Bedankt voor alle likes, ik ben blij dat het verhaal gelezen en gewaardeerd wordt.
Hier is het volgende hoofdstuk, lekker snel.
VI
Maandag, school. Wat was het een heerlijk weekend, ik heb helemaal geen zin in school. Gelukkig is het een korte dag, dan kan ik vanmiddag vroeg weer naar huis.
Vannacht heb ik mijn luier weer volgeplast, ik heb er in mijn slaap niets van gemerkt, zoals altijd. Ik voelde dat hij flink opgezwollen tussen mijn benen zat, toen ik wakker werd. Maar hij voelde niet nat aan, dat is eigenlijk toch wel gek, dat je daar niets van voelt. Er moet toch een hele hoop plas in zitten, maar je voelt alleen die klomp, waardoor je je benen niet helemaal tegen elkaar kunt houden. Tante maakte de luier open, ze wilde zien of mijn huid niet rood was, daar had ze gisteren de buurvrouw over gehoord. Tim heeft wel eens rode liezen als z’n mama vergeten is om de vettende crème te smeren bij hem. Maar hij draagt dus katoenen luiers, zei hij, en die blijven natuurlijk nat tegen zijn vel plakken, en in dat plastic broekje zal het wel gaan broeien dan. Toch eens vragen aan mijn nieuwe vriendje hoe dat zit, vanmiddag, dacht ik vanmorgen.
Ik was net wat eerder uit school dan Tim. Tante heeft me vanmorgen een sleutel gegeven, dus ik kon naar binnen. Ik zag Tim thuiskomen en zwaaide naar hem, maar hij zag mij niet. Straks maar langsgaan, dacht ik, dan kan hij eerst even bijkomen met zijn moeder.
Ik zit net aan mijn huiswerk, als de bel gaat. Dat zal Tim zijn, ik voel het. En ja hoor, mijn vriendje staat voor de deur om te vragen of ik met hem mee kan komen, de buurvrouw wil me iets laten zien. Ik loop met hem mee, ben benieuwd wat ik te zien krijg.
Bij hen binnen krijg ik wat te drinken en Tims moeder steekt van wal. “Jouw tante heeft gisteravond aan me gevraagd of ik nog wat kleding heb die jou kan passen, want je blijft iets langer bij haar logeren omdat je mama nog bij oma is, klopt dat?” Ik knik van ja. “Dus ik heb in Tims kast gesnuffeld en er toch nog wat in gevonden dat jou wel zal passen. Jullie schelen echt niet zoveel tenslotte.” “Dat zou fijn zijn,” zeg ik, en zie een stapeltje kleding liggen. “We boffen dat het mooi weer blijft, want een lange broek zou niet meer passen, maar korte broeken en T-shirts zijn wat dat betreft vergevingsgezinder. Kijk maar eens,” en ze wijst naar het stapeltje. Er liggen best leuke shirts klaar, en die zien er wel ruimvallend uit. En een korte broek, net zo een als het groene broekje dat ik nu weer aan heb, maar dan blauw. Ook liggen er een paar onderbroekjes bij, in effen kleuren gelukkig, niet met een kinderachtige print.
“Kom, kleed je maar uit dan kunnen we passen,” zegt de buurvrouw. Ik kijk Tim vragend aan, vindt hij het wel goed? “Toe dan,” zegt het mannetje, hij kan blijkbaar mijn gedachten raden, “ik ben OK als jij mijn kleren draagt hoor.” Ik moet er een beetje om lachen, en begin me uit te kleden. Straks sta ik hier in mijn nakie bij vreemden in huiskamer, schiet door mijn hoofd. Nou ja, ze zijn geen vreemden meer voor me, bovendien hebben ze me toch al bloot gezien, so what? Ik begin met het mooiste T-shirt dat er bij ligt. Dat zit goed, die wil ik wel lenen. En nog een T-shirt, maar dat is aan de kleine kant. “Trek maar eerst een slipje aan, David,” zegt de buurvrouw. O ja, dat is misschien netter, denk ik dan. Ik pak er een en stap er in. Hij glijdt met moeite over mijn knieën, maar blijft dan steken, en ik val om. We schieten alledrie in de lach. “Dat is de kleinste, die moet er per ongeluk tussen gezeten hebben,” zegt Tims mama. “Hier, probeer deze maar,” en ze pakt een andere van de stapel. Die gaat beter, ja hoor, past precies. Hij is klein, maar dat is het model, volgens de buurvrouw. Tim laat zijn broekje zakken en laat zien dat hij net zo’n slipje aan heeft. Ook bij hem past het precies, ik denk dat het goedkoper is als er minder stof nodig is, maar het staat ook wel stoer. “Dan passen die twee ook, want dat was een setje van drie,” zegt de buurvrouw. “Nu dat korte broekje nog, ik denk dat hij net iets ruimer valt dan wat je net aan had, die groene. Doe die ook even aan!” Ik doe wat ze zegt, voel eerst aan de stof, net zo elastisch materiaal als het groene broekje, en trek het blauwe broekje aan. Nou zeg, dat zit gewoon goed, precies voor mij gemaakt. Ik kijk de twee blij aan. “Mag ik dit allemaal lenen dan, wat lief van jullie, bedankt!”
