Verhaal Klaar Ontspoord

Hoe goed is dit verhaal?

  • 1

    Stemmen: 0 0,0%
  • 2

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • 6

    Stemmen: 0 0,0%
  • 7

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8

    Stemmen: 2 10,5%
  • 9

    Stemmen: 8 42,1%
  • 10

    Stemmen: 9 47,4%

  • Totaal stemmers
    19

Snakebite

Superlid
Naamloos(7).png

Hoofdstuk 07: Schoenzool

Froukje heeft de rest van de dag amper een woord gezegd. Het is duidelijk dat de woorden van de handjongeren nogal wat indruk op haar hebben gemaakt. Op mij ook, in alle eerlijkheid. Het is bijzonder hoe zo’n gebrekkig Nederlands alsnog iemands dag lijkt te kunnen verwoesten. Zoiets zet het beroerde taalgebruik van mijn studenten wel in een ander daglicht, want dit is echt next level, gast, oprecht..

Gelukkig hebben we in het centrum genoeg nieuwe kleding voor Froukje kunnen vinden. In het begin vond ze het nog wat moeilijk om te accepteren dat ik alles voor haar betaalde. Ze zocht steeds naar de koopjes en was bereid om genoegen te nemen met een kwaliteit die ik niet zag zitten. Als ik er dan toch voor betaal, dan wil ik ook dat ze er plezier van kan hebben.

Rondom winkel nummer 1.914.695 leek Froukje zich er in elk geval overheen te hebben gezet en ontdooide ze zowaar wat. Waarschijnlijk heeft het geholpen dat ik in het geheel niet meer op die jongens ben teruggekomen. Niet dat ik ook maar het flauwste idee heb van hoe je zoiets moet aanpakken. Wellicht kan ik het voor nu beter bij Froukje zelf laten.

Inmiddels zit ik op een bankje in wat nu echt, echt, echt de laatste winkel voor vandaag zou moeten zijn en bewonder ik de indrukwekkende collectie tassen die ik vandaag heb verzameld. Froukje staat intussen in een van de pashokjes haar ding te doen. Het is ook mijn eigen schuld. Ik stond er tenslotte op dat Froukje een nette, professionele outfit nodig zou hebben. Natuurlijk lag de enige boetiek van kwaliteit precies aan de hele andere kant van het centrum.

Sjok, sjok, sjok, liep het ezeltje..

Ach, ik moet ook niet klagen. Met een outfit zoals ze die hier verkopen zal het voor Froukje een simpel klusje zijn om een stageplaats bij een fatsoenlijk advocatenkantoor binnen te slepen. Er is niets mis met koffie schenken – integendeel – maar ze gaat een stabieler en groter inkomen nodig hebben om zo snel mogelijk weer zelfstandig te kunnen worden.

“Wat vindt u ervan?”

Ik kijk op.

“Een beetje klein voor een zaak met deze prijzen, maar het is in elk geval schappelijk van ze dat je gratis cappuccino krijgt terwijl je wacht.”

“Nee, van het pak?!”

“Ach, nu zie ik het..”

“Nouhou..”

Froukje bekijkt zichzelf in één van de enorme spiegels die in de boetiek hangen. Ik sta op en loop langzaam op haar af.

“Ik heb geen verstand van mode. Maar dit is perfect.”

Het is ongelooflijk. Wat een transformatie. Hoe kan een eenvoudig, maar stijlvol, broekpak iemand toch zo’n andere energie geven? Of zijn het de hakken? Nee, daar staat ze nog te onwennig op. Maar het geheel werkt. De elegantie en kracht spatten er oprecht vanaf.

Wacht, dacht ik nou serieus het woord ‘oprecht’? Bro..

Ik ga naast Froukje staan en glimlach zowaar.

“Zie je nou hoe sterk dat meisje is?”, vraag ik, terwijl ik naar het meisje in de spiegel wijs.

Ze knikt, duidelijk onder de indruk van de metamorfose. Dan draait ze een rondje. Haar blik lijkt nu ietwat bezorgd. Dan bukt ze snel voorover en frunnikt wat aan de broekspijpen. Dan nog een rondje.

“Je ziet het, hè?”

“Ziet wat..?”, vraag ik.

Oh. Dat. Opnieuw een kort moment van paniek, gevolgd door een lang moment van kortsluiting. Is er wel een goed antwoord?

“Wie kijkt daar nu naar?”, probeer ik haar gerust te stellen.

Nailed it..

“Ik weet het niet. Misschien past dit toch niet zo goed bij mij.”

“Geen discussie. Ik heb al afgerekend”, lieg ik glashard.

“Waarom?”

“Ik had een voorgevoel.”

Froukje vliegt me om de hals en bedankt me uitvoerig. Ik laat het maar gebeuren en werp stiekem een blik richting de kassa. De prijs was tenslotte niet zo elegant. Wel transformatief. Voor mijn bankrekening, tenminste.

Een half uur later zijn we weer bij mijn auto, die ons wonderwel in onveranderde staat begroet. Ik zie Froukje nerveus rondkijken, maar heb zelf al lang gezien dat de jongeren er niet meer zijn. Opgelucht werk ik een verhuiswagen aan kleding in de kofferbak en op de achterbank weg. Daarna loop ik naar de parkeerautomaat om opnieuw een rib uit mijn lijf in te leveren.

Dan zie ik ze. De jongens die het eerder over Froukje hadden. Ze staan iets verderop, bij het hotel tegenover het station. Hoewel ze mij niet zien, heb ik perfect zicht op het uitschot. Terwijl ik langzaam wat muntjes wegwerk, zie ik het gebeuren. Eén van de jongens neemt een rolletje biljetten aan, terwijl hij met zijn andere hand een klein zakje rode pillen aan een voorbijganger overhandigt. Ze zijn in ieder geval geboren met een ondernemende geest..

Omdat ik niet door ze opgemerkt wil worden, ga ik zo snel als het kan terug naar de auto. Als ik instap, wil ik hem meteen starten. Froukje houdt me tegen.

“Wacht..”, zegt ze.

Ik hoor de twijfel in haar stem.

“Ik moet u iets vertellen. Nee.. ik wil het u vertellen. U heeft er recht op.”

Ik schud mijn hoofd.

“Laten we hier eerst weggaan. Anders kan ik straks bijbetalen.”

Tevreden met mijn eerdere besluit om het praten vooral bij Froukje te laten, start ik de auto en rijden we weg. Froukje houdt zich stil. Ze is duidelijk zenuwachtig. Ik zeg maar niet dat ik alles wel zo’n beetje bij elkaar heb gepuzzeld en dat er niets is dat ze kan vertellen en mij nog oprecht zou verbazen.

Zei ik het nou weer? Nog even en ik ben hip. Gadver..

Ik houd me aan het plan dat ik oorspronkelijk voor dit moment had bedacht en dat betekent dat Froukje op een gegeven moment in de gaten heeft dat ik mij niet aan de logische route houd.

“Waar rijdt u heen?”

“Ik heb trek”, zeg ik.

Gelukkig is het niet nodig om haar opnieuw een leugentje om bestwil te vertellen. Ik rammel. Al snel komen we bij het stadion en sla ik af richting een parkeerplaats. Ik zie Froukje nieuwsgierig om haar heen kijken. Ineens heeft ze het door en zie ik haar ogen glinsteren.

“Niet!”

“Ik dacht dat je wel toe zou zijn aan een Happy Meal”, grap ik. “Niet emotioneel worden.”

Na een rondje door de McDrive zoek ik een goed plekje om de auto kwijt te kunnen. Tegen de tijd dat we thuis zouden zijn, is het spul tenslotte al koud. Dat zou ook zonde zijn. Zodra ik geparkeerd heb, genieten we van een heerlijk Broodje Schoenzool.

“Dat u dat onthouden heeft..”, zegt Froukje.

“Ik ben een man van vele talenten”, reageer ik, terwijl ik wat zout met frietjes in mijn mond prop.

“Gek genoeg praat het wel makkelijker.”

“Je hoeft niets te vertellen dat je niet wil, Froukje.”

“Ik weet heus wel dat u het wil weten”, reageert ze. “En na alles wat u voor me heeft gedaan, heeft u daar ook recht op. Maar.. u moet beloven om niet boos te worden.”

“Dat is zo’n beetje mijn favoriete bezigheid, maar vooruit dan.”

“Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen.”

“Misschien met die enkelband?”

Het hoge woord is eruit. Wellicht helpt dat een stukje.

“Die doet het niet meer.”

“Joh! Het was me die avond wel duidelijk dat we hem vrij grondig hebben verzopen toen ik je in een badkuip heb gelegd.”

“Daarvoor al niet meer.”

En dan komt eindelijk alles boven water. Het is het klassieke verhaal van het onzekere meisje dat zich langs alle kanten heeft laten gebruiken door het foute vriendje. Alles overgoten met een ironisch sausje dat zo zuur is dat het zo bij McDonald’s op de menukaart kan.

