HOOFDSTUK 68 EINDE VAN DE LOGEERPARTIJ
Iets wat ook Anneke Christa en, de andere meiden zich afvroegen.
Dan zei Ilse terwijl zij haar dochters aankeek, " om met het slechte nieuws te beginnen, voorlopig blijven jullie 24/7 in de luiers maar, wordt jullie medicatie verminderd".
"Bovendien mogen jullie als je moet drukken naar de wc maar, dat moeten jullie dan wel komen vragen zodat we jullie kunnen helpen".
Op deze mededeling zagen de andere meiden Sonja en, Mieke diep zuchten.
Ergens waren ze blij met de versoepelingen van dit moment, anderzijds diep teleurgesteld aangezien Ilse eiste dat de meiden luiers bleven dragen en, ze deze voor hun plas moesten blijven gebruiken.
Dan keek Mieke Ilse aan en, vroeg, " mam mag ik morgen naar Martine Petra en, Annie ?"
"Ja dat mag en, als die overdag iets willen ondernemen is ook dat geen probleem".
"Zelfs s' avonsds naar de film of blijven slapen is geen punt maar, dat moet dan wel met ons overlegd worden".
Na deze vragen was de tijd van vertrek echt aangebroken maar, voor het echt zo ver was keek Sofieke Mieke en, Sonja aan en, zei.
" Meiden ik ben niet alleen blij dat ik eindelijk bezig ben om zindelijk te worden maar, ook dat ik nu veel minder hulp nodig heb met aankleedden of eten als een halfjaar geleden".
Na dit betoog keek Ilse haar dochters aan en, zei dat ze nu moesten gaan, nauwelijks was het trio vertrokken of Josje en, Carina verdwenen naar boven om hun bagage in te pakken.
Dit deed Elza en, Sofieke naar elkaar kijken en, zei Sofieke tot verbazing van Christa en, Anneke dat ze haar overgebleven luiers luierbroekjes en, kleren ging inpakken.
Nog voor de rest van verbazing waren bekomen vertrok Sofieke gevolgd door Elza naar hun kamer.
Toen Anneke en, Christa even later kwamen kijken zagen ze tot hun verbazing dat Elza maar, vooral Sofieke inderdaad alle overgebleven luiers en, luierbroekjes in een rugzak hadden gestopt en.
Toen dat was gebeurt pakten de meisjes hun kleren uit de kasten, legden dat op de bedden waarna ze de kleren van groot naar klein in hun tassen stopten.
Toen Christa al snel weer beneden was keek Thea haar aan en, vroeg " zijn jullie al klaar Christa?"
Nu keek Christa haar moeder aan en, antwoordde " niet alleen Josje en, Carina maar, ook Elza en, Sofieke zijn bezig met inpakken maar, dat komt goed".
Tot haar ongenoegen keek nu ook Stefan Christa aan waarbij hij duidelijk liet merken dat hij aan deze woorden van zijn dochter twijfelde.
Ten overvloede zei Christa, " pap niet alleen Josje en, Carina zijn aan het inpakken en, schieten lekker op maar, ook Elza en, vooral Sofieke zijn daar druk mee en, dat gaat geweldig".
Dan wilde Christa verder vertellen maar, was Stefan inmiddels opgestaan om boven polshoogte te gaan nemen.
Toen Stefan twee minuten later bovenkwam zag hij direct dat Anneke in plaats van Elza en, Sofieke te helpen op haar kamer achter laptop zat.
Toen Stefan vroeg of Anneke er niet beter aan deed om in plaats van achter haar laptop youtube filmpjes te kijken, Elza en, Sofieke te helpen.
Keek Anneke haar vader aan en, antwoordde, " pap ten eerste willen Elza maar, vooral Sofieke onze hulp niet en, ten tweede hebben Christa en, ik gezien dat dit ook niet hoeft".
Het verhaal van zijn dochters maar, half gelovend snelt Stefan de trap op naar de zolder.
Bovengekomen ziet Stefan dat Elza en, Sofieke het grootste deel van hun bagage al in de tassen hebben en, dat Sofieke nu bezig is om haar overgebleven luiers er tussen te proppen.
Omdat Stefan ziet dat dit niet al te makkelijk gaat wil Stefan haar helpen maar, op het moment dat hij dichterbij komt ziet hij dat Sofieke een afwerend gebaar maakt.
