Eens iets compleet anders proberen dan normaal.. dus als je halverwege denkt: Slangemans, wat schrijf jij nu?..
wait for it..
Trigger warning: vanalles.
EERLIJK RUILEN
Björn slaat de autodeur achter zich dicht en loopt naar de kofferbak. Snel pakt hij de tas met spullen en checkt hij voor de laatste keer of er niets is vergeten. Alles is er. Precies zoals vooraf besproken. Stilletjes sluit hij eerst de kofferbak en daarna de auto af.
Enigszins achterdochtig kijkt Björn om zich heen. Op aanwijzing van Erin heeft hij een discreet plekje gevonden om te parkeren, zodat hij hopelijk niet opgemerkt zou worden door de buren. Voor zover hij het kan inschatten is er inderdaad niemand in de buurt. Een zeldzaamheid, aangezien het een warme zaterdagmiddag is. Je zou denken dat er dan genoeg mensen op de been zijn.
Misschien is het de uitzondering die de regel bevestigd. Zo onopvallend mogelijk wandelt Björn vanaf de parkeerplek richting het huis dat hij vooraf op Google Maps heeft opgezocht. Het verbaast hem dat hij geen zenuwen ervaart. Een situatie als deze is wel reden genoeg om bloednerveus te zijn..
Zoals afgesproken belt Björn twee keer kort aan, zodra hij bij het huis is aangekomen. Hij haalt nog even diep adem zodra hij Erin via het glas in de voordeur aan ziet komen lopen. Vriendelijk, maar zelfverzekerd, begroet hij haar.
“Hoi..”, zegt Erin. “Kom binnen.”
Zij is duidelijk wel nerveus. Niet zo vreemd. Erin is tenslotte veertien.
Behoedzaam loopt Björn via de gang naar de woonkamer. Op de foto’s in de gang ziet hij een gelukkig gezinnetje. Ouders, twee dochters, een zoon.
“Je hebt me nooit verteld dat je ook een broer hebt.”
“Ja. Ik wilde niet teveel vertellen”, reageert Erin schuchter.
Björn snapt het wel. Ze hebben elkaar online leren kennen. Dan deel je liever zo min mogelijk. Je weet tenslotte nooit zeker wat er voor een engerd aan de andere kant van de verbinding zit. Voor je het weet..
“Wil je iets drinken? Ik kan thee zetten?”
“Klinkt goed.”
Terwijl het meisje zich naar de keuken begeeft, kijkt Björn de woonkamer rond. Veel grote ramen. Ook de tuindeuren laten veel licht binnen. Het lijkt er echter op dat niemand van buitenaf de woonkamer in kan kijken. Hij zet de tas met spullen op de tafel en controleert het buisje in zijn broekzak. Hij zal het snel genoeg nodig hebben.
Björn installeert zich in een grote, gemakkelijke stoel. Al snel is Erin terug met twee kopjes thee.
“Gewoon Earl Grey. Is dat goed?”
“Ja, hoor? Heb je wel wat suiker voor me?”
Erin knikt en draait zich om, zodat ze weer terug naar de keuken kan lopen. Björn kijkt haar na. Een typische puber. Metéén heeft ze haar telefoon in haar vrije hand. Het zou ook eens niet. Hij is blij dat hij die fase al een jaar of twintig ontgroeid is.
Zodra Erin uit beeld is verdwenen, voert Björn zijn plan uit. Hij haalt het buisje uit zijn broekzak en leegt de vloeistof in het kopje van Erin. Stil en snel beweegt hij het kopje rond, zodat het spul zich goed mengt met de thee. Het is smaakloos, dus proeven zal Erin het niet. Ze zal snel genoeg indutten.
Al snel is Erin terug en roert Björn wat suiker door zijn eigen thee. Hij observeert Erin kort. Ze zit op de bank, zo ver mogelijk van hem vandaan. Haar ogen lijken aan de telefoon te plakken. Hij kan haar kledingstijl wel waarderen. Een zomers jurkje, met daarover een vest met extra lange mouwen. Van die pluizige, die tot halverwege je vingers komen. Schattig.
