HOOFDSTUK 12 DE HEFTIGE VRIJDAGAVOND
Want onderweg naar de afdeling kwamen we ook altijd langs de onderzoekskamer en, waar we gisteravond zo door konden lopen moesten we nu door een poortje lopen, wat soms groen werd en, soms rood, als je groen kreeg was er niets aan de hand en, mocht je doorlopen maar, kreeg je rood dan moest je op het bankje voor de deur van de onderzoekskamer gaan zitten.
Waar je als je aan de beurt was werd opgehaald en, hoewel niemand hoopte dat ze vanavond aan de beurt was maar. Inge gezien alles wat ze vandaag al had meegemaakt hoopte in ieder geval vanavond de dans te ontspringen maar, helaas voor haar kleurde het lampje rood toen ze door de scan liep.
Wat Inge diep deed zuchten, iets wat ook Heidi Ursula en, Linda merkten en, direct aanboden om de plaats van Inge in te nemen en, zich net als Dorien die wel geselecteerd was en, alle meiden die geselecteerd waren het onderzoek te ondergaan wat iedereen alles behalve prettig vond maar, zich bereid verklaarden om de plaats van de hard getroffen Inge in te nemen.
Waar de geselecteerden op het zogenaamde strafbankje zaten, waren de meiden die bereid waren de plaats van Inge in te nemen naast het bankje tegen de muur gaan staan, zodat toen Paula de gang opstapte zij verbaasd opkeek en, dan vroeg, "meiden wat heeft dit te betekenen?".
Om dan nog voor de meiden konden antwoordden, te zeggen, "alle meiden die rood hadden blijven zitten maar, de rest ingerukt mars, wegwezen" op een toon die geen tegenspraak dulden, wat Inge haar schouders met veel pijn en, een van pijn vetrokken gezicht deed ophalen en, zei "meiden bedankt voor het aanbod maar, zoals te verwachten was wil Paula niet wijken".
Tot overmaat van ramp wees Paula Inge als eerste aan om binnen te komen maar, nu deed tot verbazing van Paula Nicky een stap naar voren keek Paula scherp aan en, zei dan " Paula, dat jij verbaasd opkijkt dat de meiden die groen kregen hier nog staan en, dat jij niet van wijken wil weten begrijp ik en, heb je in principe gelijk in maar, nu hebben ze het gelijk aan hun kant en, neem ik de volledige verantwoordelijkheid en, beslis dat Inge ondanks dat zij rood had, vanavond is vrijgesteld, PUNT".
"Wel pot met blommen begin jij die meiden de hand boven het hoofd te houden Nicky?"
Nu ontstond er een ijzige stilte die pas verbroken werd toen Inge inmiddels hard huilend opstond alle meiden aankeek en, zei " iedereen bedankt voor alle steun en, moeite maar, ik zal toch zelf....."hierna liep zij met veel pijn en, moeite naar binnen maar, direct gevolgd door Nicky, iets waar Paula van opkeek maar, pas toen Paula het moeilijke bewegen van Inge zag en, vlak nadat Inge met veel pijn haar vest shirt hemd en, beha had uitgetrokken begreep Paula dat Inge echt een probleem had en, het absoluut geen fake was.
Want direct zag Paula de blauwe plekken maar, ook de pijn bij elke beweging die Inge maakte.
Nu keek Paula van Inge naar Nicky en, dan naar de andere meiden en, vroeg dan "Inge, kan je me vertellen wat er gebeurt is".
Tijdens het praten waren ze gaan zitten en, probeerde Inge te vertellen wat er gebeurt was maar, door alles van vandaag werd het haar te veel zodat Nicky het woord nam, " Paula dat in dit geval veel meiden bereid waren om de plaats van Inge in te nemen is een goeie rede voor".
"Van Robby en, Hendrika hoorden we vanmiddag dat Ariadne en, Eva vanochtend tijdens het douchen Inge hebben mishandeld in een poging om Dorien in wie zij een bedreiging zien te pakken maar, haar rechtstreeks pakken durfden ze niet, dus grepen zij in een onbewaakt ogenblik Inge en, hebben ze haar vervolgens bont en, blauw geslagen in de hoop dat Dorien zich ermee zou gaan bemoeien maar, dat gebeurde gelukkig niet, die heeft door haar arrestatie, voorlopig haar lesje wel geleerd".