“Hij sloot allerlei abonnementen op mijn naam af. Ik wist van niets. Pas maanden later kwam ik erachter dat ik vanalles zou moeten afbetalen. Hij verkocht de telefoons die je bij de abonnementen kreeg zwart door. Voor zijn eigen schulden, zei hij. Ik was zo boos..”

Ze slikt.

“Maar hij overtuigde me. Ik deed alles voor hem. Ik dealde zelfs zijn pillen.”

“Dus je gebruikte ze niet zelf?”

“Nee.”

“Dat verklaart alvast waarom je geen ontwenningsverschijnselen hebt”, reageer ik, weinig subtiel.

“Toen kwam het moment van de rechtszaak. Een maat van hem – die jongen bij het station – had iemand pillen verkocht en die is er slecht van geworden. Niet meer te reanimeren-slecht, als u snapt wat ik bedoel. Ik moest hem een vals alibi geven. Zeggen dat 'ie die avond bij ons was. Mijn vriend loog. Ik loog. Toen bleek dat ze alles gewoon op camera hadden. Mijn vriend was nog net 17. Ik niet meer.”

“Dus toen pakten ze jou voor meineed? Terwijl dat vriendje van je overal mee weg kwam, omdat alleen volwassenen daarvoor veroordeeld kunnen worden?”

“Twee maanden van mijn leven”, zucht ze. “Kerstmis. Oud-op-nieuw. En weet u? Ik was blij dat ik toen binnen zat. Daar kon hij niet aan me komen.”

“Ik hoef niet te vragen hoe je aan die littekens komt, toch?”

Froukje schudt haar hoofd.

“Toen ik vrij kwam, ben ik met mijn stomme hoofd naar hem toe gegaan. Ik wilde dat hij die schulden zou betalen. Het was tenslotte zijn schuld. Maar ik liet me weer inpakken. Binnen een week deed ik weer precies wat hij wilde, omdat ik echt dacht dat hij in de problemen zat. Ik weet nog steeds niet waarom ik zo stom ben geweest.”

“Je bent mens, Froukje.”

“Ik ben een idioot. Wie hoert zichzelf nu uit voor iemand die.. die..”, snikt ze.

Ik wrijf troostend over haar schouder. Het was nog een loverboy ook.. In mijn hoofd reken ik uit hoe lang het eigenlijk zou duren om 206 botten te breken..

“Het gebeurde gewoon ineens. Hij bracht allemaal mannen langs. En ik moest dan.. zodat hij.. en, ik mocht het huis niet uit..”

Ik vloek.

“Hij heeft je dat ding omgedaan?!”

“Ik liet het toe. Ik moest wel. Hij.. hij had..”

Het kwartje valt.

“Hij had alles opgenomen. Dat zijn die filmpjes waar dat tuig het over had?”

“Ik kon niet anders. Ik heb me er keer-op-keer in laten trekken. Ik deed niets..”

“Maar dat heb je wel gedaan. Je bent weggegaan! Dat is alles dat telt. En je gaat nooit meer terug. Dat garandeer ik je.”

Even blijft het stil.

“Hoe ben je weggekomen?”

“Vorige week was er een klant die.. nogal ruw was. Ik had zoveel pijn. Mijn hele rug zat onder de blauwe plekken. Nog steeds.. Ik kon het gewoon niet meer. Ik moest weg. Opnieuw beginnen..”

“Ik ben trots op je.”

“Ik dacht dat u mij helemaal verrot zou schelden over hoe stom ik ben geweest.”

“Nou, je hebt me laten beloven om niet boos te worden. Maar wellicht vind je morgen een brief met een sterke, doch beleefde, reactie op je nachtkastje.”

Froukje veegt haar tranen weg. Ze ziet er lichter uit.

“Ik beloof je dat ik hem zal krijgen.”

“Nee!”, reageert ze verschrikt. “Niet doen!”

“Froukje..”

“Hij heeft me laten gaan. Hij wist waar ik mijn kamer had en heeft me toch met rust gelaten. Hij snapt dat het voorbij is en ik wil zelf ook dat het stopt. Alsjeblieft, niets doen!”

Ik zucht en probeer mijn frustraties dan maar via de aansteker en een sigaret terug te geven aan het universum.

“Kunnen we naar huis?”, vraagt ze dan voorzichtig. “Ik moet plassen en ik denk niet dat het luierbroekje meer kan houden.. ik wil niet in de auto.. snapt u?”

“Oké”, knik ik. “Het wordt al laat.”

“Ze zitten wel oprecht fijn, hoor!”, reageert Froukje. “Ik vond het een beetje zielig voor de vlinder, maar het werkt prima zo. Alleen niet voor een hele dag.”

Ik knik beleefd. Ze vertelt het waarschijnlijk omdat ze denkt dat ik boos ben. Ik reageerde net ook wel erg kortaf. Maar ik ben niet boos. Niet op háár, tenminste. Ik broed op iets anders.
 

Snakebite

Superlid
Naamloos(8).png

Hoofdstuk 08: Afgesloten

Als we eenmaal thuis zijn aangekomen, begin ik aan de volgende volksverhuizing. Alle tassen met kleding moet naar binnen. De schoenendozen. De jassen. Het pak uit de boetiek. Alsof shoppen nog niet zwaar genoeg is.

Froukje is intussen snel naar binnen gerend om zichzelf te verlossen van een kwellende blaas. Slim bekeken, eigenlijk. Ik zucht en besluit om er maar gewoon aan te beginnen. Ik zet alles gewoon op de gang en dan kan ze straks zelf maar kijken waar het allemaal naartoe moet.

Halverwege mijn vele tripjes van de auto naar de gang en terug, zie ik de buurvrouw via het keukenraampje gluren. Ik besluit maar te zwaaien. De kraai is binnenkort toch vertrokken, dus ik hoef niet meer te doen alsof. Ze zwaait wat onzeker terug en ik ga verder met mijn beproeving. Hoe heeft Hercules dit twaalf keer gedaan?

“Kan ik helpen?”, hoor ik even later. Froukje staat op de drempel. De auto is inmiddels al zo goed leeg.

“Breng het maar naar boven”, brom ik. “Mijn werk zit er bijna op.”

Ze komt naast me staan en omarmt me opnieuw. Dat is een trend die ik oprecht moet zien te keren.

Laat maar..

“Kom, mij hoef je niet te dragen. Pak liever die dozen even mee.”

“Nee”, zegt ze dwars. “Ik wil u bedanken.”

Ga dan koffie zetten..

“Waarvoor?”

Ze laat me los en kijkt me dankbaar aan.

“Gewoon. Voor alles.”

Ik krijg een kus en ongetwijfeld kleur.

“Het is al goed. Ik doe het graag.”

Terwijl ik mijzelf afvraag of dat een leugentje om bestwil was, of niet, sluit ik de auto af en til ik de laatste dingetjes op. Ik kijk op zij en zie de buurvrouw. Ze schudt haar hoofd en doet de gordijnen dicht.

“Fijne avond!”, roep ik, voordat ik naar binnen ga en de voordeur sluit.

Even later zit ik eindelijk op mijn bank. Mijn eigen wereldje, wat een genot! Ik speel een deel van de afgelopen dag in gedachte opnieuw af. Het is een zware dag geweest. Alweer. Nog niet zo héél lang geleden had ik mijzelf voorgenomen om de rest van de mensheid voortaan op een gepaste afstand te houden. En nu? Compleet van het padje af.

Net als ik besluit om een mok koffie bij te gaan vullen, komt Froukje de woonkamer binnen. Ze is in bad geweest en ik kan het fruitmandje bijna proeven. Ze heeft een blouse van mij aangetrokken, die natuurlijk veel te groot is voor haar tengere figuur. Ondanks dat ik bij elke stap haar luier kan horen kraken, ziet ze er opvallend vrolijk uit.

“Serieus? Ik heb net voor half Tanzania aan nieuwe kleren voor je gekocht en dit is wat je aantrekt?”

“Ik kon niet goed kiezen. Ik ben overal zo blij mee.”

Tja. Ik besluit om maar te glimlachen en verder vooral niet te veel na te denken. Dat is meestal waar het fout gaat.

“Ik ruim morgen echt de kast uit. Beloofd. Vandaag liep het nou eenmaal even wat anders.”

“Geeft niet. Ik ben eigenlijk best wel moe.”

Begrijpelijk.

“Wilt u misschien weer komen voorlezen?”

“Ik moet eigenlijk nog even weg. Mag het ook morgen?”

Froukje kijkt oprecht teleurgesteld. Ik lees natuurlijk ook oprecht goed voor.. Maar ik heb andere prioriteiten.

“Oké. Wat bent u van plan?”

Dan ziet ze het tuingereedschap op tafel liggen.

“Rustig maar”, sus ik. “Dat is voor die enkelband.”

