Hoofdstuk 05: Effectbal
Bindi leunt voorzichtig over de leuning van het balkon. In de verte kan ze de inwoners van Weert en omstreken door het centrum zien banjeren. Het uitzicht op het centrum van de stad is echter niet de reden voor haar strategische terugtrekking naar het kleine balkon. Direct naast het appartement van Spoor wordt aan het water gewerkt.
Met dat lawaai op de achtergrond is het bijna onmogelijk om binnen een telefoongesprek te kunnen voeren. Toch moet dat. Als mevrouw Timmer belt, dan kan Bindi de oproep niet weigeren. Niet alleen is er de angst dat er mogelijk iets met Bo aan de hand is, maar mevrouw Timmer past ook al een hele tijd op. Het zou nogal onbeleefd zijn om het belletje te negeren van de vrouw die Bindi haar problemen aan het oplossen is.
“Bindi, zou het niet juist heel goed voor Bo zijn om eens van omgeving te wisselen?”
“Misschien wel, maar ze heeft het ziekenhuisbed nodig. Haar verzorgingsspullen. De medicatie. Ik kan u toch niet vragen om dat allemaal op uw schouders te nemen?”
“Je kunt mij alles vragen, dat weet je. Ik heb allebei je ouders nog gekend en bovendien je vader beloofd om op jullie te passen in de.. tussentijd.”
Bindi negeert de woordspeling, maar waardeert het in dit geval enorm dat mevrouw Timmer het beestje niet bij de naam noemt.
“U doet al zoveel..”
“Ach, zolang mijn man nog werkt en de kinderen het huis uit zijn.. een mens moet iets te doen hebben. Je weet dat ik het ritme van Bo haar dag ken. De symptomen, de waarschuwingssignalen.. ik ben twintig jaar verpleegster geweest, hè?”
“Dat is ook zo, maar het voelt gewoon alsof ik al mijn problemen op uw schouders leg.”
“Misschien moet je eens niet zoveel piekeren en de cadeautjes die je aan komen waaien gewoon aannemen. Als er iemand onredelijk veel problemen op haar schouders neemt, dan ben jij het wel. Neem dit weekje maar voor jezelf. Onze auto is groot genoeg voor het bed en alle bagage. Dan heb jij het huis een keer voor jezelf. Het zou een goede gelegenheid kunnen zijn om een beetje op te ruimen of achterstallig poetswerk te doen.”
Bindi rolt met haar ogen. Die vaardigheden is ze momenteel anders ook behoorlijk aan het aanscherpen. Toch weet ze dat mevrouw Timmer gelijk heeft. Bovendien is Bo dol op de oude meneer Timmer, die – ondanks het feit dat hij een stuk ouder is dan zijn vrouw – nog altijd niet met pensioen is. Nog altijd gaat hij vijf dagen per week trouw naar de zaak. Iets met kunst.. Bindi heeft het nooit begrepen.
“Weet u zeker dat het geen belasting is?”
“Is dat zusje van jou ooit voor iemand een belasting geweest?”
“Nee..”, glimlacht Bindi.
“Dat bedoel ik. We kunnen elke avond even videobellen, als je dat fijn vindt. Bovendien kan ik er stiekem niet meer onder uit om Bo mee te nemen. Ik heb al veel te vaak verteld over het ezeltje dat vlakbij ons vakantiehuisje staat te grazen. Ze kan niet wachten om Thierry te ontmoeten..”
“Dan moeten we het maar gewoon proberen”, geeft Bindi toe.
“Goed zo, meisje. Neem het er maar lekker van. Ik stuur je een berichtje als we er zijn aangekomen.”
“Bedankt voor alles, mevrouw Timmer”, sluit Bindi het gesprek af.
Bindi weet heus wel hoe blij ze mag zijn met de ondersteuning van haar buren. Het is tenslotte niet alsof zij en Bo ooit echt op hun ouders hebben kunnen rekenen. Integendeel zelfs..
Na een laatste, diepe teug frisse lucht stapt Bindi het appartement weer binnen. Spoor kijkt haar al nieuwsgierig aan, leunend tegen een van de muren. Froukje, dat rare meisje dat bij hem blijkt te wonen, staat in de keuken en drinkt wat. Afkicken maakt blijkbaar dorstig. Toch lijkt er iets anders. Froukje leek zo goed ontdooid te zijn, maar Bindi lijkt nu weer hetzelfde wantrouwen in haar ogen te herkennen als op het moment dat ze elkaar ontmoetten.