Nu wreef Paula heel voorzichtig over de rug van Inge en, zag direct dat Inge verging van de pijn, ondanks dat de fitnes en, de daarop volgende Douche Inge goed hadden gedaan.
Toen Inge als teken van goeie wil haar broek wilde uittreken keek Paula haar aan en, zei " stop maar, Inge en, kleed je maar, weer aan ik heb genoeg gezien en, nu wel begrepen dat jij echt een probleem hebt".
Terwijl Inge zich met veel pijn en, moeite aankleedde keek Paula de andere meiden aan en, zei dan, "sorry maar, jullie hadden echt gelijk".
Direct wilde Ursula Linda en, Heidi zich alle drie uitkleedden maar, Paula zei, "meiden jullie hoeven niet allemaal maar, we gaan nu opnieuw door de scan" maar, nog voor dat begon vroeg Nicky, "Paula wat vindt je van het idee om de schuldigen van de mishandeling van Inge te weten Eva en, Ariadne hier te laten brengen, dan kunnen we beide aan een visitatie onderwerpen want dat hebben ze wel verdiend".
"Ja Paula dat kan wel", knikte Nicky maar, dan piep ik wel eerst Raymond en, Eric op, want of Nora en, ik die twee nu alleen aan kunnen terwijl ze nu wel eens agressief kunnen reageren betwijfel ik en, ik wil geen risico nemen", reageerde Nicky
BIANCA EN, CINDY OP WEG NAAR HUIS
Nauwelijks onderweg naar huis en, terwijl ze de snelweg richting Arnhem opdraaiden maakte Bianca net als Cindy haar brief open, die zoals ze lazen vooral een algemene uitnodiging was voor meiden die dreigden te ontsporen en, die door dit project één laatste kans kregen om aan strafvervolging en, een eventuele definitieve celstraf te ontkomen en, een laatste kans kregen om hun leven te beteren, dit stond er in.
Geachte Bianca
Uit gegevens van politie en, justitie is gebleken dat, jij de laatste tijd dingen hebt gedaan die de maatschappij niet zo leuk vindt.
Om te voorkomen dat jij definitief afglijdt de criminaliteit in, willen we omdat te voorkomen je laten zien en, vooral laten ervaren hoe het in een meidengevangenis toegaat maar, ook hoe een verhoor en, dergelijke werken.
Dit alles in de hoop dat jij je wel drie keer bedenkt voor je zoiets doet.
In principe is het de bedoeling dat je het hele traject doorloopt en, je dus echt wordt aangehouden, verhoord wordt door de politie voorgeleid aan de rechtercommissaris die je in bewaring zal stellen zoals dat heet en, zal je uiteindelijk echt voor de kinderrechter komen en, verdedigt worden door een advocaat, waarbij de rechter ook echt uitspraak zal doen en, je weet hoelang je moet zitten.
Hoe en, wanneer dit allemaal plaatsvindt merk je vanzelf.
Indien je hier alsnog niet aan mee wil werken kan jij je binnen VIJF dagen afmelden of je indien je akkoord gaat je aanmelden bij.
Mevrouw D. Rengers *
Vrouwe Van Justitia weg 39
6801 PC Arnhem
Met Vriendelijke Groet
Mevrouw D Rengers
Na dit te hebben gelezen dachten de meiden dat dit het was maar, bleek er nog een tweede brief in de envelop te zitten speciaal voor ons, waarin stond dat de eerste brief een standaard brief was maar, wij de waarschuwingen die er in stonden wel degelijk ter harte moesten nemen maar, waar het voor ons vooral bedoeld was om Dorien Inge en, Linda te steunen, zouden we geen aparte behandeling krijgen maar, net zo als de meiden die echt moeten zitten en, de meiden waar dit project echt voor bedoeld is.
Intussen kwamen ze bij Bianca thuis aan en, doordat de meiden door alle indrukken maar, vooral van het lezen van de brief wilde Sandra beide meiden direct in de box leggen, die er ondanks alle versoepelingen nog steeds stond en, waar vooral Bianca graag gebruik maakte als ze moe was of indrukwekkende dingen had beleefd zoals de afgelopen twee dagen.
