TAMARA

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 47 SOFIEKE NAAR ZWEMLES

Direct zag ik dat Irma op de grond lag en, buiten bewustzijn was.
Direct vroeg ik me af ze alleen was flauwgevallen compleet bewusteloos was, of dat het nog ernstiger was.
Op het moment dat ik me op de knieën liet zakken had ook de bedrijfsleider de situatie opgemerkt en, kwam direct naar ons toe.
Bij ons gekomen probeerde hij me gerust te stellen door me aan te kijken en, te zeggen, " mevrouw ik ben ook bedrijfshulp verlener en, zo ik het kan zien is er niets ernstigs aan de hand."
Ondertussen had de man wat onderzoekjes gedaan en, geconstateerd dat Irma ademde en, ook haar polsslag goed was.
Terwijl we samen op de ambulance wachten stelde de man zich voor als Harm VD Velde waarna hij me voorzag van koffie.
Terwijl hij me aankeek merkte hij op, " sorry mevrouw maar volgens mij heeft u het beide in uw broek gedaan ".
Nu keek ik Harm aan en, zuchtte, "meneer ik ben mijn hele leven al incontinent en, mijn zus is dat sinds ze zwanger is ook !"
Terwijl ik dat vertelde zagen we de ambulance aankomen en, net toen er een broeder en, zuster binnen kwamen, zag ik dat Irma langzaam bijkwam.
Waarna ze direct wilde gaan zitten maar, de mevrouw van de ambulance zei, " blijft u maar, even liggen mevrouw, dan doen we eerst even wat onderzoekjes".
Direct hierna werd bloeddruk hartslag en, temperatuur gemeten, waaruit bleek dat bloeddruk en, polsslag gevaarlijk laag waren.
Waarop de ambulancezuster ons aankeek en, zei "op zich is er niet iets ernstigs aan de hand maar, gezien het feit dat mevrouw ruim twee maanden zwanger is nemen we haar wel mee naar het ziekenhuis".
Op onze geschrokken gezichten haasten ze zich te zeggen, " op zich is dit niet ernstig maar, aangezien mevrouw haar bloeddruk en, polsslag laag zijn en, het er gezien haar dikke buik op lijkt dat mevrouw bijna drie maanden zwanger is, nemen we nu geen enkel risico."

Direct lieten we merken de beslissing te begrijpen en, te accepteren en, terwijl Irma de ambulance werd ingeschoven zei ik, " Irma ik ga naar huis en, zal Victor en, Nicolaas bijpraten".
Terwijl Irma meegenomen werd naar het ziekenhuis lade ik de boodschappen in de auto en, vertrok naar huis.
Thuisgekomen zag ik dat Victor schrok maar, vrij nuchter zei hij, "laten we maar, even afwachten, om dan door te gaan "alles bij elkaar lijkt het me verstandig om Thea te vragen of ze het goed vind dat de meisjes in plaats van komende zondag thuis komen, ze nog twee weken blijven".
Direct belde Nicolaas Thea op zodat we na nog geen tien minuten als antwoord hadden dat dit geen probleem was en, dat ze alles met betrekking tot medicijnen en, luiers met de apotheek zou afstemmen.
Dit alles kregen Elza en, Sofieke niet mee omdat ze met Agnes Martijn en,, nog wat ander kinderen buiten aan het spelen waren.
Totdat Agnes op haar horloge keek en, zag dat het inmiddels half vier was en, zei toen dat ze nog drie kwartier konden spelen maar, dat ze wel op tijd naar huis moest, omdat Agnes om zeven uur zwemles had.
Dan vertelde Agnes dat als het goed bleef gaan zij in de herfstvakantie mocht afzwemmen, om dan direct door te vragen " hebben jullie ook zwemles?"
Nu keek Elza Agnes aan en, zei "ja Agnes en, als dat goed blijft gaan mag ik ook in de herfstvakantie afzwemmen voor mijn A Diploma".
Dan keek Agnes Sofieke aan en, vroeg " heb jij ook zwemles Sofieke?"
Nog voor Agnes was uitgesproken liet Sofieke haar hoofd hangen en, snikte, " dat durf ik niet, andere jongens en, meisje lachen mij uit om mijn luier en, mijn lopen".
Hierop keek Martijn Sofieke aan en, zei "in het zwembad is plassen niet zo erg en, voor het geval je poept zijn er speciale luiers voor in het water"
Deze opmerking deed Sofieke ontspannen.
Helemaal toen Martijn vertelde dat hij vanwege spanning rond het zwemmen in het water ook een zwemluier om moest.
Hierop zagen Agnes en, Martijn dat Sofieke er vertrouwen in begon te krijgen, waarop ze de speeltuin lieten voor wat ze was en, spoeden zich naar oom en, tante.

Bij oom en, tante aangekomen zag Elza dat het inmiddels half 5 was, waarop Elza direct wilde vertellen maar, tante Thea zei, " eerst zitten en, luisteren".
Direct vertelde tante dat als gevolg van het flauwvallen van Irma, Nicolaas en, Victor hadden gevraagd of alle meisjes in plaats van anderhalve week waarvan inmiddels bijna 1 week voorbij was, het clubje nog minsten twee weken langer mochten blijven.
om dan te vervolgen, "wij vinden het best, als jullie willen tenminste?"
Dit deed alle meiden glimlachen, helemaal toen tante zei, "over luiers hoeven jullie je geen zorgen te maken, die brengt de apotheek hier heen".
Pas toen dat was verteld en, Agnes Elza en, Sofieke aankeek begreep tante dat de meisjes wat wilden vragen.
Nu vertelde Agnes waar de kinderen het vanmiddag over hadden gehad.
Waarop tante Sofieke vroeg, " Sofieke wil je dat echt?"

"Ja tante ik wil net als alle kinderen leren zwemmen".
Waarop Agnes maar, ook Christa die stilletjes binnen was gekomen zei, "mooi dan heb jij vanavond je eerste zwemles Sofieke".
Hierna gingen Agnes en, Martijn naar huis en, Elza en, Sofieke samen met de andere meiden aan tafel, waar zowel tante als Anneke verwachtte dat Sofieke door de spanning weinig zou eten.
Al snel zagen beide dat hier totaal geen sprake van was, Sofieke at net zo goed als anders.
Direct na het eten werden de nodige spullen bij elkaar gezocht, doordat deze zwemles onverwacht kwam hadden de meisjes geen badpakken bij zich maar, gelukkig had tante Thea de oude badpakken van Christa en, Anneke nog altijd bewaard.
Die zoals al snel bleek goed pasten en, bovendien bleken oom en, tante nog zwemluiers van de tijd dat Christa zwemles had over te hebben gehouden.
Hierdoor zagen oom en, tante dat het vertrouwen van Sofieke snel steeg, zelfs toen tante in bedekte termen vertelde dat Irma vanmiddag was flauwgevallen en, wat dit voor gevolgen had, kon dat de goeie sfeer niet verpesten, hoewel Sofieke wel even schrok.
Ondertussen vorderde de maaltijd, ondanks alles kon Sofieke zelf eten en, nog netjes bovendien waardoor ze ruim op tijd klaar waren.
Zo stonden Sofieke en, Elza om kwart over 6 klaar en, melden ze zich om even over half 7 bij het zwembad, waar zowel Elza als Sofieke werden ingeschreven voorlopig voor de komende vier weken.
Dan was het direct tijd om zich naar de kleedkamer te begeven, waar Sofieke bij het uitkleedden merkte dat ze nog helemaal droog was maar, nu naar de wc moest.

DE EERSTE ZWEMLES

Snel ging ze op de wc plassen waarna ze Christa liet helpen bij het omdoen van de zwemluier.
Iets wat de volle aandacht van de meeste meiden in de kleedkamer trok maar, tot verbazing van Christa en, tante Thea gaf sofieke de pestkoppen direct lik op stuk.
Ondertussen zag Sofieke dat op hetzelfde moment tante ook Elza een zwemluier omdeed.
Nauwelijks waren ze klaar of de zwemjuf kwam het groepje al ophalen, waarbij ze direct zag dat er vanavond nieuwe leerlingen waren gekomen.
Direct stelde tante Sofieke en, Elza voor, waarna de zwemjuf zei, "Sofieke geef mij maar, een hand en, komen jullie maar, mee".
Aangekomen bij het pierenbad gingen Agnes en, Martijn net als de meeste andere leerlingen direct het water in.
Waar Sofieke hoewel niet bang het spannend vond en, bij de zwemjuf in de buurt bleef, wilde Elza direct achter de andere jongens en, meisjes aan maar, de zwemjuf riep haar terug en, zei" Elza even wachten".
" Voor jij naar het diepe gaat wil ik eerst zien wat jij kan".
Al snel zag de zwemjuf die zich had voorgesteld als juf Samira dat Elza de zwemkunst aardig beheerste.
Hierna richtte Samira zich op haar assistente en, vroeg, " Lisa wil jij je bezig houden met Agnes Martijn Elza en, de anderen?"
"Dan kan ik me volledig concentreren op Sofieke".
Bijna direct kwam het antwoord, " ja dat is goed Samira", bijna direct hierna ging Lisa met bijna de hele groep naar het diepe.
Toen ook Sofieke daar achteraan wilde hield Samira haar tegen, "stop Sofieke, we beginnen bij het begin".
"Kom maar, achter mij aan en, doe mij maar, na", direct liep Samira een heel klein stukje het water in.
Welk voorbeeld Sofieke na het omdoen van de zwembandjes zonder enige aarzeling volgde, zodat zij al snel tot haar navel in het water stond.
Hier oefende eerst staande de schoolslag beweging en, toen dat goed ging op zelfde manier de rugslag.
Toen dat goed ging pakte Samira Sofieke onder haar buik en, liet haar geleidelijk steeds ietsje verder in het water zakken en, oefende ze het eerste kwartier de schoolslag.
Na weer een kwartier zei Samira, "Sofieke kom maar op je rug liggen en, leg je hoofd maar, in mijn handen".
Ook nu deed Sofieke zonder aarzelen wat Samira vroeg en, tot verbazing van Samira deed Sofieke het voor een allereerste keer heel goed.

Zodat ze aan het eind van de les zei, " goed gedaan Sofieke, als jij zo doorgaat kan je misschien aan het eind van volgende week met de andere jongens en, meisjes meezwemmen".
Direct hierop zag Samira Sofieke stralen, terwijl intussen ook Lisa de les had gestopt en, Elza en, Agnes nieuwsgierig naar het ondiepe kwamen om te zien hoe het Sofieke verging.
zo hoorden ze dat Samira voor een allereerste keer dik tevreden was en, tegen Sofieke zei " als jou tante het goed vindt zie ik jou morgenvroeg om 7 uur voor je volgende les".
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 48 NA DE EERSTE ZWEMLES

Nauwelijks had het Samira gevraagd of ze zag tante Thea binnenkomen, die direct naar Sofieke keek.
Direct zag Samira dat de vrouw die Sofieke kwam halen wilde weten hoe het de eerste keer was gegaan.
Zodat nog voor tante kon vragen Samira tante aankeek en, zei "mevrouw wat Elza betreft ben ik dik tevreden, als die zo doorgaat kan ze zaterdag over een week afzwemmen".
"Mooi Samira maar, hoe heeft Sofieke het gedaan?"
"Voor een eerste zwemles heel goed, ze leert snel en, laat zich totaal niet gek maken".
"Bovendien is ze absoluut niet bang maar, ontzettend leergierig, als zij zo doorgaat kan ze binnen een maand samen met de rest mee zwemmen en, binnen twee maanden afzwemmen".
Nu zagen ze tante verbaasd kijken maar, voor ze kon reageren keek Samira tante aan en, vervolgde.
"Dat betekend dan wel dat Sofieke er de komende weken hard aan moet trekken, oftewel iedere ochtend om 7 uur privéles van een uur en,
s' avonds van 7 tot 8 uur samen met de groep lessen".
"Dat laatste geldt overigens ook voor Elza die als ze dat doet echt tegen het A diploma aanzit".
Toen het gesprek werd afgerond zag tante de meisjes het water uit komen, waar Elza zich ondanks alles zich nog zelf kon douchen luieren en, aankleedden, was Sofieke zo moe dat ze niet alleen de zwemluier had gebruikt waar die voor was gemaakt.

