Hoofdstuk 8.
Het nieuws van de 'plasdokter' is nog niet helemaal binnengekomen. Maar de zin; 'misschien kun je over een tijd een pants aan of een oefenbroekje', blijft wel hangen bij Annelieke. 'Een pants? Een oefenbroekje?, waarom zegt hij geen onderbroekje of string?'
Tussen de plas- en de poepdokter in, hebben Annelieke en Lotte even tijd voor een flesje drinken in de kantine. Annelieke neemt lekker cola zero, haar favoriete drankje. Lotte een cappuchino.
Zodra ze dat op hebben, lopen ze vast naar de poeppoli. Ze zijn nog vroeg, maar goed, beter te vroeg dan te laat...
In de wachtkamer zitten veel kinderen met hun vader of moeder. Lotte schat dat ze tussen dd 3/4 jaar en 10/12 jaar zijn. Bij sommige zie je duidelijk een luier, sommige hebben volgens Lotte gewoon een onderbroekje aan.
Tijdens het wachten hoort Annelieke een klein jongetje naast zich ineens in paniek roepen: "mama, mama, ik moet poepen". De moeder kijkt ernstig en kijkt spoedig om zich heen waar de toiletten zijn. Gelukkig zitten ze in de buurt, ze lopen er snel heen.
Maar net voor de deur van de toiletten zegt het jongetje: "laat maar mam, het is te laat...."
De moeder loopt gauw terug en pakt een luier uit haar tas. Na een tijdje komen ze terug uit de toiletten. 'Ik denk dat hij een schone luier om heeft gekregen. Gelukkig ben ik niet de enige. Alhoewel, hij is misschien een jaar of 6/7, ik 33........'
Opnieuw wordt de naam van Annelieke geroepen door een jong grietje. Een jaar of 25, schat Annelieke.
"Goedemorgen Annelieke. Ik ben Inez. Wij gaan je even meten en wegen en je alvast uitkleden. Daarna roep ik de dokter erbij, dokter Venema. Je mag alles uittrekken, behalve je... uhh.. volgens mij heb je een luier aan he? Alles behalve je luier dus..."
Zo gezegd, zo gedaan. Je jonge Inez kijkt vol verwondering hoe Lotte Annelieke als een kleine meid helpt en even voelt aan Annelieke haar luier, of deze nog droog is.
Na het meten en wegen, wat Annelieke moet doen in alleen haar luier, moeten ze even wachten tot de dokter komt. Inez begint te praten:
"Vind je het eigenlijk erg dat je nog een luier draagt?"
"Ja, heel erg. Maar ik ben een grote meid, dus ik ben wel zindelijk hoor"
"Oh, uit je dossier begreep ik anders. We hebben net het verhaal van dokter Janssen gelezen en van jouw begeleiding hebben we gehoord dat je ook steeds vaker ongewild je ontlasting verliest"
Annelieke kijkt beteutert en zegt niks meer. Saved by the bell komt dokter Venema binnen. Ook deze dokter kijkt niet gek op van een naakte Annelieke in een luier.
"Goedemiddag Annelieke. Wij gaan even wat testjes doen en even praten, om te kijken of we je kunnen helpen met je ongewilde ontlastingverlies. Kom eerst maar even op de bank"
Zon 10 minuten lang deed de dokter allemaal onderzoekjes. Annelieke moest haar billen samen knijpen, bekken optillen en kantelen, op een wc zitten en proberen druk te geven, zodat er misschien een poepje of een plasje uit kwam. En daarna mocht de luier weer om en kon Annelieke weer plaatsnemen, naast Lotte.
"Ik heb goed en minder goed nieuws, Annelieke.
Het goede nieuws is dat er medisch gezien niet heel veel mis lijkt. Je hebt wat minder controle over je sluitspier dan de gemiddelde 33 jarige, je bekkenbodem is waarschijnlijk iets te ontspannen, maar verder vind ik niks geks. Je bent een lange meid en je gewicht is prima.
Het minder goede nieuws is dus dat jouw poepongelukjes komen door mentale problemen. Als jij stress of onrust hebt, zal jouw blaas en jouw darmen, zich legen. Als jij denkt dat je moet poepen, krijg je stress (want wat als ik in mijn broek poep?) En die stress zorgt dan weer dat jouw sluitspier ontspant en je het laat lopen.
Daar kun jij NIKS aan doen. Dat is ook helemaal niet erg. Maar ik zou voorlopig wel een luier aanhouden.