Wat betekende dat Christa en, Anneke gelijk hadden gehad.
Dit leidde ertoe dat Stefan beide meisjes uitdaagde om nu echt te laten zien wat ze konden.
Tot verbazing van Thea en, Stefan gingen beide meisjes rustig door en, waren ze deze donderdagavond tegen 9 uur praktische klaar.
Toen ze beneden nog van een cappuccino zaten te genieten vroeg Stefan wat de meisjes vrijdag en, zaterdag nog wilden doen.
Zoals verwacht wilden Josje en, Carina nog een keer winkelen, terwijl Elza en, Sofieke naar Dierenpark Amersfoort wilden, wat allebei goed was.
Direct voegde zowel Carina als Elza hier aan toe dat ze hier een aantal leuke weken hadden gehad en, graag nog eens weer kwamen.
Direct bleek dat ook Sofieke en, Josje hier zo overdachten, waar Sofieke direct aan toevoegde dat de verjaardag van Agnes en, de zwemlessen de echte hoogtepunten waren geweest.
Bij dat eerste had vooral het gedrag van Agnes zelf en, Annabel haar verbaasd.
Ondertussen waren de koffie en, cappuccino op en, zei Stefan dat het voor alle meiden bedtijd was.
Waar het voor Elza en, Sofieke al best laat was maar, ook voor Josje en, Carina was het de hoogste tijd.
Bovendien waren doordat inpakken van bagage een intensieve bezigheid was niet alleen Elza en, Sofieke best moe maar, moesten ook Carina en, Josje wel toegeven dat ze moe waren.
Terwijl Josje en, Carina naar boven verdwenen en, ook Elza en, Sofieke aanstalten maakten zeiden Christa en, Anneke dat ze met Elza en, Sofieke mee naar boven gingen om indien nodig te helpen.
Waar beiden direct aan toevoegden dat ze zelf ook naar bed gingen, hoewel het voor hen nog betrekkelijk vroeg was.
Nu knikten Stefan en, Thea en, na een wederzijds, "slaap lekker" verdwenen de meiden naar boven.
Bovengekomen poetsten Sofieke en, Elza hun tanden, waarna ze elkaar hielpen met de nachtluier en, na de romper in pyjama.
Toen dat gebeurt was en, Christa haar tanden poetsten wilden Elza en, Sofieke hun bed opzoeken maar, keek Anneke beiden aan en, vroeg dan!
"Meiden als jullie willen mogen jullie me helpen als ik Christa ga wassen en, klaarmaken voor de nacht".
Eigenlijk wilde Christa dit absoluut niet, wat de andere drie best begrepen maar, zagen die ook dat Christa het maar, voor lief nam.
Dat Elza en, Sofieke van aanpakken wisten, wisten ook Christa en, Anneke.
Toch verbaasden het beide hoe snel het vanavond ging, zodat Christa binnen 10 minuten voorzien van nachtluier romper en, pyjama in bed lag.
Direct verschoonden Elza en, Sofieke elkaar en, kropen dan ook zelf in bed.
In bed overdachten Josje en, Carina fluisterend deze wonderlijke lange logeerpartij waarin wel heel veel gebeurt was maar, alles bij elkaar gave weken waren geweest.
Niet alleen Josje en, Carina maar, ook Elza en, Sofieke lieten de de totale logeerpartij voor ze echt gingen slapen nog eens de revue passeren.
Waar het bij Josje en, Carina over algemeenheden ging hadden Elza en, Sofieke het vooral over de verjaardag van Agnes het abonnement van de dierentuin wat ze zomaar gekregen hadden maar, vooral de zwemlessen van sofieke wat ze niet alleen geweldig vond maar, tot verbazing van Elza ook snel oppakte.
THUIS
Ondertussen was het met de beugel van Victoria maar, vooral de ademhalingsproblematiek van Albertine nog best druk.
Wat ook Thuis voor de nodige extra drukte zorgde.
Wat dat betreft mocht ik me gelukkig prijzen dat mamma er was en, beloofd had om nog twee weken te blijven.
Niet alleen om mij en, Nicolaas te ondersteunen omdat het al was opgevallen dat het met een vierling 24 uur per dag doorging aangezien de vier kinderen ook midden in de nacht wilden drinken of verschoond worden.