Iets anders was dat ze nu zelfs volledig steunend op de rollator geen centimeter vooruit kwam.
Zodat Christa die met tante mee was, haar moest dragen.
Pas toen Christa Sofieke op de arm nam merkte Sofieke pas dat ze tijdens de zwemles gepoept had
Wat een bestraffend, "bah kleine meid" van Sofieke zelf opleverde maar, wat Christa Sofieke aankijkend deed zeggen, " Sofieke dat geeft niets, want zoals je weet kan je maar, op één ding tegelijk concentreren."
"Dus en, zwemmen en, opletten of je naar de wc moet gaan niet samen maar, kom dan zal ik je douchen en, aankleedden".
Al snel waren ze in de kleedkamer waar zowel Elza als Sofieke zag dat er wel meer meisjes een zwemluier omhadden gehad.
Toch zagen ze ook dat er ook meisjes waren die verbaasd opkeken toen zowel Sofieke als Elza na het douchen en, afdrogen van Christa een schone luier kregen

Toen die meisjes even later echter probeerden om Sofieke te kleineren merkten zowel die meisjes als tante en, Christa dat Sofieke niet meer met zich liet sollen.
Dit vooral omdat niet alleen Elza maar, vooral Sofieke zelf fel van zich afbeet, waardoor alle meiden die hadden gedacht Sofieke op haar luier te pakken snel stil waren.
Om even later toen Sofieke vlak voor vertrek aangaf dat ze naar de wc moest weer verbaasd te reageren.
Helemaal toen Sofieke binnen vijf minuten terug was en, stralend meedeelde dat ze helemaal droog was.

ONDERTUSSEN THUIS

Terwijl Elza en, Sofieke naar zwemles waren werd er bij mij thuis als ook bij Irma hard aan de kinderkamers gewerkt, inmiddels was er behangen en, was ook het tapijt gelegd.
Alles bekijkend vonden we zelf dat het resultaat er mocht zijn.
Dat Elza ook in de zomervakantie zwemles had wisten we allemaal, aangezien Marjan met Thea had afgesproken dat Elza ook in de zomervakantie naar zwemles zou gaan.
Zodat het zwemmen door zou gaan en, niet stil zou vallen en, ze na de vakantie niet eerst weken oude stof opnieuw moest aanleren.
Ook wisten we dat Sofieke wel eens mee ging kijken maar, dat Sofieke vanavond mee het water in ging en, dus haar allereerste zwemles zou krijgen was ons niet bekend.
Zo dachten we toen ze na terugkomst belden dat Sofieke weer had toegekeken maar, merkten we direct dat Sofieke dat ontkende en, hoorde ik dat ze tegen Irma zei, "nee mama ik hep zelf gezwemt. "
Nu zag ik Irma verbaasd kijken en, hoorde haar vragen, " heb je meegedaan in het water Sofieke?"
"Ja mama en, dat was heel leuk", was het antwoordt.
Waarna Sofieke doorging, " en, morgenvroeg en, morgenavond mag ik weer".
Nu vroeg Irma naar tante Thea maar, tot onze verbazing bevestigde die het hele verhaal van Sofieke.

Om daar aan toe te voegen, " Irma, de badjuffrouw was heel tevreden over jou dochter, Sofieke pakt het snel op".
Om dan te vervolgen, " om te zorgen dat Sofieke snel bij de groep kan aansluiten en, als het echt meezit nog voor het A diploma op kan gaan is er afgesproken dat, Sofieke de komende drie weken s' avonds van 7 tot 8 met de groep mee doet en, s' ochtends van 7 tot 8 samen met Elza privéles krijgt".
Tijdens het gesprek zaten Elza en, Sofieke samen met de andere meiden aan de cappuccino en, toen dat op was zei Anneke, "Sofieke Elza, bedtijd".
Hoewel de meisjes nog niet naar bed wilden begrepen ze dat als ze morgenvroeg op tijd wilden zijn ze vroeg op moesten.
Bovendien moesten ze wel uitgerust zijn voor de zwemles, aangezien zwemles een inspannende bezigheid was.
Uiteindelijk was het toch al 9 uur voordat ze met hulp van Anneke en, Christa in bed lagen en, nauwelijks raakten hun lichaampjes het matras of nog voor het dekbed over hen heen lag sliepen ze al.

Ondertussen zaten Irma Victor Nicolaas en, ik op de bank aan de koffie, eerst allemaal met ons zelf bezig.
Totdat Irma Victor aankeek eens diep zuchtte en, dan zei, " schat, die dochter van ons laat mij de laatste maanden iedere keer versteld staan".
Om direct door te gaan, " de ene keer houdt zij ineens haar luier schoon, de volgende keer kleed ze zichzelf aan en, uit en, heeft ze mijn hulp niet meer nodig."
Om dan door te gaan, "en, nu legt ze meiden waar ze eerst veel last van had, het zwijgen op".
Nu keek ik haar aan lachte en, zei " niet alleen heeft Sofieke steun aan jou en, mij maar, ook zie ik dat ze zich optrekt aan Carina Josje en, vooral Elza".
Hierop keek Irma mij aan en, zuchtte, " Tamara, zeg dat wel, zonder dat Elza beseft wat ze voor Sofieke betekend helpt ze haar hard vooruit"..

Ondertussen schonk ik al pratend de kopjes nog een keer vol en, zei "dat begon al toen Elza Sofieke spontaan op de wc zette en, Sofieke bijna direct daarna echt voelde als ze moet poepen of plassen".
Nu keek Irma mij aan en, antwoordde, "Tamara ik sta nog iedere keer versteld van Sofieke als zij weer iets presteert wat Victor en, ik voor onmogelijk hielden".
Nu wilde ik reageren maar, Irma ging al door, " zoals deze week weer toen ze haar oude kwelgeesten lik op stuk gaf en, zich alles behalve door hen aan de kant liet drukken".
Nu namen we nog en slok koffie terwijl Victor ons aankeek en, zei" dat Elza Sofieke op sleeptouw neemt is geweldig , iets wat we ook merken doordat als wij haar iets vragen ze veel sneller met een tegenvraag komt".
"Of gewoon zegt, dat doe ik niet, of daar heb ik geen zin in".
"Op zich positief maar, niet altijd leuk voor ons".
Intussen was de koffie op en, zaten we te borrelen, waarna het tegen half elf bedtijd was en, Irma en, ik dus naar boven wilden om te douchen een schone luier te pakken en, dan naar bed te gaan.
Toch liep ook dat weer anders dan verwacht, want tot verbazing van Irma maar, ook van mijzelf zeiden zowel Nicolaas als Victor dat wij onze gang konden gaan.
Als het door vermoeidheid of pijn niet mocht lukken, mochten we echter alsnog om hulp komen vragen.
Uiteindelijk slaagde de operatie met vlag en, wimpel en, lagen we nog voor 11 uur in bed.

DE VOLGENDE OCHTEND.

Deze donderdagochtend stond Sofieke al om kwart voor zes naast haar bed en, wilde ze na een snelle douche direct haar zwemluier en, badpak aantrekken.
Tot haar teleurstelling zei Christa die ook al wakker was, "Sofieke, dat kan je beter vlak voor de les in de kleedkamer van het zwembad doen".
Om Sofieke af te leiden keek Christa Sofieke aan en, zei, " Sofieke ik heb een natte maar, ook een vol gepoepte luier en, wil graag gewassen en, verschoond worden".
"Wil jij mij van mij vieze luier af helpen, mij wassen en, aankleedden?"
Tot haar opluchting zag Christa dat de oogjes van haar jonge nichtje begonnen te glinsteren.
Om dan te merken dat Sofieke haar bij de hand en, mee naar de badkamer nam.
Waar Sofieke zowel een schone Tena maxi voor zichzelf als voor Christa pakte.
Vervolgens eerst zichzelf uitkleedde en, een vies gezicht trok toen ze merkte dat ze vannacht goed geplast maar, ook gepoept had.
Nu zag Christa dat Sofieke baalde, om haar opnieuw af te leidde, liet Christa zich zoals beloofd door Sofieke uitkleedden.
Waarbij Sofieke merkte dat ook Christa vanochtend een bruine luier had, waar ook Christa van baalde.
Toch stonden ze al snel onder de douche, waar Sofieke van wanten wist, zodat Christa snel en, netjes gewassen werd en, ook Sofieke zelf snel weer schoon was.

Waarna Sofieke zich snel aankleedde terwijl ook Christa zich wilde gaan aankleedden, denkend dat vanochtend zelf te doen maar, dat viel tegen .
Want hoewel het niet Anneke of haar moeder maar, Josje was die op het gerucht in de badkamer was afgekomen, toch was dit genoeg om Christa andermaal het zwijgen op te leggen.

ONDERTUSSEN THUIS

Nauwelijks was ik deze ochtend om half zes wakker en, me rond kwart over6 aan het wassen en, aankleedden, of ik zag Irma helemaal aangekleed de badkamer inkomen om tanden te poetsen.
Op mijn vraag waarom Irma zo vroeg was zei ze, " ik wil om 7 uur bij Sofieke haar zwemles gaan kijken, heb je zin om mee te gaan?"
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 49 MET IRMA EN, DE MEISJES NAAR HET DIERENPARK>

Verbaasd van de vraag van mijn zus stond ik met mijn oren te klapperen, dat mijn jonge nichtje vooral door Elza, de nieuwe school en, scouting veel meer zelfvertrouwen had gekregen wist ik wel.
Bovendien vond ik dat geweldig, sterker soms was ik zelfs jaloers op die kleine meid van mijn zus.
Vooral omdat Sofieke tegen alle verwachtingen in toch hard bezig was om zindelijk te worden.
Iets wat haar nog leek te gaan lukken ook, nee dan ik mij was dat nooit gelukt.
Me dit bedenkend realiseerde ik me dat ik jaloers werd op mijn jonge nichtje van bijna 6 jaar en, voelde me een beetje slap worden, wat betekende dat ik op moest passen, om niet als mijn zus eerder vandaag flauw te vallen.
Gelukkig was ik in staat om leunend tegen de muur me te laten zakken en, op de grond te gaan zitten.
Waarna ik ruim 10 minuten nodig had om te kalmeren en, op krachten te komen.
Toen dat eindelijk zo ver was konden we ontbijten en, toen dat klaar was in de auto stappen, zodat we uiteindelijk om 5 voor 7 bij het zwembad aankwamen.
Waar we na ontvangst naar de tribune werden gebracht, waar we zo werden neergezet dat wij haar wel maar Sofieke ons niet kon zien en, we haar dus niet zouden afleiden.

Nauwelijks zaten we, of de deur naar de kleedkamer ging open en, zagen we Sofieke in een oud badpak van Christa en, met zwembandjes om haar armen binnen komen.
Direct gevolgd door de zwemjuf, die zich na de les zou voorstellen als zwemjuf Samira en, zagen ze samen het water van het pierenbad in gaan.
Terwijl we zagen dat Sofieke goed bezig was kwamen ook Thea en, Christa binnen en, nadat die bij ons waren aangeschoven vertelde Thea.
Dat het ook nu weer Elza was geweest die zonder dat zij het zelf doorhad Sofieke zo ver had gekregen om bij haar zwemles te komen kijken maar, vooral om samen met Elza het water in te gaan.
Ondertussen zagen we dat Sofieke snel leerde en, Samira tevreden was maar, zij direct nadat de les om 8 uur stopte en, Christa Sofieke uit het water hielp ons opzocht
Terwijl Christa ondertussen naar de tribune wees zodat Sofieke ons nu pas zag zitten, wat haar direct deed zwaaien.

