Verhaal Klaar winkelierster...

beddenplasser

volwassen peuter
HOOFDSTUK 85

Jan keek op zijn gsm en zag dat het 6 u 46 was. Hij kreunde, puur uit zelfmedelijden. Hij wist goed genoeg dat zijn laatste vakantienacht eerder vroeg ging eindigen met een slapende peuter in dezelfde kamer, maar stiekem had hij toch gehoopt op zijn minst 7 uur te halen.
Hij keek in de richting van het bedje van Lieke, en zag dat de meid met bange ogen naar hem keek, staand in haar bedje, haar knuffel dicht tegen haar aan geklemd. Ze kon de kleine snikjes niet tegenhouden, de kleine snikjes die hem ook hadden wakker gemaakt.
Jan stapte voorzichtig uit bed, en deed het nachtlampje aan dat op het schap boven de verschoontafel stond. Er scheen wel wat schemerlicht door de gordijnen, maar met het licht van het lampje kon hij haar toch veel beter bekijken en inschatten of hij naar haar kon gaan.
Eerst zette hij zich terug op zijn bed, en keek haar vriendelijk aan. Al snel kwam er meer leven in de brouwerij. Ze begon eerst met haar beentjes te trappelen en nog wat later kwamen de armpjes smekend in de lucht. De geur die rond haar hing, verraadde wat haar had wakker gemaakt.

Kort na achten kwam Fride met Lukas op de arm naar beneden, net op het moment dat Jan een tas koffie en een zuigfles warme melk klaarzette op het salontafeltje. Net zoals de avond ervoor had Jan ‘de wereld van Kaatje’ opgezet op de tv.
“Oh Jan, dankjewel dat je voor me koffie hebt klaargemaakt. Heel lief van je. En net de perfecte hoeveelheid melk, precies. Je hebt er toch geen suiker in gedaan, want dat lust ik niet ?”
Jan kon zijn teleurstelling niet wegsteken. Hij had al een serieuze job gehad aan het terug proper krijgen van Lieke. De kaka was helemaal over haar luier verspreid en aangekoekt. Hij was al blij geweest dat niets van haar kleren was vuil geworden.
Nadien had hij haar mee naar beneden genomen, wel terug in haar trappelzak zodat ze het warm zou blijven hebben. Hij had haar al even voor de tv neergezet, en was dan maar begonnen haar fles te maken en koffie te zetten. Hij wist niet wanneer Luc of Fride wakker zouden worden, maar hij had teveel nood aan koffie om daarop te wachten.
Eindelijk was hij klaar, eindelijk kon hij onderuit zakken in de zetel met zijn tas, en nu ging Fride er van uit dat die tas koffie voor haar was. De teleurstelling die hij niet kon wegsteken, werd natuurlijk ook opgepikt door Fride. Met een dikke zoen op de kaak en een goeiemorgen maakte ze snel duidelijk dat ze een grapje met hem had uitgehaald.
“Jan, ga jij eens snel in de zetel zitten met uw tas. Tuurlijk is die koffie voor jou. Ik ga trouwens eerst twee glazen water drinken vooraleer ik koffie drink.”
Toen Fride zich enkele minuutjes later naast hem in de zetel zette, haar borst ontblootte en Lukas aanlegde, lag Lieke stil op Jan zijn borstkas te genieten van haar fles, die door hem werd gegeven. Jan zijn tas koffie stond nog altijd even vol op het salontafeltje.

De heetste warmte was al uit de koffie toen die uiteindelijk toch in de mond verdween. Mia besefte dat ze een hele tijd had zitten staren naar de twee naakte dames tegenover haar aan de tafel. Ze kreeg kop noch staart aan hun gedrag en hun relatie.
Lies had vrij laat de avond ervoor gebeld met de vraag of Els niet mocht blijven slapen omdat het nog zo laat was geworden. Natuurlijk mocht dit. Alle materiaal was toch in huis.
Ook was ze niet verbaasd dat ze samen sliepen, maar toen ze hen ging wekken, wist ze toch niet goed waar kijken. Lies zat boven op Els, hun gezichten dicht bij elkaar en hun beider tepels raakten elkaar zichtbaar. Ze had snel de deur dichtgetrokken, maar hoorde de twee vlak daarna in een schaterlach uitbarsten.
Enkele minuten later waren ze compleet naakt, met uitzondering van hun natte luiers, aan de ontbijttafel komen zitten. Mia was daardoor nog meer afgeleid.
En wat haar nog het meest van al verontrustte, was dat ze het beeld van de twee jongedames ook gewoon erotisch vond. Ze wist met zekerheid dat ze zelf niet lesbisch was, en het ging dan ook nog eens om haar eigen dochter en schoondochter, maar toch kon ze niet ontkennen dat het een erotiek uitstraalde die aantrekkelijk was.

“Jan, jij bent ongelooflijk. Ik snap nu nog veel meer dat jij de perfecte match voor Elske bent.”
“Hoe bedoel je ?”
“Dat jij ondertussen toch al dik anderhalf uur wakker bent, en nog steeds gewoon in je nachtluier rondloopt.”
“Wat heeft dat met Els te maken ?”
“Je moet weten, Jan, dat Els toen ze klein was dikwijls bij ons bleef slapen. Ons ma was heel dikwijls de babysit van Els, en in plaats van naar hen te gaan, bleven Els en dikwijls ook nog Marthe bij ons slapen.”
Jan luisterde geboeid. Hij wist al wel het één en het ander van het leven bij hen thuis, maar nieuwe verhalen gingen er altijd in.
“Els heeft pas op latere leeftijd het moeilijk gekregen met haar bedplassen. Ik ken haar vooral als dat kleine meisje dat ’s morgens gewoon nog in haar nachtluier rondliep bij ons in huis. Ze heeft dat gedaan denk ik zelfs tot haar achtste of zo.”
“En dus vergelijk je me met Els, alhoewel ze toen nog een klein meisje was.”
“Jan, de manier waarop jullie nu met jullie luiers dragen om gaan, is net hetzelfde als toen. Ik heb het genoeg gezien op het kamp. Ook bij Els is haar onschuldige dragen van een luier gewoon terug, net zoals tien jaar geleden. Voor haar is het terug een naturel geworden, en daar zit jij zeker voor een stuk tussen.”
“Moet ik dat als een compliment beschouwen ?”
“Je doet er mee wat je wilt, maar ik heb het gegeven als een compliment, ja. Jij bent de kers op de taart op Els haar hernieuwde geluk.”

Els en Lies hadden moeite om hun lach in bedwang te houden. Ze hadden besloten Mia op de proef te stellen. Mia had hen ‘betrapt’ op een moment dat Lies zich rechttrok om uit bed te komen. Els had haar vriendin plagerig zitten tegenhouden, net op dat moment kwam Lies haar moeder binnen.
Ze waren zich allebei onmiddellijk bewust geworden van de pose die Mia gezien moest hebben, en waren in de lach geschoten. Ze besloten dit dan ook maar verder uit te spelen.
Al snel hadden ze aan tafel door dat Mia niet wist wat ze vond de situatie moest denken, en duidelijk met veel vragen zat die ze niet durfde of wilde stellen. Vooral ook het feit dat ze hun vrouwelijkheid probeerden uit te spelen, scheen te werken.
Els kon het tenslotte niet laten om Mia de doodssteek te geven. Els wist dat ze zelf op het punt stond de strijd met haar lachspieren te verliezen, en schoot in actie. Ze paradeerde parmantig naar Mia, en zette zich zonder iets te zeggen op haar schoot, haar benen langs weerszijden van de stoel, haar blote borsten zo goed als in het gezicht van haar schoonmoeder.
“Goeiemorgen, mama.”
Een gemeende zoen op de mond volgde, en nog voor Mia er erg in had, hadden dochter en schoondochter haar in een dikke sandwichknuffel.

Het was al half tien gepasseerd vooraleer Jan vertrok bij Luc en Fride. Hij had na het ontbijt nog de tijd genomen om rustig te douchen. Bij het uitdoen van zijn luier besefte hij wat voor een bofkont hij was dat het Luc en Fride geen barst uit maakte dat hij nog geluierd rondliep.
Hij wist nu wel al van het kamp dat ze behoorlijk open waren, maar de situatie die zich vanmorgen had voorgedaan, was wel treffend. Het was pas toen Luc hem er op attent maakte dat hij zijn luier nog om had, dat hij zich er terug van bewust werd.
Het was hem al meer opgevallen dat hij zijn luier vergat. Het was op die paar maanden tijd dat hij nu terug luiers droeg, een vast onderdeel van zijn slaapkledij geworden. Bij een pyjama hoorde gewoon een luier. En zelfs meer, hij kon zich niet meer herinneren hoe het voelde om enkel in een pyjama te slapen.
En ook vandaag was het dus gebeurd. Zijn hoofd was vooral met Lieke bezig geweest, zozeer dat hij niet door had dat hij zijn luier nog aan had. En Fride maakte het ook niks uit. Het kon niet anders dan dat zij het ook had gezien terwijl ze Lukas zat te voeden.
Jan was tijdens het ontbijt nog meer te weten gekomen van Els. Ze had als kind behoorlijke naturistenneigingen, want naaktlopen was zo’n beetje haar tweede natuur. Blijkbaar was het een gekend zicht in de straat dat Els bloot in en om het huis rondliep.
En ook dikwijls enkel in een luier, vooral ook omdat ze tot laat middagdutjes deed. Zelfs tijdens de lagere school sliep ze in het weekend regelmatig nog in de namiddag, waarna ze gegarandeerd als het warm weer was naar buiten trok met enkel een natte luier aan.
De tijd op de fiets was voorbijgevlogen, want voor hij het wist, was hij thuis en deed de garagepoort open. Hij zag onmiddellijk de fiets van Els staan, wat hem helemaal deed gloeien van binnen.
Hij zette zijn fiets snel binnen en vloog als het ware naar binnen, wel in stilte omdat hij niet wist of er al iemand wakker was. Hij deed de deur naar de woonkamer open en zag voor zich hoe zijn mama in een innige omhelzing zat met twee zeventienjarige naakte dames, met enkel een natte luier om hun lijf.

Marthe werd ruw gewekt door iets dat langs haar neus en lippen gleed. Al snel had ze door dat Ella bovenop haar lag en, waarschijnlijk zonder dat ze het zelf door had, haar tutje tegen haar mama’s gezicht duwde.
Marthe besefte dat ze terug in slaap was gesukkeld. Ze had geen idee hoe laat het was, maar blijkbaar laat genoeg dat Ella naar haar mama’s slaapkamer was gekomen, en zich bij Marthe had gelegd, of beter gezegd op haar.
Ella had blijkbaar kans gezien om Marthes slaapkleed naar omhoog te duwen, want Marthe voelde dat haar dochter op haar borstkas lag, te genieten van de warme tepel van haar rechterborst die ze in de mond had. Voor Ella was het altijd simpel geweest bij een keuze tussen de borsten van mama of een fopspeen.
Marthe vond het best oké. Ella was een sabbelaar, geen echte zuiger, waardoor het geen pijn deed. En ze wist goed genoeg dat Ella er enorm van kon genieten. Waarom zou zij dit dan haar dochter ontzeggen ? Ze merkte te laat dat het sabbelen was gestopt en haar dochter iets vroeg,
“Mama wakker ?”
Nog voor Marthe kon antwoorden, had Ella alles losgelaten en kroop ze verder naar boven. Ze plantte haar lippen op die van haar mama. Marthe liet zich de zoen en het geknuffel van haar dochtertje welgevallen, tot ze voelde dat haar buik vochtig aanvoelde.
Ze tilde Ella een beetje op en zag langs weerszijden van haar buik twee donkere natte vlekken, afkomstig van de urine die onmogelijk nog door Ella’s luier kon worden opgenomen. Marthe was nu klaarwakker.

Op het moment dat ze door had dat Jan binnen gekomen was, kwam ze van de schoot van Mia en rende bijna naar Jan. Haar borsten werden niet geremd door enige beha, wat op Jan een enorme erotische uitwerking had.
Deze erotische ervaring werd bovendien extra gestimuleerd toen ze hem om de hals vloog, en hem een tongzoen gaf om u tegen te zeggen. Jan had spijt dat hij op dat moment maar een lichte broek aan had, want geen van de drie aanwezige dames kon zijn oprukkende lid negeren.
Mia en Lies lieten maar begaan, maar toen Mia na enkele minuten het tweetal onderbrak met de mededeling dat Lies en Els zich beter zouden gaan wassen, werd Els meteen wat rustiger.
Lies zei dat ze zich wel als eerste zou gaan douchen. De vette knipoog die ze zowel aan haar broer als aan haar schoonzus gaf, werd door hen allebei op dezelfde manier opgevat. En ook Mia was even later absoluut niet verbaasd toen ze met hun drieën samen naar boven gingen, Lies naar de badkamer, en de twee anderen naar de slaapkamer van Jan.

Marthe liep vers gedoucht in een propere luier en t-shirt de keuken binnen met Ella op de arm. Ook haar dochter had dezelfde outfit, alleen zat zij ook nog te zuigen op haar speen.
Na hun nattige ontwaken vond Marthe het maar beter ineens te douchen samen met haar dochter. Ze was eerst zinnens geweest haar dochter ’s avonds in bad te zetten, maar ze was nu blij dat ze had doorgebeten. Nu moest ze zich bij haar ouders al geen zorgen maken dat Ella nog in bad moest.
Ze zette Ella in de keuken neer, waarna die resoluut op de fles af liep die omgekeerd op het aanrecht stond uit te drogen. Ze pakte de fles en gaf die aan haar mama. Instinctief vulde Marthe de fles met melk en zette ze in de microgolfoven.
Het kon Marthe enkele minuten later evenmin iets schelen dat haar dochtertje op haar schoot haar fles melk leegzoog. Marthe was er al lang aan gewend dat Ella er lang over deed om los te komen van het baby-zijn. Bij momenten dronk ze dagenlang niet uit een fles en had ze weinig behoefte aan een fopspeen, en bij momenten liet ze zich volledig gaan, zoals nu.
Op de laatste dag voor de school terug begon, mocht dat ook nog wel, bedacht Marthe. Ella zou snel genoeg merken dat ze niet meer bij de kleinsten van de kleuterschool was. En waarschijnlijk zou je de luierdragers in haar nieuwe klas nog maar op één hand kunnen tellen.
De juf had het twee maand ervoor nog gezegd tegen Marthe. Er waren er nog negen in haar klas die permanent in de luiers zaten, maar sommige ouders profiteerden van de grote vakantie om hun kind overdag droog te krijgen. Meestal begonnen ze aan de tweede kleuterklas met een vijftal luierkindjes.
Misschien zou er op die manier ook een belletje gaan rinkelen dat je ook zonder luier door het leven kon gaan. Alleen besefte Marthe maar al te goed dat de thuissituatie niet bepaald stimulerend werkte om haar dochter uit de luiers te krijgen.

“Juffrouw, dat is mijn mama Lies en die komt mij straks ophalen.”
Marthe had gehoopt het stilletjes tegen de juf te kunnen zeggen, maar dat was buiten haar dochter gerekend. Ella was zo blij dat Lies haar ging komen ophalen, dat iedereen het mocht horen.
De juf wreef eerst met haar hand over het oor waar Ella zonet in had geroepen, zette haar neer en draaide zich naar Marthe terwijl ze op de foto wees van Lies. Een vragend “Mama Lies ?” in haar richting was voldoende om te weten dat de juf meer vroeg dan enkel te weten wie Ella van school kwam halen.
“Ik heb sinds enkele maanden een vriendin, en het klikt gelukkig ook goed met Ella.”
“Marthe, je moet je niet verantwoorden. Ik weet goed genoeg wie Lies is, want ze was het afgelopen jaar leidster van onze jongste. Nu snap ik ook beter zijn verhalen over dat er een vriendin mee was op kamp. Dat was jij, neem ik aan.”
Marthe knikte.
“Ik ben blij voor jou. Ik weet dat je er alleen voor staat, en dan kan je alle hulp gebruiken. Maar één vraagje nog, Lies is toch nog geen achttien, hé, of wel ? Hoeveel jaren verschillen jullie ?”
“Zes jaar. Ik ben er zelf net drieëntwintig geworden.”
“Ben je nog maar drieëntwintig ? Ik dacht dat je ouder was. Och, zolang je maar gelukkig bent, en als ik jou en Ella zo zie, dan is dat zeker het geval. Ik hoor het later nog wel verder.”
De juf draaide zich weg, en Marthe zocht haar dochtertje tussen de bende joelende kinderen. Ze vond ze al snel, en was ergens toch opgelucht dat ook onder het kleedje van één haar beste vriendinnetjes nog een luier kwam piepen.

“Ik ben mama Lies.”
Lies voelde haar poep nat worden, en was maar wat blij dat ze besloten had toch maar gelijk een luier aan te doen voor ze naar school vertrok. De eerste lessen van het nieuwe schooljaar waren wel een binnenkomer. Godsdienst, en dan nog wel twee uur over liefde en vriendschap en zo.
De les ging eigenlijk vooral over gezinsrelaties, en daar was Lies al blij om. De meesten van haar klasgenoten wisten wel dat ze lesbisch was, maar ze had geen zin om dit open en bloot te bespreken.
Toen de leerkracht vroeg of er sommigen nog kleine broertjes of zustertjes had, kreeg Lies langs weerszijden in haar oor gefezeld dat ze haar situatie moest vertellen.
Lies had er geen zin in, maar het gefezel was niet onopgemerkt gebleven door de leerkracht. Lies aarzelde, maar één van haar vriendinnen zette haar behoorlijk klem.
“Komaan Lies, vroeg of laat weet iedereen het toch, en je vertelt er met zoveel liefde over. Dat is net wat de juf bedoelt.”
Lies kon nu niet anders dan te vertellen dat haar vriendin een dochtertje van vier had, en dat haar dochtertje haar al had bedacht met een koosnaam.
Lies kon niet verhinderen dat haar kaken rood werden van schaamte. De rest dacht dit was omwille van het koosnaampje, maar Lies wist beter. Ze was zo zenuwachtig tijdens het vertellen dat haar blaas het pleit verloor. Nog een dik uur en ze kon zich verschonen.

