Nog niet klaar Peetoom

Hoe goed is dit verhaal?

  • 1

    Stemmen: 1 1,4%
  • 2

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3

    Stemmen: 1 1,4%
  • 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • 6

    Stemmen: 0 0,0%
  • 7

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8

    Stemmen: 1 1,4%
  • 9

    Stemmen: 10 14,1%
  • 10

    Stemmen: 58 81,7%

  • Totaal stemmers
    71
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Nice vervolg!
Jammer dat een gesprek als deze in het echt niet zo werkt, in de meeste gevallen. Dan zijn het een hoop stiltes en rare blikken van degene aan wie je het verteld. Desalniettemin is Peetoom altijd heel realistisch! ;D
 

Snakebite

Superlid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

luierfan_boy zei:
Nice vervolg!
Jammer dat een gesprek als deze in het echt niet zo werkt, in de meeste gevallen. Dan zijn het een hoop stiltes en rare blikken van degene aan wie je het verteld. Desalniettemin is Peetoom altijd heel realistisch! ;D
Thanks!

Geen zorgen, trouwens. De conflicterende gevoelens van Rick wat de luiers betreft zullen nog wel even doorsudderen. In 'Peetoom' gaan de dingen nooit zo makkelijk als ze lijken. ;)
 
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Snakebite zei:
luierfan_boy zei:
Nice vervolg!
Jammer dat een gesprek als deze in het echt niet zo werkt, in de meeste gevallen. Dan zijn het een hoop stiltes en rare blikken van degene aan wie je het verteld. Desalniettemin is Peetoom altijd heel realistisch! ;D
Thanks!

Geen zorgen, trouwens. De conflicterende gevoelens van Rick wat de luiers betreft zullen nog wel even doorsudderen. In 'Peetoom' gaan de dingen nooit zo makkelijk als ze lijken. ;)
Ben benieuwd!
 

Baby Brendie

Yay , ikke zo blij in nat luiertje :P
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

wat een mooi vervolg , ben toch wel erg verslaafd aan dit verhaal ^-^ , dankies !1 !1
 

Snakebite

Superlid
Peetoom (Hoofdstuk 31)

Hoofdstuk 31: Kwetsbaar

Ik zit nog steeds met Anne aan de keukentafel. We voeren het moeilijkste gesprek sinds het moment waarop ik haar moest vertellen dat Marnix en Lisa waren omgekomen.

Anne heeft namelijk opgebiecht dat ze soms stiekem de luiers van Noor draagt, en dat ze dit al jaren doet. Het verklaart voor mij een hoop; ik heb altijd al het idee gehad dat Anne iets voor me achterhield. Maar dit heb ik nooit zien aankomen.

Daarna heeft Anne ook geprobeerd om aan me uit te leggen waarom ze zo graag een luier draagt. Het is een soort uitlaatklep voor haar; ze kan ermee ontspannen. Door de luier voelt ze zich weer even klein. En als je klein bent, dan hoef je je ook nergens zorgen over te maken.
Ergens is het een logische redenering. Iedereen heeft een uitlaatklep. Maar ik moet toegeven dat ik dit wel een heel vreemde vind. Ik probeer Anne hier niets van te laten merken, omdat ik haar niet het idee wil geven dat ze zich er om moet schamen. Waarom zou ze ook? Liever dit dan dat ze zou beginnen met roken, of aan andere drugs.

“En nu?”, vraagt Anne plotseling.

“Nou, ik moet even over alles nadenken”, geef ik toe. “Maar één ding beloof ik je. Hier in huis hoef je dat gedeelte van jezelf niet meer te verbergen. Nooit meer.”

Ik meen wat ik zeg. Het idee dat Anne niet zichzelf kan zijn in haar eigen huis vind ik triest. Dat wil ik zelf ook kunnen. Dan hoort dat voor Noor en Anne hetzelfde te zijn.