Waarop Irma terugzwaaide en, riep dat Sofieke goed haar best had gedaan, wat Sofieke deed stralen.
Terwijl Thea en, Christa Sofieke meenamen naar de douche kwam Samira naar boven om Irma bij te praten.
Boven gekomen keek Samira Irma aan en, begon dan, " mevrouw uw dochter doet het geweldig, niet alleen vindt ze het leuk en, is zij enthousiast maar, vooral pakt zij de zwemslagen snel op".
Om dan te vervolgen, " gisteravond wilde ze direct achter Elza Agnes en, de anderen aan naar het diepe maar, gelukkig snapte Sofieke dat die al veel verder waren."
Hierna vertelde Irma dat Sofieke tot voor kort niet naar zwemles durfde, juist vanwege het feit dat zij incontinent is.
Nu knikte Samira dat ze dit wel kon begrijpen maar, dat Sofieke hier als het aan haar lag niets te vrezen had.
"Sterker, als het al geprobeerd werd, hoefde ik niets te doen, omdat Elza maar, vooral Sofieke zelf inmiddels fel van zich afbijt".

"ja dat durft ze sinds ze Elza kent en, vooral sinds ze van school is veranderd wel" antwoordde Irma, om dan te vervolgen.
"In tegenstelling tot op de vorige school gaat Sofieke nu snel in de tegenaanval, ging Irma verder, terwijl Christa en, Thea ondertussen Sofieke hielpen.
Hoewel helpen?, ondanks dat de zwemles inspanning had gekost, zeker na de les van gisteravond, liet Sofieke zien dat ze het vanochtend helemaal zelf kon.
Dit verbaasde iedereen, ook mijzelf en, Irma.
Toen we het gesprek met Samira hadden afgeronde en, samen met haar de kleedkamer opzochten om te zien hoever Sofieke was.
Zo hoorden we dat tante aandrong op een luier terwijl Sofieke liever een luierbroekje wilde, waaraan tante uiteindelijk toegaf, zoals we voor de deur van de kleedkamer hoorden.
Hierop stapten wij binnen en, zagen nog net dat Sofieke een luierbroekje en, t, shirt aantrok en, zich verder aankleedde en, wij de kleedkamer verlieten.

Om in de kantine onder het genot van koffie te wachten, althans dat was de bedoeling.
Want net toen wij weg wilden lopen was Sofieke aangekleed en, had ze haar zwem tas ingepakt.
Nu keek ze Irma en, mij aan en, zei dan "mamma je moet eerst verschonen, pas daarna gaan we koffie drinken.
Zonder dat Sofieke het met zoveel woorden zei, begreep ik al dat niet alleen Irma maar, ook ik aan de beurt zou komen.
Hoewel ik inderdaad nat was en, ook Irma verlangde naar een schone luier, wilden we dat niet toegeven.
Niet naar Thea of Christa en, al helemaal niet naar Sofieke, hoewel dit wat betreft zindelijk worden de laatste weken goed bezig was.
Bovendien was zij inmiddels zo bijdehand dat je haar niet gemakkelijk voor de gek hield.
Hoe dan ook uiteindelijk konden Irma en, ik niet anders dan toegeven, hoewel ook dat anders liep dan verwacht.

DE VERSCHONINGEN.

Want totaal onverwacht gaf Christa ons lik op stuk maar, eerst keek ze Thea aan en, vroeg "mam ik ben nu wel erg nat en, zou graag verschoond worden".
"Mag dat?"
"Ja Christa, ga maar, op die brede bank liggen antwoordde " Thea.
Zoals wij wel hadden verwacht bood Sofieke zich direct aan om Christa te verschonen en, tot onze verbazing keek Christa haar moeder en, ons aan en, zei dan.
"Mam ik heb liever dat Sofieke dat doet en, als ze met mij klaar is kan ze ook direct tante Irma en, tante Tamara verschonen".
Om dan te vervolgen "en, als dat gebeurt is kunnen we gaan".
Om dan nog voor we konden reageren te vervolgen, " ik heb eigenlijk wel zin om zo met Elza en, Sofieke naar het Dierenpark te gaan."

Direct zagen we Sofieke stralen en, hoewel tante Thea weinig tijd had zei ze aarzelend, "nou vooruit dan maar".
Direct deed ze een greep in haar handtas en, pakte de abonnementen van Elza Sofieke en, Christa uit, die ze direct aan Christa gaf.
Toen dat was gebeurt wilde Thea de ov chipkaarten pakken maar, ik had eigenlijk wel zin om mee te gaan toen ik Irma aankeek begreep ik dat ook zij wel mee wilde, zodat we Thea aankeken en, direct zeiden "wij hebben wel zin om mee te gaan dan weten we ook waar de kleine meisjes het over hebben".
Dat laatste had ik beter niet kunnen zeggen, want direct reageerde Elza maar, vooral Sofieke als door een wesp gestoken, " wij zijn niet klein, wij zijn al bijna 6".
Om dan te vervolgen, " baby' s en, peuters zijn klein".
Gelukkig kalmeerden de meisjes direct toen we ze duidelijk maakten wat we bedoelde.
Waarna Sofieke Irma en, Elza mij verschoonde, wat in beide gevallen hard nodig was.

Toen dat was gebeurt controleerde Irma op haar beurt Sofieke, die haar luier nog niet gebruikt had en, ik Elza en, Christa die beide aardig nat waren en, blij waren dat ze verschoond werden.
Toen dat was gebeurt en, we alles hadden verzameld liepen we naar mijn auto.
Al snel zaten Elza en, Sofieke in hun zitjes en, Christa op de achterbank in de riem, waarna ook wij instapten en, wegreden, om na iets meer dan een halfuur de auto op de parkeerplaats van het dierenpark te zetten.
Uitgestapt nam Irma Sofieke op de arm met de bedoeling in plaats van de rollator mee te nemen voor sofieke een rolstoel te huren.
Iets wat Sofieke niet wilde maar, toch accepteerde, waarna het direct naar de abonnementenbalie ging, waar ook Irma en, ik een abonnement kochten.
Hierna gingen we direct het park in en, ging het direct naar de prairiehondjes.
Waarna er met het treintje een ritje door het park werd gemaakt, toen dat teneinde was, gingen we eerst richting de wolven en, de dassen.
Waarna we het uiterste punt van het park geleidelijk achter ons lieten en, we al snel langs de ringstaartmaki's kwamen en, het daarna over de savanne ging.
Hier vroeg Christa of de meisjes nog wisten waar de vlekken van de giraf en, de strepen van de zebra voor dienden.
Tot mijn en, Irma haar verbazing vertelden Elza en, Sofieke dat de combinatie van kleuren en vlekken of strepen schutkleuren waren, zodat ze niet of minder snel door roofdieren werden gevonden.
Nu vertelde Christa hoe Anneke en, Christa Elza en, Sofieke op het verkeerde been hadden willen zetten maar, Elza en, Sofieke dat ballonnetje direct hadden doorgeprikt.
Inmiddels liepen we langs de kamelen en, dromedarissen, waar Christa Elza en, Sofieke vroeg, " waar de bulten op de rug van deze dieren voor dienden.

Nu moesten Elza en, Sofieke toegeven dat ze dit niet wisten maar, direct keken Irma en, ik de meisjes aan en, vertelden dat deze dieren vooral in de hete woestijn leefden maar, net als mensen water nodig hebben om te overleven.
"Hm, dat zijn dus watertanks?" begreep Elza.
"Ja Elza heel goed", lachte ik terwijl we inmiddels bij restaurant de buitenplaats waren en, aangezien het zo ongeveer koffietijd was wilden Irma en, ik daar pauze houden.
Hier stemden de meisjes direct mee in, waarna Irma en, Christa direct aangaven dat ze direct wilden verschonen.
Toen we dat ook aan Elza en, Sofieke wilden vragen, bleken beide ineens verdwenen, waarop Christa zei, " dames ik denk dat die samen naar de wc zijn".
Om dan door te gaan, " bovendien zou het mij niets verbazen als de meisjes elkaar verschonen maar, ook niet dat Sofieke de luier die ik haar heb gegeven teruggeeft".
Dan liepen Irma en, ik beide met een schone luier in de hand het damestoilet in waar Elza en, Sofieke hun handen stonden te wassen en, Elza de gebruikte luier in de prullenbak gooide maar, dat Sofieke de luier die we haar hadden gegeven tussen haar benen geklemd had en, ze deze toen haar handen droog waren aan Irma wilde geven.
In plaats daarvan gaf ze deze aan Elza en, vroeg "Elza wil je deze even vasthouden? dan kan ik mamma en, tante Tamara verschonen".
Hoewel Irma niet maar, ik al helemaal niet van plan was om hier aan mee te werken, merkten we al snel dat Sofieke niet van wijken wilde weten.
Waar wij haar en, Elza niet konden bespelen, hadden we al helemaal geen kans meer toen Christa beide ronduit gelijk gaf.
Toen wij Christa tot de orde wilden roepen, bleek zij niet onder de indruk keek ons aan en, zei " tante Tamara tante Irma, Elza en, Sofieke hebben gelijk, jullie moeten voor we verder gaan verschoond worden".

Nu was ons duidelijk dat Christa Elza en, Sofieke steunde en, wij er verstandig aan deden om mee te werken.
Bijna direct konden Elza maar, vooral Sofieke hun gang gaan en, waren we snel weer schoon en, dronken we een cappuccino in restaurant de buitenplaats daarna gingen we verder.
Bijna direct ging het nu langs de makaken die best een groot eiland bewoonden en, viel het ons op dat het Elza en, Sofieke opviel hoeveel makaken op mensen lijken.
Waarop ik het nodige vertelden en, Irma vroeg wat de meiden er van dachten om de focus vanmiddag vooral op de verschillende soorten apen zoals de lapponderaap en, de kapucijnaapjes te leggen.
Dat bleken de meisjes een goed idee te vinden, hierna volgde nog de Siamang waarna het naar de Chimpansee' s ging waar Sofieke en, Elza op het herdenkingsmonument voor Maike en, Karibuna stuitte.
Wat er precies met deze Chimpansee' s was gebeurt begrepen ze pas toen Christa dat simpel vertelde.
Hoewel ze het zo deed dat de meisjes het begrepen wilden we ze absoluut niet bang maken maar, toch zagen we de schrik in hun ogen en, begrepen wij dat zij best begrepen hoe gevaarlijk dat geweest was.
Even dachten we eraan om het hierbij te laten maar, besloten om toch in het park te blijven maar, nu bij de Nacht te gaan kijken.
Nadat we gewend waren aan het donker zagen we met enige moeite verschillende dieren.
Toen we hieruit kwamen was het inmiddels lunchtijd en, besloten we om terug te keren naar afhaal buffet oertijd en, daar een patatje of broodje hamburger te eten.
Onderweg daarnaar toe werden Elza en, Sofieke weer kalmer.