“Alles in orde?”, vraagt Spoor.
“Ja, gewoon gedoe met de oppas. Ze wil mijn zusje een paar dagen meenemen naar hun vakantiehuisje.”
“Wat een vreselijk mens”, beaamt Spoor.
Bindi schudt haar hoofd en laat zich op de bank zakken. Ze probeert Spoor nog uit te leggen dat er wel wat meer aan de hand is, maar al snel verandert het gesprek in een herhaling. Net als mevrouw Timmer wijst hij Bindi op het feit dat een beetje afstand misschien wel goed voor haar en Bo is. Iets met leren ontspannen. Natuurlijk wil hij gewoon graag dat ze blijft om te helpen met poetsen.
Zelfs het argument dat Bindi geen spullen bij zich heeft, veegt Spoor van tafel. Hij betaalt wel. Hoe makkelijk is dat? Welk probleem er ook ter tafel komt; een eenvoudig zwaaien van zijn bankpas lost het wel op. Bindi is natuurlijk gewoon stikjaloers, maar ze beseft ook dat dit misschien gewoon zijn manier is om voor mensen te zorgen. Bij Spoor is niets echt standaard.
“Waarom wilt u mij helpen?”, vraagt ze uiteindelijk maar gewoon.
“Omdat je me nog niet teleurgesteld hebt”, reageert Spoor droogjes. “Ik was altijd al nieuwsgierig naar wat er achter dat muurtje van je zit. Wat ik tot nu toe heb mogen zien bevalt me. En eigenlijk help ik vooral mijzelf.”
Inmiddels heeft Spoor ook letterlijk en figuurlijk de beurs getrokken, voordat hij Bindi zijn bankpas overhandigt. Ze neemt hem aan, maar weet niet goed wat ze moet zeggen. Het laatste dat Bindi wil, is dat er iemand in staat is om achter haar muurtje te kunnen kijken. Laat staan dat het meneer Spoor is met deze superkracht.
“Froukje kent de code”, zegt Spoor nog, met zijn kenmerkende nonchalance.
Toch betekenen zijn woorden veel voor haar. Spoor ziet haar. Het is lang geleden dat iemand dat echt kon zeggen en Bindi vervolgens niet heeft afgewezen. Iemand die met succes door het masker van arrogantie, kracht en koppigheid prikt. Iemand die niet schrikt en wegloopt als duidelijk is hoe diep de ellendige put is. Iemand die blijft.
“We zullen niet thuiskomen met magische bonen, beloofd.”
“Voel je vrij. Of is dat geen synoniem voor koffiebonen?”
Bindi stopt de bankpas in het hoesje van haar telefoon. Even twijfelt ze, terwijl zijn woorden nog altijd nadreunen in haar gedachten. Spoor doet wel altijd zo afstandelijk, maar als Bindi eerlijk is.. dan voelt ze aan dat dit een manier is waarop Spoor zijn eigen masker een stukje voor háár laat zakken. Als iemand weet hoe groot zoiets is, dan is het Bindi zelf wel.
Ineens staat Bindi op en – tot Spoor zijn grote verrassing – bedankt ze hem met een knuffel.
“Laten we hier alstublieft geen gewoonte van maken, mevr..”
Spoor zou die zin nooit afmaken. Ineens klinkt er een harde knal in de keuken, gevolgd door het vallen van een hoop glasscherven. Bindi richt haar blik meteen richting Froukje, die duidelijk zelf net zo is geschrokken als de rest.
“Godverd..”, horen ze Froukje vloeken.
Zonder te twijfelen, laat Spoor Bindi los om zich vervolgens naar de keuken te haasten. Het mag dan duidelijk zijn dat hij niet de vader van Froukje is, maar als Bindi ziet hoe Spoor zich om haar bekommert.. dan is de vaderlijke energie toch duidelijk voelbaar. Dat deze twee een heel bijzondere band hebben is haar wel helder. Wat die band precies is? Daar is ze nog niet over uit. Misschien hoeft dat ook niet persé. Het zijn tenslotte twee volwassen mensen die recht hebben op hun eigen leven. Zonder oordeel.
Wat zou Bindi dat zelf toch ook graag ervaren.
“Je bloedt, Froukje..”
