Olaf en Marjolein
HOOFDSTUK 16 HET BEZOEK VAN NELLEKE ( DE OCHTEND)
Toch werd het half uur niet gehaald, dit kwam vooral omdat Wilma en ook Cora vonden dat zowel Olaf als Jan-Willem, gedoucht moesten worden.
Niet eens zozeer omdat ze een poepluier hadden, er was alleen maar geplast. maar voor de rest!!!
Echt fris roken ze nu ook weer niet.
Dus werd Olaf op de commode gelegd, en uitgekleed, tot aan zijn luier.
Direct gooide Wilma alle kleding in de wasmand, en maakte dan Olafs luier open en zag bevestigd wat ze al dacht, Olaf had alleen maar geplast.
Dan gooide ze luier in de emmer, en maakte Olaf nat. legde de douche opzij, en begon Olaf lekker in te zepen, maar spoelde hem dan direct weer schoon.
Dan ontdekte Wilma dat ze nu toch echt in tijdnood kwam zeker omdat Jan-Willem en Marjolein ook nog moesten douchen, wat nu?
Wacht ik bel Cora dacht Wilma, en vraag haar te helpen.
Dan zei ze," even zo blijven liggen Olaf", "Is goed mam" antwoordde Olaf maar dan bedacht Wilma dat ze Olaf beter even kon vastleggen.
Dus pakte Wilma de riemen, en maakte ze vast, dan pakte Wilma haar mobieltje en belde Cora.
Al snel nam Cora op," hallo met Cora", "Ja hier met Wilma".
"Kun je me nu direct komen helpen?," ik Kom nu echt in tijdnood".
"Ja is goed, ik kom direct naar je toe".
Vijf minuten later ging de bel, en liet Wilma Cora binnen.
Dan vroeg Cora, waar er hulp nodig was.
"Zou jij Marjolein uit bed willen halen, en in de badkamer boven, willen douchen en aankleedden?"
"Ja hoor" antwoordde Cora.
" Fijn anders zijn we niet klaar als Nelleke zo komt" en terwijl Wilma verder ging met Jan-Willem, spoeden Cora zich naar Marjolein maakte haar wakker, en hielp haar uit bed.
"Waar is Mamma?", vroeg Marjolein.
"Die is nog bezig met Jan-Willem", antwoordde Cora, en anders zijn we niet op tijd klaar".
Dan nam Cora Marjolein mee naar boven, en stapte de badkamer in.
Hier begon Cora direct met het uitkleedden van Marjolein, eerst haar shirt en broek, dan haar romper.
Dan spreidde Cora een handdoek op de grond uit waar Marjolein op moest gaan liggen.
Dan begon Cora de luier van Marjolein los te maken," echt fris ruik je niet meid".
Dan bekeek Cora het resultaat." geen wonder, volledig vol geplast, en nog een beetje gepoept ook".
"Nog een wonder dat je niet lekt", zei ze terwijl ze de vieze luier onder Marjolein vandaan haalde, en in de luieremmer gooide.
Dan zette Cora de douche aan, en bracht deze op temperatuur klapte het douche stoeltje neer, en mocht Marjolein gaan zitten.
Dan maakte Cora haar nat zeepte haar in, en waste ook direct haar haren dan spoelde Cora Marjolein af, en begon met het afdrogen,e n gelijk weer aan te kleedden.
Eerst een romper en dan een t shirt waarna moest Marjolein gaan liggen.
Direct pakte Cora een schone TENA maxi, schoof deze onder Marjolein poederde haar cliatores en schaamstreek trok de TENA omhoog en plakte hem dicht.
Dan sloot Cora de romper, en trok Marjolein een broek aan, dan mocht Marjolein komen staan, en in haar sandalen stappen.
Nadat Cora deze dicht had gemaakt, gingen ze naar beneden, en zette Marjolein in haar stoel terwijl Cora Marjolein vastzette, ging de bel.
Dan liep Cora naar de deur, en zag Nelleke staan, deed de deur open, en liet Nelleke binnen.
Samen liepen ze naar de kamer, Waar Nelleke Marjolein in een stoel zag zitten, die wel wat weg had van een grote kinderstoel.
"Blijven jullie even zitten?".
"Dan kijk ik of ik Wilma nog kan helpen", en weg was Cora.
