Hoofdstuk 27 HET ONDERZOEK VAN ELZA
Al snel tijdens het onderzoek merkten Anja en, Eva dat Elza als ze diep adem haalde soms bijna geen lucht meer kreeg en, toen Eva naar het hart en, de longen van Elza luisterde merkte ze dat Elza diep en, zwaar ademde en, na een paar minuten bijna geen lucht meer kreeg.
Dat deed Eva naar Marjan en, Irma kijken en, vragen" wie van jullie is de moeder van Elza?"
Waarop Marjan zich best geschrokken melde en, Eva vervolgens vertelde dat ze direct contact op zou nemen met de longarts en, er waarschijnlijk vanmiddag nog een longtest zou volgen.
Terwijl Eva Marjan uitleg gaf over het vervolg traject, vertelde Anja aan Elza en, Sofieke in Jip en, Janneke taal wat er met Elza ging gebeuren.
Dan was het zover dat ze moesten gaan en, wilde Elza terwijl Eva verder ging met de voorbereidingen van de kijkoperatie en, eventueel een echte operatie uit bed komen om met Anja mee te lopen maar, Anja zei, "nee Elza op bed blijven zitten, we nemen je met bed en al mee, bovendien zit het infuus aan je bed vast".
Ondertussen werd Sofieke klaargemaakt voor de kijkoperatie en, voor de zeer waarschijnlijke echte operatie die in geval van slecht nieuws direct zou volgen.
Door de geringe afstand tussen beide bedden was Sofieke ondanks dat ze net als Elza aan het infuus vast zat net in staat om een aai over Elza haar hand te geven.
Dan was het tijd om met Elza naar de logopedieafdeling te gaan en, voor Sofieke om richting operatiekamer te vertrekken maar, voor het echt zover was wilde dokter Eva beide meisjes nog een keer temperaturen en, waar Sofieke geen koorts maar, een fikse verhoging had was de lichaamstemperatuur van Elza in korte tijd gestegen van 37,7 naar 38,9 iets waar niet alleen Elza en, Marjan maar, ook Sofieke zo van schrok dat het haar moeite koste om stil te blijven liggen.
Toen Anja en, Ella op Sofieke inpraten werd ze weer rustig en, ook het handje vasthouden van Irma deed wonderen maar, wat vooral hielp was het feit dat voor Eva aan de kijkoperatie van Sofieke zou beginnen en terwijl alles in gereedheid werd gebracht voor het onderzoek ze nog even bij Elza kwam kijken en, zei "Elza je bent flink hoor, niet alleen vindt ik het stoer dat je Sofieke steunt waardoor we nu op tijd kunnen kijken hoe we jou het beste kunnen helpen ".
Nu ze de kans had vroeg Marjan direct, "Eva wat gaat er nu wat betreft Elza gebeuren?"
Direct op de vraag keek Eva Marjan en, Elza aan en, zei " jullie gaan nu naar een spreekkamer waar Elza vanuit haar bed op een stoel gezet wordt .
Daarna krijg je een slang in je mond en, een knijper op je neus, de andere kant van de slang zit aan de machine die Elza's long inhoudt zal meten."
"Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor".
"Daarna moet je zo hard als je kan in de slang blazen, zo kunnen we kijken of je astma of zoiets hebt".
"Als dat zo is moeten we kijken of en, zo ja hoe we je het beste kunnen helpen".
Van dit hele verhaal schrokken niet alleen Elza en, Sofieke die op het punt stond om te vertrekken voor de kijkoperatie maar, ook Marjan schrok hoewel ze wel vond dat Elza de laatste tijd snel buiten adem was maar, zelfs Irma keek Elza en, Marjan geschrokken aan en, bleek dat ze dat niet hadden verwacht.
Hoewel nu ze het zeiden en, Marjan er over nadacht het Marjan ineens opviel dat Elza de laatste weken snel buiten adem was en, naar lucht hapte.
Toen ze er dieper over nadacht realiseerde ze zich dat astma in de familie zat en, bovendien hadden haar andere zus Ashly en, diens dochter Mariska hier al jaren last van, Dus dat het zich nu bij Elza openbaarde verbaasde haar niets maar, vervelend was het wel.
Intussen zag Marjan dat Irma en, Sofieke werden meegenomen waar Elza ook nu mee wilde en. merkte Marjan dat Elza opnieuw probeerde om haar bed uit te komen en, met Sofieke mee te gaan maar, Ella hield haar tegen en, zei "nee Elza blijf liggen want we gaan direct naar de longafdeling, dan vervolgde Ella Irma is al mee naar de slaapdokter en, als Sofieke het kapje op haar neus krijgt wordt ze in slaap gebracht daarna kan Irma ook niets meer doen en, als Sofieke naar de operatiekamer gaat moet ook zij wachten tot Sofieke wakker wordt".