“Mama Lies !”
Ella riep het zo hard dat heel de speelplaats het hoorde. Ze liep zo snel ze kon naar haar tweede mama, die samen met haar nieuwe juf stond te praten. Al van ver hield ze haar beide armen naar omhoog als teken dat ze gepakt wou worden.
Lies pakte de kleuter op, en werd zoals gewoonlijk met een dikke zoen op de mond begroet. Ze voelde dat de luier onder haar poep meer dan behoorlijk gevuld was. Ze wist wat haar thuis als eerste stond te wachten.
“Dat is echt wel grote liefde tussen jullie twee. Ella is hier op school ook wel lichamelijk, maar dit heb ik enkel nog maar gezien met Marthe.”
Lies wist niet goed hoe te reageren. Ze was zelf ook wel wat geschrokken van de openlijke liefdesverklaring die ze kreeg van haar ‘dochter’.
“Lies, ik zal eerlijk zijn. Ik hoorde het vanmorgen dat jij een relatie hebt met Marthe, en was zelf toch wat geschrokken. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik het van geen één van jullie twee had verwacht. Maar als ik dit hier zie, dan kan ik jullie alleen maar heel veel geluk wensen.”
“Dank je.”
“Ah ja, Lies, dat is toch logisch. Ella is ook supergelukkig met jou. Dat zie je gewoon. Dat is echt schitterend om haar te zien stralen hier. Het is duidelijk dat die heel blij is dat jij in haar leven bent. Echt waar, houden zo.”
Ook nu wist Lies eigenlijk niet goed hoe te reageren. Zowel op haar eigen school als hier in de kleuterschool was ze ondanks alles niet goed op haar gemak. In de jeugdbeweging wist ze veel meer dat iedereen haar liefdeskeuze accepteerde. Hier was ze er veel minder zeker van.
“Lies, ik zie dat je niet goed weet hoe te reageren, maar kom maar los. Ik vind het wel fijn dat jij met Marthe bent. En nu begrijp ik ook de verhalen van onze Simon. Die had niet alleen verteld dat Els met jouw broer samen was, maar had ook verteld van jou en Marthe. Alleen had ik niet door dat het verder ging dan zomaar vriendschap. Ik ben blij voor jullie.”
Lies wist dat ze nog heel wat te vertellen zou hebben in de school. Ze vond het wel fijn om hier terug te keren, vooral omdat ze bij sommige van de kleuterleidsters zelf nog in de klas had gezeten. Ella had er op haar manier voor gezorgd dat het ijs gebroken was.

Ella stormde naar binnen in de overtuiging dat haar mama al thuis was.
“Ella, hier blijven meisje. We gaan eerst de schoenen en de jas uit doen, en dan gaan we naar de badkamer om je luier te verschonen.”
Met lichte tegenzin slenterde Ella terug richting de voordeur, waar het rek met de schoenen stond.
“Je moet trouwens niet zoeken naar mama, want die is nog niet thuis. Die zal hier pas over een half uurtje of zo zijn.”
Lies hielp mee de schoenen uit te doen, en hing het jasje op de kapstok, waarna ze Ella bij de hand nam om samen de badkamer in te gaan.
Ze tilde Ella op het verzorgingskussen. Het kostte hen niettemin meer moeite om het meisje nog comfortabel te leggen. Ze was wel degelijk gegroeid de voorbije maanden, want ofwel lag Ella met haar hoofd op het kussen en bengelde de poep in de lucht, ofwel lag ze met haar poep op het kussen, maar dan lag haar hoofd voorbij het kussen.
“Dit kan zo niet langer, hé Ella. Ik zal sebiet eens met de mama bespreken of we jou voortaan niet beter in de woonkamer op de grote tafel verschonen. Daar hebben we meer plek.”
Ze kozen er nu voor om de poep te laten zweven. De beentjes van Ella leunden tegen de schouders van Lies, terwijl die de knoopjes van de romper losmaakte.
Daarop volgden de plakkers van de luier. Lies verbaasde zich over het gewicht van de luier. De romper had de luier strak tegen het lichaam gehouden, maar de luier zat echt boordevol, en stond waarschijnlijk op het punt om door te lekken.
Met enkele doekjes verfriste Lies de geluierde zone, waarna alles nog een keer werd opgedroogd met een tetradoek. Dan volgde de luierzalf, een droge luier, waarna de romper het geheel terug afsloot.

Ella genoot zichtbaar van het moment. Lies vermoedde dat het bij Ella niet alleen ging om het feit dat zij het deed, of om het feit dat ze gewoon verlost was van het zware natte pak rond haar poep. Ella genoot ook vrij zeker van het feit dat ze op die manier extra verwentijd kreeg.
Nadat ze klaar was, knelde Lies de beentjes van Ella rond haar middel en boog ze voorover om haar kleine meid een dikke knuffel en kus te geven en haar daarna op te pakken.
“Wat gaan we doen ? Waar heb je zin in ?”
“Knuffelen.”
“Gewoon knuffelen ?”
“Ja. Buiten. Op het gras.”
Twee minuten later lagen beide dames te genieten van het zonnetje in de tuin. Ella had haar favoriete plekje natuurlijk weer uitgezocht, vol liggend op Lies, met haar hoofd begraven tussen de twee stevige borsten van haar tweede mama.
Korte tijd later vond Marthe haar twee schatten nog steeds op dezelfde plek in de tuin, en vleide zich er vrolijk naast om hen alle twee te begroeten met een dikke knuffel en een even dikke zoen op de lippen.
Marthe hoopte echt dat de lessenrooster van Lies niet meer zou veranderen, zodat ze elke maandag haar twee schatten thuis zou aantreffen.

“Kom jij nu recht van school ?”
“Ja, maar dat is geen probleem. Ik heb toch nog geen huiswerk voor morgen. En ik zie wel hoe ik het voortaan oplos.”
“En je moeder weet dat ?”
“Ja, die heeft het zelf voorgesteld. Anders zou ik als een zot eerst naar huis moeten rijden, en dan naar hier moeten komen. En jullie wonen toch al op de weg van school naar huis.”
“Je moet het zelf weten. Ik denk dat er iemand heel blij zal zijn dat je vroeg bent. Anje, Bernd, Jan is hier al. Komen jullie dag zeggen ?”
Binnen de tien seconden hoorden ze gestommel van voeten die de trap kwamen afgestormd. Bernd won het pleit, en stortte zich op Jan.
“Jan, wie wordt er onze leider ? Wordt jij dat. Ik hoop van wel. Dan kan ik stoefen op ’t school. Gaan wij sebiet met de Lego spelen ? Wist je dat ik voor mijn eerste communie een Legotrein heb gekregen. Da’s echt ne coole, en die rijdt vanzelf op batterijen.”

“Bernd, ik kom zo direct boven kijken, maar mag ik nog even dag zeggen tegen je zus ?”
Terwijl Bernd al terug naar boven stormde, spreidde Jan zijn armen om Anje een knuffel te geven. Hij voelde een rilling door het lichaam van het meisje gaan toen ze zich tegen hem aandrukte.
“Anje, ik stel voor dat we straks wat meer babbelen. Bernd staat veel te hevig nu.”
“Stomme broer, en je wist dat trouwens al van zijn Legotrein. Dat heeft hij verleden week ook al gezegd.”
Jan schoot in de lach.
“Dat klopt, Bambino, maar laat hem. Ik ben er ook voor hem, en hij is ook gewoon fier dat hij dat tegen mij kan zeggen. Hij ziet op zijn manier even hard naar me op als jij.”
“Verschoon je me straks ?”
“Anje, dat moet je toch niet vragen. Tuurlijk verschoon ik je straks. Daarvoor ben ik hier.”
Met een aai over haar gezicht veegde hij een traan weg, waarna hij de trap op ging om zich in de leefwereld van de zesjarige jongen te smijten.
 
Laatst bewerkt:

beddenplasser

volwassen peuter
HOOFDSTUK 86

“Je bent echt een mooie vrouw, weet je dat ?”
Els voelde zich van binnen warm worden en dat haar sneller stromende bloed haar gezicht fel deed blozen. Ze stond op een luier na volledig naakt de verschillende roetstrepen van zich af te wassen, roetstrepen die het gevolg waren van een uit de hand gelopen ritme-klaar-spelletje, aanstekers en kurkenstoppen.
Haar gezicht was al proper geraakt, nu waren de armen aan de beurt en daarna nog haar onderbenen. Ze hadden haar goed te pakken gekregen, maar het was ongelooflijk plezant geweest.
En nu dat ene zinnetje. Hoe kon iemand dat nu zeggen tegen haar, zeker omdat ze gewoon goesting had gekregen om nu al haar luier aan te doen. Ze had nood om zich terug even klein te voelen, na heel de namiddag de leidster te zijn geweest van een bende kinderen van het derde en vierde leerjaar.
En wat de situatie nog erger maakte voor Els, was dat ook de vierjarige kleuter op haar mama’s arm het ook natuurlijk hoorde. Die vierjarige kleuter had zelf ook wel net een propere luier gekregen en had enkel een body’ke aan, maar toch.
“Mama, alsjeblief, zeg dat nu niet.”
“Elsje, ik zeg dat wel. Je moet niet zo beginnen blozen. Ik mag dat toch vinden dat ik jou een hele mooie vrouw vind. Je hebt echt een mooi figuur, weet je dat.”
“Met een luier aan.”
“Ja, met een luier aan, so what. Daar kijk ik nog niet naar. Je zou me beter moeten kennen dan dat. Ik weet waarom je luiers draagt, en ik kan wel raden waarom je hem nu al hebt aangedaan. Als je nu hier in je blootje of met een onderbroek had gestaan, dan had ik dat ook gezegd.”
Erica kwam binnen in de badkamer en ging vlak achter haar dochter staan.
“Maar zo ben je wel veel schattiger.”
Els kon niet verhinderen dat haar moeder haar vol op de luier klopte langs achter en snel terug wegging, terwijl zij de zeep uit haar washandje spoelde.

“Mijn dochtertje is echt nog wel heel klein, hé ? Maar ik weet wat er voor zal zorgen dat je goed zal slapen.”
Met de nodige kinderlijke intonatie sprak haar moeder de woorden uit. Het kon haar geen barst schelen. Ze was uitgeput, en was heel blij dat haar moeder zonder iets te vragen haar was gevolgd naar haar slaapkamer.
Het was al lang geleden dat het nog eens was gebeurd, maar haar moeder had haar luier voor de nacht aangedaan, op de gekende wijze, met het nodige babygebabbel dat ze voor haar dochter hield.
Lies liet het zich welgevallen. Ze liet zich helemaal leiden door haar moeder, zelfs op zo’n manier dat ze veel te laat doorhad dat haar moeder haar benen met behoorlijk wat moeite omhooghield om de luier onder haar zitvlak te schuiven. Op dat moment hielp Lies een handje mee door zelf haar benen in de lucht te houden, maar daar bleef het bij. Al de rest werd gedaan door haar moeder.
Nu was ze zo goed als klaar. Mia had net de laatste drukknoopjes van haar romper vastgeklikt, en boog zich voorover om haar dochter een zoentje op de mond te geven.
Het laatste dat Lies hoorde was dat de bovenste schuif van het kleine ladenkastje dat bovenop haar bureau stond, werd opengeschoven en weer dichtgedaan, het zinnetje dat ze goed zou slapen en haar speen die in haar mond werd gestoken. Haar mama deed het licht in de kamer uit en vertrok.
Hoe moe Lies ook was, dit was een moment dat ze goed in zich opnam. Ze wou zo lang mogelijk genieten van dit moment van puur baby’tje zijn. Haar gedachten gingen toch onwillekeurig uit naar het gesprek eerder die avond aan de eettafel en aan de verzorging die Jan vlak voor haar te beurt was gevallen.

Mia en Lies hadden alleen gegeten. Jan was naar het ziekenhuis om Anje te bezoeken, zoals hij eerder die week had afgesproken. Lies wist onmiddellijk aan de blik van Mia dat het serieus was.
“Schat, ik heb dit nog niet tegen jullie gezegd, maar ik heb van de week voor jullie alle twee een afspraak gemaakt bij een uroloog. Ik heb eerst gebeld met de huisarts, maar die zei onmiddellijk dat het geen zin om bij haar langs te komen. Ze heeft twee doorverwijsbrieven geschreven voor een urologisch onderzoek.”
Lies wist dat dit er zat aan te komen, maar was toch nog verrast dit nu te horen, zo vlak aan het begin van het schooljaar.
“En wanneer moeten we op onderzoek ?”
“Oh, dat duurt nog wel eventjes. De eerste afspraak is voorzien tijdens de herfstvakantie, en de uroloog schatte dat de eerste onderzoeken pas begin volgend jaar zullen zijn.”
“Da’s lang. Er is precies geen haast bij.”
Mia keek haar dochter onderzoekend aan. Ze vroeg zich af of die laatste opmerking cynisch bedoeld was. Op dat vlak kon Lies bij moment behoorlijk dubbelzinnig zijn. In haar ogen zag ze in ieder geval geen enkel negatief signaal.
Mia wist dat ze, meer dan haar broer, het moeilijk had met haar gebrek en het feit dat ze bescherming nodig had. Langs de andere kant liet zij zich ook het meeste gaan in haar baby kunnen zijn.
“Dat lijkt lang, maar ik denk dat dat vrij normaal is. En tot zolang blijven jullie gewoon mijn kleine kindjes.”
Een flikkering in de ogen van haar dochter was voldoende signaal voor Mia om haar kinderen nog eens goed te verwennen.

Tegen de tijd dat Jan aan de eettafel zat te genieten van zijn witloof met hesp in de oven, was het al half negen gepasseerd. Hij was door de ouders van Anje thuis afgezet, maar in het ziekenhuis had het langer geduurd dan gepland, en ook het verkeer had hen parten gespeeld.
Jan besefte pas op het moment dat zijn moeder het vertelde, dat er nog medische onderzoeken zaten aan te komen. Hij was er al zo op ingesteld dat hij ’s nacht luiers droeg, dat hij maar pas terug besefte hoe ongewoon dit was voor een zeventienjarige toen zijn moeder vertelde dat dit onderzocht ging worden.
Ergens voelde hij teleurstelling. Hij had geen zin in een uitslag, en nog veel minder in een remedie tegen het bedplassen. Hij was zo gelukkig met Els, dat hij het zich niet kon inbeelden dat hij zonder luier naast haar zou liggen. Het voelde voor hem als een geluierde relatie of geen relatie.
Het gepieker over hun relatie en de onderzoeken belette hem niet een tweede volle bord te nemen en daarna nog een chocomousse’ke uit de ijskast, zoals een verder gezonde adolesccente man hoorde te doen. Mia hield alles in het oog en zag dat het goed was.

Els had zich eindelijk in de zetel gezet na haar wasbeurt. De opening van het werkjaar was net zoals het jaar ervoor een vermoeiende bezigheid, maar ze genoot er des te harder van. Vooral dat Jan mee in de leiding was gekomen, bekoorde haar.
Al snel gingen haar gedachten terug naar de avond ervoor. Mia het huis uit en zij en Jan hadden hun huis helemaal voor zich alleen. Niet dat ze dat huis veel nodig hadden. Ze besefte dat ze eigenlijk nergens anders waren geweest die avond dan in de keuken en in Jan zijn slaapkamer.
Ze snapte zelf ook niet waar ze de energie vandaan had gehaald, maar feit was wel dat ze ’s avonds twee gevulde condooms in de vuilbak konden gooien, en dat zelfs daarna haar goesting nog zo sterk was dat Jan haar diende te bevredigen in haar luier voor ze in slaap kon vallen.
Ze vroeg zich af of Jan al terug zou zijn van het ziekenhuis. Ze hoopte maar dat hij wist waar hij aan begon. Anje was stapelverliefd op hem, en kon zich nu volledig overgeven aan zijn zorgen. Niet dat ze concurrentie vreesde van het elfjarige meisje, maar ze hoopte maar dat Jan zijn grens duidelijk genoeg kon houden.
Los daarvan was ze al blij dat het gelukt was iedereen te doen wachten met te vertellen wie haar leiding zou zijn. Normaal gezien werd dit onmiddellijk doorverteld en ge-sms’t en dergelijke, maar voor één keer was er vandaag een uitzondering gevraagd om te wachten tot zeven uur. Dan zou Jan het wel verteld hebben aan Anje, zoals er was beloofd aan het ongelukkige meisje.

Lies haar gedachten dwaalden verder af, en ze overdacht het weekend terug, te beginnen met de vrijdagavond en een hoogtepunt de zaterdagochtend. Ze voelde als het ware terug haar buik warm worden van de urine en genoot terug.
De week ervoor was gevoelsmatig niet gemakkelijk geweest. Zeker die vrijdag had ze het moeilijk gehad op school. Ze had Ella niet gezien die woensdag, omdat er al meteen uitleg werd gegeven over de zesdejaarsreis. Tegen de tijd dat ze uiteindelijk thuis was geraakt, was Marthe al vertrokken met Ella.
Op vrijdag kreeg ze het daardoor emotioneel moeilijk. Ze had totaal niet verwacht dat ze haar dochter zo zou kunnen missen. Ze was er zo aan gewend geraakt dat ze Ella veel kon zien, dat ze moest afkicken.
Nu voelde ze eindelijk het warme lichaampje van de kleuter. Dat ze bovendien gewoon zat te plassen terwijl ze boven op haar buik zat, maakte Lies eigenlijk alleen maar des te gelukkiger.

Ze was de avond ervoor na de leidingsvergadering naar Marthe gereden voor hun eerste vrijdagnacht. Het voelde wel een beetje vreemd aan. Ze waren nog iets gaan drinken in hun stamcafé, waarna Els, Jan en Lies samen naar huis vertrokken.
Alleen, Jan en Els vertrokken naar huis, terwijl zij het nieuwe oord opzocht dat voortaan van vrijdag op zaterdag haar thuis zou worden, en waarschijnlijk nog heel wat meer nachten.
Ze verschoonde zich nog wel in de badkamer, maar had niet meer de moeite genomen iets extra aan te trekken. Ze was dicht bij Marthe gaan liggen, en snel in slaap gesukkeld, om ’s morgens wakker te worden van een teer lichaampje dat zijn weg zocht tussen, op en over de twee naakte dames.
Ella geraakte niet tussen haar twee mama’s, en besloot dan maar zich bovenop Lies neer te vleien, zich gulzig tegoed doend aan de warmte en rust van Lies haar lichaam. De tepels werden voor één keer met rust gelaten, maar Ella kon het wel niet laten een borst in de hand te nemen en zich in de boezem te begraven.
Tegelijk verliet een plasje ongecontroleerd haar lichaampje, in de al behoorlijk gevulde luier, waardoor Lies een warmte op haar buik voelde komen die haar meer dan wat anders deed genieten van het moment. Haar dochtertje was bij haar.

Ook Jan zijn gedachten speelden hem parten. Normaal gezien viel hij gemakkelijk in slaap, maar deze avond had hij pech. Maar het was dan ook wel weer een behoorlijk gevuld weekend geweest, niet alleen qua tijdsinvulling, maar zeker ook emotioneel.
Zelfs tot enkele minuten tevoren bleef dit duren. Zijn moeder had hem nog eens verrast door in zijn kamer klaar te staan met zijn propere luier. Teken genoeg voor hem dat zij het wel zou doen.
En als klap op de vuurpijl werd de avond afgesloten met een slaapwelkus, gevolgd door zijn fopspeen die hem in de mond werd gedaan door zijn moeder. Zotter kon het niet meer worden. Maar wel iets dat ondanks alles fijn aanvoelde.
De avondverzorging die hem te beurt was gevallen, liet hem jammer genoeg niet inslapen, en hij dacht terug aan zijn entree in de kamer van Anje, een entree die meer voeten in de aarde had dan hij zelf wou.