Even later ben ik met mijn volgende klusje bezig. Froukje zit op de bank, met haar been gestrekt in mijn richting. Ik zie haar wegkijken en nerveus op haar nagels bijten. Voorzichtig wrik ik met een tang het kastje van de enkelband uit elkaar, zodat er een stukje zwakke band bloot komt te liggen. Met de tuinschaar lukt het vervolgens om het ding door te knippen.

Geen wonder dat die experimenten steeds mislukken, mopper ik in gedachte.

“Zo”, zeg ik. “Helemaal vrij.”

“Dat voelt zoveel beter”, reageert Froukje, terwijl ze over haar enkel wrijft.

“Nu kun je echt naar bed, toch?”

“Hmm..”, zeurt ze.

Ze buigt haar hoofd weer wat voorover, zodat haar losse haren langs haar gezicht vallen. Voorzichtig spiekt ze in mijn richting.

“Ik vind het donker niet fijn.”

“Weet je wat? Ga maar vast in bed liggen. Ik heb een idee.”

Even later sta ik voor de grote slaapkamer. Het is voor het eerst in weken dat ik hier naar binnen ga. Ik houd hem niet voor niets op slot. Hier mag eigenlijk niets veranderen. Die regel heb ik al heel lang, heel streng gevolgd. Maar vandaag is een uitzondering.

Ik draai met de sleutel het slot open en stop de bos daarna weer in mijn broekzak. Zonder het licht aan te doen, stap ik naar binnen. Ik weet tenslotte precies waar alles staat. Zo snel als ik kan pak ik wat ik nodig heb en ga ik naar Froukje.

“Kijk eens!”, zeg ik als ik het apparaat eenmaal heb aangesloten.

Ik zet hem aan en binnen een paar seconden is de hele slaapkamer verlicht met wel duizenden sterren en projecties in allerlei kleuren. Het universum gevangen tussen vier muren. Het donker is weggejaagd.

“Wow”, reageert Froukje.

“Is het zo beter?”, vraag ik en geef haar de afstandsbediening. “Je kunt alles zelf aanpassen. De kleuren, de drukte..”

Ze knikt.

“Ik beloof dat ik maar even wegblijf. Geen zorgen.”

Zo’n twintig minuten later parkeer ik de auto opnieuw bij het station. Ik observeer de omgeving, terwijl de tang en tuinschaar naast me op de passagiersstoel liggen. Dan zie ik ze. De jongens zijn er nog steeds.

“Drukke baasjes..”, brom ik.

In gedachten herhaal ik het plan. Castreren, castreren, castreren. De eenvoudige plannen zijn meestal de beste plannen.

Als ik de tang op wil pakken, zodat ik uit kan stappen, zie ik het Happy Meal-doosje van Froukje liggen. Het is op de vloer gevallen en de blije figuurtjes op het karton staren me irritant aan. Ik zucht.

Ik heb het beloofd..

Maar als er iemand is die weet hoe je de spelregels in je voordeel kunt buigen, dan ben ik het wel. Ik mag zelf niets doen, maar het schijnt dat er ook nog zoiets is als “andere mensen”. En vandaag heb ik de mazzel dat Yuri dienst heeft als portier bij het hotel tegenover het station.

Yuri heeft ook ooit een dappere poging gewaagd om te studeren, maar kwam erachter dat zijn talenten toch meer in het fysieke liggen. Soms wordt wel eens gezegd dat mensen zo breed zijn als een kast. Yuri’s kast is zo breed dat de halve Canal Parade er kan logeren. En Yuri kost niet veel.

“Hoe plat wilt u ze hebben?”

“Breek hun gezicht, niet hun nek.”

Ik heb een zeer genereuze fooi gegeven. Vandaag was toch al duur. Hij kijkt naar het stapeltje biljetten en beseft meteen dat hij het niet na hoeft te tellen. Het verdwijnt in zijn binnenzak.

“Altijd prettig zaken doen met u.”

“Ik zie de filmpjes wel komen.”

Onderweg naar huis valt er een rust over me heen. De woede is uit mijn systeem. Even stop ik bij een parkeerplaats langs de rivier. Ik rook een sigaretje terwijl ik naar de aangemeerde plezierboten kijk. Ik ontspan en denk aan Froukje.

Ineens voel ik iets onbehaaglijks. Alsof je ineens beseft dat je het gasfornuis bent vergeten af te zetten. In gedachte doorloop ik mijn stappen van deze avond, op zoek naar het probleem. Dan besef ik het en laat een diepe zucht ontsnappen. Ik ben de grote slaapkamer vergeten af te sluiten.. Het zal toch niet?

Ik haast me naar huis, parkeer de auto op de oprit, negeer de glurende buurvrouw en ga snel naar binnen. In de gang stap ik uit mijn schoenen en hang ik mijn jas weg. Eenmaal boven ga ik meteen naar Froukje. Ze is rustig. Het universum draait langzaam verder op de muren.

Dan kijkt ze op. Ze glimlacht slaperig en wenkt me. Ik moet het weten..

Voorzichtig ga ik aan de lege kant op het bed zitten. Froukje draait zich in mijn richting en nestelt zich tegen me aan.

“Sorry..”, mompelt ze.

“Je hebt het gezien, hè?”

“Ik had dorst. De deur was niet op slot. Ik wilde het zien.”

“Het was niet de bedoeling dat jij.. dat iemand dat zou zien.”

Ik draai me weg en wil opstaan.

“Nee, blijven..”, zeurt Froukje.

Het is een wonder dat iemand die al half in slaap gevallen nog zo goed uit haar woorden komt. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Allerlei gedachten schieten door mijn hoofd. Paniek. Kortsluiting. Dan pakt ze mijn arm vast.

“Geen verdriet meer”, fluistert ze. “Blijf.., Papa..”

Ik smelt. Als in: lasagne-in-de-oven-smelten. Ik kan het niet helpen. Voorzichtig leg ik mijn benen terug op bed en til een arm op. Froukje kruipt nu helemaal tegen me aan. Ik adem door de initiële schok van het lichamelijk contact en pak haar vast. We praten morgen wel over die kamer.

“Geen verdriet meer”, fluister ik. “Ik blijf bij je.”

Hoe zeer het universum ook schommelt, ik zal haar in evenwicht houden.
 

SilentWitness

Gewaardeerd Lid
Het gebruikelijke commentaar: in hoofdstuk 7 staat "handjongeren".

Inhoudelijk: waar gaat dit heen? :O
En wat zegt dit over de enkelband van Pip? xD
 

Snakebite

Superlid
Het gebruikelijke commentaar: in hoofdstuk 7 staat "handjongeren".

Inhoudelijk: waar gaat dit heen? :O
En wat zegt dit over de enkelband van Pip? xD
Ha! Volgens MS Word een correct Nederlands woord. :2funny

Waar gaat dit heen? Het einde nadert, dus we kunnen niet heel veel kanten meer op. De mysterieuze slaapkamer, de Efteling, de afronding van het verhaal, de mid credits-cameo en de gebruikelijke twist in de epiloog. Een laatste post van mij - vanuit de schuilkelder - waarin ik de meest belachelijke hints nog eens op een rijtje zet. ("Oh, en het getal 1.914.695 in hoofdstuk 7 is niet willekeurig gekozen. Blablabla.." All that jazz. ;) )

Dus: Worden ze een item? Wat is het geheim van Ben? Blijft Froukje uit de ellende? Place your bets!

Oh, en die enkelband van Pip in *Zomersneeuw*? Die is er dus niet.. :lipzzz
 

Snakebite

Superlid
Weer twee fantastische hoofdstukken.
Ben vooral benieuwd naar de geheime kamer, maar ook of er wraak komt op het clubje gespuis.
Jammer dat het alweer bijna afgelopen is.
Dankjewel! :D

Op de geheime kamer komt het verhaal zeker nog terug. Voor eventuele wraakacties is verder helaas geen plaats. Het voorlaatste stukje van hoofdstuk 8 is de afwikkeling daarvan. Al krijgt Ben wellicht nog wat filmpjes binnen.. :)
 

Snakebite

Superlid
Naamloos(9).png

Hoofdstuk 09: Lief

EEN PAAR WEKEN LATER

“Ben? BEN!”

Ik schrik wakker en zit meteen rechtop op de bank.

“Ja, ik ben wakker, hoor. Rustig maar.”

Volgens mij is dat mijn kortste tijd ooit tussen wakker worden en bluffen. Ver-bluf-fend snel. Ha..

“Ik mag beginnen!”

Froukje staat nog in de gang. Ze is vandaag naar een gesprek bij een universiteit geweest om te zien of ze nog zou kunnen instromen voor een master. Helemaal zelf, met de trein. Natuurlijk heb ik mijzelf de hele dag trouw zorgen zitten maken. Tot ik door het universum werd gedwongen om een middagdutje te doen natuurlijk.

Stralend van trots wandelt ze dan eindelijk de woonkamer binnen. Op mijn advies heeft Froukje de outfit aangetrokken die we laatst in die kleine boetiek hebben gekocht. Toen zag het er nog wat ongemakkelijk uit, maar vandaag zie ik iemand die volledig in haar kracht lijkt te staan.

