HOOFDSTUK 20 BIJBELSTUDIE EN, DE REST VAN DE ZONDAG
Toen de meiden de zakken snoep zagen dachten Dorien en, Inge logischerwijs dat wetende wat er komen ging dat Cindy een beste voorraad voor zichzelf had ingeslagen maar, dan terwijl Inge en, Dorien verlekkerd en, een beetje jaloers naar het snoep keken zagen ze dat Cindy opstond de zakken snoep pakte en, na eerst een derde zak te hebben gepakt zagen Inge Dorien maar, inmiddels ook Linda die verlekkerd naar de zakken zat te kijken nog steeds denkend dat Bianca en, Cindy voor zichzelf een flinke voorraad hadden aangelegd maar, net op het moment dat Nicolien de deur opende om de pastor binnen te laten, stond Cindy op pakte de zakken snoep en, terwijl Nicolien de pastor binnenliet gaf Cindy de eerste zak aan Inge en, de volgende aan Dorien die direct grote ogen opzette Cindy aankeek en, verbaasd vroeg," Cindy, waar heb ik dat aan verdiend?"
Nu keek Cindy Dorien en, Inge aan en, terwijl er grote tranen over haar wangen liepen zuchtte Cindy " Dorien Inge en, Linda dat jullie samen strafbare feiten hebben gepleegd, tenminste jullie verdachte zijn en, jullie nu dus vastzitten en, voor de kinderrechter moeten verschijnen wil nog niet zeggen dat jullie slecht zijn en, hopelijk valt de straf mee" sloot Cindy af.
Terwijl ondertussen de pastor binnen was en, bij de grote tafel was komen zitten.
Even rondkeek en, dan zei" goeiemiddag meiden, welkom bij de Bijbelkring op deze Zondagmiddag" om dan de groep rond te kijken en, dan op te merken, " ik zie zeker 4 a5 nieuwe gezichten, ik ben Johan Wiersma en, wie zijn jullie?".
Nu stelde Inge Dorien en, Linda zich voor en, vertelden nog dat zij hier sinds afgelopen donderdag zaten en, het daar voor nu bij wilden laten.
"Dat is goed Inge Dorien en, Linda" dan Bianca en, Cindy aankijkend, "dan mogen ook jullie je verhaal vertellen".
Direct zei Cindy, "hoewel wij nog nooit strafbare feiten hebben gepleegd, hebben we ons wel aangemeld voor het preventieproject, vooral om deze drie meiden te steunen".
Nu keek de pastor de groep rond en, zei "nou voor degene die aan het project mee doen als voor degene die echt terecht moeten staan, succes en laten we er het beste van maken en, vooral hopen".
"Tot slot mochten jullie behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek, dan kunnen jullie na afloop of via de begeleiders een afsprak maken".
Dan keek Johan de groep rond en, vroeg, "hebben jullie een bijbel en, liturgie?"
De goeie liturgie bleken we niet te hebben maar, de bijbel wel aangezien we direct toen we uit de kerk kwamen waren gearresteerd maar, nadat wij een liedbundel en, Dorien en, Inge ook een Bijbel hadden gekregen konden we na bijna 10 minuten echt beginnen.
Terwijl ook Thomas nog steeds op de afdeling aanwezig was en, nu rustig met Inge meedeed, nadat Inge in geuren en, kleuren had verteld hoe Thomas onverwacht op bezoek was gekomen en, totaal onverwacht was blijven logeren terwijl Inge dacht dat Thomas allang naar huis was.
Toen dat was verteld zuchtte Inge diep en, zei, "helaas mag Thomas straks weer naar huis terwijl ik hier voorlopig moet blijven".
Nauwelijks uitgesproken zagen zowel Johan als de aanwezige meiden dat Inge vocht tegen haar tranen, waarop niet alleen Dorien maar, ook Lianne en, Nathalie een arm om haar heen sloegen terwijl Sabine en, Ursula een glaswater en, een kop koffie haalden en, toen Inge van beide een slok had genomen konden we verder
Dan zei Johan, " nou dan kunnen we nu echt beginnen en, wil ik het nu met jullie hebben over Pasen en, zowel het Christelijke maar, ook over het Joodse Pasen maar, voor we echt beginnen wil ik zoals iedere Zondag beginnen met het Onze Vader".