“Mevrouw, ik kan het niet goedkeuren. De regels zijn de regels. Enkel familie is toegestaan.”
“Je hebt ze zelf toch ook gehoord. Ik zou het heel fijn vinden mocht u dit toch even voorleggen bij uw verantwoordelijke.”
Jan zag de verpleegster geïrriteerd de gang in gaan en een kamer binnengaan, waarschijnlijk het bureau van de hoofdverpleegster. Nog geen minuut later kwam ze terug, gevolgd door een andere vrouw.
“Dag mevrouw, waarmee kan ik u helpen ?”
“U kan me helpen deze jongeman toe te laten bij de verzorging van mijn dochter. Hij is geen familie, maar de vaste babysit en een enorme emotionele steun voor mijn dochter. Zij wil absoluut dat hij erbij is.”
“Mevrouw, maar hij is geen familie. U weet toch wel dat uw dochter volledig bloot komt te liggen. Deze jongeman zal dat dan ook zien.”
“Daar gaat het net om. Zij wil ook dat hij dit ziet. Hij heeft haar de voorbije weken al heel wat meer volledig bloot gezien dan haar eigen vader. En zij vertrouwt hem niet alleen, maar heeft hem ook nodig. Ze zal heel wat meer aan kunnen als hij er bij is.”

“Mag ik het uw dochter anders zelf vragen ? Hoe heet de jongeman ?”
Lichtelijk triomfantelijk zei Lianne Jan zijn naam en zette ze een stap opzij om de hoofdverpleegster in de kamer te laten. Even snel als ze was binnengegaan, stond ze terug buiten. Een veelbetekenend knikje aan de verpleegster was voldoende om ook Jan te doen beseffen dat het in orde was.
“Met één vraag wist ze me te overtuigen. Ze vroeg of Jan alsjeblief haar luier kon verschonen. Ik heb dat nog niet dikwijls uit de mond van een elfjarig meisje horen komen.”
Plots draaide ze richting Jan.
“Jongeman, de regels laten niet toe dat niet-familieleden de verzorging overnemen. Daar houdt ik me aan, maar ik ga je niet verhinderen bij haar te staan en mee te volgen. En die meid daarbinnen was heel overtuigend, dus ik denk dat het geen kwaad kan dat de verpleegster uitlegt waar je op moet letten als je haar gaat verschonen.”
Daarna draaide ze zich om naar de verpleegster, legde uit dat ze goed moest laten zien wat mocht en niet mocht bij het verschonen, en vertrok terug naar haar bureau.
De verpleegster zag dat het tij volledig gekeerd was en nodigde Lianne en Jan uit in de kamer, waarna ze zelf volgde met de trolley voor de verzorging, nog steeds verbaasd over de beslissing van de hoofdverpleegster.

Op het controleschermpje achter Anje was het meer dan zichtbaar dat Jan zich had laten zien. Anje’s hartslag had zich binnen de paar seconden met een slag of twintig versneld.
Zowel Lianne als de verpleegster merkten dit ook op, en konden een glimlach niet onderdrukken. Enige vorm van prepuberale verliefdheid leek wel heel aannemelijk, alhoewel Anje goed genoeg wist dat ze geen partij was voor de jongeman die haar nu begroette met een pakkerd op het voorhoofd en een dikke knuffel.
Tegelijkertijd met de knuffel kwamen er tranen op het gezicht van het meisje, tranen die al snel overgingen in een alles loslatende huilbui. Nu pas begreep de verpleegster waarom Jan werd toegelaten bij de verzorging. Ze had deze kranige meid eigenlijk alleen maar weten huilen kort na de operatie toen haar ouders voor de eerste keer bij haar waren.
Gelukkig had ze genoeg voorbereidend werk te doen, zodat Anje kon bekomen van de huilbui. De verzorging was geen pretje, en het zou deze keer alleen maar langer duren omdat ze enkele dingen aan deze jongeman moest uitleggen.

Je zag dat Anje met een dringende vraag zat voor Jan, maar die hield bewust de boot af. De verpleegster liet zien hoe Jan haar luier kon verschonen en tegelijkertijd de operatiewonden ontzien. Vooral de overlangse snede in het midden van haar buik kon niet anders dan mee verpakt te worden in een luier, en het was de bedoeling dat deze wonde elke keer opnieuw werd gespoeld en met een droog verband werd ingepakt voor de luier er over ging.
Anje was die dag de eerste keer sondevrij, en had ook net de eerste darmspoeling gekregen. Dat zou voor haar nog een week lang één keer per dag vaste prik worden, zodat de wonden rond haar anus, waar er serieus was gesneden, verder konden genezen.
De verpleegster liet ook zien aan Jan hoe hij haar moesten oppakken. Anje zou zeker de eerste dagen nog te slap zijn om vlot te kunnen stappen, en trappen doen was zeker niet aan de orde.
Toen Jan haar oppakte uit bed, merkte hij pas hoe fel ze vermagerd moest zijn geweest. Op kamp had hij er een stevige pak aan gehad, maar nu tilde hij haar op alsof het niets was. Anje liet het zich welgevallen, wat ook Jan niet ontging.

Lies haar gedachten zaten ondertussen bij de tweede nacht. Ze ruimde samen met haar vriendin de handdoeken op. Ze bedacht zich dat spontane seks voor hen toch altijd wat problematisch zou worden. Hoe ze het ook draaiden of keerden, droge seks was voor hen een utopie.
Ze stelde zich voor dat andere lesbische vrouwen eigenlijk serieus bevoordeeld waren tegenover al de rest. Geen gedoe met condooms, of het plakkerige restant van heterosex, alleen twee vrouwen die, als het moet, geen andere attributen nodig hebben.
Maar los van de voorzieningen voor vochtopvang die ze moesten treffen, was het deze keer hoegenaamd niet op voorhand gepland, en misschien net daarom was het zo plezant.
Erica had enkele uren daarvoor gebeld dat Ella gerust een nachtje kon blijven. Binnen de paar minuten was het geregeld dat Lies een tweede nachtje zou logeren, wat haar mama allemaal best vond. Zij was toch op schok die avond dus dan hadden ook Els en Jan het rijk voor zich alleen. Iedereen tevreden.

Lies haar geheugenkronkels voerden haar ook terug naar het genot dat ze ook die ochtend had gevoeld, van de kortstondige warmte op haar buik. Niet dat dit lang ging duren, maar dit eventjes kon nog. Dan zou de warmte die ze nu nog voelde snel afkoelen, en een kille natte plek worden.
Dit eerste weekend na de schoolweek had echt niet beter kunnen beginnen. De ochtend ervoor werd ze wakker naast vrouw en dochter, om het zo maar te noemen, en nu werd ze terug wakker naast degene die ze het meeste lief had.
En dat ze hier nu wakker zou worden, was langs geen kanten ingepland. En nog minder dat ze met hun tweeën even zot deden en het aandurfden om even bloot te gaan, met enkel hun opengelegde natte luiers onder hen als bescherming.
Lies keek naar beneden en zag de druppels warme urine op haar buik liggen, het bewijs dat Marthe vlak ervoor ongegeneerd op haar had gezeten en haar vingers de vrije loop had gelaten op Lies haar lichaam.
Marthe was al naar de badkamer, maar Lies had wat meer moeite om op adem te komen. Finaal pakte ze één van de twee vochtige luiers, droogde daarmee de druppels urine op haar buik op zodat ze zonder te lekken de trap af kon om samen met Marthe in de douche te stappen.

Zonder ook maar één moment te wachten, of eventjes te vragen of ze erbij mocht komen, zat Ella op de schoot van Els, placeerde haar benen aan weerszijden van de benen van haar tante, begroef zich even in de stevige borsten om daarna het hoofd op te richten en haar tante een dikke zoen te geven.
“Dag Tante !”, kwam het er met een behoorlijk luid volume uit. Er waren geen andere woorden nodig om duidelijk te maken dat Ella heel blij was om haar tante te zien.
Els moest even bekomen van de verwarring. Ze was zo weg met haar gedachten dat ze het pas goed door had dat Ella haar als leunstoel gebruikte, toen ze de lippen van het meisje op de hare voelde.
Het momentje rust dat ze hoopte in de zetel te krijgen, had nog geen halve minuut geduurd, maar dat werd absoluut goedgemaakt door de pure liefde van de kleuter, die zich trouwens weer in haar favoriete knusse plekje tegen de warme boezem had gewurmd.
Els legde haar armen rond het lichaampje dat boven op haar lag. Haar handen kwamen tot onder de poep. Els voelde in haar handen de drie moussige banden die bewezen dat de kort daarvoor ververste luier van Ella al niet meer droog was. Ze moest onwillekeurig denken aan de Pampers-reclame met de slapende baby die open en bloot zijn natte luier showde.
“Ga jij met ons mee ?”
“Wat bedoel je ?”
“Met mij en mama. Ga je met ons mee naar huis ?”
“Nee, Ella. Ik blijf hier. Ik woon hier, hé. Ik woon nog bij oma en opa thuis. Waarom zou ik met jullie moeten mee rijden ?”
“Ik wil bij jou slapen vannacht. Mama Lies gaat bij moeke slapen. Ik wil bij jou slapen.”
Els voelde een warme gloed opkomen vanuit haar hart. Lies kwam dan wel op de eerste plaats, maar ze voelde heel goed dat die kleuter op haar lijf nog meer dan ruimte genoeg in haar hart had voor andere mensen. Ze kon niet anders dan de kleine meid goed vast te pakken en ze een heel dikke knuffel te geven.

“Els, als jullie klaar zijn met jullie spel, verschoon jij haar dan nog eventjes en dekken jullie dan de tafel. Ik verwacht ons Marthe elke moment.”
Els moest moeite doen om Ella niet onder tafel te spelen. Ella speelde heel graag Jakkebak Kippekak, maar ze was waarschijnlijk nog net te jong voor het spel, want ze draaide steeds maar gewoon wat kaartjes om, zonder blijkbaar te weten wat er op de achterkant stond.
Els kende het spel ook vanuit de jeugdbeweging, maar het verschil tussen spelen met zesjarigen, of spelen met een vierjarige was toch groot. Els maakte bewust fouten, om Ella een beetje kans te geven, maar ze kon toch niet verhinderen dat er snel een eerste pluim van Ella in haar eigen kippenpoep stak.
Veel sneller dan voorzien stak ook de tweede pluim van Ella’s kip in Els haar kip, en was het spel afgelopen. Het was dan al een eigen variant op de echte spelregels, om het langer te laten duren, maar dan nog was Ella gewoon nog niet sterk genoeg voor dit spel.
Els bewonderde Ella wel. Ze kon zich niet herinneren dat Ella ooit al een keer had gewonnen met dit spel, en toch speelde ze het dolgraag. Gegarandeerd kwam het op tafel te liggen als ze er was, sinds oma het had gekocht aan het begin van de zomer.
Het was dan ook met een big smile dat Ella even later op het verzorgingskussen lag, met haar benen opgetrokken tot tegen haar borstkas, vertellend tegen haar mama.
Els zat met haar gedachten bij de volle luier. Een dik uur geleden was ze nog maar verschoond en keek Ella toe hoe Els zich waste, en nu was die luier weeral behoorlijk vol. Ze moest haar moeder misschien toch eens duidelijk maken dat Ella wel heel veel dronk als ze bij haar was.
“Mama, tante Els is gewonnen met Jakkebak Kippekak.”
Els had ondertussen een propere luier opengevouwen en -getrokken, en legde die nu onder de vrijliggende billen van haar nichtje. Dichtkleven kon nog niet, want er volgde eerste nog een stevige portie zinkzalf.
“Mama, wanneer komt tante Els slapen ? Ik wil bij Tante Els slapen.”
Marthe kon natuurlijk geen antwoord geven, maar Ella kreeg toch niet de tijd om haar verdriet te tonen, want net op tijd was de luier dichtgekleefd en liet Els haar mond en neus roeren op de blote buik van het meisje, met een heerlijke gul gegiechel als gevolg.

Jan dwaalde terug af naar het ziekenhuis. Vanachter zijn fopspeen kwam een glimlach op zijn lippen, nu hij nog eens aan het afscheid dacht.
Hij was natuurlijk ook naar het ziekenhuis gekomen om te zeggen hoe de leidingverdeling was.
Wat zij al lang vermoedde, werd ook realiteit. Jan stond wel degelijk bij de jongsten, maar toen ze hoorde dat onder andere Els haar leiding werd, fleurde ze terug wat op. Haar ideale leiding bestond zelf uit Jan, Els en Sally, de groepsleidster.
“Sorry, Bambino, maar Sally neem de oudste groep. Zij was de enigste kandidate, en iedereen was het er over eens dat zij de beste is voor die groep. Maar je weet dat je Els mag vertrouwen. En die heeft nog veel meer ervaring met luiers aandoen dan ik.”
Jan zag het meisje verschrikt kijken. Het denkbeeld dat ze bijvoorbeeld op het kamp nog altijd luiers zou dragen sprak haar even niet aan, alhoewel dat ze er op het voorbije kamp al behoorlijk wat had gedragen.
“Klopt het dat Lies groepsleiding wordt ?”
“Bambino, hoe kan dat nu. Lies gaat nog maar naar het zesde middelbaar. Normaal gezien had die nu pas leidster geworden. Ze is dat verleden jaar geworden door het leidingstekort. Maar ik heb ondertussen al van meerdere binnen de leiding gehoord dat ze vinden dat Lies een goeie groepsleidster zou zijn. Ook Sally heeft dat al gezegd.”
“En toch wil die geen oudere leeftijdsgroep ?”
“Nee. En dat hoeft niet. Mijn keuze bleef ook beperkt bij de drie lagere schoolgroepen. Ik ben nog niet klaar om gasten van het middelbaar te leiden.”
Het gesprek duurde nog een tijdje door, tot plots de verpleegster ostentatief aan het bed kwam staan. Jan gaf het meisje nog een dikke knuffel. Opnieuw kwamen er tranen in de ogen.
Die dinsdag zou ze haar grote vriend niet zien, want dan zou ze normaal gezien naar huis kunnen, tenminste als ze tegen dan zelfstandig kon staan. Haar moeder had al laten weten dat een babysit niet nodig was.
Jans gedachten bleven hangen bij haar afscheid. Hij had het kunnen voorzien, maar had zich mooi laten vangen. Als laatste gaf Jan nog een zoen, en wist bij het buitengaan uit de kamer niet wat te denken van de rustgevende gelukzalige glimlach op haar gezicht, en het bizarre gevoel dat dit gepland was.
Ze had in een laatste opwelling haar hoofd gedraaid, zodat hij zijn lippen op de hare voelde.
 
Laatst bewerkt:

beddenplasser

volwassen peuter
HOOFDSTUK 87

“Eén kusje ?”
Verwachtingsvol had Anje haar hoofd gedraaid terwijl ze in de armen van Jan lag. Haar lippen tuiten zich al om zijn lippen te ontvangen.
Jan keek geamuseerd toe, en verroerde enkel lacherig zijn stem.
“Echt Bambino. Gij zijt gewoon oversekst, weet ge dat ! En ge weet heel goed dat ik je geen kus op de mond ga geven. Het zal tijd worden dat je volgende week terug een dagje naar school kan, dat je terug verliefd kan worden op de jongens van je klas.”
“Ben je nu boos op me ?”
“Nee, helemaal niet, maar ik ga je niet geven wat je wil. Je bent er van aan het profiteren dat ik er vanavond ben. Zeker nu je mama je heeft verplicht vanaf volgende week meer dingen zelf te doen, zoals je luier aan doen.”
“Stomme mama.”
“Wat is ‘t ? Gaan we zogezegd stoer doen. Ons babietje zegt ook eens iets. Onthoud maar goed wat zij de voorbije twee maanden voor jou heeft gedaan. Je hebt je meer dan eens op haar schoot in slaap gehuild.”
Anje bleef stil. Ze wou niet toegeven dat Jan gelijk had.
“Ik ben er mee akkoord gegaan om je vanavond nog een laatste keer extra te verwennen, net zoals ik je zo direct nog een laatste keer ga verschonen. Ik ben er trouwens eigenlijk zeker van dat je expres kaka in je luier hebt gedaan, gewoon omdat je wist dat ik je ging verschonen.”
Anje’s mond ging open, maar ook weer terug toe nog voor ze iets gezegd had. Ook nu besefte ze dat zwijgen meer gepast was.
“Jij vergeet dat ik ook met je moeder praat, en ze heeft daarstraks gezegd dat je al sinds de herfstvakantie geen vuile luiers meer hebt gehad. Je hebt het elke keer zelf gevoeld dat je moest gaan. Je hebt genoeg controle over je darmen gekregen ondertussen.”
Jan zag aan haar blik dat ze betrapt was.
“Bambino, ik ben echt blij voor jou dat deze stap al gelukt is. Daarom dat ik het ook niet erg vind dat je nu nog een laatste keer de grens opzoekt.”

“Zag je dat ?”
Marthe zei het zachtjes tegen Lies, maar die begreep onmiddellijk wat haar vriendin bedoelde.
“Ja. Zeker. Zou het toeval zijn of zou ze echt iets gevoeld hebben ?”
“Ik weet het niet, maar het viel wel op. Je kon er ook niet naast kijken.”
“Het zou anders wel fijn zijn. Toch één iemand die het droog zou houden overdag.”
Marthe had haar arm rond haar vriendin liggen en kon het niet laten om te reageren op deze milde steek en even een kneepje te geven in Lies haar borst, met als gevolg dat die bruusk opschrok.
Els keek even naar haar zus en schoonzus doordat er plots een wild geschuifel was in de zetel, maar besloot dat er niets was en speelde dan maar verder, haar benen wijd open, een natte luier goed zichtbaar voor haar ogen.

Ook Els had gezien dat de kleuter die tussen haar benen zat in haar luier had geplast en vlak erna haar hand op haar luier had gelegd. Ook zij maakte de bedenking of Ella misschien gevoeld had dat ze plaste.
Het zou zeker een stap vooruit zijn. Ella was nu samen met nog één ander meisje de enige van de klas die nog heel de dag in de luiers zat. Vlak voor de herfstvakantie hadden ze trouwens in de klas nog een uitdeluiers-feestje gehad.
Els begon ook te merken aan Marthe dat ook zij een droge dochter overdag wel graag had. Bij momenten merkte ze dat de verschoonrondes al eens rapper werden doorgeschoven naar anderen als de kans zich aanbood. Lies sprong natuurlijk graag bij, maar ook zij zat er nog steeds niets mee in om haar nichtje een droge luier aan te doen.
Ze hadden net een rondje verkleden achter de rug, en Ella was met enkel een t-shirt en haar luier aan tussen de benen van haar tante verzeild geraakt. Ze waren bezig een Duploset in elkaar te steken, maar veel snelheid zat er niet in, vooral omdat Els haar warme lichaam meer dan bevorderlijk was voor het tot rust komen van het meisje.
Ook Els had door dat Ella waarschijnlijk in slaap zou sukkelen als ze hier nog langer zo zouden blijven zitten, maar het kon haar niet veel schelen. Het was het lang weekend van Wapenstilstand, ze moesten toch nergens naartoe, en Els vond het meer dan fijn mocht Ella nog eens bij haar in slaap vallen.

