Deel 25
'Tuut-tuut' ging om drie uur 's nachts het alarm af.
'Het is nog veel te vroeg.' gromde Koen.
'We moeten wel, anders staan we straks niet een beetje maar veel te veel in de file,' spoorde Kathy Koen aan met een slaperige stem.
Met een zucht stonden de ouders op en kleedden zich aan. Koen ging naar beneden om koffie te zetten; hij ging het eerste stuk rijden.
Kathy wekte eerst Heleen, zorgde dat ze opstond en dat ze haar zak met kleren voor vandaag en op hotel mee had. Daarna ging ze naar de jongens. Ze was er zeker van dat als ze Heleen gewoon wakker had gemaakt en dan was vertrokken uit de kamer, Heleen zich gewoon zou hebben omgedraaid en verder zou hebben geslapen. Ze maakte met het sleuteltje Jasper los uit de fixatieband en droeg hem als eerste naar de auto. Ze moest even haar best doen om de nog steeds slapende Jasper goed vast te zetten in de kinderstoel maar uiteindelijk had ze alle gordels goed gesloten en was alles aangespannen zoals het hoorde.
Kathy ruimde vervolgens de fixatieset op, stopte alles in de bewaartas en lette goed op dat het sleuteltje nog steeds aan haar sleutelbos hing. Nadat ze dat gedaan had sloot ze de zak en bracht deze ook naar de auto. Kathy ging opnieuw naar binnen en stuurde Heleen met haar hoofdkussen door naar de auto, en tenslotte nam ze Dries op uit bed en zette hem ook vast in zijn autostoel. Ze spreidde nog dekentjes uit over Heleen, Jasper en Dries. Dries was overal doorheen geslapen, Heleen installeerde zich om verder te slapen, maar Jasper was ondertussen door de geluiden en de beweging van de rest klaarwakker geworden.
'Slaap maar verder.' fluisterde Kathy tegen Jasper. Ze blies voor haarzelf een hoofdkussen op; ze ging dadelijk ook weer wat slapen.
Koen was ondertussen in de keuken nog bezig geweest om de koelbox te vullen en vulde daarna een thermos met de koffie, die was doorgelopen.
Twintig minuten nadat de wekker was afgegaan zaten ze allemaal in de auto. Kathy stelde de GPS in en Koen startte de auto. Ze waren vertrokken!
Na tien minuten rijden schoot Kathy opeens recht overeind. 'De deur ben ik vergeten op slot te doen!' Twintig minuten na vertrek stonden ze weer bij hun huis. Kathy liep vlug een rondje door het huis om alle lichten en deuren te controleren. Ze keek ook naar de gas maar uiteindelijk, moest ze bekennen, was terugkeren eigenlijk niet nodig geweest.
Net nadat ze het dorp uitreden zat Kathy opnieuw rechtop in paniek. 'De schoenen zijn niet mee, we hebben de kinderen naar de auto gedragen en ze niet meegenomen nadien.'
Koen zette de auto aan de kant en samen keken hij en Kathy rond of ze inderdaad niet mee waren.
Kort nadien stonden ze opnieuw thuis. Kathy haalde de schoenen van de kinderen en ging daarna weer voorin de auto zitten.
'Denk nog eens goed na Kathy. Nog iets?'
'De jassen, voor als het regent.' zei Kathy en ze liep nog een laatste keer heen en weer.
Koen downloadde ondertussen via zijn GSM de eigen inpaklijst die ze gemaakt hadden van de home-server af en toen Kathy weer zat bekeken ze alles nog eens punt voor punt. Ze wilden niet nog een keer heen en weer rijden.
Toen ze onderaan de lijst aangekomen waren, en Kathy nog het fototoestel was gaan halen, en nogmaals gecontroleerd had of ze de deur op slot gedaan had zette Koen opnieuw de auto in beweging. Ze waren al bijna een uur onderweg maar nog geen meter opgeschoven. Jasper was nog steeds klaarwakker en volgde stilletjes het hele gebeuren mee.
Even later op de snelweg genoot Jasper van de rust. De radio stond zacht op en verder was er enkel het zachte gebrom van de motor. Er was weinig verkeer dus Koen reed vlot op cruisecontrol verder over de weg. Er waren maar sporadisch tegenliggers die de rust verstoorden door met hun koplampen de auto binnen te schijnen.