Aangekomen bij de toiletten besloten we omdat de laatste verschoning inmiddels drie uur geleden was om eerst te verschonen.
Hierbij merkten wij dat vooral Sofieke heel langzaam vermoeid raakte, zodat ze Elza en, zichzelf nog wel kon verzorgen maar, Irma mij en, Christa onze gang liet gaan.
Na de lunch vervolgden we onze weg maar, begaven we ons wel langzaam naar de uitgang.
Toen we daar vlakbij waren bekeken we de vele vogels daar en, gingen dan een grote afgesloten ruimte in waar we Valkparkieten en, verschillende papegaaiensoorten zagen.
Hier merkten Irma en, ik niet alleen dat wij moe werden maar, ook Elza en, vooral Sofieke na alle indrukken van vandaag op was.

HET VORDEREN VAN DE VERBOUWING

Dit had niet zo zeer met Elza en, Sofieke te maken maar, vooral met de situatie bij ons thuis, waar de verbouwing inmiddels in volle gang was.
Hierdoor liepen de hele dag continu bouwlui in en, uit, waarbij de flauwe opmerkingen niet van de lucht waren.
Hierbij bleven onze zwangerschappen maar, beter nog onze incontinentie over het algemeen buiten schot.
Behalve dan dat we wel eens wat van hun onderlinge gefluister opmerkten, waar we ons niet al te veel van aantrokken.
Toch kwam het deze avond nadat we het onderwerp Sofieke hadden afgerond aan bod toen Irma zuchtte, " dat die stucadoor metselaar en, loodgieter onze incontinentie niet hebben opgemerkt geloof ik eerlijk gezegd niets van"
Nu keek Victor ons aan en, zei "Irma ondanks dat bij die kerels grappen over vrouwen over het algemeen niet van de lucht zijn, hebben ze over het algemeen wel respect voor zwangere vrouwen, of klanten met incontinentieklachten, of in een rolstoel".
Na dit onderwerp en, toen de koffie op was en, wij aanstalten maakten om te gaan douchen en, naar bed te gaan vroeg Nicolaas ineens.
" Zeg dames wat vinden jullie van de verbouwing tot nu toe?"
Eerlijk gezegd vond ik het allemaal prachtig worden, wat ik niet onder stoelen of banken stak.
Toen Nicolaas me aankeek en, vroeg of het zo goed was, keek ik hem aan en, zei voor de grap "eigenlijk zou ik een commode willen die zo groot en, sterk is dat ik er met gemak op kan liggen om verzorgd te worden".
"Ook zou het fijn zijn als er een trapje bij zit zodat ook Elza en, Sofieke ons of de baby's kunnen verzorgen".
Tot mijn maar, ook Irma haar verbazing zeiden Victor en, Nicolaas dat ze deze wens voor zowel mij als Irma zouden gaan regelen.
Voor ik echter blij en, verheugd kon reageren zag ik Irma bedenkelijk kijken.

Na een korte ijzige stilte zei Irma dat ze er nog steeds niet vanuit ging dat zij de rest van haar leven incontinent zou zijn.
Hoewel ze daar wel degelijk rekening me hield wilde ze dat niet toegeven, ondanks dat ze wist dat de kans dat Victor Nicolaas en, ik die dat wel dachten gelijk zouden krijgen heel groot was.
Tot ongenoegen van Irma draaide dit uit op een felle discussie, terwijl de wijzers van de klok rustig doorliepen, zodat het uiteindelijk erg laat was geworden.
Dat merkten we pas nadat we koffie voor wijn hadden geruild en, Nicolaas de glazen opnieuw vulden en, hij deze toen die leeg waren naar de keuken bracht en, op de keukenklok zag dat het inmiddels 1 uur geweest was.
Terwijl net als elke doordeweekse ochtend ook deze vrijdag de bouwvakkers om half 8 op de stoep zouden staan.
Hoewel Irma en, ik ze niet binnen hoefden te laten, was rustig slapen als de werklui bezig waren zo goed als uitgesloten.
Met die gedachte ging ik naar boven en, naar bed en, viel ik tegen half 2 in slaap.
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 50 RUSTIGE ZONDAG

Gelukkig was het de volgende dag Zondag, zodat we nu eens niet vroeg op hoefden voor de bouwvakkers.
Toen ik rond 9 uur wakker werd van een hevige schop in mijn buik en, ik op de klok had gekeken verbaasde het mij dat het beneden zo stil was.
Om pas toen ik goed wakker was te beseffen dat het Zondag was.
Hierop wilde ik me omdraaien om nog een uurtje verder te slapen maar, toen ik terug op mijn rug draaide lande ik met mijn billen in een blubberige drab.
Nu was ik helemaal wakker en, besloot ik om maar, op te staan, naar Nicolaas kijkend zag ik dat hij nog lekker lag te slapen.
Dus stond ik voorzichtig op en, sloop nadat ik een schone luier en, handdoek had gepakt naar de badkamer.
Alles om te zorgen dat Nicolaas kon uitslapen en, in de hoop dat ik me zelf zou redden.
Gelukkig slaagde deze missie en, kon ik na me te hebben aangekleed naar beneden om de tafel te dekken en, dus het ontbijt inclusief koffie op tafel kwam.

VROEGE ZONDAGMORGEN BIJ TANTE THEA

Terwijl wij rustig ontbeten was het bij Thea al veel eerder op de ochtend een drukte van belang en, zaten om kwart over 6 Sofieke en, Elza aan het ontbijt.
Eigenlijk was dat laatste niet de bedoeling en, wilde tante Elza terug naar bed sturen maar, lier het maar, gebeuren dat Elza met Sofieke mee deed.
Toen het ontbijt op was en, de meisjes hun tanden hadden gepoetst en, het duidelijk was dat Elza mee naar de zwemles wilde, zei tante uiteindelijk, "nou vooruit dan maar, Elza".
Ook al was het niet de bedoeling dat Elza mee het water in ging zei tante niets toen Elza haar zwemspullen pakte om mee te nemen.
Ondertussen was het alweer tijd om te vertrekken, bij het zwembad aangekomen begaven zij zich direct naar de kleedkamer.
Waar Sofieke zich op hulp bij het omdoen van de zwemluier na helemaal zelf redde nauwelijks klaar kwam Samira haar al halen, waar ze zag dat ook Elza mee was maar, niet was omgekleed.
Tot verbazing van tante keek Samira Elza aan en, vroeg " Elza heb jij je badpak en, handdoek bij je?"
Direct draaide Elza zich om zodat Samira de rugzak zag die Elza op haar rug had en, zei toen "Elza als jij zin hebt om in het water te komen en, met Sofieke mee te doen, kleed je dan snel om".

Direct zagen Samira en, Thea Elza glunderen, iets wat beiden wel hadden verwacht en, Samira haar vraag niet hoefde te herhalen en, Elza zich mocht omkleedden.
Want na de eerste opmerking verdween Elza de kleedkamer in terwijl Sofieke van Samira de zwembandjes om kreeg en, zij samen het pierenbad instapten.
Waar Sofieke direct liet zien wat ze in een paar dagen geleerd had.
Dat Sofieke een snelle leerling was, was Samira afgelopen donderdag direct al opgevallen maar, ook nu viel het haar op dat Sofieke als een speer ging.
Niet alleen deed Sofieke Samira na maar, zelfs als Elza een zwemslag voordeed, deed Sofieke deze direct na, alles bij elkaar ging het zo goed dat Samira na een, halfuur zei, "kom meisjes we gaan naar het begin van het diepe".
Waar Samira verwachtte dat Sofieke zou aarzelen was hier van totaal geen sprake, zelfs het feit dat de baantjes een lengte van 25 meter hadden deerde Sofieke niet.

Nog eens viel het Samira op hoe snel Sofieke vooruitging want dat Sofieke deze zondagochtend al in het diepe zou liggen had Samira totaal niet verwacht.
Sterker dat gebeurde op zo'n korte termijn maar, zelden.
Zo vloog de les om en, was het al heel snel 8 uur en, tijd om het bad te verlaten en, te gaan douchen.
Tijdens het douchen zei tante dat als ze nu even opschoten ze de kerkdienst van 9 uur nog konden halen.

SAMEN NAAR DE KERKDIENST

Deze mededeling deed beide meisjes ondanks dat het zwemmen energie gekost had het tempo flink opvoeren, zodat ze ruim op tijd klaar waren.
Waarna het rechtstreeks naar de kerk ging, binnengekomen zag vooral Sofieke, ondanks dat ze nu in een andere dan hun eigen wijk waren toch veel bekenden onder de leeftijdsgenootjes.
Waaronder ook Harma Ingeborg en, Liza die zich nu noodgedwongen gedroegen en, zelfs zenuwachtig werden toen ze Sofieke zagen, zoals Elza opviel.
Toch waren er genoeg jongens en, meisjes die in Sofieke een makkelijke prooi zagen maar, ook zij merkten al snel dat Sofieke zowel fysiek als mentaal sterker maar, bovendien brutaler was geworden.
Dit deed de potentiële pestkoppen besluiten om zich koest te houden en, een plekje te zoeken.
Nog geen vijf minuten hierna kwamen de kerkenraad en, de dominee binnen en, begon de kerkdienst.
Hoewel het voor Elza en, sofieke moeilijk taalgebruik was waren beide wel netjes stil en, zaten ze toch net als Carina en, Josje aandachtig luisterden.
Zoals niet alleen Anneke en, Christa maar, ook Carina en, Josje was opgevallen.
Zo vorderde dienst en, was het al snel tijd voor de kindernevendienst, waar Elza en, Sofieke met de op één na jongste groep mee gingen.
Zoals Sofieke al had verwacht gingen er ook oud bekenden van haar mee, waarbij het direct opviel dat zij niet op Sofieke reageerden, in ieder geval niet op haar incontinentie.

Ook Elza werd wat dat betreft met rust gelaten, aangekomen in een bijzaaltje opende hun begeleider het gesprek, waarin Sofieke en, Elza zich mochten voorstellen en, Sofieke ook over haar handicap vertelde.
Waarna de begeleiders zich voorstelden als Cees en, Yvonne waarna het onderwerp begon, waar Elza en, Sofieke goed aan meededen.
Ondertussen zaten ook wij een paar rijen achter Thea en, Stefan aandachtig naar de preek te luisteren, doordat het een boeiend onderwerp was, ging het snel en, was de preek voorbij voor we er erg in hadden.
Waarna na nog twee gezangen de kinderen terug kwamen en, zowel oom en, tante zagen dat het deze keer goed was gegaan.
Direct na de dienst kwam niet alleen Sofieke maar, ook Yvonne naar ons toe en, vertelden dat het allemaal goed was verlopen en, de meisjes volgende week Zondag weer welkom waren.