“Fiscaal recht!”

“Zeg, dat was niet de afspraak..”

Verbaasd blijft ze staan. Met een blik die grenst aan beteuterd kijkt ze naar me. Ik denk niet dat ze het ooit zal leren te verwachten.

“We hadden toch afgesproken dat je iets nuttigs zou gaan leren? Ik sponsor je niet zodat je een soort opperbelastingkreng kunt worden. Tenzij ik dan elk jaar extra korting krijg, natuurlijk.”

Froukje moet lachen en valt me dan toch om de hals. Ik denk niet dat ik het ooit ga leren te verwachten.

“Ik ben trots op je”, fluister ik.

Mijn voorspelling was juist. Ik ben echt zo soft als een ijsje geworden. Triest.

“Ah, ik ben zo blij! Ik kan echt niet wachten!”

Froukje laat me los en begint dan nog net niet door de woonkamer te dansen. De energie spat oprecht van haar af. Ik trek aan het elastiekje om mijn pols en laat het hard tegen mijn vel terugslaan, aangezien ik wederom het woord ‘oprecht’ heb gedacht.

“Wil je het cadeau nu of zullen we nog even wachten?”, vraag ik naar de bekende weg.

“Cadeau?! Nu! Nu! Nu!”

“Dan ga maar eens op het bed kijken.”

Froukje slaakt een kreet van enthousiasme die ik mij waarschijnlijk zal heugen tot ik over tweehonderd jaar met pensioen mag. Ze schopt haar hakken uit en stormt naar boven, richting de slaapkamer. En dan zakt de energie helemaal in. Ik hoor een hele tijd niets meer. Dan langzaam zachte voetstapjes op de trap.

Nieuwsgierig zet ik mijn koffie aan de kant en stap voorzichtig naar de gang. Dan zie ik haar staan. Haar armen stevig geklemd om de enorme pluche dolfijn die ik voor haar heb gekocht. Nee, oprecht, ik ..

*auw*

Nee, serieus, ik kreeg het ding amper in de kofferbak. Ik wist niet of ze het leuk zou vinden, maar ik had de ingeving en vond het de poging waard. Deze reactie had ik echter helemaal niet zien aankomen. Froukje heeft tranen in haar ogen en haar onderlip trilt zo hard dat ‘ie ieder moment kan opstijgen.

“Wat is er?”, vraag ik geschrokken. “Vind je hem niet mooi?”

“Jawel, maar.. maar..”, snikt ze.

Ik kijk haar vragend aan, hopend dat die zin snel een einde krijgt.

“TE lief..”

Ik moet lachen en stap op Froukje af. Vooruit dan maar. Ik sla een troostende arm om haar heen.

“Het is vandaag een beetje te veel, hè?”

Froukje nestelt zich tegen me aan en huilt tranen met tuiten.

“Hé, het is maar een grote dolfijn?”

“Nee.. u! “, hikt ze. “U bent.. veel te lief en doet.. veel te veel voor mij.”

“Dat valt wel mee. Jij doet véél meer voor jezelf dan je denkt. Ik help alleen een beetje.”

“Niet.”

“Vertrouw nu maar gewoon op mij. Ik geloof in jou. En ik blijf er net zo lang over zeuren tot IK geloof dat jij ook in jezelf gelooft.”

Voorzichtig maakt Froukje zich weer los van me. Haar hand trilt, terwijl ze haar tranen wegveegt.

“Net zoals zij in u geloofde?”

“Zoiets.”

“Nou, ga je maar lekker omkleden. We hebben vanalles te bespreken en ik denk dat je misschien net wat rustiger bent als je iets makkelijks aantrekt.”

Froukje begraaft haar gezicht weer in haar nieuwe knuffel. Alleen haar ogen kijken me ondeugend aan.

“Niet..”, plaagt ze.

“Ik denk het wel. Schiet maar op. Anders zijn de frietjes straks koud.”

“Gaat u frietjes bakken?!”

“Nee, joh. Ik laat ze gewoon lekker bezorgen van jouw zakgeld.”

“Flauw..”

“Hup! En leg hem maar lekker terug op bed.”

“Maar ..”

Hier komt het..

“.. het is een zij. Ze heet Dolly!”

“Dolletjes..”

“Flau-hauw!”

“Ik ben nu echt serieus. Ik heb véél te weinig nicotine in mijn bloed om ook nog geduld te kunnen hebben.”

“Oh! Heeft u niet gerookt vandaag?!”

Ik steek een enkele vinger omhoog.

“Eén sigaretje is niet zo erg!”

Ik knik. Ja, een sigaretje, ja. Ik heb het lege pakje gelukkig goed genoeg verstopt.

“Ik ben ook trots op u!”

De deurbel gaat en Froukje snapt precies hoe laat het is.

“Ik kom zo!”, zegt ze nog snel, voordat ze met Dolly naar boven klimt.

Ooit had ik autoriteit. Ik mis dat.

Een half uur later zijn de frietjes en snacks op en laat ik me achterover in de luie stoel zakken. Ik kan er maar beter het beste van maken. Froukje en Dolly hebben me tenslotte van de bank verbannen en ik ben gehecht aan mijn comfort.

“Wat zou je er van denken om weer een eigen kamer te hebben?”

Sommige mensen zouden een moeilijk onderwerp stapje-voor-stapje introduceren. Ik heb die cursus gemist. Opzettelijk.

“Eigenlijk is de slaapkamer al een beetje mijn eigen kamer. U slaapt altijd op de bank”, giechelt Froukje.

Touché.

Ik neem haar even goed in me op. De rust is weer een beetje teruggekeerd nu ze met Dolly op de bank ligt. Haar gewoonte om een blouse van mij te pikken en die te combineren met een luier heb ik haar nog altijd niet af kunnen leren. Maar het staat ook wel weer aandoenlijk. Ik had die pyjama’s beter terug naar de winkel kunnen brengen, dat wel.

“Nou, ik bedoel eigenlijk.. echt weer een eigen kamer. Als je weer gaat studeren.”

“Oh..”

“Ja, het is niet dat ik je hier weg wil hebben. Al zou ik mijn bed inderdaad wel weer een keertje terug willen. Maar het zou je een hoop reistijd besparen?”

“Dat wel.”

“Over geld hoef je jezelf niet druk te maken. Een collega van me heeft een aantal panden in Weert. En er is een klein penthouse vrij. Vlakbij het station. Omdat ik het ben, mag je er gratis in tot je de master hebt afgerond”, lieg ik.

“Maar.. alleen als je dat zelf wil en denkt dat je er klaar voor bent. Je bent welkom om hier te blijven. En ook als je het doet, kun je altijd terug naar hier komen. Ook midden in de nacht. Liever niet midden in de nacht. Al moet ik je om half drie in het donker komen halen. Liever overdag, maar je snapt mijn punt.”

Froukje glimlacht. Nerveus bijt ze op haar nagel en kijkt ze omlaag. Haar haren vallen langs haar gezicht. Inmiddels weet ik dat ze het doet als ze niet goed weet wat ze moet zeggen.

“No pressure.”

“Mag ik er even over nadenken?”

“Omdat jij het bent.”

Het hoopje haar knikt. Tevreden zak ik nog iets verder onderuit.

“Wel op tijd naar bed straks, hè? Je weet waar we morgen heen gaan. En dat is een goddeloos eind rijden, dus ik wil graag op tijd vertrekken.”

In één vloeiende beweging gooit Froukje haar haren over schouders en komen twee enthousiaste ogen tevoorschijn.

“Ik kan ook in de auto slapen”, twinkelt ze.

“Op tijd naar bed”, herhaal ik. “Dwing me niet om je bij je volledige naam te noemen.”

“Die kent u helemaal niet!”

“Ik heb allerlei gegevens van je ID-kaart moeten halen voor je inschrijving en de boeking van het hotel. Gelóóf maar dat ik nu weet hoe je echt heet”, plaag ik.

Ik sta op en fluister haar volledige naam in haar oor.

“Nee! Niet doen!”

Ik grinnik en besluit het er maar bij te laten. Dan slaapt ze maar in de auto. Ze is 20 geworden en ze moet haar eigen beslissingen maken. Dat doe ik ook. Zo besluit ik een route uit te zoeken die voldoende drempels kent.

“Ik ga nog even wat spulletjes opruimen. Je weet me te vinden als er iets is, toch?”

Froukje knikt. Ze heeft het me alweer vergeven.

Even later open ik de deur naar de grote slaapkamer. Het went niet, ongeacht hoe vaak ik de laatste weken op deze kamer ben geweest. Voor Froukje betrad ik de ruimte alleen maar om hem schoon te maken. Even rond te staren. Te herinneren.

Ik leg mijn hand op het babybedje. Een vast ritueel. Zodra ik mijn emoties weer eens vakkundig heb weggeslikt, kijk ik de kamer rond. Het blijft een hoop werk. De afgelopen weken heb ik al aardig wat dozen met babyspullen en speelgoed weggebracht. Toch staat de ruimte nog behoorlijk vol.