Terwijl Jasper van het landschap buiten genoot zag hij dat de lucht minder donker begon te worden. Hij volgde de kleurenpracht die een opkomende zon teweegbracht met de verschillende tinten van paars tot roze die de wolken kleurden. Jasper genoot van het voorbijgaande landschap waar steden werden afgewisseld met dorpen en daartussen velden, bossen en boerderijen.
Koen had wel gezien dat Jasper wakker was, maar iemand verplichten om te slapen gaat niet. Jasper hield zich rustig en stoorde niemand anders. Koen liet zijn blik regelmatig via de achteruitkijkspiegel afdwalen naar Jasper en gaf hem dan een knipoog. Wanneer Jasper dat zag gaf hij steevast een knipoog terug.
Het was niet alleen omdat Jasper wakker was dat Koen af en toe keek, hij keek ook omdat het een ongewoon beeld was. Jasper zat de hele tijd met zijn nieuwe fopspeen in zijn mond.
Tijdens het rijden werd het voor hen grijzer in plaats van lichter. Het duurde niet lang voor de regen en hagel met veel lawaai op de auto kletterden en de rest van de inzittenden ook wakker werden. 'Met dat lawaai zal niemand nog kunnen slapen. Binnen tien kilometer is er een stopplaats. We zullen daar even pauze nemen, dan trekken we de kinderen hun kleren aan, ontbijten we en dan zal ik even rijden,' zei Kathy tegen Koen.
Koen knikte dat het goed was. Hij was volop gefocust op de weg voor hem; met de zware regen was het zicht beperkt geworden. De kinderen hadden gehoord dat ze een stop gingen doen en Heleen en Dries begonnen hun schoenen aan te doen. Doordat Jasper stevig vastzat in de kinderstoel kon hij niet de bodem van de auto bereiken, waar zijn sandalen lagen.
Tien kilometer verder en negen minuten later zette Koen richtingaanwijzer aan en ging hij van de snelweg af. Het was een grote stopplaats waar je kon tanken, auto's elektrisch opladen, twee restaurants, een paar kleine winkels met diverse producten en een picknickplaats buiten en binnen. Nadat Koen geparkeerd had deden hij en Kathy zittend in de auto hun jas aan. Kathy stapte uit en opende het portier van Heleen om vlug een paraplu te nemen en boven de auto open te doen.
Toen Heleen uitgestapt was gaf Kathy de paraplu door aan haar. Heleen wandelde om de auto heen om Dries uit te laten stappen, terwijl Kathy de tassen verzamelde om te ontbijten en om Jasper en Dries zich om te laten kleden. Heleen nam zelf haar spullen
Koen, die gezien had dat Jasper niet bij zijn schoenen kon, nam Jasper op de ene arm en zijn sandalen en een andere paraplu in de andere arm en wandelde meteen richting het gebouw, om niet te lang in de regen te blijven staan.
Binnen aangekomen zocht Koen een bankje waar ze vrij konden zitten en eten, en zochten alle ontbijtspullen bij elkaar. Heleen zocht zelfstandig een plekje waar ze zich kon omkleden, Kathy ging met Dries en Jasper, die ondertussen zijn sandalen aan had, richting een verschoonruimte, sloot de deur af achter haar en begon de spullen klaar te leggen. Dries zijn kleren lagen bovenin de zak dus deze had ze meteen gereed. Toen Kathy de rugzak van Jasper openritste zag ze niet meteen kleren zitten. Ze probeerde eerst te kijken of ze ze zo vond, maar omdat ze die niet vlug zag zitten haalde ze Jasper zijn volledige rugzak leeg. 'Jasper, waar zijn je kleren?'
'Ik kreeg ze niet meer in de rugzak en ik heb ze daarom in de reistas gestopt. Mama had wel gezegd dat ik die in mijn rugzak moest doen, maar ik wist niet dat ik ze nu al nodig zou hebben, en daarom heb ik ze toch in de reistas gestoken.'
Kathy zuchtte en bekeek Jasper. 'Dan moet je maar in je pyjama ontbijten; daarna zien we wel weer verder. Is je luier erg nat?'
Jasper knikte. 'Een beetje denk ik.'
'Heb je er veel in geplast of niet?'
'Ik weet het niet goed. Elke keer dat ik voelde dat ik moest plassen heb ik het meteen laten lopen. Ik weet niet goed of het alles samen veel is of niet.'
