Hoofdstuk 12
Stefan maakte mij wakker, ik had de koebellen volledig gemist en moeizaam klom ik uit bed en ontdeed mij van mijn natte luier om vervolgens te gaan douchen. Weer in de woonkamer aangekomen had Stefan het ontbijt al klaargezet en tijdens het eten vroegen we ons af wat er zou gaan gebeuren. We hadden geen idee, niets wilds want anders hadden ze wel andere kledinginstructies gegeven. We komen er zo wel achter, in de tussentijd had ik wel een goed benul gekregen hoe ik de jurk netjes aankreeg en ik koos voor een onopvallende luier en stak reservespullen in mijn rugtasje. Ik twijfelde even bij het gewone ondergoed en stak voor de zekerheid er ook maar een gewoon slipje in. Daarna vertrokken we te voet naar het dorp en zagen dat het dorpsplein was omgetoverd met banken, stoelen en een podium tot een soort van feestzaal maar dan in de buitenlucht. Michaela en Karl waren er ook al en we werden gelijk opgevangen door de man die gisteren onze namen had genoteerd. Fijn dat jullie er zijn. We organiseren voor alle dorpen en plaatsen in de buurt jaarlijks een middag event en dit keer is jullie dorp aan de beurt. Hiervoor worden alleen maar mensen uitgenodigd uit de regio en belangrijke bestuurders uit de provincie en van de overheid. Bedoeling is om geld bij elkaar te krijgen voor onze regio in de vorm van subsidies en giften. Die belangrijke vertegenwoordigers moeten derhalve in de watten gelegd worden en we hopen dat jullie ons willen helpen inzake het toeristische belang van onze regio vooral ook door het aantrekkelijk presenteren voor buitenlandse bezoekers.
Maar eerst gaan we jullie verwennen met muziek en lekkernijen. Dat is allemaal heel leuk en aardig maar wat wordt er dan van ons verwacht, onderbrak Michaela, die zoals ik al eerder had geconstateerd iets praktischer dacht. Gewoon, we hebben een standje met foldertjes en dergelijke en we hoopten dat jullie heel enthousiast onze regio konden aanprijzen en dat jullie je zo welkom voelen dat jullie ook onze klederdracht graag dragen. Hmmm, reageerde Michaela, dat had wel even op voorhand besproken kunnen worden, nu worden we niet geheel spontaan voor jullie karretje gespannen en offeren we daar een vakantiedag aan op. Natuurlijk blijven jullie onze gasten en is alles kostenloos voor het restant van de feesten reageerde de man en voor de dames regelen we wel een mooie verrassing. We besloten akkoord te gaan en genoten daarna van de muziek en de versnaperingen. Het zonnetje scheen dus was het gewoon een mooie rustige dag om buiten te zitten. Even later stond onze huisbaas met zijn vrouw bij onze tafel. Sorry hiervoor, zei hij, het plan kwam op bij het organisatie comité en hoewel wij tegen waren hebben ze het doorgedrukt. Het is moeilijk om vrijwilligers te krijgen en ze dachten het op deze manier op te lossen. Wij hebben onze activiteit al moeten afgelasten wegens gebrek aan vrijwilligers. Wat waren jullie dan van plan om te organiseren, vroeg ik naïef. Wij zouden een modeshow houden met de dirndls die mijn vrouw maakt maar we hebben niemand gevonden die wil showen. Kunnen we dat niet combineren, dacht Michaela hardop na, ik denk niet dat een stand met toerisme constant publiek trekt en we zouden natuurlijk best de boel kunnen opleuken om af en toe van kleding te wisselen. Dat is een schitterend plan, omkleden kan in de herberg en jullie kunnen dan heen en weer lopen, bij jullie stand staan en dan weer terug. Ik dacht even aan mijn luier maar besefte dat ik ook een gewoon slipje in mijn rugzak had gestoken dus dat zou inderdaad best wel leuk kunnen zijn.