Waarop Stefan Yvonne aankeek en, vroeg, "Yvonne nog last gehad van de incontinentie van Elza of Sofieke?"
"Meneer totaal niet, bovendien was Sofieke heel duidelijk toen ze zich voorstelde".
Doordat de dienst ondertussen weer doorging voerden we dit gesprek fluisterend, waarbij we afspraken om na de dienst bij de koffie verder te praten.
Hierna concentreerden we ons weer op de kerkdienst en, toen die was afgelopen begaven we ons naar de grote zaal waar koffie en, thee was en, ranja voor de kinderen.
Voor het zover was zagen Irma en, ik dat Elza en, Sofieke van Thea en, Stefan toen ze naar de wc wilden een schone luier mee kregen maar, ook dat Sofieke deze niet wilde aannemen.
Dan keek ik Irma aan en, zei, "die is zeker nog droog?"
Om dan door te gaan, "dat kan ik al lang niet meer zeggen, zoals verwacht reageerde Irma terwijl ze een aangereikte kop koffie aannam mij aan en, antwoordde, " ik ook niet Tamara, sterker ik moet nu snel verschonen".
Inderdaad merkten we dat we niet te lang moesten wachten, terwijl we doordat we vlakbij stonden konden horen dat Thea en, Sofieke het niet met elkaar eens waren en, dat het uit de hand dreigde te lopen.
Dit werd voorkomen doordat Anneke Sofieke bij de hand nam en, zei, "kom Sofieke dan gaan we kijken wie er gelijk heeft".
Weglopend zei Anneke, "als je nog droog bent geef je deze luier gewoon terug".
Aarzelend stemde Sofieke in en, liep samen met Anneke naar het toilet waar ze haar rok optrok en, haar romper opende.
Om toen ze de plakstrips lostrok te merken dat ze bijna droog was maar, er helaas toch de nodige druppels in haar luier zaten.
Nadat Anneke de indicatorstreep had bekeken vond zij dat Sofieke deze luier wel weer om kon doen.
Zo kwamen ze terug bij tante en, zei die "goed gedaan Sofieke", "hm ja maar, niet goed genoeg" mompelde Sofieke terwijl ze bij Thea en, Stefan aanschoven.
Terwijl Victor net een blad met koffie en, cappuccino op tafel zette en, Victor Sofieke en, Elza de cappuccino gaf welke snel werd geconsumeerd.
Sofieke aankijkend zei hij , ' ik begrijp dat je het niet leuk vindt dat je niet helemaal droog was maar, toch doe je het heel erg goed lieverd".
Hierna richtte Irma en, ik ons tot Thea en, na te hebben begrepen dat het geweldig ging vroeg ik " Thea en, hoe staat het met de voorraad luiers?"
Nu keek Stefan ons aan en, antwoordde, "dames wat betreft Elza Josje en, Carina die gebruiken 4 a 5 luiers per dag zodat er voor hen morgen een nieuwe zending komt".
"Sofieke echter heeft van 3 pakken dag en, 1 pak nachtluiers pas 1pak dagluiers gebruikt".

"Bovendien is ook het pak nachtluiers nauwelijks aangesproken".
Dat laatste zag ik had Irma totaal niet verwacht, iets anders wat iedereen inclusief Sofieke zelf verbaasde was dat, Agnes Elza en, Sofieke aansprak en, beide een uitnodiging voor haar verjaardag gaf.
Hoewel ze er automatische van uitging dat sofieke zou bedanken, had haar moeder Agnes op het hart gedrukt om Sofieke in elk geval te vragen.
Direct zag Agnes dat zowel Sofieke als Elza het kaartje probeerden te lezen, iets wat met hulp van Carina en, Anneke ook lukte.
Dan zagen we allemaal dat Elza maar, vooral Sofieke begon te stralen, iets wat Agnes overduidelijk verbaasde maar, het begon te begrijpen toen Irma vertelde dat Sofieke bij de verjaardag van Romy en, Janneke 2 maanden geleden na enige tijd naar huis wilde omdat een paar kinderen hadden gemerkt dat Sofieke het in haar broek had gedaan.
Dan zei Sofieke, "ik stond al in de gang om mijn jas te pakken en, zag dat Janneke achter me aan kwam en, vroeg wat ik van plan was".
Toen ik dat vertelde nam zij mij mee terug de kamer in waar de moeder van de meisjes de andere jongens en, meisjes over mijn probleem vertelde, zodat ze me daarna wat dat betreft met rust lieten", besloot Sofieke.
"Dus jij komt Dinsdag ook ? begreep Agnes.
"Ja Agnes ik kom" antwoordde Sofieke direct.
Het feit dat Sofieke zich niet meer tegen liet houden verbaasde ons al niet meer maar, het enthousiasme wat de uitnodiging bij Sofieke los maakte toch wel.
Iets wat niemand wilde laten merken maar, helaas prikte Sofieke ook dit ballonnetje direct moeiteloos door.
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 51 DE VERJAARDAG VAN AGNES

Inmiddels was het Dinsdagmiddag bijna 2uur, wat betekende dat Elza en, Sofieke zich gereed maakten om naar het partijtje van Agnes te gaan.
Binnengekomen werden Elza en, Sofieke door zowel Agnes als haar moeder verwelkomd, waarna Elza en, Sofieke de gezamenlijke rugzak met luiers billendoekjes en, talkpoeder onder de kapstok in de gang zetten.
Waarna ze door Agnes haar moeder en, haar oudere broer werden verwelkomd.
Hierna werden toen iedereen binnen was Elza en, Sofieke aan de andere vriendinnetjes van Agnes voorgesteld, waarna ze van limonaden en, gebak werden voorzien en, kon het feest echt beginnen.
Nauwelijks kreeg Agnes het eerste pakje aangereikt of de bel ging opnieuw waarna de moeder en, broer van Agnes mij binnen lieten.
Dit omdat zonder dat de meisjes het wisten ik me had aangeboden om Agnes haar moeder vandaag te helpen maar, ook om indien nodig Elza maar, vooral Sofieke uit de brand te kunnen helpen.
Dat dit laatste waarschijnlijk nauwelijks nodig was merkte ik eigenlijk direct toen ik binnen was.
Want mede doordat Elza maar, vooral Sofieke direct bij het voorstellen vertelde dat ze nog luiers droeg maar, vooral waarom dat was werd hier rustig op gereageerd.
Eerlijk gezegd vond ik het van lef getuigen dat Sofieke dat direct vertelde aan meisjes die ze nog maar, nauwelijks kende.
Direct hierna stelde ik mij voor en, vertelde dat ik hetzelfde probleem had als Sofieke, waarna we alle meisjes heel stil zagen worden.
Dan zei de moeder van Agnes terwijl wij samen appel en, sinasappelsap en, appel of slagroomgebak uitdeelde, wat goed in de smaak viel.
" Meisjes de tante van Sofieke heeft net als Sofieke moeite om haar plas en poep op te houden en, daarom dragen ze allebei luiers, net als Elza die zo Sofieke steunt".
Hierna vertelde Sofieke nog zelf haar verhaal, wat ik echt van lef getuigen vond terwijl Agnes haar cadeautjes uitpakte, waarna toen ook het lekkers op was het tijd was voor spelletjes.
Tijdens de spelletjes lukte het ook Sofieke om van tijd tot tijd naar de wc te gaan om te plassen.
Dit in tegenstelling tot Elza maar, vooral ikzelf die tegen 4 uur nodig moesten verschonen.

Zo vorderde de middag die veel leuker verliep dan Sofieke had verwacht.
Uiteindelijk kwamen er na de nodige spelletjes tegen kwart over 5 pannekoeken op tafel.
Nu merkten de moeder van Agnes en, ik dat niet alleen bij Elza Sofieke en, Agnes zelf de vermoeidheid toesloeg, wat voor Agnes betekende dat ze wat gaapte en, ging zitten, wat alles was.
Aan Elza en, iets minder aan Sofieke echter merkten wij maar, ook de vriendinnen van Agnes dat Elza en, Sofieke ongemerkt hadden geplast.
Dit deed ondanks het verhaal aan het begin de vriendinnen opkijken maar, zwijgen dat werd anders toen op het moment dat we aan tafel gingen Elza maar, vooral Sofieke ineens poepte.
Tot ergernis van Agnes en, haar moeder maar, verdriet van Sofieke hadden twee van de acht andere meisjes het lef om flauw te reageren.
"Hm speel jij voor baby of peuter, Sofieke?"
Waarna ik terwijl ik de moeder van Agnes aankeek dacht dat Sofieke dicht zou klappen en, nu naar tante Thea zou willen, zag ik juist dat Sofieke haar ogen vuur spoten.
Om haar dan op niet mis te verstane wijze de andere meisjes duidelijk te maken dat Sofieke het net als zij dit vies vond en, ze er alles aan deed om alsnog zindelijk te worden.
Dan deelde de moeder van Agnes denkend dat de kous hiermee af was cup a soupe uit, totdat Sofieke Debbie en, Simone aankeek en, zuchtte, "weet je wat?"
" Als jullie denken dat een volle poepluier lekker is, mogen jullie Elza en, mij verschonen!"
De felle manier waarop Sofieke tekeer ging verbaasde Agnes haar broer en, haar moeder maar, mij niet.
Terwijl we zagen dat Debbie en, Simone best geschrokken waren en, uit haar reactie begrepen dat zij het zelf echt vies vond en, er maar, wat graag vanaf wilde.
Dan dachten de meiden dat ze nu op de pannekoeken zouden aanvallen maar, keek de moeder van Agnes Sofieke aan en, zei ze " Sofieke dat vindt ik een goed idee".
Doordat Elza en, Sofieke zich zoals ook ik zag niet weg lieten drukken en, Debbie en, Simone toen Elza en, Sofieke de moeder van Agnes voorstelden dat als zij Sofieke Elza en, mij te verschonen zij zelf geen luiers hoefden te dragen.
Enig zins opgelucht reageerden Debbie en, Simone en, zeiden dit voorstel te aanvaarden.
Nadat ze dit hadden gedaan en, iedereen weer aan tafel zat deelden de moeder van Agnes en, ik de pannekoeken uit.
Waarop ik dacht dat ik Sofieke haar pannekoek moest klaarmaken oprollen en, in stukjes snijden maar, toen ze had gezien hoe Elza Agnes en, de andere meisjes dat deden wilde Sofieke het ook zelf doen.
Hoewel we zagen dat het Sofieke veel meer moeite koste als de meeste andere meiden en, er ook nu opmerkingen werden gemaakt merkten wij ook nu dat Sofieke haar mondje klaar had.