“Het is lief hoe je het zegt”, reageert Anne. “Maar zo makkelijk is het niet.” Haar reactie verbaast me, en ik vraag dan ook hoe ze daarbij komt.
“Hoe denk je dat Noor erop zou reageren als ze me zo ziet? Vrijwillig in de luiers die ze zelf zo haat te dragen? En voor jou zal hetzelfde gelden.”

“Oké, ik moet toegeven dat het misschien beter is als Noor er voorlopig even niets van meekrijgt. Ze is toch te jong om het te kunnen snappen”, erken ik. “Maar ik weet waarom ik er problemen mee zou hebben. Daarom zeg ik ook net dat ik wil dat je hier thuis jezelf kunt zijn.”

Anne lacht, een beetje wanhopig. Ik snap duidelijk niet wat haar bezwaar is.

“Je gaat mij niet vertellen dat je er geen moeite mee hebt om mij in een luier te zien rondlopen? Uit het niets? Ik heb er jaren voor nodig gehad om naar mezelf in de spiegel te durven kijken”, legt Anne uit. Er klinkt een emotioneel geluid in haar stem.

“Waarom zou ik daar moeite mee hebben? Het maakt me van Noor toch ook niet uit? Dat jij er zelf voor kiest is toch je goed recht?”, leg ik uit. Langzaam begin ik in mijn eigen argumentatie te geloven. Het is ook haar goed recht!

“Zelfs al zou je aan de luiers wennen, dan is de rest er ook nog”, reageert Anne. “Als ik mezelf mag zijn, dan moet ik dat ook helemaal kunnen. Dus ook met mijn speen, mijn fles of mijn knuffel. Anders heeft het nog steeds geen zin.”

“Anne. Ik beloof je: er is niets dat je zou kunnen doen waar ik moeite mee zou hebben. Zolang het maar echt is waar jij je gelukkig bij voelt”, probeer ik nog een laatste keer.

Ik wil oprecht voelen wat ik beweer. Ik wil het echt! Maar, in alle eerlijkheid, zo voel ik het op dit moment niet. “Ach, stel je niet aan, man”, denk ik bij mezelf. Als ik Anne zover krijg dat ze gewoon zichzelf is, dan zal ik daar met de tijd toch wel aan wennen. Tot die tijd zal ik moeten doen alsof.

“Het is niet dat ik je niet WIL geloven”, begint Anne aan een nieuwe zin, die ze vervolgens niet afmaakt. “Vertrouw je me niet?”, vraag ik bezorgd. Anne schudt haar hoofd, en geeft aan dat ze me wel degelijk vertrouwt.

“Geef me dan op zijn minst een kans om het te bewijzen. Laat me jezelf zien en dan merk je vanzelf dat het allemaal oké is”, sluit ik mijn betoog af.

Anne schudt haar hoofd opnieuw. “Als het echt is wat je wilt”, zegt ze emotieloos. “In het meest rechtse keukenkastje, op de bovenste plank staat achter de vergiet mijn fles. Als je er echt geen moeite mee hebt, mag je me mijn drinken voeren.”

Ik knik en sta snel op, puur zodat ik me met mijn rug naar Anne kan draaien. Zo kan ze mijn verbazing niet zien. Dit verzoek had ik niet verwacht, en overvalt me dan ook compleet. Maar ik kan nu niet meer terug – ik moet Anne laten zien dat ze zichzelf kan zijn.

Snel herpak ik mezelf en vis Anne’s fles uit het keukenkastje. “Wat wil je drinken?”, vraag ik haar, terwijl ik naar de koelkast loop. “Als we nog ranja hebben, lust ik dat graag. Anders gewoon water, alsjeblieft”, hoor ik Anne roepen. Ze is intussen in de woonkamer gaan zitten. Ik heb haar niet eens horen weglopen.

Ik probeer mezelf zoveel mogelijk tijd te gunnen om moed te verzamelen. De druk om Anne zich prettig te laten voelen weegt zwaar op mijn schouders. Langzaam laat ik wat siroop in het flesje stromen, voordat ik deze bijvul met water. Voorzichtig draai ik de speen op de fles en schud ik er een beetje mee, zodat de siroop en het water zich goed mengen.

Oké – geen weg terug.

