Verhaal Klaar Campinggeheimen

Mark (13) en zijn familie zijn na een goede heenreis aangekomen op de camping in Italie. Daar zal ik de komende tijd wat over schrijven onder de titel Campingverhalen

Deel 1
We zijn gestopt bij de receptie van de camping. Pa is uitgestapt om ons in te schrijven, ik volg hem omdat ik het wel leuk vind de receptie te zien. De campingeigenaar - tenminste ik denk dat het de eigenaar is – is een lange vriendelijke man. Hij start geamuseerd en praatje met mijn vader. Mijn vader spreekt een aardig woordje Italiaans, ik begrijp er eigenlijk niets van.

Na een tijdje kijkt de man mij aan, lijkt iets op te merken over mijn grote ofzo. Mijn vader zegt dat de man aanbied dat ik op het jongeren veldje mag staan. Er is kennelijk een apart jongeren veldje. “Hij zegt dat je er waarschijnlijk oud genoeg voor bent. Als je wilt mag je je tent opslaan met allemaal andere jongeren. Je mag natuurlijk ook bij ons staan als je dat liever hebt.” De man kijkt mij nieuwsgierig aan “no thank, thank, you” stamel ik. Hij lacht vriendelijk en zegt “ok” en gaat weer verder tegen mijn vader te praten. “Hij zegt dat je er maar eens moet gaan kijken en als je je bedenkt dan mag je er altijd nog slapen.” Dat is wel heel aardig maar ik zie her mezelf niet doen.

De man doet de slagboom open en we kunnen de camping op. We rijden rustig een heuveltje af en zien hoe groot de camping is. We rijden langs een tentje waarop een slaapzak hangt. Voor de tent zit aan een campingtafel een jongen van Tymen z’n leeftijd een boterham op te peuzelen. “Die heeft vast een natte nacht gehad” grapt Thymen “Dat hoeft toch helemaal niet.” Kapt mijn moeder hem af. We rijden rustig verder, nog een stukje verder naar beneden en dan komen we bij onze plaats aan.

Ik help mijn vader met het inparkeren van de caravan. Rustig geef ik aan dat hij nog een stukje door naar achter kan rijden en een stukje naar rechts. Ik vind het leuk om aanwijzingen te geven en volgens mijn vader doe ik het beter dan mijn moeder. Thymen mag de poten van de caravan uitdraaien, maakt hij zich ook nog nuttig. Kim slaapt rustig door in de auto.

Als pa en ma de voortent gaan opzetten maakt Thymen zich uit de voeten. Hij weet dat hij ons nu niet in de weg moet lopen want pa en ma geven al gauw een snauw. Ik leg het grondzeil van mijn eigen tentje wat verderop bij een boom. “Weet je zeker dat je niet naar het jongerenveldje wil?” Vraagt mijn vader. “Nee, liever niet.” zeg ik.

Ik rol het grondzeil verder uit en zie in mijn ooghoek dat een meisje van een jaar of vier op de weg staat te staren naar hoe ik bezig ben. Dan realiseer ik me dat ik mijn luier nog aan heb en trek mijn shirt extra ver naar beneden. Ze zal wel niks gezien hebben maar toch. Ik zet het skelet van mijn tent neer en het meisje blijft geboeid staan kijken met een duim in haar mond en in haar arm een teddybeer. Als ik naar haar zwaai komt ze op me afgelopen en houd haar teddybeer naar me op. Ik weet niet wat ik moet doen en bloos een beetje. Mijn moeder komt naast me staan en lacht naar het meisje. “Je hebt een vriendinnetje gemaakt” fluistert ze me toe en ik voel dat ik nog meer moet blozen. Dan komt gelukkig de vader van het meisje aanlopen “Kom maar Marieke. Laat die jongen maar even zijn tentje opzetten, hij is druk bezig.” Mijn moeder gaat weer terug, verder met de voortent. Als ze terugloopt zegt ze nog wel even luid “als je zo je tent opgezet hebt ga je wel even douchen he want die natte luiers doen je geen goed.” Gvd, moet ze dat nou zou luid zeggen dat iedereen het kan horen.

