De camping

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Als we terug komen bij de tent helpt mama Saar nog even met haar tandenpoetsen en brengt haar naar bed. Ik trek een boxershort aan en dan mijn pyjama. In mijn pyjama ga ik voor de tent zitten met een stripboek en mijn walkman. Mama komt er ook bij zitten en niet veel later zit ook de buurvrouw bij ons voor de tent.
Ik zit lekker mijn stripboek te lezen als ik ineens opmerk dat de buurvouw en mama het hebben over mijn bedplassen. Ik durf bijna niet uit mijn stripboek op te kijken maar volg wel het verhaal een beetje.

Ik hoor de buurvrouw aan mama vragen of ik het niet heel moeilijk vind dat ik al zo groot ben en nog een luier om moet en dat Saar wel helemaal zindelijk is. Mama geeft aan dat ik het zo gewend ben maar dat ik het niet leuk vind. Maar dat ik ook echt nog niet zonder kan. Dat ze al van alles heeft geprobeerd om mij droog te krijgen maar dat het tot nu toe nog zonder succes is geweest. De buurvrouw verteld dat een dochter van haar zus ook nog een bedpassertje is en dat ze 9 is. Ze verteld dat haar zus voor haar dochter luierbroekjes gebruikt en vraagt ook meteen waarom ik die niet heb. Mama geeft aan dat ze die heel slecht vind. Tenminste voor mij. Ik heb ze weleens gekocht zegt mama maar dan was het nog steeds dat ze mijn beddengoed moest wassen. Tot een paar maanden geleden hadden we de gewone kruitvatluiers of pampers zegt mama. Daar was ik heel tevreden over . Maar die waren voort beetje aan de kleine kant. Die kruitvat moet nog wel lukken maar de pampers zijn echt te klein geworden. Eigenlijk door een gesprek met de huisarts zijn we bij de apotheek terecht gekomen en heb ik nu deze voor hem.

Hoe oud is Bart eigenlijk vraagt de buurvrouw. Hij is 10 zegt mama. Oh oké ik had hem misschien al iets ouder geschat zegt de buurvrouw. Als mama de wijn inschenkt zegt ze tegen mij dat ik naar bed moet. Ik sta op en loop naar mama om haar een kus te geven. Ik loop naar bed en probeer nog even te luisteren wat mama en de buurvrouw aan het vertellen zijn. Veel kan ik er niet meer van opvangen want ik ben zo moe dat ik eigenlijk gelijk in slaap val.

De volgende morgen wordt ik wakker en merk dat ik drang heb om een wind te laten. Zonder dat ik er bij nadenk laat ik die en merk ik dat er ook iets in mijn broek terecht komt. Ik schrik er eigenlijk best van omdat ik merk dat we niet thuis zijn. Ik hoor dat er al veel kinderen aan het spelen zijn. Ik hoor ook dat mama en Saar al voor de tent zitten.

Oh wat baal ik hiervan dit wilde ik echt niet. Thuis doe ik het nog weleens uit luiheid maar nu had ik het echt niet gewild. Ik merk als ik me omdraai dat het niet zo veel is maar ik vind het echt rot. Ik besluit toch maar uit mijn bed te komen en naar de voortent te lopen. Mama zit daar nog met het ontbijt. Saar zit al in de zandbak te spelen. Ha goede morgen Bart zegt mama wat heb jij lang geslapen zeg. Ik knik en mama geeft mij een kus op mijn voorhoofd. Zullen we eerst maar even naar het sanitairgebouw gaan Bart zegt mama. Ik knik en blijf staan. Mama loopt naar binnen en pakt een rugzak en ik zie dat ze mijn kleren daar in stopt. Ik kijk naar Saar die heel veel plezier heeft in de zandbak.

