Deel 49
Het was Donderdag 1 september 1994 , en we moesten naar school, Karin kwam in de slaapkamer, Woutje opstaan zei ze . Ik lag bovenop mijn dekentje want ik had het te warm in enkel mijn pamper en shirt , met mijn knuffelbeer in mijn armen, en mijn tutje in mijn mond , goeiemorgen zei ze , tijd voor school .
Ik liep met haar naar de badkamer, kom dan gaan we jou aankleden, ze deed mijn pamper los , en deed mijn shirt uit, en ik nam snel een douche, ze droogde mij af , ze nam een pamper vanuit de kast en zei , gaan we een pamper dragen op school al lachend. Ik zei snel neen hoor dat durf ik niet.
Het is maar voor het lachen hoor zei Karin, als je deze avond uit school komt en wil dan een pamper dragen, dan vraag je het maar hè . Ik knikte en stak mijn duim op .
Ik kreeg eerst een boxershort aan , en dan mijn blauwe lange jeans broek , ze deed mij een lichtblauwe t shirt aan , sportkousen , en mijn donker blauwe palladiums schoenen. Ze kamde mijn haren , ik poetste mijn tanden , kom zei Karin Klaas zit al beneden aan de ontbijttafel.
Ik liep samen met Karin naar beneden , waar mijn bord al klaar stond met een boterham met choco, en een glas fristi . Ik at en dronk het smakelijk op . Kom zei Karin tijd om te vertrekken want , ik moet de kleutertjes verwelkomen in mijn klasje.
We namen onze schooltassen, die we gisteravond al hadden klaargemaakt, en liepen naar de auto, we vertrokken naar school, op de speelplaats kwam Sofie al naar ons gelopen, hoi hoi riep ze , hoi zeiden Klaas en ik , Klaas zag zijn vriendjes uit zijn Klaas , en zei tot vanavond, en hij liep naar zijn vriendjes.
Zou Evelien nu bij ons in de klas komen vroeg Sofie, Volgens Karin wel zei ik , maar ze ging gebracht worden door de directeur naar de klas, omdat Mieke eerst nog wat papieren moest invullen.
De schoolbel ging en we gingen allemaal in de rij staan en vertrokken naar de klas, we kregen elk een plaats, maar er zat niemand tegen mij, op de lege plaats die er nog was , de juffrouw zei, hoi kinderen leuke vakantie gehad? Straks mogen jullie erover vertellen hoor , maar we krijgen zometeen een nieuw meisje in de klas .
Er werd geklopt op de deur , daar stond de directeur met Evelien,
Welkom zei de juf , ik ben juf Linda . Hoi ik ben Evelien. Ga maar snel zitten daar aan die lege plaats , Evelien liep naar de schoolbank waar ik zat en kwam tegen mij zitten, hoi hoi zei ze met een grote glimlach. Hey zei ik .
Zo zei de juf, nu mogen jullie eerst een naam bordje maken uit een blad papier en jullie naam er eerst opschrijven, want ik ken niet iedereen bij naam , en dat is gemakkelijker voor mij zei de juf , en nu mogen jullie vertellen over jullie vakantie, we beginnen met , eu’h , met Wout . En Wout hoe was jou vakantie?
Wel mijn vakantie begon heel slecht zei ik , iedereen van de klas keek in mijn richting, oei zei de juf vertel , wel ik ben in het begin van de vakantie mijn ouders verloren, ze zijn vermist geraakt op zee ,en ze hebben lang gezocht maar niets gevonden, oh neen zeiden de kinderen in de klas , ohhh zei de juf . De rest van de vakantie heb ik dan doorgebracht, bij de buurvrouw Karin die hier in de kleuterklas staat, we zijn dan bijna alle dagen samen met Sofie en haar mama, en Evelien hier die tegen mij zit en haar mama vanalles gaan doen , zoals naar de Limburg in een huisje geweest, en naar een zwembad, waar ik dan Evelien heb ontmoet.
Iedereen deed zijn verhaal, de eerste bel ging , het was speeltijd, we liepen allemaal naar buiten, juf Linda hield mij tegen, en vroeg hoe is het met jou ? Ik zei redelijk goed , ik woon nu bij Karin. En Evelien en haar mama wonen in het huis van mijn ouders , als er iets is of je hebt iets nodig, dan kom je het gerust vragen hè zei juf Linda , of je wil eens praten, ik ben er voor jou hè , ik knikte van ja en zei dankjewel juf . Ga maar vlug naar Evelien, en Sofie, dan kan je de andere kinderen aan haar voorstellen,
Tot straks juf zei ik en liep naar buiten.