Zei er nou iemand 'cliffhanger'?
Hoofdstuk 18: Zonsverduistering
Het is ruim een uur later als Pip op de deur van de voorraadkast klopt.
“Ben je intussen uitgelezen?”
“Zo ongeveer.”
“Mooi.”
Pip draait de sleutel om en opent de deur. Sam zit op de grond. Het dossier dat Pip haar heeft gegeven ligt op haar schoot. Ze speelt met de zaklamp, die inmiddels duidelijk een stuk minder fel schijnt. Er waren tenslotte genoeg pagina’s die bij dat kunstlicht gelezen moesten worden.
“Wat denk je ervan?”
Sam sluit haar ogen zodra Pip het grote licht in de voorraadkast aandoet. Ze was net een beetje gewend aan de duisternis en het duurt even voordat haar ogen opnieuw gewend zijn aan de zee van licht. Ze maakt meteen van de gelegenheid gebruik om de tranen weg te vegen, maar blijft verder zwijgen.
“Het is veel, dat weet ik.”
Terwijl ze nog steeds met haar ogen knippert, haalt Sam haar schouders op. Het is geen desinteresse of respectloosheid. Ze weet gewoonweg niet wat ze moet zeggen. Het dossier van Juultje heeft juist grote indruk op haar gemaakt. Uiteindelijk kijkt ze stilletjes op naar Pip.
“Kun je jezelf voorstellen hoe het moet zijn? Jij zit hier nu een uur. Juultje heeft dit meer dan twaalf jaar moeten ervaren. Elke seconde van elke dag. Niets anders kunnen dan gewoon bestaan.”
“Het is marteling”, geeft Sam toe.
“Als je dat maar weet. Mensen roepen tegenwoordig zo snel dat we anderen maar gewoon op moeten sluiten, zonder dat ze echt beseffen hoe heftig dat is.”
Sam knikt. Ze heeft zichzelf er ook regelmatig schuldig aan gemaakt. Elke keer als er op het nieuws iets te zien was over plofkraken, taakstraffen, loverboys. Of – erger nog – theedrinkers.
“Is dat wat je bedoelt met een ander perspectief krijgen?”, vraagt Sam.
“Ik weet dat dit waarschijnlijk niet de meest pedagogisch verantwoorde manier is, maar wel de meest efficiënte. Ergens denk ik dat jij waarschijnlijk hetzelfde zou hebben gedaan in mijn plaats.”
“Sorry”, zucht Sam. “Ik wist natuurlijk wel iets van Juultje. Van wat ze heeft meegemaakt. Maar om het hele verhaal zo terug te lezen.. ik had nooit zo moeten doen.”
Pip hurkt voor Sam neer.
“Het gaat er niet om dat jij zogenaamd weer eens iets fout hebt gedaan. Geloof me, Juultje is het al lang weer vergeten. Maar als jij zo blijft doen als je vandaag bezig was.. En gisteren ook.. Dan gaat ze dat associëren met jou. Die negativiteit. Dan ben je haar kwijt, Sam. Je raakt zo haar vertrouwen kwijt. En ik weet dat
dat niet is wat je wil.”
Sam kijkt weg. Erkennen dat Juultje langzaam een plekje in haar hart heeft weten te veroveren zou een brug te ver zijn. Bovendien zou ze dan moeten erkennen dat ze überhaupt een hart hééft. Kom nou, ze is Iron Man niet.
“Praat met me, Sam”, vervolgt Pip haar betoog. “Je hebt nu zelf gelezen dat – wat er ook speelt – het altijd erger kan. Niet belangrijker. Jij bent net zo goed belangrijk. Maar wel erger. Voorkom dat en vertel me wat er aan de hand is.”
Sam slikt. Ze heeft grote moeite om haar houding te bewaren.
“Het is.. het is gewoon uit met Noa.
No big deal”, liegt ze.
Sam kijkt Pip opnieuw aan. Ze zet een neppe glimlach op, maar Pip prikt er meteen doorheen. Sam haar ogen vertellen tenslotte een heel ander verhaal.
“Je hoeft je verdriet niet weg te stoppen”, reageert Pip oprecht.
Medelijden, gadver. Nog zoiets waar Sam een hekel aan heeft. Mensen die medelijden met je hebben. Ze staat op. Klaar om te vluchten uit deze situatie. Anders gaat het héél snel, héél verkeerd.
Pip staat zelf ook op en ondanks dat Sam snel genoeg is om langs haar heen te stappen, lukt het haar om Sam bij haar pols te pakken. Sam blijft staan en kijkt eerst naar haar pols, daarna naar Pip.
“Denk je dat ik niet weet hoeveel pijn een gebroken hart kan doen?”