Als mama buiten komt roept ze naar Saar dat ze even naar de wc is en als er iets is ze even naar de buren moet. Ik zie alleen de buurman zitten met een boek en die glimlacht en knikt tegen mama dat het goed is.
Als we het sanitairgebouw binnen komen zie ik al gelijk dat de badkamers bezet en gesloten zijn. Mama duwt me wat in de rug richting de verschoonruimte. Ik krijg er een beetje een roodhoofd van want wij zijn daar niet de enige. Sterker nog voor ons loopt net de buurvrouw binnen met hun zoontje van 3. He hallo buuf zegt ze. Misschien was het wel beter als ik een wijntje minder had gedronken. Mama en de buurvrouw lachen wat. Tussen elke tafel waar je een kindje op kunt leggen is een lage plank waar je een kind op kunt zetten om hem aan te kleden. Mama gaat naast de buurvrouw staan en zet mij op die plank en zet de rugzak op de tafel. Dan trekt mama mijn pyjamabroek naar beneden en mijn boxershort en laat mij daar uit stappen. De buurvrouw kijkt op en ziet dat ik een hele natte luier om heb. Nou Bart zegt mama dat is weer een behoorlijk natte broek zie je hebt en ze duwt me wat opzij en trekt te elastiek bij mijn billen wat naar voren. Oh Bart gadverdamme! De buurvrouw kijkt me meteen aan en dan mama. JA SOMS HEEFT OOK OOK NOG EEN POEPBROEK. Mama zegt het wat geïrriteerd. Ze trekt uit de rugzak een handdoek en legt die op de tafel. Dan helpt ze me om op de handdoek te gaan liggen. Mama is inmiddels al weer volop in gesprek met de buurvrouw. Tijdens dat gesprek maakt mama mijn luier los en trek ik mijn benen omhoog en maakt mama mij eerst schoon met de luier en dan met billendoekjes. Dan pakt mama mijn boxershort en doet die weer om mijn voeten en trekt die omhoog. Daarna zet mama mij op het plankje waar ze me helpt met mijn broek aan te doen. Dat kan ik natuurlijk best zelf maar ik denk dat het automatisme gebeurd dat mama mij nu helpt. Mama vouwt de luier dicht. De buurvrouw is inmiddels al terug naar de tent. Mama kijkt me aan en zegt Bart als jij morgenvroeg weer een poepbroek hebt dan doe ik je heel de dag een pamper om hoor.

Laat nu maar zien dat je een grote jongen bent en heel de dag droog blijft. Ik heb namelijk geen zin in extra was hier. Het is ook voor mij vakantie!
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Deze dag is een mooie dag de zon schijnt heerlijk en tante Marieke Loes en Pim komen bij ons op de koffie. Pim en Saar zitten veel te spelen in het badje wat mama heeft opgezet en in de zandbak. Loes en ik doen spelletjes en lopen beetje over de camping. Tante Marieke heeft aangegeven dat ze morgen als het weer iets minder is met haar kinderen naar een stadje gaat. Wij blijven bij de tent heeft mama aangegeven. Morgen vroeg gaat Saar naar de minder ochtend en ook voor mij is er wat te doen maar dat is wat later op de dag. Ook iets met spelletjes. Ik heb daar wel zin in natuurlijk.

Als we 's avonds weer naar het sanitairgebouw gaan om te douchen heb ik echt een hele fijne dag gehad. Er is niets raars of vervelends gebeurd. Echt een dag zoals ik me die van de vakantie voorstel. Als wij onder de douche staan praat ik honderd uit van wat ik allemaal gedaan heb. Ik hoor ook dat de buren van ons onder de douche staan. Ik hoor het meisje van 8 kletsen met haar moeder.
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Als ik me sta af te drogen hoor ik dat de buurvrouw tegen het meisje zegt dat ze moet gaan plassen. Dan zegt mama ga jij ook even plassen Bart. Kom Bart dan kan ik je even je pamper omdoen zegt mama. Sssssst zeg ik. Niet iedereen hoeft het te horen. Ik merk op dat er even een stilte is gevallen in het hokje naast ons.

Maak je niet druk Bart kom nu maar en mama staat de tena al open te vouwen. Kom maar even hier liggen. Beetje beschaamd ga ik op de tafel liggen. Ik trek mijn benen omhoog en zie dat mijn zusje staat te kijken wat er met me gebeurd. Iets wat ze heel vaak ziet. Ik hoor weer dat de buurvrouw met het buurmeisje staat te kletsen. Hier heb jij je broekje hoor ik ze zeggen tegen haar en je pyjama doe die maar aan. Ik verwacht geen poepluier morgen Bart hoor ik mama ineens zeggen. Weer is het lijkt het stil naast ons. Ik heb het gevoel dat ze aan het luisteren zijn wat er wordt gezegd. Ik schud mijn hoofd en wordt beetje rood. Mama maakt de plakkers vast maar door het holle geluid in de ruimte lijkt het wel of je het buiten kan horen. Het is ook een geluid wat in andere ruimtes heb gehoord maar daar zijn allemaal hele kleine kinderen.

