Ik drink rustig mijn thee en doe weer een plas in mijn luier. De capaciteit van mijn luier is groot, dus ik maak me nergens zorgen om. Na ruim 20 minuten hoor ik Ilse het gesprek alweer afronden. Al lachend zeg ik tegen haar: "Dat is een kort gesprek. Dat had ook best in je poepluier gekund." "Alsof jij dat zou doen", reageert ze. Al knikkend zeg ik, dat ik dat thuis best al eens gedaan heb, maar ongemakkelijk is het wel. Ilse vindt het niet erg dat ze dat niet heeft gedaan. Ik vraag haar of ze nu weer een luier aan heeft of dat ze gekozen heeft voor een broekje. Ze antwoordt dat ze de rest van de dag voor een broekje gaat. Die luiers gaat ze heus wel vaker dragen en gebruiken, maar dat ze er wel wat keuze in heeft, vindt ze wel prettig. "Wil je ook nog meer thee?", vraag ik. "Jij wil me wel heel vaak naar de wc hebben, he?", antwoordt ze. Al lachend antwoord ik dat ik daar geen last van heb. "Nou, doe nog maar een glas", zegt ze. "Moeten we nog nieuwe zetten? Esther komt ook zo thuis." Ik was dat eigenlijk weer een beetje vergeten. Het is fijn dat ze dat zegt. Ik zie dat dat nog ongeveer een half uurtje gaat duren. Ilse besluit vast water op te gaan zetten.
Ik ga weer aan het werk. Als Ilse terugkomt uit de keuken, gaat ook zij gewoon weer aan het werk. Op dit soort momenten zijn we gewoon twee collega's bij een andere werkgever samen aan het werk. We doen heel verschillende dingen voor werk, maar het is heel ontspannen zo door de dag heen en de luiers geven het een leuke en fijne dimensie. Ik zou het fijn vinden als we dit op enige regelmatige basis blijven doen. Ilse is een fijne en open vrouw. Ik besluit me weer te focussen op mijn werk en mijn gedachtes weer te laten voor wat ze zijn. Als mijn telefoon overgaat, zie ik op mijn mobiel Fleur staan. Ik neem op met "ha lief". Fleur vraagt me of ik al een idee heb hoe laat ik thuis zal zijn. Met een schuin oog kijk ik Ilse aan, terwijl ik aan Fleur antwoord dat ik verwacht dat we hier rond 17 uur stoppen met werken. Ik zie Ilse knikken en met haar mond de woorden 'tussen vijf en half zes' maken. "Misschien iets later", zeg ik er dus achteraan. "Ik ben dus voor 18 uur thuis." Fleur geeft aan dat het voor het avondeten fijn is als ik om kwart voor, tien voor zes ook echt thuis ben. Ik zeg toe dat ik er dan zal zijn.
Nadat ik heb opgehangen, zeg ik dat tegen Ilse. Ze knikt, zegt: "Moet lukken" en we gaan weer aan het werk. Niet veel later hoor ik een sleutel in het slot en horen we Esther "hoi" roepen. We roepen "hoi" terug in koor en moeten lachen. Esther rommelt wat met haar jas en tas in de gang en komt vrolijk de woonkamer in. "Ha lieverd, hoe was je dag?", vraagt Ilse aan haar dochter. "Goed, hoor", antwoordt Esther terug. 'Grappig, dat zeggen mijn kinderen nu ook op die vraag. Dat gaat nog heel wat jaren duren dus', denk ik met een glimlach. "Kom je er even bij zitten en wil je thee?", zegt Ilse. Blijkbaar is het een retorische vraag, want Esther geeft geen antwoord, pakt een stoel en komt er bij aan tafel zitten. Ilse haalt een glas en schenkt de thee in.