Even laat hij de ongemakkelijke stilte hangen. Hij pakt zijn telefoon, toetst zijn code in en checkt een laatste keer zijn berichten. Dan zet hij het apparaat op stil en laat het weer in de binnenzak van zijn jasje verdwijnen.
“Klaar voor je luier?”, polst Björn, na een eerste slokje thee.
“Moet dat echt?”, vraagt Erin.
Hoewel hij blij is dat Erin haar telefoon eindelijk weglegt, ziet hij aan haar lichaamstaal dat ze echt heel zenuwachtig is. Hij zal haar wat gerust moeten stellen.
“Niks moet”, begint hij. “Maar we hebben het wel afgesproken..”
Erin kijkt beschaamd naar de vloer.
“Ik zou de foto’s die je me hebt doorgestuurd wegdoen, en in ruil zou je één keer met me spelen. Niemand hoeft ervan te weten. Het spelen of de foto’s. Het is allemaal ons geheim. Eerlijk ruilen.”
Björn heeft geen enkele intentie om zich aan die belofte te houden.
“Ja, maar, ik ben veertien.. dat mag toch helemaal niet?”
“Er mag zoveel niet. Je wilde toch zo graag echte luiers? Voor wat hoort wat.”
Björn begint er steeds meer van te balen dat Erin maar geen slokje van haar thee neemt. Dit spul is sterk genoeg om een olifant binnen een paar minuten in slaap te krijgen. Als ze bewusteloos is, gaat dit véél sneller en makkelijker. Haar ouders zijn dan wel met vakantie, maar Björn is niet van plan om hier langer dan strikt noodzakelijk te blijven.
“Moet het echt? Ik vind het eng..”, fluistert Erin.
Björn ziet hoe Erin om zich heen kijkt, naar de grote ramen. Hij zoekt naar een oplossing.
“Weet je wat?”, zegt hij, voordat hij opstaat. “Ik zal de gordijnen sluiten. Dan kun je jezelf rustig uitkleden.”
“O-Oké..”, stamelt ze.
Terwijl Björn één voor één alle gordijnen sluit – en meteen het licht aandoet – hoort hij hoe Erin haar kopje thee van de tafel tilt. Mooi. Dit is snel genoeg voor elkaar.
“Goed zo”, glimlacht hij naar het meisje. “Neem nog maar een slokje. Dan voel je jezelf vast rustiger. Je zult zien dat het goedkomt.”
Erin knikt en neemt gehoorzaam nog een slokje. Daarna zet ze haar kopje terug en staat ze op.
“Wat.. wat moet ik.. uit..?”
“Alles”, reageert Björn vastberaden. “Alles moet uit. Ik heb een romper bij me, die perfect bij je luier zal passen. Die kleren voor grote meisjes zijn helemaal niet meer nodig.”
Erin knikt stilletjes en draait zich met haar rug richting Björn. Hij laat zich tevreden achterover zakken in de stoel en neemt een flinke slok van zijn thee. Normaal niet zijn drankje, maar deze keer smaakt het hem prima.
Erin trekt haar vestje uit en legt het op de bank. Vrij onverwacht draait ze zich om richting Björn. Haar blik lijkt anders dan daarvoor. Björn kan er zijn vinger niet op leggen. Althans, tot hij haar blote arm ziet.
Een lange, kleurige tattoo strekt zich uit over Erin haar rechterarm. Een slang, die van haar schouders tot haar hand loopt. Hij had geen idee.. die lange mouwen ook..
“Bevalt het?”, vraagt ze hem zelfverzekerd.
“Ben jij niet veel te jong voor ee..”
Dan begint de woonkamer te draaien. Björn snapt er niets meer van. Hij laat het kopje vallen als hij probeert om overeind te gaan staan. Dat lukt niet en hij laat zich terugzakken in de stoel. Ze moet de kopjes verwisseld hebben.. toen hij de gordijnen sloot.. het kan niet anders.