Met lood in mijn schoenen loop ik naar Anne in de woonkamer. Ze zit in de grote, luie stoel die normaal mijn domein is. Serieus kijkt ze me aan, terwijl ze braaf op haar duim zuigt – wat verraadt dat zij zich ook ongemakkelijk voelt.

Ineens valt me op dat haar pyjamabroek over de stoel hangt. Onder haar shirt heeft ze nu alleen nog een luier aan. Zo te zien is het de natte die ze eerder voor me probeerde te verbergen.

“Is het niet fijner om een droge te dragen?”, vraag ik, een beetje bezorgd. Anne staat op uit de stoel en gebaart dat ik er moet gaan zitten. “Ik merk er niet zoveel van. Bovendien, toen ik klein was werd ik ook niet altijd direct verschoond. Toch?”, verklaart ze.

Ik knik, terwijl ik me in de stoel laat zakken. Rustig komt Anne bij me op schoot zitten. Ze slaat mijn arm om zich heen en laat haar hoofd op mijn borst leunen. Voorzichtig breng ik Anne’s fles tot haar lippen. Onhandig knoei ik wat druppels ranja op Anne’s bovenbeen.

“Sorry”, zeg ik gemeend. Anne veegt de druppels weg. “Geeft niets”, zegt ze zachtjes, voordat ze heel langzaam aan de speen van haar fles begint te drinken. Raar genoeg lijkt ze zo echt op haar plek, maar blijkbaar voelt ze zich dusdanig ongemakkelijk dat ze haar ogen sluit.

Ik probeer iets te bedenken dat ik kan doen om Anne zich meer op haar gemak te laten voelen, maar meer dan een zoen op haar hoofd kan ik niet verzinnen. Anne nestelt zich wat steviger tegen me aan, terwijl ze voorzichtig verder drinkt.

Onze reflectie is te zien in het raam, ondanks dat de gordijnen dicht zijn. Op het eerste gezicht bedenk ik me dat het er best lief uitziet. Echter, vanaf dat moment blijft de leeftijd van Anne me door het hoofd spoken.

“Ze is dertien, het hoort zo niet. Dit is fout. Misschien moet ik haar niet aanmoedigen. Of stel ik me aan. Wat als dit echt een fase is? Dan nog; dit voelt fout. Ze is bijna veertien! Stop ermee! Wat zouden Marnix en Lisa ervan zeggen? Of Chantal? Stop ermee! Stop!”

Ik blijf strak vooruit kijken, terwijl al deze gedachten in mijn hoofd voorbij komen. Ik staar naar ons spiegelbeeld in het raam en blijf twijfelen of ik iets goeds of iets slechts voor Anne aan het doen ben.

Dan draait Anne zich nog een beetje naar me toe. Hierdoor raken mijn pink en ringvinger ineens het plastic van haar luier aan. Ik kan er niets aan doen, maar door dit contact schrik ik terug.

Anne schrikt vervolgens uit haar roes van mijn beweging. Ze kijkt me verbaasd aan. De geschrokken blik in mijn ogen zegt blijkbaar alles.

“Ik zei het toch?”, merkt ze terecht op. “Het voelt niet goed voor je.”

Inwendig vloek ik, wetende dat ik gefaald heb. Ik kijk Anne nu ook aan en met het schudden van mijn hoofd geef ik toe dat ze gelijk heeft.
“Ik hou van je, lieverd. Maar het voelt inderdaad niet goed.”

Anne staat op van mijn schoot en trekt snel haar pyjamabroek weer over haar luier aan. “Het geeft niet. Je hebt het geprobeerd. Het is in ieder geval geen geheim meer.”

“Je kunt het gewoon op je kamer blijven doen”, probeer ik mijn gevoel te rechtvaardigen. “En als je je kleren over je luier aanhebt, kun je die ook rustig beneden dragen. Echt. Pak maar bij Noor wat je nodig hebt.”