Zodra ik mijn hoofd richting de foto’s draai, voel ik ineens hoe Froukje me van achter omhelst. Ik laat het gebeuren, want ik ben ik ben tenslotte een ijsje.

Ik kan met mijn hand net bij de grote lijst die aan de muur hangt. Voorzichtig til ik hem van de muur af en staar naar de foto. De eerste echo. Een keer of duizend uitvergroot. Ik voel Froukje meekijken.

“Deze kunt u echt wel laten hangen.”

“Die blijft ook”, fluister ik.

Ik hang de lijst terug en draai me naar Froukje. Het blijft moeilijk om dit deel van mijzelf weer aan iemand bloot te geven.

Ze pakt één van de andere foto’s van een kastje af en glimlacht.

“Waar ze nu ook is.. ze is nu tenminste niet meer ziek. Geen pijn. Geen verdriet..”

“Dat denk ik ook”, reageer ik.

Die zijn wel bij mij gebleven..
 

Snakebite

Superlid
Naamloos(10).png

Hoofdstuk 10: Froukje

“Oh.. My.. God..”

“Ja?”, reageer ik droog.

“Dit is echt geweldig! Alsof ik in een sprookje zit!”

Froukje kijkt ademloos de kamer rond. Ze kan het haast niet geloven. Ik glimlach. Mij doet het allemaal niet zoveel – niet voor deze prijs – maar ik begrijp dat het voor haar veel betekent.

“Tja, we zijn tenslotte in de Efteling. Dan hoort het er wel een beetje bij, niet? Of had je liever die afzichtelijke Coca Cola-suite gehad?”

Ze trekt een vies gezicht. Terecht.

Ik moet toegeven dat ze het ook wel leuk gedaan hebben. De hele kamer is gedecoreerd in het thema van sprookjes, dus dat maakt het wel een ervaring. Voor Froukje. Als er maar roomservice is, dan ben ik al tevreden.

“Dankuwel..”, zegt ze zachtjes.

“Geniet er nou maar gewoon van. Geen klef gedoe vandaag, oké?”

Dat was buiten het pannenkoekenrestaurant gerekend.

Al snel lopen we door het park. Froukje kijkt haar ogen uit. Ik ben hier als kind wel eens geweest en heb het toen geweldig gevonden. Nu vind ik vooral de vele opties voor een koffiepauze bijzonder geweldig.

Ondanks dat ik trouw mee ben gegaan in vrijwel alle attracties, raakte ik er niet bijzonder van onder de indruk. Ja, de PandaDroom was grappig. Droomvlucht was mooi. Het Spookslot was oprecht..

*auw*

.. een beetje creepy. De Python was doodeng. Ik heb het allemaal gevoeld en ervaren. Maar het enige dat me echt geraakt heeft is Froukje zelf.

Ik vond haar letterlijk op de grond. In elkaar gezakt als een slechte pudding. Gevangen in haar verleden. En nu stáát ze hier. Krachtig als.. een goede pudding? Nee.. dat is het niet. Krachtig als een goede lasagne.

Nailed it.

Ik ben zo trots op haar. En ergens? Ook op mijzelf. Ondanks dat ze de moeilijkste stappen zelf heeft gezet, is het fijn gevoel om te weten dat ik er toch aan heb kunnen bijdragen.

Hoe lang leven ijsjes gemiddeld? Want zo soft hoeft het voor mij nou ook weer niet.

“We gaan zo toch wel nog naar het sprookjesbos, hè?”, vraagt Froukje enthousiast.

Het pannenkoekenrestaurant serveert in elk geval goede koffie, dus ik was voorlopig eigenlijk niet van plan om op te staan.

“Als ik de koffie opheb”, knik ik.

Het is tenslotte haar uitje. Zij mag bepalen. Iets dat ze verdraaid goed onder de knie begint te krijgen. Via een app op haar telefoon kan ze de hele parkplattegrond bekijken en weet ze precies waar ze me steeds als volgende heen moet slepen.

Zolang ze maar geniet..

“Moet jij trouwens niet een keer naar de wc?”, merk ik terloops op.

“Natuurlijk niet”, grinnikt ze.

“Je voelt je echt lekker klein zo, hè?”

“Nee.. Ik voel me lekker veilig zo.”

Even legt Froukje haar hand op de mijne. In het begin brandden haar aanrakingen nog als een atheïst in de kerk, maar inmiddels heb ik het terug kunnen brengen naar kleine paper cuts. Oei, ik groei..

Een extra cappuccino later slenteren we dan eindelijk door het sprookjesbos. We komen langs Vrouw Holle, die me gek genoeg doet denken aan de buurvrouw. De Zeven Dwergen, nuttige idioten die iets weghebben van mijn studenten. Ezeltje Strek Je doet me dan weer denken aan mijzelf tijdens dat dagje shoppen. Al leverde dat geen muntjes op.

De dag is al zo’n beetje voorbij als Froukje en ik het sprookjesbos weer verlaten. Al sinds de Waterlelies houdt ze mijn arm stevig vast. Ik besluit even uit te puffen op een bankje en Froukje besluit om daar vooral geen grapjes over te maken. Wijs.

“Was het net zo mooi als je gehoopt had?”, vraag ik.

“Ik ga het nooit vergeten..”, fluistert ze.

“Als je die kamer neemt, hoeft dat al helemaal niet. Dan ben je een stuk sneller hier dan vanuit huis.”

Ze knikt. Stilletjes.

“Heb je er nog over nagedacht?”

“Ik denk dat ik het wel wil proberen.. maar..”

“Maar wat?”

Ze blijft stil.

“Hé, je hoeft niets. Ik ben inmiddels wel aan je gewend.”

Een flauwe glimlach.

Dan zeggen we het tegelijk.

“Ik wil je niet laten vallen.”

We schieten allebei meteen in de lach. Zo verpest je een serieus moment nu vakkundig..

“Je zei “je” in plaats van u”, plaag ik vervolgens.

“Heb ik het toch nog afgeleerd.”

Ik zoek in mijn rugzak naar iets dat ik voor Froukje heb meegenomen. Het duurt even voor ik het kleine doosje heb gevonden. Triomfantelijk overhandig ik het aan haar. Ze schudt haar hoofd en maakt het open.

“Dat is je huissleutel”, leg ik uit. “Dan hoef je de mijne niet meer te lenen en kun je gewoon op bezoek komen wanneer je wilt.”

Ik zie het vocht weer achter haar ogen opdoemen.

“Vandaag zijn die niet nodig”, zeg ik plechtig, terwijl ik naar haar ogen wijs. “Geen tranen. Alleen die lach.”

“Vooruit dan maar”, zucht ze. “Maar nu gaan we eerst een cadeau voor u kopen.”

“Je.”

We maken nog een laatste rondje door het park. Bij elke souvenirwinkel speurt Froukje het assortiment af naar iets leuks, maar het wil niet echt lukken. Ze probeerde me nog een Pardoes-achtige hoed aan te smeren, maar ik zie er liever niet uit als een of andere frivole fresia.

Uiteindelijk besluiten we nog één keer in de Droomvlucht te gaan en dat Froukje mij de foto van ons in het gammele wagentje cadeau doet. Daar kan ik mee leven. Althans, half. Ik sta er ook op en dus daalt de waarde flink. Maar ik besluit dat ik daar wel langs kan kijken.

Vlak voor het park sluit haal ik nog een laatste keer koffie voor ons. Froukje blijft op een bankje zitten en ik zie haar af en toe naar me staren. Ze speelt trots met de sleutel, die ik voor dramatisch effect aan een kettinkje had laten maken en nu om haar hals hangt. Ik glimlach. Ook al doet het pijn.

“Je moet je om mij geen zorgen maken”, zeg ik, terwijl ik Froukje haar koffie geef.

Callback. Nailed it.

Wat later kan ik me opgelucht in het bed laten vallen. Iets dat het hotel wel goed voor elkaar heeft. Het is alsof ik wegzak in een oceaan van comfort.

“Als u wil, dan slaap ik vannacht wel op de bank. Die ligt ook best lekker”, lacht Froukje.

Ze stapt uit de badkamer, gekleed in haar gebruikelijke slaapkleren. Althans, de helft ervan is van mij.

“Ik ga mijn overhemden wel gewoon thuis moeten houden als jij gaat studeren”, plaag ik.

“We zien wel.”

Froukje komt naast me liggen. Ik ben intussen zo gewend aan het geritsel van haar luier, dat het me nu meteen opvalt dat ze die niet draagt.

“Geen luier?”

“Nu even niet.”

“En?”

Dan zoent ze me. Uit het niets. Voor mij, in elk geval. Ik ga er niet vanuit dat het voor Froukje ook als een verrassing komt.

