Sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar hier is dan eindelijk het vervolg. Ik hoop nog wat tijd te vinden om de rest ook te schrijven.
---------------------------------------------------------------------------------
Hoofdstuk 7
Gisteren ben ik officieel overgegaan naar de andere vleugel speciaal voor jongeren. De kamer waarin ik terecht ben gekomen kan ik eigenlijk alleen maar omschrijven als een kinderkamer. Liggend vanuit mijn bed kijk ik tegen een blauw plafond met daarop wolken geschilderd. De muren zijn versierd met poppetjes en lijken geïnspireerd op Mario brothers. Verder staat er een kast en ook een verschoningstafel en luieremmer ontbreken niet.
Eigenlijk was het plan om maar even een luier te dragen tot ik weer zelfstandig naar het toilet kan lopen, maar daar lijkt verandering in te zijn gekomen. Zo is vannochtend Amy weer even langsgelopen voordat ze uitklokte om me te verschonen. Ook toen ik het aankaartte bij andere zusters wuifden ze het weg, ik heb immers niet voor niets een luier aan zeggen ze dan. Dan voel ik me opeens heel klein, want ja, ik lig daar inderdaad in een natte luier te wachten op een verschoning. En als ik bijna door de stapel luiers heen ben, wordt deze gewoon weer aangevuld.
Ik hoor voetstappen richting mijn deur lopen en besluit de tv alvast uit te zetten. Vandaag ga ik voor het eerst naar revalidatie en wat oefeningen doen om weer fit te worden. Na een keer kloppen zwaait de deur open.
“Goedemorgen, je mag meelopen naar de fysiotherapeut,” zegt Anna zo vrolijk als altijd.
“Top, ik kom eraan. Moet ik me nog omkleden?” antwoord ik als ik uit mijn bed stap. Ik loop nog in mijn donkerblauwe pyjama. Niet echt heel sportief dus.
Anna loopt naar me toe en trekt mijn pyjama broek een stukje omlaag om mijn luier te controleren. Beschaamd kijk ik maar naar het plafond. “Nee hoor, dit is prima en je luier kan ook nog even mee. Achteraf kan ik je wassen en verder helpen aankleden. Loop maar mee.”
Samen gaan we de gang over naar de behandelkamer. Daar stelt ze me voor aan Daan de fysiotherapeut alvorens ze weer snel vertrekt. De fysiotherapeut is een wat oudere man met een baardje en heeft zogezegd al meer dan twintig jaar ervaring in zijn vakgebied. Vriendelijk richt hij zich tot me.
“Hallo jongen, neem maar vast plaats op die stoel daar,” zegt hij wijzend naar een simpele stoel in het midden van de kamer. “Ik kom er zo aan.”
Rustig loop ik naar de stoel. Ten opzichte van een paar dagen eerder voel ik me al een stuk beter, lopen gaat wel aardig en ik ben blij weer een beetje in beweging te komen. Ik ga zitten en merk dat de luier mijn benen een beetje uit elkaar duwt. Eerst antwoord ik nog een paar vragen over mijn sportverleden en zie ik de fysio dit allemaal noteren. Ik weet niet of hij de luier heeft opgemerkt, maar het komt gelukkig niet ter sprake.
“Okay, klaar om wat oefeningen te doen?” vraagt hij vervolgens. Hij loopt met zijn klembord mijn kant op en gaat voor me staan. “Laten we beginnen met het optillen en strekken van je been. Eerst je linker vijf maal en dan je rechter vijf maal.”
Ik knik dat ik het begrepen heb en til mijn benen op. Heel veel uitdaging is het niet en na afloop kijk ik vragend naar Daan.
“Uitstekend, nu hetzelfde voor je armen. Eerst je linker arm vijf keer optillen, en dan je rechterarm.”
Ook dit gaat me probleemloos af. “Volgens mij kan ik wel iets zwaarders aan,” zeg ik als ik klaar ben.
“Ja, je hebt ook gelijk. Ik val een beetje in mijn standaard riedeltje. Je zei dat je wel eens naar de sportschool ging, wat voor oefeningen deed je dan?”
“Echt van alles, bankdrukken, squats, roeien, armen, noem het maar op,” zeg ik wat enthousiaster.
“Okay, daar kunnen we wel mee werken. Volgens mij hebben we nog wel ergens wat halters liggen,” zegt Daan terwijl hij richting de kasten loopt.
Zo is het ijs gebroken en de rest van de sessie is best een gezellige training. Ik doe vier oefeningen onder zijn toeziend oog. Niet zo zwaar als normaal natuurlijk en de gewichten gaan ook maar tot acht kilo, maar toch genoeg om flink afgemat te zijn. Achteraf heb ik zoveel dorst dat ik een hele bidon in een keer leegdrink.
Ik gok dat ze sessie zo’n vijfenveertig minuten geduurd heeft als Anna me weer komt ophalen. Samen lopen we terug naar mijn kamer en helpt ze me in de badkamer uitkleden om te wassen. Een voor een maakt ze de plakkers van mijn luier los tot deze met een doffe plof op de grond valt. Ik herinner me dat ik een paar kleine plasjes heb laten lopen, maar verbaas me eigenlijk hoe vol hij wel niet gezeten moet hebben. Anna maakt er geen probleem van en rolt de luier op.
Net als ik onder de douche wil stappen pakt ze mijn arm vast.
“Zo te zien moeten we je benen weer even scheren, anders begin je staks weer op een grote jongen te lijken,” zegt Anna speels maar toch met een strenge ondertoon. “Ik zal een lekker warm bad klaarzetten, dan kan ik meteen alles weer bijwerken voor je.”
Schaapachtig knik ik instemmend. Veel energie heb ik niet meer over om er tegenin te gaan en een warm bad klinkt best wel prettig. Dus neem ik plaats in bad en kijk ik toe hoe de zuster een scheermes langs alle delen van mijn lichaam haalt. Ze is hier heel behendig in en niet veel later zie ik de kleine stoppeltjes en de resten scheerschuim door het afvoerputje wegstromen.
Anna heeft door dat ik vrij moe ben en helpt me na het wassen weer in bed om een middagdutje te doen. “Slaap zacht stoere jongen,” fluistert ze in mijn oor voor ze een kusje op mijn voorhoofd geeft. Ik word weer warm van schaamte en binnen mum van tijd val ik in slaap.