Als mijn tent staat is het eerste wat ik doe het pak luiers van de achterbank halen en het in ver in mijn tent plaatsen. Als ik voorover geknield zit voel ik dat ik nodig moet plassen. Ik laat mijn plas de vrije loop, nu heb ik nog een luier die het kan opvangen. Ondertussen richt ik mijn tent verder in. Zo, klaar is kees. Als ik op sta voel ik dat mijn luier zwaarder is geworden.

De voortent is inmiddels ook zo goed als klaar en mijn ouders zijn de slaapplaatsen van Thymen en Kim aan het inrichten. In de caravan pak ik een handdoek, mijn toilettas en een extra zak om zo mijn luier in te doen. Dan loop ik naar het toilletgebouw dat een paar minuten lopen van onze campeerplaats vandaan is. Als ik het gebouwtje binnenloop zie ik twee jongens hun waterpistolen vullen. Ik ga het douchehokje in en hoor de jongens achter me lachen. Dan hoor ik ze wegrennen van het gebouw. Wanneer ik de plakstrips van mijn luier los maak hoor ik het galmen. Gelukkig is er niemand anders in het gebouwtje die dat kan horen. De luier stop ik in de zak, dalijk maar afvoeren. Dan genieten van een heerlijke douche. Een goede straal en buitengewoon aangenaam warm voor een camping. Ik sop me overal waar ik maar bij komen kan. Heerlijk.

Als ik terug kom bij de caravan is de campeertafel ook al opgezet en zitten Tymen en Kim aan een boterham. “Wil je ook wat?” Vraagt ma. Ik zeg dat ik een boterham chocopasta wil. Als mijn moeder erbij komt zitten is de eerste opmerking die ze maakt “zo dat moet toch weer een stuk beter zitten in je eigen boxershort” Thymen zet een stemmetje op en echode “zo dat moet…” ik rol met mijn ogen en neem een grote hap van mijn boterham. Wat een onderbroekenlol zeg.
 
Laatst bewerkt:
Deel 2
“Kom, we gaan even de camping verkennen” zegt pa. Thymen en ik lopen achter hem aan. Thymen rent nog even terug om een bal te pakken.

Een paar plaatsen bij ons vandaan staat een hele grote caravan. “Vast een Engelse” zegt mijn vader. Vlak voor de ingang van de caravan staan twee jongens van onze leeftijd te smoezen. Ze kijken enigszins betrapt als we langs lopen. Thymen schopt ze de bal toe. De oudste jongen beweegt wat vertraagd naar de bal toe, pakt hem op en loopt naar Thymen toe om ‘m terug te geven. Hij kijkt langs Thymen heen, de andere jongen kijkt meer naar zijn broer dan naar ons. “Manchester United” zegt Thymen wijzend naar het shirt van de jongen. “Yes” is het enige dat er brommend uitkomt. Hij loopt naar de grond starend terug naar zijn broertje, legt een arm op zijn schouder en ze stappen samen de caravan in. “Wat een vage gasten” zegt Thymen. “Misschien zijn ze verlegen. Ze zijn Engels” zegt pa. “Die slapen ook niet op het jongerenveld” zeg ik. “Nee dan moeten ze de hele caravan verplaatsen” zegt vader en we lopen lachend verder.

Ik kijk naar de nummerborden van de auto’s op de camping en tel best veel Nederlandse, ook een paar Belgische maar het grootste deel Fransen. Wat is deze camping groot zeg. Iedere keer als de weg een bocht om gaat komt er weer een andere bocht. Dan komen we bij het jongerenveld helemaal achterin de camping. Een veld met allemaal tentjes in een cirkel. In het midden is een vuurput voor een kampvuur. De meeste jongens en meisjes die ik zie lopen zien er ouder uit dan ik. Ik zou waarschijnlijk een van de jongsten geweest zijn als ik mijn tentje hier neer had gezet. Maar mijn hoofdreden om hier niet te gaan staan is dat ’s nachts het hele veld kan horen dat ik een luier om doe. Dat zal bij onze plaats wel meevallen.