Binnenkomend zag ze dat Wilma met de schoenen van Olaf bezig was.
Dan zei Wilma, "als jij Olaf meeneemt, dan haal ik Jan-Willem uit bed".
"Ja dat is goed", zei Cora," maar weet je dat het bijna 10 uur is?."
"Hé?".
"Verdorie, duurt het weer veel langer dan gehoopt."
Dan nam Cora Olaf mee naar de kamer zette hem bij de tafel,en deed hem de slab voor.
Dan deed ze ook Marjolein haar slab voor, en gaf alle drie een beker thee.
Ondertussen was Wilma bezig Jan-Willem uit bed te halen, "ha Jan-Willem lekker geslapen?"
"Ja Wilma ".
"Nou maar even opschieten", zei Wilma, terwijl ze Jan-Willem naar de commode verplaatste.
Voor hij het door had lag hij al op de commode, en had Wilma Jan-Willem praktisch helemaal uit gekleed.
Nu zijn luier nog, snel maakte Wilma die open.
"Gelukkig heb je alleen maar geplast", zei ze terwijl ze Jan-Willem schoon spoelde, hem afdroogde en een schone TENA om deed.
Jan-Willem verder aan kleedde zette hem dan in de rolstoel, en nam hem mee naar de kamer.
Nelleke moest alles toch even verwerken, dit was erg veel voor haar.
Dan nam Wilma het woord, terwijl Nelleke volverbazing in het rond keek.
Terwijl ze Jan-Willem een slab omdeed en een beker melk gaf, begon ze haar verhaal.
" Om te beginnen kan ik me voorstellen dat, dit geen alledaags beeld is".
" Ook heb ik inmiddels begrepen, dat jij Jan-Willem al kende maar dan als gezond en zonder handicap".
"Ja dat klopt helemaal", bloosde Nelleke nu.
"Nou Wij Ik Olaf en Marjolein zijn hier pas komen wonen, en Jan-Willem zag vorige week Olaf en Marjolein door de straat komen".
"Direct Wilde kennis maken, is direct naar buiten gegaan en heeft Olaf en Marjolein aangesproken".
"Het mooie vond ik dat hij direct alle begrip voor hun situatie had zelfs zoveel dat hij volledig meeleeft".
" Helemaal omdat hij zelf wilde ervaren wat het is, om totaal afhankelijk te zijn met alles wat er in onze situatie bij hoort".
"Net als Olaf heeft Jan-Willem geen kracht meer in zowel armen als benen, en onder zijn navel totaal verlamd is."
" Ook in zijn armen bijna geen meer kracht heeft, zodat ze alle 3 bij alles hulp nodig hebben zelfs met eten en drinken".
"Verder Is zowel Olaf als Marjolein, incontinent, weet je wat dat is?".
Nelleke moest bekennen dat ze dat niet wist.
"dat houdt in dat je net als baby s en peuters, je plas en vaak ook je ontlasting niet kunt ophouden en dat dus zonder dat je het merkt je broek inloopt".
"Dus moeten Olaf en Marjolein 24/7 luiers dragen, en ook hier gaat Jan-Willem volledig in mee".
"Dus Jan-Willem plast en poept nu dus ook in zijn broek?", vroeg Nelleke.
"Ja en draagt inderdaad ook luiers, hé Jan-Willem?".
Hier schrok Nelleke van, en die schrik werd nog groter toen Jan-Willem het verhaal van a tot z bevestigde.
Dat niet allen, maar ook door dat hij zonder het te merken een wind liet ontsnappen ,en zijn plas liet lopen.
Nelleke hoorde de wind en zag de luier opbollen, ten teken dat deze volliep, dat niet alleen, ze rook ook ineens een sterke poepgeur en vroeg dan, "ben jij dat echt, Jan-Willem?".
Terwijl Jan-Willem rood aanliep, antwoordde hij, Ja dat ben ik".
"Ik merkte het pas, toen het mijn luier inliep, en kon het totaal niet tegen houden".
Terwijl Wilma Dit vertelde, en Jan-Willem het verhaal bevestigde, letterlijk en figuurlijk, was Wilma begonnen met het voeren van Olaf en Cora van Marjolein.
Dan vroeg Wilma," Nelleke wil jij Jan-Willem voeren?.