Voor Elza ertussen kon komen zei Ella terwijl ze intussen bij de longafdeling aankwamen, " de longtest duurt ongeveer een halfuur en, een halfuur daarna hebben we de uitslag dus wij zijn tegen 4 uur wel op de afdeling terwijl de operatie bij Sofieke ongeveer 2 uur gaat duren, waarna ze naar de uitslaapkamer gaat dus voor zij terug is zal het wel een uur of 8 zijn.
Tot verbazing van Ella knikte Elza dat ze het had begrepen, terwijl ze intussen bij de spreekkamer waren gekomen waar het onderzoek zou gaan plaatsvinden.
Dan kwamen ze bij de balie van de afdeling waar Ella Elza aanmeldde," goeiemiddag wij komen Elza Vermeer brengen voor een longtest".
"Dan vroeg de de mevrouw achter de balie, "Elza Vermeer dat is toch het meisje wat haar vriendinnetje steunt?"
Verbaasd keek Elza de mevrouw achter de balie aan en, vroeg dan, "Ja maar, hoe weet u dat?"
Nu keken Ella en, Anja Elza aan en, zei" zonder dat jij het beseft Elza heb jij iets bijzonders gedaan, dat een vriendinnetje in plaats van papa of mama bij een patiënt blijft slapen zien we niet vaak en, is al bijzonder maar, dat jij ook haar onderzoeken zelf ondergaat hebben wij eigenlijk nooit eerder gezien".
Dan betraden ze de spreekkamer en, was het na kennismaking met de longarts en, een korte uitleg zover, dat Elza vanuit bed op een achter een kast van een apparaat met slangen staande stoel werd gezet, waarbij Ella het infuus mee nam en naast Elza aan een speciaal daarvoor neergezette stang ophing.
Toen Elza zat dacht ze dat ze direct de slang in haar mond en, de knijper op haar neus zou krijgen maar, dan zei Eva dat ze eerst Elza's temperatuur wilde meten en, nog een keer naar haar longen luisteren.
Terwijl de thermometer intussen in het oor zat vertelde Eva dat dit na de longtest ook zou gebeuren, hoeveel energie het afnemen van de longtest Elza had gekost.
Toen Eva de thermometer eruit haalde bleek dat Elza geen koorts had en, ook het hart reageerde normaal toen Eva daar naar luisterde terwijl Eva bij het beluisteren van de longen wel merkte dat die niet helemaal deden zoals gewenst.
Hierna kwam de longarts erbij en, werd Elza op haar stoel vastgezet en, plaatste de longarts de slang in Elza haar mond en, zette een soort wasknijper op haar neus, zodat die werd dichtgeknepen en, Elza alleen door haar mond adem kon halen, dan maakte de longarts Elza duidelijk wat en, hoe ze het moest doen.
Dan trokken Eva en, de longarts zich terug achter een wand en, een computerscherm waar ze konden zien hoe Elza het deed en, gingen Ella en, Anja terug naar de afdeling.
Vanaf het moment dat Elza mocht beginnen ademde ze zo goed en, kwaad als het ging in en uit waarbij ze moest proberen een pingpongballetje
hoog te houden, iets wat ze al snel merkte niet mee viel
Binnen een paar minuten kreeg ze het warm omdat het blazen steeds zwaarder werd, doordat haar longen vol begonnen te lopen.
Uiteindelijk mocht ze na een half uur stoppen en, werd de knijper van haar neus en, de slang uit haar mond gehaald waardoor ze weer vrijer adem kon halen.
Nadat dit was gebeurt dacht Elza dat ze direct op het bed moest gaan liggen maar, tot haar verbazing pakte Eva opnieuw de oorthermometer en, voor ze het besefte zat het ding al in haar oor.
Dan besefte Elza dat Eva had gezegd dat ze haar temperatuur na de test opnieuw zou meten, doordat Elza dat overdacht was het gebeurt voor ze het besefte.
Tot schrik van Marjan maar, ook Elza zelf zei Eva dat Elza zoals verwacht nu wel echt koorts had, namelijk 39,2 en, ook nu had Elza bijna geen adem wat Marjan deed vragen of het ernstig was en, of Elza geopereerd moest worden.
Direct keek Eva Marjan aan en, zei "nee mevrouw Vermeer zoals het nu is kunnen we het met medicatie af, maar, als het erger wordt moeten we verder kijken maar, buiten dat houden we ook Elza niet alleen als steun voor Sofieke maar, ook als patiënt hier, in ieder geval totdat ze 24 uur koorts vrij is, verder moet voor ze naar huis gaat eerst een kuur die we vanavond nog starten afgerond zijn deze zal hoofdzakelijk weer via het infuus gaan".
Van dit bericht schrok niet alleen Elza maar, vooral Marjan behoorlijk, hoewel die zich gelukkig prees dat ze er vroeg bij waren.
Alles laten bezinkend besefte Marjan dat Elza de laatste maanden ondanks alle steun en, belangstelling van en, enthousiasme voor vooral Sofieke Josje Rudolf en, Ronald en, op school ook voor het clubje rond Olaf en, Marjolein wat voor de nodige energie zorgde ze ook sneller moe was.