We lopen door naar de receptie. Daar is ook een restaurant gevestigd met een uitgebreide menu kaart. Daar gaan we vast nog eten deze week. De campingwinkel is ook aardig groot, we lopen er even door heen. Bij de vakken met luiers valt mij op dat ze niet alleen babyluiers hebben maar ook Drynites en een (grote) Italiaanse variant met op de verpakking een jongen onder een deken. Maar het zal wel niks voor mij zijn en waarschijnlijk net als Drynites lekken. Maar goed, als ze dat hier allemaal in de campingwinkel hebben dan moeten hier op de camping ook de nodige bedplassers zijn.

Verder zijn op de camping nog een zwembad, een grote speelplaats met klimmuur en een tennisbaan. “Jullie moeten straks bij de caravan maar goed de plattegrond van de camping bestuderen zodat jullie niet verdwalen.” Zegt pa. We zijn onder de indruk van hoe groot het hier allemaal is.

Als we bij de caravan aankomen heeft ma het eten al klaar. We kunnen meteen aan tafel. Onder het eten raakt Thymen niet uitgepraat over de Engelse jongens. “Ze leken heel sportief in Manchester United kleding enzo maar konden of wilden de bal nieteens terugschieten.” “Ach maar wat weet je nou van die jongens,” zegt mijn moeder “misschien stond hun hoofd er even niet naar. Probeer later deze week nog een keer met ze te ballen ofzo” Thymen snuift.

“Ik heb gezien in de folder dat hier ook een animatie team is” zegt mijn moeder “een wat?” Zegt Kim. “Een animatie team, die organiseren allemaal leuke dingen voor kinderen. Woensdagavond is er een speurtocht voor alle leeftijden en morgen gaan ze dieren schminken. Dan kan je bijvoorbeeld als hond of kat.” “Oh leuk, dan ga ik als tijger” zegt Thymen. Hij kijkt me aan “Thymen, tijger” Ik glimlach “ik pas als jullie het niet erg vinden” zeg ik. “Dat begrijp ik,” zegt ma “dan kan jij mee boodschappen doen want we hebben een hoop nodig.”

Als we aan het toetje zitten loopt er een jongen met een hengel voorbij. “Kan je hier vissen?” zegt Thymen. De jongen is Nederlands en antwoordt “ja hier verderop is een stroompje”. “Mag ik mee?” Vraagt Thymen en de jongen gebaard van kom maar mee. “Wel om acht uur terug zijn” zegt ma en Thymen is al weg voor we het weten. Ik mag natuurlijk weer de vaat gaan doen met pa.

Als mijn vader en ik staan af te wassen loopt een van de Engelse jongens die we vanmiddag hadden gezien met een rugzakje op het toiletgebouw in. Hij leek ons te zien. Mijn vader bespreekt inmiddels een paar dingen die we kunnen gaan doen komende week. Dan komt de jongen met het Manchester United shirt weer naar buiten. Hij ziet ons en komt naast me staan. “Hi” zegt hij en hij drukt zijn vingers tegen elkaar. “Hi, I’m Jake” en hij geeft me een hand. “My name is Mark” zeg ik en dan meteen “You sleep in that caravan?” Hij kijkt een beetje verlegen en zegt dan “Yes and my brother too. Ok, see you.” hij wiebelt wat en rent dan weg. “Nice meeting you Jake” roept mijn vader hem na. “Toch aardig dat ie zich voorstelt. Je spreekt hem vast nog vaker deze week.” We gaan weer verder met de vaat.