“Mijn hand hoeft echt niet onder de kraan. Dit stelt niets voor.”
“Dit is niet het moment om koppig te doen. Laat dat maar aan mij over.”
Spoor gaat naast Froukje staan en dwingt haar zo’n beetje met haar hand onder het lauwe water. Pas dan beseft Bindi dat het eindelijk stil is. De werklui zijn blijkbaar klaar. Geen wonder, anders hadden ze nu nog geen warm water gehad.
Stilletjes gaat ze terug op de bank zitten en observeert ze de dynamiek tussen Froukje en Spoor. Hij wrijft voorzichtig over haar rug, terwijl ze bijna als een kleuter met een pruillip naar haar hand staart. Toch lijkt haar energie helemaal omgeslagen. Alwéér. Blijkbaar is Spoor in staat om haar te gronden, als een soort constante voor een tijdreiziger. Het is zo’n onwaarschijnlijk tafereel. Juist dat maakt het mooi. Misschien is dat ware kunst en snapt Bindi het stiekem toch..
Het lijkt er alleen niet op dat Bindi zichzelf ooit zal terugzien in zo’n schilderij. In anderhalve dag is Spoor al uitgegroeid tot de meest stabiele vaderfiguur die ze ooit heeft gehad en het is duidelijk dat hij zijn handen al vol heeft aan Froukje. En liefde op zich? De enige die van haar houdt is Bo. Niet bepaald de juiste persoon om mee te trouwen.
“Behalve in Utah”, zou Spoor zeggen als hij Bindi kon horen denken. Een stille glimlach.
Gelukkig blijken de verwondingen van Froukje heel goed mee te vallen. Een flinke snee in haar wijsvinger is natuurlijk niet leuk, maar ze heeft geen greintje pijn laten blijken. Na een beetje eerste hulp van Spoor – en een iets te grote pleister – lijkt het probleem alweer opgelost. Als een ware papa geeft Spoor haar alleen maar complimenten, zonder één moment naar de oorzaak van het ongelukje te vragen. Troost heeft de prioriteit.
Verantwoordelijkheid lijkt in deze woning slechts een bijzaak..
Het is een kleine anderhalf uur later als Bindi samen met Froukje door een overdekt winkelcentrum sjokt, op zoek naar de broodnodige spullen om een paar dagen te kunnen blijven logeren. Bij een discounter heeft Bindi vrij goedkoop wat slaapkleding en ondergoed kunnen vinden, waarna ze op aandringen van Froukje een paar wollige sloffen heeft gekocht.
Als ze langs een broodjeszaak komen, weet Froukje Bindi er vervolgens ook van te overtuigen om iets kleins te eten. Ze hebben sinds het ontbijt tenslotte al niets meer gehad. Het valt Bindi op dat Froukje er bijzonder weinig moeite mee heeft om Spoor zijn geld uit te geven. Zij is er zelf juist erg terughoudend in om op zijn zak te teren.
Met een broodje in de hand lopen ze door richting de grote supermarkt, helemaal aan het einde van het enorme gebouw.
“Als we nou slim zijn, dan kopen we hier ook meteen je tandenborstel en zo..”, vindt Froukje.
“Is het hier niet duurder? Om het hoekje ligt een drogist. Het is nauwelijks om.”
“Ja, maar dan duurt het allemaal weer langer en ik vind het best koud hier. Ben ligt echt niet wakker van die paar euro. Als hij zijn bankpas uitleent, dan boeit het hem echt niet hoeveel geld het gaat kosten. Dat is iets waar hij zeldzaam makkelijk in is.”
Bindi denkt even na.
“Ik voel me er toch niet zo prettig bij om onnodig veel geld uit te geven. Uiteindelijk betaal ik het hem sowieso liever terug.”
Froukje moet lachen en verslikt zich bijna in haar broodje gezond.
“Denk maar niet dat hij dat accepteert.”
“Als ik dat graag wil, dan heeft hij geen keuze.”
“Geloof me, hij vindt wel een manier om dat weer ongedaan te maken”, gniffelt Froukje.
Bindi twijfelt een momentje, terwijl ze aan een goedkoop broodje kaas pulkt. Hoewel ze blij is dat Spoor het haar zo makkelijk mogelijk maakt, wil ze ook niet vastzitten aan een soort ereschuld. Bij wie dan ook.
“Vind jij het dan niet vervelend?”, vraagt ze uiteindelijk.