Dan schuift mama mijn pyjama over mijn benen tot mijn knieën en tilt me dan van de tafel. Ik trek mijn broek zelf verder omhoog. Kun je het niet heel goed zien mama? Nee hoor zegt ze. kijk maar en ze wijst naar de voorkant. Het klopt valt niet zo erg op. Bij elke stap die ik loop voel ik mijn luier heel goed en hoor ik hem ook kraken. Hij schuift beetje van links naar rechts als ik mijn stappen zet.

Als mama de deur open doet zie ik dat de buurvrouw en haar dochter voor ons weglopen. ze kijken ons nog wel even vriendelijk aan. Saar moet meteen naar bed ik mag nog even voor de tent zitten. De buurvrouw zit samen met haar dochter voor de tent. Mama nodigt ze uit om even bij ons nog koffie te drinken. Ze komen bij ons zitten. Ik merk dat het buurmeisje een drynight aan heeft. Het lijkt wel alsof dat wordt gemerkt door de buurvrouw. Ik durf niets te zeggen. Je bent echt niet de enige hoor hoor zegt ze. En ik wordt direct heel rood. Wat is er vraagt mama als ze met de koffie buitenkomt.

Oh niets Bartje zag net een stukje van de onderbroek van Lieke. Tijdens de vakantie slaapt ze ook met een drynight zegt ze ook Lieke wordt beetje nat. Niet dat het heel vaak gebeurd maar ze heeft ook naar haar ongelukjes. Thuis doen we het zonder maar hier vind ik het wel fijner zegt de buurvrouw.
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Geeft helemaal niks hoor zegt mama tegen lieke terwijl ze die een aai over haar hoofd geeft. Bart heeft het ook nog hoor en best wel vaak. Ik krijg een hoofd als een tomaat. Ohhhh echt niet erg hoor zegt de buurvrouw tegen mij. Er zijn er nog heel veel meer die het hebben.

Waarom doe je met lieke niet een spelletje mens erger je niet. Lijkt me leuk zegt lieke. Ik sta op en ga het spel pakken. Daardat ik op een stoel heb gezetten is mijn broek wat verschoven en zie je een heel stuk van mijn luier. Ik merk er niets van maar zie lieke wel kijken als ik de tent in loop. Ook de buurvrouw zie ik even kijken. In de tent pak ik het spel en laat ik een wolkje urine lopen, eigenlijk gaat dat redelijk onbewust want ondanks dat ik het bewust doe is het een soort van automatisme als ik een luier om heb.
 

Bedplasser91

Plasticbroekjesfan!
Leuk vervolg weer Bart, ga zo door! !1
Dat ouders niet door hebben hoe de kinderen zich schamen als hun bedplassen gewoon wordt besproken waar ze bij zijn... Ik had soms het gevoel dat de hele camping wist dat ik het nog deed.
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Dat klopt bedplasser. Toch is het iets wat veel moeders doen . Wel meer achter de rug van de kinderen. Bij mijn werk is het regelmatig wat ik hoor tijdens de koffie pauze dat moeders het bespreken.
 

incoluier

Ik kan geen dag zonder luier
Ga zo door Bart leuk verhaal.

Voor mijn is het een deels herkenbaar.
Omdat ik paar jaar op kampeer vakantie gaat met een groepsreis en op de camping luiers draagt.
 

incoluier

Ik kan geen dag zonder luier
vanbartje zei:
Zou je die ervaringen willen delen?
Ik ga bij vakantie's met een reisorganisatie mee voor mensen met een verstandelijke beperking.
Ik vul bij het formulier in dat ik incontinent ben en dat ik om die reden luiers draagt en dat ik hulp nodig heb daar bij.
En tijdens die vakantie krijg ik ook hulp.
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
Ondanks dat ik nu weet van lieke voel ik me toch ongemakkelijk. Ik schaam me echt diep. Ik merk ook dat mijn broek is verschoven en voel met mijn hand aan de achterkant en voel daar wel mijn luier maar geen stof. Ik doe snel mijn broek omhoog en probeer me flink te houden en loop weer naar buiten. Iedereen merkt dat ik het moeilijk heb. Mama geeft mij zonder wat te zeggen een knuffel en dan breek ik. Ik begin te huilen.

Mama vraagt wat er is en ik krijg tussen het snikken door eruit dat ik het zo erg vond dat ik nog in mijn bedplas. Dat ik het niet expres doe en dat ik geen baby ben. Lieke wordt er stil van en krijgt niet meer eruit dat ze me wel snapt en dat ze blij is dat het bij haar niet zo vaak voorkomt. Ze denkt waarschijnlijk dat ze me er mee opbeurd maar in tegendeel. Ja ik zou het ook wel net als jou willen mompel ik. Vol medelijden zegt mama en de moeder van lieke dat het toch allemaal niet zo erg is. Dat het allemaal niks geeft en dat ze ook wel snappen dat ik het niet expres doe.