“Hoe..”, stamelt hij.
“Zie je dat zwarte dingetje naast de rookmelder?”, wijst Erin omhoog. “Dat is een camera.”
Ze knielt naast zijn stoel.
“Ik kon op mijn telefoon zien wat je probeerde te doen.. dus ik heb.. “eerlijk geruild”, snap je?”
Björn vecht tegen de slaap. Dit kan niet.
“Geen zorgen. Ik ben geen veertien. Al lang niet meer. Je moet nooit zomaar iemand vertrouwen die je via het internet ontmoet”, grijnst ze.
Die glimlach is het laatste dat Björn ziet, voordat hij het gevecht verliest en in slaap sukkelt.
Erin wacht voor alle zekerheid even tot ze er zeker van is dat hij echt slaapt. Dan staat ze op en haalt ze zijn telefoon uit de binnenzak van zijn colbertje.
Snel gaat ze op de bank zitten. Op haar eigen telefoon spoelt ze de camerabeelden terug tot het punt waarop Björn zijn code intoetst. Het kost geen enkele moeite om in zijn telefoon te komen en vervolgens in de app van zijn bank.
“Kassa..”, fluistert ze, zodra ze zijn saldo ziet.
Zonder enige twijfel maakt ze het hele bedrag over naar haar eigen rekening. Via crypto, dus het duurt even. Maar die tijd is het wel waard. Het is een halve hypotheek. Hoeveel mazzel kun je hebben? Hij is niet alleen een naïeve
perv, maar ook nog een rijke. Eerlijk ruilen.
Als de overschrijving is gelukt, begint Erin aan het opruimen van het bewijsmateriaal. Boven hangt ze het vestje en jurkje terug in de kast waar ze die gevonden heeft. Haar eigen kleding zit een stuk beter.
Beneden maakt ze de theekopjes schoon en haalt ze de camera van de rookmelder. Alles is weer zoals het was. Op een paar suikerklontjes na dan.
Als laatste haalt Erin de tas met spullen van Björn van tafel. Alles zit er in, zoals afgesproken. Een setje met hand- en enkelboeien, bijvoorbeeld. Wat een sukkel is het toch ook..
Met enige moeite weet Erin de bewusteloze Björn op de grond te krijgen en te boeien. Vervolgens sleept ze hem in een paar keer richting de gang. Daar duwt ze hem in een voorraadkast, die ze vervolgens resoluut afsluit.
De luiers verdwijnen echter in haar eigen tas. Erin glimlacht.. ze heeft tenslotte niet over ALLES gelogen..
Het laatste puntje op Erin haar lijst is de politie. Met de telefoon van Björn belt ze het alarmnummer. Ze spreekt één woord.. of liever, ze schreeuwt één woord.. ‘help!’
Dan legt ze de telefoon bij de deur van de voorraadkast, zonder op te hangen. Het zal niet al te lang duren voordat iemand het belletje zal traceren tot dit huis. Erin verzekert zich ervan dat het rijbewijs van Björn in het telefoonhoesje zit, zodat ze hem direct kunnen identificeren. Ook een uitgeprinte versie van hun gesprekken ligt erbij. Zelfs de politie in Nederland zal weinig moeite hebben om deze
creep achter de tralies te krijgen.
Bij haar vertrek laat Erin de voordeur helemaal open. Ze heeft medelijden met de bewoners van dit huis, wie ze dan ook mogen zijn. Hun vakantie zal ruw verstoord worden. Maar dat is het Erin waard.
Weer een
creep van straat. Weer een goede verdienste. Als bonus nog wat nieuwe luiers en een romper. Het leven kon slechter voor een 21-jarige. Erin zet haar zonnebril op en loopt stevig door.
Er is niemand die haar ziet vertrekken. Het is een warme zaterdagmiddag.