Ineens is alle twijfel weg en voel ik me heel erg slecht. Maar doorgaan met Anne de fles geven, kan ik niet. Nog niet. Misschien wel nooit. Ik heb Anne aangespoord eerlijk te zijn; nu moet ik dat zelf ook doen.

“Dankjewel. Ik waardeer echt dat je het geprobeerd hebt. Papa zou dat nooit gedaan hebben”, reageert Anne. Ik weet dat ze gelijk heeft. Marnix was niet erg open-minded. Hij zou Anne waarschijnlijk direct naar een psychiater gestuurd hebben.

Anne pakt haar flesje van de salontafel en draait zich weer naar mij. “Vind je het niet stom van me?”, vraag ik bezorgd.
“Natuurlijk niet”, antwoordt ze, voordat ze me een kus op mijn wang geeft. Het is waarschijnlijk de eerste keer sinds ik hier woon, dat ze dat uit zichzelf doet.

“En .. ik hou ook van jou, Oom Rick”, zegt ze gemeend, voordat ze naar boven vertrekt en mij in mijn stoel achterlaat. Ik bedenk me dat het meisje, dat zo graag klein wilt zijn, waarschijnlijk een stuk meer volwassen dan mij is. Beschaamd steek ik een sigaret aan.

Wie ben ik om te oordelen?
 

Snakebite

Superlid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Overigens, voor degenen die updates, previews en spoilers van mijn verhalen willen: ik ben nu ook op Twitter te vinden. :)

@Snakebite_DL
 

Baby Brendie

Yay , ikke zo blij in nat luiertje :P
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Dank je voor weer een prachtig vervolg ,./ , ben blij dat Anne nu meer kan toegeven aan haar gevoelens en daardoor gelukkiger kan zijn :) :)
 

Snakebite

Superlid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Baby Brendie zei:
Dank je voor weer een prachtig vervolg ,./ , ben blij dat Anne nu meer kan toegeven aan haar gevoelens en daardoor gelukkiger kan zijn :) :)
Graag gedaan! ;)
 

exlid10

Beginneling
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

erg goed verhaal, mooie verhaallijn en niet langdradig, ga zo door!! !1
 

Snakebite

Superlid
Peetoom (Hoofdstuk 32)

Hoofdstuk 32: Twee Kwaden

“Dit is de voicemail van Kim Grouw. Ik ben op dit moment niet beschikbaar. Als u na de piep uw telefoonnummer en boodschap inspreekt, bel ik u zo snel mogelijk terug.”

Ik ken de boodschap inmiddels wel uit mijn hoofd, vooral omdat hij me de strot uitkomt. Al twee dagen probeer ik Kim aan de telefoon te krijgen. Vooralsnog zonder succes. Ook op mijn e-mail geeft ze geen antwoord.
Het is alsof de partner van Marnix spontaan van de aardbodem verdwenen is.

Met een mix van irritatie en bezorgdheid leg ik mijn mobiel op de keukentafel. Zou ze me ontwijken? Ik kan me niet voorstellen welke reden ze daartoe zou hebben. Kim weet niet eens waarom ik haar probeer te bereiken. Wat een vreemde zaak.

Voordat ik de kans krijg om me verder druk te maken over Kim, merk ik dat er iemand via de achterdeur naar binnen is gekomen.

“Hey”, zegt Chantal zachtjes.

“Hey”, zeg ik, en ik loop snel naar haar toen voor een zoen. “Zijn de kinderen boven?”, vraagt Chantal vervolgens.
“Anne is inderdaad boven”, zeg ik, zonder iets te laten doorschemeren wat mijn ontdekking over Anne betreft. “Maar Noor blijft vannacht nog bij Tamara slapen. Het gaat daar blijkbaar erg goed.”

“Dat is mooi”, zegt Chantal, terwijl ze zich op de bank in de woonkamer laat vallen. In haar stem zit iets zorgelijks. Het klinkt gelaten en vermoeid.

“Was het druk bij de huisarts?”, vraag ik, terwijl ik naast Chantal op de bank ga zitten. “Je bent vrij lang weggeweest.”
Ze schudt haar hoofd. “Nee, ik was eigenlijk gelijk aan de beurt. Maar omdat hij me ook geen uitsluitsel kon geven, heeft de dokter me doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik heb een echo gehad.”