Als ik wat gerust gesteld ben en wat water gedronken heb doen we twee spelletjes mens erger je niet. Het eerste spelletje overheerst mijn verdriet nog een beetje maar bij het tweede is dat al weer volledig weg. Mama en de moeder van lieke spreken af om de volgende morgen met de twee gezinnen iets leuks te gaan doen een stukje rijden van de camping. Mijn tante had wat anders gepland dus dat wordt leuk. Het is een verrassing waar we naar toe gaan maar begrijp dat we naar de dierentuin gaan.
 

vanbartje

Gewaardeerd Lid
De volgende morgen zijn we al redelijk vroeg wakker. Mama heeft de tafel al gedekt en ik moet meteen aanschuiven om tijd te winnen. Als Saar haar boterham op heeft neemt mama haar mee naar het sanitairgebouw. Ik heb mijn boterham nog niet op en eet rustig door. Dan hoor ik mama en Saar weer aankomen. Maar als de flap van de tent open gaat staat daar de mama van Lieke voor mijn neus en Lieke daar achter. Ze zijn er al helemaal klaar voor.

Ook mama en Saar komen nu binnen. Ga jij nog maar even schommelen Saar misschien wil Lieke je wel duwen zegt mama. Johan zegt Lieke kom maar Saar. Wij zijn nog niet helemaal klaar verontschuldigd mama zich tegen over Anna (de moeder van Lieke). Ik moet nog brood maken om mee te nemen en moet Bart ook nog verschonen en mijn tas inpakken. Oh doe maar op je gemak. Ik help je wel even zegt Anna. Oh wat fijn. Ben je klaar Bart. Nee mam ik wil nog een boterham en wat melk. Ik smeer mijn boterham en drink nog een glas melk. Mama en Anna smeren ondertussen de boterhammen. Als ze daar mee klaar zijn ben ik ook klaar met eten. Kom jij even met mij mee Bartje vraagt mama? Dan kunnen we even je kleren aan doen. Ik ruim de tafel wel even af zegt Anna. Ik loop met mama de tent in. Mama pakt voor mij mijn kleren. Doe je pyjama even uit Bart we hebben niet alle tijd van de wereld. Wat aarzelend trek ik mijn pyjama uit. Anna komt vanuit de voor tent de tent binnen en mama komt net uit mijn slaap vertrek. Ik voel dat ik een rood hoofd krijg. Ik sta daar alleen in mijn natte luier. Nou Bart dat is weer een flinke plas luier die je hebt zegt mama. Kom maar even op dit matje liggen en mama wijst naar een matje op de grond. Ik ga daar op liggen en mama gaat op haar knieën naast mijn zitten en legt het stapeltje kleren naast me neer. Anna staat achter mama en staat aandachtig te kijken wat er gebeurd. Lieke was vanmorgen weer droog zegt Anna. Wat goed zegt mama zeer gemeend terwijl ze bij mij de 4 plakkers los maakt. Als ze los zijn pakt ze billendoekjes en maakt voor mijn kruis droog. Doe je je benen even omhoog vraagt ze en zonder dat ik er bij nadenk lig ik met mijn knieën bij mijn neus. Als mama ook met de doekjes mijn billen heeft afgedaan zegt ze dat ik even zo moet blijven liggen. Ik zie dat mama onder mijn kleren weer een tena luier vandaan haalt. Mama hoef ik alsjeblieft geen luier om vraag ik. Jawel Bart ik heb geen zin om met een tas met kleren van je te slepen. Ze vouw de luier open en schuift die onder mijn billen. Mam ik ga het echt droog houden echt. Mama trekt de luier tussen mijn benen omhoog en plakt de luier dicht. Daar hou ik je aan hoor Bart dat jij het droog gaat houden vandaag. Ik verwacht dus dat als je moet plassen je het gewoon gaat zeggen en dat we dus geen vieze luiers hoeven te verschonen. Ik heb het gehoord zegt Anna. Ik krijg een beetje rood hoofd en durf alweer niets te zeggen. Mama pakt de tas in met eten en drinken en loopt dan mijn slaap vertrek in en pakt daar nog 2 luiers.
We vertrekken met een auto richting de dierentuin.

Wordt vervolgd
 
Bovenaan