“Dit is niks”, reageert Froukje, terwijl ze haar schouders ophaalt. “Maar je moet je geen zorgen maken. Het is niet dat hij nu verwacht dat je voor hem op je knieën gaat. Het is gewoon dat geld hem totaal niet interesseert. Hij heeft duidelijk genoeg. Dan heeft het ook erg weinig zin om je er als enige druk over te maken of elke cent wel perfect besteed is.”
“Hoe kan iemand zich een beroerte ergeren aan een ontbrekende hoofdletter in een scriptie en geen bal geven om hoe anderen zijn geld uitgeven?”
“Volgens mij is het een kwestie van respect. Iemand die vecht en faalt, kan hij respecteren. Iemand die niet eens probéért, zou hij het liefst fysiek aanpakken. Bovendien.. hij heeft iets met mensen die anders zijn. Die iets unieks hebben.”
“Dat verklaart zijn zwakke plek voor Jakki”, gniffelt Bindi.
“Wie?”
“Hij zal het je nog wel vertellen. Ik ken het hele verhaal ook niet, hoor.”
Terwijl ze hun broodjes opeten, blijft Bindi maar nadenken over de gulheid van Spoor. Hij was voor haar altijd een soort noodzakelijk kwaad. De zoveelste docent die ze om haar vinger moest winden en – toen dat niet lukte – omver moest blazen. Een chagrijnige schim in de uithoeken van haar leven. Met alles dat ze nu over hem leert, beseft ze dat nooit over hem heeft gedacht als een mens van vlees en bloed.
Spoor met emoties? Het lijkt bijna niet voor te stellen. Als Bindi tussen de regels door leest in het verhaal dat Froukje haar vertelt, dan is het haar duidelijk dat die man misschien wel dieper voelt dan de meeste mensen. Wellicht juist omdat hij geld heeft en de tijd kan maken om te zoeken naar wat er echt belangrijk is in het leven. Naar de juiste mensen. Naar echte rijkdom.
Of wellicht zit Bindi er toch helemaal naast en is het een makkelijke manier om zijn schuldgevoel over gemiste kansen en onverwacht verlies te verzachten. Hij zou verre van de eerste zijn om dat op die manier te proberen. Dat zou iedereen doen als ze de mogelijkheid hadden. Ook Bindi zelf. Een koude rilling loopt over haar ruggengraat.
“Zie je? Jij hebt het ook koud”, observeert Froukje.
“Ja, misschien heb je wel gelijk.”
Froukje wacht tot Bindi haar broodje op heeft en neemt dan het servetje aan, om het samen met die van haarzelf weg te gooien. Daarna gebaart ze naar de supermarkt.
“Zullen we?”
Bindi staat op, maar de twijfel heeft haar nog altijd niet verlaten.
“Ik wil gewoon geen misbruik van hem maken.”
“Daar hoef je niet bang voor te zijn.”
“Niet?”
“Nee”, schudt Froukje. “Dat zou hij nooit laten gebeuren.”
Bindi knikt en volgt Froukje naar de rij met winkelwagentjes aan het begin van de supermarkt. Terwijl ze de plastic zakken in een karretje zetten, beseffen ze allebei dat Froukje die zin in stilte heeft afgemaakt met vier extra woorden.
“En ik ook niet.”
Al snel slenteren Bindi en Froukje langs de schappen van de supermarkt. Froukje vult het wagentje gestaag met allerlei producten. Het voelt voor Bindi alsof ze de halve winkel wil leeghalen, van gezond tot lekker. Bij een koeling slaat ze bovendien een hoop gehakt in.
“Voor de lasagne. Ik heb geprobeerd om hem aan de vegetarische variant te krijgen, maar dat was een verloren zaak”, licht Froukje toe.
“We zouden wat courgette mee kunnen nemen? Dat is ook lekker in een lasagne?” stelt Bindi voor.
Froukje grinnikt en schudt haar hoofd.
“Groente en fruit zijn niet echt aan hem besteed. Hij eet niet bepaald gezond, weet je?”
“Ik had al zo’n vermoeden.”
“Voor vitamines hebben ze pilletjes uitgevonden”, is de imitatie die Froukje van Spoor geeft.
“Volgens mij heeft hij ooit een klasgenoot ervan overtuigd dat koffie ook onder fruit valt, omdat het gemaakt wordt van iets dat aan een boom groeit”, grinnikt Bindi.