Het klinkt erg simpel, maar het woord ‘echo’ maakt de mogelijke zwangerschap ineens erg concreet.

“Oké, en wat is uit de echo gebleken?”, vraag ik, terwijl ik het ergste vrees. Nou, het verwekken van een kind is natuurlijk niet snel iets ergs, maar in ons geval wel heel gecompliceerd.

Chantal zucht. “Ik ben inderdaad zwanger. De assistente schatte het op vijf weken”, geeft ze uiteindelijk aan.

Het hoge woord is eruit – Chantal krijgt een kind. En Pierre is de vader. Dezelfde Pierre die Anne heeft verkracht.

Ik laat mijn hoofd even in mijn handen rusten en strijk vervolgens door mijn haar, terwijl ik de informatie probeer te verwerken. Hoewel we het al verwachtten, is het toch een schok. Voor dit gesprek was er een kans dat het niet zo was, nu kunnen we er niet meer omheen.

“Hoe voel je je nu?”, vraag ik tenslotte, niet wetende wat ik anders kan zeggen. Chantal moet erom lachen, zowel sarcastisch als wanhopig.

“Ik wil een sigaret”, zegt ze, op een manier die het doet lijken alsof ze dat zelf ook niet kan geloven.

“Is dat wel verstandig?”, vraag ik. “Aan één sigaret is nooit iemand doodgegaan. Kom, ik weet dat er genoeg pakjes door dit huis zwerven.”

Gelijk heeft ze – ik heb een aantal vaste plekken. En één sigaret moet ook maar kunnen.

Allebei steken we er eentje aan.

“Lieverd, ik weet niet goed wat ik moet zeggen”, geef ik toe, terwijl ik een arm om haar heen sla.
“Dat is niet erg; ik weet het zelf ook niet. Er valt denk ik niets zinnigs te zeggen.”

“Ik houd van je”, zeg ik plots. Het klinkt een beetje alsof ik het me net pas realiseer, maar we weten allebei al jaren dat het zo is.

Chantal draait zich naar me toe. Het valt me nu pas op dat ze huilt.

“Weet je dat dit de eerste keer is dat je me dat ooit gezegd hebt?”, snikt ze. “En nu maakt het allemaal niets meer uit.”

Chantal buigt zich voorover en maakt de halve sigaret die ze nog heeft uit in de asbak. Snel grijpt ze haar handtas en staat op. Verdrietig kijkt ze me aan.

“Het spijt me. Ik had naar je moeten luisteren”, zegt ze zachtjes, voordat ze zich omdraait en weg wilt lopen.

Vlug sta ik op en pak ik haar bij de hand.

“Niet weggaan”, zeg ik. “Waarom zou het allemaal niet meer uitmaken? Ik houd van je en deze kleine verandert daar niets aan.”

“Deze baby verandert alles, Rick. Dat snap je toch wel?”, snikt Chantal.

“Waarom? Omdat Pierre het verwekt heeft? Oké, fijn is anders. Maar het is niet het einde van de wereld”, reageer ik. Maar ik voel ook al waar Chantal naartoe wil.

“Misschien niet, maar het is wel ons einde.”

Chantal’s woorden snijden dwars door me heen. Ik kan de pijn echt voelen en zowel mijn lichaam als geest komen in opstand.

“Hoe kun je dat nu zeggen?”, vraag ik verward.

“Dit kan toch nooit goed voor ons aflopen? Pierre is de vader van mijn kind. Hij zal nu voor altijd een deel van mijn leven zijn. En ons kind zal me altijd aan hem herinneren. Het zal tussen ons in komen te staan. Misschien niet meteen, misschien niet het eerste jaar, maar ooit.”

Ik schud wild met mijn hoofd, terwijl ik naar het pleidooi van Chantal luister. Maar van binnen weet ik dat ze waarschijnlijk gelijk zal krijgen.