Niet alleen had het gebeuren rond Inge Linda en, vooral Dorien indruk gemaakt maar, ook de babyweek bij Nancy en, Cindy sudderde nog flink na en, terwijl Sandra voor beide meiden een flesje en, één fruithapje maakte en, keek voor ze dat klaar had richting de box en, zag dat beide meiden in slaap waren gevallen.
Hierop besloot Sandra beide meiden toe te dekken en, beide na alle hectiek voorlopig te laten slapen.
* (adres En dergelijke puur fantasie)
DE VISITATIE VAN ARIADNE EN EVA
Ondertussen waren bij de Hunnenberg alle meiden die bezoek hadden gehad inclusief degene die bij Paula hadden moeten komen terug op de afdeling waar ze nog koffie of thee konden krijgen.
Terwijl de groep van de koffie of thee genoot was er een groep extra bewaarders binnen gekomen die zich naar de cellen van Ariadne en, Eva begaven en, daar de deuren openden terwijl zij zo voor de deuren waren gaan staan dat Ariadne en, Eva er niet langs konden terwijl Nicky en, Nora een achterwacht vormde zodat als Eva of Ariadne er wel in slaagden ze alsnog opgevangen zouden worden.
Nauwelijks waren beide deuren open of de meiden probeerden direct de heren te passeren, waarbij vooral Ariadne de nodige kracht in de strijd gooide om langs Eric en, Raymond te komen maar, direct zagen Inge Dorien Linda en, bijna alle andere meiden dat Raymond Ariadne beetpakte en, haar direct met haar gezicht tegen de muur drukte en, haar handen naar haar onderrug bracht en, haar dan de handboeien omdeed.
Wat iets was wat Dorien Linda en, Inge even deed rillen zich hun eigen ervaring hiermee herinnerend nu zagen we dat Ariadne nadat ze de handboeien had om gekregen met haar gezicht naar de muur moest blijven staan waarna wij zagen dat nu Eva aan de beurt was en, hoorden we dat ze terwijl zij geboeid werd zij bleef volhouden dat niet zij maar, Inge was begonnen met vechten en, zij zich alleen maar, hadden verdedigd.
Direct zagen we dat Nicky beide scherp aankeek en, hoorden haar op scherpe toon antwoordden, " nee meiden jullie hebben geprobeerd om via Inge Dorien te pakken en, in te palmen".
"Ontkennen heeft geen zin want het bewijs staat op Camera en, dat is genoeg".
Dan ging Nicky door "en, wat er nu gaat gebeuren?" "heel simpel toen we na het bezoekuur terugliepen moesten we langs de visitatie waar een aantal meiden zich moest uitkleedden en, zich laten onderzoeken en, alsof de duvel ermee speelde was ook Inge aan de beurt terwijl zij door jullie geweld vergaat van de pijn".
"Terwijl Paula zoals jullie weten in principe niet van wijken wil weten en, dus de meiden die nadat zij groen hadden gehad maar, waren blijven staan om de plaats van Inge in te nemen weg wilde sturen en, dus sprong ik voor Inge in de bres maar, kreeg direct van Paula de volle laag en, het verwijt dat ik met de meiden onder een hoedje zou spelen".
Ondertussen duwde Raymond en, Eric Ariadne en, Eva richting de gesloten deur en, toen Nora zag dat alle andere meiden aan de grote tafel of op hun kamer zaten opende Nora de deur en, duwde Raymond en, Eric Ariadne en, Eva de gang op en, werden de meiden naar beneden gebracht waar Paula die op dit uur anders al naar huis was op ze wachtte.
Waar normaal gesproken de meiden zichzelf uitkleedde of aankleedde kregen Ariadne en, Eva daar nu geen kans voor maar, werden beide door Nicky uitgekleed en, waar Paula normaal gesproken uiterst voorzichtig te werk ging spaarde Paula beide meiden nu in het geheel niet en, terwijl de andere meiden van hun koffie of thee genoten en, het hele gebeuren van vandaag bespraken en, verschillende meiden waaronder Sabine die haar kamer naast die van Inge bleek te hebben en, zo toen ze tussen 5 en, 6 uur waren ingesloten Inge had kunnen horen kermen terwijl ze vanochtend alles had zien gebeuren en, onbewust op Inge had gelet.