Om dan de vriendinnen van Agnes te vertellen hoe ze bij scouting door middel van spalken had laten voelen hoe moeilijk en, zwaar bewegen was als je spieren niet deden wat jij wilde.
"Iets wat de andere bevers al snel merkten," vulde ik het verhaal van Sofieke aan.
Dan vertelde Sofieke verder, " hoewel José en, ik van Nicolette één van de begeleiders geen spalken hoefden te dragen, omdat onze spieren ook zonder al stram zijn, deden we het wel".
Direct wilde Sofieke verder vertellen terwijl Agnes Simone en, Debbie zagen hoe Sofieke haar spieren langzaam verkrampten maar, Sofieke er toch zelf in slaagde om haar pannekoek op te rollen in stukjes te snijden en, op te eten.
Iets wat niet alleen Elza Agnes en, de rest van de meiden verbaasden maar, ook mij en, Els de moeder van Agnes.
Ondertussen vertelden Elza en, Sofieke verder terwijl ze ook verder aten wat zoals we zagen Sofieke moeite begon te kosten omdat niet alleen bij haar maar, bij alle meiden de vermoeidheid toesloeg.
Iets anders was dat doordat Sofieke moe werd ze de controle over haar blaas en, darmen kwijtraakte.
Ondertussen pakte Agnes het ene na het andere cadeautje uit, totdat Agnes maar, vooral Debbie Simone en, buurmeisje Hanny die aangaven dat ze naar de wc moesten en, naar Elza en, Sofieke maar, tot mijn verbazing ook mij keek, terwijl ik dacht dat mijn luier de andere meisjes niet was opgevallen.
Tot mijn verbazing gaf Els Agnes Debbie en, Simone de opdracht om nadat ze zelf naar de wc waren geweest niet alleen Sofieke en, Elza maar, ook mij te verschonen.
Nadat dit snel en, netjes was gebeurt, wat vooral kwam omdat Sofieke en, Elza precies vertelden hoe de andere meisjes moesten handelen en, wij terug waren kregen alle meisjes nog eens appelsap of sasappelsap.
Wat ondanks haar vermoeidheid ook Sofieke vanavond in een glas kreeg en, wat vanavond goed ging, wat vooral zijzelf geweldig vond.
Wat ons ook verbaasde was dat Elza maar, vooral Sofieke tijdens het eten al maar, nu ook weer op een leuke manier bij de te spelen spelletjes werden betrokken.
Iets anders wat vooral Els opviel was dat het na het incident rond Sofieke eerder vanmiddag rustig was gebleven.
Ook verbaasde het els maar, ook Agnes hoe fanatiek Sofieke als ze een opdracht kreeg haar tanden daar inzette en, zij daarnaast probeerde om haar luier schoon te houden.
Toen ik even later zei dat ik me weer ging verschonen en, Elza mij direct volgde en, ook Sofieke direct meekwam, tenminste dat dacht ik!
Toen ik boven was zag ik dat alleen Elza mij gevolgd was, waarop Elza en, ik elkaar aankeken en, hoorden dan dat Els Sofieke vroeg of zij hulp nodig had.
"Ja graag mevrouw", "nou Sofieke kom maar,".
Door de hulp van Els ging het gelukkig goed zodat Sofieke al snel weer schoon en, fris was.
Ondertussen hielpen Elza en, ik elkaar in de badkamer en, terwijl Elza mij van mijn natte luier afhielp hoorden we dat terwijl Elza de snelgroeiende vierling in mijn buik voelde bewegen, dat Sofieke zo verstandig was om de helpende hand van Els te accepteren.
Dit vooral omdat Sofieke heel goed wist dat ze langzaam moe werd en, het risico groot was dat ze anders te laat zou zijn.
Door de hulp van Els ging het gelukkig goed en, nadat ook wij klaar waren ging het terug naar de kamer waar alle meisjes nog een sapje kregen en, toen dat op was, was het tijd voor een speurtocht door de buurt waar Agnes woonde.
Dit zouden we in twee groepen doen één onder leiding van Els en, de ander onder mijn leiding.
Ondertussen was het zo ver maar, zagen we Agnes en, Els Simone en, Debbie en, nog drie andere meisjes naar Sofieke kijken maar, die schudde haar hoofd.
Om dan direct te merken dat het Elza was die aangaf dat zij nat was en, ze dus verschoond wilde worden.
Pas toen keken Debbie Simone Erica en, Annabel mijn aan en., vroeg Annabel niet alleen of ik zwanger was maar, ook of ik het daarnet in mijn broek had gedaan.
Direct zag ik dat Elza maar, ook Sofieke de vragers aankeken maar, was het Agnes die zei, " meisjes, niet alleen Sofieke plast en, drukt nog vaak in haar broek , hoewel het steeds beter gaat".
"Ook haar tante, Tamara is, hm hoe heet dat nou ook weer?"
"O ja incontinent", direct knikte ik om duidelijk te maken dat Agnes het bij het rechte eind had.
Nu zagen we dat het clubje stil viel, wat duidelijk maakte dat buiten Elza Sofieke en, Agnes geen van de meiden dit had verwacht.
Toen ik één luier uit mijn tas trok om deze te laten zien, zag ik dat het clubje stil viel en, de andere meisjes verbaasd naar de grote luier keken.

Omdat we alweer bijna 2 uur verder waren wilde ik naast de luier ook talkpoeder en, billendoekjes uit mijn tas pakken, om mij daarmee naar het toilet te begeven.
Echter keek op dat moment Els de meisjes aan en, zei Debbie en, Simone als jullie nu eens samen met Agnes Tamara verschonen?"
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 52 DE VERJAARDAG VAN AGNES, DE AVOND

Toen dat was gebeurt was het inmiddels kwart over 7 en, ondanks dat het vakantie was dachten Elza en, Sofieke net als een paar andere meisjes dat het feestje bijna afgelopen was.
Tot hun verbazing bleek al snel dat er direct na de film nog een speurtocht zou volgen maar, ook dat ze vannacht hier zouden slapen.
Dit deed zoals Els en, ik zagen Sofieke aarzelen, om te beginnen dacht Sofieke dat de speurtocht voor haar te lang en, dus te zwaar zou zijn.
Tweede punt was zoals wij merkten dat Sofieke morgenochtend om 7 uur zwemles zou hebben, wat betekende dat om kwart voor 6 de wekker af zou gaan.
Terwijl het vanavond wel 10 uur kon worden maar, dat was van later zorg, want nu werden er twee groepjes van 5 meisjes en één jongen gevormd voor de zo beginnende speurtocht.
Bewust werden Debbie en, Simone aangewezen om elk een groepje samen te stellen, zo wisten Els en, ik zeker dat zij niet samen in één groepje zouden zitten.
Ook Elza en, Sofieke mochten niet in het zelfde groepje, dit deden we om te kijken hoe sterk en, gebekt Sofieke echt was als ze niet op Elza kon steunen.
Zodat het nu ieder voor zich was, wel besloot ik samen met Els dat om indien nodig in te kunnen grijpen en, omdat ik Sofieke goed kende, ik het clubje waar zij in zat te leiden.
Dat Sofieke ook nu absoluut niet bang was ondanks dat ze geen steun van Elza zou krijgen merkte ik al snel, want niet alleen had ze snel een antwoord als ze een vraag kreeg.
Het andere was dat als ze een vervelende of kwetsende vraag kreeg, ze deze vakkundig afkapte.
Bovendien merkten Els en, ik dat Elza maar, vooral Sofieke tijdens opdrachten onderweg niet onderdeden voor de anderen.

Toen er na een tijdje de vraag kwam wie wanneer s' nachts droog gebleven was, er verschillend meiden vuurrood werden.
Hieruit maakte zowel ik als Sofieke op dat we verschillende bedplassers in ons midden hadden.
Tot verbazing van vooral Arjan en, Lieke deed Sofieke niet alleen leuk mee maar, gaf zij net als de andere leden van mijn groepje van tijd tot tijd aan dat ze naar wc moest en, ook Sofieke desnoods om te plassen de bosjes indook.
Echt verbaasd keken Lieke Martin en, Debbie echter toen we na drie kwartier bij een terrasje waren aangekomen en, ik zei dat we hier pauze zouden houden om wat te drinken maar, bovendien alle feestgangers naar de wc konden.
Hierbij hadden Sofieke en, ik de gelegenheid om ons te verschonen, toen dat echter zo ver was liet Sofieke niet merken dat ze droog en, schoon was.
In plaats daarvan pakte ze een luier uit onze rugzak en, begaf zich samen met Lieke en. Lia naar de wc.
Toen Sofieke vroeg, of ik nog moest verschonen gaf ik net onze bestelling aan de ober door maar, zag wel dat toen Sofieke in plaats van een gebruikte luier een schone luier in haar handen had.
Nu was ik eindelijk zo ver en, pakte een luier schoonmaakdoekjes talkpoeder en, ging richting de wc maar, merkte dat Sofieke verdwenen was.
Daar aangekomen zag ik Sofieke en, Lieke het toilet uitkomen, waarbij het me direct opviel dat Sofieke in plaats van haar gebruikte luier de schone luier in haar handen had.
Aangekomen bij het tafeltje gaf ze de schone luier aan mij terug en, vertelde dat ze nog droog was en, bovendien net op de wc geplast en, gedrukt had.
Om dan te vervolgen dat ik mee moest komen, zodat Lieke Lianne en, Janny konden zien hoe je een volwassene verschoonde.
Direct zagen de meisjes dat ik niet alleen nat was maar, ook gedrukt had.
Ook zagen ze dat toen de luier werd weggetrokken en, dichtgevouwen ik zonder het zelf te merken een plasje deed.
Hierop begon Lieke Sofieke te helpen, mij schoon te maken en, toen dat gebeurt was, wilde Sofieke een schone luier onder mij schuiven.
Dat kon ik nu beter zelf doen dacht ik maar, Sofieke zette door maar, liet zich toen het moeilijk werd tot mijn opluchting helpen door Lieke.
Die zich verbaasde over het feit dat ik het nog veel meer in mijn broek deed dan Sofieke.
Tot mijn eigen geruststelling konden Sofieke en, ik Lieke toch duidelijk maken dat wat betreft alsnog zindelijk worden Sofieke een positieve uitzondering was.
Direct na deze conversatie waren we klaar en, genoten we met elkaar van een drankje, waarna we gingen eten wat best goed ging.
Ondanks dat Sofieke door haar moeilijke lopen wat moe werd.

Terug in de woonkamer bij Agnes was intussen de tafel gedekt en, bleek dat we met alle kinderen gingen gourmetten maar, eerst kregen Elza en, Sofieke toen ze aan tafel kwamen een slab voor.
Dat dit alle anderen verbaasde, verbaasde mij en, beide meisjes dan weer niet.
Tot opluchting van vooral Sofieke durfde niemand hier een opmerking over te maken.
Iets wat ook kwam omdat Agnes en, Els de groep duidelijk maakte hoe dit kwam en, ondanks dat Els en, ik zagen dat vooral Sofieke door alle indrukken vermoeid raakte.
Iets wat ik vooral door het groter worden van de vierling, die na ruim zes maanden nauwelijks nog ruimte had ook aan mijzelf merkte.
Ondanks dat zagen we dat Elza maar, vooral Sofieke toch in staat was om netjes te eten en, zij ondanks het vette vlees en, de saus haar slab schoon hield.

Iets wat Elza duidelijk niet lukte, tijdens het eten werd er ook behoorlijk gekwebbeld, hierdoor was het bijna half 7 toen alles op was en er werd afgewassen en, opgeruimd.
Nu dachten Elza en, Sofieke dat het feest op haar eind liep maar, bijna direct bleek dat er nog een kinderfilm op het programma stond.
Op het moment dat die begon was het al kwart voor 7, wat Sofieke iets deed vermoeden maar, zij zweeg.
Toch merkte ze dat Erica Lia Lieke en, Annabel haar doorhadden, toen ze Sofieke aankeken en, zeiden" Sofieke dat denken wij ook".
Waarna het stil werd en, de film echt begon.
Hoewel de meiden het bij het rechte eind hadden en, Thea en, ik in het diepste geheim voor schone kleding en, dito luiers hadden gezorgd liet ik nu niets los.
Totdat tegen 9 uur de film was afgelopen en, Els meedeelde dat het bedtijd was maar, de kids eerst naar de wc moesten gaan en, hun tanden gaan poetsen.
Uiteindelijk waren het niet de kinderen maar, juist wij die verbaasd reageerden.
Helemaal toen bleek dat Sofieke haar luier helemaal schoon gehouden had, terwijl Elza aangaf dat ze gewassen en, verschoond wilde worden.
Terwijl Sofieke met de anderen richting de wc liep en, netjes op haar beurt wachtte.
Terwijl zij stond te wachtten keek ze mij aan en, zei me recht in mijn gezicht " tante Tamara, ik ben nog droog maar, kom mee want u moet nodig verschoond worden".
Even stond ik perplex van de brutaliteit van Sofieke maar, toen ik haar ter correctie wilde toespreken begon de ellende voor mij pas echt.
Want waar ik dacht dat ik haar met mijn volwassenheid het zwijgen op kon leggen en, haar bovendien ontwijken keek Els mij aan en, zei zuchtend, "Tamara Sofieke heeft gelijk, jij moet verschoond worden".

