Benieuwd of deze een beetje bevalt.
VOORWAARTS OP MARS
Jasmijn zet haar helm af en haalt diep adem. Op de één of andere manier lijkt ze te kunnen voelen hoe de zuurstof in de PAD haar longen vult. Hoewel ze tijdens haar werkzaamheden buiten de PAD prima adem kon halen via de zuurstoftank in haar pak, voelt het hier toch net iets minder nep. Minder benauwd. Bijna bevrijdend.
Er klinkt een goedkeurende sirene, het teken dat Jasmijn de decompressieruimte mag verlaten. Een deur schuift voor haar open en ze stapt de PAD binnen. Haar pak is log en zwaar, dus is ze blij dat de kleedkamer dichtbij is. Jasmijn stapt binnen en waggelt richting haar kluisje, waar ze haar helm meteen neerzet. Vervolgens laat ze zich op een bankje zakken om even uit te kunnen puffen.
“En?”, klinkt er ineens vanuit de doucheruimte achter de kluisjes.
Jasmijn schrikt meteen rechtop. Het is George. Natúúrlijk is hij net nu in deze ruimte. Ze heeft hier ook geen seconde rust. Iets dat behoorlijk indrukwekkend is, gezien het beperkte aantal personen dat zich in een directe baan rond Jasmijn bevindt.
“Twee uur en veertien minuten”, reageert Jasmijn zakelijk.
George stapt nu in haar zichtveld, terwijl hij alleen een luier draagt. Jasmijn kijkt daar al niet meer van op. Niet alleen zijn de luiers hier wel genormaliseerd uit pure noodzaak; ook leven ze hier al zo lang samen dat er vrijwel geen geheimen meer voor elkaar zijn. In elk geval geen zichtbare. Al heeft Jasmijn zomaar het vermoeden dat George het zelf hier nodig vindt om een paar sokken in zijn luier te proppen als zij of Sadie in de buurt zijn.
Mannen.
George stopt bij een kleine koelkast, waar hij een flesje water uithaalt en richting Jasmijn gooit. Zonder al te veel te bewegen weet Jasmijn het flesje te vangen. Al die jaren handbal hebben haar prima reflexen opgeleverd. Dankbaar neemt ze een paar flinke slokken van het koude water, waarna ze haar mond afveegt aan haar pak.
“Dan heb ik dus nog altijd het record”, daagt George haar uit.
Hij opent zijn eigen kluisje en begint zich om te kleden. Jasmijn is nooit echt onder de indruk van hem geweest, maar het blijft indrukwekkend hoe het hem lukt om zijn
sixpack te behouden met het dieet dat ze hier volgen.
“Ik zit er nog maar drie minuten vanaf. Het is een kwestie van tijd.”
Al jaren zijn Jasmijn en George verwikkeld in een nutteloze strijd over wie het snelste de helft van het zonnepark schoon kan maken. Aan beide kanten van de PAD staan enorme verzamelingen zonnepanelen die het gebouw van de nodige stroom voorzien. De zandstormen komen hier echter dusdanig vaak voor dat de panelen nu wekelijks worden schoongemaakt. Als daar te veel zand op komt te liggen, dan komt de stroomvoorziening onder druk.
Voorkomen is beter dan genezen in deze situatie. Na een
close call van een aantal weken geleden zijn de taken verdeeld. Jasmijn het park links, George het park rechts. Panelen schoonvegen is dusdanig saai werk dat een wedstrijdje de enige manier is om het voor iedereen interessant te houden. Alles voor de motivatie, tenslotte..
“Tijd hebben we hier in elk geval genoeg. Helaas voor jou denk ik dat ik vandaag weer een recordbrekende tijd in me heb.”
“Past dat, naast je ego?”
“Ruimte genoeg”, grinnikt George.
Het water lijkt wel in een rechte lijn naar Jasmijn haar blaas te zijn gelopen. Zonder er echt bij na te denken, laat ze het in haar luier lopen. Alles went, zelfs dat. Je kunt vrijwel onmogelijk langer dan twee uur aan één stuk doorwerken zonder dat de natuur haar werk doet. Even de PAD instappen voor een sanitaire stop is ook geen optie. Het duurt al minuten voor je de decompressieruimte uit bent en die heb je natuurlijk niet bij hoge nood.
Inmiddels lukt het Jasmijn dus om zonder blikken of blozen haar luier te gebruiken in gezelschap. Niet alle vaardigheden die je hier leert zijn vooraf te verwachten..
Op zoek naar een beetje extra koelte, ritst Jasmijn het bovenste stuk van haar pak open. De koele lucht voelt als een enorme opluchting tegen haar huid. Het witte hemdje is inmiddels doordrenkt van het zweten in zo’n benauwd pak.
“Ah, hier zijn jullie”, zegt Sadie, terwijl ze de kleedruimte instapt.
“Nog even”, reageert George, terwijl hij zijn pak dichtritst. “Ik sta op het punt om een record.. en Jasmijn haar hartje.. te breken.”
“Pas maar op dat je ego niet breekt”, reageert Jasmijn.
“Niet dit weer”, zucht Sadie.
Er komt nooit een einde aan met deze twee..
“Ik kom namens de Commandant. We zijn bezig met de volgende levering en hebben een telling gedaan. Zijn er nog verzoekjes?”
“Boeken. Ik ben alles al drie keer gelezen en heb wat nieuwe prikkels nodig”, zegt Jasmijn.