Jan was blij dat de huid die hij aan het proper maken was terug volledig roze was, en niet meer bruin van de kaka. De voorbije twee maanden had hij haar poep meer dan eens bruin geweten, maar het exemplaar dat ze deze avond had geproduceerd, was meer dan de moeite.
Jan besefte dat hij zelf ook genoot van haar verschoningsmomenten, maar wist ook dat dit niet mocht blijven duren. Niet alleen was het echt wel de bedoeling dat Anje terug uit de luiers ging, alhoewel ze nu nog niet konden zeggen wanneer ze ’s nachts zou droog blijven, maar Anje werd ook te oud.
Jan had het enkele weken tevoren al opgemerkt. Hij twijfelde in het begin nog, maar nadat hij het tegen haar moeder had verteld was het wel zeker. Anje’s hormonen namen het over bij de verschoonbeurten, want ze had last van witverlies.
Daarom dat Anje vanaf dan werd klaargestoomd om zichzelf te verschonen. En waarschijnlijk hielp dat ook om meer controle te krijgen over haar lichaam, niet in het minst over haar darmen. Het idee dat ze zichzelf zou moeten proper maken, sprak haar blijkbaar niet aan.
Ook nu merkte Jan dat haar vagina en plasgaatje blonken van het vocht. Vocht dat onmogelijk van de vochtige doekjes kon komen, en ook zeker geen urine was.
Veiligheidshalve bleef Jan zoveel mogelijk weg van deze zone. Ze had het al moeilijk genoeg dat haar liefde niet werd beantwoord. Het laatste dat ze nu nodig had, waren onnodige seksuele prikkelingen.

Enkele minuutjes later was Jan bezig haar poep in te smeren met billenzalf. Hij had haar poep eerst nog goed gewassen met water en zeep, en daarna volledig drooggewreven. Nu lag er een dikke nachtluier klaar met nog een extra inlegger, en zag haar poep al bijna volledig wit van de zalf.
“Komen jullie sebiet nog samen met de leiding ?”
“Nee. We houden morgen vergadering na de papierslag. Voor de papierslag zelf is toch al alles geregeld. Daar moeten we niet meer voor bijeenkomen. Anders had ik hier natuurlijk ook niet gezeten.”
“Waarom niet ? Het is nog geen half negen. Ik vind het echt stom dat mama tegen jou heeft gezegd dat ik al om acht uur naar boven moest. Ik ga normaal slapen tegen negen uur.”
“Bambino, je kan een stukje zagen, weet je dat ? Je weet verdomd goed waarom je zo vroeg naar bed moet. Je hebt een pokkezware dag gehad met je dubbele revalidatieblok. En morgen moet je er al vroeg uit voor je zwembadoefeningen. Je moet om acht uur al in het water liggen.”
Al pratend had Jan zijn vingers aan de droge luier zalfvrij gemaakt, en had hij de luier toegevouwen en de kleefstrips bevestigd. Gewoontegetrouw droeg Anje ’s nachts een romper zodat de luier haar gewoel kon weerstaan. Jan moest glimlachen toen ze haar armen in de lucht hield als teken dat ze wilde dat hij haar hielp met de romper.

“Waar moest onze Jan eigenlijk zo dringend naartoe ? Ik hoorde hem op de gang nog wel iets zeggen dat hij zeker nog terug naar huis ging komen slapen, maar dat hij niet wist hoe laat het ging worden.”
Els fluisterde meer dan dat ze luidop sprak toen ze antwoordde op de vraag van Lies. Wat Els al halvelings had verwacht, was korte tijd nadat Ella in haar luier had geplast ook echt gebeurd. Ella was ondertussen niet meer dan een slapend voddepopje.
“Jan is Bambino nog eens gaan opvrijen. Blijkbaar is den Bernd er met zijn zotte kop in geslaagd te proberen als een kat van het grote klimrek aan de lagere school te willen komen. En natuurlijk is die er afgetotterd. Zijn ouders zijn met hem nu naar de Spoed, en dus is Jan nog maar eens op Anje aan het babysitten.”
“Toch niet jaloers ?”
“Nee gij, zot. Ge moet mijn schatje er over bezig horen. Blijkbaar heeft ze tegenwoordig ook witverlies als hij haar verschoont. En generen dat hij zich doet. Hij moest eens weten. Het kan misschien aan mij liggen, maar ik kom al sinds mijn twaalf jaar of zo niet meer toe met twee inlegkruisjes per dag.”
“En dan stoefen dat ze overdag droog is. Wedden da gij eigenlijk ook gewoon overdag in uw broek pist en dat niet tegen je mama durft zeggen.”
Lies kreeg alleen maar een geniepige tong van Els te zien als antwoord. Ze wist goed genoeg dat die er meer dan genoeg de humor van in zag.

“Mag ik alsjeblief nog even bij je zitten ?”
Jan keek naar Anje, maar zag eerder angst dan de verliefde ogen die hij eerder had gezien. Hij besloot maar even toe te geven aan het meisje. Hij ging op haar bed zitten en zette haar dwars op zijn been. Ze legde zich spontaan tegen zijn borstkas.
“Ben je bang ?”
Jan zag haar hoofd knikken.
“Voor school ?”
Opnieuw knikte ze enkel.
“Je mag het altijd vertellen, hé. Maar als het niet lukt, dan is dat ook in orde.”
Anje bleef even zitten en Jan zag langzaam enkele tranen naar beneden rollen.
“Ik heb schrik voor de reacties. Ik ga met een luier om naar school moeten, en ik kan met moeite normaal wandelen. Ik waggel nog altijd als een eend. En wat als ik daar toch een echt ongelukje heb ?”
Jan moest lachen.
“Dus je geeft toch toe dat dat van daarjuist expres was. Bambino, probeer daar niet teveel aan te denken. Iedereen van jouw klas weet hoe moeilijk je revalidatie is geweest en nog is. Je hebt helemaal opnieuw moeten leren lopen. Dat is niet niks.”
“Ik waggel.”
“Veel minder dan je zelf denkt. Je waggelt vooral als je er teveel bij nadenkt. Als je met je hoofd ergens anders aan denkt, dan wandel je eigenlijk vrij normaal.”
“Misschien.”
“En die luiers, die heb je nu inderdaad nog nodig. Maar op kamp heb je die ook bij wijze van spreken open en bloot gedragen. En ik denk niet dat er iemand van jouw jaar het in zijn hoofd zal halen jou ermee te pesten.”
“Van mijn jaar niet, nee, maar misschien wel van de andere jaren. Ik zit verdorie in het zesde. Meisjes van het zesde leerjaar dragen geen luiers op school.”
“Vanaf een woensdag tijdelijk wel, totdat jij ze ook niet meer nodig hebt. Beschouw het als een goede motivatie om er van af te geraken. En je mag niet vergeten dat je die luier amper ziet onder je kleding, zeker nu iedereen zijn winterkleding gaat aantrekken.”
Anje zweeg voor de rest en bleef rustig liggen genieten van Jan zijn borstkas, totdat die de tijd rijp vond om haar te laten slapen.
Vlak voor hij haar een goede nacht wenste, kwam ze nog één keer recht.
“Jan, ik weet dat er niks zal zijn tussen ons, maar ik zou graag eens in jouw armen in slaap vallen. Mag dat ?”
“Jij bedoelt dat ik er bij kom liggen tot dat jij slaapt ?”
Anje knikte.
Jan overdacht even de situatie. Hij stemde er mee in op voorwaarde dat hij het tegen haar ouders mocht zeggen en tegen Els.
Nog geen vijf minuten later lag Anje al te slapen in haar bed, op de borstkas van Jan, met een knuffelbeer geklemd tussen Jan en haar lichaam. Het kostte hem geen enkele moeite zich er onderuit te wringen, zo vast was ze weg. Hij gaf haar nog een slaapwelzoen op het voorhoofd en wandelde weg.

“Schat, doe jij hem even een luier aan ? Ik wil geen accidentjes.”
Terwijl ze dat zei, legde ze het verschoonmatras die ze nu al lang gebruikten op de lege eettafel. Ook werd er een luier van de grote zus gepakt.
“Hij is in de auto in slaap gevallen, en is ginderachter niet meer naar de wc geweest. We willen hem gewoon laten slapen, maar zo lang is hij nu ook weer niet droog. En die luiers van Anje passen voor hem ook.”
“Wat is het verdict ?”
“Gewoon genaaid, en waarschijnlijk zal hij morgen wel barstende koppijn hebben, maar dat is zijn eigen schuld. Wie probeert er nu ook op die manier van het klimrek te komen. Gelukkig dat er ouders waren die wisten wie hij was.”
Ondertussen had zijn vader Bernd al uitgekleed en lag hij klaar om een luier aangedaan te krijgen.
“Jan, hoe is het gisteren bij de uroloog geweest ?”
“Niet veel soeps. Hij heeft veel vragen gesteld aan Lies en mij, maar er zijn vooral data vastgelegd voor de onderzoeken. Gelukkig zijn die allemaal voor na de kerstvakantie. Eerst een aantal zaken thuis meten en daarna twee keer twee nachten in het ziekenhuis.”
“Lies ook ?”
“Ja, we krijgen dezelfde onderzoeken. En we kunnen samen op de kamer, dus dat bespaart mama hoge supplementen.”
“Ik hoop voor jullie dat ze iets vinden en dat er iets aan gedaan kan worden.”
“Och Lianne, zelfs als dat niet zo is. Ik heb me er al bij neergelegd.”
“Iets anders, ons Anje, heeft die zich wat ingehouden ?”
“Oh nee, dat niet. Een kakkeluier en verliefde blikken en zo, en zelfs de vraag dat ik bij haar kwam liggen om in te slapen. Maar ik denk dat ze ook voor zichzelf na deze avond een bladzijde heeft weten om te draaien. ’t Zal goed zijn dat ik dinsdag niet moet komen. Dan kan ze zelf ook wat afstand van mij nemen.”

“Wat krijgen we nu ? Ben jij nog wakker ?”
Jan had net de deur opengedraaid en keek in de verwachtingsvolle ogen van de kleine meid.
Ze had geen woorden nodig om te weten dt ze zich op hem mocht storten. In volle snelheid kwam ze af en werd ze in de lucht gezwierd door Jan. Na het opvangen volgde een innige zoen op de mond.
“Dag Pruts. Hebben jullie op mij zitten wachten ?”
Ella knikte hevig, maar achter haar schudde haar mama het hoofd.
“Het is hier gewoon wat uitgelopen. We wilden eigenlijk net vertrekken. Alles goed verlopen ginder ? Je bent rap terug. Het gaat niet druk geweest zijn op de Spoed.”
“Of hij had eerste prioriteit. Ik kan me inbeelden dat ze geen risico nemen als ze weten dat een kind van enkele meters hoog naar beneden is gekomen met zijn hoofd eerst. Lianne was serieus in paniek toen ze daarstraks belde met de vraag of Jan kon komen babysitten op Anje.”
“Is die eigenlijk met de ambulance weggedaan ?”
“Ja, natuurlijk. Toen ik belde met Lianne passeerde die daar trouwens net bij hen. Ze zal wel met de ambulance zijn meegereden. Die wonen vlakbij die speeltuin.”

Ella zorgde voor afleiding, door voelbaar te plassen onder Jan zijn hand. Hij voelde ook dat het lang niet de eerste plas was die haar luier te verwerken kreeg.
“Marthe, ik stel voor dat je nog even wacht met vertrekken. Deze luier komt de nacht volgens mij niet door. Ik zal ze nog wel even verschonen.”
Binnen de minuut had Jan alles klaargepakt, en lag Ella gewoontegetrouw op de eettafel op het verschoonkussen. Ella had haar pyjama al aan, wat het voor Jan net iets gemakkelijker maakte.
De pyjamabroek werd tot op haar voeten getrokken en de romper losgeklikt. Ella’s billen glommen nog van het gele vocht toen Jan de luier openvouwde. Ella had nog maar net geplast en blijkbaar was nog niet alle vocht door de luier geabsorbeerd.
Ella liet het rustig gebeuren. Zuigend op haar fopspeen die ze ondertussen te pakken had gekregen, zat ze te wachten totdat de poep met zalf ingesmeerd was, de nieuwe luier vastgekleefd, de romper terug volledig vastgeklikt en de pyjamabroek terug was opgetrokken.
“Moet ik haar schoenen aandoen ?”
“Laat dat maar, Jan. Als je gewoon even haar sokken wil aandoen en die over de pijpen van haar pyjamabroek trekt, dan kan dat er mee door voor in de auto.”
“Is die niet moe ? We zijn al een uur later als anders ?”
“Die heeft daarstraks nog bij mij gedut, schat. Vlak voor het avondeten. Maar nu moet ze echt wel weg, hoor. Ik wil mijn ventje weer voor mij alleen hebben. Morgenavond is hij weeral weg om te babysitten. Vanavond is het mijn beurt om te babysitten.”
“Oh, zit dat zo. Ik wist niet dat ik niet welkom was in mijn eigen huis en dat ik een babysit had gebeld. Ik zal dan ook maar weggaan zeker ?”
Voor Els van de rest afscheid nam, kwam ze eerst naar Mia, zwaaide haar armen rond diens nek, en kuste haar op de mond.
“Mia, je weet goed genoeg wat ik bedoel. Trouwens, met het geld dat jij me geeft om te babysitten kunnen we eigenlijk enkel gebakken lucht eten, dus je kan beter thuisblijven.”
Els liet daarop een hoge gil, veroozaakt doordat Mia als wraak Els goed in haar billen had genepen.

“Zo, helemaal proper gewassen en gestreken, klaar voor fijne nacht.”
Mia gaf haar zoon en schoondochter nog een zoen voor de nacht, gaf hen hun fopspenen en vertrok. Die zouden snel genoeg in dromenland zijn, vermoedde ze.
Ze was Els toevallig tegengekomen in de badkamer, waar Els zich even kwam proper maken, na haar avondje met Jan. Mia wist goed genoeg wat die twee hadden uitgespookt, maar ondanks alle openheid die ze zelf aan de dag legde, zag ze dat Els zich betrapt had gevoeld.
“Dag Elsje, fijne avond gehad ? Niet vergeten de condooms weg te smijten, hé ?”
Els werd vuurrood doordat Mia het zo open en bloot stelde.
“Schattebol, denk je nu echt dat ik niet weet wat jullie ’s vrijdagsavonds uitspoken ? En trouwens, als je hier op dit uur in de badkamer staat met enkel een t-shirt aan, dan heb je andere dingen gedaan dan geslapen. Kom, pakt die billendoekjes daar, dan gaan we naar boven.”
Overdonderd pakte Els het pak billendoekjes dat er sinds enige maanden terug standaard lag.
“Ik moet nog plassen.”
“Els, dat doe je maar in je luier sebiet. Kom, naar boven, het is mijn beurt om terug te babysitten.”
Els snapte de hint. Haar schoonmoeder had nog eens zo’n bui dat iedereen in het huis het verdiende om door haar even extra verwend te worden. Gewillig passeerde ze Mia en ging naar boven. Te laat besefte ze dat ze nog van plan was geweest de twee condooms wat dieper in het vuilbakje te duwen.

“Ik vraag me af of ze juni wel gaat halen.”
“Hoe bedoel je ?”
“Zie haar daar liggen. Veel ruimte heeft ze niet meer. Ik heb haar beloofd dat ze met haar verjaardag een groter bed krijgt, maar ik vraag me af of het niet vroeger zal moeten.”
“Dat geloof ik niet. Ze slaapt eigenlijk nooit volledig in de lengte. Hoe dikwijls ligt ze niet helemaal opgerold in een bolletje ? Wij hebben bij ons oma tot ons zes jaar in een kinderbedje geslapen.”
“Ok, maar ze is wel fors gegroeid de voorbije twee maanden. Sommige van de kleren die ze samen met ons Els heeft gekocht op het einde van de zomer zijn al bijna te klein. Die krijgt ze voor volgende zomer zeker niet meer aan.”
“Zeg nooit nooit. Trouwens, dat zijn vooral kleren voor het tussenseizoen, dus met wat geluk kan ze die in het voorjaar wel nog aandoen.”
“Genoeg over ons Ella. Kom, lichtje uit dat ze verder kan slapen en wij naar de badkamer handdoeken pakken. Jij moet er morgen vroeg uit en ik wil nog met jou kunnen spelen. En dat mag gerust beneden zijn.”

Vijf minuten later zat Lies in de zetel te wachten op Marthe. Ze had besloten dat hun spel zich deze keer in de zetel zou afspelen, en had de handdoeken al open gelegd, dik genoeg dat er geen urine kon doorsijpelen tot op de zetel.
Voor ze wist wat er gebeurde, werd ze geblinddoekt. En rechtgetrokken door haar vriendin. Ze werd dicht tegen haar aangetrokken, en toen merkte ze dat Marthe volledig naakt was, op een luier na dan.
Er werd hevig gezoend, wat voor Lies extra spannend was, omdat ze was overgeleverd aan wat Marthe met haar deed. Dit was nog versterkt doordat Marthe en Lies af en toe hadden bewogen, waardoor Lies haar richtingsgevoel was kwijtgeraakt.
Het werd pas echt spannend voor Lies toen Marthe haar begon uit te kleden, kledingstuk per kledingstuk, totdat ook zei enkel nog met incontinentiebescherming aan rechtstond.
Plots besefte Lies iets en ze schoot toch lichtelijk in paniek.
“Marthe, de gordijnen zijn niet dicht. Iedereen kan ons zien.”
“Correctie Lies. De gordijnen zijn overal toe, buiten die van het grote raam aan de tuin. En de enige die ons daar kan zien is Jaak, de achterbuurman. Ik zie geen licht dus ik denk niet dat hij thuis is. Ik heb hem trouwens al in geen weken meer gezien.”
“Dus je laat dat open ?”
Lies klonk nog meer gealarmeerd nu ze wist dat minstens één iemand hen kon begluren.
“Tuurlijk. Dat geeft een vrij gevoel.”
Voor Marthe was het een extra uitdaging. Ze wist dat Lies niet op haar gemak was, dus dat maakte het des te plezanter om haar over die schrik over te zetten. Ze zette definitief de aanval in voor een avondje vrouwelijk plezier.
 