Kathy rommelde weer in de zak van Dries; hier zaten ook al de spullen in voor de overnachting in het hotel, een schone luier, onesie en body, zowel voor Jasper als voor Dries, dus kon ze gemakkelijk een luier nemen. Deze zou ze straks wel aanvullen vanuit de auto.
'Kom er hier maar op,' zei Helga, terwijl ze Jasper op de verschoontafel tilde. 'Ik help eerst Dries uit zijn onesie, dan kan hij zich zelf aankleden. Daarna help ik jou, Jasper.' Dries zijn onesie werd opengeritst waarna Dries zich zelfstandig uitkleedde, luier uitdeed, zichzelf opfriste en gewone kleren aan deed.
Jasper werd neergelegd op de verschoontafel, zijn onesie werd uitgedaan tot aan zijn voeten, de body werd geopend, de vuile luier verwijderd en na een kleine opfrisbeurt werd er een schone luier aan gedaan.
Toen beide jongens volledig klaar waren zochten ze Koen en Heleen weer op.
'Jasper heeft zijn kleren voor vandaag en morgen in zijn reistas gestopt, halen we ze er uit?' vroeg Kathy.
Koen keek naar buiten; het was nog altijd hard aan het regenen. 'Jasper zijn reistas zit helemaal onderaan in de koffer van de auto. Als ik die er nu uit moet halen zal ik eerst een groot deel van de rest van de bagage moeten uitladen. Alles zou dan natgeregend worden. We zullen het op een andere stop doen waar het droog is.' zei Koen.
Kathy knikte en samen begon het gezin aan hun ontbijt. Toen iedereen klaar was met eten vertrokken ze naar de auto, waar deze keer Kathy plaats nam achter het stuur.
Dries hielp Jasper naast haar nog even met zijn sandalen uitdoen en de gordels vastmaken, en al vlug was het gezin weer onderweg.
Dries zette een film op en gaf een extra hoofdtelefoon door aan Jasper zodat hij ook mee kon genieten. Heleen pakte een boek om te lezen, maar probeerde ondertussen ook de film te volgen die Dries opgezet had.
Twee uur later, terwijl ze in de ochtendspits rond een grote stad stil stonden, kreeg Koen een paniekerig telefoontje van Helga.
'Bijna al Jasper zijn kleren liggen nog thuis op bed, hij heeft bijna niets mee op reis!'
Koen was even stil, hij wist niet wat te antwoorden. 'Wat bedoel je precies?' vroeg hij, nadat hij had proberen te begrijpen wat Helga zojuist gezegd had. 'Ik heb Jasper zijn valies toch in de auto gezet?'
'Ja, maar ik ging zonet op zijn kamer zijn bed opmaken, en onder zijn laken lagen veel kleren van hem verstopt. Ik had gisteren alles nagekeken wat hij had klaargelegd om mee te nemen, en dat had hij goed gedaan, maar het inpakken zelf heb ik hem alleen laten doen. Ik wilde zonet zijn lakens afhalen om te wassen, en toen merkte ik dat hij veel van zijn kleren hier thuis heeft achtergelaten.' vertelde Helga iets rustiger nu. 'Zijn jullie al ver? Kunnen jullie eventueel omdraaien om die spullen nog op te halen?'
'We zijn een hele tijd geleden de grens al overgestoken; als we nu omdraaien verliezen we veel te veel tijd.'
Koen, Kathy en Helga gingen verder in overleg. Er werd besproken welke opties er allemaal waren. Nu op de heenweg en terugweg in de auto gingen ze Jasper zo veel mogelijk in zijn pyjama laten. Morgen na aankomst in het huisje gingen ze een inventaris opmaken van wat Jasper nog had en eventueel nog nodig had. Helga beloofde dat ze alles wat Kathy en Koen kochten aan kledij terug zou betalen, en Koen en Kathy beloofden om het zo beperkt en goedkoop mogelijk te houden. Jasper had immers nog maar pas een hele set nieuwe kleren gekregen, zelfs meer dan nodig was.
Kort na het telefoontje hielden Kathy en Koen nog een stop, de auto werd volgetankt en de kinderen stapten ook even uit; ondertussen was het gestopt met regenen. Heleen en Dries maakten van de stop ook gebruik om even naar de wc te gaan. Voor Jasper was dat niet nodig, niemand zij er wat van dat hij zijn luier vrij gebruikte.
Bij het tankstation was er ook een klein winkeltje, waar Kathy een extra pak luiers kocht. Met dat Jasper nu onderweg extra luiers gebruikte, hadden ze te weinig mee.