Waarna Johan eerst de kring rondkeek en, vroeg hoe het de meiden de afgelopen week was vergaan en, zo kwam Johan ook bij Dorien Inge en, Linda.
Waarbij Dorien vandaag als eerste mocht vertellen en, ze vertelde dan hoe ze afgelopen donderdag praktische van haar bed gelicht was en, was meegenomen voor verhoor en, voorgeleiding en, zo aan het eind van de middag ineens hier zat.
Hierna vertelde ook Inge en, Linda hoe zij door het verhoor van Dorien in beeld waren gekomen als Doriens medeverdachten die open en, eerlijk verteld had hoe het volgens haar was gegaan, ze ook over de betrokkenheid van Linda en, Inge, denkend dat Inge en, Linda vrijuit zouden gaan.
Nu keek Dorien Inge en, Linda maar, ook pastor Johan aan, zuchtte " ik voel me naar Inge en, Linda een verrader maar, mevrouw Rengers zei al dat op basis van het onderzoek al was gebleken dat ik het niet alleen gedaan kon hebben en, ook Inge maar, vooral Linda er bij betrokken waren".
Hierna vertelden Inge en, daarna Linda dat ze Donderdagmiddag ondanks dat ze geschorst waren ineens op school moesten verschijnen voor een ingelaste toets " toen ineens de politie verscheen om ons op te halen voor verhoor" zuchtte Inge, die ook nog vertelde dat ze toen tegen beter weten in probeerde om weg te komen maar, bijna direct tegen de muur en, vervolgens op de grond werd gedrukt.
Nu keek Johan haar aan en, zei "dat had je beter niet kunnen doen Inge, zoiets lukt je bijna nooit, ook al begrijp ik die reactie best maar, kom dan gaan we lezen".
Direct werden de Bijbels geopend en, werd er fanatiek gelezen en, daarna gediscussieerd en, zo was het voor de meiden het wisten 3 uur wat het einde van de Bijbelstudie voor deze week betekende, waarbij zowel Inge als Dorien aangaven direct voor Maandag of Dinsdag een afspraak voor een gesprek te willen maken.
Nu was het ondanks dat het een uur was opgeschoven bezoekuur, doordat ook de Bijbelstudie later was begonnen om de meiden die vanmiddag binnen waren gekomen de gelegenheid te geven bij de Bijbelstudie aan te sluiten, waar Cindy en, Bianca direct gebruik van hadden gemaakt maar, nu was het afgelopen en, gingen we naar het bezoekuur.
Aangekomen in de bezoekersruimte zagen we dat juf Patricia deze keer samen met Mieke en, Leontien op ons zat te wachten, die direct Bianca en, Cindy aankeken en, vroegen, "beetje bijgekomen van de schrik van vanochtend?"
Niet alleen Bianca en, Cindy maar, ook Dorien en, Inge keken verbaasd op van deze vraag, ook al hadden we wel verwacht dat Leontien en, Mieke snel op bezoek zouden komen maar, vanmiddag al! en, dan die vraag maar, dan beseften Dorien Inge en, Linda dat Leontien en, Mieke waarschijnlijk niet het hele verhaal kenden.
Nu keken Bianca en, Cindy Leontien en, Mieke aan en, zeiden ze " ja en, op zich werden we heel netjes en, voorzichtig behandeld en, goed verzorgd en, ook de Bijbelstudie was een leuke afleiding, verder heb ik begrepen dat we na het bezoekuur naar buiten mogen" sloot Cindy af.
Deze laatste opmerking deed niet alleen Leontien en, Mieke maar, ook Dorien en, Inge opkijken en, die de feestvreugde wilden temperen maar, Jaap en, Carmen die ook nu de late dienst hadden, waren ze voor, nadat zij zich hadden voorgesteld aan Bianca Cindy en, Claudia zei Carmen,
"meiden maak je geen illusie naar buiten wil niet meer zeggen dan, naar de binnenplaats van de gevangenis om een halfuurtje te luchten en, te spelen of te chillen."
