HOOFDSTUK 83
Zo was ik best een tijd met Ruud in gesprek, totdat tegen half 4 de babyfoon geluid maakte.
Dat deed me onmiddellijk het gesprek voor nu staken, en naar boven lopen.
Onderweg naar boven wist ik totaal niet of het Carina Josje of toch een kleintje was.
Bovengekomen merkte dat zowel Carina als Josje, maar ook Albertine, en Victoria wakker waren.
Dat merkende besloot ik boven gekomen om eerst Albertine, en Victoria uit hun bedjes zou halen, verschonen, en voeden.
Pas als dat gebeurt zou zijn zou ik samen met Ruud Carina, en Josje uit hun bedjes halen, en verzorgen.
Boven gekomen liet de vierling zich allemaal horen.
Toen we de twee grote baby's totaal negeerden, maar Victoria , en Albertine op de arm namen lieten Josje, en Carina duidelijk merken dat ook zij eruit wilden.
Toch liepen wij met Victoria, en Albertine de trap af om hen beneden te voeden.
Nauwelijks met Victoria op de bank gezeten pakte Ruud het flesje uit de flessenwarmer zette dat op de salontafel, om dan uiterst voorzichtig Albertine uit de box te pakken.
Met Albertine op zijn arm naar de bank te lopen, en te gaan zitten.
Eenmaal gezeten pakte Ruud de op de salontafel staande fles, en begon Albertine te voeden.
Ondertussen vertelde ik Ruud over het peutergedrag van Carina, en Josje.
Door dit verhaal zag ik bij Ruud een grote glimlach op zijn gezicht verschijnen, helemaal toen ik op zijn vraag om na de vierling hij ook Carina, en Josje mocht verschonen voeden, en een peuterpapje mocht voeren ja zei!
Dit alles had wel tot gevolg dat toen de vierling allemaal waren gevoed, en tegen 4 uur weer in hun bedjes lagen ik merkte dat wij eerst zelf moesten verschonen.
Dus keek ik Ruud aan, en zei "Ruud voor wij de twee peuters uit hun bedje halen gaan we eerst onze eigen luier verschonen".
Ruud aankijkend ging ik door, "want zo te merken heb niet alleen ik, maar heb ook jij je luier vol?"
HET PEUTERWEEKEND VAN JOSJE EN CARINA
Zoals verwacht antwoordde Ruud met een, " ja mama ik heb het inderdaad aan een schone luier toe".
Op deze opmerking kwam ik direct in actie, waarbij ik merkte dat hij ook nu echt nat was, en, zelfs weer een heel klein beetje gepoept had.
Toch was hij snel verschoond, en toen ook ik weer schoon was haalde hij Alberto, en ik Pieter uit hun bedje.
Waarna het ook nu voorzichtig naar beneden ging, waar we in plaats van hen direct te voeden beide jongens in de box legden.
Terwijl de jongens in de box lagen haalde ik de twee flesjes uit de koelkast, en zette de eerste daarvan in de flesverwarmer.
Toen de eerste fles klaar was pakte Ruud deze op liep naar de bank, terwijl ik Alberto uit de box haalde, en op Ruud zijn schoot legde.
Waarna ik de opgewarmde fles uit de verwarmer pakte, en aan Ruud gaf, die de speen direct in het geopende mondje van Alberto stopte, en die direct begon te drinken.
Ondertussen had ik de fles voor Pieter in de opwarmer geplaatst.
Toen die warm was haalde ik de fles uit de verwarmer, en Pieter uit de box, eenmaal op de bank met Pieter opschoot, en de speen in zijn mondje begon ook hij direct gulzig te drinken.
Waardoor beide flesjes ook nu snel leeg waren, iets anders was dat toen Pieter vervolgens een boertje liet hij ook een poepie deed.
Dat was op zich niets bijzonders, en gebeurde wel eens vaker, iets wat mij wel verbaasde was dat toen Pieter op Ruud zijn schoot liggend een poepie deed, dit voor Ruud het teken was om ook onbewust een poepie te doen.
Gezien het moment dacht ik dat Ruud het deze keer bewust deed, toch merkte ik dat Ruud wel had gemerkt dat Pieter poepte, maar door de warmte, en lucht van de poep van zijn broertje niet merkte hoe zijn eigen luier zich vulde met poep.
In plaats daarvan keek Ruud naar mij, en vroeg mij of ik samen met Pieter gedrukt had.
Bewust gaf ik op deze vraag geen antwoord, Ruud zou het vanzelf merken!
Inderdaad zag, en hoorde ik toen hij even later opstond dat hij mompelde, "bah ik heb zelf gedrukt".