“En zelfs als wij het zouden kunnen accepteren, dan nog is dat niet genoeg. Wat dacht je van Anne?”

Verblind zeg ik dat het nu niet om Anne gaat. En ook niet om Pierre. Alles draait om haar en mij. Er is geen reden waarom we ons hier niet doorheen kunnen vechten.

“Misschien kunnen we dat”, geeft Chantal toe. “Maar het draait wel degelijk ook om Anne en Pierre. Na alles wat hij dat meisje heeft aangedaan. Dit kindje zal haar daar altijd aan blijven herinneren. Als wij ooit zouden gaan samenwonen, zou ze er elke dag tegenaan moeten kijken. Dat kunnen we toch niet van haar vragen?”

Ik weet dat ze gelijk heeft. Ik weet dat, maar ik wil het niet toegeven.

“Rick, het kan gewoon niet goed gaan. Er zal een moment komen waarop we moeten kiezen tussen Anne en dit kind. En ik ken je. Je zult het beste met de kleine voorhebben. Maar als het er echt op aankomt, dan kies je voor Anne. Zo hoort het ook.”

Voor het eerst in een heel lange tijd voel ik een traan over mijn wang glijden. En het laatste beetje hoop dat ik nog had, glijdt net zo hard mee weg.

“Dan nog, lieverd. Dat betekent toch niet dat het tussen ons gelijk over is? We hebben zo veel opties. Het hoeft niet te eindigen. Ik wil niet dat het eindigt”, zeg ik, bijna smekend.

“Dat wil ik ook niet, Rick. Maar het is beter zo. Er komt een moment dat we deze keuze moeten maken en dan kan het maar beter zo snel mogelijk. Niet alleen voor ons, maar ook voor de kinderen. Voor ze alle drie.”

Ineens begint het vuur in me weer te branden.

“Ik ga je niet opgeven. Het interesseert me niet wat beter is; ik wil bij jou zijn. Jij maakt me gelukkig. Voor het eerst in mijn leven ben ik echt gelukkig. Dat laat ik niet gaan”, zeg ik vastbesloten.

“Lieverd, je hebt geen keuze. Mijn besluit staat vast”, zegt Chantal resoluut.

Ik weiger op te geven en trek haar in mijn armen. Een zoen volgt. Misschien wel de innigste zoen die we ooit gedeeld hebben. Misschien wel de laatste. Hij lijkt eindeloos te duren, en ik wil ook niet dat hij ooit ophoudt.
Maar dan breekt Chantal hem af.

“Ik houd ook van jou”, zegt ze, voordat ze met rode ogen vertrekt.

Compleet geschokt laat ik me weer op de bank zakken. Het duurt bijna twintig minuten voordat ik weer tot mezelf kom. De emoties razen door mijn hoofd en ik weet me geen raad.

Van ellende loop ik naar de kast waar de sterke drank instaat en schud een glas whisky in. Snel sla ik het achterover. De warmte verspreid zich snel door mijn lichaam, en ik voel mezelf rustiger worden.

Een tweede glas verdwijnt even snel en met de derde in de hand loop ik weer naar de bank. Ik zie de foto van mij en Chantal, die op de vensterbank staat. Op de achtergrond hangt de poster van Casablanca, die we toen net op Anne’s kamer hadden opgehangen.

Here’s looking at you, Kid.

De emoties nemen weer de overhand, en ook het derde glas whisky verdwijnt.
 

LuierTie

lekker vrij in een luier
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

zo, heftig hoor!
maar het blijft een super goed verhaal !
 
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Super goed vervolg weer!
Ik had maar een paar hoofdstukken opgespaard, zodat ik ze achter elkaar zou kunnen lezen. Kwam alleen niet verder als twee hoofdstukken, haha :D
 

Snakebite

Superlid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

luierfan_boy zei:
Super goed vervolg weer!
Ik had maar een paar hoofdstukken opgespaard, zodat ik ze achter elkaar zou kunnen lezen. Kwam alleen niet verder als twee hoofdstukken, haha :D
Haha, heb je het toch drie weken volgehouden. :p
 
Bovenaan