SAMEN LUCHTEN
Dit deed zagen Inge Dorien Sabine Lianne Nathalie Inge en, Manon een vorm van teleurstelling op de gezichten van Bianca en, Cindy verschijnen maar, gelukkig begrepen ze al snel dat ze het ermee moesten doen.
Na nog 10 minuten moesten we afscheid nemen en, trokken we onze jassen aan om naar buiten te gaan, op het moment dat Inge haar jas aantrok keek ze Thomas aan en, vroeg, "Thomas ga je ook mee een frisse neus halen en, wat ballen?"
Nu namen we snel afscheid van juf Patricia Leontien en, Mieke en, volgden we Carmen en, Jaap naar beneden en, naar de binnenplaats en, zagen Bianca en, Cindy dat de meeste meiden waaronder Dorien Linda en, Inge genoten van het zonlicht en, de frisse wind maar, ook dat Inge het moeilijk had toen Thomas naar de kale vlakte kijkend teleurgesteld vroeg, " is dit alles Inge?"
Direct knikte Inge "ja Thomas hier moeten we het mee doen" maar, toch klaarde zowel Thomas als Inge op toen Carmen met wat ballen aan kwam lopen, zodat er al snel fanatiek gevoetbald werd en, ook de basket fanatiek bestookt werd.
Dat niet alleen Thomas wat vrolijker werd zag Inge toen ze tijdens het spel naar Bianca Cindy en, Claudia keek die ook al fanatiek aan het ballen waren, totdat Carmen tegen kwart voor vijf opdracht gaf om de ballen in te leveren en, haar naar binnen en, naar boven te volgen, waar ook Bianca en, Cindy Thomas en, Claudia netjes gehoor aan gaven.
RUSTUUR
Om op de afdeling gekomen te merken dat ze direct de opdracht kregen om naar hun kamer te gaan, waar op Claudia na iedereen direct gehoor aan gaf, zelfs Bianca en, Cindy.
Echt weigeren was het ook niet maar, Claudia stapte direct op Carmen af om te vragen waarom ze nu werd ingesloten maar, voor die antwoord kon geven keek Inge haar aan maar, voor nu keek Carmen op en, zei terwijl zij Inge en, Thomas en, daarna Janneke Kim en, Manon insloot en, Jaap ondertussen de meiden boven insloot " zeg het maar, Claudia", waarom worden we nu ingesloten ".
"Het eerste is dat de meeste meiden na een volle dag wel moe zijn en, wel een uurtje rust kunnen gebruiken, zodat we daarmee de kans op onderlinge ruzie door vermoeidheid verkleinen, of beter voorkomen".
"Het tweede is dat wij zo voor wat te eten kunnen zorgen maar, voor nu genoeg Claudia, nu gaat de deur dicht", " dank je Carmen tot straks" zuchtte Claudia voor ze op haar bed ging liggen en, haar ogen sloot, terwijl ook Thomas aan Inge vroeg waarom ze nu werden ingesloten, om direct door te vragen, "Inge mogen we er morgenvroeg pas weer uit en, moeten we zonder eten naar bed?"
Nu keek Inge haar broertje aan en, zei " Thomas kom eens naast mij zitten" om dan haar broertje aan te kijken en, dan te zeggen "slim opgemerkt Thomas maar, nee tegen 6 uur gaat de deur weer open en, gaan we samen aan tafel om te eten en, als dat op is en, de afwas is gedaan mogen we naar de bieb, sporten, of naar muziek en, daarna is het weer bezoekuur en, ga jij weer naar huis maar, kom ik pak mijn boek en, hier heb ik een boek wat jij wel leuk vindt".
Zoals Inge wel had verwacht was het boekje wat zij Thomas gaf een goeie zet, want al snel waren beide verdiept in hun boek zodat Thomas nauwelijks tijd had om zich te vervelen.