Terug bij de caravan duik ik gauw in het boek van Harry Potter dat ik heb meegenomen. Als ik rustig zit te lezen hoor ik in de tent aan de overkant dat Marieke een luier om krijgt. Tja het meisje is vier. Maar ik realiseer me dat het straks ook zo klinkt als ik mijn luier om doe, dan horen de ouders van Marieke het vast. En wat te denken van de mensen in de andere tenten vlakbij. Ach maar niet teveel aan denken… Gauw verder lezen…
 

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
Als ik op die camping was geweest gingen er ook heel wat luiers doorheen en hing elke morgen m'n plasticbroekje te drogen tussen mijn tentje en die van mijn ouders! Ik heb zo'n idee dat dit leuke verhaal veel herinneringen boven doet komen.....
 
Deel 3
Thymen is keurig op tijd terug van het vissen. Kim moet naar bed en zegt ons welterusten in haar roze pyjama. Wij drinken nog een glaasje cola en dan ga ik weer verder in Harry Potter.

Om tien uur zegt vader dat we naar bed moeten gaan. “Waarom moet ik tegelijkertijd met Tymen?” “Niet zeuren,” zegt pa “jullie gaan toch iedere vakantie om hetzelfde tijdstip.” Daar heb ik niks op in te brengen en gezamenlijk lopen we naar het toiletgebouw om onze tanden te poetsen.

Mijn ouders zitten een kaartspelletje te spelen als we terug komen en lachen luidruchtig. Na een nachtzoen te hebben gegeven duik ik mijn tentje in. Mijn luchtbed voelt lekker hard aan. Ik kleed me helemaal uit en pak een luier uit de verpakking. Bij het uitvouwen klinkt het wat als ritselend plastic. Als ik de luier goed heb uitgevouwen ga ik er bovenop zitten. Ik voel of het goed in het midden zit en ga dan liggen. Benen naar opzij en vouwen maar. De plakstrips stevig vast doen. Dat maakt wel even een “krr” geluid. Oh bovenste plakstrip zit een beetje verkeerd, lostrekken en weer vastmaken. Shit, dat klinkt ook harder dan verwacht. “Gaat het Mark of moeten we het even samen in de caravan doen?” Vraagt ma. “Neehoor, het is ok.” “Goed, weltrusten jongen!” Ze gaan door met kaarten en ik dommel langzaam weg in een diepe slaap.

De volgende ochtend ben ik vroeg wakker. Ik doe een t-shirt aan en een handdoek om mijn middel. Ik pak mijn toilettas en een plastic zak en loop naar het toiletgebouw. De camping is nog aardig stil, ik zie nog geen mensen voor hun caravan of tent zitten. Als ik bij het gebouwtje ben aangekomen zie ik Jake net uit de douches stappen. Hij heeft hetzelfde shirtje als gister en zijn rugzakje op zijn rug. Hij ziet me en kijkt me vrolijk aan. Dan begint hij te ratelen in het engels waar ik niet alles van volg. Ik zeg maar “goodmorning”. Hij praat door, ze gaan vanmorgen naar de stad ofzo maar hij vraagt of ik zin heb vanmiddag naar de speeltuin te gaan dan kan hij wat truukjes laten zien. Truukjes, doet hij aan goochelen ofzo? Ik wil van mijn natte luier af en voel me wat ongemakkelijk staan maar Jake heeft niks door volgens mij. Ik zeg dat het me leuk lijkt en we spreken af dat hij vanmiddag naar onze caravan komt. Jake sprint weg en ik duik het doucehokje in.

Als ik terug kom bij de caravan zit Thymen in zijn pyjama aan de campingtafel. Hij zit iets te tekenen. Na mijn spullen in m’n tent te hebben gegooid pak ik m’n boek en ga naast hem aan de tafel zitten. Hij tekent wat bomen en een stroompje water. Vast waar ze gister hebben staan vissen. “Zo tekende ik ook bomen toen ik vier was” zeg ik tegen hem. Hij geeft me een tik en snauwt dan terug “ik droeg op mijn vierde al geen luiers meer!” Au!!

Na het ontbijt gaan Kim en Thymen naar het animatie team. Mijn ouders en ik gaan naar een grote supermarkt in de buurt om spullen te kopen voor de BBQ van vanavond.

