Er schieten allerlei vragen door mijn hoofd, maar geen enkele komt over mijn lippen. Na een korte stilte herhaal ik alleen maar haar woorden. "Voor het eerst...", zeg ik. Ilse knikt. Uiteindelijk stel ik mijn belangrijkste vraag alsnog: "Waarom vandaag voor het eerst? Waarom heb je dat niet eerst een keer gedaan toen je alleen was?" Ilse kijkt me aan en schudt wat met haar hoofd en schouders. "Nou, ja, gewoon... Ik heb je toch laten weten dat ik ze had gekocht?" "Ja", zeg ik, "da's al weer bijna 2 weken geleden ofzo." "Ik weet niet", zegt Ilse, "ik durfde het steeds niet en nu jij er bent, dacht ik vanmorgen dat het wel handig is om iemand te hebben met ervaring. Toen jij aanbelde, deed ik hem net om." Ik knik en zeg: "Oke..." Als het idee weer wat gezakt is, geef ik aan dat ik ook wel snap dat het kan helpen dat je samen draagt. "Nou ja", vervolg ik, "dan moeten we allebei maar dik geluierd aan het werk." "Ja, werk ze", lacht Ilse me toe.
Ik richt me weer op mijn werk en neem af en toe een slokje koffie. De tijd verstrijkt. Ilse wordt regelmatig gebeld en met een half oor luister ik mee en hoor ik wat er allemaal achter de schermen geregeld moet worden bij een kinderopvang. Ik vind het heel leuk om te horen en er gaat een wereld voor mij open. Het meeste contact wat ik heb, loopt via de computer. Zo werkt dat in de ICT van ons bedrijf. Ik rammel op mijn toetsenbord en handel de ene na de andere taak of mail af. Ik zit in een lekkere flow en ondertussen plas ik rustig mijn luier vol. Het is echt een heerlijke combinatie. Na het zoveelste telefoontje van Ilse neemt zij haar laatste slok koffie, staat op en zegt: "Ik moet even plassen." Ze loopt richting het toilet.
"Uuhhmmm", begin ik, "moet je alleen plassen?" "Ja, hoezo?", vraagt ze. "Nou, je hebt een dikke luier aan en..." "Dat wil toch niet zeggen dat ik dan in mijn luier moet plassen ofzo?", reageert ze vlot. "Nee, wacht nou even, ik leg uit wat ik bedoel", vervolg ik rustig. "Luiers zijn geen broekjes. Als je jouw luier goed om gedaan hebt, dan kun je die nu niet zo makkelijk uitdoen en je kunt een luier maar een keer opnieuw dichtplakken. Ik weet niet of je ook nog moet poepen vanmorgen, maar dan zou ik dat moment daarvoor gebruiken." "Meen je dat? Kan dat maar een keer?", zegt ze en ze begint haar broek in de kamer los te maken en laat haar broek tot iets onder haar luier zakken. "Hoe zie je dat dan?", vraagt ze naar haar luier kijkend. Van een afstand wijs ik haar de blauwe plakkers en vertel dat die er voor zorgen dat je een luier één keer opnieuw vast kunt maken. Ze kijkt me een beetje verschrikt aan. "Dus, uuhhh, jij zegt dat ik nu dus... uuuhhh..." "Nee, dat zeg ik niet", zeg ik snel. "Ik weet niet wat jij wil, maar ík wil straks alleen maar poepen op de wc, dus ik heb tot nu toe al mijn plas gewoon in mijn luier laten lopen. Maar dat is je eigen keuze."
Ilse begint snel de prutsen aan haar broek om hem weer omhoog te krijgen. Ik snap niet goed waarom ze op eens zo zenuwachtig aan haar broek aan het prutsen is, maar als de broek aan de achterkant weer over haar billen omhoog komt, zie ik aan de voorkant waarom ze zo druk doet. Haar blaas heeft de controle inmiddels overgenomen en ik zie nog net voor ze haar knoop weer dicht doet en de rits dichtritst dat ze in haar luier aan het plassen is. Ik vind het een mooi en opwindend gezicht. Snel wend ik mijn gezicht af en ga weer aan het werk. Ik doe alsof ik het niet gezien heb en zeg nogmaals: "De keuze of je dus nu naar de wc gaat, is helemaal aan jou." "Ik kijk het nog wel even aan", antwoordt ze en komt weer tegenover mij zitten. Ik vraag me af of ze echt denkt dat ik het niet gezien heb. Het maakt ook niet uit.
We werken weer verder. Ik krijg een telefoontje en kan op afstand gelukkig de problemen van mijn collega oplossen. Als ik na een lang gesprek weer ophang, vraagt Ilse of ik nog zin heb in een bakkie koffie. Ik geef aan dat ik er nog wel eentje lust. Ilse staat op en loopt richting de keuken om koffie te zetten. "Ben je misschien aan het doorlekken?", vraag ik plagend. Ilse schrikt een beetje en voelt aan de randjes van haar luier. Als ze niks voelt, draait ze zich half boos, half lachend om en zegt: "Da's gemeen." "Nu weet ik in ieder geval zeker dat je in je luier geplast heb", zeg ik met een glimlach. Ze zegt dat ik dat ook wel had kunnen raden. Zij draagt ook omdat ze deels incontinent is en ze is zojuist niet meer naar de wc geweest. Ik geef aan dat dat natuurlijk zo is, maar dat het ook wel een leuke manier was om haar nog even terug te pakken van onze eerste ontmoeting in de winkel. Lachend loopt ze naar de keuken om nieuwe koffie te zetten.