Ondanks dat Nicolaas me flink ondersteunde was de hulp van mama echt welkom aangezien vier kleintjes continu verzorgen een vermoeiende bezigheid was en, ik me nog steeds niet al te druk mocht maken.
Hoewel ik niet verwachtte dat mamma het een probleem zou vinden, verwachtte ik niet automatisch dat ze alles zo maar, even waarnam.
Iets anders was dat het mij niet zou verbazen dat Carina en, Josje maar, net zo goed Elza en, Sofieke hun hulp zouden aanbieden.
Iets wat ik de kinderen absoluut niet wilde opleggen maar, wel zou accepteren aangezien alle hulp op dit moment welkom was.
Helemaal als ik over 4 weken weer voor 20 uur aan het werk moest.
Iets wat ik na mijn lange rust best wilde maar, toch zag ik er ook wel tegenop, terwijl ik voorlopig alleen maar, dagdiensten van maximaal 4 uur zou draaien.
Bovendien was buiten mij om besloten dat die alleen tussen 11 en, 3 of tussen 3 en, 7 uur in de middag zouden zijn.
Toen ik tegen Frans zei dat ik liever met 3 nachtdiensten van 8 uur wilde beginnen, had hij me dit voor voorlopig afgeraden maar, er bij gezegd dat dit voor later bespreekbaar was.
Terwijl ik dit overdacht ging mijn telefoon, wat Thea was die melde dat de meisjes deze vrijdagavond bijna klaar waren met inpakken maar, inmiddels allemaal in bed lagen.
Dan vroeg ze of ik uitkeek naar de thuiskomst van de meisjes, of dat ik hier juist tegenop zag.
Voor ik op deze vraag inging vertelde ik dat Marjan Irma Victor toen ze begrepen dat Elza maandagavond weer op de zwemles verwacht werd direct hadden verteld over Sofieke en, ook direct hadden gevraagd of zij met Elza mee mocht komen.
Tot beider opluchting bleek direct dat Sofieke welkom was, bovendien had Katinka erbij gezegd dat zij en, haar collega niet zouden toestaan dat andere kinderen Sofieke zouden pesten.
Net zo goed mocht Sofieke wel een weerwoord geven als dit nodig was maar, zoude ze haar tot de orde roepen als zij op haar beurt te ver ging.
Een reactie die Irma en, ik best begrepen.
EEN PAAR DAGEN LATER
Nadat Vrijdag Mieke en, Sonja al door Ilse waren opgehaald waarbij beiden hadden toegegeven dat Sofieke veel zelfstandiger was dan een halfjaar geleden maar, beide het vooral geweldig hadden gevonden dat Sofieke niet alleen het lef had om zich tegen hen te verweren maar, vooral dat ze de uitdaging van Agnes en, Elza had aangenomen om mee te gaan naar zwemles.
Een uitdaging die goed uitpakte maar, dat beide nichtje het echt geweldig vonden dat Sofieke alsnog bezig was om zindelijk te worden.
Wat niet alleen een compliment van oom en, tante maar, ook van Ilse had opgeleverd.
Ook had Ilse zo begrepen Marjan Irma en, ik toen we Ilse zondag hadden gesproken begrepen dat zij Sonja en, Mieke voorlopig nog in de luiers zou houden.
Wel zou ze de rest van de sancties voorlopig opschorten, een belofte wat toch voor opluchting bij Sonja en, Mieke gezorgd had, zo begrepen wij.
Terwijl wij met Thea en, Stefan in gesprek waren hielpen Anneke en, Christa Sofieke en, Elza bij het inpakken van hun laatste bagage.
Waarna ze de meisjes hielpen omdat naar beneden te brengen.
Direct bij binnenkomst viel het Marjan mij maar, vooral Irma op dat waar Carina Elza maar, vooral Josje alles wat ze per dag aan luiers mochten gebruiken ook gebruikt hadden en, dus ook de laatste bestelling inmiddels ruim in gebruik was en, het restant werd klaargezet om in de auto geladen te worden.
Op dat moment zagen Irma en, ik dat Sofieke geholpen door Christa de nodige pakken luiers bij haar bagage zette.
Dit deed Irma Sofieke aankijken en, haar vragen of zij vandaag gister of eergister een nieuwe voorraad had gekregen.
Tot onze verbazing bleek dat niet het geval maar, was dit nog over van wat ze inmiddels weken geleden van huis had meegekregen.
