Julie incontinent is, of iets dergelijks?
“Alles dat je nodig hebt om te kunnen slapen is aanwezig”, zei Saskia tenslotte nog.
Julie geeft het op. Wat het ook is, ze zal het morgen wel uitzoeken. De situatie maakt haar niet bepaald gelukkig, maar deze mensen kunnen het onmogelijk kwaad bedoelen. Julie zal onmogelijk op kunnen blijven tot ze terug zijn, dus de enige respectvolle oplossing is om vannacht dan maar te dragen wat ze hebben klaargelegd. Voorn één keer moet het maar..
Na een lange strijd met de plakstrips van de luier, lukt het Julie om – leunend tegen de muur – de boel goed vast te krijgen. De pyjama zit op zich als gegoten, maar met de luier eronder is het niet bepaald een discrete outfit te noemen.
Het doet er ook niet toe.. Julie wil gewoon slapen. Zo netjes en opgeruimd als ze normaal gesproken is, vergeet ze nu zelfs om de kastdeuren te sluiten. Opgelucht kruipt ze tussen de paarse lakens, knipt het licht uit en valt ze al snel in slaap. Zelfs de vreemde dikte van de luier verandert langzaam in een zacht, warm wolkenbedje.
Julie slaapt zo diep, dat ze het niet eens in de gaten heeft als er een paar uur later iemand haar kamer binnenkomt. Diegene blijft eerst stilletjes bij de deur staan, loopt dan naar de kast om de deuren dicht te doen en vervolgens naar het bed waar Julie ligt te dromen. Voorzichtig wordt het dekbed opgetild en al snel weer neergelegd. Dan vertrekt diegene stilletjes weer.
Julie merkt niks..
De schemering is alweer teruggekeerd als Julie de volgende ochtend wakker wordt. Op haar telefoon kan ze zien dat het net iets voor zeven uur is. Nadat ze een paar berichtjes naar het thuisfront heeft gestuurd, besluit Julie om toch gewoon op te staan. Haar maag rommelt en ze wil graag iets eten. Ze is niet van plan om in de luier naar beneden te gaan, dus die verdwijnt in de prullenbak bij het omkleden.
Zo stil als ze maar kan, loopt Julie de trap af en richting de keuken. Ze schrikt op zodra ze ziet dat er al iemand aan de keukentafel zit.
“Goedemorgen”, groet het meisje vrolijk.
“Hoi! Goedemorgen, ik ben Julie!”
“Lin”, stelt ze zichzelf voor.
Lin is de oudste van de kinderen, maar opvallend lang. Julie is vier jaar ouder, maar het scheelt nog hooguit een paar centimeter.
“Heb je goed geslapen in mijn bed?”, vraagt Lin.
“Heerlijk! Ik was doodm.. wacht.. jouw bed?”
Julie staat als aan de grond genageld.
“Ja, ik kwam gisteravond thuis en toen lag je in mijn kamer.”
“Huh, maar je moeder zei ..
zuǒbiān.. dì èr.. shàn mén. Toch? Tweede deur rechts?”
Lin grinnikt.
“Nee, ze zal
yòubiān dì èr shàn mén gezegd hebben.”
“Hoe is dat anders?”
“
Zuǒ is links
.. yòu is rechts..”
“Oh.. dat.. klinkt eigenlijk hetzelfde..”
Lin giechelt meelevend.
“Dat pik je allemaal nog wel op. Het geeft in elk geval niet.”
Julie gaat tegenover Lin aan tafel zitten en staart beschaamd naar beneden. Als ze er nu aan terugdenkt, beseft ze dat er inderdaad al wat spulletjes op de badkamer stonden. Maar Julie was te moe om alle hints samen te voegen.. wat een stomme fout..
Lin pelt intussen een stuk fruit en kijkt dan op naar Julie.
“Het is echt niet erg, hè? We kunnen straks gewoon wisselen. En.. ik zal niets zeggen. Beloofd! Ik ben eigenlijk best wel blij dat ik niet meer de enige ben!”
Julie knikt opgelucht.
“Niet meer de enige?”
“Ja, je weet wel..”
Lin knikt veelbetekenend naar beneden. Dan realiseert Julie zich wat ze bedoelt. De luier.. ze denkt toch niet.. ah, nee..
Julie durft niets meer te zeggen.
“Mandarijntje?”, biedt Lin aan.
“Ja.. graag..”, stamelt Julie.