Dan zei Sabine, "Inge jij hoeft jezelf niets te verwijten jij deed niets bijzonders, bovendien kan ik je vertellen doordat zowel ik als Eva en, Ariadne hier al wat langer zitten dat zij samen wel vaker voor problemen zorgen, bovendien pakken ze meestal niet degene die ze willen treffen maar, net als jij Inge omdat je goed met Dorien kan opschieten een vriendin van de gene die ze willen uitdagen, in de hoop dat degene die ze willen raken het slachtoffer te hulp komt en, beide meiden stevig aanpakt worden door de leiding zodat Eva en, Ariadne zich naar de leiding als de eigenlijke slachtoffers kunnen presenteren en, er dus mee wegkomen, of het voordeel van de twijfel krijgen".
Nu knikte Inge en, Dorien en, zuchtte Inge, "dat betekend dus dat ze er ook vandaag mee wegkomen?
De opmerking van Inge werd ook opgevangen door Nora toen ze nog een keer met koffie rondkwam, hoewel het al over tienen was en, de meiden dus allang op hun kamer hadden moeten zitten, hoewel op Vrijdag en Zaterdag wel vaker soepel met de insluittijd werd omgesprongen maar, toen deze ronde koffie op was zei Nora terwijl Eva en, Ariadne nog steeds niet terug waren, " meiden het is bijna kwart over tien en, dus ondanks alles echt mooi geweest" en, dan naar Dorien en, Inge " nee nu komen ze er niet mee weg, want de Hunnenberg gaat aangifte doen en, Inge ook jij kan aangifte doen wegens mishandeling", hier keek Inge vanop maar, Nora zei, "dat bespreken we later wel".
Bijna direct dronken we de mokken leeg en, verdween al snel de één na de ander naar haar kamer, toen Inge en, Dorien de trap opliepen zagen Sabine en, Lianne dat het Inge wel erg veel moeite koste om de trap op te komen en, ze bij elke stap door de pijngrens heen moest bijten, terwijl zij beide hun kamer gelijkvloers hadden ten opzichte van de woonkamer.
Dit deed Sabine en, Lianne naar elkaar kijken en, riep Lianne, " Inge stop eens en, kom eens hier".
Dit hoorde ook Nora die beneden bezig was om de meiden in te sluiten en, ondertussen de nodige medicatie uitdeelde en, ook nog hielp met het omdoen van nachtluiers, of het verschonen van een luier maar, nu opkeek en, zei " hé daar niet blijven dralen maar, hup Inge jij naar boven en, jullie Sabine en, Lianne naar binnen".
Hoewel ook nu op een toon die geen tegenspraak dulden waagde Lianne het er toch op, keek Nora aan zuchtte eens diep keek Nora nog eens aan en, zei dan, " Nora je hebt helemaal gelijk wij staan te treuzelen maar, kijk eens hoe Inge de trap op loopt!
Direct zette Inge twee stappen en, zag Nora dat Inge iedere keer als ze een been optrok ze door haar pijngrens heen moest bijten waarna ze na twee treden zei, "stop maar, Inge en, kom maar, naar beneden ik begrijp al waar jullie het over hadden".
Terwijl Nora beneden en, ook Nicky inmiddels boven bijna klaar was en, nu even beneden was en, zag dat het trio nog steeds bij de grote tafel zat.
Waarop Nicky ook al vroeg, "blijven jullie vanavond tijd rekken meiden?"
Nu keken Lianne en, Sabine Nicky en, Nora aan en, zei Lianne "dames normaal gesproken hebben jullie helemaal gelijk dat wij zitten te treuzelen maar, Sabine en, ik kunnen het niet over ons hart verkrijgen dat Inge zich naar boven moet slepen waarbij ze bij iedere stap door haar pijngrens heen moet, puur omdat Ariadne en, Eva haar te grazen hebben genomen, terwijl wij onze kamer op de begane grond hebben".
Tijdens het verhaal zagen de meiden Nora ontdooien en, toen Lianne was uitgesproken keek Nora de meiden aan en, antwoordde met een glimlach, " een kamerruil!, hm nu snap ik het maar, inderdaad een goed idee meiden" en, dan tegen Inge, " blijf jij maar, beneden dan nemen wij jouw spullen wel mee als we boven Lianne insluiten".