“Ben ik niet genoeg prikkel voor je?”, glimlacht George.
“Oh, en wellicht een echte man? Daar hebben we hier ook een tekort aan.”
George rolt met zijn ogen en pakt de helm uit zijn kluisje. Hij loopt langs Sadie en kijkt even op het lijstje dat ze vastheeft.
“Mijn crème staat erop? Mooi. Verder niets nodig. Later!”
“W..wacht even..”, stamelt Sadie nerveus.
George en Jasmijn kijken haar verbaasd aan. Sadie is niet iemand die snel zenuwachtig is.
“Het is de Commandant opgevallen dat we aardig wat luiers missen in vergelijking met wat er nog aanwezig zou moeten zijn. Ik moet vragen of jullie daar iets van weten?”
Jasmijn haalt haar schouders op. Het is niet alsof ze die dingen telt.
“Tja, Jasmijn heeft natuurlijk wel schijt voor me..”, begint George.
“AAN je..”
“.. maar anders zou ik het ook niet weten. Nu ga ik me toch echt met belangrijke zaken bezighouden.”
George verlaat de kleedkamer, op weg naar zijn werkplek. Jasmijn en Sadie geven elkaar een veelbetekenende blik, waarna ook Sadie haar weg vervolgt.
Jasmijn neemt nog een flinke slok water en besluit om toch maar te gaan douchen. Ze is inmiddels wel genoeg bijgekomen. Ze stapt uit haar pak en bergt het – keurig volgens de voorschriften – op. Begeleid door het niet-aflatende gekraak van haar luier stapt ze naar de doucheruimte, terwijl haar gedachten pendelen tussen Sadie en George.
Het is al laat in de avond als Jasmijn Sadie weer ziet in hun slaapcabine. Ze delen daar een stapelbed, waar Jasmijn zich graag bovenin terugtrekt. Sadie ligt al in bed op het moment dat Jasmijn de cabine binnenkomt. Het blijft stil tot Jasmijn de deur weer gesloten heeft.
“Wie heeft er gewonnen?”
“Ik vandaag. Wel maar met drie minuten en hij heeft nog steeds het record, maar een overwinning is een overwinning”, betoogt Jasmijn.
Ze gaat op de rand van het bed van Sadie zitten, die – opnieuw wat nerveus – een stukje terugschuift om ruimte voor haar te maken.
“Zou je het de Commandant niet eens vertellen?”, vraagt Jasmijn.
Sadie zucht en kijkt beschaamd weg.
“Dus je weet het? Hoe lang al?”
“Al zolang het bezig is”, geeft Jasmijn toe. “Ik snap dat een nat bed je schaamte brengt, maar ik zou gewoon open kaart spelen. Luiers zijn een prima oplossing en we gebruiken ze hier toch al genoeg.”
Sadie haalt haar schouders op.
“Ik vrees dat ik geen keuze heb.”
“Je weet dat ze er niet.. al te moeilijk over zal doen. Geheimen brengen je hier toch niets.”
Sadie knikt, een beetje
down.
“Maak je geen zorgen. Ik oordeel niet. Het is niet alsof je er minder mooi van wordt, of zo..”
Even pakt Jasmijn de hand van Sadie vast. Alleen die aanraking zorgt al voor een kleine schok in Sadie haar systeem. Ze glimlacht flauwtjes en staart naar de ogen van Jasmijn. De spanning is om te snijden.
Jasmijn glimlacht terug. Ze twijfelt en probeert in te voelen of dit het moment is. Helaas is het moment al voorbij, eer ze die beslissing heeft kunnen nemen.
“Slaap lekker”, fluistert ze.
“Jij ook.”
Sadie laat Jasmijn haar hand los en kijkt hoe die naar het bovenste bed klimt. Een beetje opgelucht en een beetje teleurgesteld, draait ze zich op haar zij. Wellicht is het inderdaad beter als ze de luiers niet meer hoeft te pikken en verbergen voor de rest van de
crew.
Jasmijn laat zich op haar matras zakken en pakt haar notitieboekje. Ze bladert door haar oude aantekeningen en vult hier en daar zaken aan. Jasmijn blijkt werkelijk alles bij te houden. Niet alleen de tijden van haar wedstrijdjes, maar ook een kalender met de ongelukjes van Sadie. Ze heeft bovendien een aparte pagina met aantekeningen over George. Ze noteert een aantal zaken die haar vandaag zijn opgevallen. Het woord ‘crème’ is waarschijnlijk de meest interessante.
Achterin haar notitieboekje heeft Jasmijn een foto verstopt. Daar staat een meisje op, van de leeftijd van Jasmijn en Sadie. Vrolijk, gelukkig, op een studentenfeestje. Haar arm om Jasmijn geslagen, die smoorverliefd naar haar kijkt.
“Ooit vind ik je weer”, fluistert ze.
Jasmijn drukt zachtjes een kus op de foto en bergt deze voorzichtig weer op.
“Slaap lekker”, wenst ze nog stilletjes naar de foto.
“Jij ook..”, mompelt Sadie, inmiddels behoorlijk slaapdronken.
Jasmijn glimlacht. Ze verstopt het notitieboekje weer onder haar matras en kruipt onder de dekens. Ze verlangt terug naar die tijd. Onbezorgd, vrij, thuis. Haar eigen leventje. Haar eigen planeet. Alles was beter voor die rechter haar hierheen stuurde..
Maar ze zal haar missie voltooien. Hoe dan ook..