Ik schiet rechtop en probeer uit bed te stappen, maar ben te vermoeid om fatsoenlijk overeind te kunnen komen. Elke poging strandt in de zee van het zachte bed. Gefrustreerd laat ik me terugzakken en met een moeilijke blik kijk ik naar Froukje.

“Daar ben ik toch niet op uit?”

“U bent nergens op uit. Als dat uw doel was geweest, dan had u het al wel geprobeerd. Ik kan mijn eigen beslissingen nemen en ik WIL dit.”

“Sorry, maar ik ben veel te bang om misbruik van je te maken. Je bent kwetsbaar en ik wil niet dat je morgenvroeg d..”

“Ik voel mij morgenvroeg nog net zo veilig bij u als ik nu doe. Zoals ik altijd doe. Bij u mag ik loslaten, kan ik loslaten en WIL ik loslaten”, reageert ze zachtjes.

“Dat mag u ook doen.”

“Ik denk niet dat ik dat kan.”

Ik zie aan Froukje dat ze weet dat ik het ook wil. Maar ik blokkeer. Ze zoent me opnieuw en gedurende een moment zoen ik terug.

“Weet je het zeker?”

“Ja.”

“Héél zeker?”

“Ja.”

Opnieuw een zoen.

“Je bent er zeker van dat je het héél zeker weet?”

“Kunt u nu ophouden?”

“Zeg nou toch ‘je’”, zucht ik.

Allerlei emoties razen door me heen. Froukje kruipt over me heen.

“Blijf je bij me?”

“Ik blijf bij je.”

Voor het eerst besef ik dat Froukje en ik op precies dezelfde lijn zitten. We laten onze zorgen om de toekomst los. We vergeten even onze pijn uit het verleden. Voor nu is er alleen het heden. Alleen dit moment. Respect voor elkaar, vertrouwen in elkaar en onze eigen, unieke vorm van liefde voor elkaar. Twee gebroken harten die voor dit moment als één kunnen kloppen.

Voor het eerst in jaren zijn we niet meer alleen.

Als ik de volgende ochtend wakker word, ligt Froukje nog steeds in mijn armen. Zwijgend kijk ik hoe ze ademt. Hoe dankbaar ik ook ben voor deze nacht en al onze tijd samen, net zo zeker weet ik dat ik haar los ga moeten laten. Niet zodat ik mijn eigen, bekrompen wereldje weer terugkrijg, maar zodat zij kan floreren in haar wereld vol nieuwe kansen. Ik weet dat het zo goed is.

Loslaten is bovendien iets anders dan kwijtraken. Het is niet alsof we geen contact meer zullen hebben als ze verhuisd is. Daar ben ik zeker van.

“Heb je spijt?”, fluistert ze ineens.

Ik had niet eens door dat ze wakker was.

“Absoluut niet. Jij?”

“Van veel dingen, maar niet van vannacht.”

Verdorie, dat was een goeie! Ik wou dat ik daar zelf op was gekomen.

We besluiten via de room service wat ontbijt te bestellen en wachten in bed. Koetjes, kalfjes. Voor het eerst in lange tijd kan ik zelfs smalltalk waarderen. Als er op de deur wordt geklopt, staat Froukje op om het ontbijt aan te nemen. Het geritsel is weer terug.

Hoewel ik het nog altijd niet helemaal snap, laat ik dat stukje los. Froukje moet doen waar zij zich goed bij voelt en dragen waar zij zich prettig in voelt.

Er zijn genoeg dingen die je helpen loslaten en toch veel slechter voor je zijn, bedenk ik terwijl ik tevergeefs hoop dat het ontbijt hier wordt geserveerd met een sigaret.

Het is ook alweer een hele tijd geleden dat ik ontbijt op bed heb gehad, dus ik geniet met volle teugen. Froukje ook. Ze lacht bijna constant. Waarschijnlijk heeft ze hetzelfde als ik. Korte flashforwards van hoe moeilijk het gaat zijn om los te laten, gevolgd door lange momenten van dankbaarheid om iemand te hebben die je vast wil houden.

“Hm, selfie!”, zegt Froukje als we bijna klaar zijn met het ontbijt.

“Moet dat echt?”

“Als u wil dat ik weer ga studeren, dan moet dat.”

Schaakmat.. Froukje legt haar hoofd op mijn schouder en maakt een paar foto’s met haar telefoon. Ze lijken nog aardig. Behalve die laatste, waarop ik voor het eerst in mijn leven een duckface probeer..

“Nee, Froukje, doe die weg!”

“Mooi niet. Dat is mijn nieuwe achtergrond..”

“Ja, dat had je gedacht. Kom eens hier met dat d..”

*auw*

Ik donder met de laatste restjes ontbijt en al van het bed af. Een schaterlach van Froukje vult de kamer.

“Kom maar, ik help u wel overeind..”
 

Snakebite

Superlid
Naamloos(11).png

EPILOOG

Muziek bij de lyrics? -> *klik*



EEN TIJDJE LATER

“Dat is dan vijf euro vijftig, alstublieft.”

Ik knik, reken af en geef het meisje achter de toonbank een goede fooi.

“Dankuwel, meneer! Het is mijn eerste dag, weet u?”

Ik neem de koffie van de toonbank en knik.

“Ja, dat idee had ik al. Gewoon doorzetten en dan word je net zo goed als de vorige.”

We groeten elkaar en ik stap het zaakje van Douwe Egberts uit. Een moment kijk ik naar het station, maar ik besluit om toch maar gewoon te gaan werken. Het zonnetje schijnt en de wandeling is aangenaam. Voor een maandag, tenminste. Ik heb ze slechter gehad.

Do you feel the same when I’m away from you?
Do you know the line that I’d walk for you?
We could turn around or we could give it up..

But we’ll take what comes.. take what comes..

Het is en blijft lastig om mijn vriendelijke persoonlijkheid te bewaren als ik voor de klas sta, al helemaal nu ik niet meer rook. Vandaag is het bijzonder uitdagend, aangezien de studenten een presentatie moeten geven. Een uitgelezen kans om te laten zien hoeveel ze het vak niet hebben bijgehouden. Toch lukt het wonderwel om niemand aan het janken te krijgen tijdens het eerste deel.

Oh, the storm is raging against us now
If you're afraid of falling, then don't look down
But we took the step, oh, we took the leap
And we'll take what comes, take what comes


Ik zit met tegenzin te luisteren naar een groepje dat overduidelijk de opdrachtbeschrijving niet heeft bekeken en vraag ik me af hoe lang ik het nog vol ga houden. De verlossing komt snel. Ik zie een oproep op mijn telefoon binnenkomen. Het is Froukje. Ik sta meteen op.

“Sorry, maar deze moet ik even nemen. Iemand die wel een toekomst heeft in dit vak.”

Feel the wind in your hair
Feel the rush way up here


Een jongen op de eerste rij grinnikt terwijl ik langs hem loop.

“Meneer, u bent oprecht zo based!”

Ik buig voorover en geef hem een schouderklopje.

“En jij bent oprecht zo’n pannenkoek..”

De klas lacht en ik loop naar buiten. Sommige dingen zullen nooit veranderen.

We're walking the wire, love
We're walking the wire, love
We couldn't be higher up
We're walking the wire, wire, wire


“Froukje?”

We hebben tot het einde van de les gebeld. Iets dat nog veel vaker voor zou komen. Mijn studenten hadden er bijster weinig problemen mee. Niet geheel verrassend.

Ik hoor trouw alle verhalen aan over Eindhoven, Weert en haar studie. De feestjes, de jongemannen, jongedames en jongedingetjes. Grapje hier, advies daar. Een afspraak over wanneer ze weer komt logeren. En dat zou ook elke keer gebeuren. Geen enkele afspraak werd overgeslagen.

There's nights we had to just walk away
And there's tears we'll cry, but those tears will fade


Als de lesdag weer voorbij is, besluit ik om naar ons plekje te gaan. Het is dezelfde wandeling die ik elke week maak. Geen uitzonderingen.

Ik haal diep adem als de stedelijke jungle langzaam overgaat in de prachtige, bosrijke omgeving. Trouw volg ik het grindpad naar mijn vaste bestemming. Zodra ik bij het bankje ben aangekomen, haal ik het boek weer uit mijn tas.

Harry Potter. Wat anders?

Ik schraap mijn keel en begin hardop voor te lezen. Elke week een hoofdstuk. Alle stemmetjes maken hun opwachting, net zoals ik het ook voor Froukje nog heb gedaan. Deze keer gaat het alleen een stuk gemakkelijker. Ik voel me lichter.

It's a price you pay when it comes to love
And we'll take what comes, take what comes


Zodra het hoofdstuk uit is, stop ik het boek terug in mijn tas. Ik sta op van het bankje en ga naast haar zitten. Voorzichtig pluk ik wat losse blaadjes van het graf en leg ik de bloemen goed. Ik moet volgende week echt weer nieuwe meenemen.

“Ik mis je elke dag”, zeg ik tegen mijn vrouw.

Ook dat is routine. Maar deze keer heb ik wat meer te vertellen.