Laatst bewerkt:

beddenplasser

volwassen peuter
Dag lezers,

Zoals je zal gemerkt hebben, is er ineens een grote tijdsprong gemaakt. Het is in ieder geval zo dat ik nu echt aan het einde ben. Er komen nog enkele afrondende hoofdstukken aan. Het is de bedoeling dit de komende weken verder af te werken.

groetjes,
beddenplasser
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
Op zich jammer, maar wel begrijpelijk na zo,n lange tijd.
En het dus tijd wordt voor wat nieuws.
Misschien een nieuw verhaal, bijvoorbeeld over de voorgeschiedenis van Anje.
Waar Jan dan vaak oppast, en of haar activiteiten.
Succes met de afronding.
 

beddenplasser

volwassen peuter
luierdromer zei:
Op zich jammer, maar wel begrijpelijk na zo,n lange tijd.
En het dus tijd wordt voor wat nieuws.
Misschien een nieuw verhaal, bijvoorbeeld over de voorgeschiedenis van Anje.
Waar Jan dan vaak oppast, en of haar activiteiten.
Succes met de afronding.
Ik heb twee nieuwe verhaallijnen in gedachten. De ene bouwt voort op de huidige personages, de andere is compleet nieuw. Alleen is het niet de bedoeling dit zo uitgebreid te maken als dit verhaal.
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
beddenplasser zei:
luierdromer zei:
Op zich jammer, maar wel begrijpelijk na zo,n lange tijd.
En het dus tijd wordt voor wat nieuws.
Misschien een nieuw verhaal, bijvoorbeeld over de voorgeschiedenis van Anje.
Waar Jan dan vaak oppast, en of haar activiteiten.
Succes met de afronding.
Ik heb twee nieuwe verhaallijnen in gedachten. De ene bouwt voort op de huidige personages, de andere is compleet nieuw. Alleen is het niet de bedoeling dit zo uitgebreid te maken als dit verhaal.
Dan zou ik, maar is mijn persoonlijke mening beginnen met de huidige Personages.
En vooral vertellen hoe het verder ging met Jan en Els, en Marthe en Lies.
Of Lies inmiddels helemaal incontinent is, of alleen bij haar maandelijkse regels.
Mits dit niet in de afsluiting van Winkelierster zit.
Mocht het een compleet nieuw verhaal worden, dan zou dat rond Antje kunnen zijn
Succes, ben benieuwd waar je mee komt.
 

beddenplasser

volwassen peuter
HOOFDSTUK 88

Mia had medelijden met haar dochter. Ze sliep nu wel, eindelijk, maar voorlopig bleef ze toch maar een hoopje ellende. Ze hoopte maar dat ze snel beter was.
Niks zo ellendig als een buikgriep met een spijsvertering die naam niet waardig. Ze was allang blij dat ze zelf niet rap misselijk werd, want de smurrie die Lies had geproduceerd was ronduit misselijkmakend.
En dan dat besef dat ze te laat was. Zelf had Lies het natuurlijk onmiddellijk gevoeld, maar ook zij had het direct door. Eigenlijk grappig dat zowel kleuters als iedereen die ouder is hetzelfde kijkt als ze een ongelukje hebben, en dan zeker een ongelukje met stinkende afloop.
Lies had het niet kunnen laten te beginnen wenen. Maar het kwam natuurlijk allemaal bij elkaar : het nieuws dat ze de week ervoor te horen had gekregen, de koorts, het besef dat ze een belangrijke toets miste op school, haar regels en haar incontinentie die er mee samenhing, en daar allemaal bovenop een ongelooflijk stinkende diarree die redelijk ongecontroleerd haar darmen had verlaten.
Zelfs Mia moest toegeven dat de geur die uit haar luier kwam apart was. De combinatie van menstruatiebloed met urine was al speciaal, maar die twee gecombineerd met de diarree maakte het helemaal af.
Het was in ieder geval voldoende om Lies lam te slagen. De luier was veiligheidshalve al in de douche los gedaan, maar Lies was totaal niet meer in staat zichzelf te wassen.
Mia was blij genoeg dat ze sinds heel lang nog eens een dag verlof had genomen omwille van een ziek kind. Lies was op dat moment haar kleine zieke kindje dat gewassen moest worden, en daarna met een propere luier terug in haar bed moest.

Tegelijkertijd was er een hele hoop herkenning in het verhaal van haar dochter. Hoe dikwijls was zij niet ziek geworden doordat minstens één van de twee van haar tweelingkinderen ziek was. Dat was absoluut de minst fraaie kant van het moeder zijn.
En Lies had dan nog het grote geluk dat ze nog geeneens voltijds moeder was. Alleen in het weekend, en tijdens de vakanties meestal. Zelfs meer, die enkele keren dat Lies er in de week kwam om bij Ella te zijn, gebeurde het regelmatig dat de kleine meid teleurgesteld was dat Jan niet kwam babysitten.
Jan had anders zijn handen meer dan vol op dinsdag en zaterdag. Op dinsdag viel het nog mee, zeker nu Anje terug meer onder leeftijdsgenoten kwam en terug een normalere houding aannam tegenover Jan.
Op zaterdag was andere koek met een baby en een peuter die volle aandacht vroegen, maar ook daar liet Jan zich niet van de wijs brengen. En hij was niet te beroerd om hulp te vragen als één van die kleintjes toch iets overkwam dat hij nog niet kende.

De weekenden waren voor Jan het absolute hoogtepunt. Doordat Els niet alleen verderaf woonde, maar ook doordat ook zij nog in een gewoon schoolritme zat, was het voor hen moeilijker elkaar in de loop van de week te zien. Lies zag Marthe en Ella al zeker op woensdag, maar ook op andere weekdagen was zij veel sneller op de fiets gesprongen richting de Mussenlaan, waar het huis van Marthe stond.
Jan en Els wachtten altijd geduldig tot vrijdag. Els had al snel de gewoonte ontwikkeld tegen etenstijd tot bij hen te rijden, zodat ze zich ook kon installeren voor de nacht. Na het avondeten volgde dan meestal een knuffelronde of meer voor ze naar de leidingsvergadering vertrokken.
Mia kon het ook niet laten hen af en toe te betrappen als de twee op vrijdagavond (of eerlijker zaterdagmorgen heel vroeg) naar boven gingen om te slapen. Het gebeurde meer dan eens dat de kleren niet mee naar boven gingen.
Was het de eerste keren nog wat onwennig geweest, na verloop van tijd was het vooral Els die er zich niets meer van aantrok, en vrolijk haar naaktheid etaleerde, gegarandeerd gevolgd door haar vriend, die zijn opwinding onmogelijk verborgen kon houden.
Zaterdagavond had hij dan zijn vaste plek bij Luc en Fride om op hun kleintjes te passen. Misschien nog meer dan de dinsdagen was dit voor iedereen een win-winsituatie. Jan fleurde elke keer op als hij naar daar kon gaan, maar ook Luc en Fride waren maar al te blij dat Jan hun babysit was.
Lieke en Lukas waren zelfs zo vertrouwd met het wekelijkse bezoek van hun grote vriend dat het misliep de zaterdag tussen Kerst en Nieuw, toen Jan uitzonderlijk niet moest komen. Blijkbaar waren ze zo van slag dat ze tegelijkertijd ziek werden.

Mia verbaasde zich er eigenlijk over dat Jan niet ziek was geworden. Hij had de zaterdag die gepasseerd was samen met zijn zus geslapen, en zoals het die twee paste volledig naakt, op hun luiers na natuurlijk. En een nachtzoen was bij hen ook altijd vol op de mond.
Mia wist ondertussen genoeg om te weten dat dit hun manier was om met emotionele situaties om te gaan. En dat er emoties te verwerken waren, daar kon Mia van meespreken. De uitslag die ze hadden gekregen, was behoorlijk confronterend. Ze was blij dat het bijna dinsdag was en dat ook zij haar zinnen kon verzetten.
Bij Frank en Lianne kon ze altijd terecht, net zoals die twee meer dan eens bij haar verhaal hadden gehaald. Ze hadden in ieder geval genoeg miserie meegemaakt het afgelopen jaar met Anje, en waren blij dat het nu eindelijk terug beter ging. Anje had eindelijk terug volledig controle overdag. Ze plaste alleen nog in bed, maar Lianne had gezegd dat Anje daar vrede mee had.
Op dat vlak was er natuurlijk nog altijd de invloed van Jan en Els. Voor Anje was het zeker een geruststelling dat zowel één van haar leidsters als haar vaste babysit zelf elke nacht een luier nodig hadden. Mia kon zich perfect inbeelden dat Anje op dat vlak minder haast had om er van af te geraken.

Mia werd uit haar overpeinzingen gewekt doordat de deurbel ging. Snel ging ze naar beneden. Ze vermoedde dat Lies ondertussen terug sliep en ze wou niet dat ze een tweede keer aanbelden. Toen ze de deur opendeed, wachtte haar een verrassing.
“Peter ?”
“Dag professor Meerten. Ik vroeg me al af of u het was. Ik wist alleen niet dat je officieel Maria heet.”
“Peter, geen geprofessor. Hou het maar gewoon op Mia. Ik ben je prof niet meer. Wat brengt jou hier ? Ben je hier officieel ? Zit je dan hier in het lokale korps ? Ik had gedacht dat je allang in Brussel op de centrale staf zou zitten.”
“Ik ben bewust lokaal begonnen toen ik verleden jaar afstudeerde. Ik wil zeker ook grootstedelijk werken, maar inspecteur zijn in een landelijker politiezone leek me ook wel fijn.”
“Waaruit ik afleid dat je hier om professionele reden bent. Kom binnen, maar hou het in de gang wel stil. Mijn dochter ligt boven ziek in bed.”

Mia liet haar oud-student voorgaan in de woonkamer, en besefte te laat dat de nieuw binnengekomen pakken luiers nog op de eettafel stonden, klaar om naar boven gebracht te worden.
Hoe hard Peter ook zijn best deed er niet naar te kijken, onwillekeurig werd zijn blik er naartoe gezogen. Mia merkte dit natuurlijk ook op. Terwijl ze begon de pakken op de grond te zetten, kon ze niet anders dan een verklaring te geven.
“Peter, mijn twee kinderen hebben last van incontinentie. Ik besefte te laat dat de pakken luiers nog op tafel stonden. Ze zijn deze morgen geleverd. Moet je iets drinken ? Koffie, thee, water ?”
“Een glaasje spuitwater zou er eerlijk gezegd wel in gaan. Het spijt me om te horen dat je kinderen dat probleem hebben, zeker omdat ik zie dat ze toch al redelijk groot zijn aan de foto te zien.”
“Ze zijn een tweeling. Ze worden in juni 18 jaar. Peter, zet u aan tafel. Ik ben benieuwd waarvoor je komt. Met wat kan ik je helpen ?”

Peter zette zich aan tafel en dronk eerst een slok water voor hij begon. Het was aan zijn gezicht te zien dat hij niet op zijn gemak was.
“Mia, zegt de naam Jakob Van Hoof jou iets ?”
“Jakob Van Hoof ? Tuurlijk, dat is mijn ex-man, maar wij hebben mekaar al bijna 17 jaar niet meer gezien. Ik zou hem zelfs niet meer herkennen, denk ik. Wat is er met hem ?”
“Ik vrees dat hij is overleden. Ze hebben hem vanmorgen in zijn auto gevonden. Waarschijnlijk een auto-ongeluk, maar de auto heeft schade die het gevolg zou kunnen zijn van een aanrijding. Het parket is volop bezig de boel aan het onderzoeken.”
“Als je mij verdenkt, mijn auto staat gewoon in de garage, zonder één schrammetje, en ik ben gisteren en vanmorgen het huis niet uit geweest. Mijn zoon en dochter kunnen dat bevestigen.”
“Wij verdenken je helemaal niet, maar we zouden je willen vragen mee te komen naar zijn huis. Hij heeft je een brief nagelaten.”

Mia was geschokt. Er ging vanalles door haar heen. Wist haar ex waar zij woonde ? Had hij haar in het oog gehouden ? Had hij contact gehad met de kinderen en waarom hadden die er dan niets van gezegd ? Duizend en één dingen begonnen door haar hoofd te spoken.
Plots besefte ze iets anders. Een brief die voor haar was nagelaten.
“Peter, zijn er tekenen die op zelfmoord wijzen ?”
“Daar hebben we natuurlijk ook al over nagedacht, maar dan heeft hij een hele rare plaats uitgekozen, met weinig kans op slagen. Hij is aan een bocht op de Grote Steenweg rechtdoor naar beneden gegleden, los door een prikkeldraad en dan tegen één van die paar betonnen bunkers die er nog langs het kanaal staan, geknald.”
“Die staan allemaal toch minstens vijftig meter van de weg af. Nee dat is geen plaats voor een zelfdoding. Remsporen ?”
“Niets, helemaal niets. En het stomme is dat er niemand woont op het stuk waar het is gebeurd. Hij is pas vanmorgen gevonden toen het licht werd. Bij het binnengaan in zijn woning vonden we de brief, en ben ik onmiddellijk naar hier gereden.”
“Dus mijn adres stond op de brief ?”
Peter knikte alleen maar. Haar ex wist dus waar ze woonde. Ofwel gokte hij erop dat ze gewoon nooit was verhuisd, ofwel had hij haar geobserveerd. Online kon je het niet terugvinden, dat wist ze wel zeker. In ieder geval voelde ze zich weinig op haar gemak.
“Waar woonde hij ?”
“Oh, hier gewoon in het dorp. In de Vinkenlaan.”
Mia kreeg het nog meer benauwd. De griezel die haar zeventien jaar geleden achterliet met twee baby’tjes, woonde gewoon bij hen in de buurt, en dan nog in de parallelstraat aan die van Marthe.

Een kwartier later zaten ze in de auto op weg naar de Vinkenlaan. Ze had nog geprobeerd Lies wakker te maken, maar die was zo diep aan het slapen dat ze haar maar liet slapen. Een briefje op haar bureaustoel en een briefje beneden voor Jan als die thuis kwam, moesten het maar oplossen.
Ook een whatsapp’je naar Jan vertrok nog voor ze in de auto stapte, maar ze wist dat hij niet altijd zijn mobiel pakte voor hij thuis was. Het enige dat ze hoopte was dat Lies niet opnieuw een kakkeluier zou hebben, en dat zij gewoon al terug thuis zou zijn voor Jan thuiskwam van school.
Toen ze aankwam aan het huis bekroop haar een enorm déjà-vu. Politiewagens, blauwwit lint dat afgespannen werd, de blinde wagens van de inspecteurs en een wagen van de technische stonden er al. Het was al lang geleden dat ze nog eens op een plaats-delict kwam, maar het kostte haar moeite om gewoon getuige te blijven, en niet zelf mee het heft in handen te nemen.

Binnengekomen in het huis werd ze naar de eerste verdieping geleid. Bovengekomen keek ze recht een donkere kamer binnen. Haar ex had nog altijd fotografie als hobby, en blijkbaar had hij zelfs nog oude filmrolletjes ter beschikking want aan een waslijn zag ze nog ontwikkelde foto’s hangen.
Het ging verder naar de achterkant van het huis, naar een ruimte die dienst deed als bureau. Ze zag de witte enveloppe wel liggen, maar haar blik werd echter gezogen naar de twee fotokadertjes die op het bureau stonden.
De moed zonk haar in de schoenen. Op de ene kader zag ze Jan en Els in een omhelzing, waarbij je niet naast haar luier kon kijken. Op de andere kader stonden Marthe en Lies in een omhelzing met op hun armen Ella. Diegenen die het kenden, wisten ook direct dat ook deze drie geluierd waren.
Ook nu schoten haar gedachten alle richtingen, maar degene die haar nog het meest zorgen baarde, was het feit dat er zeker collega’s gingen zijn die haar kinderen op de foto zouden kunnen herkennen.

Peter zag haar zorgelijke blik, die rondkeek wie er allemaal in de buurt rondliep die ze kende.
“Mia, kan het je helpen als ik zeg dat er buiten mij en mijn collega niemand in de kamer is geweest, en dat de technische nog maar pas de kamer heeft vrijgegeven. Ik neem aan dat je die fotokaders liever niet aan de collega’s laat zien ?”
Nog voor ze antwoord had gegeven, had Peter de kaders al opgepakt en in een grote bewijsomslag gestoken. Hij stond op het punt de omslag te sluiten toen Mia hem tegenhield.
“Peter, mag ik die foto’s toch nog eens zien.”
Mia bekeek eerst de foto van haar zoon. Ze kon zich niet van de indruk ontdoen dat ze de foto al eens eerder had gezien. Daarna bekeek ze de andere foto. Ze wist onmiddellijk waar de foto getrokken was, en dat baarde haar nog meer zorgen.
Ze gaf de twee kaders terug aan Peter, nam de witte enveloppe met haar naam op en scheurde hem met licht trillende handen open. Ze was al blij dat hij niet handgeschreven was. Ze hoopte vooral meer uitleg te krijgen over de foto’s.
 
Laatst bewerkt:

beddenplasser

volwassen peuter
Ik geef maar meteen de volledige historiek weer sinds begin februari. Kwestie dat ook hun reacties niet verloren gaan. Alleen dat je niet meer kan zien wanneer de reacties exact werd geplaatst.

Reactie van luierdromer :

Wat weer een mooi maar zeer heftig hoofdstuk, 1 van de heftigste als je het mij vraagd.
Ben benieuwd welke kant dit weer opgaat
 

beddenplasser

volwassen peuter
HOOFDSTUK 89

‘Dag Mia,

Aangezien je deze brief leest, ga ik er van uit dat ze mijn lichaam hebben gevonden, of dat ik in een toestand ben die me niet meer toelaat iets te doen. Ik schrijf deze brief nu, vandaag op kerstdag, omdat ik nu nog alles kan en nog helder genoeg ben.
Waarom naar jou ? Simpelweg omdat je de voogd bent van onze kinderen en hun moeder, en voor zover ik het heb kunnen waarnemen een goede moeder, maar daarover straks meer.

Toen ik destijds wegging bij jou had ik niet gedacht dat ik nog zoveel tegenslag zou kennen. Gelukkig waren er ook enkele fijne tijden. Ik weet dat ik je heel veel pijn heb bezorgd, en achteraf bekeken begrijp ik de rechter volkomen dat hij je destijds de volledige voogdij heeft doen toekomen. Ook begrijp ik dat hij me heeft verplicht je financieel volledig veilig te stellen. Ik was dan wel volledig vrij, maar besefte pas nadien wat ik je eigenlijk heb aangedaan. Ik wil me hierover toch nog excuseren, alhoewel ik goed genoeg besef dat het daarvoor nu te laat is.


Wat is er nadien in mijn leven gebeurd ?

Om te beginnen heeft de vriendin waarvoor ik bij je ben vertrokken me enkele jaren nadien op een even schandalige manier bedrogen. Nota bene op de dag dat ik haar ten huwelijk wou vragen.
Ik ben dan naar Nederland verhuisd, en heb daar na enkele jaren iemand leren kennen, die zelf ook een problematische scheiding achter de rug had.
Toen we zes jaar samen waren, besloten we een stap verder te gaan. Omdat Annette absoluut niet meer in Nederland wou blijven, zijn we terug naar België gekomen. Bij het zoeken naar huizen was Annette direct verliefd op het huis waarin je nu waarschijnlijk deze brief leest. Dat het terug in ons dorp was, was voor mij behoorlijk slikken, maar ik had mijn les geleerd.
Het was Annette’s droom om in ons nieuwe huis een verwensalon te maken voor koppels die er even tussenuit wilden, een uitgebreide bed & breakfast zeg maar. Daarnaast wou ze in het huis regressietherapie gaan toepassen voor koppels die dit wilden.
We zouden zelf mee ingeschakeld worden in de therapie in de ‘verzorging’ van de patiënten. De therapie zelf zou in handen zijn van haar vriendin en haar man, die relatietherapeut is.