“Ja! Dat heeft hij me diezelfde dag nog in een appje vertelt! Hij was nogal trots op zichzelf.”
Bindi schudt glimlachend haar hoofd.
“Waarom is die man toch zo panisch voor thee en gezonde dingen?”
“Misschien hebben die hem ook wel ooit teleurgesteld..”
“Zullen we?”, vraagt Bindi, terwijl ze met een twinkeling in haar ogen een doosje rooibosthee uit een schap haalt.
“Ik sta niet in voor je veiligheid”, lacht Froukje.
Bij de verzorgingsproducten slaat Bindi zelf de grootste slag. Wat spul voor onder de douche en een fles shampoo die ze altijd al eens wilde proberen, maar te duur vond. Een tandenborstel en een eenvoudige nachtcrème. De make-up negeert ze. Dat komt wel weer zodra ze terug in Rotterdam is en dan op haar eigen kosten.
Met een laatste bus deo in haar hand stapt Bindi het gangpad uit, op zoek naar Froukje. Die blijkt iets verderop te staan bij het schap met babyproducten. Bindi merkt op dat er luierdoekjes van Zwitsal in het winkelwagentje zijn gekomen. De felgele kleur straalt haar al van een afstandje tegemoet, herkenbaar voor iedereen. Kinderen of geen kinderen.
“Heb je nog nieuwe nodig?”, vraagt ze voorzichtig aan Froukje, terwijl ze haar deo in het wagentje legt.
Froukje draait zich om en Bindi ziet dat ze een plastic doosje vast heeft, met daarin een speen. Hij is schattig roze van kleur, met gele vogeltjes op het schild.
“Luiers? Nee, hoor. Bovendien zouden deze me niet passen. Niet goed genoeg, althans.”
“Deze hier zien er anders behoorlijk groot uit”, reageert Bindi, terwijl ze met de punt van haar schoen naar een pak luierbroekjes op de onderste plank wijst.
“Ze zijn inderdaad groter dan gewone luiers, maar denk maar niet dat jij ze gaat kunnen passen. Dat is echt wel een maatje of twee geleden.”
“Oh..”
Bindi zegt maar niets. Het was tenslotte niet haar intentie om ze te passen, maar de subtiele steek onder water komt desondanks zeer onprettig aan.
“Ja, sorry, dat kwam er echt helemaal verkeerd uit. Ik bedoelde niet dat je dik bent. Dat ben je niet. Ik wilde gewoon zeggen dat als ik..”
“Dat jij een kapstok bent en ze al niet goed meer past?”
“Zoiets, ja”, mompelt Froukje.
“Het is al goed, joh. Ik weet dat je het niet zo bedoelt”, stelt Bindi haar gerust.
Froukje blijft staan, spelend met het doosje.
“Het zijn niet alleen luiers voor jou, hè?”
“Hoe bedoel je?”
“Nou, eerst dacht ik dat het door de ketamine kwam. Veel mensen schijnen er blaasproblemen van te krijgen. Misschien is dat ook nog steeds wel zo voor jou.. maar de kleuren, de patroontjes.. en nu dit..”
Bindi wijst voorzichtig naar de speen.
“Ik ga echt niet oordelen. Ik ben gewoon benieuwd. Je hoeft niets te vertellen dat je niet wilt. Weet gewoon dat het oké is. Dat zeg ik ook steeds tegen Bo.”
Froukje knikt stilletjes, maar geeft geen antwoord. Met duidelijke tegenzin zet ze de speen terug in het schap en draait ze zich weer om naar het winkelwagentje. Bindi legt kort een hand op haar arm en haalt het doosje weer van het rek, voordat ze het demonstratief in het karretje laat vallen.
“Hij ligt echt niet wakker van die paar euro”, knipoogt ze.
Eenmaal terug in het appartement kan Bindi genieten van een fijne, warme douche. Het is bijna alsof ze de laatste dagen letterlijk van zich af kan spoelen. Spoor lag al een dutje te doen toen ze thuiskwamen, met een grote stapel scripties naast hem. Het zal wel een teken zijn van de kwaliteit van het geschreven werk, vult Bindi in.
Fris gewassen – en in haar nieuwe, donkerpaarse pyjama – verschijnt Bindi bij de eettafel. Spoor heeft de grootst mogelijke moeite om vooral geen flauwe grappen te maken over haar
fluffy nieuwe sloffen. Er zit zowaar toch persoonlijke groei in die man..