Direct hierna wilden we de vierling weer naar boven brengen, en Carina, en Josje uit hun bedje halen om te voeden, en een warme hap te geven.
Om toen ik het eerste potje pakte te merken dat Albertine, en Pieter me aankeken.
Terugkijkend dacht ik te begrijpen dat beide baby's nog niet genoeg hadden gehad.
Dat deed me even diep na denken wat ik nu moest doen, uiteindelijk pakte ik één van de kleinere potjes Olvarit, en zette deze in de magnetron.
Een van de kleinere potjes die we in de reclame alvast hadden ingeslagen.
Omdat het de eerste keer was begon ik heel voorzichtig met de helft van een potje pompoen kip, en pasta.
Al snel merkte ik tot mijn verbazing dat dit bij zowel Pieter als Albertine snel dat ook al hadden beide aan de helft genoeg het hapje na krap anderhalve maand met smaak, en rap naar binnen verdween.
Toen het hapje op was, en beiden opnieuw verschoond waren besloot ik om na Ruud te hebben verschoond te kijken of ook Alberto, en Victoria al een hapje wilden hebben.
Ook nu wilde Ruud me helpen, maar voor het zo ver was keek ik hem aan, en vroeg dan " Ruud het is bijna half 5 wil jij Carina, en Josje uit bed halen, verschonen, en zo dadelijk rond 5 uur eten geven?"
"Dan kunnen de meisjes na het eten rond 6 uur in bad, en liggen ze om 7 uur weer in hun ledikantje".
Na een bevestigend antwoord verdween Ruud naar boven om zijn zus, en Josje wakker te maken, en merkte ik dat ook Alberto, en Victoria een half potje leeg aten.
Bovengekomen, en de deur van de peuterkamer geopend zag Ruud dat zijn zus, en Josje langzaam wakker werden.
Toen ze echt wakker waren opende Ruud één voor één voorzichtig de hekjes van de ledikantjes.
Waarna hij eerst Josje losmaakte, en uit de trappelzak hielp om dan direct hetzelfde bij Carina te doen.
Hierbij merkte Ruud net als ik toen ik kwam kijken hoe het ging dat Carina geplast, maar vooral gedrukt had, en dus nodig verschoond moest worden.
Tot Ruud zijn verbazing merkte Ruud dat zijn zus netjes op de commode ging liggen, en hij haar kon verschonen.
Terwijl Ruud zijn zus verzorgde keek ik Josje aan, en vroeg dan " nou kleintje hoe staat het met jou pampertje?"
Dan keek Josje me aan, maar reageerde niet als een incontinente tiener, maar vooral als een peutertje welke geleerd wordt zindelijk te worden.
" Josje hep natte luie, maa wil poepie doe!"
Hierop pakte ik direct het grote kinderpotje, en zag Josje knikken.
Ondanks dat ik twijfelde hielp ik Josje van haar natte luier af, en zag direct dat Josje inderdaad nat was.
Toen ik de Betterdrey opende zag ik dat er geen poep in zat, wat er voor zorgde dat ik Josje geloofde.
Dus hielp ik haar omhoog, van de commode af en, zette haar op het potje.
Nauwelijks zat Josje op het potje, of ik merkte dat ze tot drie telde , dan bewust haar sluizen opende zodat zij bewust zat te drukken.
Wat duidelijk voor opluchting zorgde.
Eenmaal klaar hielp ik haar omhoog om haar dan schoon te maken, wat best wat werk was.
Terwijl ik Josje aan het wassen was merkte ik dat zij direct weer in de peuterrol zat, maar mij eerst nog eens vertelde hoe zij zoals Sofieke de uitdaging van Elza had opgepakt!
"Daarna was de opmerking van Anneke, en Christa toen zij Josje daarna zagen kijken uitdaging genoeg voor mij om het te proberen".
Dan keek Josje mij aan, en zei "Tamara puur toevallig voelde ik alsof dat zo moest zijn druk op mijn darmen".
Nu zweeg Josje terwijl ik knikte dat ik haar begreep.
Ondertussen was Josje klaar, terwijl Ruud op het zelfde moment Carina verschoond had.
Hierna ging het naar beneden, waar we de peuters in de box zetten.
Eenmaal in de box begonnen beide meisjes direct te spelen, terwijl Ruud twee flesjes melk klaar zette, en ik voor beide peuters een fruithapje bereide.
Toch gaf ik het nog niet, maar begon eerst aan het bereiden van het avond eten.
Op het moment dat de aardappels geschild waren, gewassen waren, ik deze wilde gaan koken keek ik eerst Ruud aan.