Wel wilden we allebei geen kinderen meer, ik omdat ik besefte dat ik de verantwoordelijkheid van eigen kinderen niet aankon, en Annette omdat zij niet opnieuw de hel wou doormaken die zij had meegemaakt.
Haar zoon Elias was zwaar meervoudig gehandicapt bij de geboorte: doof, deels blind, een mentale achterstand waardoor hij niet ouder werd geschat dan enkele maanden, en nog fysieke problemen. De jongen was nog zes jaar geworden, maar het had haar ook zes jaar verdriet en een zware scheiding opgeleverd.
Samen hadden we het huis zo gemaakt dat wijzelf al enkele privékamers zouden hebben en dat we dan gaandeweg zouden kunnen uitbreiden naar onze goesting en noden.
Exact vijf geleden, tussen kerst en nieuw zijn we verhuisd en getrouwd. Het waren de gelukkigste dagen van mijn nieuwe leven.
Nog geen week later is Annette van de weg gemaaid door een zatte trucker toen ze in Nederland nog wat was gaan opkuisen. Ze was op slag dood.

Ik zat nu dus terug bijna in mijn beginpositie, alleen nu wel met een weliswaar schuldenvrij maar onafgewerkt huis. Ik kon absoluut geen afscheid nemen van het huis en besloot er toch te gaan wonen, hoe vreemd ik het toen ook vond om in hetzelfde dorp te wonen als mijn kinderen en ex-vrouw.
Ik durfde me totaal niet te laten zien in het dorp en vermeed daarom bewust alle contact met het dorp. Het enige contact dat ik had, was met de directe buren een goeiedag en nog het meest met mijn achterbuur Erik De Ro, wiens vrouw Marthe je ondertussen beter kent dan ikzelf.
Ik heb dan het jaar dat volgde één moment van absolute euforie meegemaakt, toen ik halverwege dat jaar de grote pot van de Lotto won, meteen ook één van de redenen waarom ik absoluut jou een brief wou schrijven nu.
Alhoewel ik eigenlijk niet hoefde werken, ben ik dat wel blijven doen, vooral ook om er emotioneel niet onderdoor te gaan. Tot de dag van vandaag werk ik op de klantendienst van de NMBS. Tot voor enkele maanden werkte ik ook op freelancebasis als fotograaf voor enkele kranten.

Een kleine drie en een half jaar geleden sloeg het noodlot dan definitief toe. Bij een ordinair bezoek bij de huisarts merkte die een bizarre huidvlek op. Na de nodige testen bleek het om een kwaadaardig en ongeneeslijk melanoom te gaan. De dokters konden niet zeggen wanneer het zou gebeuren, maar dat de kanker ooit zou uitzaaien was onvermijdelijk.
Vandaag de dag besef ik dat dit mijn laatste kerstdag wordt. De kanker is sinds afgelopen zomer beginnen woekeren, en heeft ondertussen ook al uitzaaiingen veroorzaakt in andere organen. De dokters durven geen precieze levensvoorspelling meer doen, maar verwachten niet dat ik Pasen nog haal.


Hoe heb ik de kinderen terug leren kennen ?

Kennen en kennen is veel. Ik weet wie ze zijn, maar ik ben er zeker van dat ze mij hooguit kennen als de achterbuurman van Marthe. Ik weet trouwens ook niet of Marthe mijn achternaam eigenlijk kent en dus de link met de tweeling kan leggen.
Jan en zijn vriendin heb ik wel gesproken voordat ik wist dat hij mijn zoon was, maar dat komt zo meteen nog aan bod.
Ik vond jullie gelukkig alle drie nog terug in ons klantenbestand op ons oude adres (ik weet het, het mag niet, maar ook de geest is soms zwak).
Sinds ik dat wist, heb ik regelmatig bij ons oude huis gestaan, wachtend in de auto. Ik heb ze op die manier af en toe weten passeren met de fiets, en een enkele keer met de buggy met het dochtertje van Marthe.
Niet alleen wou ik hen zien, maar ik heb heel lang getwijfeld of ik ook zou aanbellen. Uiteindelijk ben ik niet ingegaan op mijn gevoel. Het zou voor hen en voor jou heel vreemd zijn geweest. Ik zou sowieso een vreemde blijven, en iemand die dan ook nog korte tijd later zou sterven. Zij hadden er in mijn ogen niets bij te winnen.
Gaandeweg doorheen de zomermaanden werd me duidelijk dat niet alleen Jan een vriendin had, maar dat ook Lies en Marthe een koppel waren. Gezien de grote gelijkenissen tussen de vriendin van Jan en Marthe ga ik er van uit dat ze zussen zijn.

Ik wist al snel dat ik Jan en zijn vriendin al eens eerder had tegengekomen, maar ik kon me lang niet herinneren van waar. Het was pas bij het uitkuisen van de fotobestanden dat ik hen tegenkwam.
Ik heb in het voorjaar foto’s genomen voor een krantenreportage over jongeren met gebreken. Hun foto is trouwens toen gebruikt als omslagfoto.
Ik heb hen afgelopen zomer ontmoet toen ik enkele keren voorbij Marthe’s huis ben gewandeld toen ze bezig waren in te pakken voor een gezamenlijk reisje met hun vijven.
Ik weet van met de fotoreportage dat Jan en zijn vriendin luiers dragen, en Erik vertelde me ooit eens dat ook Marthe problemen had met incontinentie. De foto die ik van hen drieën heb gemaakt, maakte trouwens duidelijk dat ook Lies toen een luier droeg. Geen idee of ze hetzelfde heeft als Jan. Ik hoop maar dat het met hen goed komt, al dan niet met hun handicap.
Dat respect voor elkaars problemen was zelfs zichtbaar toen ze de auto inlaadden afgelopen zomer. Nog nooit iemand met zoveel zorg pakken luiers zien inladen als Lies die dag. Ze zal zich wel dood hebben geschaamd toen ze merkte dat ik zag wat ze aan het doen was.

Ik hoop echt dat ze samen blijven want het is een genot om hen bezig te zien. Echt een vrolijke bende.
Alhoewel iemand observeren lang niet alles zegt, en ik hen te weinig heb gesproken, toch heb ik heel sterk het gevoel dat ze heel veel respect voor mekaar hebben. Dat is een pluim die jij zeker ook op je hoed mag steken.


Wat zijn mijn wensen ?

Zoals al wel duidelijk is, zou ik graag hebben dat je de uitvoerder van de nalatenschap wordt. Ik heb de voorbije maanden alles zo geregeld dat dit geen problemen zou mogen geven.
Samen met notaris Breemans hier in het dorp en mensen van de bank zijn alle nodige documenten eigenlijk al voorbereid voor zover dit al mogelijk was.
Van alle spaarrekeningen en effectenrekeningen zal er na Nieuwjaar nog een afschrift worden verzameld, maar er zal geen aangroei meer gebeuren. Zoals je ook zal zien staat er een behoorlijk groot bedrag op de zichtrekening. Dit bedrag zou voldoende moeten zijn om de erfeniskosten te kunnen betalen.

In de bovenste schuif van mijn bureau zitten alle usb-sticks met mijn fotobestanden. Op de allereerste stick staat vermeld hoe de foto’s georganiseerd zijn. Op de rest van de sticks staan alle foto’s. Ik weet niet wat ik er mee moet doen, maar wegsmijten lukt me niet.
Ook op die eerste stick vind je foto’s terug die ik voor mezelf heb getrokken, waaronder enkele foto’s van de kinderen van de laatste maanden. En voor alle duidelijkheid is de foto van het drietal bij hen in de tuin een pure toevalstreffer geweest die er op nog geen minuut opstond.
Ik wou eigenlijk een appelvink vanachter op de schutting trekken, maar besefte dat ze met hun drieën er recht achter stonden. De appelvink heb ik niet meer teruggevonden nadien.
Trouwens, de enige reden dat hun foto’s op mijn bureau heb staan, is om het vol te houden alles op tijd klaar te krijgen. Ik ben er niet geweest tijdens hun leven, maar wil niet dat ze miserie hebben door mijn dood. Als er één ding is dat ik dan wel voor hen kan doen, is het dat wel.

Alle fotomateriaal uit de doka is bestemd voor het Fotomuseum. De afgewerkte foto’s die er zijn, zijn bestemd voor Natuurpunt. Het zijn allemaal natuurfoto’s die ik op mijn wandeltochten trok. Zowel het museum als Natuurpunt weten dat ze deze schenking mogen verwachten.

Als mijn lichaam op tijd wordt gevonden, is het mijn wens dat mijn lichaam in zijn geheel aan de wetenschap wordt geschonken.
Doordat ik elke curatieve behandeling vanaf het begin heb geweigerd, ben ik volgens mijn oncologen een zeer interessant studie-object. Ik ben zoals zij het verleden week nog tegen me zeiden één volledige loepzuivere kanker, met alles er nog op en aan. Dus als ik hen er een plezier mee kan doen…

Ik laat jou de beslissing hoe en wanneer je het de kinderen vertelt. Wel zullen ze moeten weten dat ze vanaf 13 juni volle eigenaar zijn van een huis, en dus ook voor het huis beslissingen moeten nemen.
Om je te helpen, zitten alle belangrijke documenten in de bundel die in de tweede schuif ligt : eigendomstitel, volledige bankgegevens, al mijn klantengegevens bij de nutsbedrijven waar ik klant ben, en gebruikersnamen en paswoorden van mijn computerprogramma’s en sociale media.
In de bundel ga je ook het adres terugvinden van het regressiehuis dat Petra en haar man aan het uitbouwen zijn, niet meer met ons, maar nu samen met haar zus Marian.
Stel dat de kinderen het moeilijk zouden hebben met hun incontinentie en hun luierdracht, dan denk ik dat ze wel baat zouden kunnen hebben bij Petra en Marian. Ze zijn in ieder geval voorbije zomer materiaal komen halen dat Annette vroeger gebruikte bij de behandeling van haar zoon, en hier nog gestockeerd stond.


Mia,
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je deze brief niet naast je neerlegt, maar ik begrijp het volkomen mocht je emotie je in de weg zou staan. In dat geval zal alles uitgevoerd worden door notaris Breemans.
Ikzelf heb vanaf het begin vrede gehad met het feit dat ik zou sterven. Ik kan niet zeggen dat ik gelovig ben, maar als er iets van waarheid zou zitten in het christelijk geloof, dan betekent dit dat ik Annette binnenkort terugzie, en dat is me meer waard dan wat dan ook.

Ik wens jullie in ieder geval het allerbeste toe. Jou en zeker ook de kinderen en hun partners. De weinige keren dat ik hen kon bezig zien, waren voor mij kleine momentjes die je zin deden blijven hebben in de dag.

Het ga jullie goed,
Jaak.’
 
Laatst bewerkt:

beddenplasser

volwassen peuter
Reactie van luierdromer :

Ik mag wel zeggen een heftige afscheidsbrief, maar wel mooi beschreven.

Verder valt er nu veel op zijn plek.
 

beddenplasser

volwassen peuter
HOOFDSTUK 90

Mia moest gaan zitten nadat ze de brief had gelezen. Ondanks het feit dat ze al meer dan vijftien jaar gescheiden was en ze hem in al die tijd niet had gezien, was ze toch aangedaan door zijn verhaal.
Ze wist niet wat te denken. Ergens had ze een vorm van leedvermaak dat hij zoveel tegenslag had gekend, maar langs de andere kant wens je eigenlijk niemand dergelijk leven toe. Jaak, zoals hij zich nu noemde, was drie jaar jonger als haar, hij had zelfs de vijfenveertig niet gehaald.

Gaandeweg dacht ze terug aan die helse periode nadat de tweeling geboren was. Mia was er van overtuigd dat Jaak de tweeling graag zag, maar hij was simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheid werk.
Het resultaat was er dan ook naar.
Hij verloor zich in de drank, werd ontslagen op zijn toenmalige werk, werd verliefd op een grietje uit één of ander café, en voor ze het besefte kwam de mededeling dat hij vertrok.
Waar de rechter vooral absoluut geen compassie mee had, was de ongelooflijke nalatigheid van Jaak tegenover zijn gezin. Meer dan eens was ze ’s avonds thuisgekomen, en vond ze de tweeling onverschoond en gillend van de honger in de box, terwijl meneer zijn roes uitsliep.
De combinatie van elementen had de rechter tot een vreemd besluit gedwongen. Jaak werd gedwongen tot een enorme schadevergoeding, wat overeenkwam met 20 jaar alimentatie met verrekende inflatie. Hij mocht ook geen contact hebben met zijn gezin tot hij in staat was een stabiele gezinssituatie te kunnen garanderen.
Voor Jaak was de uitspraak op dat moment een bevrijding. Hij betaalde zonder problemen en was vertrokken. Met de hulp van haar ouders wist Mia de beginjaren te overbruggen, tot haar kinderen oud genoeg waren.
Ze kon zich bijgevolg ook goed inleven in Marthe’s verhaal.

Mia werd in haar overpeinzingen gestoord door Peter.
“Mia, is alles in orde ? Je bent duidelijk van je melk. Is die brief soms een afscheidsbrief ?”
“Peter, het is geen zelfdoding. Maar het is wel een afscheidsbrief, van iemand met een agressieve terminale kanker.”
Ze gaf de brief aan de inspecteur, die hem vluchtig las.
“Heb je al beslist wat je gaat doen ?”
“Ik ga de erfenis beheren, natuurlijk. Mijn ex-man heeft zware fouten gemaakt in het verleden, maar het zou dom zijn dat nu nog altijd verder uit te vechten.”
“Peter, ik kruip nog even in mijn rol van docent. Met hetgeen je nu weet, hoe denk je over de situatie ?”
Zonder aarzelen gaf hij conclusies.
“Aan het lichaam waren nagenoeg geen uiterlijke verwondingen te zien. Bovendien is de auto in redelijk rechte lijn afgeweken en tegen de bunker terechtgekomen. Mijn vermoeden is dat hij onwel is geworden achter het stuur. Alleen de schade aan de zijkant van de wagen staat me niet aan.”
“Hou er rekening mee dat de auto langs prikkeldraad is geschuurd, en mogelijk ook tegen een weipaal of zo is geschuurd. Laat wel zo snel mogelijk weten aan dokter Roose dat hij geen autopsie mag uitvoeren tenzij het echt noodzakelijk is. Het lichaam van Jaak moet binnen de 48 uur na het overlijden in de koelkasten van de unief liggen.”

Mia had door het raam van het bureau gezien dat Marthe thuis was, want ze had beddenlakens zien wapperen in een slaapkamer. Omdat ze nood had aan een babbel besloot ze het te proberen bij Marthe. De brief van Jaak had ze meegekregen. Er stond geen info in die nu nuttig was voor het onderzoek, en het huis bleef toch verzegeld tot na het sluiten van het onderzoek.
“Dag Mia, da’s een verrassing. Hoe wist je dat ik thuis was ? Ik heb tegen niemand gezegd dat ik recup nam ? Je kan precies wel een babbel gebruiken. Eerlijk gezegd zie je er maar belabberd uit. Koffie of thee ?”
Een minuutje later zaten ze met twee dampende tassen koffie over elkaar aan de eettafel.
“En ik dacht van even binnen te springen om te checken hoe het met jou was, na jullie ‘geweldige’ weekend. Ik ben al blij te horen dat jij niet ook ziek bent. Lies ligt op dit moment met een serieuze buikgriep in bed.”
“Ik ben niet ziek, nee, maar die dag recup heb ik wel gepakt om het vuil gerief van ons Ella wat bij te werken, ja. Moet ik straks langskomen voor Lies ?”
“Nee, laat maar. Ze was daarstraks toch maar een voddepopje.”
“Ik zal haar sebiet wel een berichtje sturen, maar nu eerst jij. Jij kunt een babbel gebruiken, lijkt me.”

“Ik kom van bij je achterbuur, en zag dat je thuis was. Hij is vanmorgen tegen een bunker gereden. Waarschijnlijk gewoon een ongeluk, maar er was vreemde schade aan de auto, dus voorlopig moeten ze onderzoeken of er misschien toch kwaad opzet in het spel is. In ieder geval heeft hij het niet overleefd.”
“Wat, is Jaak dood ? Dat is spijtig nieuws. Ik kende hem wel niet goed, maar toch. Zoiets hoor je nooit graag. Kende jij hem goed ?”
“Grappig dat je Jaak zegt. Vroeger gebruikte hij Jakob, zijn volledige naam. Blijkbaar was hij echt wel volledig opnieuw begonnen. Marthe, ik ga je de brief laten lezen die Jaak me heeft nagelaten. Dan wordt meteen alles duidelijk. Ze hebben me deze voormiddag onmiddellijk gehaald toen ze zagen dat er een brief voor mij klaar lag.”
Mia nam de enveloppe uit haar handtas en gaf die aan Marthe.

Marthe nam een grote slok koffie nadat ze de brief had doorgelezen. Het was aan haar gezicht te zien dat ook zij toch was aangedaan.
“Da’s wel heavy, zeg. Ik vroeg het me al af of er iets met Jaak was. Ik vond hem er niet goed uit zien de laatste keren dat ik hem zag.”
Ze bleef even in gedachten verzonken.
“Dus als ik het goed begrijp, dan zijn jullie nu eigenaar van het huis hierachter ? Ben je zeker dat het geen wansmakelijke grap is van je ex ? Heb je die bundel al ingekeken ?”
“Jaak was absoluut geen leugenaar. Hij kon de verantwoordelijkheid niet aan, maar heeft nooit gelogen, zelfs niet in de meest pijnlijke situaties. Op dat vlak vertrouw ik het wel.”
“Ja Mia, da’s wel even slikken. Weet je al over hoeveel geld het gaat ?” “Nee, totaal niet. De politie gaat nu haar onderzoek doen, en het lichaam overmaken aan de universiteit. Tot zolang blijft het huis verzegeld. Ze zullen me wel verwittigen als alles in orde is.”
Het bleef een tijdje stil aan de tafel.
“Wanneer ga je het hen vertellen ? Het klopt dat ze Jaak enkel kennen als de achterbuurman. Het gaat voor hen ook een schok zijn te weten dat dit hun vader was.”
“Ik ga het denk ik vanavond al zeggen. Ik ben er nog niet uit of ik hen de brief laat lezen, maar ik heb tijd genoeg om er een beslissing in te nemen.”