Zoals verwacht kon ik maar, vooral Irma dat niet geloven, zelfs niet toen Thea het verhaal van Sofieke bevestigde.
VERTREK NAAR HUIS
Nadat we allemaal van onze verbazing waren bekomen was het tijd om afscheid te nemen van oom en, tante maar, ook van Anneke en, Christa.
Die niet alleen voor Elza en, Sofieke maar, ook voor Carina en, Josje een grote steun waren geweest.
Dan werd er echt afscheid genomen maar, wel met de vraag of de meiden nog eens terugkwamen.
Ook vroegen Stefan en, Anneke aan Sofieke of ze wilde laten weten hoe het met zwemles ging.
Na deze vragen met een ja te hebben beantwoord, was het echt tijd om te vertrekken.
Eénmaal onderweg kwamen de tongen los, uit de verhalen bleek direct hoe vooral Sofieke zich weer positief ontwikkeld had.
Niet alleen wat betreft het zwemmen maar, vooral wat betreft de omgang met leeftijdsgenoten.
Nadat het onderwerp Sofieke besproken was wilden Sofieke maar, vooral Carina weten hoe het met de vierling ging.
Toen ik vertelde dat Victoria beugels had om te zorgen dat haar heupjes op de goeie manier groeien en, Albertine in het kinderziekenhuis in Utrecht was behandeld om haar ademhaling te verbeteren zagen we in de binnenspiegel dat alle meiden schrokken maar, weer opgelucht adem haalden toen we vertelden dat het allemaal goed zou komen.
Direct richtte het vizier van de meiden zich nu op Irma waar alle meiden maar, vooral Sofieke wilde weten hoe het met de zwangerschap van Irma ging.
Direct op deze vraag keek Marjan via de binnenspiegel naar de achterbank, waar alle meiden zaten en., antwoordden.
" Meiden de zwangerschap van Irma verloopt zoals verwacht, dus dat gaat goed maar, dat kunnen jullie zo zelf zien en, vragen".
Dat laatste zei ik omdat we er inmiddels bijna waren.
Hierop werd het stil in de auto en, dreigde Elza en, Carina in slaap te vallen, echter op het moment dat we de straat in reden waren beide klaarwakker en, zag Elza dat het bijna half 5 was.
Hierop keek ik de meisjes aan en, zei " nou Elza dat komt mooi uit want Hans en, Katinka verwachten jou om half 7 op de zwemles".
Toen Marjan eerder op de dag namens Irma bij Katinka geïnformeerd had of ook Sofieke deze maandagavond welkom was, had Katinka tot geruststelling van Marjan bevestigend geantwoord.
Bovendien was beide moeders gebleken dat Samira Hans en, Katinka al had geïnformeerd van de zwemvaardigheid van Sofieke en, had dit Katinka en, Hans tevreden gestemd.
Ook had Katinka gezegd dat ze er wel voor zouden zorgen dat hoewel er een paar jongens en, meisjes van Sofiekes vorige school in de groep zaten, dit niet voor problemen zou zorgen.
Mocht dit echter alsnog tot problemen leiden, dan moest Sofieke dat melden zodat Hans of Katinka in konden ingrijpen.
Nu zagen we Elza maar, vooral Sofieke zelf kijken.
Na heel even nadenken waarna ze Irma aankeek nadat die gezegd had dat Sofieke naar Hans of Katinka moest gaan als zij lastig gevallen werd.
"Nee mamma want jullie zeggen altijd dat ik niet mag klikken, of jokken."
Terwijl we bijna thuis waren wilde Irma zich omdraaien om Sofieke het verschil tussen klikken of jokken en, voor jezelf opkomen uit te leggen.
Dat dit voor sofieke moeilijk was merkten Josje en, Carina direct maar, beiden bleven het proberen.
Zich hierbij net als Josje niets aantrekkend van de lucht in de auto die steeds iets minder fris werd.
Iets wat werd veroorzaakt doordat Irma en, ik allebei geplast hadden en, Irma inmiddels ook gepoept had.
Ondertussen merkte ook Josje dat ze inmiddels nat was.
Dan reden we onze straat in en, even later de parkeerplaats naast ons huis op.
Nauwelijks uitgestapt en, de voordeur geopend wilden Irma en, ik de bagage gaan lossen maar, dat pakte net even anders uit!