Nu zagen Els en, Sofieke mij moeilijk kijken maar, ook dat ik Els wilde tegenspreken.
Nauwelijks deed ik een poging of terwijl Els mij aankeek en, de kinderen intussen in de film verdiept waren maar, nam Els het woord en, zei.
" Tamara, buiten jouw medische geschiedenis komt daar bij dat nu je inmiddels bijna 7maanden zwanger bent".
Nu viel ik stil en, terwijl de kinderen verder keken fluisterde Els "kom Tamara dan zal ik je boven op mijn bed verschonen".
Dit horende wilde ik direct protesteren maar, Els beduide mij te zwijgen en, haar te volgen, wat ik aarzelend deed.
Boven gekomen nam Els me in tegenstelling tot wat ze gezegd had mee naar de badkamer waar Els me alles uit en, flink onder handen nam.
Ondertussen vertelde Els dat ze best even had geaarzeld toen Agnes had gezegd dat ze Sofieke en, Elza erbij wilde hebben.
In elk geval voor de rest van de avond.
Dit deed me iets vermoeden maar, zag nu dat Els twijfelde, dus keek ik haar aan en, zei "vertel maar, verder Els".
Dan ging Els verder, "Tamara het feestje van Agnes is niet alleen vanmiddag en, vanavond maar, buiten Sofieke en, Elza hebben alle jongens en, meisjes de uitnodiging gehad om te blijven slapen".
Nu wilde ik weer reageren maar, weer ging Els verder, "eigenlijk wilde Agnes ook Elza en, Sofieke vragen om te blijven slapen maar, dat heb ik haar uit het hoofd gepraat".
Nu keek ik Els recht in de ogen en, vroeg, "waarom dat Els?"
" Omdat ik Elza maar, vooral Sofieke wil beschermen" was haar antwoord.
Nu keek ik haar aan en, terwijl zij een schone luier onder mij schoof en, na mij kwistig te hebben besprenkeld met talkpoeder trok ze mijn luier over mijn onderbuik schoof en, dichtplakte.

Dan zei ik tot haar verbazing, " Els ik denk juist dat Elza maar, vooral Sofieke graag blijft slapen"
Terwijl we verder kletsten was ik weer aangekleed en, toen we naar beneden liepen hoorden we dat verschillende feestgangers om de beurt het toilet gebruikten maar, niet dat Sofieke daar ook bijzat.
Totdat we Agnes hoorden vragen of Sofieke hulp nodig had.
"Nee dank je Agnes, ik red me wel en, bovendien hoef ik alleen maar, te plassen en, niet verschonen".
Nu hoorden we dat er verschillende jongens en, meisjes verbaasd reageerden maar, ook dat Elza en, Agnes de reactie van Sofieke bevestigden.
Ondertussen had ik de gebruikte luier in een zakje gestopt en, deze dichtgeknoopt, toen ik deze in mijn tas wilde stoppen om thuis in de Kliko te dumpen maar, voor ik dat kon doen nam Els alles uit mijn handen deed deze in en zakje en, gooide die in een emmer.

Wat zoals ik zag een luieremmer was, toen ik er naar vroeg keek Els me aan en, zei "in tegenstelling tot Agnes die volledig zindelijk is, plassen haar broer en, zus van 15 en, 14 nog iedere nacht in bed, sterker Laura is haar hele leven nog nooit een nacht droog geweest".
Ondertussen waren we op weg naar beneden vertelde Els ook nog dat Laura niet alleen in bed plast maar, ook een paar keer per week poept.
Beneden gekomen zagen we Sofieke van de wc afkomen maar, ging Els door "bovendien gebeurt het bij stress wel eens dat hun broer Jan in een luier slaapt".
Aangekomen in de kamer zagen we dat Laura de feestgangers van Limonade voorzag en, er ook bakjes chips van hand tot hand gingen.
Ondertussen was het kwart voor 9 en, was de film bijna afgelopen, wat betekende dat Elza en, Sofieke zo naar tante Thea zouden vertrekken.
Inderdaad zei Els, "jongens meisjes als alles op is en de film afgelopen gaan Elza en, Sofieke naar hun tante en, alle anderen tanden moesten gaan poetsen douchen en, naar bed.
Direct gaven Elza en, Sofieke aan dat ze ook wilden blijven slapen en, lieten de anderen merken dat ze het jammer vonden dat Sofieke en, Elza zo zouden vertrekken.
Els aankijkend zuchtte ik "nou Els net wat ik dacht", direct hierna liep ik de gang in om met Thea te bellen en, te overleggen.
Na heel even nadenken zei die dat het ok was, wat toen ik terug kwam verheugde reacties van Elza Agnes en, Sofieke tot gevolg had.
Dit tot verbazing van Debbie Simone en, Hannie.
Toen de storm geluwd was wilde Els alle kinderen naar boven sturen maar, dan gebeurde er ineens dingen die Els niet had verwacht.
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 53 TOCH BLIJVEN SLAPEN

Om te beginnen gaf Laura aan dat zij doodmoe was en, naar bed ging maar, vooral dat ze nu wel wat hulp kon gebruiken.
Op die laatste opmerking zag ze Agnes Elza en, Sofieke opstaan, wat Laura deed zuchtten, "Agnes ik bedoel hulp van mama of Tamara".
Direct zagen Els en, ik de teleurstelling op het gezicht van Agnes maar, tot verbazing van Els wisten Sofieke en, Elza ook nu van geen wijken,
Tot verbazing van Laura reageerde haar moeder heel anders dan zij had verwacht, want in plaats van de meisje het zwijgen op te leggen keek ze haar aan en, antwoordde" Laura, Sofieke gaat jou helpen met je luier, want dat kan ze heel goed".
Van dit antwoord schrok Laura en, wel zo dat zij voor het eerst in bijna 10 jaar in haar broek plaste.

Dit zagen zowel Elza en, Sofieke als Els en, ik met als gevolg dat Els besloot dat Elza en, Sofieke Laura ook in bad mochten doen.
Bovendien mochten ze Laura ook wassen luieren en, aankleedden, dit tot verbazing van Agnes en, de andere meiden maar, vooral van Laura zelf.
Die duidelijk niet van plan was dit te accepteren maar, Els haar besluit stond vast.
Hierdoor kon Laura niet anders naar haar moeder luisteren.
Gelukkig voor Laura was haar vernedering snel voorbij maar, ze vond het wel vervelend dat ze nu direct naar bed moest, terwijl Sofieke en, Elza tot verbazing van Laura weer naar beneden mochten waar ze nog een cappuccino en, wat lekkers kregen.
Op het moment dat we weer beneden kwamen zaten de meesten aan een glas fris en, bleek toen wij zaten en, ook een drankje hadden dat we naast cappuccino ook nog ijs kregen.
Toen we alles ophadden bleek dat het bijna half 10 was zei Els "Jongelui het feest is voorbij en, als Elza en, Sofieke zo hun spullen hebben gepakt en, zijn opgehaald is het voor de rest bedtijd".
"Wat betekend dat jullie naar boven gaan douchen tanden poetsen en, pyjama aantrekken".
Bijna direct zagen we dat beide jongens deden wat er werd gevraagd maar, dat Debbie en, Simone Sofieke aankijkend hun tong uitstaken maar, dat die zich daar niets van aantrok maar, wel mij en, Els aankeek en, zuchtte.
"Ik wil ook bij Agnes blijven slapen", nu keek ik Els aan en, zuchtte "Els hier was ik dus al bang voor".
Nu zagen we Els verbaasd kijken en, aangeven dat Agnes dat ook wilde maar, dat Els haar dit uit het hoofd gepraat had en, zij in overleg met Thea Marjan en, Irma had besloten dal Sofieke en, Elza tegen 9 uur naar huis zouden gaan.
Dit vooral omdat Sofieke morgenochtend om 7 uur zwemles had.

Hoewel ik zag dat Sofieke de rede wel begreep zagen we ook dat Sofieke het op zijn zachtst gezegd flauw vond.
Dit deed mij Els wenken om dan samen de gang in te lopen, in de gang aangekomen en, nadat we de deur hadden gesloten zodat we in alle rust konden overleggen.
Uiteindelijk was het voor zowel mij als Els geen probleem maar, besloten we om toch eerst met Irma Thea en, Marjan te overleggen.
Toen we het trio aan de lijn hadden bleek dat vooral Irma opgelucht was dat het allemaal goed ging,
Op zich begreep ze heel goed dat Sofieke wilde blijven slapen maar, vroeg zich toch af of dit verstandig was maar, toch zei ze al snel, " nou vooruit dan maar, laat ze beide maar, blijven slapen".
Om direct te vervolgen maar, dan moet het vanavond niet al te laat worden".
Direct antwoordde ik " hé zusje, ik denk dat je beide meisjes hier een enorm plezier mee doet"
"Bovendien wordt het als ze nu nog naar Thea moeten wel erg laat".

Dit moest Irma wel toegeven, zodat ze uiteindelijk instemde.
Gelukkig was ik voor we vanmiddag vertrokken zo slim geweest om zowel voor mij zelf als voor Sofieke en, Elza voldoende luiers en, voor het geval dat een nachtluier mee te nemen.
Nu waren we zo ver om naar de kamer terug te gaan en, hoewel alle meisjes en, beide jongens druk waren met alle spelletjes, viel alles stil toen we binnen kwamen.
Toen we vertelden dat ook Sofieke en, Elza mochten blijven slapen zagen we Elza maar, vooral Sofieke opgelucht ademhalen maar, ook Agnes Erica beide jongens en, alle andere meiden reageerden opgelucht.
Al snel hierna ging het hele gezelschap naar boven waar Sofieke Elza en, ik al snel merken dat naast wij zelf ook Arjan Martin en, Erica nog iedere nacht in bed plasten.
Voor Elza of Sofieke nu kon reageren keek Els de club rond en, zei "meisjes en, jongens, hup naar boven, wassen tanden poetsen naar de wc en, indien nodig luier om pyjama aan en, naar bed".
Boven gekomen zag Sofieke toen ze na het douchen naar de wc was geweest en, een nachtluier pakte, dat naast Elza en, zijzelf ook Martin Erica Arjan en, Agnes zelf een Crinklz luier met beertjes of een Betterdrey luier uit hun tas trokken.
Gelukkig waren Elza maar, vooral Sofieke nog zo fit dat ze zichzelf konden redden maar, zagen wij dat Sofieke eerst zichzelf en, dan Elza waste en, luierde.
Toen dat was gebeurt keek Sofieke de kring rond en, hoorde Arjan Martin Agnes en, de andere meiden haar vragen, "zo en, wie is de volgende
die ik een luier om mag doen?"
 
Laatst bewerkt:

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 54 MEER LUIERS DAN VERWACHT.

In eerste instantie bleef het stil maar, dan zagen Els en ik dat Agnes en, Martin een blik van verstandhouding wisselden en, begrepen Els en, ik dat Agnes en, Martin dachten dat Sofieke nog nooit een jongen bloot had gezien en, al helemaal niet dat zij ooit een jongen verschoont had.
Zodat Martin naar voren stapte voor Sofieke kwam staan en, Sofieke uitdagend aankeek en, een beetje spottend vroeg, " wil jij beweren dat je wel eens een jongen bloot gezien hebt?"
In tegenstelling met hun verwachting reageerde Sofieke meteen, "ja dat heb ik en, bovendien heb ik ook al wel eens een jongen verschoont!
Dat Sofieke en, Elza enkele maanden geleden hiertoe door Olaf waren uitgedaagd en, het toen vooral Elza was die de handschoen oppakte vertelde Sofieke niet en, ook Elza en, ik hielden onze mond.
Enigzins gerustgesteld was Martin inmiddels gaan liggen, waarna Els Sofieke direct de luier voor Martin gaf en, zagen wij dat waar ze schrok van de zich strak trekkende piemel van Olaf.
Wat vooral kwam doordat die een erectie kreeg, Sofieke nu niet blikte of bloosde maar, Martin de nachtluier omdeed alsof ze dat dagelijks deed.