Bij de auto trok ze het pak meteen open om een paar nieuwe luiers in de zak van Dries te stoppen.
Op reis gaan met de auto is meestal een saaie rit van punt a naar punt b, en ook nu was dat zo. Één film later waren ze aangekomen bij de volgende stop; deze keer was het tijd voor het middageten.
Koen had het voorbije stuk weer gereden, maar hij was moe van de korte nacht die hij had gehad. Hij reed met de auto naar een rustiger stukje van de parking en om te beginnen installeerde het gezin zich daar op een bankje, waar ze buiten een kleine picknick hielden. De regenbuien en de wolken hadden ze ondertussen weer achter zich gelaten en ze genoten van de zon. Het was voelbaar dat ze richting het zuiden reden; het was al heel wat warmer dan thuis. Vanaf de parking was te zien dat het verkeer op de snelweg stil stond, dus bleven ze liever nog op de parking staan waar ze konden rondlopen, dan dat ze allemaal vast in de auto stilstonden op de weg.
Nadat iedereen gegeten en gedronken had werd er in de schaduw van een boom een dekentje op de grond gelegd waarop Koen en Jasper, die beiden te weinig geslapen hadden, konden rusten.
Voordat Jasper kon slapen moest wel eerst zijn luier nog gewisseld worden. Er was op dat moment niemand in de buurt, dus werd het vlug op het dekentje buiten gedaan. De onesie ging uit, body open, snelle luierwissel en de body werd terug gesloten. Het was al redelijk opgewarmd en er werd vlug nog een dekentje over hem heen gelegd, de onesie opnieuw aandoen hoefde niet.
Kathy begon in een boek te lezen nu ze daar eindelijk eens tijd voor had, Heleen en Dries sloten aan bij een ander gezin dat verderop aan het voetballen was. In stilzitten hadden ze geen zin na de lange rit in de auto.
Kathy liet haar blik af en toe afglijden naar Jasper; hij zag er zo schattig uit, slapen in enkel de body en luier met een fopspeen in zijn mond. Ze wist wel dat ze het met Jasper over die fopspeen moest hebben, maar ze besloot om dat wat uit te stellen. Hij had er blijkbaar echt behoefte aan, zoveel dat hij die in zijn mond had.
Koen sliep niet lang; na twintig minuutjes stond hij alweer op, maar het slapen had wel veel deugd gedaan. Hij voelde zich heel wat fitter en zette zich naast Kathy om ook te lezen. Niet veel later zagen ze dat de file begon op te lossen en beslisten ze om hun reis voort te zetten.
De spullen werden zo goed als mogelijk opgeruimd, Dries en Heleen werden teruggeroepen en tenslotte was buiten enkel Jasper nog aan het slapen.
Voorzichtig nam Kathy het dekentje weg waaronder Jasper lag en vervolgens nam Koen Jasper op om hem in de auto te zetten. Het lukte hem zonder Jasper te wekken, en hij klikte de gordel mooi terug vast zodat Jasper helemaal vastgegespt zat in de auto. Het laatste dekentje waarop Jasper had gelegen werd nog opgevouwen en opgeborgen en het gezin nam plaats in de auto.
Kathy en Koen waren blij dat Jasper sliep, ze waren bezorgd geweest voor een lastige avond vanwege slaaptekort bij Jasper, maar waren er nu gerust op dat het wel beter zou gaan. Dries en Heleen keken samen naar een film terwijl ze verder richting Zuid-Frankrijk reden.
Er was nog een laatste tussenstop in de namiddag. Jasper kreeg daar na een luierwissel zijn onesie weer aangetrokken terwijl Heleen en Dries naar de wc gingen. Heleen was helemaal teleurgesteld in de vuile stinkende openbare Franse wc's, waarbij je moet hurken, en Jasper was daarom blij dat hij een andere oplossing had.
De trip werd voortgezet en rond de tijd dat het avondeten was kwamen ze aan in het hotel. Heleen en Dries hadden beiden hun schoenen nog aan van de vorige stops, Jasper zat enkel in zijn onesie zonder sandalen. Om de voeten van de onesie niet vuil te maken droeg Koen hem mee en zo kwam het gezin samen aan de balie om in te checken.
'Il y a un problème monsieur' zei de hotelmedewerker aan de balie terwijl hij de boeking bekeek.
Koen keek verbaasd, hij snapte niet wat een probleem zou kunnen zijn.
