Deel 16 – laatste deel
De volgende ochtend word ik droog wakker. Ik voel nog eens goed maar helemaal droog gelukkig. Jake ligt nog op een oor. Ik ga maar alvast mijn moeder helpen met het dekken van de campingtafel. Evenlater komt Jake er ook aan, hij ziet er uitgeslapen uit.
Tijdens het ontbijt is iedereen een beetje stil. Thymen kijkt nog kwaad uit zijn ogen, vooral naar mij. Dan zeg ik “Ik ga niet douchen want ik ben droog gebleven vannacht.” Mijn vader zegt boos “je gaat wel douchen, je hebt een luier om gehad” Hij zegt het zo hard dat ik vrees dat ze het een paar tenten verderop nog konden horen. Ik schik me maar en samen, met de handoekjes om ons middel, lopen Jake en ik naar het toiletgebouw. Voor de laatste keer mag ik de kauwgomballenshampoo ruiken. Ik krijg er kriebels van in mijn maag.
Bij de caravan nemen we uitgebreid afscheid. Ook Steve en zijn ouders komen langs. Onze ouders drinken gezamenlijk koffie en praten over de recente situatie. Ook van Steve krijg ik zijn gamertag zodat we een duo kunnen vormen in Fortnite. Dan is het moment aangebroken dat we echt afscheid moeten nemen. We omhelzen elkaar innig en ook van Steve omhelst me. Als ze weglopen valt me op dat Steve zijn kruis dik is. In plaats van een pull-up draagt hij waarschijnlijk een luier op de terugreis. Jake heeft gewoon zijn voetbalbroekje aan. Hij heeft me eerder verteld dat hij tijdens reizen geen luier om hoeft.
Al gauw komt de grote auto met megagrote caravan langsgereden. Ik ren een stukje mee en Jake en Steve zwaaien uitgebreid terug. Hun vader toetert nog even en dan versnelt hij. Als ik weer terug bij de caravan ben merk ik dat ik bijna moet huilen. Mijn moeder komt achter me staan en pakt me stevig vast. Nadat ze een kus op mijn kruin heeft gegeven zeg ik “Jake hoeft onderweg geen luier om. Kunnen wij er ook mee stoppen.” Mijn vader die het gehoord heeft zegt “geen sprake van, je hebt een droge nacht gehad” Mijn moeder kijkt hem wat smekend aan. Hij matigt zijn toon en zegt dan “ik weet het goed gemaakt. Als jij de laatste twee nachten hier niet in je bed plast mag je van mij zonder luier de auto in.” Ik ben blij maar vraag me ondertussen af hoe ik dat aan ga pakken.
Ik ben moe. Erg moe. Dit afscheid valt me zwaar en ik ga in de tent liggen. Al snel dommel ik weg. Ik ben in een diepe slaap en droom ervan hoe Jake en ik een gevecht hebben met Thymen en de “pannolino” jongen. Niet met kussens maar met wat, wat zijn dat nou, natte…” ik schrik wakker. Heel mijn kruis en een deel van mijn slaapzak is nat. Ik was zomaar in slaap gevallen en heb dus weer in bed geplast. Wat stom dat ik zo ben gaan liggen.
Mijn moeder aanschouwt de situatie. “Tja, nu moet ik de slaapzak gaan wassen. Kleed je gauw om in de caravan. Dit gaat pa merken vrees ik.” Pa komt toevallig net aangelopen en zegt “wat ga ik merken?” Mijn moeder legt heel rustig de situatie uit. Pa blijft gelukkig ook rustig. “Tja, dit bewijst mijn gelijk helaas. Sorry knul maar zonder luier de auto in gaat pas gebeuren na de droog bed training.” Teneergeslagen loop ik de caravan in om me te verschonen.
Mijn moeder gaat meteen de slaapzak wassen en de rest van de dag hang die te drogen over mijn tent. Als we aan het avondeten zitten hoor ik nog opmerking als “zo, ongelukje gehad vanacht?” We negeren de mensen die het zeggen.
De rest van de vakantie vliegt voorbij. Ik trek nu meer met Thymen en zijn vriendjes op. Als ze al weten dat ik nog in mijn bed plas en luiers draag dan zeggen ze er niks van (behalve Tim dan, die komt nog een keer vrolijk melden dat zijn broertje steeds minder vaak in bed plast en waarschijnlijk dus ruim voor zijn dertiende al droog zal zijn. Ja, wrijf het maar in.) Thymen moest de overige avonden ook om zeven uur naar bed maar hij heeft mij niet meer gepest.
Ook tijdens de terugreis naar Nederland moest ik weer een luier om. En helaas bleek het nodig. Binnenkort begint de “droog bed training” in het ziekenhuis. Daar kijk ik echt naar uit. Zal ik daarna eindelijk van de luiers af zijn?