We gaan oefenen met bekkenbodemtherapie en we gaan je helpen. Je mag elke 2 weken bij Inez komen. Zij gaat oefeningetjes met je doen en met je praten.
Voor jouw begeleiding is het de taak om elke keer als ze jou zien, te vragen of je misschien moet poepen. Als je dan een keer ja zegt, kunnen zij je gelijk naar de wc helpen en proberen te ontspannen zodat de stress en paniek van een poepbroek, weg zakken.
En bovendien moet je onthouden Annelieke; het is niet erg als je in je broek poept. Het is vervelend, maar niemand vindt daar iets van. Behalve dat ze het vervelend voor jou vinden.
Dit betekent concreet; je blijft een luier dragen, 24/7. In het zwembad even een zwemluier om doen.
Je begeleiding gaat je vaker checken en helpen.
En we hebben even gekeken welke luier je draagt, maar we gaan een iets dikkere luier geven. Die vangt alles net iets beter op. Als je even op de onderzoekstafel komt liggen, kunnen we even kijken of de maat goed is. Snachts krijg je er nog een inlegluier in, zodat je snachts niet meer zult doorlekken.
Annelieke kijkt nog steeds beteuterd, maar laat het allemaal gebeuren. Met een nóg dikkere luier dan haar huidige Tena Ultima, wordt ze naar huis gestuurd.
In de gang is het heel erg wennen. Haar broekje zat al straks en nu helemaal. Iedereen kan de luier goed zien, ook Annelieke ziet het. Ook waggelt ze een beetje, het dikke pak tussen haar benen is wennen.
Als troost wil Lotte nog op een waterijsje trakteren. Maar Annelieke wil naar huis. Zij wil andere kleren aan en vooral iets waarin haar luier niet ZO duidelijk is.
In de auto naar huis valt Annelieke in slaap. Lotte rijdt een extra rondje, zodat ze wat langer kan slapen.
Thuis aangekomen maakt Lotte Annelieke wakker.
Op weg naar huis heeft de luier zich aardig gevuld en bij het opstaan uit de auto, kwam er een grote scheur in Annelieke haar korte spijkerbroekje.
Op de parkeerplaats besluit Lotte hem uit te trekken en in enkel een vieze luier en een tshirt (zonder bh eronder), loopt Annelieke mee naar binnen. Ze wil zo snel mogelijk naar haar kamer.
Tegen 17u is Annelieke weer op haar kamer. Renee neemt het over van Lotte en belooft snel te komen, ze moet eerst even horen wat er uit het ziekenhuis is gekomen.
17.15u stipt komt Renee binnen. "He meisje, wat naar dat je zo verdrietig bent en dat de uitslag niet is wat je hoopte. Zullen we lekker een schone luier aan doen en andere kleren?" Annelieke knikt.
"Of moet je eerst nog even op de wc een poepje proberen?"
"Dat hoeft niet", zegt Annelieke. "Ik ben bang dat ik per ongeluk in mijn broek heb gepoept net".
"Dat geeft niets lieverdje. Kom maar op de commode. Dan maken we even schone billen en een plan voor vanavond. Zullen we gelijk de inlegluier erbij in doen, je pyjama aan en dat je na het eten lekker kunt lezen en slapen? Of wil je nog een gewone luier en een legging?"
"Ik wil een gewone luier en mijn pyjamalegging. En als ik dan na het eten in slaap val, dan maak me maar om 22u wakker..."
Renee helpt Annelieke in een schone luier. Daarna trekt ze haar een romper aan en een pyjamalegging (zo'n korte bikeshort met bloemetjes). Annelieke is nu 1 en al bloemetjes. Romper met bloemetjes, pyjamabroek met bloemetjes, sokken met een bloem..
Na het eten, waarin de groep wederom 0 opmerkingen maakt over Annelieke haar (dikkere) luier, maar waar het gewoon gezellig is, is Annelieke helemaal op.
"Anneliek, moet jii nog een schone luier of even proberen op de wc te poepen?"
"Neeeeeeee" zegt Annelieke en loopt naar haar kamer.
Daar valt ze al snel op haar bed en met haar knuffel, in slaap.
Renee komt om 22u nog binnen, voor een laatste wc bezoekje en luier wissel, maar krijgt Annelieke niet wakker. Voor deze ene keer besluit ze Annelieke haar luier even in bed te verschonen, met het verschoonmatje. Renee vult de luier met een inlegger en doet daarna de romper dicht. De pyjamabroek laat ze uit. 'Veel te warm en strak over die grote luier'..