Dan waren ze klaar en, werd Elza op bed gelegd en, teruggebracht naar haar kamer waar bijna tegelijkertijd ook Sofieke naar werd teruggebracht.
Nauwelijks gëinstalleerd keek ze naar Elza die tot haar verbazing er heel moe uitzag, dit deed haar vragen, "Elza wat hebben ze met jou gedaan dat je zo moe bent?"
In plaats van de vraag te beantwoorden zag Sofieke dat Elza ging liggen de deken over zich heentrok en haar ogen sloot en, in slaap viel, totaal uitgeput".
Nu keek Sofieke vertwijfeld naar haar moeder en, Marjan, dat ziende vertelde Irma haar dochter in voor haar begrijpelijke taal van de longtest die Elza had gehad.
Na dit verhaal knikte Sofieke dat ze het begreep, waarna Sofieke op het alarm drukte wat Irma deed vragen, "wat is er Sofieke?"
"Ik moet poepen maar, kan door die vervelende slang mijn bed niet uit en, in mijn luier poepen is vies" was haar antwoord terwijl ze zo zag Irma alle moeite deed om de smurrie binnen te houden.
Binnen anderhalve minuut kwam Ella binnen rennen en, vroeg direct wat er aan de hand was, direct antwoordde Sofieke , "Ella ik moet poepen maar, gouw anders poep ik in mijn luier".
Nog terwijl Sofieke vertelde trok Ella een steek onder het bed vandaan sloeg de deken weg en, kleedde Sofieke uit en, terwijl Anja die ook al was komen kijken Sofieke voorzichtig omhoog hielp schoof Ella de steek onder Sofieke haar billen en, direct toen ze op de po zat ontspande ze en, voelde dat haar darmen leeg liepen.
Hoewel het behoorlijk veel was ging het aardig snel en, tot slot plaste Sofieke ook nog en, terwijl ze Sofieke van de po afhielpen haar schoon poetste en, een schone luier omdeed zei ze, "goed gedaan Sofieke maar, ik begreep uit het verslag over jou dat je incontinent bent".
"Ja Ella maar, een paar maanden geleden zette Elza me opeens zomaar op de wc waar ik zonder het zelf te merken poepte wat Elza me bewust liet zien en, toen Elza me daarna een luier om wilde doen herkende ik het gevoel van moeten poepen en, zette Elza me weer op de wc".
Ondertussen was het bijna 5 uur en, vroegen Irma en, Marjan of de meisjes zeker wisten dat ze het samen zonder ouders zouden kunnen.
Hierop keek zowel Sofieke als Elza, die intussen weer wakker was naar de moeders en, zeiden ze beiden met volle overtuiging, " ja mama".
Hierop gaven ze beide meiden een kus trokken hun jas aan pakten hun spullen en, vertrokken naar huis.
Direct toen de moeders waren vertrokken zeiden Anja en, Ella dat als de meiden wilden zij hen naar de speelkamer zouden brengen maar, dat beide meisjes wel in bed moesten blijven maar, er ook dan genoeg mogelijkheden waren om te spelen.
Direct zei zowel Elza als Sofieke dat ze graag naar de speelkamer wilden en, nog geen 5 minuten later het was inmiddels bijna kwart over 5 en, om half 6 wat het etenstijd op de speelkamer, had Ella de meisjes verteld maar, ook dat ze tot die tijd konden spelen.
Direct bij binnenkomst vroeg Ineke die de speelkamer leidde wat de meisjes wilden, direct zei Sofieke, dat ze wilde kleuren, terwijl Elza haar ogen inmiddels op een paar knuffelberen in de speelhoek had laten vallen.
Direct zuchtte ze, "ik wil graag met die knuffelberen spelen maar, mag mijn bed niet uit".
Direct nadat Ineke zich nog eens had voorgesteld zei ze, "Elza geen probleem ik ga ze voor je pakken", nog geen minuut later kwam Ineke met de beertjes aanlopen en, gaf de beren aan Elza, die Ineke bedankte.
Ondertussen vermaakte Elza en, Sofieke zich best, ondanks dat Sofieke zich na de operatie nog erg moe voelde maar, zag ze toen ze nog eens naar Elza keek dat ook zij moe was van haar onderzoeken, iets wat haar eigenlijk verbaasde maar, toen Ineke vertelde wat die onderzoeken inhielden begreep Sofieke dat ook die onderzoeken vermoeiend waren.
Dat een astmatest vermoeiend was bewees Elza al snel, want terwijl zij met de beertjes zat te spelen terwijl Sofieke zat te kleuren, zag Sofieke dat Elza de beertjes losliet en, vol tegen de leuning aan zat en, haar ogen sluitend in slaap viel, totdat een kus op haar lippen haar een tijdje later weer wekte.
Aan de manier van kussen merkte ze wel dat het niet pappa mamma of tante Irma was was maar, wie het wel was.
Pas toen ze na een paar minuten haar ogen uitwreef en opkeek zag ze een bezoeker die ze totaal niet had verwacht.