Sam zoekt naar een goede, ongepaste comeback. Het lukt niet. Ze heeft niets meer. Haar lippen bewegen een aantal keer, alsof ze probeert om toch iets te zeggen. Er komt geen geluid. Als ze Pip aankijkt, houdt ze het niet meer tegen.
“Ach, kom hier.”
Sam laat het gebeuren. Pip slaat haar armen om haar heen en knuffelt haar stevig. Het is een stukje ‘niet meer kunnen’ en een stukje ‘niet meer willen’, maar Sam haar verzet is gebroken. Voorzichtig pakt ze Pip ook vast. Haar bewegingen zijn nog net niet in
slow motion. Uiteindelijk begraaft ze haar gezicht tussen Pip haar hals en borst. Ze huilt. De kraan is open.
“Ik kan niet meer”, snikt ze.
“Jij kunt alles”, reageert Pip meteen. “Nu misschien even niet, maar dat komt wel weer. Kijk nou naar Juultje. Hoe lang het ook duurt, die deur gaat een keer open. Dat licht gaat een keer aan. En die pijn? Die gaat een keer voorbij.”
“Zo voelt het anders niet.”
“Jij wilt gewoon te veel en te snel. Daarom leg je jezelf en anderen zoveel druk op. Maar het lukt niet altijd op die manier. Soms moet je iets gewoon op zijn beloop laten. Het laten zijn. Niets negeren, maar ook proberen om het niet te regisseren.”
“Maar die tijd heb ik niet meer. De herkansing is al over..”
“Die herkansing? Die ga jij hoe dan ook
rocken, Sam. Ik heb net al je laatste sommen en opdrachten bekeken en je had verdorie alles goed! Ik weet dat je nog niet klaar bent met het proefexamen, maar je hebt wel al meer dan een zeven!”
Sam haalt haar schouders op.
“Ik ga het je bewijzen, oké?”
Pip maakt zich los uit de knuffel en veegt zorgzaam de tranen van Sam weg. Ze laat een hand rusten op de wang van Sam.
“We gaan dadelijk samen op de bank zitten. Ik ga je allerlei vragen over de stof stellen en dan zul jij zien hoe goed je alles al kent. En daarna ga je toegeven dat ik gelijk heb.”
“Onwaarschijnlijk..”
“Zelfs al zeg je het niet; we zullen het allebei van binnen weten”, plaagt Pip haar terug.
Een waardige tegenstander. Alsof Sam er nog niet van overtuigd was dat Pip ergens in een lab is gemaakt.
“Eén ding”, zegt Pip. “Ik wil wel dat je nu een luier om gaat doen. Doe je pyjama ook maar meteen.”
"Waarom? Het is half vier!”
“Omdat ik wil dat je ontspant en alle beetjes helpen. Je zult zien dat het dan
nog beter gaat. Wil je dat ik je help?”
Pip laat geen ruimte voor onderhandelingen.
“Nee, dankjewel. Ik kan het zelf.”
“Jij kunt alles.”
Pip kreeg gelijk. Sam kon elke vraag beantwoorden, zowel de makkelijke als de moeilijke. Soms was het nodig om een klein stukje aan te vullen, maar in de basis wist Sam alles wel. Af en toe probeerde Pip haar voor de gek te houden met een nepvraag, maar ook dat had Sam steeds meteen door. Dat herexamen gaat geen probleem zijn.
Bij het avondeten heeft Sam uiteindelijk zelfs haar bord leeggegeten. Pip heeft er extra op gelet, want liefdesverdriet is meestal niet goed voor iemands eetlust. Maar ook op dat punt is ze inmiddels wel gerustgesteld.
Als Sam en Juultje eenmaal in bed liggen, blijft Pip met Maya over in de woonkamer. Ze drinken samen een glas wijn en praten uitvoerig over de meiden. Het is duidelijk dat Maya enorm tevreden is met de aanwezigheid van Pip gedurende de laatste paar dagen. Maar Pip zit met een flinke steen in haar maag.
Zodra er een geschikte stilte valt, zet Pip haar glas op tafel.
“Ik.. moet je eigenlijk iets vertellen”, begint ze voorzichtig.
Maya kijkt haar geïnteresseerd aan.
“Oei, wat heeft Juultje vandaag stuk gemaakt?”, lacht ze.
“Nee, niets. Dit.. gaat om mij. Er is iets dat ik je nog niet heb verteld, maar dat je wel zou moeten weten.”
“Dat klinkt serieus?”
“Eigenlijk kan ik het je beter laten zien.”
Pip knikt. Ze gaat staan en tilt haar linkerbeen op. Voorzichtig zet ze die op haar stoel. Tergend langzaam begint ze haar broekspijp omhoog te rollen.