De lasagne van Froukje smaakt heerlijk en de sfeer aan tafel is ook goed. Ontspannen. Vrij. Bindi kan zich niet herinneren wanneer ze dat gevoel voor het laatst aan de eettafel heeft gehad. Thuis eet ze meestal alleen, of met het bord op schoot als Bo niet alleen wil eten. Dit is zowaar gezellig..
Ruimte voor een toetje is er niet, aangezien het hoofdgerecht in alle opzichten machtig was. Voor koffie is er hier in huis natuurlijk wel altijd ruimte. Bindi maakt nog een grap over hoe Spoor waarschijnlijk – net als een koe – een aparte maag voor koffie heeft. Spoor moppert iets over een grap die zogezegd herkauwd is, maar Bindi besluit te doen alsof ze het niet snapt. Dat jaagt hem alleen maar extra op de kast.. iets dat haar blijft amuseren.
Na een tijdje staat Froukje op.
“Ik ga ook nog even douchen en omkleden. Wilde jij er nou ook één, of..?”, vraagt ze droogjes.
“Een wat?”
“Een luier. Je zei toch dat je nieuwsgierig was?”
“Dat is waar ook”, grinnikt Bindi.
Spoor verslikt zich opnieuw bijna in zijn koffie.
“Wacht even”, proest hij. “Dus jij beweert dat de weledelgestrenge juffrouw Bindi Brutalovich Bartels, hier aanwezig, zich bereid heeft getoond om een luier te dragen?”
“Wat is daar nou weer mis mee?”, zucht Bindi.
“Allereerst: ik ken jou niet anders dan iemand die plat gaat op haar eigen waardigheid. De
air die je voorzichtig om jezelf heen hebt geplaatst, de kleine maniertjes die je in je bewegingen verwerkt. Ik denk niet dat een luier zo goed bij dat imago past, of wel?”
Bindi wil reageren, maar ze krijgt de kans niet.
“Allertwéédst: je bent niet iemand die graag publiekelijk voor schut staat en zou als de dood zijn dat er een foto van jou in die luier zou uitlekken.
Pun intended. En geloof maar dat ik in dat geval een foto zou voorzien in het geval ik ooit een weddenschap van iemand moet winnen.”
Zelfs Froukje kan een zucht niet onderdrukken.
“Allerderdst! Hm. Allerdriest?
Whatever. Redentenderdest: Jij lijkt mij niet de persoon om nieuwe dingen te proberen. De norm is al gek genoeg. Nee, mevrouw Bartels, ik geloof er echt helemaal niets van. Al zou ik – gezien mijn voornoemde redenering – goed geld over hebben voor een entreekaartje.”
Bindi schuift dreigend langzaam haar stoel achteruit, terwijl ze de spanning langzaam opvoert. Ze staat demonstratief op en loopt naar de keuken.
“Blijkbaar heb ik u eindelijk stil kunnen krijgen”, pocht Spoor iets te hard.
Al snel ploft Bindi weer in de stoel en zet ze een mok heet water op tafel. Vervolgens werpt ze Spoor een zakje rooibosthee toe.
“U had het toch over een weddenschap?”, vraagt Bindi met een ijzig kalme stem.
Spoor springt bijna uit zijn vel zodra het theezakje zijn hand raakt en schiet omhoog uit zijn stoel. Hij kijkt naar Bindi alsof hij door een heel nest wespen is gestoken. Froukje volgt het hele tafereel met grote ogen en kan het lef dat Bindi laat zien amper geloven.
“Eerlijk ruilen. We proberen allebei iets nieuws uit. U een kop rooibosthee en ik DAARNA een luier. Dat is de deal. Of gaat u ons nu teleurstellen?”
Om het mes in Spoor zijn rug nog eens extra om te draaien, duwt Bindi het theezakje opnieuw in Spoor zijn trillende hand. Vervolgens pakt ze haar telefoon erbij.
“Ook ik zal natuurlijk moeten voorzien in een foto voor.. het geval dat..”, glimlacht ze lieflijk.
Spoor krijgt het niet mee. Hij staart naar de mok met water alsof hij het ziet branden..
Bedankt voor het lezen van dit hoofdstuk. Laat gerust weten wat je ervan vond en een like voor de moeite wordt altijd gewaardeerd!