Zodat ook Martin snel geluierd en, aangekleed was en, Agnes aan de beurt was.
Toen ook die klaar was, was Erica aan de beurt en, toen die haar nachtluier omhad en, verder door Sofieke was aangekleed en, ook Arjan zijn luier omhad en, was aangekleed ging het verder naar boven naar de grote zolder
Toen we daar aankwamen zagen we dat de meesten al op een matras onder een dekbed lagen maar, dat Marco de vader van Agnes er nog twee matrassen bij schoof en, deze opmaakte.
Waar toen dat was gebeurd Elza en, Sofieke direct op gingen liggen waarna ze beide een dekbed over zich heen kregen.
Nauwelijks lagen beide plat, of Annabel en, Simone schoven geruisloos naar Sofieke en, fluisterden niet alleen dat zij het leuk vonden dat Elza en, Sofieke toch bleven slapen.
In één adem vertelden beide dat ze tot niet eens zo lang geleden nog iedere nacht in bed plasten maar, nu gelukkig al langere tijd iedere nacht droog bleven.

Hierop vertelde Sofieke dat Elza haar een paar maanden geleden zomaar op de wc had gezet maar, dat dit tot resultaat had gehad dat, ze sinds dat moment vaak het gevoel van moeten plassen of drukken herkende maar, vooral dat zij op zo'n moment ook naar de wc gaat.
Hierna keek Sofieke vertwijfeld naar Agnes en, merkte dan op, " ik dacht dat jij vanmiddag vertelde dat je volledig zindelijk was en, nu draag je toch een luier!"
"Hoe zit dat ?"

FESTISCHE VAN AGNES

Direct zagen Els en, ik dat sofieke Agnes schaakmat had en, Agnes geen antwoord had op de vraag van Sofieke.
Hierop greep Els in, keek Sofieke en, Elza aan en, zei " Sofieke, Elza, wat ik jullie nu ga vertellen klinkt denk ik wat vreemd maar, er zijn genoeg kinderen maar, ook grote mensen die hoewel ze zindelijk zijn het fijn vinden om een luier te dragen en, deze ook te gebruiken".
Direct zagen Els en, ik Elza maar, vooral Sofieke vreemd en, verbaasd opkijken.
Niet alleen Sofieke maar, ook Elza begreep dit niet, ondanks dat zij hoewel overdag zindelijk nu ook overdag luiers droeg maar, dat was vooral om Sofieke te steunen en, ze dat niet eens vervelend vond maar, dit ging toch wel iets verder dan zij deed.
Toen de meisjes aangaven dat ze het begonnen te begrijpen vertelde Els verder dat er ook genoeg tieners maar, ook volwassenen zijn die nog iets verder gaan en, zich als baby peuter of kleuter gedragen.
Direct werd mij en, Els duidelijk dat dit voor bede meisjes duidelijk te moeilijk was.
Om de spanning te breken en, ik dit cadeau tot het juiste moment had willen bewaren keek ik Sofieke aan en, zei "Sofieke pak het pakje wat op mijn tas ligt maar, en geef dat maar, aan Agnes".
Direct toen zij het pakje had gepakt en, ermee naar Agnes liep vermoede ze wat er in zat maar, hield haar mond.
Toch merkten Els en, ik toen Agnes het pakje had geopend en, de inhoud bekeek, dat het precies was wat Sofieke verwachtte.
Namelijk vier rompertjes in haar maat, twee blanco één paars de tweede blauw en, twee met een printje.
De eerste met een printje was er één met ijsjes waarvan het oppervlak overwegend wit was met babyblauwe randjes en, verder ijsjes in allerlei kleuren.
De tweede had een giraf print in vooral oranje maar, er stonden ook babyblauwe Olifantjes en licht gele ezels op.
Verbaasd maar, erg blij keek Agnes haar moeder aan maar, die zei, " Agnes je moet vooral Tamara bedanken, want zij kwam met deze tip".
Nu hielpen Els en, Sofieke met passen van de blanco rompertjes en, zoals verwacht paste deze perfect.
Toen dat was gebeurt gaf Agnes aan dat de romper perfect over haar luier heen zat en, kropen alle meiden en, beide jongens in bed en, vielen ze al snel allemaal in slaap.
Waarna ik naar huis ging

DE VOLGENDE MORGEN

Zo miste ik het vroege ontwaken van Sofieke Elza en, de andere kinderen.
Want ondanks dat Els rond kwart voor zes heel zachtjes Sofieke wekte en, haar hielp met wassen en, aankleedden in de hoop dat de andere meiden en, beide jongens door zouden slapen.
Heel even dacht Els dat haar missie zou slagen maar, al snel stond Laura met een doornatte luier in de badkamer., om zich te verschonen.
Tot verbazing maar, vooral schrik van Els kwamen ook Simone Lia Erica en, Hanny hun bed uit, terwijl Lianne en, beide jongens wel half wakker werden maar, gelukkig doorsliepen.
Ondertussen was ook ik weer binnen.
Toen bleek dat iedereen die wakker was mee wilde naar de zwemles van Sofieke zei Els, "Elza en, Agnes mogen mee maar, de rest blijft hier en, mag met Tamara de tafel dekken en, het ontbijt klaar maken.
Terwijl Agnes Sofieke Elza en, Els vertrokken dekte de rest de tafel en, bereide nog een verrassing voor wat Agnes nog net zag.
Zo zagen wij spanning op haar gezicht verschijnen en, begrepen we dat zij zich afvroeg, wat zij nu nog zou krijgen.
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
HOOFDSTUK 55 HET VERVOLG VAN HET FEEST

Dat zou ze pas merken als ze terugkwamen van de zwemles van Sofieke.
Dus in plaats van met dit cadeau te komen zei Els dat ze moesten gaan, als ze wilden dat Sofieke om 7 uur in het water zou liggen.
Gelukkig waren de meisjes ruim op tijd en, had Sofieke haar zwemluier al om en, ook had ze haar badpak al onder haar kleren.
Zodat ze alleen haar shirt schoenen sokken en, broek uit hoefde trekken, zodoende zat ze klaar toen Samira even voor 7 uur binnen kwam.
Toen Agnes de zwembandjes bij Sofieke om wilde doen zei Samira, "Agnes wacht maar, even, want nu we alleen zijn wil ik kijken of Sofieke al zonder kan".
Nauwelijks stond Sofieke tot haar navel in het water of Sofieke liet zich zonder dat Samira daar om vroeg voorover vallen en, maakte de schoolslag beweging.
Tot verbazing van Samira ging dat veel beter dan zij had verwacht, niet alleen deed Sofieke perfect na wat Samira haar voordeed maar, ook als Elza of Agnes die na te hebben gevraagd of ze mee mochten doen in het water mochten komen, iets voordeden!
Deed Sofieke dat praktische foutloos na.
Hierbij moest Samira de meisjes goed in de gaten houden, aangezien Elza en, Agnes in hun enthousiasme zonder het zelf te merken naar het diepe gingen.

Dit vooral omdat Samira merkte dat Sofieke dit voorbeeld direct volgde.
Wat voor Samira iets was wat ze nog niet vertrouwd vond, dus hield ze het trio tegen, " meiden Sofieke doet het geweldig en, leert snel ".
"Dat ze nu al zonder bandjes in het grote bad mag is erg bijzonder maar, we blijven wel voor de rode lijn !"
"Duidelijk meisjes?"
Dat bleek gelukkig het geval en, al snel bleek dat dit de pret niet mocht drukken en, zag Samira dat Sofieke Elza en, Agnes fanatiek de schoolslag oefenden.
Hierbij verbaasde het Samira dat Sofieke veel leerde van Elza en, Agnes, niet alleen de schoolslag en, rugslag maar ook de borstcrawl en, rugcrawl werden fanatiek voorgedaan.
Toen Elza de borstcrawl inzette zag Samira tot haar grote verbazing dat Sofieke dat ook probeerde, hoewel Samira dit nog niet met haar had geoefend.
Dat Sofieke dat direct probeerde na te doen verbaasde Samira niet maar, wat wel verbaasde was dat ze dat niet zonder succes deed.
Doordat het toch niet allemaal vanzelf ging en, ook de vermoeidheid begon toe te slaan besloot Samira in te grijpen.
Bij het trio aangekomen keek ze de meiden stuk voor stuk aan en, zei dan, " goed bezig Sofieke, dit doen we meestal pas na 2 maanden en, soms zelfs pas na 3 maanden maar, voor een eerste keer ging het heel goed".
Iets anders wat opviel was dat, niet alleen Sofieke maar, ook Elza haar zwemluier gebruikt had.

Toen de meisjes na zwemles gingen douchen en, aankleedden en, Samira liet merken dat ze zeer tevreden was maakte Els de andere kinderen wakker en, hielp ze waar nodig.
Pas Sofieke het water uitkwam merkte ze dat ze een vieze luier had maar, voor ze kon reageren riep Samira haar bij zich en, zei " wat mij betreft mag jij vanavond in het grote bad meedoen Sofieke "maar, dan moet je me wel beloven dat je voorlopig in het ondiepe gedeelte blijft".
Dat laatste deed Sofieke direct, hierna mochten de meisjes gaan douchen en, aankleedden.
Ondertussen was Els thuis bezig om voor de rest het ontbijt te maken en, toen dat op was, vroeg Els of we allemaal bleven zitten, nu vertelde Els dat als Agnes Elza en, Sofieke terug waren zij nog een paar laatste cadeautjes voor Agnes had.
Dit maakte het clubje nieuwsgierig maar, helaas moesten ze wachten tot Agnes Elza en, Sofieke terug waren.
In de kleedkamer wilde Sofieke Elza vragen om haar te helpen maar, nu zagen de meisjes dat ik al op ze zat te wachten.
Direct toen ze bij me was begon Sofieke te vertellen over haar vorderingen van deze ochtend, om me dan aan te kijken en, met een diepe zucht te vervolgen " helaas heb ik tijdens de zwemles in mijn luier gedrukt".
Direct wilde ik reageren maar, Samira die net binnenkwam was me voor, keek Sofieke aan en, zei.
"Sofieke ik begrijp dat je daarvan baalt maar, jij hebt het vanochtend heel goed gedaan".
"Bovendien mag je dat vanavond aan alle anderen laten zien" , dit bezorgde Sofieke een grote glimlach op haar gezicht.
Hierna werd er snel aangekleed en, direct na thuiskomst werden de badpakken uitgespoeld en, schoven de meisjes aan bij de tafel waar de rest aan het ontbijt zat.

Terwijl Elza Sofieke en, Agnes alle drie een bordje broodjes en, dan het kuipje halvarine pakten, vertelde Sofieke dat ze in het ondiepe al zonder zwembandjes mocht en, met zwembandjes al in het grote bad mocht.
Direct keken Annabel Hanny en, Simone Sofieke aan en, vroeg Lia " en, jij bent pas anderhalve week bezig Sofieke?"
" Als dat zo is leer je echt heel snel! ".
Deze vraag werd direct zowel door mij als Sofieke zelf bevestigend beantwoord .
Terwijl Agnes ondertussen dacht dat ze alle cadeautje binnen had maar, dan haalden Els en, ik beide nog een groot pak uit de kelder.
Waarna Els het eerste pak aan Agnes gaf en, toen Agnes het opende zagen we dat er twee pakken Tena maxi cottonfeel in te zitten.
De dagluier die Sofieke en, ik ook gebruikten.
Nauwelijks waren de pakken aan de kant gelegd of Els pakte het tweede pak en toen Agnes dit opende bleken er twee pakken Rearz Safari luiers in te zitten.
Direct zagen we dat hier afbeeldingen van Zebra's leeuwen papegaaien en, apen opstonden.
Toen Agnes de Tena luiers maar, vooral de safariluiers eens goed had bekeken zette ze beide opzij en, wilde ze gaan zitten maar, dan keek Els haar aan en, zei "nee Agnes kom op meekomen want je krijgt nu eerst een luier om".
Dat het Sofieke was die haar een luier om zou doen verbaasde haar niet maar, wat haar wel verbaasde was het feit dat Sofieke mocht bepalen wat voor luier Agnes om zou krijgen.
 
Bovenaan