“Froukje is vertrokken”, zucht ik. “Het gaat allemaal super. Tot nu toe.”

“Ik denk echt dat ik iets goeds heb gedaan. Misschien wel voor het eerst sinds jij en de kleine.. naja..”

Feel the wind in your hair
Feel the rush way up here


Even twijfel ik. Alles speelt zich opnieuw voor mijn ogen af. De positieve zwangerschapstest. Het bloedonderzoek. De tumor, agressief en niet te opereren. Het moment waarop ik besefte dat ik ze allebei zou verliezen. De kinderkamer die nooit gebruikt zou worden. Hoe ik haar thuis verzorgd heb. Mijzelf duizend keer vervloekt heb omdat we dachten haar symptomen gewoon door de zwangerschap kwamen. Hoe snel het allemaal afgelopen was. Onze laatste woorden.

“Je moet loslaten”, zei ze.

“Ik blijf bij je”, snikte ik.

We're walking the wire, love
We're walking the wire, love
We couldn't be higher up
We're walking the wire, wire, wire


Een rilling loopt over mijn rug.

“Ik hoop dat je trots op me bent. Jullie allebei. Ik probeer los te laten. Niet jullie, maar de pijn. Eerst wilde ik alleen maar wachten tot ik bij jullie mocht zijn, maar nu begrijp ik dat ik hier nog iets te doen heb. Geen idee wat het precies is, maar dat is ook wel spannend.”

So, look out down below
Look out down below
Look out down below


Voorzichtig sta ik op. Ik kus mijn vingers en leg ze zachtjes op het graf.

“Ik beloof jullie dat ik mijn best zal doen. Elke dag.”

Oh, I'll take your hand when thunder roars
And I'll hold you close, I'll stay the course


Ik veeg nog wat aarde van de grafsteen en vertrek vervolgens naar huis. Ergens weet ik dat ze bij me zijn. Dat ze me lang genoeg overeind hebben gehouden om Froukje in mijn leven te krijgen. En zij zal er lang genoeg zijn om me rechtop te houden voor mijn volgende klus. Hopelijk een iets minder intensieve.

Een zomers windje blaast heerlijk door als ik over het grindpad de begraafplaats afloop. Het zonnetje lacht. De lucht zit vol mogelijkheden waarvan ik nog niet weet wat ik er precies mee ga doen. Het enige dat ik echt zeker weet is dat ik op de hogeschool een gesprek aan zal gaan om van vak te kunnen wisselen. Ik weet nog niet wat het gaat worden, maar ik voel dat het tijd is voor iets nieuws.

I promise you from up above
That we'll take what comes, take what comes, love


Verandering is oprecht zo erg nog niet. Soms..

We're walking the wire, love
We're walking the wire, love
We couldn't be higher up
We're walking the wire, wire, wire





Iedereen ontzettend bedankt voor het lezen! Waardeer het enorm dat jullie toch elke keer weer mee op avontuur gaan in de schrijfseltjes die mijn brein de wereld aandoet. Deze is hiermee helaas afgelopen, maar er komt nog genoeg aan!

Laat vooral weten wat je ervan vond! Ook een beoordeling in de poll of een like is van harte welkom. :D

Ik zal in de loop van de dag nog even terugkomen op het één en ander.. verstopte hints en dat soort dingen. :lipzzz

Oh, dat herinnert me eraan..


















Die avond sta ik mijzelf om te kleden in de slaapkamer. De kast staat open voor me. Een zee van ruimte, wat een genot! Dankzij de aanmoediging van Froukje heb ik eindelijk de spullen van mijn vrouw durven doneren aan het Leger des Heils en Froukje heeft zelf natuurlijk ook de meeste van haar kleren mee naar Weert genomen.

Een paar dingen zijn blijven liggen voor wanneer ze op bezoek komt. De grote luiers heeft ze ook mee, maar het pak luierbroekjes ligt nog altijd in de kast. Ik pak het even vast en grinnik. Niet eens om de herinneringen aan die ene kassière, die me overigens nog altijd aankijkt alsof ik Satan zelf ben. Die verpakking ziet er gewoon zo raar uit.

Een kind van de juiste leeftijd, die ligt te slapen met haar mond wagenwijd open. De neus opgetrokken alsof het een biggetje is. Het is een wonder dat die dingen verkopen. Ik leg het pak terug op de plank. Net als ik de deuren wil sluiten, valt het me in.

“Marketing!”, denk ik hardop.

Misschien moet ik daar iets mee gaan doen.

Veel tijd om daarover te denken krijg ik niet meteen. De deurbel gaat. Met frisse tegenzin en mijn beste, neppe glimlach open ik de voordeur. Een jonge vrouw van een jaar of twintig kijkt me beleefd aan.

“Oh, nee”, zucht ik. “Deze film ken ik al..”

“Ehm.. hoi?”, zegt ze, totaal overvallen door mijn botte reactie. Ik knik terug.

“Ik moest alleen even van mijn vader komen zeggen dat we donderdag gaan beginnen met de verbouwing.”

“Ah, jullie hebben het huis van de buurvrouw gekocht?”

“Mijn vader, ja. Hij gaat er studentenkamers van maken. Ook voor mijn zusje, al moet die nog een paar jaar voordat ze naar de uni kan.”

“Juist. Slim bedacht. Nou, welkom in de buurt, denk ik?”

“Dankuwel.”

“Zeg maar ‘je’.”

Beleefd zwaait ze en vertrekt ze weer. Ik weet precies wat ze denkt. ‘Enge vent’. Niets meer aan te doen. Komt wel goed.

“Fijne avond nog!”, roep ik haar na, voordat ik het naambordje naast de deur weer recht hang. Ik glimlach en ga naar binnen. Rust. Eindelijk.

Ik sla de deur dicht en krijg niet mee dat het naambordje door de klap meteen weer scheef zakt. Ach, zolang het maar leesbaar blijft, toch?

“Familie de Waal-Spoor”


:peace
 

SilentWitness

Gewaardeerd Lid
Wat hoofdstuk 9 betreft, heb ik twee opmerkingen:
1. Om dat elastiekje moest ik onprofessioneel hard lachen.
2. En bedankt, nu zit ik met André Hazes sr. in mijn hoofd :p

Een epiloog in twee delen? Schrijvers onder elkaar, dat is wel op het randje hoor. Ben je zelf soms ook gestopt met roken?

Nog even serieus: jouw schrijfstijl getuigt van twee dingen waar ik enorm liefhebber van ben, zowel in verhalen als in film of series. Enerzijds is dat je gevoel voor smaak. Daarmee bedoel ik dat het taalgebruik consistent is; je durft dingen bij de naam te noemen, maar zonder dat je nergens écht grof bent in je verwoording. Daar kunnen velen hier nog van leren.

Daarnaast - en dat is echt een kunst - je gevoel voor de balans tussen serieus en ernstig. Je durft heftige onderwerpen te bespreken, zonder dat het een tranentrekker wordt, en zonder het met grappen kapot te bagatelliseren.

Beide zijn mijns inziens redenen waarom jouw verhalen zo goed aanslaan, en lezers van begin tot eind aan je spreekwoordelijke lippen hangen.
Dat, en dat we zo goed als zeker weten dat jij je verhalen altijd afmaakt. Hoe lang dat voor Peetoom ook moge duren ;)

O ja, en +1 voor verwijzingen naar je andere verhalen.
 

Little Endy

Sayori the shy Enderman :3 (he/they)
Iedereen ontzettend bedankt voor het lezen! Waardeer het enorm dat jullie toch elke keer weer mee op avontuur gaan in de schrijfseltjes die mijn brein de wereld aandoet. Deze is hiermee helaas afgelopen, maar er komt nog genoeg aan!

Laat vooral weten wat je ervan vond! Ook een beoordeling in de poll of een like is van harte welkom. :D

Ik zal in de loop van de dag nog even terugkomen op het één en ander.. verstopte hints en dat soort dingen. :lipzzz

Oh, dat herinnert me eraan..
"That's all there is. There isn't any more... or is there?" -unknown, Cuphead (2017)
Okay, maar dat had je ons wel goed geflikt, om ons even op het verkeerde been te proberen te krijgen voordat we het echte einde van het verhaal te lezen kregen! *giechel* :p

Anders dan dat vond ik dit een intens maar toch ook erg meeslepend en geweldig verhaal dat ik met alle liefde heb gelezen als er steeds een nieuw hoofdstuk van kwam, chapeau! :D
En dat dit ook nog eens een backstory over meneer-- ik bedoel, Ben Spoor uit Sofie bleek? Stellar, not gonna lie. *geeft een fikse knik gepaard met een zelfverzekerd-achtige glimlach van goedkeuring*
 

Snakebite

Superlid
Ik besef nu pas de woordgrap in de titel van het verhaal. Dat was geen vallend kwartje, maar een bankbiljet...
In alle eerlijkheid: ik kan zelf ook niet geloven dat ik daarmee ben weggekomen. :2funny

Mooi man!! Gaaf verhaal.
Dankjewel voor het lezen en de complimenten! :D

"That's all there is. There isn't any more... or is there?" -unknown, Cuphead (2017)
Okay, maar dat had je ons wel goed geflikt, om ons even op het verkeerde been te proberen te krijgen voordat we het echte einde van het verhaal te lezen kregen! *giechel* :p

Anders dan dat vond ik dit een intens maar toch ook erg meeslepend en geweldig verhaal dat ik met alle liefde heb gelezen als er steeds een nieuw hoofdstuk van kwam, chapeau! :D
En dat dit ook nog eens een backstory over meneer-- ik bedoel, Ben Spoor uit Sofie bleek? Stellar, not gonna lie. *geeft een fikse knik gepaard met een zelfverzekerd-achtige glimlach van goedkeuring*
Wel, ik had ergens een "mid-credits cameo" genoemd.. it was me!:2funny Voor degenen die de twist aan het einde al uitgevogeld hadden, wilde ik alsnog iets doen om het dan maar tenminste als een twist te laten voelen dat ze TOCH nog gelijk kregen.. Twisted, I know.