Direct maakte hij mij duidelijk dat ook hij het aan een verschoning toe had.
Hierop zette ik de aardappels weer uit en, liep met Ruud naar boven om hem te verschonen.
Iets wat zo merkte ik snel hoognodig was, zoals ik merkte toen Ruud was gaan liggen, en ik na zijn broek zijn romper geopend had.
Terwijl ik zijn luier geopend had merkte ik ook dat de prikken die Ruud had gehad werkten, want net als Carina, en Elza was me duidelijk dat Ruud niets merkte toen de urine naar buiten liep.
Pas toen ik hem vroeg om op zijn zij te gaan liggen, met zijn billen naar mij toe begreep hij wat er was gebeurt.
Al snel was hij vrij grondig gewassen, en deed ik hem een schone luier om, en kleedde Ruud verder aan.
Toen ik nadat dit was gebeurt op de klok keek zag ik dat het bijna 5 uur was.
Nu ging het na de rommel te hebben opgeruimd naar beneden, en naar de keuken.
Om verder te gaan met het bereiden van de warme hap van vanavond.
Terwijl ik daar mee bezig was besefte ik me dat Josje net als Carina voor het avondeten nog een fles moesten hebben.
Hierop keek ik naar Ruud, maar voor ik iets kon zeggen of vragen zei hij.
"Mamma geef mij die twee flesjes, en de fruithapjes maar, dan zal ik de meisjes wel helpen".
Hierop liep ik de keuken in, en Ruud naar de kamer waar hij Carina uit de box hielp en, meenam naar de bank, om toen hij zat, en zij met haar gezicht op zijn schoot lag, waarna zo snel als de speen in haar mond zat te drinken.
Toen de fles leeg was, en Carina een boertje had gelaten volgde al snel het fruithapje, wat er ook vlot inging, maar ook de slab die Carina voor had vol liep.
Nog geen vijf minuten later was het hapje op, en na Carina schoon te hebben gemaakt maakte Ruud de slab los, en na deze in de wasmand te hebben gegooid zette Ruud zijn zusje in de box, en hielp hij Josje eruit.
Na te zijn geïnstalleerd kwam al snel het eerste hapje bij het mondje van Josje.
Door de gretigheid waarmee Josje de hapjes van het lepeltje af snoepte knoeide Josje totaal onbewust net als een peutertje.
Toen het hapje op was, en ook Josje haar flesje leeg had, en een boertje had gelaten kon ook haar slab de was in.
Dan zette Ruud Josje in de box, om dan zelf bij tafel aan te schuiven.
Terwijl Nicolaas Ruud, en ik zaten te eten keken Carina, en Josje tot onze verbazing belangstellend naar het peuterprogramma op tv.
Uiteindelijk was het bijna kwart over 6 toen het eten op, en het peuterprogramma afgelopen was.
Waarna het voor Carina, en Josje bad, en direct daarna bedtijd was.
Waar wij protesten van de meiden verwachtten merkte Ruud, en ik dat Carina, maar vooral Josje eenmaal in bad zat te genieten toen Ruud haar waste.
Het enige puntje bleek toen Josje iets voor half 7 uit bad was, en ik haar afdroogde, en in plaats van direct de nachtluier eerst de thermometer pakte, deze in haar anus wilde duwen.
Direct wilde zij protesteren, maar was direct weer stil toen zij begreep dat dit voorschrift van dokter Eva was.
Uiteindelijk liet ze mij de gang gaan zodat het al snel voorbij was, en Josje na een zetpil de nachtluier om kreeg, en verder werd aangekleed.
Waarna Ik Josje weer in de trappelzak hielp, deze afsloot, en tot slot het hekje van het ledikantje afsloot.
Direct toen Josje in haar ledikantje lag was Carina aan de beurt, waarbij ik merkte dat ook zij de Thermometer, en de zetpil verre van aangenaam vond.
De verdere verzorging daarentegen vond ze net als Josje heerlijk, zodat ook Carina snel in haar ledikantje lag, en net als Josje na een kort verhaaltje al snel in slaap viel.
DE AVONDVERZORGING VAN RUUD.
Toen ik om 7 uur weer beneden kwam zag ik dat Nicolaas de krant zat te lezen, en Ruud een boek voor zijn lijst las.
Terwijl ik direct koffie ging zetten.
Toen dat tegen 8 uur op was zei ook Ruud dat hij naar boven ging om te douchen, en daarna direct zou gaan slapen.
Dat ik mee liep om zijn temperatuur te meten, en na het douchen te helpen met zijn nachtluier accepteerde Ruud, maar dat was het dan ook.
Tenminste dat dacht ik!