“Nounou, zo bijzonder is dat niet hoor. Jullie zijn toch vriendjes? Voor je vriendjes heb je wat over, klopt hè, Timmie?” Tim knikt heftig ja.
“Hé, maar nu nog ’s nachts. Dan draag je luiers voor je bedplassen, weet ik, maar die zijn op nu, zei je tante. En het is wat overdreven om voor een of twee nachten, of zoiets, een heel pak te kopen. Dus heb ik het idee om jou wat katoenen luiers mee te geven en een plastic broekje van Tim, allemaal schoon hoor, dan kun je die de komende nachten aantrekken. Want ik denk niet dat je nu opeens droog zal blijven, hè? Kom mee,” zegt ze, en ik loop met Tim en haar mee naar zijn kamer. Daar pakt ze wat spullen uit de kast en laat me op bed liggen. “Het is net iets meer werk dan wegwerp, maar veel beter voor het milieu. En als je het gewend bent, kost het niet veel meer tijd hoor.”
Ik ga op mijn rug op bed liggen, wip mijn billen op, en Tims mama trekt mijn blauwe broekje en het slipje samen naar beneden en over mijn enkels. Dan laat ze de luier zien, het is niet zo’n grote lap, wat ik verwachtte, maar een voorgevormde broekje van dik katoen, dat met klittenband aan de voorkant sluit. Ziet er eigenlijk helemaal zo gek niet uit. “Altijd eerst goed je liezen invetten en het hele handeltje daar,” ik kijk haar vragend aan, “je pikkie en dat zakje met die balletjes bedoel ik, suffie, haha!” “Anders krijg je uitslag, dat doet pijn hoor,” vult Tim aan. Dan moet ik mijn billen weer opwippen, ze plaatst het luierbroekje eronder en als ik weer op bed terugzak vouwt ze met een handige beweging de “voorklep” over mijn “handeltje” en sluit ze de zijflappen met klittenband erop vast. “Dat zit fijn hoor,” zeg ik terwijl ik opsta en wat heen en weer loop. “Mooi, maar je vergeet nog iets. Hier, stap hier maar in” en ze houdt een plastic broekje open voor me. “Zonder dit wordt nog het hele bed nat!” Ik stap in het plastic broekje en trek het omhoog. Dat gaat allemaal moeizaam, er zit strak elastiek in de bovenrand en de pijpjes, maar het lukt me wel. Tims mam glimlacht, ze trekt nog wat hier en daar aan het broekje, voelt langs de randen of het goed zit en is dan tevreden. “Alsof het voor jou gemaakt is! Ik had deze gekocht voor Timmie, voor als zijn huidige materiaal te klein wordt. Dit is een maatje groter, precies goed voor jou. Ga maar eens in de spiegel kijken!”
Ik loop naar de slaapkamer van de buurvrouw, waar een grote spiegel hangt. Ik bekijk mezelf eens goed, van alle kanten. Dat ziet er best OK uit, denk ik. Het luierbroekje is lichtblauw, het plastic broekje wat donkerder blauw. “Best stoer,” zeg ik zacht. Tim danst om me heen, roepend dat het helemaal top is. “Een grote jongen met een stoere outfit, zo zie je er nu uit!” roept hij. Ik merk nog wel op dat het strak zit bij mijn liezen en mijn buik, maar dat hoort zo, anders zou het kunnen lekken natuurlijk. Ik voel er nog wat aan, lekker glad, dat plastic, denk ik, en wil het weer uit gaan trekken. “Hohoho,” roept Tims mama, “houd maar aan, het zit perfect zo. Dan kun je er vast aan wennen. Gaan jullie maar een film kijken, dan ga ik koken. Dan hoeft jouw tante dat straks niet meer te doen. En als je per ongeluk een plasje doet, zie je meteen dat deze luier ook goed werkt. Het zou zonde zijn als je het blauwe broekje aantrekt en daar meteen in gaat plassen.” Daar had ik even niet op gerekend, maar er zit wel wat in. We zoeken een film uit, gaan voor de tv zitten en laten ons meeslepen.