Terwijl Dorien Linda en, de andere meiden die hun kamer op de eerste verdieping hadden en, inmiddels waren ingesloten en, nog wat lagen te lezen of puzzelen waren Nora en, Nicky aan de kamerverhuizing van Lianne en, Inge begonnen en, liep Lianne al met Nora naar boven waar zij zich in haar nachtluier liet helpen en, Nicky Inge hielp met opruimen en, haar dan verschoonde.
Op het moment dat Nicky de laatste plakstrip dicht plakte keek Inge op en, zei "Nicky op zich begrijp ik heel goed dat jullie dachten dat wij bewust stonden te treuzelen maar, toen ik de trap opliep riepen die meiden me terug en, boden zij mij een kamer beneden aan, ik heb nergens om gevraagd".
Dan keek Nicky Inge aan en, zei, " dat laatste had ik al begrepen Inge maar, de meeste meiden zijn de beroerdste niet, ondanks dat ze een strafbaar feit hebben gepleegd waar een vrijheidsstraf op staat en, dus net als jullie verdachte zijn, of al veroordeeld en, bezig om hun straf uitte zitten maar, zoals je ziet hebben de meeste zoals gezegd ook hun goeie kanten.
Ondertussen had Inge haar nachtluier om en, was ze klaar om te gaan slapen terwijl Nicky de spullen van Lianne verzameld had, wenste ze Inge een goeie nacht en, ging de deur dicht en, terwijl Inge mede door een pijnstiller en, een slaappil in slaap viel bracht Nicky de spullen van Lianne naar boven en, hielp dan ook haar met het omdoen van haar nachtluier en, terwijl ze daar mee bezig was zei Lianne, "Nicky sorry dat we zo aan het treuzelen waren maar.....".
Nu keek Nicky Lianne aan en, zei "net als Inge daarnet " dat is ons nu duidelijk Lianne maar, zoals jij inmiddels weet moeten niet alleen jullie maar, ook wij ons aan regels houden".
"Ja Nicky dat weet "en, terwijl Lianne klaar was en, in bed kroop verliet Nicky haar kamer en, viel nog geen halve minuut later haar deur in het slot.
EERDER OP DE AVOND
Terwijl de meiden op de afdeling koffiedronken werden Eva en, Ariadne aan een grondige visitatie onderworpen en, waar Paula normaal gesproken zo voorzichtig mogelijk met de meiden omging, spaarde zij Ariadne en, Eva vanavond in het geheel niet en, ging grondig te werk wat de meiden van tijd tot tijd deed kermen van de pijn maar, daar trok Paula zich niets van aan, dat het pijnlijk werd was hun eigenschuld vond Paula.
Iets anders was dat toen Eva drie keer door de knieën moest om te zien of daar niets zat wat er niet thuis hoorde haar tampon eruit viel en, toen ze deze weer wilde inbrengen het commando kreeg om deze te laten liggen en, zij vlak daarna zag dat Paula deze zorgvuldig opraapte en, in een zakje stopte welke werd gesloten en geregistreerd .
Wat Eva aan Paula deed vragen, "vertrouw je me niet Paula ?".
"Eva jullie verdienen door jullie gedrag van vandaag extra aandacht en, die krijgen jullie ook" was alles wat Paula nu te zeggen had, zonder verder op de vraag in te gaan.
Behalve toen Eva kenbaar maakte dat ze moest plassen Paula direct een potje pakte en, haar gebood om precies in het potje te plassen.
Terwijl Eva plaste verloste Paula Ariadne van de handboeien om haar dan direct uitte kleedden en, ondertussen merkte dat het Eva niet lukte om in het potje te plassen zodat Paula een po pakte en, Eva op de po zette in de hoop dat dit wel ging en, terwijl Eva op de po zat kleedde ze Ariadne verder uit.
Waarna die moest wachtten omdat Eva was uit geplast en, zij van de po af mocht komen en, zei Paula, "dat is een mooie plas meisje " om dan de inhoud van de po in een potje te doen welke direct werd gesloten en, voorzien van naam datum en, kamernummer en, dan zei dat Ariadne moest komen staan en, Eva op de onderzoekstafel moest komen liggen waar Nicky haar zou aankleedden terwijl Paula Ariadne onder handen nam.