De baliemedewerker draaide zijn scherm, zodat Koen en Kathy mee konden kijken. Hij wees aan dat er slechts voor vier personen was gereserveerd, Jasper stond niet tussen de gasten.
Koen verbleekte toen hij dat zag, en hij herinnerde zich hoe hij de reservatie van het jaar ervoor gekopieerd had en er toen niet bij had stilgestaan dat hij Jasper extra moest invoeren.
Koen vroeg of ze geen kamer van vijf konden krijgen in de plaats. De hotelmedewerker haalde de manager er bij en samen bekeken ze welke oplossingen er waren. Ze liepen de kamers langs, maar ze waren allen volgeboekt. Een vrije kamer was er niet meer te vinden.
De hotelmanager bekeek het gezin nog eens goed. Koen, Kathy, Heleen en Dries stonden er allemaal met hun kleren aan. Het contrast tussen Dries en Jasper, die door Koen gedragen in een onesie met voetjes zat, met een fopspeen in zijn mond en zijn hoofd te rusten had gelegd op Koen zijn schouder heel groot.
De manager hoefde niet lang na te denken over een oplossing. Ze gingen voor Jasper nog een bedje bijplaatsen op de kamer. Voor de brandveiligheid mocht het eigenlijk niet, maar hij ging voor deze ene keer een oogje dichtknijpen.
Koen moest bijbetalen voor de extra persoon die zou blijven slapen en ook de reservatie voor de terugweg werd meteen in orde gebracht door de eerste baliemedewerker.
Ze gingen samen door naar het hotel-restaurant en samen genoten ze van een kleine maaltijd. Na het eten haalden ze de bagage voor deze nacht uit de auto en gingen op zoek naar hun kamer.
Bij het binnenkomen zagen ze meteen het vijfde bed voor Jasper. Het was een opvouwbaar babybed! Rondom was er allemaal gaas en binnenin lag een dunne matras.
Het was een vermoeiende dag geweest voor Jasper; hier had hij echt geen zin in en hij begon moeilijk te doen. 'Hier wil ik niet in slapen.' zei hij met tranen in zijn ogen. 'Ik ben geen baby!'
Het voelde voor Jasper aan alsof ze hem bewust in dit parket gebracht hadden om met hem te kunnen lachen.
Kathy herkende de vermoeidheid van Jasper en begreep vlug dat daar het grote probleem lag. Ze nam Jasper op de schoot en troostte hem: 'Jasper, ik begrijp dat je hier geen zin in hebt, maar we hebben wel een oplossing nodig voor vannacht. We kunnen nu echt niet meer naar een ander hotel beginnen te zoeken waar ze wel plaats hebben voor vijf, en dit hotel is ook al betaald.
'Maar ik ben geen baby!' snikte Jasper tussen zijn tranen door.
Kathy wreef troostend over zijn rug, nam de fopspeen vast die aan het lintje van zijn onesie hing en stak dat in Jasper zijn mond. 'Zo zien we jou ook helemaal niet, dat weet je toch Jasper?'
Jasper knikte van ja, praten met de fopspeen in zijn mond was moeilijk.
'Als je nu eens in ons grote bed gaat liggen totdat je slaapt, en als wij ook gaan slapen verleggen we je naar het kleine bed. Is dat goed?
Jasper gaf al knikkend zijn akkoord. Koen en Heleen gingen meteen aan het werk om alles klaar te maken voor de nacht en de volgende ochtend. Kathy hield Jasper nog even op de schoot tot hij helemaal gekalmeerd was en de rust was teruggekeerd. Dries ondertussen maakte zichzelf ook klaar om te gaan slapen. Het was ook aan hem te zien dat hij moe was.
Koen maakte de fixatieset eerst vast aan het tweepersoonsbed maar dat lukte niet goed. Na overleg met Jasper en Heleen maakte hij het tijdelijk vast aan het bed van Heleen, Jasper zou daar in slaap vallen in plaats van het grote bed.
Nadat alles in orde was werden Dries en Jasper te rusten gelegd. Heleen en Kathy lazen op het terras nog even een boek en Koen keek vlug zijn mails na van zijn werk en beantwoordde de drie belangrijkste.
Korte tijd later was Jasper al aan het slapen. Koen maakte de fixatiebanden los, legde Jasper in het babybed, dekte hem toe en verwijderde de fixatieset zodat ook Heleen kon gaan slapen.