Ondertussen waren ook Bianca en, Cindy voorde eerste keer ingesloten, waarbij zowel Bianca als Cindy bij het insluiten om een verschoning hadden gevraagd en, ook hadden gekregen wat ondanks alles voor opluchting had gezorgd, waarna nog geen tien minuten later ook bij hen de deur voor de eerste keer in het slot viel, wat net als een paar dagen eerder bij Dorien Inge en, Linda de meiden heel even deed rillen, toen ze beseften dat ze nu totaal aan de bewaarders waren overgeleverd.
Ondanks dat ontspande Bianca al snel weer en, lag ze rustig te lezen terwijl bij Cindy al snel de ogen dicht vielen, zodat toen om even voor zes uur de deur open ging Cindy even wakker moest worden en, Carmen zei dat ze over 10 minuten aan tafel werden verwacht voor het avondeten en, waar Dorien afgelopen donderdag slechts met moeite nog redelijk had gegeten, hadden Bianca en, Cindy maar, ook Thomas na deze heftige dag best trek en, terwijl ze zaten te eten bespraken Bianca en, Cindy met Manon Nathalie Dorien en, Inge de afgelopen dagen.
Hierdoor was de maaltijd die vandaag uit kippensoep rodekool aardappelpuree een gehaktbal en, tweekleuren vla bestond snel klaar en, toen de tafel was afgeruimd en, de afwas gedaan was, waarbij het na afgelopen donderdag Dorien, nu Bianca Cindy maar, ook Thomas opviel dat er opgelet werd waar het bestek heen ging en, ook nu vertelde Carmen kalm dat je met messen en, vorken een ander kan bedreigen "en, natuurlijk is er ook hier wel eens ruzie en, het laatste wat we willen is dat de meiden elkaar met bestek gaan bedreigen "sloot Jaap de afwas en, het onderwerp af.
Nu mochten we sporten naar muziek of naar de bibliotheek, waar Sabine Dorien Inge Linda Heidi Suzi en, Janneke gingen fitnessen en, er wat meiden badminton gingen spelen kozen Birgit Kim Netty Nathalie Ariadne en, Eva voor muziek, waarna Jaap Thomas aankeek en, vroeg" en, wat wil de enige man in ons gezelschap?"
AVONDACTIVITEIT
Direct keek Thomas Jaap aan en, zei "ik wil mee naar muziek" om dan niet alleen naar Jaap en, Carmen te kijken maar, vooral naar Inge die ging fitnessen en, vroeg haar dan, "mag ik naar muziek Inge?"
Direct keek Inge hem aan en, zei "ja hoor Thomas ga je gang dan zien we elkaar bij het bezoekuur", ook Bianca en, Cindy kozen voor muziek waar net als Rianne Suzi Eva en, de andere meiden die mee waren al snel zeiden dat ze wel een oogje op Thomas zouden houden.
Terwijl ook Carmen die met de muziekgroep meeging zei dat ze op Thomas zou letten, zodat Inge met een gerust hart kon gaan sporten.
Nu splitsten de groepen zich op en, waren Inge en, Dorien net als Sabine Heidi Suzi en, Anneke lekker aan het fitnessen , terwijl Birgit Nathalie Bianca Cindy zich melden bij muziek, waar naast kennismaken met instrumenten zoals blokfluit dwarsfluit accordeon of gitaar ook maar, er ook gewoon gezongen werd en, nadat Bianca en, Cindy zich hadden voorgesteld en, verteld hadden wat ze wilden en, toen de leraar die zich had voorgesteld als Harrie hen aan het werk had gezet keek hij Thomas aan en, vroeg dan, "zo jongeman wie ben jij en, wat wil jij?"
THOMAS BIJ MUZIEK
"Ik ben Thomas en, Inge is mijn zus en, toen ik gisteravond bij haar op bezoek was kon ik niet met pappa en, mamma naar huis maar, heb ik vannacht bij Inge geslapen."
Na dit verhaal mocht Thomas een instrument uitzoeken en, koos net als Bianca en, Cindy voor de blokfluit en, waar dit voor Bianca en, Cindy nieuw was, bleek al snel dat Thomas op school al de nodige lessen had gehad maar, door het geduld van Harrie leerden de meiden snel, ook zag Harrie dat Thomas goed bezig was en, ook nu vorderingen maakte zodat toen het uurtje voorbij was hij zei, "Thomas leuk dat jij er was maar, jammer dat ik jou niet meer terugzie" en, tegen Bianca en, Cindy, "goed gedaan voor de eerste keer en, hopelijk tot morgen".