Dankjewel! Het is ook met alle liefde geschreven. I went for ALL the feels with this one. :)

Wat hoofdstuk 9 betreft, heb ik twee opmerkingen:
1. Om dat elastiekje moest ik onprofessioneel hard lachen.
2. En bedankt, nu zit ik met André Hazes sr. in mijn hoofd :p

Een epiloog in twee delen? Schrijvers onder elkaar, dat is wel op het randje hoor. Ben je zelf soms ook gestopt met roken?

Nog even serieus: jouw schrijfstijl getuigt van twee dingen waar ik enorm liefhebber van ben, zowel in verhalen als in film of series. Enerzijds is dat je gevoel voor smaak. Daarmee bedoel ik dat het taalgebruik consistent is; je durft dingen bij de naam te noemen, maar zonder dat je nergens écht grof bent in je verwoording. Daar kunnen velen hier nog van leren.

Daarnaast - en dat is echt een kunst - je gevoel voor de balans tussen serieus en ernstig. Je durft heftige onderwerpen te bespreken, zonder dat het een tranentrekker wordt, en zonder het met grappen kapot te bagatelliseren.

Beide zijn mijns inziens redenen waarom jouw verhalen zo goed aanslaan, en lezers van begin tot eind aan je spreekwoordelijke lippen hangen.
Dat, en dat we zo goed als zeker weten dat jij je verhalen altijd afmaakt. Hoe lang dat voor Peetoom ook moge duren ;)

O ja, en +1 voor verwijzingen naar je andere verhalen.
Allereerst dankjewel voor de complimenten! Mijn ego is weer een kwartiertje gesust. ;) Nee, maar ik waardeer het oprecht. De laatste weken post ik veel, waardoor het wellicht een beetje op produceren is gaan lijken. Zo werkt het bij mij echter niet, want ik stop serieus veel energie in mijn schrijfsels en zonder buffer aan hoofdstukken zou het ook niet lukken. Ik ben regelmatig drained als ik geschreven heb en dat was hier na de epiloog ook echt zo. Juist daarom is het zo fijn om te horen dat het resultaat dan gewaardeerd wordt. :)

Nou, toen ik de planning van het verhaal klaar had.. was het de bedoeling dat alleen de laatste twee stukjes (de lege kast en de I AM SPOOR-twist) de epiloog zouden vormen. Al het andere in de daadwerkelijke epiloog was bedoeld als hoofdstuk 10. Conclusie: ik had mijzelf 12 hoofdstukken moeten gunnen, want het lukt nooit binnen de lijntjes. :2funny Toch wilde ik er deze keer aan vasthouden. Het was een uitdaging voor mijzelf en ik zag het nadeel van extra lange hoofdstukken voor de lezer nou ook niet als iets nadeligs. :)

De balans die je beschrijft is dan ook precies waar ik naar streef. Voornamelijk via één gouden regel: personages zijn geen tools, maar juist de essentie. Net als bij planten gaan ze heel snel dood als je ze geen water geeft. Concreet: ze zijn heel snel saai en nutteloos als je ze geen ontwikkeling laat doormaken. Die ontwikkeling is de kern van een verhaal en moet geloofwaardig zijn. Vandaar ook de vele extra pagina's. Soms was er extra water nodig om een stukje groei als iets natuurlijks te laten voelen. Niet als iets dat ongeloofwaardig of onverdiend was.

Het beste voorbeeld is denk ik of ze in het laatste hoofdstuk met elkaar zouden vrijen. (Overigens iets dat ik pas besloten heb toen ik op dat punt kwam, want ik heb er lang over getwijfeld.) Als vrijen het doel is, dan had ik het verhaal in één hoofdstuk af kunnen doen en zou het waarschijnlijk niemand wat geboeid hebben.

Froukje: "Ik wil vrijen.."
Ben: "Wat een goed idee!"
Het bed: "Krakedie-kraak.."
Lezers: "Ugh.."

Nu Froukje zich heeft kunnen ontwikkelen tot iemand die de regie heeft kunnen terugnemen over haar eigen leven, en nu Ben zich heeft ontwikkelt tot iemand die niet langer bij elke aanraking wordt gekweld door pijn uit het verleden.. wordt zo'n vrijpartij een pay-off. Een bekrachtiging van hun groei.

En dan hoef je inderdaad nauwelijks iets te beschrijven van wat ze daadwerkelijk met elkaar doen, want het enige interessante was de aanloop. Het echte 'hoogtepunt'. (Last one, I promise..) :lipzzz

Ik kan er eeuwig over doorzeuren (waarvan akte) .. maar het is iets waar ik ook echt in geloof. Laat je personages groeien als mensen, waardoor je als schrijver zelf ook meegroeit.. en dan zal de groep lezers van je verhalen automatisch ook groeien.

En het is enorm fijn om dat terug te zien, horen en lezen! :cool:
 

Fairry Happy in a Nappy

Meer een AT dan een AB, maar sowieso een DL…
Je hebt een heerlijke manier van schrijven!
Was aan de ene kant wel een domper dat het was afgelopen, maar aan de andere kant moet zo’n verhaal ook niet teveel doorgaan, dan haak ik uiteindelijk midden in een verhaal af…
En dat laatse hoofdstuk en epiloog maken het toch weer tot een mooi eind.:dans

Heerlijk genieten!
Sorry dat ik je ego niet zo vaak streel met een lovende kritiek, maar ben normaliter niet zo van de teksten neerzetten. Kom het dit keer echter niet laten.
Zeker niet na zo’n mooie verwijzing naar een ander verhaal…:love

Lees graag meer van dit soort verhalen!
Zeker als ze die geweldige cliffhangers hebben…:D

Dank, dank, dank!!!
 

SilentWitness

Gewaardeerd Lid
"Krakedie-kraak" xD

Maar inderdaad, de opbouw erheen is veel belangrijker dan de "sappige details". Dat is ook wat ik met smaak en stijl bedoel. Chapeau, en ik wacht met smart op "Sofie II"!
 

Snakebite

Superlid
Je hebt een heerlijke manier van schrijven!
Was aan de ene kant wel een domper dat het was afgelopen, maar aan de andere kant moet zo’n verhaal ook niet teveel doorgaan, dan haak ik uiteindelijk midden in een verhaal af…
En dat laatse hoofdstuk en epiloog maken het toch weer tot een mooi eind.:dans

Heerlijk genieten!
Sorry dat ik je ego niet zo vaak streel met een lovende kritiek, maar ben normaliter niet zo van de teksten neerzetten. Kom het dit keer echter niet laten.
Zeker niet na zo’n mooie verwijzing naar een ander verhaal…:love

Lees graag meer van dit soort verhalen!
Zeker als ze die geweldige cliffhangers hebben…:D

Dank, dank, dank!!!
Ahw, dankjewel! Enne.. geen zorgen! Elke like en comment wordt gewaardeerd, maar ik weet dat er ook zat mensen zijn die daar niet altijd aan toe zullen komen. Dat hoeft ook niet! Als mensen er maar plezier van hebben en zo te lezen is dat hier gelukt! :D

"Krakedie-kraak" xD

Maar inderdaad, de opbouw erheen is veel belangrijker dan de "sappige details". Dat is ook wat ik met smaak en stijl bedoel. Chapeau, en ik wacht met smart op "Sofie II"!
Ach, zondag is het alweer Sooftember. Tot die tijd is er nog het laatste stukje Zomersneeuw. ;)

Wauw wat een super verhaal. Je schrijfstijl bevalt me enorm !
Wat lief, dankjewel! :dans

Mooie hoofdstukken weer, en een happy end

:tmb:tmb:tmb
Dankjewel! :D
Happy was het zeker.. maar was het ook the end? :lipzzz

...
...
...

Just kidding. Deze is klaar. Maar Spoor zien we sowieso nog wel terug, haha. :)
 
Bovenaan