“Herinner jij je iets van wat hij beschrijft toen jullie op reis vertrokken ?”
“Zeker dat. Lies kwam compleet overstuur binnen. Omdat ze haar regels toen het hevigst had, en we lang gingen rijden, had ze al een luier aan. Ze was zo intens bezig pakken met luiers in te auto te steken dat ze niet doorhad dat haar luier boven haar broek uitstak. Het kan niet anders dan dat Jaak dat toen heeft gezien.”
“Het moet voor hem maar een vreemd iets zijn geweest, zijn zoon en dochter die overdag allebei luiers dragen. Had hij zelf als kind last van bedplassen ?”
“Geen idee. Ik denk niet dat we het er ooit over gehad hebben, en anders ben ik het vergeten.”
“Mia, hoe zit dat met begrafenis en zo. Moeten wij niet helpen ?”
“Ik denk het niet. Ik vraag mij trouwens af of er nog iets overblijft van zijn lichaam. Ik ga zo snel mogelijk contact opnemen met de universiteit, want ik ken zelf niet de volledige procedure. Ik laat nog wel iets weten dan.”

“Zeg Mia, iets helemaal anders. Wat is nu eigenlijk het resultaat van het medisch onderzoek ? Ze wou dit bespreken dit weekend, maar ons Ella heeft onze planning zodanig omgegooid dat het er gewoon niet meer van gekomen is.”
“Wij hadden donderdag de uitslag. Ik had toch wel gedacht dat ze er tegen jou iets van zou hebben gezegd. Het zit bij haar in ieder geval heel diep. Ze liet het niet merken, maar ik weet dat ze heel het weekend lang een luier heeft gedragen om zich beter te voelen.”
“Dat had ik ook al door, maar ik trok me er natuurlijk niets van aan. Ze doet dat dikwijls hier thuis. En we waren vrijdagavond zo kapot dat we onmiddellijk zijn gaan slapen.”
“De dokter heeft ons vermoeden bevestigd dat ze een zwakke blaas heeft. Het feit dat ze dit heeft als ze ongesteld is, is niet ongewoon, maar de dokter verwacht wel dat een zwangerschap bij haar het risico op permanente incontinentie heel sterk vergroot.”
Marthe keek even bedenkelijk als verschrikt. Ze wist dat Lies dolgraag kinderen wou later.
“Vooral dat laatste nieuws is natuurlijk bij haar ingeslagen als een bom. Ze heeft geen woord gezegd toen we van het ziekenhuis kwamen. Weet je trouwens dat ze vrijdag niet naar school is geweest ?”
Marthe knikte neen.
“Daar heeft ze niets over gezegd. Maar ik zei het al, we hebben sowieso niet veel gezegd de vrijdag. We hadden genoeg miserie met ons Ella.”
“Moet ze therapie volgen of zo?”
“Blaastraining, bekkenbodemoefeningen en dergelijke. Je kent het zelf ook. Het zal niet verdwijnen, ze kan het alleen proberen verminderen. Incontinentiemateriaal gaat ze echter moeten blijven gebruiken.”

“Marthe, is Ella eigenlijk nog ziek ? Is het de bedoeling dat ze naar mij komt, of moet ik hier komen babysitten ? Als ik naar hier kom, moet ik het wel even bekijken met eten voor ’s avonds.”
“Mia, Ella was gisteren zelfs al beter. Maar zo’n overgeef- en diarreekind, da’s toch een belevenis. Ik heb zaterdag nog drie keer haar bed kunnen verschonen, en ze heeft er denk ik een stuk of negen luiers doorgejaagd.”
“Da’s de moeite. Dus geen bonen- of paprikasoep overmorgen bij het eten.”
Marthe schudde al lachend neen.

“Heeft onze Jan eigenlijk iets gezegd van zijn onderzoeken ?”
“Nee, maar Els was toevallig wel hier donderdagavond. Ze is naar boven gegaan toen Jan belde, en toen ze terug beneden kwam, zagen haar ogen vuurrood van het wenen. Ze is tegen me aangekropen, en heeft een half uur nog gewoon zitten huilen op mijn schoot, en is dan naar huis gegaan. Ze zou het me later vertellen.”
“Ik snap wel waarom. De oorzaak van zijn bedplassen is hormonaal. Hij heeft een zeldzame genetische afwijking waardoor zijn testosteronontwikkeling een weerslag heeft op zijn urineproductie. De val van de trap die hij hier ooit heeft gemaakt, had er dus helemaal geen invloed op, zoals jij bijvoorbeeld eens hebt geopperd.”
“Kan dit nog teruggedraaid worden ?”
“Ja en neen. Bij muizen hebben ze een methode ontwikkeld, maar ze vinden geen proefpersonen bij mensen. Niet alleen is het een zeldzame aandoening, maar ook ethisch ligt het heel gevoelig.”
“Hoe bedoel je ?”
“De methode die ze nu hebben ontwikkeld, bestaat erin de testosteronproductie af te remmen.”
“Anders gezegd, onvruchtbaar maken ?”
Mia knikte.
“Niet moeilijk dat ons Els zo van slag was. Ik ga er van uit dat Jan ook maar gewoon voor het bedplassen blijft gaan, maar dan nog is het een keuze die je liever niet wil maken. Arme Jan. En er is niets anders dat geprobeerd kan worden ?
“Een plaswekker kan altijd geprobeerd worden, maar de dokter heeft ook gezegd dat zo’n wekker vooral werkt bij andere oorzaken. Het feit dat hij op enkele weken tijd van volledig droog naar altijd bedplassen is gegaan is in ieder geval geen goed teken om er van af te geraken.”

“Trouwens Marthe, over luierplassers gesproken. Lies zei dat Ella het echt wel begint door te krijgen dat ze plast overdag ?”
Marthe kon een glundering in haar ogen niet verbergen.
“Ja, dat klopt. Afgelopen weekend is er natuurlijk niets van in huis gekomen, maar de zondag ervoor zei Ella bij mijn ouders dat ze voelde dat ze moest plassen. Ze kon het nog niet genoeg tegenhouden, maar het feit dat ze het voelt, is het begin.”
“En ?”
“De school weet er al van, en we gaan van ’t weekend beginnen met haar droogtraining. De leerkrachten hebben me al verteld dat het snel kan gaan. Eenmaal een kind door heeft wat het moet doen en niet doen, lukt zo’n training over het algemeen wel. Het feit dat ze ouder zijn, maakt het ook gemakkelijker om hen te begeleiden.”
“Ik ben blij voor jullie. Gaat ze vanaf dag één zonder luier ?”
“Nee, nee. Ik ga straks luierbroekjes halen. Het is pas als we merken dat ze langere tijd haar broekje droog houdt, dat we overschakelen op onderbroeken.”
“En heb je die al ?”
“Nee, ook nog niet, maar het Kruidvat en de C&A liggen vlak bij elkaar dus die zijn rap gehaald. Ik zal anders ook een klein pak luierbroekjes kopen om bij jou te zetten voor ’s woensdags. Overschotten kunnen we altijd ’s nachts verder gebruiken.”
“Weet ze het zelf al ?”
“Oh ja, en ze vindt het heel spannend. Ik hoop alleen dat het goed lukt. En ik moet eerlijk toegeven dat ze hard verandert op korte tijd. Sinds oktober is ze nog meer dan ervoor beginnen babbelen, en nu wordt ze hopelijk droog overdag. Het peuter-zijn is er echt aan het uit gaan. Dit weekend was een uitzondering, maar ’s avonds vraagt ze ook geen fles meer. Nu alleen nog de fopspeen aan de kant en we zijn er.”
“Dat laatste gaat een moeilijke zijn. Ze weet dat haar eigen nonkel en tante zelfs soms met een tut slapen. Krijg dat maar uitgelegd dat zij dat dan niet mag.”
“Mmmh. Je hebt wel gelijk daarin. Dat doet me er trouwens aan denken. Die Marian en Petra die in die brief vermeld staan. Zijn dat … ?”
“Dat kan bijna niet anders, hé schat. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld kan zijn. Ik ga ze zeker op de hoogte brengen dat hij gestorven is.”

Later die dag kreeg Mia een telefoontje van Peter. Blijkbaar was bij een eerste observatie van het lichaam aan het licht gekomen dat zijn hart al stilstond voor de schok. Zijn bloedsomloop stond al stil, dus waarschijnlijk was een hartstilstand de oorzaak.
Omdat er onvoldoende redenen waren om kwaad opzet te vermoeden, werd het onderzoek stopgezet. Het lichaam was trouwens al onderweg naar het mortuarium van de universiteit.
’s Avonds werd Mia verwacht bij het huis van Jaak. De notaris ging samen met haar en iemand van de politie het huis ontzegelen, en de nodige stukken openmaken. Ze had bewust nog niets tegen Lies en Jan gezegd. Ze wou eerst een volledig beeld over de erfenis hebben, vooraleer ze haar kinderen op de hoogte bracht.
Mia kreeg geen verrassingen te zien, alhoewel ze niet had gedacht op de bankrekening een bedrag te zien staan van ver in de zeven cijfers. Ze rekende om dat zelfs na betaling van de successierechten er voor beide van haar kinderen zeker minstens één miljoen zou overblijven.
Wat ze eigenlijk nog het minst van al verwachtte, was de leegte van het huis. Alhoewel ze op het eerste gezicht vijf slaapkamers telde, was er slechts één in gebruik. In een tweede stonden dozen met materiaal en paperassen, maar voor de rest was enkel de badkamer, de bureau, de doka en de benedenverdieping bemeubeld.
Haar ex had blijkbaar zijn volledige leven achter zich gelaten en wachtte duidelijk op wat moest komen. Na de dood van zijn vriendin had hij ook niets anders meer gedaan dan het huis voor zichzelf leefbaar te krijgen en te houden. Ze kon zich niet van de indruk ontdoen dat de dood voor hem bevrijdend moet hebben gewerkt.

Pas die woensdag kon ze zich ertoe zetten de kinderen en Els op de hoogte te brengen. Anders dan ze had verwacht, deed het nieuws hen eerder weinig. Voor hen was hun papa een schim die er ooit was geweest, maar die ze nooit lijfelijk hadden gekend of toch niet bewust.
Lies verwoordde het eigenlijk nog het beste. Haar vader was al lang dood. Ze vond het vooral spijtig dat ze nu geen tijd had gekregen om de achterbuurman beter te leren kennen.
 
Laatst bewerkt:

beddenplasser

volwassen peuter
Reactie van goudvis :

Weer een leuk hoofdstuk van dit boeiende verhaal.
Ik ben benieuwd wat er in het volgende hoofdstuk gaat gebeuren. Ga zo door!
 

beddenplasser

volwassen peuter
Dag lezers,

Dag op dag drie jaar geleden zaten er in een Brussels appartement enkele idioten te doen alsof ze islamitisch waren, met alle gevolgen van dien de dag erop in de luchthaven van Zaventem en het metrostation Maalbeek.

Los daarvan, en geloof me vrij, het één heeft echt niets met het andere te maken, begon op hetzelfde moment voor mij een avontuur waarvan ik nooit had gedacht dat het zo'n proporties zou aannemen. Een verhaal over een eerder timide jongen die net iets teveel uit zijn raam keek om nog gezond te zijn, begon zich uit te rollen.
Gaandeweg bleef ik maar op ideeën komen, waardoor het op de duur zo'n uitgebreid verhaal werd dat ik niet anders meer kon dan alles in tijd en ruimte vast te leggen, tot en met de menstruatiecyclussen van de drie dames toe. Ook van het huis van Marthe en zo heb ik een redelijk gedetailleerd beeld voor mezelf moeten creëren.

Als ze mij drie jaar geleden hebben gezegd dat ik een verhaal zou schrijven dat drie jaar later op plaats acht staat van meest gelezen verhalen, ik had waarschijnlijk smakelijk gelachen. Alleen jammer dat de statistieken op de oude site niet meer werken. Ik kan het niet meer bewijzen.

In ieder geval, ook aan dergelijke mooie en lange liedjes komt finaal een einde. Ik heb dit einde al heel lang geleden geschreven, net zoals de twee voorgaande hoofdstukken. Ik wist dus al heel lang waar ik wilde eindigen, maar de weg ernaartoe heeft veel langer geduurd dan ik ook maar heb gedacht. En toch, tot en met gisteren zat ik wel degelijk nog te sleutelen aan het allerlaatste hoofdstuk, dat zo meteen de ether wordt ingestuurd.

Ik kan jullie alleen maar enorm bedanken voor het trouw volgen van mijn verhaal. En voor de freaks nog wat cijfers : 265.840 woorden, 562 pagina's in Word, dit is bericht 477, en als ik de zoekfunctie mag geloven komt het woord 'luier' 1.426 keer voor. Laten we zeggen dat het verhaal thuishoort op dit forum.

Ik ben nu nog bezig het volledige verhaal opnieuw door te nemen, en stijl- en taalfouten te verbeteren. Ook qua vormgeving moeten de eerste twintig à vijfentwintig hoofdstukken een update krijgen. Er zit dus nog wat ruis op de statistieken, maar veel zal er niet meer veranderen. Ik had eigenlijk gehoopt deze update nog voor vandaag te doen, maar het is gewoon teveel werk. Ik ga dat rustig verder afwerken, en als alle eenennegentig hoofdstukken zijn afgewerkt, ga ik ze op de site updaten. Alleen ga ik dat in alle stilte doen.

Ik heb genoten van het schrijven van het verhaal, ik hoop u ook van het lezen. Ik zou zeggen, zet je nu gewoon gemakkelijk voor de afsluiter.
Groetjes,
beddenplasser


EPILOOG

“Vrijdag 16 mei, 23 u 48. Proficiat, mevrouw, u hebt zonet een perfect gezond uitziend meisje op de wereld gezet. Hebt u al een naam, mevrouw ?”
Marthe zei met fierheid haar naam.
“Lente, gewoon zoals het jaargetijde, zonder een ‘h’ tussen”, zei ze terwijl haar de schaar werd aangeboden om de navelstreng door te knippen.
Ze richtte zich daarna naar Lies, die compleet bezweet en met tranen in de ogen op het bevallingsbed lag, terwijl de vroedvrouw begonnen was met de nabehandeling.
“Liesje, schat, we hebben er een dochter bij.”
Ze boog zich voorover en kust haar liefdevol op de mond.
Meteen erna vertrok Lies haar gezicht van de pijn toen de moederkoek werd afgestoten door haar lichaam. Een minuutje later volgde de geruststellende boodschap dat alles was meegekomen. De bevalling was nu echt achter de rug.

De uren die volgden, sliep geen van beiden. Lies kon niet slapen door de adrenaline en de andere bevallingshormonen die haar wakker hielden. Marthe kon door de spanning ook geen oog dicht doen.
Bovendien werd Lies meer dan de anderen verschoond. Haar incontinentie zou nu extra hard zijn, en de verpleging wilde niet het risico lopen op infecties door te lang contact met urine.
Lies, die van nature al een babbelaar was, kreeg haar mond niet stil. De hele bevalling werd nog eens naverteld, hoe ze ’s middags de eerste pijnscheut kreeg, hoe ze om drie uur naar haar moeder belde met de vraag of die Ella van school kon gaan halen, hoe ze tegen zeven uur naar het ziekenhuis gingen, enz.
Marthe moest lachen van genot om haar vriendin. De weinige keren dat het stil was, profiteerde ze ervan om formaliteiten af te handelen. De aangiftepapieren konden al worden getekend, ze stuurde de drukker de juiste geboortegegevens zodat ze de kaartjes later die dag kon ophalen, ze zocht wat te eten voor haar en Lies.

Om vier uur ’s nachts merkte Lies dat alles in gereedheid werd gebracht in de box naast haar om daar ook een bed te zetten. Ze had tijdens het bevallen al gehoord dat er in de verloskamer naast haar ook een toekomstige moeder bezig was.
Blijkbaar had het daar veel langer geduurd, maar kwam die nu op de zelfde kamer te liggen. Ze had gehoopt dat ze alleen zou blijven, maar dat werd haar jammer genoeg niet gegund.
Lies voelde eindelijk haar ogen moe worden, en sloot ze. Het lukte nog niet om echt te slapen. Met gesloten ogen hoorde ze het bedje met het pasgeboren kindje binnenrijden, en kort erna het ziekenhuisbed waarop de moeder lag. Ze vond het alleen jammer dat het gordijn niet was toegedaan door de verpleging. Ze had nu geen zin om kennis te maken. Dat zou straks wel lukken.
Ze voelde even later dat iemand zich over haar boog en haar een zacht kusje op de mond gaf.
“Proficiat zusje !”
Lies deed onmiddellijk haar ogen open, en keek in de ogen van Jan, die zijn vinger op de mond had als teken dat ze stil moest zijn. In het bed naast haar lag Els te slapen.
“Wij waren hier zelfs voor jullie, maar bij ons heeft het veel langer geduurd. Wij hebben een zoon, Brecht.”
De ogen van Jan blonken van trots toen hij dit zei.
“Weet Marthe dat jullie hier zijn ?”
“Ja, ik heb ze daarnet kunnen verrassen in de gang. Ze heeft haar petekindje al kunnen bewonderen. Maar ik ga mijn petekindje zo direct toch ook eens goed bewonderen. Liesje, wou jij gaan slapen ? Je had je ogen toe, zag ik.”
“Eigenlijk wel, ja.”
“Els wordt voorlopig toch ook nog niet wakker. Ik zal het licht dimmen en weggaan. Marthe en ik zullen ons wel ergens kunnen gaan bezatten.” Lies kon het grapje wel appreciëren en zwaaide nog even met haar hand terwijl ze haar ogen terug sloot.

Marthe had net het menu voor de dag erna aangeduid toen ze een vinger voelde tikken op haar schouder. Toen ze zich omdraaide, keek ze in de ogen van een glunderende Jan.
“Vind je het goed dat we op dezelfde kamer komen liggen ?”
Marthe kon zich niet inhouden en vloog haar schoonbroer in de armen. Een dikke knuffel en een welgemeende zoen later ging het gesprek verder.
“Zijn jullie vannacht ook bevallen ? Waar is ons Els, ik wil ze zien.”
“Els slaapt ondertussen. Ze heeft meerdere uren met negen cm gezeten. Ze stonden op het punt om alles verder in gang zetten in de verloskamer, toen ze in de ruimte naast ons een kindje hoorde. Dat heeft alles dan toch uit zichzelf doen versnellen, maar nu is ze stikkapot.”
“Jullie waren toch nog niet voor nu uitgerekend ?”
“Nee, we zijn drie weken te vroeg. Daarom dat we er nu pas zijn. Er moesten eerst enkele testen gebeuren om te zien of alles volledig in orde was en we gewoon op een kamer konden.
Net op dat moment kwam het bed met Els aangereden. Marthe zag dat het heel zwaar voor haar was geweest. Els haar gezicht was bloeddoorlopen van de inspanning.
“En, wat is het eigenlijk geworden ?”
“Brecht. Een jongen, en bij jullie ?”
“Een meisje, Lente.”

