Ikweetnietdl
DL
Mooi verhaal . Do zo verder.
Joehoe een vervolg superNa de middagpauze staat mijn moeder me op te wachten bij het schoolplein. Ze zwaait naar me en ik loop naar haar toe. Ik kom je halen ga jij even tegen je juf zeggen dat je weg bent. Niet veel later ben ik terug en zwaait mijn moeder nog naar de juf. We hebben voor zo om 13.30 een afspraak met dokter Jansen. Als we binnenkomen zitten er wel wat mensen in de wachtkamer. Kijk daar hebben we Bart zegt de assistent. Ze geeft mama een knipoog omdat ze natuurlijk heel goed weet waar wij voor komen maar dat weet ik weer niet dus snap er niks van. Ga maar even zitten want jullie zijn de volgende al. Niet veel later komt dokter Jansen ons halen. Bart? Ha jongen kom verder. Hij geeft mij en mijn moeder een hand en laat ons zijn spreekkamer in.
Nou Bart ik begrijp dat je moeder een afspraak voor je heeft gemaakt. Wat kan ik voor je doen? Ik kijk mijn moeder wat verschrikt aan en begin te blozen. Kan het zijn dat jij hier bent zegt de dokter omdat het nog niet zo goed gaat met droog blijven nachts. Weer begin ik te blozen en knik ik van ja. Ah zou het misschien kunnen zijn dat jullie hier daarom zijn? Weer knik ik van ja. Oke en vertel eens hoe vaak gaat het mis in de week? Hoe bedoelt u vraag ik. Nou hoe vaak ben je dan smorgens nat? Elke morgen zeg ik en kijk wat naar de grond. Oke en kun jij mij vertellen hoe nat je dan bent? Nou meestal is alleen mijn pamper nat maar soms ook wel mijn bed.
En overdag hoe gaat het dan? Heb je dan weleens een ongelukje? Weer knik ik en kijk ik beschaamd naar de grond. En weet je hoe vaak dat dan gebeurd? Ik schud nee dat weet ik niet. En hoe gaan jullie daar dan mee om? Doe je dan een schone broek aan? Ik zeg ja. En gebeurd het ook weleens meerdere keren op een dag? Verlegen geef ik eerlijk aan dat het ook wel gebeurd.
En jij bent nu 10 jaar? Ja zeg ik. Dan moeten we toch echt eens verder gaan kijken wat er aan de hand is. Ik ga je doorsturen naar een uroloog dat is een dokter die alles weet over plassen zegt hij tegen mij. Ik ga je zo eerst naar de assistent sturen die gaat je uitleggen wat je moet doen komende tijd.
Gebruiken jullie nu de pampers uit de supermarkt vraagt de dokter aan mama? Ja zegt mama maar hij is er voort te groot voor. Ik ga je dan luiers voorschrijven die beter bij hem zullen passen. Hij schrijft een recept. Je kan die halen bij de apotheek. Ik ga er vanuit dat je over een maand terecht kan bij de uroloog. Annet mijn assistent zal jullie uitleggen wat jullie moeten doen. Hij geeft ons een hand en we gaan binnendoor via een andere deur dan dat we binnenkwamen naar het kantoor van de assistent.
Komen jullie hier maar even zitten zegt Annet. Ik heb hier voor jullie een speciaal schriftje. In dit schriftje moet je alles opschrijven wat je op een dag drinkt en hoeveel. Dus fris, water melk noem maar op. Dat moet je afmeten in een maatbaker en dan schrijf je dat hier op. Je gaat ook op schrijven hoevaak je plast en hoeveel. Dus iedere keer als je gaat plassen vang je dat op in een maatbeker en schrijf je hier op.
Hoe moet dat nachts vraag ik?
Nou voor je naar bed gaat ga je met je mama een droge luier wegen op de weegschaal. Gewoon op de weegschaal die jullie vast wel hebben in de keuken. Smorgens als je wakker wordt dan wegen jullie de luier opnieuw. Het verschil dat schrijf je hier op en dan weet je precies hoeveel dat je in de nacht hebt geplast. Mocht het nu overdag fout gaan en je plast in je broek dan vul je dat hier in. want we willen precies weten hoe vaak je plast. Dus is helemaal niet erg als je een ongelukje hebt maar wel als je het vergeet op te schrijven. We vragen je altijd om op de voorkant van je schriftje een hele mooie tekening te maken. Ik heb een afspraak gemaakt voor jullie bij de apotheek en daar kan jij gewoon alleen naar toe hoor zegt ze tegen mijn moeder. Voor de uroloog heb ik gebeld en daar krijgen jullie per post een uitnodiging voor.
Als we bij de dokter klaar zijn brengt mama mij naar Annelies. Inmiddels is iedereen uit school en ga ik buiten spelen. Dat geeft mijn moeder de tijd om even naar de apotheek te gaan.