De supermarkt is enorm. Ze hebben er echt vanalles. Een grote kledingsectie met leuke shirts. Ik mag een grappig shirt met een dolfijn erop kopen. Als we van de kledingafdeling naar de voedselafdeling lopen zie ik wat ik zal noemen gigantisch luiereiland. Allerlei soorten pakken luiers in alle vormen en maten. Maar wat zie ik daar? Ik kan mijn ogen niet geloven. Daar loopt Jake met zijn broer en hij pakt een groot pak luiers waarvan ik het merk niet kan thuisbrengen. Hij legt het snel in hun winkelwagen. Hij kijkt niet om dus ziet mij niet en zijn broer loopt alleen maar naar zijn voeten te staren. Dan komt er een man bij hun lopen waarvan ik denk dat het hun vader is. Zou Jake ook in bed plassen? Ik weet niet wat ik moet denken. Maar misschien is het helemaal niet wat ik denk dat het is. Misschien is zijn oma ook mee op vakantie in de caravan en nemen ze het voor haar mee. Mijn moeder roept me om te helpen vlees uit te zoeken voor de BBQ vanavond. We zoeken nog allemaal lekkere dingen en gaan dan afrekenen. Jake en zijn familie zie ik verder niet meer in de supermarkt.

Als we terug komen bij de caravan zitten Thymen en Kim geschminkt aan tafel. Kim is een kat en Thymen heeft een tijgerkop. Het ziet er best mooi uit. “Doe even je nieuwe shirt aan en ga naast je broer en zus staan dan maak ik even een foto” zegt ma.

Wanneer we net klaar zijn met de lunch komt Jake aangelopen. Ik wil zeggen dat ik ze in de supermarkt heb gezien maar houd me in. Jake maakt tijgergeluiden naar Thymen en die gromt terug. Jake werpt hem de bal toe en krijgt hem razendsnel weer terug. Dan gaan we gedrieën naar de speeltuin.

Bij de speeltuin is ook een heus speelveld met doel en al. We spreken af dat we omstebeurt in het doel gaan staan en wie de meeste ballen tegen kan houden wint. Ik laat natuurlijk alle ballen door, niets voor mij. Thymen weet er een paar tegen te houden maar Jake weet ze gewoon allemaal tegen te houden. Voldaan kijkt hij ons aan en dan laat hij zien hoe lang hij de bal hoog kan houden en dan bespeelt hij de bal met z’n hele lichaam. Langs z’n nek, tegen z’n borst. Jake blijkt een ware balkunstenaar, dit is dus wat hij bedoelde met truukjes. Thymen is onder de indruk en zit met grote ogen te kijken.

We lopen weer terug naar de caravan en moeder vraagt aan Jake of hij ook iets wil drinken. Hij lijkt even te aarzelen en zegt dan “errr….water please”. Aan tafel vertelt hij dat hij gescout was voor Manchester United maar dat hij waarschijnlijk niet kan door dingetjes. We vragen niet door over die dingetjes. Dan kijkt hij verschrikt op en opent zijn rugzak. Hij pakt er een doosje pillen en pakt er twee pillen uit en spoelt ze weg met water. “ADHD” zegt hij als verklaring. Aha hij heeft ADHD, ik heb weleens gehoord dat kinderen met ADHD vaker in bed plassen. Vandaar misschien die luiers?

Dan komt de broer van Jake naar onze plek toegelopen. Hij kijkt ons nauwelijks aan “Dad is looking for you” zegt hij bijna paniekerig. Mijn vader stapt op de jongen af en geeft hem een hand. “Oh, hi, I’m Steve” zegt de jongen. Steve staat er wat onrustig bij en lijkt wel zenuwachtig. Mijn vader vraagt hoe oud ze zijn. Jake is 12 en Steve 14. Van mijn leeftijd dus. Ze zeggen gedag en lopen weg. “Julie hebben vriendjes gemaakt” zegt ma tegen Thymen en mij. We zakken weg in onze stoelen met een glas cola.

Als ik ze zo weg zie lopen valt me iets op aan Steve….
 
Bovenaan