Nu keek Thomas Harrie aan en, zei, "vindt ik ook maar, ik had het nog fijner gevonden als Inge mee naar huis had gemogen".
Bij de laatste zin huilde Thomas bijna, iets wat ook Ariadne Nathalie en, ook Bianca zagen en, Bianca Thomas aankeek en, zei "Thomas ondanks dat Cindy en, ik hier zitten om jou zus Inge, Dorien en, Linda te steunen is het ons op onze eerste dag al opgevallen hoe streng het hier is en, ik zie net zo goed op tegen het moment dat straks om 9 uur de deur dichtgaat en, deze pas morgenvroeg om half 8 weer word geopend en, ik eruit mag" zuchtte Bianca en, ook Cindy die ondanks dat zij er voor getekend had en, ze Dorien Inge en, Linda echt steunde het allemaal toch strenger en, strakker was dan Bianca en, Cindy hadden gedacht maar, ook dat eventjes niet luisteren al straf kon opleveren.
Ondertussen was het tijd om op te ruimen en, toen dat was gebeurt pakte Thomas zijn spullen en, gingen ze samen naar de bezoekersruimte waar de meiden van de fitness waaronder Inge en, Dorien al zaten en, Inge Thomas wenkte om bij haar te komen zitten Direct merkte Inge dat het niet alleen voor Thomas maar, ook voor Bianca en, Cindy even wennen was dat ze aan de andere kant van de tafel zaten maar, tijd om daarover na te denken kregen ze niet, want bijna direct ging de deur naar de vrijheid open en kwamen de bezoekers binnen.
Waar Inge en, Dorien dachten alles wat bezoek betreft wel te hebben gehad zag Inge in plaats van haar ouders haar opa en oma van moeders kant binnenkomen die na haar en, Thomas een stevige knuffel te hebben gegeven gingen zitten terwijl Inge nog net zag dat Jessica de zus van Dorien er vanavond ook was.
Die ook al opmerkte, " hé Dorien wat zie ik, een jongeman bij jullie op de afdeling en, twee meiden waarover je vertelde dat ze op bezoek waren en, nu zelf vastzitten?"
Nu keek Dorien Jessica aan en, zei, "Jessica, Bianca en, Cindy wilden de afdeling zien maar, gezien de beveiliging gaat dat niet maar, kregen ze toch het aanbod om ondanks hun blanco strafblad mee te doen aan het preventieproject, met alles wat daar bij hoort en, het broertje van Inge, Thomas was gisteravond met zijn ouders op bezoek bij Inge maar, zijn moeder is verpleegster in het ziekenhuis en, had na het bezoek aan Inge direct nachtdienst terwijl hun vader een crisis op zijn werk moest helpen oplossen en, omdat Thomas zo snel nergens heen kon mocht hij hier blijven en, werd hij samen met Inge ingesloten" sloot Dorien het verhaal af.
Terwijl ze zag dat Bianca en, Cindy met hun ouders in gesprek waren en, hoorde ze Nancy en, Sandra vragen hoe het de meiden sinds hun arrestatie van vanochtend was vergaan.
Dan zei Nancy, "Bianca Cindy hoewel ook wij wisten het risico er door jullie aanmelding inzat dat jullie rond de kerkdienst gearresteerd konden worden keken wij wel even verbaasd op dat Leontien en, Mieke zonder jullie terug kwamen".
Nu keken Bianca en, Cindy hun moeders aan en, zei Cindy" dat vond ik nog niet eens zo erg en, ook die handboeien en, het insluiten op het politiebureau ook niet maar, het gefriemel in mijn vagina en, anus was minder maar, daar komen ook wij niet onderuit, helaas" zuchtten zowel Bianca als Cindy.
Bijna direct na dit onderwerp kregen we de opdracht om de gesprekken af te ronden en, de aanzegging dat we over 5 minuten terug naar de afdeling zouden gaan, wat ook het afscheid van Thomas betekende.