Hoofdstuk 64
Als we de deur uitlopen, kijk ik toch even om mee heen. Gelukkig loopt er alleen maar een ouder echtpaar voor ons. Niemand achter ons. Mooi.
En dan bedenk ik waar ik me nou zo druk om maak. Luna heeft sowieso een dunne luier om dus dat zie je niet. Geen tut in en geen Koe vast dus voor de buitenwereld lijken we een gewoon stel, hand in hand. Dat Luna huppelt en ik ernaast loop, is niet eens zo gek. Toch duurt het even voordat ik het onrustige gevoel van me af kan zetten.
Na een tijdje komen we langs het speeltuintje. Luna huppelt er al vrolijk naartoe maar het is mij te druk. Ik versnel mijn pas en sta met twee tellen naast Luna. Ik pak haar handje en loop, zonder iets te zeggen, een stukje van het speeltuintje vandaan. Ik zie in mijn ooghoeken dat er al een pruillipje ontstaat.
‘Schatje, we gaan nu niet spelen. We gaan eerst naar het bos. Daar gaan we lekker rennen, spelen en wat eten. Op de terugweg gaan we naar het speeltuintje.’ Ik laat de echte reden dat we nu niet naar het speeltuintje gaan maar even achterwege.
Luna is het er niet mee eens maar ik zet door. Ik heb geen zin in vragende blikken. Na 10 minuutjes komen we bij de ingang van het bos. Als we het bos inlopen, zie ik dat de verschillende wandelroutes staan aangegeven. Ik vertel Luna dat we het eekhoorntje gaan volgen vandaag. Dat is genoeg voor Luun. Ze laat mijn hand los en huppelt voor me uit. Tot mijn opluchting zie ik (nogmaals) dat Luna’s luier helemaal niet opvalt.
Wanneer ik merk dat we niemand tegenkomen in het bos, ontspan ik ook. ‘Luna! Zullen we verstoppertje spelen?’ En binnen een paar tellen sta ik tot 10 te tellen. Stiekem knijp ik maar één oog dicht, ik wil Luna niet kwijtraken. Wanneer ik haar heb gevonden en zij mij, huppelen we verder. We klimmen over takken, gooien met bladeren.
Even later komen we bij een grasveld met bomen. Ik loop erheen en ga zitten. Luna scharrelt een beetje om me heen. ‘Lieverd, kom eens bij papa. Even je luier controleren.’ En tot mijn verbazing komt Luna in één keer. De straf van vanmorgen is haar blijkbaar goed bijgebleven.
Luna’s luier is kletsnat. Ze moet nu verschoond worden en ik baal dat ik niet meer luiers heb meegenomen. Ik leg het verschoonmatje neer en Luna erbovenop. Geef haar flesje en Koe. Luna is tevreden. Ik ben toch iets minder op mijn gemak. Kijk wat schichtig om me heen maar er komt niemand aan. Doe alles stap voor stap en kijk steeds omhoog. Ik verschoon Luna heel snel, iets te snel naar Luna’s zin want ze begint te mopperen: ‘ze ligt zo lekker’.
‘Schat, je mag wel even blijven liggen maar papa is klaar met jouw luier. Kom maar even lekker tegen papa aanliggen.’ Ik ga een beetje verzitten en pak mijn fles water. Luna legt meteen haar hoofdje neer. ‘papa, tuutje hebben?’, klinkt er ineens zachtjes naast me.
Ik haal meteen haar tuutje uit de tas. Ze is tenslotte al een paar uur groot geweest zonder speen. Nog voor ik Luna haar tuutje kan geven, heeft ze hem al uit mijn handen gepakt en is weer gaan liggen. Ze is moe. Gelukkig is het mooi weer dus we kunnen even blijven zitten.
Na een paar minuutjes vallen Luna’s oogjes al dicht. Ik pak mijn appel en ga rustig eten. Jammer dat ik geen boek heb meegenomen. Na een kwartiertje vind ik het genoeg geweest. Het wordt wat fris en ik wil naar het huisje.
‘Luna, lieverdje. Wakker worden. We gaan naar het huisje. Daar mag je verder slapen. Kom opstaan, moppie’. Ik kriebel even op Luna’s rug en zet haar dan overeind. Ze wordt maar langzaam wakker. Ik ruim het matje op en stop Koe in de tas. Tuutje laten we nog maar even in, er is tenslotte toch niemand.
Even later zijn we weer op weg. Maar niet meer zo actief als vanmorgen. Luna loopt rustig aan mijn hand mee. Ze is bekaf. De route was te lang. Ik haal de liga uit mijn tas en geef er 1 aan Luna. Ze stopt hem automatisch in haar mond maar dat past niet. Tuutje zit in de weg.
‘Geef je tuutje maar even aan papa. Dan kan je lekker eten’. Maar Luna heeft een ander idee, ze pakt zelf het tuutje uit haar mond maar houdt hem stevig in haar handje. Met haar andere handje eet ze de Liga. Slim bedacht!
Na tien minuten zijn beide Liga’s op en komen we weer bij de ingang van het park. Maarja Luna is moe en doet haar tuutje weer in….