Hoofdstuk 13
Na afloop van het officiële gebeuren op het plein hebben we ons weer omgekleed in onze eigen kleding en werden we aangesproken door de man van het organisatie comité. Hij bedankte ons voor de succesvolle middag. Onze stand had heel veel aandacht gekregen en de mannen hadden meerdere gesprekken gevoerd met hoogwaardigheidsbekleders, aanwezige toeristen en veel flyers uitgedeeld. Ook de modeshow, hoewel niet hun plan, was goed bevallen en had de aandacht vol getrokken. Ze hadden zelf de indruk dat ze het moderner moesten aanpakken waardoor ze hadden besloten de modeshow met de dirndls te cancellen, Maar inmiddels waren ze tot de conclusie gekomen dat de aandacht voor tradities toch wel heel belangrijk was geweest. Wij kregen onze beloning in de vorm van een soort vrijkaarten waar we niets aan hadden want dat was allemaal na afloop van onze vakantie en een bosje bloemen dat er wel erg triestig uitzag en waarschijnlijk was blijven staan bij de presentjes voor de hoogwaardigheidsbekleders die niemand had durven geven. Misschien als we volgend jaar terug zouden komen konden ze nog iets regelen inzake de vrijkaartjes en daarmee vertrok hij weer. Michaela, die niets moest hebben van dit soort mensen die voornamelijk zichzelf erg belangrijk vonden, keek hem vol irritatie na. De sfeer werd echter gered door de vrouw van onze huisbaas. Die kwam vol trots vertellen dat ze een aanbod had gekregen voor haar ontwerpen. Een groot modehuis wou haar ontwerpen aankopen en in de collectie opnemen. Daar was het mij om te doen. In mijn eigen huis kan ik dat toch niet allemaal maken dus de ontwerpen verkopen is fantastisch, ik wil jullie daarvoor nogmaals bedanken en ik zal voor jullie iets speciaals ontwerpen en maken als beloning. Voor Michaela iets stoers en voor jou, Babette, iets liefelijks. Dat hebben jullie meer dan verdiend. Ik heb voor jou al iets speciaals in gedachten, knipoogde ze naar mij.
We liepen daarna naar het feestterrein waar de rest van de middag/avond zou plaatsvinden en namen weer plaats bij de lange tafels. Nu groette iedereen ons en we waren voor korte tijd het middelpunt van de belangstelling. Ze hielden in ieder geval hun belofte want we hoefden niet eens iets te bestellen, de bierpullen werden gelijk voor onze neus gezet en Karl die kennelijk heel dorstig was en de eerste bijna gelijk leegdronk werd onmiddellijk van een tweede voorzien. Ik hield de serveersters goed in de gaten en toen ik zag dat het vaatje drank tevoorschijn kwam ging ik snel naar de toiletten. Michaela had het kennelijk niet gemerkt. Mijn luier was nog zo goed als droog dus besloot ik nog geen nieuwe aan te doen. Voorzichtig keek ik of het drankvaatje was verdwenen en toen de kust veilig was wandelde ik naar mijn vrienden. Stefan vertelde dat ik de drankronde had gemist en knipoogde naar mij toen ik zei, oh jammer… Ja, ja, heel jammer merkte hij sarcastisch op, wat een tegenvaller. De rest van de middag en de avond verliep heel rustig en alle serveersters bleken goed geïnformeerd te zijn. Zelfs de broodjes bratwurst werden gebracht en toen we om koffie vroegen kregen we daarbij een schaal met koek en gebak voorgezet. We genoten van de muziek, het dansen en de sfeer en stiekem dronk ik veel meer dan ik ooit van plan was geweest. Het gevolg was dat ik meerdere keren verschoond moest worden en aan het eind van de avond mijn rugzakje volledig leeg was. In een jolige bui waren we zelfs nog eens het podium opgeklommen om nog eens mee te doen met ons tirolerdansje maar de hoeveelheid alcohol zorgde ervoor dat we al weer heel snel ons plekje opzochten. Behalve lachbuien presteerden we niets meer en ik vroeg me af hoe ik in hemelsnaam een 3de prijs had kunnen verdienen maar dat was toch al doorgestoken kaart geweest.
Gaan jullie morgen nog iets speciaals doen, vroeg Michaela. Ja, boodschappen want mijn luiervoorraad moet dringend aangevuld worden. Ik heb er veel meer gebruikt dan verwacht en in dit tempo kom ik er echt tekort. Dan zul je naar een grotere plaats moeten en een winkel voor medische hulpmiddelen opzoeken want die zullen ze in de dorpswinkel en waarschijnlijk zelfs in het stadje niet verkopen. Katoenen luiers, kunnen ook, merkte Stefan op. Ik keek hem stomverbaasd aan. Dat meen je niet, heb je die dingen meegenomen. Euhh, ja, zei Stefan, we hadden een wasmachine stond in de beschrijving van het huisje en ik heb ze samen met de plastic broekjes ingepakt. Michaela keek me lachend aan, ja babyzusje, daar zit je mooi aan vast. We willen ons niet opdringen naar als jullie zin hebben kom dan eens naar ons toe, we bedenken nog wel wat we gaan doen maar Babette in katoenen luiers, dat wil ik zien. Oh, zin om poepluiers te verschonen, dat is het hoogtepunt van je vakantie, lachte ik. Michaela keek vies, oh nee, dat ga ik niet doen. Wij hebben een bubbelbad bij ons huisje, ik gooi je daar wel in. Nu was het aan Karl om vies te kijken, daar ga ik de rest van de vakantie dan ook niet meer in. Geen zorgen lachte ik, dat wil ik jullie niet aandoen en dat genoegen om het in katoenen luiers te doen heb ik één keer meegemaakt en dat doe ik echt nooit meer. Tenzij het niet anders kan, merkte Stefan droog op. Ik ken jou wel in de tussentijd. Iedereen moest lachen, dat is dan afgesproken, morgen bij ons. Onze jurkjes moeten nodig uitgehangen worden en naar een stomerij kun je beter thuis doen want zo maar in de was kan ik niet aanraden. Ze moeten immers mooi blijven dus iets gemakkelijks is goed genoeg. Een rokje of jurkje voor mijn babyzusje is anders wel gemakkelijk met verschonen maar aangezien we een bubbelbad hebben neem dan ook een bikini en zwembroek mee. Ik neem aan dat je geen zwemluier nodig hebt in het bubbelbad, Babette? Ik keek verontwaardigd terug, natuurlijk is dat niet nodig, ik ben heus nog wel zindelijk, al denkt de vrouw van onze huisbaas daar heel anders over.
Ik ben anders wel benieuwd wat ze voor ons gaat ontwerpen, veranderde Michaela van onderwerp, die met dat rode leer vond ik heel stoer. Ja, jij wel, ik vond die chique jurk heel mooi maar ik heb het gevoel dat ze iets heel anders voor mij gaat maken. Ja, een dirndl in de vorm van een baby-doll lachte Stefan, dat zou nog eens toepasselijk zijn. Ik hoop het niet, zei ik, maar ze knipoogde bewust naar mij dus is ze er misschien nog in staat toe ook.