“Lies, je mama komt tegen één uur ons Ella brengen, maar ze kan niet blijven, want ze moet nog naar haar werk. Ze hebben haar absoluut nodig voor een dringende zaak. Tegen drie uur is ze dan hier met ons mama en papa. Ik ga zowel onze geboortekaartjes als die van Jan en Els afhalen, en nog even naar de winkel. Ik heb afgesproken met Jan dat hij hier blijft.”
“Om te babysitten.”
“Klopt, om te babysitten op al onze geluierde mensjes”, zei ze met een grote glimlach. Nog een stevige zoen en een liefkozende aai op haar gezicht volgden nog, waarna Marthe vertrok.
Lies snapte de dubbele hints maar al te goed. Niet alleen hadden zij en Els ook allebei inlegluiers in, zowel voor de bloedingen als voor het urineverlies dat ze hadden, Lies door haar zwakke blaas, Els omwille van haar bedplassen. Maar Jan was natuurlijk ook de link die hen hier nu in deze kamer had gebracht. Als Jan niet destijds naar Marthe had gebeld om te babysitten, dan zaten ze hier nu niet.

Het eerste wat Els zag toen ze wakker was, was Jan die op de verschoonruimte een kleine ukkepuk verschoonde, samen met één van de vroedvrouwen. Toen hij klaar was, zag hij dat ze wakker was. Het baby’tje legde hij in de schelp die naast haar bed stond. Hij boog voorover en gaf haar een dikke zoen.
“Goeiemiddag schoonheid ! Ben je eindelijk wakker.”
“Is het al middag ? Hoe lang heb ik geslapen ?”
“Het is nu elf uur gepasseerd, dus je hebt toch een kleine acht uur geslapen. Ik zal bellen want Brecht gaat dringend moeten eten.”
“Ik zag dat je hem al aan het verschonen was. Ik ben jaloers dat jij dat kan en ik nog niet.”
“Brecht ligt aan je andere kant. Kijk maar eens naar rechts.”
Els draaide haar hoofd naar de andere kant, en zag daar ook een schelp met een slapend baby’tje liggen. Met verschrikte ogen keek ze terug naar Jan.
“Wie heb jij dan staan verschonen daarjuist ?”
Jan kon het niet laten geheimzinnig te glimlachen naar Els voor hij antwoordde. Hij gaf haar terug een zoen op de mond en antwoordde toen.
“Mijn petekindje, Lente.”
Jan trok de schelp achteruit waardoor Els nu ook Lies zag liggen, die geduldig zat te wachten.
“Proficiat met jullie Brecht, mijn schoon zusje”, zei Lies, “maar wij waren eerst vannacht.”
Els wist niet wat zeggen, en kreeg ook niet onmiddellijk de kans nog veel anders te doen, want op dat moment kwam de vroedvrouw binnen, en had ze al haar aandacht nodig voor de borstvoeding die op gang moest worden gebracht.

Na de voeding was Els klaar voor haar vragenvuur. De eerste die een vraag kreeg, was Jan.
“Wist jij dat ze hier nu ook waren ?”
“Ja en neen. Weet je nog gisterenavond dat we het met de vroedvrouwen over onze familiesituatie hadden ? Zij hadden op de medische gegevens gezien dat er een koppel binnen was met juist dezelfde achternamen, en hebben ons uitgehoord om te checken of we familie waren, zonder dat we het doorhadden.”
“Het was dus de geboorte van Lente die bij jou alles in een stroomversnelling heeft gebracht. Je zei het nog toen je in de box ernaast het kleintje hoorde brullen.”
Jan bootste het stemgeluid van Els na tijdens haar bevalling.
“Ik wil dat van mij ook zo horen krijsen. Komt er uit, gij ! ’t Heeft lang genoeg geduurd.”
Els en Lies moesten lachen met zijn imitatie.
“Na de bevalling kwam één van de vroedvrouwen het me melden dat het mijn zus was die ook bevallen was die nacht, en met de vraag of we het erg vonden om samen op de kamer te liggen. Nogal logisch had ik er geen bezwaar tegen.”

Kort na elkaar kwamen eerst Marthe met de geboortekaartjes, en daarna Mia met Ella binnen gedwarreld. Terwijl Mia de beide moeders hartelijk feliciteerde, wist Ella niet onmiddellijk wat doen. Ze ging afzonderlijk even naar de twee baby’tjes kijken, maar stond er voor de rest verloren bij.
Jan had dit door en stelde voor dat ze de kaartjes al eens zouden openmaken. Het eerste pakket was dat van Brecht. Ella vond dit een heel geslaagd kaartje.
“Maar minder mooi als het onze !”
“Da’s maar logisch. Jij hebt zelf volledig jullie kaartje mogen kiezen. Het zou maar erg zijn als dat van ons dan mooier zou zijn.”
Toen Ella hun kaartjes had opengedaan en nog eens las, viel ze meteen volledig stil en stond ze compleet aan de grond genageld. De tranen kwamen in haar ogen. Jan nam het kaartje over van Ella en las het :

‘Marthe De Ro en Lies van Hoof melden u met trots :
De aanvaarding van de adoptie van Ella door Lies
En de geboorte van hun dochter
Lente…’

Ella ging naar Lies. Luid snikkend en lichtjes verontwaardigd, keek ze haar tweede mama aan.
“Dat mag er toch niet op staan. Dit is het kaartje van Lente.”
Lies nam de hand van haar kersverse dochter vast.
“Liefje, voor ons is dat net wel heel belangrijk dat dat er op staat. Iedereen mag weten dat jij nu ook mijn dochter bent.”
Lies zag dat haar moeder ondertussen ook het kaartje had gezien.
“We hebben de aanvaarding woensdag in de brievenbus gevonden. Eergisteren zijn we dan nog samen naar het gemeentehuis geweest om de adoptieakte te tekenen, dus op twee dagen tijd heb ik er twee dochters bij. Vannacht stelde Marthe voor om dit mee op het kaartje te zetten, en ik was direct verkocht.”
Lies trok haar dochter bij zich en toen voelde ze dat Ella een luier om had.
Lies keek vragend naar haar moeder.
“Ze vroeg er zelf naar kort voor we vertrokken. Ik heb er niet moeilijk over gedaan. Ze weet zelf goed genoeg dat ze sneller ongelukjes heeft als ze zo emotioneel is. Ik denk dat ze besefte dat ze het niet droog zou houden vandaag.”

Terwijl Marthe Lies hielp bij het voeden, zat Ella gebiologeerd te kijken. Jan klopte op zijn billen als teken dat ze op zijn schoot mocht zitten. Ella ging met haar gezicht naar hem toe zitten, haar benen aan weerszijden van de rugleuning. Haar luier kwam nu duidelijk zichtbaar piepen onder haar rok.
“Heb jij geen onderbroek aangedaan over je luier ? Heb je geen schrik dat mensen je luier zullen zien ?”
“Mijn onderbroeken rekken te hard uit over een luier en gaan dan kapot. Onder dit rokje valt een luier niet op, en ik was niet van plan weg te gaan bij jullie.”
“Pruts, ik zie wel dat je hem al flink hebt gebruikt. Lukt het niet vandaag ?”
Ella schudde met neergelaten ogen neen.
“Nonke, waarom noem je mij eigenlijk Pruts ?”
“Ik noem jou al zo van de moment dat ik op jou moest passen als kleuter. Heb je dat niet graag ?”
“Jawel, alleen… nu zijn er andere kindjes.”
“En jij hebt schrik dat ik die ook Pruts ga noemen ?”
Ella knikte.
“Prutske, voor mij blijf jij altijd mijn Pruts. Voor de twee die er nu bijkomen zal ik ook wel iets verzinnen, en voor degenen die er nadien zouden komen ook wel, maar Pruts hou ik voor jou.”
Ella gaf hem een dikke knuffel.

“Mag ik nog naar jullie komen ?”
Jan tilde Ella’s gezicht met zijn wijsvinger omhoog, zodat hij recht in haar ogen kon kijken.
“Ella, wat is dat nu weer voor een vraag ? Waarom vraag je dat ? Heb je ergens schrik van ?”
Er klink een trilling in haar stem.
“Ik weet het niet. Nu jullie ook een kindje hebben, dacht ik… Misschien willen jullie niet meer dat ik binnenspring.”
Jan moest een lach onderdrukken.
“Prutske, hoe kan dat nu ? Toen wij alles op papier hebben geregeld dat tante Els en ik eigenaar werden van ons huis, en jouw mama Lies mee eigenaar van het huis waar jullie al woonden, hebben wij meteen ook beslist om er één grote tuin van te maken.
Als jij op de trampoline springt, is dat eigenlijk in onze tuin, en als ik groenten uit de grond trek, is dat in jullie tuin. En waarom denk jij dat wij geen sleutels op onze achterdeuren hebben ?
Ella, ik zou beledigd zijn als je je niet meer ongevraagd bij ons voor de tv zet. Of dat je geen strips meer uit onze kast komt pikken om ze stiekem mee naar jou kamer te nemen.”
Ella gaf haar nonkel terug een dikke knuffel.

“Nonke, mag ik bij jou blijven zitten ? Ik wil hier niet weg.”
“Waarom wil je niet weg ?”
“Ik wil ook even terug klein zijn, en bij jou kan ik nog klein zijn. Ik doe zelf mijn luier aan, en ga zelf in de douche, en verschoon zelf mijn lakens als ik ben doorgelekt, maar ik mis dat soms wel, het uitgebreid verschoond worden, het gewassen worden, mijn spijlenbedje. Ik wil soms nog gewoon heel klein zijn, en bij jou kan dat een beetje.”
“Heb je dat al eens tegen mama of mama Lies gezegd ?”
“Nee, ik durf eigenlijk niet. Ik moet voor hen de grote zus zijn. Ik heb het al lastig genoeg met proberen stoppen met …”, maar Ella kreeg het laatste woord niet gezegd.
“Oh, maar ik ben er zeker van dat ze je wel zullen begrijpen. En ik denk dat ze het eigenlijk zelf ook wel weten. Moet ik het in je plaats zeggen ?”
Ella had dit voorstel niet verwacht en keek terug naar haar nonkel Jan. “Wil je… Wil je dat echt doen ?”
“Tuurlijk dat. Waarom niet ? Het zou toch gewoon dom zijn om dit te verzwijgen.”
Jan gaf Ella een zoen op haar voorhoofd.
“Over klein zijn gesproken, ik zal je luier nog eens op de goeie oude manier verschonen, met doekjes en al. Oké ?”
“Ik moet eigenlijk nog wel kaka doen.”
“Doe de luier dan maar af in de badkamer en ga dan maar naar de wc. Wil je dat ik ook jou poep afkuis ?”
Ella keek even naar haar nonkel, en zag de brede glimlach op zijn gezicht.
“Neen, zo groot ben ik nu ook al wel.”

Even later lag Ella met haar blote poep op de verse luier achteraan op het bed van Lies. Zoals beloofd deed Jan een uitgebreide verzorging, met verzorgingsdoekjes, een handdoek om alles te drogen en billenzalf. Na alle voorbereidingen te hebben gedaan, sloot hij de luier met de vier plakstrips zacht maar stevig toe.
Zowel Els, Lies als Marthe hadden het volledige gesprek tussen de twee kunnen volgen, alhoewel Ella daar niets van had gemerkt. De drie dames waren dan ook niet verwonderd dat Ella zich volledig overgaf aan de handelingen van haar nonkel. Het deed haar zichtbaar deugd.
Na haar verschoning vroeg Ella of ze even bij Lies mocht liggen. Ze legde zich met haar hoofd tegen haar boezem aan en keek naar de volle borsten van Lies.

“Mama Lies, mag ik er eens aan komen ?”
“Zeker, maar wel voorzichtig zijn. Ze zijn heel gevoelig op dit moment.”
Ella begon zacht over de deels blootliggende rechterborst van haar nieuwe moeder te glijden. Toen ze de tepelhof betastte, kwam er ongevraagd een druppeltje vloeistof piepen.
Verschrikt trok ze haar hand weg, maar Lies legde die terug, nu op haar linkerborst.
“Doe maar verder. Dat is heel normaal. Mijn borsten maken zich klaar om vanaf nu melk te maken. Wat jij zag was gewoon een druppeltje beginnende melk.”
Het bleef even stil.
“Mag ik… mag ik… ook eens proeven ?”
“Bedoel je dat je eens wilt zuigen aan mijn borsten ?”
Ella keek zo goed als het kon naar Lies. Schuchter gaf ze het toe.
“Eigenlijk wel, ja.”
“Dan ga je enkele weekjes moeten wachten. Ik wil dat het eerst goed en wel op gang is gekomen, maar als je dan nog wil, dan mag je zeker proberen. Mijn borstvoeding is er voor al mijn kleine kindjes.”

Lies voelde hoe het lichaam van het meisje zich even opspande toen ze dit zei, maar er kwam geen andere reactie van Ella.
“Weet jij dat je al eens een keer eerder hebt proberen drinken van mijn borsten ?”
Ella schudde van neen.
“Dat was dag op dag zes jaar geleden, ook een zaterdag en ook de dag voor je verjaardag. Het was de allereerste keer dat je bij moeke bleef slapen. Mama en ik hebben die dag trouwens voor de allereerste keer elkaar gekust.”
Na een tijdje kwam er een andere vraag.
“Mama Lies, komt er bij tante Els nu ook melk uit haar borsten ?”
Els moest even glimlachen, maar dat zag Ella niet omdat die zelf haar tweede mama aankeek.
“Tante Els gaat ook borstvoeding geven, ja. De eerste dagen is dat echt speciale melk voor pasgeboren baby’tjes maar na een tijdje kan je dat vergelijken met gezoete melk.”
“Zou ik bij haar ook mogen proeven ?”
Ook nu had ze totaal niet door dat de andere grote mensen het gesprek gewoon mee volgden. Els moest moeite doen om haar lach in te houden, en knipoogde naar Lies.
“Ik denk dat, als je het heel lief vraagt, je ook bij haar over enkele weken of zo wel eens moogt proberen.”
Lies gaf met een knipoog antwoord terug aan haar hartsvriendin en schoonzus.

Het bleef even stil, waarna Lies het gesprek met haar nieuwbakken dochtertje verderzette.
“Zeg Ella’tje, ik hoorde daarnet jouw iets zeggen tegen nonkel Jan. Wil je dat ik eens aan nonkel Jan vraag of hij op zoek gaat naar een tweedehands kinderbedje ? Zo’n echt houten met spijltjes.”
Lies voelde hoe Ella zich vastgreep aan haar.
“Ik denk dat die dat met heel veel plezier voor je wilt doen.”
“En mijn groot bed dan ? En ben ik niet te groot voor zo’n bedje ?”
“We zetten de twee gewoon naast elkaar, en jij beslist zelf waar je wilt liggen. En je gaat moeten ondervinden of je te groot bent of niet.”
Vanuit haar positie zag Lies een traan bij Ella naar beneden glijden.

Ook nu bleef het weer even stil, en was het Ella die de stilte doorbrak, heel aarzelend en stil.
“Mama Lies, heeft moeke mijn tutje teruggegeven ?”
Lies verbaasde zich toch wel over deze vraag. Niet dat haar dochter een fopspeen had. Dat wist ze natuurlijk zelf ook, maar ze had niet verwacht dat ze hem zou gebruiken hier in het ziekenhuis.
“Heb je het zo hard nodig ?”
Ella knikte alleen maar.
Nog geen twee minuten nadat Marthe het speentje uit de zak had genomen, en aan haar dochter had gegeven, sliep die laatste al, haar ene hand nog steeds op de linkerborst van haar nieuwe mama, haar been op de benen van Lies gelegd.

Kort voor drie uur kwam de kinderarts langs voor de controle van de twee pasgeborenen. Zonder enig probleem werden die gezond verklaard, klaar om naar huis te gaan als de mama’s dat ook waren.
Wel nam de kinderarts Marthe nog even mee in de badkamer.
“Ik weet dat ik eigenlijk nu mijn boekje te buiten ga, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wat geschrokken ben van het beeld van jullie oudste. Ze slaapt nog met een fopspeen, terwijl ze toch duidelijker ouder is dan zes jaar. Is ze er al niet te oud voor ?”
Marthe reageerde heel kalm.
“Ella kan normaal perfect zonder, maar het helpt haar emotioneel nog altijd. Bij heftige emotionele momenten gebruikt ze een fopspeen om tot rust te komen. Bovendien helpt het haar op die momenten om diep te slapen.
Verleden jaar, toen ze hoorde dat we zwanger waren, heeft ze geprobeerd dit te verwerken zonder fopspeen, maar we zijn er mee gestopt toen ze regelmatig natte broeken kreeg, puur van oververmoeidheid. We denken dat haar fopspeen minder kwaad kan dan terug onzindelijk te zijn.
Ik was ook verbaasd dat ze hem hier wou gebruiken, maar ik denk niet dat ze er bij stil staat dat hier in de kamers ook passage is van dokters en zo. Het feit dat wij hier allemaal bij elkaar zijn, geeft haar denk ik een sterk thuisgevoel, waardoor ze hem hier durft gebruiken.”
De dokter zag in dat dat een juiste keuze was, en wenste hen op alle vlakken nog veel succes.

Toen de drie grootouders een tijdje later binnenkwamen, waren ze gelijk vertederd door het tafereel dat ze zagen.
Jan die vanachter op het bed bij Els zat, terwijl Els Brecht aan het voeden was; Marthe die op de stoel zat en Lente vasthad; Lies die in bed lag met Ella naast haar, Ella die duidelijk sliep met haar fopspeen in de mond.
Door het been dat Ella opgetrokken had, en het feit dat ze alleen een rokje en t-shirt droeg, zag je duidelijk de verkleuringen van haar ondertussen terug gebruikte luier.
 
Laatst bewerkt:

Ivy

1 van de oprichters en organisators van de CBB
wouw wat een verhaal ! knap hoor de inspiratie waar haal je die vandaan
 

beddenplasser

volwassen peuter
wouw wat een verhaal ! knap hoor de inspiratie waar haal je die vandaan
Bedankt voor het compliment. En waar ik de inspiratie vandaan bleef halen ? Gewoon proberen in te schatten wat er zou kunnen gebeuren in die situatie, en vooral proberen vooruitdenken. Ik heb me ook nooit gewaagd aan te onrealistische pis-en-kaksituaties. Het moest realistisch of bijna-realistisch blijven. Hierdoor lukte het ook veel beter verschillende scenario's te fantaseren. Ik kan alleen maar aanraden het ook te proberen.

Luierdromer, hoe open het einde ook lijkt, het verhaal is echt ten einde. Alhoewel, ik heb wel ideeën voor een vervolg met dezelfde personages, maar dat staat nog niet op punt. Eerst alles verbeteren, en dan een start maken van mijn volgende verhaal. Alleen kan dit nog meerdere maanden duren. Ik kan al wel een tip van de sluier lichten over het eerste hoofdstuk : de Efteling heeft er iets mee te maken...
 
Bovenaan