Toen Nicky Eva begon aan te kleedden bleek pas dat Eva net als Inge Dorien Sabine en, Lianne voor vannacht een luier om zou krijgen waar Eva wel maar, niet van harte aan me werkte, was Ariadne dat totaal niet van plan, en, mopperde direct" op Commando op het potje pissen en, dan een pamper om krijgen!, kom nou, dat andere meiden zich vrijwillig als peuter laten behandelen moeten ze zelf weten maar, mij niet gezien versta je?"
Ariadne had voor zichzelf besloten dat ze dat nooit zou accepteren ondanks dat ze in de Hunnenberg weinig te willen had en, ze heel goed wist dat zowel Paula als de bewaarders niet te vermurwen waren, zou ze zich hier niet laten pamperen maar, dat was toch buiten Paula gerekend die
Breed voor Ariadne kwam staan keek haar recht in het gezicht en, zei "luister goed Ariadne, "punt 1 heb jij hier inderdaad niets te vertellen
2 na wat je nu hebt gedaan ben je echt te ver gegaan, een meisje wat net vastzit en, ontzettend kwetsbaar is bont en, blauw slaan in de hoop dat haar vriendin haar te hulp schiet en, jullie dan haar kunnen pakken is nogal wat en, ondanks dat ook Dorien geen lieverdje is, wat ze zelf heel goed weet verdiend zij in dit geval juist respect, iets wat we van jullie niet kunnen zeggen
Dan keek Paula Ariadne nog eens scherp aan en, zei dan "als jij nu niet mee werkt slaap jij vannacht niet op je eigen cel maar, in de isoleercel, begrepen Ariadne?"
Nu zweeg Ariadne beseffend dat er geen ontkomen aan was en, dat het feit dat ze stiekem stuf had gesnoven wat ze op slinkse wijze naar binnen had laten smokkelen wel eens aan het licht kon komen.
In haar holtes werd gelukkig voor haar niets gevonden maar, toen Paula de urine van Ariadne controleerde vond ze inderdaad sporen van de stuf.
Toen dat werd gevonden keek Paula haar aan en, zuchtte, " dat heb je goed gedaan Ariadne en, jij weet inmiddels heel goed wat de gevolgen zijn!"
WEER THUIS MET DE BRIEF
Van dit alles wisten wij niets af toen we onderweg naar huis en, na thuiskomst de brief nog eens lazen en, hoewel het niet echt aantrekkelijk was om te worden opgesloten, en om ons aan strenge regels te moeten houden en, hoewel Inge Linda maar, vooral Dorien op school niet echt de liefsten of braafste waren en, ze nu volkomen terecht worden vervolgd laten wij ze niet vallen en, hopen maar, dat ze alle drie van hun fouten zullen leren.
Iets wat we toen we binnen waren bij Bianca ook vertelden en, pas toen ze was uitverteld en, ging zitten merkte Bianca maar, vooral Cindy dat ze goed nat was en, Bianca bovendien dat ze goed gepoept had maar, toch trok Bianca de brief uit haar broekzak en, wilde die direct aan Sandra laten zien maar, die zei, "nee Bianca eerst mee komen naar boven om te verschonen".
Met grote tegenzin deden de meiden wat er werd gevraagd maar, mompelde Cindy, "dit lijkt wel op wat Dorien en, Inge vertelden".
"Wat zei jij Cindy?", vroeg nu Nancy maar, Cindy zei, "mam dat kan ik beter vertellen als we beneden het bezoek aan Inge Dorien en, Linda bespreken en, we de brief die we meekregen voorlezen".
"Hm oké maar. ga nu maar, liggen dan kan ik je verschonen Cindy ".
Direct deed Cindy wat Nancy vroeg en, merkte toen ze plat lag dat Nancy haar nog steeds vastmaakte aan de commode zodat Nancy Cindy op haar gemak kon verschonen.
Doordat het al niet al te vroeg meer was deed Nancy Cindy direct een katoenenluier om en, een plasticbroek eroverheen, zodat als de brief was voorgelezen Nancy en, Cindy direct naar huis konden vertrekken en, Cindy na thuiskomst direct naar bed kon.
Nadat ook Bianca was verschoond gingen ze allemaal naar beneden en, las Cindy zittend op de bank de meegekregen brief voor en, toen dat was gebeurt vroegen Nancy en, Sandra direct, " beseffen jullie wel wat ze net als met de andere meiden met jullie zullen doen en, wat de impact daarvan is?"