De anderen vonden het ook heel leuk, de mannen offerden zich op om flyers uit te delen voor het toerisme deel en wij zouden dan ook de modeshow kunnen doen. Daar hadden we ook veel meer zin aan, we baalden een beetje van het ons toegeschoven flyer klusje, we zouden het wel doen maar meer voor de schone schijn. Na het middaguur werden de stoelen en banken weggehaald, kwam er langzaamaan meer volk en werden we bij ons standje neergezet. Er kwamen wat mensen bij ons praten maar heel erg druk werd het niet dus na een uurtje namen de mannen het over en verdwenen wij richting de herberg. De vrouw van onze huisbaas hielp ons in een stel dirndls die zij als modern en jeugdig bestempelden en even later liepen we als volleerde modellen over het podium, dat trok meer aandacht dan het toerisme standje en we oogsten applaus toen we terug liepen. Snel omkleden en we waren weer vertrokken voor de 2de ronde in outfits die iets behoudender waren. Lange jurken tot op de enkels, meer iets voor oudere dames maar wel mooi. Dit keer liepen we door naar ons standje omdat daar nu meer volk stond. Kennelijk was onze show bij de media opgevallen en moesten we interviews geven. Michaela, die natuurlijk beter duits sprak kapte na verloop van tijd het media rondje af met de mededeling dat we de volgende moderonde gingen doen. We paradeerden terug naar de herberg en kregen hele chique dindls aan. Ik werd door onze huisbazin wel vreemd aangekeken bij het omkleden maar ik was zo opgegaan in onze show dat ik niets merkte. Opnieuw via het podium naar onze stand, weer wat vragenstellers en daarna konden we even uitrusten voordat de finale zou beginnen. Dat duurde echter niet lang. Onze dirndl maakster riep ons al weer snel terug naar de herberg voor de grote finale. We kregen outfits aan die je zeker niet traditioneel kon noemen, Michaela een hele stoere waar rood leer in verwerkt was en ik juist het tegenovergestelde met zijde en kant die juist heel liefelijk aandeed. De oeh’s en aah’s waren niet van de lucht en onze ontwerpster werd naar voren geroepen en kreeg een staande ovatie.
Wij liepen terug naar ons standje waar iedereen ons bewonderde en aan de materialen voelde. Onze mode ontwerpster kwam bij ons staan en nam mij apart. Zal ik jou eerst even helpen, vroeg ze. Ik reageerde verbaasd en snapte niet wat ze bedoelde. Kom maar even, zei ze moederlijke en nam mij mee naar de herberg. Ik volgde haar naar de omkleedruimte en ze pakte tot mijn verbazing mijn rugzakje. Ineens besefte ik wat ze bedoelde en werd vuurrood, mijn luier, ik was zo opgegaan in de show dat ik totaal vergeten was een slipje aan te trekken en tijdens al het omkleden had ik gewoon mijn luier aangehad. Zichtbaar voor iedereen die had meegekeken, hoewel als ik er bij nadacht alleen zij mij had geholpen met het omkleden. Niet alleen was het een luier maar een inmiddels ook heel natte luier die ik aanhad. Ze pakte een nieuwe, ontdeed mij van de natte, maakte mij schoon met wat doekjes uit mijn tas en liet mij op een bank liggen waarna ze me de schone luier aandeed. Terwijl ze dat deed sprak ze heel moederlijk en ik liet het dan ook braaf gebeuren. Nadat ik opstond kreeg ik mijn dirndl weer aan en klopte ze op mijn achterste ten teken dat we weer verder konden. Zo, jij bent weer fris, kom maar naar mij als je weer een vieze luier hebt. Ik weet niet wat ze dacht maar ineens was ik kennelijk in haar ogen een klein kind of zo. Dit was heel anders als Stefan of MIchaela mij hielpen maar ook wel aangenaam. Dat moederlijke deed mij weer herinneren aan die buurvrouw destijds op vakantie in Duitsland. Nog enigszins beschaamd liep ik weer naar buiten en voegde mij bij de anderen die mij vragend aankeken. Het antwoord kwam van achter mij, ik heb haar even geholpen met verschoning, jullie hadden mij wel even kunnen vertellen dat ze niet zindelijk is, maar alles is goed gegaan en ze kan er weer tegen. De aandacht verschoof zich echter snel weer naar de kleding en dat vond ik totaal niet erg. Voor zover ik kon merken had niemand gelukkig meegeluisterd of gesnapt waar het over ging.