Ik voel me ongemakkelijk. Het voelt niet goed om nu aan het werk te gaan. Dit is dus blijkbaar een soort theepauze op de dag, waar we even een kwartiertje kletsen. Maar ik ken Esther eigenlijk niet en ook al ziet ze het niet, ik zit daar in een natte Tena luier en dat maakt het ongemak er niet minder van. Daarnaast heb ik aardig wat thee gedronken de afgelopen twee uur en ik moet dan ook eigenlijk wel weer plassen. Ik probeer dat maar even in te houden. Al snel blijkt dat er van mij ook niet veel inbreng verwacht wordt. Ilse en Esther doen dit meerdere keren per week zo. Dat is duidelijk. Het gesprek gaat over de dag, of het gezellig was met de vriendinnen, wat ze gedaan heeft in het tussenuur en of ze nog wat geleerd heeft vandaag. Iets meer ontspannen probeer ik daarom mijn plas maar te laten lopen. Terwijl ik van mijn thee slurp voel ik de warmte zich in mijn liezen verspreiden en probeer ik een zucht van genot te uiten via het blazen in mijn theeglas. Ze hebben gelukkig niks in de gaten.
Na het toch een soort van vaste gesprek tussen Ilse en Esther, richt Esther zich tot mij en zegt: "Je bent geen directe collega van mama, toch?" "Nee", antwoord ik eenvoudig. "Waarom ben je dan vandaag hier aan het werk?", vervolgt ze. Ik heb me geestelijk op eventuele vragen over mijn luier wel voorbereid, maar deze vraag was ik in mijn voorbereiding vergeten. Ik kijk Esther alleen maar met een mond vol tanden aan. Gelukkig springt Ilse bij en zegt: "Gewoon... Het klikte en doordat we al snel over de diepste gevoelens in ons leven gesproken hebben, voelt het fijn om ook gewoon samen te werken." Esther zegt met wat verdriet in haar stem tegen Ilse: "Over papa?" "Ja", antwoordt Ilse, "over papa, maar ook Chris heeft al het nodige meegemaakt in zijn leven. Het voelde al snel goed en we kiezen er voor om als vrienden samen te werken." Voor Esther is dit voldoende uitleg. Ze stapt op en zegt eerst nog een uur wat huiswerk te gaan maken. "Ik ga straks met vriendinnen wat eten en dan naar de bioscoop", zegt ze. "Oh, leuk. Dus ik eet alleen?", vraagt Ilse. Esther knikt. "Hoe laat ga je weg?" Esther geeft aan dat ze kwart over vijf in het centrum heeft afgesproken. "Is goed", antwoordt Ilse.
Ik ben ondertussen weer verder aan het werk gegaan. We drinken allebei nog van de thee en Ilse gaat tussendoor nog naar het toilet. Ik blijf rustig zitten en laat mijn plas gewoon lopen. Mijn luier raakt echt goed vol en dat voelt fijn. Om vijf uur steekt Esther haar hoofd om de hoek van de deur en zegt: "Tot vanavond en", terwijl ze haar hoofd richting mij draait, "tot de volgende keer." We groeten terug en horen de deur in het slot vallen. Ik vraag Ilse wanneer er weer een volgende keer is, als ze nog een volgende keer wil. Dat lijkt haar fijn. We gaan in de agenda's op zoek wanneer het weer past. We komen uit op donderdag over twee weken of woensdag over vijf weken. "Ik vind vijf weken wel erg ver weg. Kunnen we niet allebei gewoon vast afspreken?", vraag ik. Dat vindt Ilse een goed idee en ik zet het in mijn agenda. Het is inmiddels weer een paar minuten verder. Ik geef aan dat ik mijn luier maar eens uit ga doen, want ik moet schoon thuis komen. Ilse loopt even mee richting de badkamer om een kleine handdoek en washand voor me te pakken. Als ik alleen in de badkamer ben, kleed ik me van onderen uit en sta in mijn luier nog even voor haar spiegel. 'Mooie volle luier', denk ik bij mezelf. Tevreden over deze eerste dag, doe ik mijn luier uit, vouw hem op, was me zorgvuldig en trek mijn kleren weer aan. Ik leg mijn luier weer op de plek waar we hadden afgesproken. Ik sluit mijn computer af en terwijl Ilse en ik nog even napraten, stop ik mijn spullen in mijn tas. Ik dank Ilse voor deze bijzondere en enerverende dag en moet dan gauw richting huis. Ik geef haar een omhelzing en rij met een blij gevoel weer richting huis. Er is veel gebeurd en besproken vandaag. Dat moet ik eens even rustig gaan verwerken thuis.